کد خبر 333294
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸

آلیا تأکید کرد: اگر این نوع موضع‌گیری‌ها ادامه پیدا کند از وزیر درخواست می‌کنیم که برای توضیحات بیشتر در خصوص نظرات معاونین خود مقابل متدینین و مراجع تقلید به مجلس بیایند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، فاطمه آلیا درباره طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران و مخالفت‌هایی که با این طرح می‌شود، اظهار داشت: اقدامی که در شهرداری تهران صورت گرفته عقبه آن به راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب باز می‌گردد که در سال 64 مقدمه آن مطرح و در سال 84 عملیاتی و کاربردی شد.

وی ادامه داد: این اقدام در دولت دهم از وزارت فرهنگ به وزارت کشور منتقل شد و در این وزارتخانه کارگروه صیانت تصمیم گرفت با توجه به فراهم آوردن الزامات و مقدمات برای تکریم بانوان در ادارات اقدام کنند که در این راستا ساعت کاری روزانه آنها کاهش پیدا کرد و مقرر شد محیطی ایمن، با آرامش و راحتی بیشتری برای بانوان مهیا کنند و در نهایت بخشنامه آن از حدود 4 سال قبل وجود داشت و در دستگاه‌ها اجرا نمی‌شد که در نهایت شهرداری تهران الزامات و مقدمات آن را به وجود آورد.

آلیا بیان داشت: شهرداری تهران با طرح تکریم بانوان و جدا کردن محیط کاری آقایان با بانوان توانست به این مصوبات جامع عمل بپوشاند و معنی این اقدام شهرداری این نیست که تبعیضی به وجود آمده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان داشت: در دستگاه‌های اجرایی دولتی و نهادها یک عده خانم پست مدیریتی دارند و جلسات مختلف و متعددی با حضور آقایان برگزار می‌شود و در این جلسات تصمیم‌گیری‌های مشترکی صورت می‌گیرد بنابراین با این طرح رابطه روزمره کاری آقایان و بانوان قطع نمی‌شود بلکه محیطی با آرامش و همراه با کاهش سختی کار برای آقایان و بانوان‌ فراهم شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در بعضی از مشاغل لازم است چندین ساعت آقایان و بانوان در پشت میزهای خود باشند و این سختی کار را چند برابر می‌کند و با توجه به شئونات اسلامی راحتی آنها کمتر می‌شود در صورتی که مکان فعالیت آنها با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی که صورت گرفته جدا شود محیط کار آنها انعطاف‌پذیرتر خواهد شد.

آلیا افزود: در شهرداری تهران با توجه به اینکه مقدمات و الزامات فراهم بوده است اقدام به جداسازی محل کار آقایان و بانوان کردند که بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته رضایت کاری بیشتر شده است و قطعا بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه این اقدام شهرداری تهران مورد برخوردهای سیاسی قرار گرفته است، گفت: متأسفانه بعضی از مدیران از جمله قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعات کمی از این طرح داشته است و به همین دلیل عجولانه تصمیم‌ گرفت و بیانیه‌ای بر علیه شهرداری تهران صادر کرد.

وی ادامه داد: ما در جلسات بین‌المللی واژه و پیامی را به دنیا صادر کردیم که عنوان آن "عدالت جنسیتی" است. در کنوانسیون‌های بین‌المللی همیشه بحث تساوی جنسیتی مطرح است که ما معتقدیم این تساوی جنسیتی همیشه به معنای عدالت نیست و گاهی در تساوی به بانوان ظلم می‌شود.

وی ادامه داد: عدالت در مورد بانوان احقاق حقوق آنان است و این افراد حق دارند از سلامت و نشاط در محیط کاری برخوردار باشند.

وی در واکنش به بیانیه قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مطمئنا وی نیز با صدور این بیانیه فکر نمی‌کرده است که اقدام آن موجب سو‌ء استفاده رسانه‌های معاند قرار بگیرد، در زمانی که بنده با وی در ژنو بودیم بحث‌های متفاوتی در خصوص عدالت و تساوی جنسیتی داشته‌ایم.

آلیا یادآور شد: ما متعهد به قانون اساسی خود هستیم نه کنوانسیون‌های بین‌المللی. مصوبات کنوانسیون‌ها در شرایطی که مغایر با فرهنگ‌های ایرانی و اسلامی ما باشد آن را نمی‌پذیریم و در اجرای آنها تجدیدنظر می‌کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت:‌ نمایندگان کشورها در سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند که در کنوانسیون‌های بین‌المللی دیدگاه‌‌هایی برداشته از فرهنگ خود داشته باشند و ما نیز باید در کشور خود بر اساس آموزه‌های دینی نسبت به اجرای کنوانسیون‌ها اقدام کنیم.

وی بیان داشت: تاکنون به خیلی از کنوانسیون‌ها ملحق شده‌ایم و گزارش عمل ملی خود را ارائه داده‌ایم ولی اسلام به تمامی کنوانسیون‌ها برتری دارد و تلاش می‌کنیم که مبانی اسلامی را در این کنوانسیون‌ها درج کنیم. فرهنگ ایرانی و اسلامی ما غنی است و هر کجا مطرح شود مورد حمایت قرار می‌گیرد.

آلیا درباره اظهارنظرهای برخی از مسئولین مبنی بر اینکه "غیرت ما کجا رفته که خانم‌ها کار کنند" گفت: دعوای این افراد با ارزش‌های اسلامی است. فرهنگ قرآنی اسلامی ما در خصوص زنان سرپرست خانوار و خود سرپرست این است که کرامت آنها را حفظ کنیم و شرافتمندانه زندگی کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: زنان خود سرپرست و سرپرست خانوار باید در محیط کاری آرامش روانی بیشتری داشته باشند و با دادن امکانات به خانم‌ها شرایطی فراهم کنیم که بهتر بتوانند به خانه، زندگی و فرزندان خود برسند و با اجرای این اقدامات استقبال برای فعالیت اجتماعی بانوان بیشتر می‌شود.

وی گفت: کسانی که تلاش می‌کنند و موضع‌گیری‌هایی دارند که خانم‌ها جدا از آقایان فعالیت نکنند، مانعی برای اشتغال خانم‌ها ایجاد می‌کند.

آلیا خاطر نشان کرد: سومین هم‌اندیشی اندیشه های راهبردی زنان و خانواده دو سال پیش در خدمت مقام معظم رهبری برگزار شد و ایشان با توجه به عنایاتی که به جامعه زنان کشور داشتند در این جلسه حضور پیدا کردند و بیاناتی داشتند که در آن بیانات بر اشتغال زنان صحه گذاشتند و ایشان تأکید کردند محیط کاری نباید مختلط باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بر اساس احکام شرعی اختلاط بانوان به جز در موارد ضروری جائز نیست.

وی یادآور شد: در مجلس هفتم  کنوانسیون‌ رفع هرگونه تبعیض علیه زنان مورد بررسی قرار گرفت در صورتی که در اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تبعیضی وجود ندارد و در آن هنگام در مجلس شورای اسلامی قانونی تحت عنوان قانون حقوق و مسئولیت‌های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران تصویب شد که 144 بند دارد و در آن حقوق و مسئولیت فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان مطرح شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: حق زنان است که می‌خواهند اشتغال و فعالیت‌های اجتماعی داشته باشند و از سلامت شغلی نیز بهره‌مند شوند.

وی مجددا به بیانیه قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: اقدام وی در راستای تساوی جنسیتی است که جمهوری اسلامی ایران در هیچ برهه‌ای آن را نپذیرفته است و آقای حسینی باید به عدالت جنسیتی که بالاتر از تساوی جنسیتی است پیش برود.

آلیا افزود: در سمینارهای مختلف حقوق بشری و خشونت علیه زنان، عدالت جنسیتی را مطرح کردیم و از موضع‌گیری جمهوری اسلامی توسط سایر کشورها استقبال شده است.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی نیز از اقدام شهرداری تهران حمایت می‌کند و در مجلس نیز این حمایت با 203 امضا منعکس شد و این نگاه وکلای ملت را نشان می‌دهد که از اقدام شهرداری تهران استقبال کردند. ما به قانون اساسی عمل می‌کنیم و بعضی از موضع‌گیری‌هایی که وزارت کار در این خصوص داشته مغایر با نظرات مراجع و این قوانین است.

آلیا تأکید کرد: اگر این نوع موضع‌گیری‌ها ادامه پیدا کند از وزیر درخواست می‌کنیم که برای توضیحات بیشتر در خصوص نظرات معاونین خود مقابل متدینین و مراجع تقلید به مجلس بیایند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: بعضی‌ها با سیاسی کاری مسائل را وارونه جلوه می‌دهند و می‌خواهند آرامش خانواده‌ها را در جامعه سلب کنند.

وی ادامه داد: وزیر دادگستری و مشاور فرهنگی ریاست جمهوری از اقدام شهرداری تهران حمایت کرده‌اند و انتظار می‌رود در مراکز تحت نظر آنها نیز اقدام جداسازی محل فعالیت آقایان و بانوان در صورت امکانات انجام شود.

آلیا یادآور شد: امیدواریم وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز از شهرداری تهران الگو بگیرند و اقدامات لازم را در این جهت به عمل آورند.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    بنده كارمند زير مجموعه وزرات كار هستم و متاسفانه شاهد اينم كه در مجموعه اداري ام هيچگونه اهميتي به حجاب و عفاف داده نميشود و بلكه آموزش آرايش و پيرايش در بعضي از آموزشگاه هاي وابسته به سازمان آموزش فني و حرفه اي وزرات كار صرفا جهت تربيت مدهاي روز بد حجابي را پرورش و آموزش ميدهند كه با همون وضع متاسفانه در سرجلسه آزمون شركت مي كنند كه لازم است بررسي و بازنگري در اينگونه اقدامات بشود ضمنا به مسئولين مربوطه تذكر داده شده كه اين چه وضع حجاب است كه در جلسه شركت ميكنند در جواب مي فرمايند مگه ما از دانشگاه آزاد مهم تريم
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    0 0
    از خودت در آوردی؟ منم کارمند زیر مجموعه وزارت کار هستم و همچین چیزی که گفتی ندیدم و نشنیدم. چرا میخوای تنش ایجاد کنی یا دولت تخریب کنی؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس