آمریکای لاتین که زمانی حیاط خلوت آمریکا بود، امروز به یکی از مناطق مورد توجه رژیم اسرائیل تبدیل شده است. حضور همزمان ایران و این رژیم در منطقه، می‌تواند آمریکای لاتین را به منطقه تقابل قدرت ایران و اسرائیل تبدیل کند. برای آگاهی از ابعاد نفوذ صهیونیست‌ها در مرکز قاره آمریکا، با گزارش ویژه مشرق همراه شوید.

گروه گزارش ویژه مشرق - آمریکای لاتین شامل محدوده آمریکای مرکزی، کارائیب و آمریکای جنوبی از مکزیک تا قطب جنوب است و یا به طور سنتی، به مناطقی از قاره آمریکا گفته می‌شود که زبان رایج آن‌ها اسپانیولی و پرتغالی است و قبلا مستعمره این دو کشور و در مواردی مستعمره انگلیس و فرانسه بوده‌اند. در حقیقت، عملا نیم‌ کره غربی به استثنای آمریکا، کانادا و کشورهای غیر اسپانیایی زبان حوزه کارائیب نظیر گویان (زبان فرانسه) و جامائیکا (انگلیسی زبان)، آمریکای لاتین خوانده می‌شود.

منطقه آمریکای لاتین

منطقه آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب به دلیل وجود منابع سرشار مواد اولیه، نفت و گاز و موقعیت استراتژیک از گذشته تاکنون مورد توجه استعمارگران بوده و پس از استقلال به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده محسوب شده است.

همان طور که نقش و حضور آمریکا در آمریکای لاتین و نفوذ در این کشورها غیرقابل انکار است، پدیده نفوذ و دخالت رژیم صهیونیستی نیز در اکثر کشورهای آمریکای لاتین بسیار جدی است. نوع سیاست صهیونیست‌ها در منطقه آمریکای لاتین به گونه‌ای است که کاملا با سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکایی‌ها در این منطقه هماهنگ است. در دهه‌های اخیر منطقه آمریکای لاتین با پدیده جنگ‌های داخلی مواجه بوده که اسرائیل در آن‌ها مشارکت جدی داشته و در دهه 80 میلادی آمریکای لاتین از بالاترین اولویت برای صهیونیست‌ها برخوردار بوده است. در زمان زمامداری ریگان، کنگره آمریکا محدودیت‌هایی برای دولت در خصوص تحرک در منطقه آمریکای لاتین به وجود آورد که سبب گردید تا دولت وی از تحرکات صهیونیست‌ها در این منطقه جهت کمک به دوستان آمریکا حمایت نماید.

آمریکای لاتین، حامی اصلی تشکیل کشور جعلی اسرائیل

کشور‌های آمریکای لاتین به استثنای کوبا و نیکاراگوئه در بدو تشکیل رژیم صهیونیستی از حامیان اصلی این رژیم بوده‌اند. به ویژه گواتمالا و اوروگوئه، نقش برجسته‌ای را به عنوان اعضای کمیسیون ویژه سازمان ملل متحد برای فلسطین در سال 1947 بر عهده داشتند.

در سال 1948 در راستای شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، 13 رای از مجموع 33 رای موافق این رژیم متعلق به کشور های آمریکای لاتین بود. کوبا تنها کشوری از آمریکای لاتین بود که به تشکیل رژیم صهیونیستی رای مخالف داد. همچنین 18 کشور از آمریکای لاتین به پیوستن رژیم صهیونیستی به سازمان ملل به عنوان پنجاه و نهمین عضو این سازمان، رای مثبت دادند. به علاوه برخی دولت‌های آمریکای لاتین از جمله کشورهایی بودند که در همراهی با دسیسه رژیم اشغال‌گر قدس برای اشغال بیت‌المقدس، نمایندگان دیپلماتیک خود را به این شهر فرستادند. در حال حاضر رژیم صهیونیستی 14 سفارت‌خانه در کشور های آمریکای لاتین دارد. تا ژانویه سال 2009 میلادی کوبا تنها کشور منطقه آمریکای لاتین بود که با اسرائیل رابطه دیپلماتیک نداشت، در جریان جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه در سال ۲۰۰۹ ، ونزوئلا و بولیوی سفیر رژیم صهیونیستی را از کشورشان اخراج و قطع رابطه سیاسی کردند.

صادرات سلاح‌های اسرائیلی به آمریکای لاتین

یکی از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت صهیونیست‌ها در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری در خصوص صادرات تسلیحات به کشورهای این منطقه است. آمریکای لاتین در اولویت بازار صادرات تسلیحات رژیم صهیونیستی قرار گرفته و 18 کشور این منطقه قراردادهای نظامی با این رژیم دارند.

سلاح‌های صادرشده اسرائیل طی دو دهه گذشته

مطابق گزارش منتشر شده توسط "موسسه صلح استکهلم" یک سوم فروش تسلیحات رژیم صهیونیستی در سال 1980 میلادی تنها به دو کشور آرژانتین و السالوادور صادر گردیده است. در سال‌های میان 1975 تا 1985میلادی فروش تسلیحات اسرائیل به آسیا و آفریقا افزایش چشم‌گیری داشت، با وجود این آمریکای لاتین جایگاه نخستین واردکننده سلاح از رژیم صهیونیستی را حفظ نمود تا آن جا که در حدود یک سوم تا بعضی اوقات نیمی از کل فروش تسلیحات اسرائیلی‌ها در جهان را این منطقه به خود اختصاص داد. بسیاری از این سلاح‌ها به‌ ‌درگیری‌های منطقه‌ای میان گروه‌های شبه نظامی و دولت‌ها دامن می‌زد به طوری که در سال‌های دهه 80 میلادی اوروگوئه، پرو، پاراگوئه، کلمبیا، شیلی، آرژانتین، برزیل، بولیوی، هندوراس ، گواتمالا و الساوادور جزو خریداران سلاح‌های اسرائیلی بودند.

مشتریان سلاح‌های ساخت اسرائیل

نمونه دیگر نفوذ اسرائیل در این حوزه، حمایت‌های این رژیم از دولت السالوادور در دهه 80 میلادی بوده که در زمینه‌های مختلف نظامی و اقتصادی صورت می‌گرفت. در سال 1973 میلادی اولین قراداد نظامی میان صهیونیست‌ها و دولت السالوادور به امضا رسید که اسرائیل کمک نمود تا نیروی هوایی السالوادور به یکی از قوی‌ترین نیروها در منطقه آمریکای لاتین بدل شود. در طی این سال‌ها 80 درصد واردات نظامی السالوادور را رژیم صهیونیستی تامین می‌نمود .همچنین در این سال‌ها قراداهای محرمانه‌ای میان طرفین جهت کمک‌های امنیتی به امضا رسید که اسرائیلی‌ها به دولت السالوادور در مقابله با گروه‌های شبه نظامی مخالف دولت کمک می‌نمودند.

یکی دیگر از خریداران عمده سلاح از رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر برزیل است، به نحوی که مطابق آمار صادرات سلاح اسرائیل، در سال‌های 2005 تا 2010 میلادی برزیل پنجمین واردکننده سلاح از رژیم صهیونیستی بوده است. قراردادهای نظامی متعددی در این سال‌ها میان طرفین به امضا رسیده که ارزش آن‌ها در حدود یک میلیارد دلار برآورد می‌شود. برزیل در سال 2003 میلادی دفتر نظامی خود را در تل آویو افتتاح نمود و هیئت‌های دیپلماتیک اسرائیلی بطور مرتب به برزیل رفت و آمد می‌کنند که هدف آن‌ها افزایش همکاری‌های نظامی است. در این میان دولت برزیل بسیار در ورود صهیونیست‌ها به سایر کشور‌های آمریکای لاتین جهت عقد قراردادهای نظامی کمک می‌نمایند. مطابق گزارش‌های محرمانه منتشرشده صهیونیست‌ها در تامین امنیت بازی‌های جام جهانی 2014 و همچنین المپیک 2016 میلادی در برزیل قراردادهای متعددی با دولت برزیل منعقد نموده‌اند.

نمونه‌ای از پهپادهای اسرائیلی خریداری شده از سوی برزیل برای تأمین امنیت جام جهانی

برزیل همچنین خود نیز یکی از صادرکنندگان اصلی سلاح به کشورهای عربی است؛ چرخه‌ای که در آن رژیم صهیونیستی از برزیل به عنوان تولید‌کننده سلاح یا شریک در تولید سلاح استفاده می‌کند تا در نهایت سلاح‌های ساخته شده توسط صهیونیست‌ها به کشورهای جهان عرب فروخته شود، امری که در نهایت حساسیت کم‌تری در میان مردم کشورهای عربی و دولت‌های منطقه را به دنبال خواهد داشت.

حضور نیروهای موساد در منطقه

حضور ماموران موساد و مستشاران نظامی این رژیم در کشورهای مختلف منطقه نیز مشهود بوده است. به عنوان نمونه "ژنرال افرائین رایوس مونت " دیکتاتور گواتمالا در کودتای سال 1982 میلادی بر طبق گزارش‌های منتشر شده، از کمک 300 مشاور نظامی صهیونیست بهره برده است. افرائین در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ABC اعلام می‌دارد بسیاری از سرابازان گواتمالایی توسط نظامیان اسرائیلی آموزش می‌بینند. مونت در 23 مارس 1982 از طریق یک کودتای نظامی به قدرت رسیده بود اما خود در کودتای دیگری که وزیر دفاعش در 8 آگوست 1983 انجام داد از قدرت خلع شد. دوران حکومت وی با جنگ داخلی در کشور گواتمالا مصادف شده بود که حدود 200 هزار نفر را به کشتن داد.

افرائین رایوس مونت

بسیاری از مردم گواتمالا در مه 2012 وقتی دادگاهی در این کشور رایوس مونت را به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت محکوم کرد فریاد شادی سر دادند؛ آنها می‌گفتند او از قتل عام 1711 نفر از بومی‌های مایا خبر داشت و کاری برای جلوگیری از آن انجام نداد. با این حال، مونت تنها سه روز را در زندان سپری کرد و سپس به یک بیمارستان نظامی منتقل شد تا اینکه دادگاه این کشور حدود یک ماه بعد محکومیت وی را لغو و او را از زندان آزاد کرد.

آژانس اطلاعات آمریکای لاتین (ALAI) در گزارشی تعداد کل عملیات‌های موساد در منطقه آمریکای لاتین را در حدود 100 تا 110 مورد ذکر نموده اما می‌افزاید: شبکه گسترده‌ای از عوامل و موسسات وابسته به یهودیان در منطقه فعال بوده که نشان از حضور جدی سرویس موساد در حوزه دریای کارائیب و آمریکای لاتین دارد.

عوامل موساد عمده تمرکز خود در منطقه آمریکای لاتین را در محل تجمع مهاجرین عرب در این منطقه متمرکز نموده‌اند که مکانی واقع در میان مرز سه کشور پاراگوئه، آرژانتین و برزیل است.

موساد همچنین از شرکت‌های مختلفی جهت ارتباط با دولت‌های منطقه استفاده می‌نماید، این شرکت‌ها در قالب موضوع مبارزه با تروریسم، گروه‌های ضددولتی و ... به دولت‌های منطقه امریکای لاتین مشاوره می‌دهند. یکی از شرکت‌های فعالی در این زمینه شرکت CST است که مدیران اجرایی آن همگی از ماموران عالی‌رتبه بازنشسته موساد هستند. به عنوان نمونه در جولای 2009 دولت پرو از کمک‌های این شرکت در مقابله با گروه‌های مخالف دولت استفاده نموده و بر طبق گزارش‌های محرمانه، سرویس اطلاعاتی پرو با کمک این شرکت در حال بازسازی است. شرکت CST به دولت پرو در امر کنترل شبکه‌های مخابراتی و ارتباطی از قبیل شبکه‌های تلفن همراه، اینترنت، و سایر رسانه‌های ارتباط جمعی همکاری دارد.

فعالیت نیروهای موساد در موضوع قاچاق موادمخدر و همکاری با گروه‌های مافیا در کشور کلمیبا نیز از دیگر مواردی است که در نوع خود جالب توجه است. صنایع هوایی رژیم صهیونیستی در منطقه بوگوتا در کشور کلمبیا شعبه‌ای ایجاد نموده است. کلمبیا کشوری در آمریکای لاتین که بیشتر با تولید و تجارت کوکائین در دنیا شناخته می‌شود تا تولید هواپیما. حال دلیل این که صنایع هوایی رژیم صهیونیستی در کلمبیا و پاناما مجموعه‌ای را جهت ساخت، تعمیر و اورهال هواپیما ایجاد کرده در نوع خود جالب توجه است.

بنیامین نتانیاهو و "خوان مانوئل سانتوس" رئیس جمهوری کلمبیا

در چند سال اخیر تولید هواپیماهای بدون سرنشین در این مرکز هوایی رونق فراوانی یافته و کشورهای اکوادور، برزیل، شیلی، پرو و ... هواپیماهای بدون سرنشین خود را از رژیم صهیونیستی تامین می‌کنند. می‌توان گفت بازار هواپیمای بدون سرنشین در منطقه آمریکای لاتین در سال‌های اخیر به طور کامل در انحصار صهیونیست‌ها قرار داشته است. مطابق آمار منتشرشده، رژیم صهیونیستی از فروش هواپیماهای بدون سرنشین میان سال‌های 2005 تا 2012 مبلغی معادل 6/4 میلیارد دلار کسب نموده که در حدود 500 میلیون دلار از این مبلغ به کشور‌های امریکای لاتین تعلق دارد.

جنگنده "کفیر" ساخت رژیم صهیونیستی که در نمایشگاه هوایی کلمبیا در سال 2013 میلادی به نمایش درآمده است.

یکی دیگر از محور‌هایی که صهیونیست‌ها جهت ارتباط و نفوذ در آمریکای لاتین از آن استفاده می‌کنند، کمک‌های فنی-مهندسی در زمینه‌های مختلف از جمله آب‌رسانی، صنعتی، کشاورزی و صنایع وابسته است. همچنین رژیم صهیونیستی در بهره‌برداری از معادن مس، نقره و سرب نیز در این منطقه حضور فعال دارد. نخستین قرارداد همکاری در خصوص صدور خدمات فنی مهندسی میان این رژیم و کشور بولیوی در سال 1961 میلادی امضا و این روند ادامه داشت تا این که در سال 1973 میلادی این رژیم با 18 کشور آمریکای لاتین قرارداد همکاری در زمینه‌های مختلف داشت.

دیدار رئیس جمهور کلمبیا از سرزمین‌های اشغالی

همچنین مکزیک یکی از تامین‌کننده‌های عمده نفت برای رژیم صهیونیستی بوده و در حدود 42 درصد نفت این رژیم را تامین می‌کند.

دیگر زمینه‌های نفوذ صهیونیسم در آمریکای لاتین را می‌توان این‌گونه بر شمرد:

  • در اکثر کشور‌های منطقه سازمان‌های فرهنگی، تجاری و موسسات اقتصادی صهیونیستی مستقر می‌باشند. این نهادها روابط متقابلی با اسرائیل داشته و مورد حمایت این رژیم هستند.

بر طبق گزارش آژانس اطلاعات امریکای لاتین(ALAI) موساد از 40 شرکت با پوشش جهت فعالیت‌های خود در آمریکای لاتین بهره می‌برد. این در حالی است که سفارت‌خانه‌های این رژیم نیز در کشور‌های منطقه فعال می‌باشند.

  • تاسیس کنیسه‌ها و تسهیل مهاجرت یهودی‌ها به منظور نفوذ سیاسی و فرهنگی هم از جمله مشارکت‌های اسرائیل در این کشور‌ها است.

مطابق آمار آژانس یهود تا سال 2011 میلادی در حدود 115 هزار نفر از آمریکای لاتین به اسرائیل مهاجرت نموده که بیشتر از نیمی از افراد از کشور‌های آرژانتین، و در رتبه‌های بعد از برزیل و مکزیک می‌باشند.

همچنین مطابق آمار منتشرشده توسط وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تا سال 2011 میلادی در حدود 300 نفر از منطقه آمریکای لاتین به عضویت نیروهای نظامی این رژیم درآمده‌اند.

اقدامات ضد صهیونیستی کشورهای منطقه

در چند سال اخیر و با نزدیک‌شدن ایران به منطقه آمریکای لاتین و روی کار آمدن دولت‌های مخالف با سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در این منطقه، اقدامات ضدصهیونیستی نیز رشد چشم‌گیری داشته است. همان‌گونه که در ابتدای گزارش اشاره گردید دو کشور ونزوئلا و بولیوی در راستای حمایت از جریان مقاومت روابط خود را با صهیونیست‌ها قطع نمودند.

سال گذشته و در جریان برگزاری شصت و هشتمين مجمع عمومی سازمان ملل، اتحاديه بوليواري متعلق به منطقه آمریکای لاتین نقض حقوق بشر توسط رژيم صهیونیستی عليه مردم فلسطين و همچنين امتناع اسرائيل از عمل کردن مطابق با توصيه‌هاي سازمان ملل را محکوم نمود. همچنین در بيست و چهارمين نشست دوره‌اي شوراي حقوق بشر سازمان ملل، بلوک آمريکاي لاتين، به نمايندگي اکوادور، حمايت خود از تاسيس يک دولت فلسطيني آزاد از سلطه و اشغالگري اسرائیل را اعلام کردند. علاوه بر اين، اتحاديه بوليواري، شهرک‌سازي‌هاي غيرقانوني و جنايت‌هايي را که رژيم اشغالگر قدس عليه فلسطيني‌ها مرتکب مي‌شود و همچنين کشتار غیرقانونی فلسطيني‌ها را محکوم کرد.

تغییر رویکرد دولت‌های منطقه آمریکای لاتین نسبت به آمریکا و رژیم صهیونیستی متاثر ار انقلاب اسلامی ایران تا جایی بود که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا دی ماه 91 "قانون مقابله با گسترش نفوذ ایران در نیم کره غربی" را که با هدف تضعیف روابط رو به رشد ایران با کشورهای آمریکای لاتین که به طور سنتی منطقه حیاط خلوت و حوزه نفوذ امریکا بوده است، امضا و تصویب کرد. قانون مصوب کنگره که به امضای اوباما رسیده است، از سوی سازمان صهیونیستی آمریکا (Zionist Organization of America) مورد حمایت سیاسی و پشتیبانی مالی قرار گرفته و اعضای شناخته شده آن همچون "شلدون آدلسون" سرمایه‌دار آمریکایی، "ران توروسیان" کار‌شناس بحران و "ایروینگ مسکویتز" شرکت داری که شرکتی را با همین نام راه‌اندازی کرده است، آن را ستایش کرده‌‌اند. سازمان صهیونیستی  آمریکابیش از ۲۰۰‌هوادار خود را برای اطمینان از اینکه آرای کافی از نمایندگان کنگره و سنای آمریکا برای تصویب قانون مقابله با ایران در نیمکره غربی به‌دست خواهد آورد، بسیج کرده بود.

شیمون پرز در میهمانی رئیس جمهور مکزیک

جمع‌بندی

آمریکای لاتین از جمله مناطقی است که با ایجاد ساختارهای جدید سیاسی و اقتصادی در حال تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های جهانی است. این منطقه با دارا بودن منابع زیرزمینی و ثروت‌های کلان از پتانسیل‌های فراوانی جهت رشد و توسعه برخوردار است. غربی‌ها تلاش نموده‌اند تا با تمامی ابزارها از جمله ایجاد جنگ داخلی، کودتا، روی کار آوردن عناصر وابسته به خود و ... منابع عظیم این منطقه را غارت نمایند. اما امروز می‌توان به جرأت گفت که منطقه آمریکای لاتین از حیاط خلوتی امریکا و صهیونیست‌ها به عرصه پنجه‌اندازی ایران با آمریکا و پادوی نامشروعش تبدیل شده است.

یک اصل امروزه در میان کشورهای منطقه آمریکای لاتین به روشنی مشاهده می‌شود و آن همان مقابله با نظام سلطه و حضور فعال در عرصه‌های جهانی است. نکته جالب توجه در باب آمریکای لاتین مخالفت آشکار آنها با رژیم صهیونیستی در حمایت از فلسطین است، چنان که کشورهای این منطقه به یکی از پایگاه‌های همگرایی با فلسطین تبدیل شده‌اند. ادامه روند همکاری با کشورهای این منطقه که از چند سال قبل قوت گرفت، می‌تواند به تدریج نفوذ آمریکا و اسرائیل را با چالشی جدی مواجه کند و امید است همکاری تنگاتنگ با آمریکای لاتین همزمان با تعامل سیاست خارجی جمهوری اسلامی با کشورهای غربی، پیگیری شود.

منابع و مآخذ:

www.dermfa.ir/pdf/booltane-230/3.mohtashami.

http://www.thirdworldtraveler.com/Israel/Israel_LAmer_ILAMC.html

http://www.foreignaffairs.com/articles/41872/robert-d-crassweller/israel-and-latin-america-the-military-connection

http://www.thirdworldtraveler.com/Israel/Israel_LAmer_ILAMC.html

www.bdsmovement.net/files/2011/

https://nacla.org/news/2013/4/23/israel%E2%80%99s-proxy-war-guatemala

http://www.rense.com/general78/issr.htm

http://www.usnews.com/news/articles/2013/07/15/american-defense-companies-try-to-break-israels-grasp-on-latin-american-drone-market?page=2

http://www.nytimes.com/1983/07/21/world/israel-said-to-aid-latin-aims-of-us.html

http://fusion.net/leadership/story/israels-latin-american-soldiers-125096

http://hamshahrionline.ir/details/198776http://www.tiwy.com/news.phtml?id=158

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • حسین ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    فعلا که دولت عزیز قید آمریکای جنوبی رو زده چسبیده به کدخدا
  • لبیک یا حسن ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    ما به دلیل تعداد زیاد یهودی ها نمیتونیم نفوذ زیادی داشته باشیم مگر اینکه شیعه رو تقویت کنیم تو آمریکای لاتین
  • مرتضی ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    اگه عزیزان عشق امریکا بزارن میشه با کشورهای امریکای جنوبی هم ادامه راه دوستی ، از دولت قبل رو داد ایشالا که انگ روسیه پرستی ، از جلوی دید نزدیک بین برخی ها پاک گردد!!
  • سامان ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    یه گزارش ویژه هم در مورد نفوذ ایران تو این منطقه مهم بدید بیرون ممنون میشیم
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    سلام. با تشکر مقاله خیلی خوب و جالبی بود. بنده اطلاعات خیلی کمی در مورد نفوذ اسرائیل و آمریکا در منطقه آمریکای لاتین دارم.
  • رضا ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    یادمه قبلا رژیم صهیونیستی یا قبلترش رژیم اشغالگر قدس می گفتیم یادش به خیر اون روزا.
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    تاریخ مصرف این مطلب یکسالی است که گذشته است! الان مقامات ایرانی حتی از دیدار با سران آمریکای لاتین در سازمان ملل هم خودداری می کنند. کدخدا فرموده اند نباید وارد حیاط خلوت خانه شان بشویم!
  • مهدی ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    رژیم صهیونیستی نه رژیم اسراییل! مشرق حواست کجاست؟؟
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    فرقی نمیکنه زیاد.. رژیم صهیونیستی اسرائیل...
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    تاریخ مصرفش نگذشته است...اصن خوندی؟ داره به زبون بی زبونی میگه ما وا دادیم اسرائیل اومده داره جولان میده اونجا....خط آخرش هم بخون یه بار دیگه داشتن از چین و روسیه هم به توصیه کدخدا فاصله میگرفتن که خداروشکر زود سر عقل اومدن
  • ناصر ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    جمع کن بابا الآن توی دو کشور مثلا فارسی زبان، ترکیه وعربستان و اسراییل رادیو دارن ایران نداره متوهم های اصول گرا
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    آخه پهپادهای اونها حداقل پرواز میکنه خوب تو محیط سرباز و با نشون دادن فرود و پرواز رونمایی کنید مدیونم منتشر نمیشه مشرق ولی قبلا کمتر سانسور میکردی
  • 452 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    ایران و ایرانی همیشه پیروز و بالنده اند
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    ایران در مناطقی که براش نفع داره باید سرمایه گذاری کنه نه تو امریکای لاتین که توجیح اقتصادیش برای ما کم هست. ما هنوز نتونستی مکشور خودمون رو خوب بسازیم. در این جالت چه چیزی رو میخایم به اونجا صادر کنیم که براشون جذاب باشه یا بتونیم با صنعت و تجارت قدرتمند اسراییل رقابت کنیم؟ بهتر قوی تر بشیم تا اینکه فقط دیگران رو بترسونیم و نگران کنیم و دشمن سازی کنیم.
  • اسمال ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    راستی چه ارتباطی میتونه باشه بین جنگنده کفیر و دوغ کفیر؟!!
  • ali ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    آن مرد که دید عمیقی داشت رفته است این حضور ما در آمریکای جنوبی یه بازوی قدرت متند بود که داریم از دست میدیم
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    مشرق از تو بعیده... رژیم اسرائیل...؟؟؟؟؟!!!!!!!! مگه اسرائیل وجود خارجی داره... باید بگی رژیم غاصب صهیونیستی... تغییر بدی واسه قیامتت بهتره ها
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    خب دیگه! از این چیزا زیاد می افته. فقط باید آدم چشش باز باشه که یهو زیر پاش خالی نشه بعد بگه: چی شد؟
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    به ناشناس 8:38 یعنی چه که برای ما نفع ندارد؟ آیا خیال کرده اید یک کشور اروپایی غربی بیشتر نیازمند خدمات مهندسی و فنی و کالاهای ما است یک مثلا بولیوی یا ونزوئلا؟ واضح است که ما باید در این کشورهای هم سطح خودمان یا ضعیفتر از خودمان سرمایه گذاری گنیم تا قوی شویم. کاری که الان ترکیه و اسراییل و سعودی هم یاد گرفته اند.
  • نور ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    سلام مشرق مقاله خوبی بود ، اطلاعات خوبی داد ، ممنون. یاد روزهایی که با آمریکای لاتین ارتباط خوبی داشتیم بخیر
  • ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    باریکلا علی جان حرف حساب زدی
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    آن مرد که بنزین سرطانزا ی چینی قالب میکرد شکر خدا رفته است
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    منافع اسراییل الان تو چینه گل پسر
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    قیافه ظریف رو موقع دیدار با چینی ها دیدین؟
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    ای پروردگار جهان ای برترین خرد میان ما و این جانیان در نقاب زایون و یهود که نطفه همه برده داران تاریخند خوار و ذلیل بگردان و همه ایران ستیزان حسود منطقه را آدم کن.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 0
    اون ها خیلی از ما ایرانی ها جلوتر هستن متاسفانه ما خیلی دیر جنبیدیم اونا مثل اختاپوس همه جهان رو دارن ساپورت می کنن کشور ما کوچک و اونا بزرگ اونا پیشرفته و ما تازه داریم میافتیم رو غلطک
  • یه غریبه ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 0
    ماشاءالله از بس امنیت برقراره مشرق نیوز پر شده از ناشناس و غریبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس