بر اساس آمارها و اطلاعات رسمی، در حال حاضر هیچ گونه پهپاد پنهان‌کار رزمی عملیاتی در جهان وجود ندارد و طرح های موجود در مرحله بررسی و تحقیق هستند و از این نظر می توان اعلام کرد که ایران با عملیاتی کردن نمونه رزمی RQ-170، اولین دارنده پهپاد بمب‌افکن پنهانکار در جهان خواهد بود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، بحث حمله به ناوهای آمریکایی در منطقه از سالهای جنگ تحمیلی همواره به عنوان یکی از دغدغه های اصلی فرمانده هان نظامی ایران مطرح بود و طرح های زیادی در این خصوص به اجرا در آمده است. از بحث قایق های تندرو ، حملات هوایی توسط جنگنده های نهاجا، بهره بردن از موشک های کروز ضد کشتی ساحل پرتاب، موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس و استفاده از پهپادها بخشی از استراتژی های شناخته شده ایران در بحث حمله به ناوهای فرامنطقه ای حاضر در نزدیکی ایران هستند.

در بازدید فرماندهی معظم کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوا فضای سپاه، نمونه مهندسی معکوس پهپاد آمریکایی RQ-170 به نمایش درآمد و مسئولان این نیرو نیز اعلام کردند که به دنبال استفاده از این پهپاد در نقش تهاجمی بر علیه ناوهای دشمن به دلیل خصایص پنهان کاری آن هستند.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد آمریکایی RQ-170 غنیمتی

با توجه به این تاکید مهم فرماندهان هوافضای سپاه، این سوال اساسی مطرح می شود که آیا می توان یک پهپاد شناسایی پنهان کار را به یک پهپاد رزمی تبدیل کرد یا خیر؟ این موضوع، نکته ای است که در این گزارش به بررسی آن و احتمالان فنی و ساختاری آن خواهیم پرداخت.

بمب افکن RQ-170+عکس
نمایی از اجرای مهم پهپاد RQ-170

استفاده رزمی از پرنده های بدون سرنشین در یک دهه اخیر در بین نیروهای مسلح جهان گسترش عجیبی پیدا کرده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران طرح های زیادی را برای ساخت بومی پهپادهای مسلح دنبال می کنند.

امروزه عمده استفاده پهپادهای مسلح در جهان، انجام امور ضد تروریستی و بر علیه نیروی شورشی و در اصطلاح با قدرت دفاع هوایی کم به عنوان یک جایگزین ارزان قیمت به جای استفاده از جنگنده های سرنشین دار با هزینه های بالا هستند. اما بحث حمله به ناوهای جنگی یا سایر تجهیزات مدرن دشمن، آن هم شناورهایی مثل گروه های رزمی ناو هواپیمابر آمریکایی که از سطح بالای تکنولوژی در حوزه پدافند هوایی بهره می برند، یا اصولا هر هدف محافظت شده دیگری، نیاز به تجهیزاتی متفاوت دارد.

این فلسفه فکری دقیقا به مانند تفکری است که در اواخر جنگ سرد و با توجه به افزایش دقت و مرگباری سامانه های دفاع هوایی باعث طراحی و ساخت پرنده های رزمی پنهان کار سرنشین دار شد. اما لازم است در ابتدا نگاهی به RQ-170 و چند نمونه مشابه خارجی آن داشته باشیم.

در ابتدا ذکر این نکته بسیار مهم است که در حال حاضر هیچگونه پهپاد پنهان کار رزمی عملیاتی در جهان وجود ندارد و طرح های موجود فقط به تعداد محدودی از کشورهای صنعتی و پیشرفته مثل آمریکا، روسیه، چین، انگلستان و فرانسه تعلق دارد. از این نظر می توان این گونه ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران با تست موفق نمونه رزمی RQ-170 به جمع بسیار محدود کشورهای دارای این فناوری وارد خواهد شد.

یکی از مثال های مناسب برای فهم بهتر این بحث، پهپاد آمریکایی X-47B می باشد که برای نیروی دریایی آمریکا و استفاده بر روی ناوهای هواپیمابر آمریکایی طراحی و ساخته شده و به تازگی پروازهای آزمایشی خود را از روی ناوهای آمریکایی آغاز کرده است.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد آمریکایی X-47B مجهز به بمب

وظیفه اولیه و اصلی این پهپاد آمریکایی جمع آوری اطلاعات و در حقیقت انجام ماموریتهای شناسایی در مناطق پر خطر می باشد. اما بنا بر شواهد موجود و اعلام مسئولین شرکت سازنده این پهپاد قابلیت حمل دو عدد بمب 500 پوندی را در محفظه هایی در درون بدنه خود نیز دارند و در صورت نیاز می توان از آنها در بحث تهاجم بر علیه اهداف سطحی نیز بهره برد.

پهپاد چینی "شمشیر تیز" یکی دیگر از طرح ها در این حوزه به شمار می آید که توسط صنایع هوایی چین طراحی و ساخته شده است. هنوز اطلاعات دقیقی از ماموریت اصلی این پهپاد چینی منتشر نشده است اما برخی کارشناسان ترکیبی از عملیاتهای شناسایی و رزمی را به این پهپاد چینی نسبت می دهند.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد چینی "شمشیر تیز"

پروژه های پهپادهای رزمی دیگر در جهان نیز مثل " nEUROn" از فرانسه و " Skat" از روسیه نیز به عنوان پهپادهای مشخصا رزمی مطرح شده اند اما هیچ کدام وضعیت مشخصی از لحاظ تولید و ورود به خدمت نداشته و به دلیل مشکلات به مانند مسائل فنی، بودجه و یا تصمیم گیری های متفاوت در سیستم نظامی و سیاسی این کشورها مشخص نیست که آیا اصولا این طرح ها به مرحل تولید انبوه و استفاده عملیاتی خواهند رسید یا خیر.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد nEUROn

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد Skat

اما به میهمان ناخوانده ای می رسیم که در سال 2011 میلادی در ایران به دست سپاه پاسداران شکار شد. پس از تلاش متخصصان دفاعی کشورمان، اکنون آرکیو 170 ایرانی که از طریق مهندسی معکوس ساخته شده، به عنوان جدیدترین ابزار تهاجمی ایران محسوب می شود. پهپاد آمریکایی RQ-170 ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا یکی از دارایی های سری این کشور محسوب شده و تا چند سال پس از عملیاتی شدن نیز به صورت رسمی صحبتی از وجود آن به میان نیامد.

حتی پس از منتشر شدن اولین عکس ها از این پهپاد آمریکایی در پایگاه هوایی قندهار در افغانستان در سال 2008 میلادی و پس از تسخیر یک فروند از این پهپادها توسط ایران و گذشت نزدیک به 3 سال از آن حادثه هنوز هم اطلاعات زیادی در مورد این پرنده بدون سرنشین آمریکایی منشتر نشده است و بیشتر اطلاعات موجود در فضای مجازی بیشتر بر اساس حدس و گمان کارشناسان خارجی قرار دارد.

این سکوت اطلاعاتی مقامات آمریکایی خود نشان دهنده این مسئله است که سامانه های موجود در این پهپاد و تکنولوژی طراحی این به قدری پیشرفته می باشد که با وجود وقوع تمام این حوادث هنوز اطلاعات خاصی از آن منتشر نشده است.

نکته اول در مورد این پهپاد و چند پرنده بدون سرنشین دیگر که در بالا به آن اشاره شده بحث طراحی و تکنولوژی بال پرنده می باشد. بدون هیچ شک و شبه ای بخش مهمی از آینده هوانوردی نظامی متعلق به طراحی مبتنی بر بال پرنده می باشد. این گونه پرنده ها به مانند RQ-170 ، بمب افکن B-2 و یا طرح های نام برده شده در بالا، حداقل در یک نکته مشترک هستند و آن هم بحث استفاده از طراحی بال پرنده است. در این گونه طراحی به دلیل نبود دم کنترل هواپیما بسیار سخت تر بوده و به نرم افزارها و ابزار کنترلی بسیار پیشرفته تر نیاز دارد.

همین نکته به تنهایی نشان از پیشرفت بالای صنایع هوا فضای ایران دارد که توانسته است این فناوری بسیار خاص را بومی سازی کرده و می توان گفت ایران را به کلوپ کشورهای دارنده فناوری طراحی و ساخت هواپیماهایی با تکنولوژی "بال پرنده" کرده است.

این پهپاد آمریکایی توسط نیروی هوایی آمریکا برای سرویس جاسوسی این کشور "CIA" فعالیت کرده و به جمع آوری اطلاعات از کشورهای هدف مثل ایران و پاکستان می پرداخته است.  کارشناسان مجله معتبر هوافضای " Aviation Week & Space Technology " در مورد این پهپاد می گویند: RQ-170 احتمالا به رادار آرایه فازی فعال و یک دوربین الکترواپتیکال در زیر بدنه مجهز است.

اما یکی از نکات نامشخص در مورد این پهپاد دو برآمدگی بر بالای این پهپاد است. کارشناسان مجله فوق معتقد هستند که در محفظه مورد نظر می توان از محموله های مختلفی مثل سامانه های جنگ الکترونیک، سامانه های جمع آوری مواد شیمیایی و رادیو اکتیو از هوا، سامانه هدایت ماهواره ای و حتی سلاح های مایکروویو نیز بهره برد و در حقیقت این دو فضا انعطاف پذیری بالایی را از لحاظ  نوع ماموریتی به RQ-170 بخشیده است.

با توجه به اعلام ایران مبنی بر استفاده از این پهپاد در ماموریت های تهاجمی، قاعدتا نیازی به حمل بخشی از سامانه های شناسایی و یا جمع آوری اطلاعات در این پهپاد نخواهد بود و با برداشته شدن این وسایل اضافی حداقل می توان انتظار داشت که یک یا دو فروند بمب کوچک نقطه زن و یا یک فروند موشک ضد کشتی از خانواده موشک های ضد سطحی کوچک تر ساخت ایران را در این پهپاد حمل کرد.

بمب افکن RQ-170+عکس
مدل ایرانی پهپاد RQ-170

اما کارشناسان مجله آمریکایی " Aviation Week & Space Technology" به یکی از نقاط ضعف RQ-170 اشاره می کنند و آن هم برد کم آن است. همان گونه که مشخص است این پهپاد از موتور جت استفاده می کند که نسبت به پهپادهایی مثل پردیتور که از موتور پیستونی یا ریپر که از موتور تربوپراپ استفاده میکنند از مصرف سوخت بالایی برخوردار بوده، بنابراین اگر نظر کارشناسان مجله فوق را معتبر بدانیم برای رفع این مشکل در صورت نیاز برای انجام حملات برد بلند و یا ماندن بر بالای یک هدف برای مدت طولانی تر دو گزینه وجود دارد.

یکی بحث نصب مخزن سوخت در فضای باز ایجاد شده در این پهپاد پس از حذف تجهیزات جاسوسی اضافه و دیگری بحث اضافه کردن توانایی سوخت گیری هوا به هوا می باشد. لازم به ذکر است که توانایی سوخت گیری هوا به هوا در حال حاضر بر روی پهپاد X-47B نیز تعریف شده است.

می توان این گمانه زنی را مطرح کرد که با توجه به پروژه های خوبی که در کشورمان در زمینه سوخت گیری هوا به هوا در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور اضافه کردن توان سوخت گیری هوا به هوا بر روی ناوگان جنگنده های نهاجا پیاده شده است، می توان با استفاده از این تجارب و توانمندی کشورمان در هدایت و کنترل دقیق پهپاد این توانایی را بر روی نمونه ایرانی RQ-170 اضافه کرده و برد تهاجمی آن را افزایش داد.

بمب افکن RQ-170+عکس
پهپاد آمریکایی X-47B مجهز به میله سوخت گیری

نظر به اعلام مسئولین مبنی بر تولید بمب های هوشمند و نقطه زن و موشکهای ضد کشتی با بالهای جمع شونده و طول کم در کشور که به احتمال زیاد برای مسلح سازی این پهپاد می تواند به کار رود و همچنین با توجه به صحبتهای مسئولان دفاعی کشورمان درباره انجام پروازهای آزمایشی مدل اصلی این پهپاد در سال جاری، جمهوری اسلامی ایران می تواند بسیار زودتر از بسیاری از کشورهای مدعی در این بخش صاحب یک پهپاد رزمی پنهان کار با قابلیت های بالاهای تهاجمی باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 96
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 19
  • علی خوی ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    6 0
    ماشاء الله
  • رهگذر ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    8 0
    بسیار عالی است. البته تیراژ ساخت بسیار مهم است. همینطور سرعت در خدمت گرفتن آن توسط بگان های مسلح کشورمان. فقط یک نکته و سوال و آن اینکه آیا نسخه آرکیو که به دست دانشمندان ایرانی ساخته شده تمام قابلیت های نسخه آمریکایی را دارد؟ و آیا این اضافه کردن تسلیحات، تاثیر منفی بر کارکرد آن به عنوان یک پهپاد رادار گربز ندارد؟ اطلاعات فنی نمی خواهم فقط یک جواب منطقی ساده. متشکرم
  • هیئت محبان المهدی مسجد نفتون مسجدسلیمان ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    5 0
    یا علی علیه السلام.
  • کنده ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    3 10
    اگه منطقی باشیم میفهمیم که پژو رو نتونستیم کپی کنیم حالا می خواهیم چی رو به رخ دنیا بکشیم ما با ید بریم دنبال همون تولید علم! آمریکا همون کلاهی رو که تو کویت سر صدام گذاشت سر ما هم داره میگذاره بغل را از هندوانه خالی باید نمود
    • ممد IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
      4 0
      سلام. پژو رو دولت می خواد کپی کنه (البته بعد از صرف شیشلیک) ولی ار کیو رو سپاه... که صنعت موشکی رو از صفر به شماره یک منطقه رسوند.
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      0 0
      تو بسور.کلی پهپاد ما تابحال ساختیم.وقتی خنگولی مثل شما فرق دولتو با نیرو مسلح پس از این همه سال نفهمیده بهتره نظر نده
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    8 1
    لطفا هرچه زودتر بسازید دوست دارم به خاک مالیدن بینی امریکا را ببینم.
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    3 0
    اگه بجنبیم میتونیم یه حرف حسابی برای گفتن داشته باشیم! دردنیای امروز مهمترین چیز زمانه....زمان
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 2
    آخه اونی که این مزخرفات رو نوشته در نظر نگرفته که این رو ما از آمریکا غنیمت گرفتیم اون وقت چطوری ما اولیش می شیم؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حسین ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    مدل رزمی RQ-170میشه MQ-170که آمریکا تولیدش کرده حالا چقدر بکارگیریش کردن دیگه الله اعلم...
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 1
    پس چرا تا الان اف4 و اف5 و اف14 نساختیم!؟ تکنولوژی اونها که بسیار قدیمی تر از این است
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      0 0
      پورفسور تکنولوژی جنگنده خیلی پیچیده تر از پهپاده وقتی اطلاعات نداری ببند در دهنو
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 0
    انشاالله لطفا بفرمایید مراسم رونمایی با دقت و در نهایت سلیقه انجام بشه؛خدای نکرده با بد سلیقگی در تبلیغات ارزش کار مهندسین جوانمان پایمال نشود
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 0
    تكنولوژي بال پرنده احتياج به يك ابر كامپيوتر پردازنده براي پرواز امن داره كاري اين كامپيوتر انجام ميده اينه كه در ثانيه هزاران با وضعيت پروازي را چك ميكنه وبه سطوح كنترلي فرمان تصحيح وضعيت پرواز را ميدهد در ضمن يكي ديگر از ملزومات بال پرنده كيت پروازي FBW يا پرواز باسيم هستش كه احتاج به موتورهاي الكتريكي مخصوص داره كه نميدونم ايران ساخته يا اينكه از جائي تهيه كرده به نظر من اين دو آيتم مهمترين آيتمها براي ساختن يك بال پرنده هستش كه من هم مثل همه اميدوارم مانند پروژه قاهر يك رونمايي با عجله و با هدف سياسي نبوده باشه و واقعاً خيلي زود پرواز پهپاد بال پرنده ايراني را ببينيم در ضمن اينگونه پرنده ها نسبت به پرنده هاي ديگر مصرف سوخت كمتري دارند
  • ناشناُس ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    2 0
    سریع بفرستبدش دست سید حسن این اسراییل باز داره واق واق میکنه واسه متحد هامون.
  • افشین تهران ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    3 0
    تا کور بشه چشم هرچی حسودو بدخواه این ملت و ایران اسلامیست.درود خدا بر شما دانشمندان و صنعت گرانی که امنیت و قدرت را برای ما به ارمغان میاورید.
  • ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 1
    اگر پهپادها توانایی تغییر تحولات جنگ رو داشتند الان وضع سوریه وعراق این نبود. خیلی خوشبین هستید
  • شعس ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    پرواز هم میکنه؟
  • ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    3 3
    شما چی از جون امریکا اسراییل عربستان قطر ترکیه امارات انگلیس فرانسه می خواهید؟؟ ها؟؟ بابا این جزایر سه گانه و خلیج عربی و خوزستان و کردستان و هسته ای و موشکی و پهپادها رو بدین برن ملت نفس بکشن
  • ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    نباید بگیم توان ایجاد شده باید بگین پتانسیل مورد نیاز برای بهره بردم موجوده چون اینگونه اظهار نظر که دست یافتیم و.... موجب فضاسازی بیهوده رسانه ای میشود بعد هم چکش نیشه تو سر خودمون
  • لر اهوازی ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    لبخند بزن بسیجی.
  • ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اونا جنگنده بدون سرنشين ميسازند ما قار قارکي با سرعت 200 300 کيلومتر در ساعت
  • ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    پهپاد چینی "شمشیر تیز" کپی ار کیو 170ه که
  • ابوذر ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ....و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم ..همینه ها آقا انشاالله یه x-47 هم تور بفرمایند ، بچه‌ها در اسرع وقت که کلکسون تکمیل شه ...:-)
  • حسین ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    تا ما نمونه پروازی پهپاد بمب افکن رو بسازیم ، امریکا زودتر ساخته!! چون اونا پیشرفته ترن و خودتون گفتید ئاره پرواز های ازمایشی شو انجام میده!! اما برای اینکه چن سال خیالمان از عدم حمله امریکا راحت باشه کارامد هست!!
  • ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اگر روش بتوان موسكيت يا ياخونت و يا اشكوال نصب كرد عالي ميشود،يعني تبديل به يك نابود كننده تمام عيار مثلا دو تا اشكوال روش چي ميشه....
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    خدا کنه راست باشه تو اخبار همش میگیم گل وبلبله اما واسه یه کار کوچیک که به یه اداره مراجعه می کنی می بینی چقد دور از جون خرتوخره و اوضاع نا بسامان پس چرا ما هواپیما های مسافری و انواع اقسام خودرو ها مثل بنز وبی ام و وخیلی ماشین الات دیگه رو نمی تونیم مهندسی معکوس کنیم بسازیم؟؟!! من که فکر با توجه به شرایط موجود کشور که حتی یه گپشی موبایل نمی تونیم بسازیم ( جی ال ایکس می زنیم همش کپی برد همون گوشی چینا رو ارم جی ال ایکس می چسبونیم )من که با توجه به چیزایی که اطرافم می بینیم میگم اینا همش لاف ابادانی و واقعیت نداره البته خدا کنه نظرم اشتباه باشه
  • بیژن ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ممنونیم از این فن آوریهائی که مهندسین کشورمان ایران بدست آورده اند و باعث افتخارما هستند ولی هیچوقت غرور کاذب در ما ایجاد نشود که باعث نابودی میگردد
  • محمد22 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 0
    بي صبرانه منتظر رژه گروهي آي آر كيو 170 هاي ايراني هستيم در نظر داشته باشيم كه آلمان نتونست پروژه ساخت پهپادش رو به پايان برسونه البته گفتن مشكلش عدم تطبيق با ترافيك هوايي آلمانه ولي ما مدام داريم جلوتر ميريم بايد توانايي ساخت موتور هاي توربو پراپ رو هم به دست بياريم گمان نكنم الآن اين نوع موتور توي كشور توليد بشه گرچه موتور هاي جت كوچيك داره تووليد ميشه منتظر رسيدن به اين قله از دانش و تكنولوژي هستيم اميد وارم به پهپاد هاي خورشيدي بلند پرواز ارتفاع بالا و پنهان كار هم دست پيدا كنيم البته اگه هم بدست بياريم قطعا رونمايي نمي شه چون عملكردش بايد سري باشه
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 1
    مشرق ! سعی نکن مردم ایران را فریب دهی
  • عباس ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    مرگ بر آمریکا.
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 1
    صدتا از این پهپاد ها میان ومیرند شما یه دونه شکار کردی ذوق کردی؟
  • علیا ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    یه تاوت عمده توی ظاهر آر کیو 170 با بقیه مدل های معرفی شده در این گزارش بود که خیلی هم محسوس هست. دوستان اگر به ظاهر همشون دقت کنید نسبت قطر بدنه در قسمت بال ها با قطر بدنه در قسمت وسط که موتور و ... در اونجا قرار داره خیلی بیشتر از آر کیو 170 هست. یعنی در اصل بقیه پهپاد ها بالهایی لاغر تر و شکمی چاق تر دارند. ولی در آرکیو170 بالها قطور تر و مرکز پهپاد لاغر تر هست.
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    درست نکردن پژو ؟!!بخاطر عدم مدیریت صحیح و مناسب و باسواد در کارخانه های اتوموبیل سازیمونه . اگر مدیران اون کارخانه جات الان توی صنایع نظامی بودیم هنوز توی ساخت فشنگ کالیبر 7.62 کلاشینکف مونده بودیم و تیرها کوچیک بزرگ درمیومد .
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    به نظرم آدم درباره چیزی که نمیدونه صحبت نکنه بقیه فکر نمیکنند لال ئه طرف!
  • محمدرضا ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    پورفسور نوشته اولین پهباد مجهز به بمب افکن
  • امیین ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    مهمتر از این نکاتی که گفتی کنترل ماهواره ایه که ما هنوز ماهوارشو نفرستادیم اون بالا
  • میثم ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    یه پهباد شکل پراید بسازین همه دشمنا فرار می کنن بس کم خطرناکه
  • حجت ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    1 0
    خودرو سازهای ما دنبال کپی پژو نبودن.از چین قطعه میارن سرهم میکنن که سود بیشتر بیارن.اگر میدنستی قیمت این پهباد چقدره(نه تکنولوژیش) که اوباما میخواست پسش بگیره نمیگفتی مثل صدام سرمون میاد
  • حجت ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    مدل آمریکایش رزمی نیست.افتاد؟
  • حجت ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    چرا ما بقیه چیزها رو کپی نمیکنیم.چون یکی از وزرای نفت دولت ها درمورد سوال نمایندگان که گفته بود چرابنزین بومی نمیسازید ،گفته بود بومی سازی هزینه داره،بخریم ارزون تره.بعدشم به بهونه بی کیفیتی میرن سراغ بنزین خارجی
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    کسی تا به حال آر کیو 170 ایرانی را در حال پرواز دیده؟ فن آوری طراحی و تولید پیشرانه جت ما در چه مرحله ای است؟ صاعقه با چه پیشرانه ای پرواز میکند؟ تا به اینجا ما وارد کلوپ سازندگان ماکت پهپاد بمب افکن پنهانکار شده ایم. روزی که پژاک و جیش العدل توسط اینها ضربه خوردند آنموقع توان ما بالقوه شده است.
  • کنده ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 1
    ساختن جنگنده در حد f14 نباید سختتر از rq170 باشه چرا هنوزم نتونستیم یک اسلحه در حد کلاشینکف طراحی کنیم؟جوابش خیلی ساده است چون ما کپی می کنیم و این یعنی بی خود مغرور شدن
  • محسن ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    وزیر خارجه حتما بخواند!
  • مهدی 90085 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    باور کنید اگر مدیریت خودرو سازی را هم دست سپاه بدهند در کمتر از دو سال بسیار سر وسامان میگیرد هم در مورد قیمت هم در مورد کیفیت
  • علیا ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    خب حتما قابلیت های شناساییش پایین میاد. اما چون سلاح ها در محفظه های داخلی هست مشکلی از نظر رادار گریزی بخواهد بود. البته باید توجه کرد که برای هدایت موشکهای حمل شده توسط این پهپاد احتمالا رادارهای جدیدی جایگزین رادارهای شناسایی این پهپاد میشه که. نکته ی مهم اینه که آیا رادارهای جدید میتونند اختفای راداری و سکوت راداری که این پهپاد داره رو حفظ کنند. چون یکی از راه های شناسایی رادارگریز ها رد گیری تشعشعات راداری خود این پرنده ها هست. به هرحال ما دستمون از نظر مالی و تکنولوژی مثل آمریکا باز نیست و مجبوریم به جای طراحی جدید همون مدلهای دیگه رو تغییرر کاربری بدیم
  • مـرتـضـیsk ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ببین عقده ایی ، تو اگه حالت خوب نیس اینجا جاش نیس حق الزحمه وطن فروشیت بهت شارژ تنفس بیشتر میده نگران نباش
  • مـرتـضـیsk ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    بهت حق میدم خود اِمریکا هم هنوزم که هنوزه نتونسته باورش کنه شما هم کم کم هضمش میکنی نگران مردم ایران نباش
  • ali ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    الحمدلله...
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    راست میگه دیگه فکر می کنیم که پهپاد فقط بدنشه این پهپاد حاصل ساله انباشت علم شرکت معظمی مثل لاکهید مارتینه حاله ما می خواهیم 2 ساله ازش کپی کنیم .هواپیمای ساده ای مثل f5 رو بعد از 40 سال تونستیم یک سکان عمودی بهش اضافه کنیم و اسمشو بذاریم اذرخش.
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اگه پهبادها بی تاثیر بودن آمریکا با اینحجم گسترده روشون سرمایه گذاری نمیکرد و به کارشون نمیگرفت و اوباما هم التماس نمیکرد پهبادشو پس بدیم
  • کنده ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ما قدرت اول نظامی جهان هستیم این که دیگه مورد نداره پس سانسور نکن تا مشتی دیگر شود بر دهان آمریکا باشد که پر از خون شود
  • جواد ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    قبل از اینکه مزخرف بنویسی اول مقاله رو بخون RQ-170 امریکایی بمب افکن نیست اما اگر ایران تولیدش بکنه با توانایی بمب افکن ما اول می شویم توی تولید اولین پهپاد رادار گریز بمب افکن
  • موسی ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ساخت هواپیما جنگی خیلی پیچیده تره بزرگتره خرج بر تره و خیلی خیلی قطعات بیشتری باید تحقیق و تولید بشه. مشکلاتش هم بیشتره و استفاده از انها سختره استراتیجی ایران روی پهپادهاست وقتی از ازمایشهاشون توی اسرائیل سوریه و عراق سر بلند بیرون امدند
  • محمد ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    دوست عزیز "پرواز باسيم" ایران چند سالی است علمش رو داره و داره تولید می کنه هواپیمای ایران-140 از تکنلوژی "پرواز باسيم" بهره می گیره
  • بوبو ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    نه RQ-170 زیر دریاییه زیر ابی میره
  • بی نام ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ملت داره نفس میکشه. اما انگار شما اون بالایی هایی که گفتی رو نفسشون رو گرفتیم
  • مسعود ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    در همه جای دنیا مخصوصا خود آمریکا صنایع نظامی و هوا فضا بسیار جلوتر و پیشرفته تر از صنایع دیگر هستند. مطمئن باشید در خود آمریکا تکنولوژی بالایی که در صنایع نظامی مورد استفاده هست در صنایع دیگر نیست. این تفاوت آنقدر زیاد است که اطلاعات صنایع نظامی محرمانه و سری محسوب می شود.
  • مسعود ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    عزیزم مطالب جدی رو با دقت بیشتری مطالعه کن. تو فیس بوک که نرفتی!
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    برادر یا خواهر عزیز، اگر اخبار نظامی را پیگیری کنید متوجه خواهید شد که ایران به توانایی ساخت جنگنده های هوایی دست یافته . ولی مسلم هست که نه با کیفیت جنگنده های کشور های صنعتی که دلایل واضحی داره.
  • مهدی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    پروژه قاهر در جریان و به زودی تولید انبوه میشه من در شرکت هسا کار میکنم و تو این پروژه هستم خواهشا چرت نگو در ضمن ماهواره تنها راه نیست چون بسیار هم خطرناک هست
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    سبحان الله...
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    بد بخت! از قصد سرعتش رو کم می کنن. برای بعضی عملیات ها سرعت هواپیما باید زیر 500 باشه. و الا کرار الان سرعتش 900 تاست.
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    یعنی پهپاد اژدر بندازه؟!!
  • هادی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    دست همه همکاران مشرق درد نکنه واقعا نکات قابل توجه و خوبی بود تحت تاثیر قرار گرفتم
  • رهگذر ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    به فرمایش رهبری، ایشان اکنون طی یک تور نظامی با توانایی ها آشنایی پیدا کرده اند.
  • رهگذر ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    الله اکبر ...
  • یونس ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    نه فکر نکنم شاید راه میره نمی دونم!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اگر پهباد هم ساخته شود چون تقلید از امریکاست فایده ندارد . نمی توان به ان افتخار کرد .
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    واقعا؟؟؟؟؟؟؟
  • علی ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    سیستم پدافند هوایی کشو بطور یکپارچه تحت فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران است...
  • مهرداد ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    خدا کنه عملیاتی بشه و مثل قاهر باز ماکت نباشه لطفا کسی نیاد بگه قاهر عملیاتی و فلانه چون اینطوری نیست با ماکتی که نمایش دادن گندش دراومد و همه انتقاد کردن ازش
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    برادر عزیز متخصصین ما قبلا f5 رو که ساختن، اسمش هست آذرخش، بعد تغییراتی توش دادن تا عیوبش رو برطرف کنن که نتیجش شد صاعقه. ولی الان کسی از ساخت صاعقه حمایت نمیکنه چون هزینه کردن برای اون فایده ای نداره. متخصصین ایران تصمیم گرفتن یه خیز بلند بردارن تا از بقیه کشورها عقب نیافتن که پروژه قاهر رو شروع کردن. سرمایه گزاری در بقیه پروژه ها به صرفه نیست. چون در برابر جنگنده های پیشرفته دیگه کارایی ندارن.
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    برادر عزیز گه در مورد "پهپادهای ایرانی در سوریه" جستجو کنی متوجه میشی که بعضی از غربی ها عقیده دارن پهپادهای ایران در سوریه روی نتیجه جنگ اثر گذاشتن.
  • طنزشناس ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    کلام دوست ناشناسمون طنز بود. منظورش اینه که دشمنان ما قصد تضعیف و دخالت در تمام امور ما را دارند ولی ما از تلاش نمی ایستیم و آنها از خستگی نمی دانند دیگر چه کنند! جدی نگیرید حرف برادرمون رو.
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اونم کپی میکنم!
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    گل گفتی
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    لااله الا الله...
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    ایبنم قشنگ بود
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    جنگنده صاعقه
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    البته فکرکنم همه تحت فرماندهی قرار گاه خاتم الانبیاء باشند.
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
    0 0
    اگه هم نساخته باشه اما مطمئن باشید با مهندسی معکوس فوق العاده قوی که داریم تونسته هنوز هم رو هوا نگه داره پس می تونه بسازه
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    0 0
    اقا اینا رو وردارین ببرین تو سوریه و عراق رو تکفیری ها تست کنین.
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    0 0
    ایول راست میگه
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
    0 0
    قابل توجه بعضیا که می گند ایران از نظر نظامی ضعیفه
  • حسین ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    0 0
    لطفا قبل از تولید پهباد بمب افکن برین کپسول سی ان جی تولید کنید نریم از چین بیاریم. ایشا الله بمونه رزمی کارش
  • 4 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    0 0
    عالی
  • ناشناس ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    0 0
    دوستان عزیز که ادعا دارن ایران چرا اینو نمیسازه چرا اونو نمیسازه. آخه ایران بیاد بی وه برا کی بسازه!میدونی بی وه چقد هزینه بره بعدش ما تحریم هستیم حتی نمیتونیم فکر تولید و فروش رو بکنیم. میدونی چرا پراید بی ام وه نمیشی چون ما با پرایدی که 180تا سرعت داره داریم قتل عام میشین بعد میخوایم بی ام وه سوارشیم. به اعتقاد من تو حال حاضر یکی از برترین مونتاژرای جهان ایرانه که با موفقیت پروژه RQ170رو به پایان رسوند.
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    0 1
    ماهي را از هر موقع از اب بگيري تازه است فعل خواستن را در خودمان خاموش نكنيم همين مهندسي معكوس و گپي برداري هم صد قدم بجلوست افرين بر همت و غيرت شما ايرانيان ما تا جند سال أينده جزو ده كشور برتريم خودتان مي دانيد هم به كم قانع نيستيم و هم برتري طلبي در خون ماست اين تفكر ما مي توانيم هم از جانب رهبران كار را تسهيل مي كند مديريت كارأمد دلسوز متعهد و سالم ما را به اين قله نزديك مي كند در حال حاضر ما بالاترين امار تحصيلات تكميلي را در منطقه و با كشور هاي پيشرفته در رقابتيم
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    شما با کدوم مدرک این حرف رو میزنی؟
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    نسبت به بقیه!!!
  • اقشار ضعیف وآسیب پذیر ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    ما آمریکا را زیر پا می گزاریم
  • sssss ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    من طرحی دارم که سازنده جنگنده به اسم طوفان هستم اگر دولت حمایت کند این طرح ساخته بشه دیگه هیچ کشور ابر قدرت در دنیا نمی تواند به ایران بگوید تولطفآ حمایت کنید وگرنه طرح را کامل کنم آن را می فروشم
  • جلال ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    0 0
    خاک بر سر من که باید تو اینترنت این آشغالهای مزخرف که معلوم نیست کدوم احمقی نوشته بخونم
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
    0 0
    دادش دعا کنید دست هرچی دزد ووطن فروش ازین کشور کوتاه بشه به خدا همین جوان‌ها لیاقت به دست آوردن قله دنیا رودارن در کوتاه ترین زمان بدست میارند
  • شاه پور IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 0
    بمب افکن لازم داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس