کد خبر 33530
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱

نايب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران درباره‌ قيمت هواپيماهاي شخصي توضيح داد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايسنا، يعقوب انتصاري نايب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران از تاسيس چند شرکت به منظور توسعه‌ هوانوردي عمومي در کشور خبر داد.

 درباره‌ برنامه‌ توسعه‌ي استفاده از هواپيماهاي شخصي در ايران توضيح داد: تاکنون چندين شرکت با سهم 59 درصد دولتي و 41 درصد خصوصي تاسيس شده تا به صورت تخصصي روي برنامه‌ توسعه هوانوردي عمومي در کشور و ساخت هواپيماهاي دو تا 19 نفره کار کنند.

وي افزود: اين شرکتها همچنين روي تدوين قوانين و فرهنگ‌سازي در حوزه‌ي هوانوردي عمومي و مواردي مانند ايرتاکسي، گردشگري هوايي، ايجاد کلوپهاي هوانوردي در کلاس‌هاي فوق سبک، اسپورت و سبک نيز کار خواهند کرد.

* * ساخت 3500 فروند هواپيماي کوچک ظرف پنج سال

انتصاري با اشاره به اين‌که در ابتدا چند پايگاه به صورت آزمايشي براي توسعه‌ هوانوردي عمومي در کشور در نظر گرفته شده که در نوروز امسال عملياتي مي‌شوند، اظهار کرد: بايد ظرف پنج سال سه هزار و 500 فروند هواپيماي کوچک در کلاس‌هاي دو تا 19 نفره در ايران به صورت داخلي‌سازي يا با مشارکت خارجي ساخته شود. همچنين بخشي از اين نياز را نيز مي‌توان از خارج خريداري کرد. در اين بين شرکت‌هاي خصوصي مي‌توانند با مشارکت شرکت‌هاي خارجي اقدام به ساخت اين نوع هواپيماها کنند.

او با تاکيد بر اين‌که براي توسعه‌ استفاده از هواپيماهاي شخصي در کشور بايد زيرساختهاي مختلفي فراهم شوند، عنوان کرد: همچنين قرار است شرکتهاي ليزينگ براي خريد قسطي هواپيماهاي شخصي در کشور تاسيس شوند. ايجاد زيرساختهايي مانند فرودگاه‌ها و بانک‌ها به سرمايه‌گذاري دولتي و خصوصي با هم نياز دارد.

وي يادآوري کرد: دولت دو سال قبل تصميم به توسعه‌ هوانوردي عمومي در کشور گرفت و بايد فرهنگ‌ هوانوردي عمومي در کشور گسترش يابد. هم‌اکنون وزارت دفاع و سازمان صنايع هوايي به صورت تخصصي در اين حوزه کار مي‌کنند.

* * چند و چون قيمت هواپيماهاي شخصي

نائب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران درباره‌ي قيمت هواپيماهاي شخصي توضيح داد: قيمت هواپيماهاي دو نفره حدود 90 ميليون تومان، ‌هواپيماهاي چهار نفره بين 250 تا 300 ميليون تومان، هواپيماهاي 6 تا 8 نفره بين 700 تا 800 ميليون تومان و هواپيماهاي 12 تا 19 نفره بين 1.5 تا 4 ميليارد تومان است که اينها هم‌سطح قيمت‌هاي جهاني هستند.

او خاطرنشان کرد: همچنين بخشهاي تعمير، نگهداري و خدمات پس از فروش نيز بايد در کشور ايجاد شوند. از سوي ديگر با توسعه‌ي هوانوردي عمومي در کشور بسياري از فرودگاههاي غيرفعال کشور فعال شده و فعاليت‌ آنها توجيه اقتصادي پيدا مي‌کند. اشتغال‌زايي فارغ‌التحصيلان دانشگاهي و توسعه‌ي ساير صنايع نيز از دستاوردهاي توسعه‌ي حوزه‌ي هوانوردي عمومي در کشور است.

* * الگوي خاصي نداريم

انتصاري درباره‌ي تجربه‌ کشورهاي ديگر در حوزه‌ي هوانوردي عمومي توضيح داد: کشورهاي مختلفي مانند کانادا در حوزه‌ي هوانوردي عمومي پيشرفت کرده‌اند. البته ايران الگوي خاصي در زمينه‌ي توسعه هوانوردي عمومي ندارد، بلکه از تجربه همه کشورها از جمله برزيل و کانادا استفاده مي‌کند. متاسفانه کشورمان در حوزه‌ي هوانوردي عمومي جزو کشورهاي جهان چهارم محسوب مي‌شود. يعني ما حتي از کشورهاي توسعه نيافته هم عقب‌تريم.

* * شروع کار با پولدارها

او در پاسخ به اين سوال که آيا به نظر شما حوزه‌ي هوانوري عمومي بيشتر مربوط به پولدارها نيست؟ گفت: البته توسعه‌ي هوانوردي عمومي و استفاده از هواپيماهاي شخصي در ايران با ورود افراد پولدار به اين حوزه آغاز مي‌شود، اما در ادامه تمام تلاش‌ بر اين است که بخش عمده‌ي مردم بتوانند از مزاياي اين بخش بهره‌مند شوند.

وي تصريح کرد: توسعه‌ي هوانوردي عمومي در کشور باعث فعال شدن شرکتهاي دانش بنيان مي‌شود. صنعت هوانوردي به گونه‌اي است که حتي افراد بي‌سواد هم به آن علاقمند هستند، اما اين صنعت پرريسک و در عين حال با دقت بسيار بالا است. نبايد اين صنعت را با خودروسازي مقايسه کرد، چرا که صنعت خودروسازي سالانه بيش از يک ميليون دستگاه محصول توليد مي‌کند، اما صنعت هوايي قرار است طي پنج سال پنج هزار فروند محصول با فناوري بالا توليد کند؛ بنابراين بايد نحوه‌ي برخورد دولت با اين دو صنعت با هم متفاوت باشد و براي صنعت هوايي معافيت‌هاي مختلف در نظر گرفته شود.

نايب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران گفت: چين در نمايشگاه هوايي امسال بيش از 60 ميليون دلار به بخش خصوصي خود کمک بلاعوض کرد تا در حوزه‌ي هوانوردي عمومي فعاليت کنند. توان ساخت ما در هوانوردي عمومي از چين هم بالاتر است.

* * اين يک رويا نيست!

وي در پاسخ به اين سوال که آيا به نظر شما گسترش استفاده از هواپيماي شخصي در ايران در حد يک رويا مي‌ماند يا خير؟ اظهار کرد:‌ توسعه هوانوردي عمومي و استفاده از هواپيماهاي شخصي در ايران يک رويا نيست، بلکه قابل تحقق است و پشت آن هم اراده‌اي وجود دارد. دولت بايد پاي گفته خود بايستد و اميدواريم اين تصميم دولت عملي شود و سازمان صنايع هوايي آن‌را اجرا کند تا تعداد زيادي از متخصصان و نيروهاي کاري در حوزه‌ي صنعت هوايي فعالتر شوند. اين پروژه‌ي عظيم براي قشر دانشگاهي و صنعتگران اميدواري زيادي ايجاد کرده و اگر عملي نشود و صرفا به جنبه اقتصادي آن توجه شود اين کار شروع نمي‌شود و باعث ايجاد سرخوردگي در بين فعالان صنعت هوايي مي‌شود، زيرا در همه‌ي دنيا توسعه هوانوردي عمومي ابتدا توسط دولت انجام شده، زيرا اين کار پرريسک است و دولت بايد زيرساختهاي آن‌را فراهم کند.

وي تاکيد کرد: توسعه‌ي هوانوردي عمومي باعث توسعه‌ي بسياري از صنايع ديگر هم مي‌شود و در کشور ما در بخش غيرنظامي تاثيرات زيادي مي‌گذارد و جايگاه ايران را در دنيا بالا مي‌برد. حتي در حوزه‌ي نظامي اين صنعت با استقلال ما سروکار دارد و مجلس هم بايد با قانونگذاري به آن کمک کند. ساير وزارتخانه‌ها و نهادهاي ديگر هم بايد به توسعه‌ي هوانوردي عمومي در کشور کمک کنند.

* * اجراي آزمايشي طرح در دو فرودگاه پيام و اروميه

نايب رئيس اتحاديه صنايع هوايي و فضايي ايران خبر داد: نوروز امسال به صورت آزمايشي استفاده از هواپيماهاي شخصي در دو فرودگاه پيام تهران و اروميه آغاز مي‌شود. توسعه‌ي هوانوردي عمومي در کشور و استفاده از هواپيماهاي شخصي برنامه‌اي پنج ساله بوده که بايد تا سال 1395 به نتيجه برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • خشایار طاهری ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    کدوم خصوصی- فقط پولدار ها- یه باشگاه آسمان پروازی ری بود که میشد رفت اونم تعطیل شد. بگذریم از چندتا فرودگاهی که داخل خود تهران بودن و آموزش گلایدر میدادن که اونا هم تعطیل شدن 30 35 سال پیش یه محصل یا دانشجو با 150 تا 250 ریال می تونست 1 سورتی پرواز داشته باشه - الان چی ... یه سورتی پرواز 2500000 هزار ریال هم بیشتر میشه. آخه کی میتونه، فقط پولدار ها میتونن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس