کد خبر 306380
تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱

پیتزای مخصوص با سیب زمینی و نوشابه را ترجیح می دهید یا چلو کباب لقمه مخصوص با سبزی و دوغ؟ فضای یک فست فودی را می پسندید یا یک سفره خانه سنتی؟ حقوق و درآمدتان کفاف بیرون از خانه و در رستوران غذا خوردن را می دهد یا خیر؟

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، رستوران گردی به طور قطع یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم تهران است. این امر در سال های گذشته به کبابی و تنها چند رستوران کی.اف.سی محدود می شد اما امروزه اگر هنگام عبور از عرض خیابان کمی با دقت تر به اطراف نگاه کنید، متوجه وجود رستوران های "فست فود" در هر 200 متر می شوید.

قارچ و پنیر هم بزنم؟

غذاهای فست فود یا به عبارتی دیگر غذاهایی که از آنها به عنوان غذای حاضری نام برده می‌شود اغلب غذاهایی نظیر پیتزا، همبرگر، چیزبرگر، انواع ساندویچ‌، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، سیب‌زمینی سوخاری و... هستند که از رستوران‌های عرضه‌کننده این نوع غذاها تهیه می‌شود.

وجه تمایز رستوران‌های فست‌فود با دیگر رستوران‌ها در این است که غذای از پیش آماده شده را پس از مدت زمان کوتاهی بعد از دریافت سفارش مشتری به او تحویل خواهند داد. معمولا غذاهای فست‌فود به صورت نیم پز و در حجم زیاد از قبل تهیه شده و در مدت زمان کوتاهی پس از دریافت سفارش مشتری پخته و گرم شده و به او تحویل داده خواهد شد.

وجود تعداد زیاد این رستوران ها نشانگر استقبال مردم در تهران و بسیاری از شهرهای کشوراست. ممکن است این طور به نظر بیاید که ذائقه غذایی ایرانیان تغییر کرده؛ شاید علت استقبال مردم از این مکان ها قیمت پایین تر سرعت پخت و قابل دسترس بودن آن نسبت به رستوران های ایرانی با غذاهای برنجی و انواع کباب ها و خورشت ها باشد.

طبق گزارشات میدانی خبرنگار بنا از فست فود ها به طور میانگین قیمت یک همبرگر به عنوان محبوب ترین غذای فست فود ها، در مرکز شهر از 4هزار تومان آغاز شده و در برخی از رستوران های شمال شهر تهران قیمت آن به 28 هزار تومان نیز می رسد. ساندویج فیله کباب نیز به عنوان سالم ترین غذای شناخته شده در فست فود ها به طور میانگین از 5هزار تومان در رستوران های با سطح متوسط تا 30 هزار تومان در رستوران های با سطح بالا به صورت گریل شده یا معمولی وجود دارد.

همچنین پیتزا به عنوان یکی از پرطرفدارترین غذاها در بین مردم در انواع متنوع و با قیمت های مختلف عرضه می شود. از پیتزای مخصوص و مخلوط و سوپریم و پپرونی تا پیتزای سبزیجات و گوشت و قارچ و بسیاری از نام های دیگر که رستوران داران بر روی این غذای خود گذاشته اند. قیمت آنها نیز بسته به نوع مواد به کار رفته، منطقه رستوران، اندازه و استقبال مشتریان حدودا از 8 هزار تومان شروع شده و تا 25 هزار تومان هم می رسد.

یکی از فست فود های معروف تهران که 5 شعبه در سطح شهر و دو شعبه نیز در سطح کشور دارد، برخی از غذاهای خود را تحت عنوان "شاهکار" ارائه می دهد. این شاهکار شامل گوشت خالص، فیله مرغ، پنیر و سس مخصوص است و قیمت هر یک از این غذاهای 4 نفره، 40 و 45 هزار تومان است که برای یک خانواده با درآمد متوسط مناسب خواهد بود. البته در نوع 45هزار تومانی آن سالاد و نوشابه نیز برای 4 نفر سرو می شود.

به طور کلی هزینه یک شام برای خانواده چهار نفره در یک فست فود با سطح متوسط، با احتساب نوشیدنی و سالاد ، چیزی حدود 50 تا 60هزار تومان خواهد بود و به نسبت میزان افزایش کیفیت و بالا بودن منطقه این مکان ها قیمت نیز افزایش خواهد یافت.

رستوران هایی از نوع "هرچه دلت خواست بخور"

برخی از صاحبان رستوران در تهران با ارائه "سلف سرویس" با دریافت نرخ ثابت به مشتریان خود این امکان را می دهند که از منوی خود هر چه می خواهند انتخاب کنند. در ابتدا ممکن است اینگونه به نظر برسد که صاحب رستوران آتش به مالش زده است، اما در واقع صاحب رستوران می داند که بسیاری از مشتریان کمتر از پولی که داده اند مصرف می کنند. قیمت این رستوران ها بستگی به فراوانی غذا و منطقه رستوران دارد. به عنوان مثال، در یک رستوران نام آشنا در منطقه تجریش تهران، بوفه کامل نهار یا شام برای هر فرد 61 هزار تومان حساب می شود.این بوفه شامل سوپ و سالاد، غذای ایرانی و فرنگی، میوه و دسر، نوشیدنی سرد و گرم است. بنابراین هزینه یک نهار یا شام برای خانواده چهار نفره 244 هزار تومان تمام می شود.

رستوران برج میلاد، نفری 98 هزار تومان!

در رستوران گردان برج میلاد که در قسمت بالایی این برج واقع است بین 15 تا 20 مدل غذا سرو می‌شود.

در حال حاضر ورودی و کف قیمت یک شام یا ناهار در رستوران گردان برج میلاد 98 هزار تومان است. با فرض احتساب هزینه یک خانواده چهار نفره با هزینه رفت و آمد چیزی حدود 500 هزار تومان می شود. در این صورت تنها خانواده هایی می تواند ماهی یک بار پا به چنین رستوران هایی بگذارند که درآمد آنها بالای 5 میلیون تومان باشد.

رستوران گردان برج میلاد قرار بود در ابتدا مبلغ ورودی 50 هزار تومان را داشته باشد تا امکان ورود تعداد بیشتری از شهروندان در این رستوران فراهم شود اما با توجه به افزایش نرخ تورم و گرانی‌هایی موجود در جامعه، این رستوران مجبور به گردان کردن غذاهای خود شد و در حال حاضر مبلغ ورودی این رستوران از 76 هزار تومان اولیه به 98 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

غذای ایرانی؛ از جگرکی تا رستوران های زنجیره ای پرطرفدار

رستوران های ایرانی هم مانند فست فود ها رنج قیمتی متفاوتی دارند. اگر قصد کباب خوردن در یک رستوران سنتی مناسب داشته باشید، ممکن است هزینه اش اندکی گران تر برایتان تمام شود. رستوران سنتی از نظر معماری و سبک تزئینات داخلی متفاوت از سایر رستوران ها گردش مالی میلیاردی رستوران های تهران در یک شباست.این رستوران ها علاوه بر داشتن متراژ بالای 200 متر مربع، باید از سازمان میراث فرهنگی نیز پروانه کسب داشته باشند. شیوه سرویس دهی در این رستوران ها و محیط آن و در برخی حالات وجود موسیقی زنده بر قیمت خدمات آنها می افزاید. برای مثال متوسط قیمت کباب یک رستوران سنتی در منطقه سعادت آباد تهران، نفری 35 تا 50هزار تومان است.

از رستوران های سنتی که بگذریم، در سطح شهر تهران چندین رستوران ایرانی وجود دارد که تبلیغات آنها در بیلبورهای بسیار بزرگ واقع در اتوبان های مناطق شمال شهر تهران به کرات دیده شده است. این رستوران ها به رغم گران بودنشان، قالبا در روزهای تعطیل شاهد صف های طویل در مقابل خود هستند. در یکی از این رستوران ها که حتی تماس مشتریانش با تلفن گویا انجام می شود، قیمت یک پرس فیله کبابی به عنوان پر طرفدارترین غذا به قیمتی بالاتر از 50 هزار تومان عرضه می شود. یک پرس ماهی قزل آلا با مقداری خاویار نیز به قیمت 80 هزار تومان سرو می شود. قیمت کباب کوبیده هم به عنوان ارزانترین غذا 24هزار و ششصد تومان است. کباب برگ نیز کمی گران تر و با قیمت 33 هزار تومان عرضه می شود. بنابر این، هزینه یک بار شام برای خانواده چهار نفری که تصمیم به رفتن به یک رستوران پرطرفدار و اعیانی تهران می کنند، با وجود پیش غذا و مخلفات از جمله ماست موسیر، سوپ و زیتون و هزینه رفت و آمد چیزی حدود 300 تا 500 هزار تومان تمام می شود. بنابر این اگر حقوق ماهیانه کمتر از 5 میلیون دارید، بهتر است سالی یکبار بیشتر گذرتان به این مکان نخورد!

در مقابل طرفداران پرشمار چلو کباب می توانند با قیمت بسیار پایین تر نیز در سطح شهر تهران، غذای محبوب خود را میل کنند. به طور میانگین، قیمت کباب کوبیده در مرکز شهر از 7هزار و پانصد تومان تا 15 هزار تومان عرضه می شود.جوجه کباب نیز با اندکی اختلاف چیزی بین11 تا 20 هزار تومان است.

همچنین علاقه مندان به دل و جگر نیز می توانند با مراجعه به میدان بهمن یا همان کشتارگاه این غذا را با قیمت هر سیخ حدود 2500 تومان میل کنند. البته در بعضی نقاط تهران یک سیخ جگر تا بیش از 4هزار تومان نیز عرضه می گردد.

ایجاد اشتغال و گردش مالی زیاد

شاید روزگاری در تهران تنها چند رستوران شناخته شده وجود داشت. اما اکنون سطح شهر مملو از رستوران ها و فست فود ها با توجه به سلیقه و درآمد افراد است. به طور کلی در تهران قیمت غذا تا حد زیادی بستگی به ظاهر رستوران و منطقه آن دارد. در برخی از رستوران ها قیمت یک وعده شام خانواده 4 نفری، حقوق ماهیانه خانواده ای در این شهر است. گران یا ارزان، سالم یا ناسالم، اکنون دیگر فست فود و رستوران دیگر جزوی از زندگی مردم شده است. رستوران داری هم، از هر نوع که باشد با وجود بالارفتن هزینه زندگی، به دلیل این استقبال گسترده مردمی و علاقه به غذا صنعت پر سودی به حساب می آید.

این صنعت در حال حاضر افراد بسیار زیادی را به خود مشغول کرده است و با یک حساب سرانگشتی و با توجه به استقبال روزافزون مردم به غذا خوردن در بیرون از خانه به عنوان یک تفریح، هر شب رستوران های شهر بزرگی مثل تهران گردش مالی چند میلیاردی را شاهد هستند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: بنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کاپیتان ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    5 0
    حاجی این سلف سرویس رو راست گفتی اکثرا" از این جوجه سوسولا میرن هیچی هم نمیخورن ولی یکی از رفیقام رفته بود آقا چشتون روز بد نبینه اگه بگم 5 برابر پولش خورده بود دروغ نگفتم من که باهاش نرفتم ولی میگفت یارو هاج واج مونده بود بعد دوباره فرداش که رفته بود رستورانیه گفته بود سلف سرویس تعطیله!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس