کد خبر 306527
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳

باز هم بیماری ادامه دارد. «دنا» یکی از همین بیماران است، بیماری‌اش از حدود ۳هفته پیش شروع شده و نه‌تنها بهبودی ایجاد نشده که هر بار، علایم جدیدی از خود نشان می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، وزارت بهداشت می‌گوید ویروس جدید نیست، همان آنفلوآنزای قبلی است. عده‌ای که بدنشان ضعیف است، دیرتر به سمت بهبودی می‌روند و عده‌ای که مقاوم، زودتر. این توضیح «سروش»  رئیس اداره آنفلوآنزای وزارت بهداشت به است، وقتی از او درباره ویروسی که این روزها خیلی‌ها را گرفتار کرده و مانند کنه به آنها می‌چسبد، می‌پرسیم.

او اما از دادن هر اطلاعات دیگری خودداری می‌کند. مردم هنوز نمی‌دانند ماجرا از چه قرار است.

ظاهر بیماری، همان سرماخوردگی ساده است، کم‌کم اما پیشرفت می‌کند، هرچه می‌گذرد، روند بیماری شدیدتر می‌شود، قرص‌ها و آمپول‌ها بیش از آن‌که بیمار را بهبود بخشد، بدترش می‌کند، سرفه‌های خشک، تهوع، اسهال، استفراغ، حالت مسمومیت، سردرد و استخوان‌درد، به تدریج خودش را به جای سرماخوردگی ساده می‌دهد.

حداقل دو هفته و حتی اعلام می‌شود تا یک ماه هم بیمار را درگیر می‌کند، در این مدت اما بیمار، برای رهایی از وخامت حال، چندین‌بار هم به پزشک مراجعه می‌کند، سرم، آمپول، شربت‌ها، قرص‌های سرماخوردگی، کپسول‌های آنتی‌بیوتیک و... هرچه دست پزشک رسد، تجویز می‌شود، اما فرقی به حال بیمار نمی‌کند.

باز هم بیماری ادامه دارد. «دنا» یکی از همین بیماران است، بیماری‌اش از حدود ۳هفته پیش شروع شده و نه‌تنها بهبودی ایجاد نشده که هر بار، علایم جدیدی از خود نشان می‌دهد.

او می‌گوید: «بیماری با سرفه‌های خشک شروع شد، سرفه‌هایی که عفونی و التهابی نبود و فقط با گلودرد همراه بود، به تدریج حالت تهوع هم به آن اضافه شد، پزشک تشخیص داد که بیماری ویروسی است که وارد سیستم گوارشی هم شده، تا چند روز پس از مصرف داروها، حالم بهتر شد اما چند روز بعد اسهال و استفراغ هم به آن اضافه شد. سرفه‌های خشک هم ادامه داشت.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی برای بار دوم به پزشک رفتم، اعلام کرد که بیماری عود کرده، در این مدت هم مقدار زیادی سفکسین  و گرفین مصرف کردم، چندین آمپول هم برایم تجویز شد.» با گذشت نزدیک به ۳ هفته، حال این دختر جوان، هنوز رو به بهبودی که نرفته، وخیم‌تر هم شده، حالا تنها استراحت می‌کند تا حالش بهتر شود.

او می‌گوید: «ویروس درحال انتشار است، خیلی از اطرافیانم مبتلا شده‌اند، حتی یکی از داروخانه‌داران تأکید کرده که ویروس جدید است.» آرش هم بیمار دیگری است که نزدیک به یک هفته به شدت درگیر این بیماری بود، حالا اما شرایط بهتری دارد.

او می‌گوید: «در ابتدا تشخیص سرماخوردگی داده شد، دفعه بعد اما به من گفتند به دلیل آلودگی هواست.» او هم کمابیش همین نشانه‌های بیماری را داشت.

می‌گوید: «در محل کارم چند نفر دیگر هم مبتلا شده بودند که به دلیل نزدیک بودن به آنها، من نیز مبتلا شدم.» مبتلایان تأکید می‌کنند که این ویروس منشأ خارجی دارد، یعنی از کشورهای مجاور وارد کشور شده. «الهام» یکی از کسانی است که به تازگی از شهرهای زیارتی عراق بازگشته.

او هم به سختی مبتلا به این بیماری با همین نشانه‌ها شده. آن‌قدر شدید که مجبور به استراحت مطلق شده. با این‌که حتی نمونه این بیماری در خارج از کشور هم دیده می‌شود اما در داخل همه آن را به‌عنوان چیزی شبیه آنفلوآنزا  می‌شناسند.

 اماکن زیارتی، منشأ ورود بیماری‌ها به کشور

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن پزشکان متخصص داخلی است. او هم وجود این ویروس را تأیید می‌کند با این توضیح که یک ماه پیش میزان ابتلا خیلی بیشتر بود. «بیماری جدید نیست، همان آنفلوآنزاست که شدیدتر شده و سیستم گوارشی و تنفسی را درگیر می‌کند.» به گفته او، اسهال، استفراغ، تب شدید، استخوان درد و سرفه‌های مکرر، از نشانه‌های این بیماری به شمار می‌رود.

خسرونیا درباره شایعه ورود این بیماری از عتبات عالیات، اما می‌گوید: «با توجه به این‌که مسافرت‌ها آسان شده، احتمال انتقال بیماری‌های ویروسی و عفونی زیاد است، این ویروس‌ها به ویژه از قسمت‌های شرقی کشور ازجمله افغانستان و پاکستان به راحتی وارد می‌شود، چرا که رفت و آمدها به این دو کشور هم فراوان است. البته دیده شده که برخی از این بیماری‌ها از تایلند هم از طریق مسافران وارد می‌شود.» رئیس انجمن متخصصان داخلی بیماری تنفسی «کرونا» را هم یکی از همین بیماری‌ها می‌داند.

«رفت و آمد به اماکن زیارتی به دلیل تجمع بالای زائران در آن اماکن، احتمال انتقال ویروس و بیماری‌ها را زیاد می‌کند، بنابراین با یک عطسه یا سرفه انواع بیماری‌ها می‌توانند منتقل شوند.» با این همه خسرونیا، تأکید می‌کند که منشأ این بیماری مشخص نیست، چرا که ویروس‌ها، هر لحظه خودشان را تغییر می‌دهند و هر بار به شکلی خود را نشان می‌دهند. به گفته او، افراد مسن و کودکان بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند، همین هم شده تا عربستان ورود زائران بالای ۶۰‌سال را ممنوع اعلام کرده است.

او با بیان این‌که تا یک ماه پیش روند ابتلا به این نوع از سرماخوردگی بسیار بیشتر بود، ادامه می‌دهد: «حالا هم مواردی دیده می‌شود، اما کمتر شده است.» رئیس انجمن متخصصان داخلی با این همه می‌گوید که هیچ آماری از روند ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

چرا که معمولا گزارش نمی‌شوند. هرچند علایم این سرماخوردگی با آنچه در عربستان شایع شده، کاملا متفاوت است، اما این نگرانی را در میان بیماران ایجاد کرده که علایم هر دو بیماری شبیه یکدیگر است.

در کنار همه این اظهارنظرها اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده علایم «کرونا» هنوز ناشناخته است. بر اساس اعلام این سازمان نشانه های  اصلی این بیماری تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی است. بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی، پریکاردیت و نارسایی کلیه نیز گزارش شده است که مورد اخیر در صورت بروز بیمار را به همودیالیز نیازمند  می‌سازد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: شهروند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    1 5
    همه این آتیش ها از گور صهیونیست ملعون در میاد.
  • تاجیک ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    1 0
    من به این بیماری مبتلا شده ام بیش از یک ماه است که درگیرم و هنوز خوب نشده ام
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    1 0
    يكي از اقوام ما هم همين علائم را داشت بعد از يكماه به پيشنهاد يكي ديگر از اقوام آزمايش تب مالت داد كه مثبت اعلام شد . چند روز بستري شد و الان روزي دو تا آمپول تزريق مي كند و قرص مي خورد كمي بهتر شده است . متاسفانه در تهران كم كم مغازه هاي فروش لبنيات سنتي زياد شده و نظارت كافي هم نمي شود و اين بيماري در حال افزايش است .
  • shabnam ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    1 0
    اقا چقدر وحشتناک مینویسید نمیکشه که اینجور که شما نوشتین منم مبتلا شدم ولی اینا رو خومدم بدتر شدم که
  • مهدی ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۶
    0 0
    سلام.من الان 4روزهمری ض شدم.اول با تب و حالت تهوع شروع شد الان گلو دردم بهش اضافه شده .بیشتر از همه حالت تهوع ای که داره اذیتم میکنه
  • مرتضي ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    0 0
    اقا !!دارم افسردگي ميگيرم, رفتم دكتر ولي هنوز خوب نشدم, سرفه هاي من شديده, گاهي هم خلط مياد, اما علائم سلو ندارم, همه ي علاىم گفته شده بالا رو دارم
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 1
    آره بد ویروسیه پسرم همه علایم بالا را داره خصوصا تهوع خدا به همه ی مریضا رحم کنه و به دکترا علم بده
  • امیرسام ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
    2 0
    منم درگیرشم,بچه ها همه میمیریم.... خخخخخ
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    1 0
    منم دقیقا همین علایمو دارم ولی خداروشکر رو به بهبودیم
  • باران ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    0 0
    یعنی فقط میتونم بگم مراقب باشید من همین الان ذرگیر این انفولانزاام. اصلا معلوم نیست چیه.
  • لیلا ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    1 0
    گلوم دردمیکنه من لوزه هم دارم مشکل ازکجاست الان
  • حسین ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    اقا منم بد جور مبتلا شدم ده روز استراحت اما هنوز بیمارم داروی دکتر هم که خدارو شکر خیلی خوب جواب میده . فقط پول باید داد اشتها صفر میشه من صرفه نداستم اما نفسم تنگ بود هنوز هست به نظرم سوب مقوی با گیاه دارویی بنام بوسور به ادم عمر دوباره میده تازه این ویروس حتما به عمد وارد کشور شده تمامس بعد سیاسی داره ما سر در نمیاریم
  • علیرضا ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
    1 0
    با خانواده همین بیماری را داریم ازوقتی که از کربلا برگشتیم
  • صبا ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    3 0
    منم به جمع مريضان اضافه کنید ......ولی خدارو شکر اشتهام کم نشده مثل پلللللللنگ غذا میخورم
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    1 0
    بسیارعالی
  • آزاد ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    1 0
    من دوروزه تهوع شدید اسهال آبکی پادرد و ضعف شدید درم دارو و سرم گرفتم افاقه نشده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس