کد خبر 334477
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به حمایت آمریکا از گروه های تروریستی در سوریه، عراق و افغانستان، عملیات اخیر این کشور علیه گروه تروریستی داعش در عراق را اقدامی نمایشی توصیف کرد.

بروجردی:حمله آمریکا به داعش نمایشی است
به گزارش مشرق، "علاء الدین بروجردی" روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، گفت:  ما برنده جنگ غزه را مردم و نیروهای مقاومت اسلامی به ویژه حماس و جهاد اسلامی می دانیم.
* نشانه‌های شکست رژیم صهیونیستی و پیروزی مقاومت در غزه
وی افزود: در جنگ نابرابر غزه از نظر تسلیحاتی، مقاومت جانانه فلسطینی‌ها و آشفتگی اوضاع در سرزمین‌های اشغالی و مهاجرت معکوس، همگی نشان دهنده برنده بودن مقاومت و شکست اشغالگران است.
بروجردی در پاسخ به سؤالی درباره سخنان سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت مسلح شدن مردم کرانه باختری مانند مردم غزه گفت: دلیل این امر آن است که هیچ گزینه دیگری برای مردم غزه باقی نمانده است و رژیم صهیونیستی زبانی جز زبان زور نمی فهمد.
* ایران از هیچ کوششی برای کمک به مردم فلسطین دریغ نمی‌کند
بروجردی در گفتگو با برنامه "من طهران" شبکه العالم، افزود: ایران اعلام کرده است که از هیچ کوششی برای کمک به مردم مظلوم فلسطین دریغ نخواهد کرد و نیروهای مقاومت در غزه، می‌توانند تکنولوژی های دفاعی را به سایر بخش های خاک فلسطین انتقال بدهند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خاطرنشان کرد: ایران سیاست خود را در زمینه کمک به فلسطینی ها اعلام کرده است و در صورتی که سیاست بازدارندگی وجود نداشته باشد، هیچ کس نمی تواند مانع تجاوزات رژیم صهیونیستی شود.
* حمایت ایران از مقاومت چیز جدیدی نیست
بروجردی ادامه داد: جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقاومت در جنگ‌های 8 روزه و 22 روزه از فشنگ تا والفجر 5 را از ایران گرفته است؛ مساله حمایت ایران از مقاومت فلسطین چیز جدیدی نیست. هم صهیونیست ها و هم دنیا به خوبی می دانند که ایران از مقاومت فلسطین حمایت می کند . فلسطینی ها برای زنده ماندن باید در برابر زیاده خواهی‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی مقاومت کنند.

* ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در عراق است
بروجردی در خصوص تحولات امنیتی و سیاسی عراق از جمله مساله انتخاب نخست وزیری اظهار داشت: مشکلات عراق باید به دست مسؤولان ارشد و مرجعیت عالیقدر که نقش مهمی در حل اختلافات دارد ، حل شود .
وی افزود: ایران مخالف هر گونه دخالت خارجی در عراق است البته ایران به عنوان همسایه و دوست نزدیک عراق از ارائه هیچ گونه نظر مشورتی دریغ نخواهد کرد، ولی تصمیم را باید عراقی ها بگیرند و عراق ان شاء الله مسائل خود را از جمله مساله انتخاب نخست وزیری با وجود ناامنی های تحمیلی کنونی حل خواهد کرد .
بروجردی تأکید کرد: ایران به تصمیماتی که احزاب و مرجعیت عالیقدر عراق اتخاذ کنند، احترام خواهد گذاشت و به عراق کمک خواهد کرد . انتخاب نخست وزیری ضرورتی اجتناب ناپذیر برای عراق است که تعلل در این امر نه به نفع امنیت عراق است و نه به نفع امنیت همسایگان .
* نخست وزیر عراق باید با همه احزاب و مرجعیت در تعامل باشد
بروجردی درباره نخست وزیر آینده عراق گفت: عراقی‌ها باید خودشان تصمیم گیری کنند و ایران نمی خواهد که نظر خاصی را به عراقی ها ارائه و یا به عبارت دیگر تحمیل کند. نخست وزیر عراق چون باید با همه احزاب و مرجعیت عالیقدر در تعامل باشد و همکاری کند ، باید مقبولیت داشته باشد.
علاء الدین بروجردی اظهار داشت: حتی اگر برخی از گروهها مخالف هستند باید به رای اکثریت احترام بگذارند؛ و باید همه کمک کنند عراق از این مرحله عبور کند.

* ایران از اقدام نمایشی آمریکا در عراق استقبال نمی کند
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها که گروههای تروریستی در سوریه ، عراق و افغانستان تقویت کردند به جای اقدام جدی، نمایش درباره داعش اجرا می‌کنند تا بگویند در منطقه نقش دارند لذا ایران از این اقدام نمایشی استقبال نمی‌کند.
بروجردی تأکید کرد: این مداخله به طور حتم سودی برای عراق و منطقه ندارد.
* انطباق مواضع به معنای نزدیک شدن نیست
بروجردی گفت: باید میان مواضع ایران و آمریکا درباره مسائل منطقه‌ای و فرا منطقه ای تفاوت قائل شویم انطباق مواضع به معنای نزدیک شدن نیست، مانند بوسنی که ایران و آمریکا هر دو به آن کمک کردند ولی این به معنای نزدیک شدن مواضع دو طرف به یکدیگر نبود.
* اشتباه محاسباتی کردستان عراق
بروجردی در خصوص منطقه کردستان عراق گفت: دوستان کرد ما در کردستان عراق دچار اشتباه محاسبه شده اند، چون با خوش بینی فکر کردند اگر با داعش همکاری کنند داعش به منطقه آنان نخواهند آمد؛ ما به کردها گفته بودیم داعش به هیچ طرفی رحم نمی کند، چون در فکر اجرای طرح‌هایی است که برایش طراحی شده است.
بروجردی اظهار داشت: ایران به کردها و دولت مرکزی عراق آمادگی اش را برای کمک به آنان در برابر داعش اعلام کرد؛ و ما به آنها مشورت می دهیم چون کردستان را از عراق جدا نمی دانیم.
* اعدام شیخ نمر تبعات سنگینی خواهد داشت

بروجردی در خصوص محاکمه شیخ النمر عالم بارز عربستانی در دادگاه و احتمال صدور حکم اعدام برای وی، گفت: آیت الله نمر از شخصیتهای بارز علمی عربستان و جهان اسلام است، و حتما اعدام شیخ النمر تبعات سنگینی خواهد داشت، و این حکم به هیچ وجه متناسب با اتهام مطرح شده علیه وی نیست؛ اتهام وی صرفا به دلیل روشنگری و اتخاذ مواضع ضد دولت است.
بروجردی خاطرنشان کرد: انتظار جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران آن است که در قوه قضاییه عربستان چنین حکمی واقع نشود.


منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس