تسلیحات ناو عملیاتی-آموزشی خلیج فارس شامل انواع توپ های مدرن دریایی، موشک‎های سطح به سطح و کروز نور با برد 120 کیلومتر و موشک پیشرفته قادر با برد بیش از 220 کیلومتر، موشک سطح به هوای محراب و اژدر و سونار برای ردگیری و انهدام اهداف زیرسطحی است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تبدیل شدن به یک نیروی راهبردی نیازمند به خدمت گرفتن تجهیزات جدیدی است که با تحریم همه جانبه نظامی، تنها با اتکا به توان داخلی امکان تأمین آنها را خواهد داشت.

ثمره شیرین اتکا به توان داخلی، پیش از این در پروژه ساخت ناوشکن موج مشاهده شده بودکه اولین نمونه آن با نام جماران، سی ام بهمن سال 88 رسما با حضور رهبر معظم انقلاب عملیاتی شد و به زودی وارد پنجمین سال خدمت خود خواهد شد، در حالی که چند نمونه دیگر از رده جماران و یک فروند با نام سهند در رده بالاتر در حال ساخت است.

یکی از نیازهای نیروی دریایی به عنوان یک نیروی تجهیزات محور، در اختیار داشتن ناو آموزشی-رزمی است که برای تکمیل آموزش‎های افسران مختلف خدمت کننده در شناورهای دریایی مورد نیاز است. تا کنون برای مأموریت‎های آموزشی از برخی ناوهای پشتیبانی نیروی دریایی استفاده می‎شده که با توجه به عدم طراحی آنها برای نقش آموزش، نیاز به ناوی با توانمندی مذکور به وجود می‎آید.

به علاوه این ناوها فاقد سامانه‎های موشکی مختلف شامل سطح به هوا و سطح به سطح و اژدر بوده و تنها برخی امور آموزشی توسط آنها قابل پوشش بوده است. در واقع تنها سلاح موشکی آنها تعدادی موشک دوش‎پرتاب سطح به هوا است.

ناو خلیج فارس 
ناو بزرگ خارک

همچنین از نظر قابلیت پذیرش افراد و میزان برد، فقط ناو بزرگ خارک تا کنون برای مأموریت‎های آموزشی فرامنطقه‎ای اعزام شده در حالی که برای نیروی دریایی راهبردی حضور افسران جوان در چنین مناطقی نیز لازم است. این در حالی است که با توجه به تحریم‎های نیروهای مسلح کشورمان امروزه دریافت شناورهای رزمی و آموزشی بزرگ از کشورهای دیگر تقریباً ناممکن است. در جدول زیر مشخصات کلی مهمترین شناورهای پشتیبانی نیروی دریایی ارتش که همگی قبل از انقلاب سفارش داده شده بودند بر اساس اطلاعات منتشر شده در منابع خارجی ارائه شده است.
 
ناو خلیج فارس 

ناو خلیج فارس
ناو بوشهر از رده (کلاس) بندرعباس

 
ناو خلیج فارس
ناو لاوان از رده هنگام

ناو بزرگ خلیج فارس به عنوان اولین محصول پروژه لقمان که با توجه به حدود ابعاد و وزن آن و تنوع مأموریتی می‎توان آن را با توجه به رده‎بندی بین المللی یک ناوشکن تمام عیار محسوب کرد بر مبنای رفع نیازهای آموزشی فوق در عین برخورداری از قابلیت‎های کامل رزمی در عرصه‎های هوایی، سطحی و زیرسطحی طراحی شده است.
 
ناو خلیج فارس
ماکت ناو خلیج فارس

کشورمان ایران با وجود سابقه تاریخی در ساخت کشتی‎های بزرگ در زمان خود و اجرای مأموریت‎های فرامنطقه‎ای توسط نیروی دریایی در چندهزار سال گذشته (مانند نبرد ماراتن)، در بیش از یک صد سال اخیر از فناوری‎های نوین مورد استفاده در عرصه ساخت کشتی‎ها محروم بوده و در نتیجه هیچ گونه سابقه‎ای در ساخت کشتی‎های نظامی پیشرفته نداشته است.

اما در میانه دهه 1370 و با دستور و تأکید مقام معظم رهبری کار مطالعه، طراحی و ساخت ناو رزمی چند منظوره با قابلیت حمل بالگرد آغاز شد که در قالب پروژه موج به ساخت ناوشکن (ناو محافظ) جماران منجر شد. چند سال پس از آغاز کارهای مطالعه و طراحی این پروژه، فعالیت‎های مشابهی برای ساخت ناوچه‎های رزمی معروف به رده سینا نیز در کشور آغاز شد که امروزه در شمال و جنوب کشور در حال ساخت است و چندین فروند از آنها به خدمت عملیاتی در آمده است.

از سوی دیگر تجربه ساخت شناورهای غیرنظامی بزرگ نیز در چند سال گذشته با طراحی و ساخت 2 فروند از کشتی‎های باری اقیانوس‎پیمای 185 متری و بیش از 37هزار تنی «ایران-اراک» و نفتکش‎های غول پیکر 250 متری و 113هزار تنی از رده «افراماکس» در کشور به وجود آمده است که پایه‎ای دیگر برای طراحی و ساخت سریع ناو عملیاتی-آموزشی خلیج فارس می‎تواند باشد.

بنا بر این هر چند طراحی و ساخت ناوی به بزرگی خلیج فارس، حرکتی در رده‎ای بسیار بالاتر از ناو جماران محسوب می‎شود اما با ترکیب توانمندی و تجارب طراحی و ساخت چند رده شناور رزمی و تجربیات موجود از ساخت کشتی‎های بزرگ در صنعت دریایی کشور از هم اکنون نتیجه‎ای شایسته برای این تلاش عظیم قابل تصور است.

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش کار طراحی این ناو بزرگ به پایان رسیده و مراحل ساخت آن آغاز شده است. به نظر می‎رسد این ناو توانایی پذیرش چند صد دانشجو به همراه دستکم 30 تا 40 خدمه آموزشی و در حدود 180 نفر خدمه اصلی را دارد. طول کلی این ناو نیز بنا به گفته فرماندهان نیروی دریایی، بیش از دو برابر جماران یعنی حدود 200 متر و وزن آن در حدود 5 برابر جماران یعنی نزدیک به 6هزار تا 7هزار تن خواهد بود.
 
ناو خلیج فارس
تشریح طرح ناو خلیج فارس برای فرماندهی معظم کل قوا

به گزارش مشرق، نوع رانش این ناو، سامانه ترکیبی توربین گاز و موتور دیزل به همراه چند ژانراتور برای تأمین برق خواهد بود و احتمالاً از سامانه تغییر زاویه رانش برای دو محور (شفت) اصلی آن نیز استفاده خواهد شد. دو سکان که پشت پروانه‎های هر یک از محورها قرار می‎گیرند نیز کار تغییر جهت این ناو را بر عهده دارند. به نظر می‎رسد ناو خلیج فارس، اولین شناور رزمی ساخت ایران باشد که به پیشران توربین گاز مجهز می‎شود. این نوع پیشران در مقایسه با موتورهای دیزلی می‎تواند شتاب بیشتری برای ناو فراهم نموده و در مدت کوتاه‎تری آن را به سرعت بالا برساند. با توجه به تحریم کشور، توربین‎های گاز مورد استفاده در این ناو باید ساخت داخل باشند که خود پیشرفت بسیار بزرگی برای صنعت کشور محسوب می‎شود.

بنا بر تصاویر منتشر شده، دو عدد توربین گاز هر یک به قدرت 15 تا 18 مگاوات، دو موتور دیزل هر یک به قدرت 2 تا 4 مگاوات و 4 تا 6 ژنراتور 1 مگاواتی در این ناو مورد استفاده قرار خواهد گرفت که آن را به سرعت بیشینه 20 تا 25 گره دریایی معادل 37 تا 46.3 کیلومتر بر ساعت می‎رسانند. با توجه به برد عملیاتی ناوهای هم‎رده با خلیج فارس می‎توان برد این ناو بزرگ را دستکم 5000 مایل دریایی معادل بیش از 9200 کیلومتر تخمین زد.

کشتی رزمی-آموزشی خلیج فارس قابلیت پذیرش بالگرد را بر روی عرشه مخصوص آن در پاشنه ناو داشته و دارای آشیانه مخصوص (هنگر) برای استقرار بالگرد است که امکان حمل ایمن و حفاظت از بالگرد را در هر گونه شرایط فراهم می‎کند. تسلیحاتی که فعلاً برای ناو خلیج فارس در نظر گرفته شده شامل یک توپ 76 میلیمتری تک لوله فجر27 با نواخت 120 گلوله بر دقیقه و برد مؤثر 7 کیلومتر، یک توپ 40 میلیتری تک لوله فتح40 با برد 4 کیلومتر و نواخت 300 گلوله بر دقیقه و تعدادی توپ تک لوله 20 میلیمتری و تیربار 12.7 میلیمتری است.
 
ناو خلیج فارس
ماکت ناو خلیج فارس با تجهیزات کامل

با توجه به سامانه‎های موجود در ناوچه درفش و ناو دماوند که از محصولات صنعت دفاعی کشورمان می‎باشند ناو بزرگ خلیج فارس نیز از سامانه‎های الکترواپتیکی برای ردگیری اهداف خصوصاً در شرایط جنگ الکترونیک بهره خواهد برد. این سامانه‎ها به طور معمول شامل دوربین دید در روز، دوربین حرارتی برای دید در شب و هوای نامساعد و مسافت یاب لیزری و قابلیت تشخیص و درگیری خودکار اهداف تعریف شده هستند.

علاوه بر رادارهای سطحی دوربرد، این ناو از رادار مشابه رادار آرایه فازی عصر که اخیراً رونمایی شد نیز بهره می‎برد. برد رادار عصر برای اهدافی با سطح مقطع راداری 4 متر مربع دستکم 200 کیلومتر است و قابلیت ردگیری 1000 هدف را به صورت سه بعدی دارد.
 
ناو خلیج فارس
محل قرار گیری رادار عصر روی دکل نزدیک‎تر

دیگر تسلیحات ناو عملیاتی-آموزشی خلیج فارس شامل موشک‎های سطح به سطح و کروز نور با برد 120 کیلومتر و موشک پیشرفته قادر با برد بیش از 220 کیلومتر، موشک سطح به هوای استاندارد/محراب و اژدر و سونار برای کشف و ردگیری و انهدام اهداف زیرسطحی است. بنا بر این از نظر کیفیت و کمیت سامانه‎های موشکی، ناو بزرگ خلیج فارس در سطحی قابل مقایسه ناوهایی مانند جماران و سهند خواهد بود.

بنا بر تصاویر منتشر شده، ناو خلیج فارس یکی از اولین ناوهای رزمی کشورمان خواهد بود که به سامانه دفاع نقطه‎ای مجهز خواهد شد. منطقه دفاع نقطه‎ای برای ناوها به طور معمول در فاصله کمتر از 10 مایل معادل 16 کیلومتر تعریف می‎شود. با توجه به اینکه این مسافت توسط سامانه‎های تهاجمی کروز سریع در مدت کمتر از 16 ثانیه طی می‎شود تنها سلاح‎های سریع با احتمال اصابت بالا در اولین شلیک قادر به مقابله با آنها خواهند بود.
 
ناو خلیج فارس
ماکت ناو خلیج فارس با تجهیزات کامل

به طور معمول برای دفاع نقطه‎ای از توپ‎های کالیبر پائین تا متوسط چند لوله چرخان (گتلینگ) با نواخت تیر بسیار بالا در حدود 4هزار تا 6هزار تیر بر دقیقه (66 تا 100 گلوله بر ثانیه) با برد 2 تا 3.5 کیلومتر استفاده می‎کنند که برای ردگیری اهداف به رادار مستقل و سامانه‎های الکترواپتیکی نیز مجهز هستند. کاربرد اصلی این سلاح‎ها درگیری با موشک‎های کروز ضد کشتی سریع و اهداف هوایی با مانورپذیری بالا است. در برخی از شناورهای رزمی بزرگ برای دفاع نقطه‎ای از سامانه‎های موشکی کوتاه برد سریع و چابک مانند تور-ام-1 که موشکی عمود پرتاب با سرعت نزدیک به 3 برابر سرعت صوت است نیز استفاده می‎شود.

به گزارش مشرق، هر چند نوع سامانه دفاع نقطه‎ای مورد نظر برای ناو خلیج فارس مشخص نیست اما قاعدتاً نوعی از توپ‎های دارای نواخت تیرِ بالا، عنصر اصلی آن خواهد بود. همچنین تا زمان ورود به خدمت این ناو که در حدود سال 1396 یا 1397 تخمین زده می‎شود ممکن است انواع بهبود یافته رادار عصر، موشک‎های کروز ضد کشتی دوربردتر و نیز موشک‎های سطح به هوا مانند صیاد-2 به فهرست تسلیحات آن افزوده شود. خصوصاً موشک‎هایی مانند صیاد-2 که برد بیشتری دارند و سامانه کنترل آتش آنها امکان درگیری با چند هدف را فراهم می‎کند برای افزایش منطقه امن برای ناو ارزشمند خلیج فارس بیشتر مفید خواهند بود.

با توجه به اصل طراحی ناو رزمی و آموزشی خلیج فارس اجرای مأموریت در آب‎های آزاد، این ناو با آخرین فناوری‎های صنعت دریایی کشور برای مقاومت و دریانوردی طولانی و مطمئن در آب‎های فرامنطقه‎ای مانند اقیانوس آرام ساخته خواهد شد؛ ناوی که ساخت آن، تراز این صنعت کشورمان را در جهان بالا برده و با وارد خدمت شدن به نیروی دریایی راهبردی کشورمان، ایران را پس از روسیه و چین و بالاتر از کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، هند و ترکیه به عنوان یکی از غول های دارنده و البته سازنده چنین شناور رزمی بزرگی تبدیل خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 201
  • در انتظار بررسی: 25
  • غیر قابل انتشار: 23
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    38 1
    وطنم ای شکوه پابرجا....
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    24 15
    گر چه این موفقیت جای تحسین و تبریک دارد اما ناگفته نماند که روز به روز از اهمیت شناورهای جنگی سنگین - به جز ناوهواپیمابر- در دنیا در حال کاسته شدن است و این شناورها به سرعت در حال فراموش شدن هستند. امروزه دیگر خبری از نبردناوها نیست و حتی کشورهای اندکی ناو دارند که چندان هم از آنها استفاد نمی کنند چرا که امروزه مشخص شده است که چابکی و سرعت شناورها عملا اهمیت بیشتری نسبت به بزرگی و قدرت آتش آن شناورها دارد و چه بسا تعدادی قایق های تندرو مجهز به توپ به آسانی بتوانند یک ناو جوشن دار و مجهز به دهها توپ و مسلسل را از کار بیندازند. لهذا تمرکز روی ساخت ناوچه های سبک و چابک مانند جماران باید افزایش یاید و سرمایه گذاری برای ناوچه های سنگین تر کم فایده است. اگر قرار است برای ساخت شناورهای سنگین هزینه شود، این هزینه ها به سمت تولید زیر دریایی و اژدر و یا ناوهواپیمابر سوق یابد.
  • حسین ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    14 4
    دست مریزاد به سرهنگ های مملکتم
  • امین ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    9 9
    ما که چیزی جز ماکت ناو خلیج همیشه فارس ندیدیم . ولی امید است که با توان داخلی خود شاهد به آب انداختن آن نیز باشیم.
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    6 6
    خدا قوت ساخت ناو کلاس سهند با طراحی مدرن تر مثلا مانند لافایت و طراحی موشک عمود پرتاب پدافندی و گتلینگ برای دفاع اگه این اتفاق بیافته که دور از توان ما نیست دیگه حرفی برای یاوه گویی ها باقی نمیمونه و وقتی میگیم مرگ بر آمریکا واقعا اونا میلرزن من بعد اللهم عجل لولیک الفرج
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    19 33
    من نه وطن فروشم و نه غرب زده ولی باور بفرمائید اینها لقمه هایی چرب و نرم برای نیروی دریایی امریکا هستند
    • ااااا IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
      10 4
      هم وطن فروشی هم ترسو
  • حسين ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    14 2
    مگر ميشه ايرانى باشى و به توانايى كشور افتخار نكنى؟ فرداست كه اون جاندار خزنده وندى شرمن بگه در دور بعدى مذاكرات موضوع صنايع توليد ناوشكن هم مطرح خواهد شد!
  • مجید ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    14 7
    چرا اینقدر خالی بندی جماران ناوچه است نه ناوشکن (سانسور ممنوع)
  • گلپور ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    سرهنگها؟
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    19 6
    جماران رو كه ديدي! سهند رو كه ديدي! اونام ماكت بودن؟! شايد خودتم ماكت انساني!
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    7 5
    با سلام وتحیت خدمت سربازان حضرت ولیعصر (عج) هر وقت و مکان که نایب امام عصر علیه السلام بر موضوع و طرحی نظر داشته باشند بدانیم آن امر با برکت و توفیق همراه خواهد بود
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    7 9
    شما كه اطلاعات نظامي نداري، اظهار فضل نكن. الان كل نيروي دريايي آمريكا در تيررس ايرانه، اين صرفاً يه لقمه چرب و نرم؟ نخير، در عين اينكه طعمه خوبيه، قابليت ايجاد ترس و هزينه رو داره. پس ما هم بايد وارد بشيم. لطفاً با مطالعه صحبت كن.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 9
    تو ميگي؟! تصاويرش منتشر شد. ناوشكن بود، نه ناوچه مجيد جان! دلبندم!
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    5 6
    آقایان این برای هزارومین بار رده بندی کلاسهای مختلف ناوچه و ناوشکن در نیروی دریایی ایران بر اساس تجهیزاته نه تناژ این قدر ایراد نگیرید ایران مگه چند ساله که وارد ساخت شده اونم تو این همه تحریم برای مثال پروژه kdxکره جنوبی که نصف تجهیزات این سه مونه ناو رو با کمک امریکاییها و سایر کشورها ساخته هیچ کشوری تو دنیا به تنهایی ناوشکن نمیسازه و این برای ما مایه افتخاره که به تنهایی و بدون کمک ناوشکن میسازیم.
  • گلپور ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    9 7
    اینا قبل از اینکه حرکت کنن منهدم شدن.
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    4 3
    در ایران متاسفانه کلمات فنی نظامی درست به کار برده نمی شود. ناوشکنها وزنی بالای پنجاه هزار تن دارند و جماران صرفا یک ناوچه بسیار سبک است. اما ناگفته نماند که این ناوچه سبک عملا بسیار با قابلیت تر و چابکتر از یک ناوشکن می تواند عمل کند.
  • سالاد الویه ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 1
    ایول
  • دکتر ناصر ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    6 3
    ما قراره با ماکت به جنگ امریکا و اسراییل بریم؟؟ ماکت سیمرغ چهار سال پیش ماکت قاهر پارسال ماکت ناو امسال ماکت کروز تقریبا بعد از پهپاد کرار اکثر مقالات مشرق که ناشی از ماکت سازی صنایع دفاعی بوده تبدیل شده به میشود خواهد شد و..
  • منو چهر راستی بروجنی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 2
    اینجا که رئیس جمهور مملکت میگه یک مشت آدم بیسواد نظریه می دهند که الکی نگفته .شما سوات ندارید که ناو مرکز فرماندهی و ناوچه و قایق های تند رو و دیگر وسا یل عمل کننده و به اصطلاح بچه های نیروی دریایی ناو مادر و بقیه فرزندان گوش به زنگ مادر برای عملیات جنگی هستند .پس ما به همه ی اینها تا هزاران سال دیگ نیاز داریم و خدا حفظ کند این دلاوران پاک نیت را انشا ا لله.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 1
    ما موشک عمود پرتاب پدافندی و گتلینگ و دیگر تجهیزات دفاع نقطه ای کوتاه برد و برد بلند برای این ناوها می خواهیم.........
  • ناشناس ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 5
    این آقای گلپور ظاهرا با هرچی وطنه مشکل داره.یه چای دیگه (اسلحه عجیب مدافع حرم )گفته آفتابه ساخت ایران ندیده اگر ندیده یکی نشونشون بده خب
  • hossein ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 1
    به همین دلیل ما از قایق های تندرو به صورت انبوه استفاده میکنیم
  • جنگ نا متقارن ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 1
    ساختن این ناو با اون همه پیچیدگی جای تقدیر داره اما نقطه قوت ما در تنوع موشک ها و شناور های سبک و تندرو ماست که عملا ناو های هواپیما بر آمریکا در آب های کم عمق خلیج فارس تبدیل به یه لقمه چرب و نرم میکنه.در ضمن ساخت زیر دریایی ها سبک رو که در کف خلیج فارس میتونند بشینند و رهگیریشون دشوار هست رو نباید فراموش کنیم.
  • عبدالعباس ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    حقوقدان ها که از این خیرها ندارن که ...
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    5 1
    ناشناس 1120 اتفاقا چون اطلاعات نظامی دارم این حرفو زدم اولا که کل نیروی دریایی امریکا در تیررس ایران نیست.فقط بخشی از ناوگان پنجمش که در خلیج فارس و دریای مکران ماموریت داره میتونه در تیررس باشه.ثانیا ایجاد ترسی نمیکنه.اتفاقا میدونی اگه چنین ناوی از ما هدف قرار بگیره،چقدر تضعیف روحیه میکنه از نیروهامون؟این ناوها براحتی توسط یک حمله هوایی هدف قرار میگیرن و حتی احتیاجی به مداخله ناوهاشون هم نیست اطلاعات شما خیلی ضعیف تره که کل نیرودریایی امریکا رو در تیررس ایران میدونی! مشرق خواهشا عدالت رو رعایت کن و پاسخ بنده به ایشون رو منتشر کن
  • آرمین ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 1
    نبرد ناوها در کلاس بالای بیست و پنج هزار تن بودند و خیلی وقت است که دوران آنها به پایان رسیده است.ناوهای عملیاتی روز دنیا ناوشکن ها هستند که در کلاس 3 تا 10 هزار تن هستند. و ناو خلیج فارس هم در همین کلاس است. برخلاف آنچه که شما فکر میکنید فرماندهان نیروی دریایی استراتژی درستی را انتخاب کرده اند.
  • محس ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    9 1
    ساختن اینا فقط خرج الکی رو دست نظام گذاشتنه وگرنه در مقابل دشمن هیچ کاربردی نداره چون ما هیچوقت تتو فناوری ساخت ناوشکن ورزم ناوها وناو ها به امریکا وسایر دشمنان مون نمی رسیم سال 1367 را یادتون بیاد... بهترین شناورهای ارتش ناوچه های سهند وسبلان بودن اما...... وقتی که هنوز 5مایل ازبندرعباس فاصله نگرفته بودن ناو های آمریکایی از فاصله 200 کیلومتری چنان با 2تا موشک هارپون زدنش که خودش نفهمید از کجا خورده؟؟؟ تیکه شد رفت ته آب
  • ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    3 0
    احسنت احسنت
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    دیگه نیازی هم به ساخت ناوهواپیما بر نیست چون علاوه بر مواردی که بقیه دوستان گفتند ما میتوانیم با ساخت پهباد های عمود پرواز این نیاز مبرم را بر طرف کنیم.
  • رضا ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    طبیعیه.
  • رضا ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    راست گفته خوب! بیسوادی بد دردیه.
  • رضا ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    شما اول سواد یاد بگیر بعد ایرادهای بقیه رو بگیر
  • نیما ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    اونوقت که حقوقدانها نبودند آمریکائیها در یک روز چند تا ناو سرهنگهای ما رو آخر جنگ زدند
  • نیما ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    6 0
    اینها برای جنگ با عراق و عربستان خوبه نه امریکا
  • نیما ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    3 0
    دقیقا درسته
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    1 دونش واسه خوشکلیش خوبه
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    زیاد فیلم نگاه می کنی؟!؟!؟
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    7 5
    البته شما نباید ماهیت راهبردی ناوهای سنگین را فراموش کنید. ما سالها شاهد نیرد دریایی نبودیم ولی اگر چنین نبردی دوباره شکل بگیرد اهمیت این کلاس شناخته خواهد شد
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    حقوقدان ها فعلا فقط بلدند لبخند بزنند و حقوق مردم به باد بدند!
  • هادی ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    9 1
    با سلام من افسر نیروی دریایی هستم متاسفانه بودجه مملکتو داره به بیراهه میره الان دیگه نوع سلاحها وجنگها تغییر کرده مثلا سیستم پدافند ما نمیتونه هواپیماهای ماورا صوت اونا رو بگیره و......... دیگه پدافندو جلسات وسمینارو لاف زدن معنی نداره من تواین 20 سال خدمتم اینو فهمیدم بجای لاف بایستی بریم دنبال تولید سلاحهای بدرد بخور نه افتابه لگن این روهم بگم میتوانیم ناامید نباشید کارهای زیادی شده ولی امریکا خیلی جلو هست به امید موفقیت نیروهای مسلح انشاا...
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
      0 0
      تو نظامی نیستی منافقی امریکا و.... از همینا میترسه که جرعت حرکت نظامی نداره حوقوقی که میگیری حرام است برو استفا بده منافق
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    داستان دون کیشوت را حتما بخونید.
  • فرزند سرزمین پارس ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    3 1
    هر کدام از این آقایان که اظهار نظر فرموده اند بدانند که ساختن هر یک از این تجهیزات و امکانات جنگی و دفاعی برای دفاع از خواهران , زنان و مادران و ناموس تک تک ملت ایران است , حال اگر اندکی غیرت و مردانگی در وجود هر یک از ما وجود دارد به هر یک از این توانمندیها خواهیم بالید و بر دستان سازندگان و طراحان آنها بوسه خواهیم زد , نکته دیگر اینکه آن نیروهایی که با استفاده از این تجهیزات خواهند جنگید , نیروی ایرانی است که با ایمان به خداوند و با بهره گیری از غیرتی که از نیاکان و اولیای دین وام گرفته اند به جنگ هر آن کسی خواهد رقت که به کیان این ملت دست درازی نماید . درود بر غیرت فرزندان پارسی
  • علیرضا ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 1
    خب یک شبه که نمیشه ناو هواپیمابر درست کرد. باید برای رسیدن به شناورهای فوق سنگین باید از سبک شروع کرد تا به اون رسید. مطمئن باش ایران در این قضیه دنبال تولید انبوه این دسته از شناورها نمیره
  • محمد ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    3 0
    نيما جان؛ سرهنگ‌ها نبودند، حقوقدان‌ها بايد به اوباما مي‌گفتند آق بابا!!!
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 2
    ناشناس 12:24!!! تو ميدونستي و من نميدونستم ناوگان پنجمش در بحرين لنگر انداخته؟! عجب!!! اين معنيش ميشه كل، يعني بخش اعظمي كه نابود بشه، آمريكا بايد بره خونش. نكنه تصور كردي وقتي ناوهاشون نابود شد، دوباره چند تا ناو ديگه ميفرستن تا تو اين مسافت‌هاي دريايي پاشه بياد دوباره آش و لاش بشه؟! پس نيروي دريايي آمريكا در مقابل ماآ آن چيزي است كه در منطقه است نه در سواحل آمريكا. ديدي اطلاعات نظاميت پايينه! البته جواب سؤالم رو ندادي! اگه بي فايده است، آمريكا به عقلش نميرسيد؟!
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 2
    دروغ که کنتور نمیندازه اگه افسرای دیگه ما هم چنین فکری داشته باشن باید فاتحه ارتشو خوند جالبه یک افسر نیروی دریایی درباره پدافند اظهار نظر میکنه نکنه افسر پدافند هوایی هم هستی.
  • محمد ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 0
    دكتر ناصر! رضا جان! نيما جان! اگر باسوادهاي هوادار خاتمي و هاشمي به علاوه آمريكا دوستان، شما باشيد، بايد براي اين جريان طرفدار آمريكا در ايران فكري كرد! يعني مي‌فرماييد صنايع دفاعي ايران با توليد ماكت‌هاي مختلف، در برابر صنايع نظامي واقعي! آمريكا ايستاده و قدرت بازدارندگي ايجاد كرده‌اند؟! پس مرحبا به صنايع نظامي ايران كه بدون صرف پول، 34 سال است جلوي آمريكا ايستاده‌اند. راستي همين جريان فكري اصلاح‌طلب در روزنامه‌هاي زنجيره‌شان نبودند مي گفتند چرا ايران اينقدر خرج تسليحات و جنگ‌طلبي مي‌كند؟! كداو حرفتان را باور كنيم؟ ماكت بودن دستاوردها يا هزينه‌هاي سرسام آور توسعه نظامي؟! بابا باسوادها!! سوتي بدي بود دكتر ناصر!
  • محمد ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    رضا جان گفتن گلپور! نه رضا! گرچه ادبيات تو شبيه گلپور هست! شايدم رضا گلپور هستي!! نظرت راجع به آفتابه وطني چيه؟! بديم خدمتتون؟!
  • محمد ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    يكي‌تون ميگه اينا ماكته، يكي‌تون ميگه خرج گذاشته رودست ايران! مردم! اينها نظرات حاميان اصلاحات+ كارگزاران است. هر دو طرف هم دروغ ميگن.
  • ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    داستان يه كانادايي فراري چي؟! بخونيم؟!
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    جالب وغرور افرین بود
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    آقای کارشناس نظامی بیشترین برد موشک هارپون مدل دریا به دریا 60 مایل یعنی برابر 96 کیلومتره حالا سوال اینجاست چطور موشک هارپون مینونه از 200 کیلومتری یه هدفو بزنه دو حالت داره اول یا اینکه شما بیسوادی و همینطور کشکی حرف میزنی و عده ای هم ندونسته تایید میکنن حالت دوم دروغ میگی چون هارپون 200 کیلومتر برد نداره متاسفانه اکثر کسایی که نظر میدن هیچی از تجهیزات نظامی نمیدونن.
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    آقای کارشناس نظامی بیشترین برد موشک هارپون مدل دریا به دریا 60 مایل یعنی برابر 96 کیلومتره حالا سوال اینجاست چطور موشک هارپون مینونه از 200 کیلومتری یه هدفو بزنه دو حالت داره اول یا اینکه شما بیسوادی و همینطور کشکی حرف میزنی و عده ای هم ندونسته تایید میکنن حالت دوم دروغ میگی چون هارپون 200 کیلومتر برد نداره متاسفانه اکثر کسایی که نظر میدن هیچی از تجهیزات نظامی نمیدونن.
  • علوی ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 2
    انسان مومنی که به خدا ایمان دارد نه ماکت میخواهد نه اصل کسی که مرگ را باور دارد و جهان بسیار پهناور اخرت را چه احتیاجی به این چیزها دارد اینها فقط وسیله است حال قایق باشد یا ناو جماعتی را که خدا با انها باشد پیروز خواهند شد چنانچه موسی با یک تکه چوب(عصا) از نیل گذشت و فرعونیان با همه ثروت و حشمتشان غرق شدند .....
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 1
    ممنون که تنوع خوبی دارید و این مسائل دفاعی هم بخش مهمی است که به آن میپردازید. خیلی ممنون. لطفا با قوت ادامه دهید.
  • رضاایرانی ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 5
    مشرق خواهشا سانسورنکن}آقای افسرنیروی دریایی اگه یک افسرواقعی باشی {که شک دارم}قسم خوردی جانت رو کف دستت بگیری وبجنگ همون پیشرفته ترین هابری ولی الان داری آب به آسیاب دشمن میریزی؟؟؟اگه شما اطلاعات نداری حق هم نداری دیگران را متهم به لاف زدن کنی آقای افسر آیاموشک خلیج فارس لاف زدنه ویا اژدرحوت ویا موشک قاهر و....اینا لاف زدنه؟؟؟نه افسربودن شما لاف زدنه
  • سيد علي ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 1
    سلام توانايي ساخت ناو شكن و هزينه براى ان باعث كسب تجربه و إيجاد اشتغال در كشور مي شود اما ارزش نظامي ان ديگر سپري شده لذا فقط روي ساخت انواع رادار و ماهواره وموشك هاي دوربرد ساحل به دريا بايد سرمايه گذاري كرد.
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 3
    سهند و سبلان ساخت آمریکا بودند ما داریم چیزی می سازیم که به اون بدی نباشه دست تمام سازنده هاش درد نکنه حتما چیز خوبی که دشمن داره بدش را می گوید
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    3 0
    لاف نیا یه چیزی بگو که بگنجه تو حتی اندازه یک بی سواد نیز حالیت نیست.تسلیحات جدید شاتل مانند ROV پرنده و یا ربات زیر دریایی برای اجرای عملیات به منطقه جنگی حمل شوند و پس از اجرای عملیات به شناور خود باز گردند.تا پس از اجرای عملیات به غنیمت دشمن درنیایند. روی هر شناور جنگی می توان هرسلاحی نصب و برای هر ماموریتی آنرا آماده سازی نمود.ساخت کشتی در هر صورت یک نقطه استراتژیک است. که معمولا سرمایه گذاری روی آنها به سود کشور ما خواهد بود.
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    جناب ناشناس مگه سهند ساخته شده ما نميدونيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    ماكت اس-300 رو يادت رفت
  • ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    3 1
    ما باید هم روی جنگ نامتقارن و هم کلاسیک برنامه ریزی کرد. اگر بخواهی کانال سوئز و اقیانوس هند و آمریکای لاتین بروی که نمی شود با قایق تندرو رفت.
  • سید ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    پس خبر ندارید جناب نیما اتفاقا این حقوقدان اون موقع مسئولیت پدافند مملکتو داشت
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    4 0
    دوست عزیز از انجایی که 90 درصد تجارت دنیا از طریق اب انجام می شه ما باید برای داشتن دست برتر در مقابل دشمنان نیروی دریایی خود را به نزدیکی خطوط تجاری انها مثلا در اقانوس اطلس برسانیم....اگر شما در مورد اقیانوس اطلس اطلاعاتی داشته باشید می فهمید که شرایط این اقیانوس باعث می شه ناوهای کوچک به راحتی در ان غرق شوند و نتوانن در برابر امواج ان مقاومت کنند....در ضمن ناو کوچک یعنی محدودیت در فضا...محدودت در فضا یعنی کمبود اذوغه و مهمات و این یعنی نیاز به پشتیبانی از خاک کشور که با توجه به فاصله ایران تا اقیانوس های بزرگ و مهم این کار در زمان صلح بسیار سخت است چه برسد به زمان جنگ.پس نیاز به ناوی که بتواند در فواصل دور از خاک کشور بدونه نیاز به پشتیبانی عملیات خود را انجام دهد یعنی نیاز به یک ناوشکن نه ناوچه....در ضمن هیچکجای این مقاله حرفی از رزم ناوزده نشده....معلوم است که با وجود سیستم های موشکی کسی سراغ رزمناوها نمی رود
  • پروانه ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    دکتر جوووون! شما قراره فقط حرف بزنی دیگران قراره به جنگ امریکا و اسراییل برن پس زیاد حرص نخور ... خشک میشه!
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 1
    نیما خان اولا چندتا نبود کلا دوتا بود.... درضمن اون ناو نبود بلکه ناوچه بود که یک ساعت و نیم با یک ناو موشک انداز امریکایی و دوتا هواپیمای جنگنده امریکایی درگیر بود و حتی یه هلیکوپتر رو هم زد و بعد غرق شد....این از کار سرهنگها.....در زمان بازرگان حقوقدان بود که اینشون دستور پس فرستادن F14 های ایران رو داد که چند سرهنگ نیروی هوایی جولوشو گرفتن........شما ظاهرا سبد کالاتو نگرفتی که اینجوری حرف می زنی
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      0 0
      حیف شوند بود پول به فنامیرفت
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 3
    امین خان 30 ساله دارید از جور حرفا می زنید.....22 بهمن که می گید فتوشاپه.......9 دی که می گید با ساندیس اومدن......ازمایش موشکی رو می گید فتوشاپه....ناو جماران رو هم می گفتید فقط ماکته....الان همون ماکت تویه اقیانوس اطلس بیخ گوش امریکاست.......
  • ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 3
    وقتی نه وطن فروشی نه غرب زده پس حتما یا جو گیره فیلمایی یا هیچی از صنایع نظامی نمی دونی.....پس حرف نزن
    • رامین IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
      0 0
      شما که همش قدرت موشکی ایران رو به سوال میبری و همش میگی ماکت هستن واقعا جای تاسف داره من میگم وطن فروش هستی اینکه الان کشور لجنی مثل امریکا نتونسته به ایران حمله کنه قدرت نظامی ایران هس اینکه الان تو.این امنیت نشستی قدرت کشورت هس یه ترقه باز نمیشه اما اروپا و امریکا و همه جای دنیا نا امنی هس قدر این امنیت رو بدونین و ماذایرانی هستیم و ایران و ایرانی اراده کنه همه چی میسازه
    • رامین IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
      0 0
      شما که همش قدرت موشکی ایران رو به سوال میبری و همش میگی ماکت هستن واقعا جای تاسف داره من میگم وطن فروش هستی اینکه الان کشور لجنی مثل امریکا نتونسته به ایران حمله کنه قدرت نظامی ایران هس اینکه الان تو.این امنیت نشستی قدرت کشورت هس یه ترقه باز نمیشه اما اروپا و امریکا و همه جای دنیا نا امنی هس قدر این امنیت رو بدونین و ماذایرانی هستیم و ایران و ایرانی اراده کنه همه چی میسازه
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    ناوچه ی سنگین محسوب می شه...مجید راست می گه.....ولی ربطی به دروغ گویی نداره......سیستم نیروی دریایی اینجوری
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 2
    شرط می بندم این سه نفر یکی در اصل یه نفرن.....در ضمن اره اینا همه ماکتن......برو ار اربابت بپرس چرا به ما حمله نمی کنه..ما که فقط ماکت داریم........
  • سورنا ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    ناشناس 14:27 شما هم حتما یک 30 ثانیه درباره وقایع تاریخی به ویژه از زمان قاجاریه به بعد را درباره اش فکر کنید تا ببینید دون کیشوت وار آسیای مرکزی و افغانستان و بحرین از ایران جدا شدند یا در بیداری و واقعیت این سرزمینها بدلیل وجود همان سیاست مداران دون کیشوتی از ایران جدا شدند. و بعد از انقلاب در رویاهایمان به ایران حمله نظامی و انواع حملات سیاسی،اقتصادی، فرهنگی و .... شد یا در واقعیت و بیداری بود که البته خدا را شکر چون این بار هم امام انسانی حکیم بودند و هم امروزه رهبر معظم انقلاب فردی هوشیار و حکیم هستند مثل دوران قاجاریه و پهلوی با تفکرات دون کیشوتی کشور را بر باد نخواهند داد.
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    اره فقط تو و اون رییس جمهورت سواد دارید بقیه ایران هیچی نمی فهمن.........
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    5 0
    اقا کله ایران بی سوادن و فقط شما و کسانی که تو و رییس جمهورت رو تایید می کنن و براش دست می زنن با سوادن......
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    کوچولو ایران که بلد نیست فیلم بسازه ما فقط بلدیم جنگ افزار بسازیم....اون امریکاست که فقط بلده فیلم بسازه....
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    3 2
    من ژنرال نیروی دریایی هستم.....کنترل نداره که اصلا من فرمانده نیرویی دریایی......چرا حرف مفت می زنی اخه......وقتی ما پهپاد rq170 رو که پهبادی پنهان کار استو نشوندیم...وقتی زمان جنگ عراق تونستیم هواپیما های میگ مافوق سرعت رو با اون تجهیزات فرسوده بزنیم ....وقتی پهپاد ما بیست دقیقه از بالای ناوهواپیما بر جرج بوش که اوایل سال پیش به اب افتاد و از اخرین تجهیزات حفاظتی بهره می برد فیلم می گره......فکر می کنی نمی تونیم یه f18 رو بزنیم........یا داری دروغ می گی که افسر نیروی دریایی هستی یا داری دروغ می گه ...که در دو حالت داری دروغ می گی
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    مادر عروس هستن ایشون
  • ايران هخامنشي ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    الان درمقايسه بانيروي دريايي تركيه ايران درجه وضعيتي هست?
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    مهم تر رسیدن به اعنماد به نفسه کشوری هم که ناو هواپیما بر ساخته قطعا پله پله و از ابعاد کوچکتر مثل جماران آغاز کرده
  • msg13 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    خوب نمي خوني ديگه گفت براي اموزش هست
  • احمد ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    کاش دولت و مجلس مثل قشون مملکت گوش به حرفهای آقا بودن! پیشرفت های نظامی امروز واقعا سیخی تو چشم دشمنان میهن عزیمون شده. بعضیا برای متلک به دولت میگن ما میتونیم موشک بفرستیم هوا ولی تو اسفالت خیابونا موندیم! این واقعا درسته ! برا اینکه نیروهای مسلح پر شده از نخبگان دانشگاهی که بهشون فرصت ایده پردازی داده میشه و با مدیریت درست ایده ها به فرصت تبدیل میشه .یعنی جوونهایی ورود به مجموعه کردن که به این خودباوری رسیدن که اگه یک نفر تونسته فلان چیز رو بسازه من چرا نتونم! ای کاش دولت و مجلس هم همین دیدگاه رو داشتن و بجای دعواهای سیاسی و هزینه بردار بر مملکت دست از چشم داشتن به اجنبی ها بر میداشتن و تکیه به نیروی داخلی میکردن .هرجا بچه های مخلص سپاهیو ارتشی فرمانی از جانب رهبر عزیز گرفتن روش تمرکز کردن و به موفقیت رسیدن. جدا باید خداروشکر گفت بخاطر داشتن چنین رهبر اعلمی که دیدش یک منظوره نیست همونطور که فرمان استراتژیک برای نیروهای مسلح چه ارتش چه سپاه صادر کردند مبنی بر حرکت بسمت آبهای آزاد و تولید تجهزیات برتر دریایی که بحق دستور راهبردی و تعیین کننده ای هست در بخش اقتصاد هم بارها راهنمایی هایی به صورت سند چشم انداز و توصیه های اقتصادی، نام گذاری سال ها به عنوان اقتصادی و به تازگی سند اقتصاد مقاومتی .یعنی ایشان راه رو مشخص میکنن برای همه ولی متاسفانه فقط نیروهای مسلح درست عمل میکنن و دولت و مجلس(هیچ فرقی هم نمکینه دولت های قبلی هم همینطوری بودن) فقط درحد شعار این توصیه ها را میدونن و کمی که پیگیر میشی میگن ما براساس واقعیت عمل میکنیم نه آرزوها!!!! در صورتی که اگه اینطوری بود کی باورش میشد کشور ما که دورش پر کشورهای ثروتمندولی بی سواد هستن بتونه موجود زنده و ماهواره به فضا بفرسته یا در علوم نانو و بیوتکنولوژی وپزشکی و نظامی به این حد افتخار آفرین برسه!
  • مسعود ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    2 0
    اين كلاس از ناو در كلاس نبرد ناو ها نيست بلكه كلاس ناو يا ناوشكن است حتي در برخي ارتش ها مانند ارتش روسيه ، ناوشكن هايي مانند كلاس جماران را ناوچه تلقي مي كنند و كلاس بالاي 5 هزار تن تا 10 هزار تن را ناوشكن قلمداد مي كنند در ضمن اگر دقت كنيد برد عملياتي اين ناو بدون ناو پشتيباني ، دقت كنيد بدون ناو لجستيك، 10 هزار كيلومتر است در حالي كه ناوچه ها براي مسافت هاي دور نيازمند ناو لجستيك هستند كه اين از نقاط ضعف ان هاست مورد بعدي توانايي حمل بالگرد در اين ناوشكن است با توجه به ناتواني رادار هاي ناوشكن ها (حتي پيشرفته ترين رادار هاي دريايي )در موقعيت يابي اهداف دريايي در مسافت هاي دور و برد محدود سطحي به خاطر انحناي زمين در سطح كاملا مسطح دريا ،استفاده از بالگرد ها بسيار راهگشاست ناوشكن هاي كلاس جماران با وجود انكه توانايي حمل بالگرد را دارد ولي قسمتي براي ريكاوري و نگهداري ان پيش بيني نشده كه عملا نمي توان در اين كلاس از ناوشكن ها از بالگرد در مقاصد بسيار دور دريايي به خاطر امكان ايجاد شرايط سخت جوي اقيانوسي يا نياز به ريكاوري استفاده كرد اين در حالي است كه ناوشكن كلاس خليج فارس مانند ناو خارك با داشتن اتاقك جدا توانايي حمل و ريكاوري بالگرد را تا مسافت هاي دور داراست مورد بعدي ايجاد زير ساخت و توانايي كشور براي ورود به حوزه سازه هاي دريايي سنگين تر چه زير دريايي و ناوهواپيما بر است
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    ناشناس 17:36!! پس اون سازه عظيم كه كلي تجهيزات روش نصب بود، چي بود؟! سمند بود؟!
  • محدثه نظیف ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    همینم جای شکرش باقیه
  • ناشناس ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 3
    جنگ که بشه با دوتا موشک رفته زیر اب دیگه دوران ناو گذشته الان فقط قایق تند رو ...
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    4 0
    ما هفته پیش از موسسه ی بازدید از ناوشکن جماران داشتیم و هم از ناوشکنی جدیدی که در حال ساخت هستش دیدیم واقعا باید به خودمان افتخار کنیم که توانایی تولید چنین ناوشکن هایی داریم
  • ناشناس ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 2
    جنگ که بشه با دوتا موشک رفته زیر اب دیگه دوران ناو گذشته الان فقط قایق تند رو ...
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 2
    امیدوارم جنگی پیش نیاد - حداقل با امریکا پیش نیاد
  • مرتضی ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    کی گفته نمیتونه؟! پس این آر کیو 170 چی بود؟! هادی جان! نیروی دریایی نیاز به تفکر راهبردی دارد..
  • جلال ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    موافقم بات مجید ناوچه جماران نه ناوشکن
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    گویی از ما و در نهان برماست وطنم پشت حیله((ظ)) را بشکن وطنم!!!!!!!!!!!!!!!
  • فرخ ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    دوستانی که در مورد نبرد با امریکا نظر میدهند بدانند که صرف وجود همچین ناوشکن ها یا ناوهایی ایجاد توازن قوا در سطح منطقه و جهان مینماید.هم ما میتونیم اونا هدف قرار بدیم و هم اونا. نکته در مورد ایجاد توازن و بازدارندگیه. ما اگه بع یک کلک بتونیم به سواحل امریکا و کشورهای امریکای لاتین برسیم باعث دلهره ایالات متحده خواهیم شد.این که دیگه محشره
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 4
    حالا هی تانک و طیاره بسازید آمریکا که اصلا نمیخواد به شما حمله کنه مثل شوروی مارو تو توهم حمله قرارداده که هرچی بودجه داریم صرف ادوات کنیم اما به اقتصاد ومردممون نرسیم
  • افشین تهران ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    خیر با ایمان محکم جناب دکتر ناصر میجنگیم.
  • افشین تهران ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    1 0
    دوست عزیز این یک کشتی باری نیست که از تناژ حرف میزنی.
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    سهند و سبلان (در کل رده الوند) ناوچه های کلاس واسپر ساخت انگلیس هستند.
  • افشین تهران ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    5 8
    ساخت یکچنین دستاوردی باعث رشد و پویایی در صنعت کشور میگردد زیرا که این صنعت خود از رشته های زیادی کمک میگیرد و از پیچیدگی بسیاری برخوردار است .اما اینکه بعضی از هموطنان که خیلی هم ادعای میهن پرستی دارند این زحمات را بیهوده و یا بدون کاربرد ویا لقمه ای برای دشمن میدانند بدور از انصاف واگاهیست چرا که حتما مسئولین وزارت دفاع و نیروی دریایی که سالهادر این کسوت بوده ودر این رشته تحصیل کرده اند از من وشما بخوبی مطلع تر واشراف بیشتری دارند ضمن اینکه چطوریست که برای غربیها این ساخته ها کاربردی و به به و چه چه دارد اما برای ما هیچ.حتی یکی از اقایان فرموده اند که این ناوچه هست نه ناو وناو باید وزنی برابر ......داشته باشد که ایکاش اول در سیستمی که پشت ان هستند این مطلب را جستجو میکردند وبعد اظهار فضل مینمودند.فرق ناو و ناوچه و ناو شکن به وزن نیست عزیزم به نوع کاربردی که دارد وتوانایی ماموریتی که قادر به انجام انست نام میگیردنه تناژ ان واگر این مقاله را خوب بخوانید میبینید که نوشته ناو شکنکه مجهز به تمام سلاحهای لازم انهم از نوع بومی میباشد و هم سازندگان و هم مسئولان نیروی دریایی از ما به این مطلب واقفترند پس بهتر نیست که بجای بازگو کردن مزخرفات شبکه های ماهواره ای و دشمنان این سزمین که چشم دیدن این پیشرفتها را ندارند به تشویق و پشتیبانی از جوانان ودانشمندان ومدیران اینگونه پروژه ها بردازیم وباعث دلگرمی انها و امنیت خود باشیم.بیاد داشته باشیم که ما تا چند سال پیش فقط توانایی ساخت بدنه لنج را بصورت بومی داشتیم ولی امروز به غیر از کشتیهای جنگی نفتکش و کانتینر بر و........را در عین بدترین تحریمها میسازیم و همین باعث شده که دشمنان طاقت نیاورند و به گزاف گویی وکوجک کردن این زحمات بپردازند چرا که انها نگران پدیدار شدن رغیبی سختکوش در اینده هستند.به امید روزی که همه ایرانیان به خود باوری برسند.
  • افشین تهران ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    در تمام دنیا فرق بین ناو و ناوچه و ناوشکن را از نوع کاربرد تعیین میکنند نه تناژ.
  • صداقت ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    2 0
    پروژه ی kx1 کره جنوبی کاملا برعکس حرف شما به سمت ناوهایی بزرگتر و با قابلیت حمل موشک های بیشتر در حال ساخت است
  • افشین تهران ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    3 14
    دروغ گفتن فرقی با لاف زدن نداره.اگه شما واقعا افسر نیروی دریایی هستی که نیستی بله بودجه مملکت داره به بیراهه میره و انهم بخاطر حقوق جنابعالیست.چه قصدی از این لاف داری خدا میدونه اما نظامی نیستی.ضمن اینکه کسی نگفته که امریکا از ما جلوتر نیست .صدام و 40 کشوری که بهش کمک میکردن هم از ما جلو تر بودند اما نتیجش چی شد.بعدشم کی گفته که ما اینها رو میسازیم برای جنگ با امریکا.مگه در تمام دنیا که سلاح ساخته میشه فرداش برای جنگ استفاده میکنن.اینهمه موشک که ساختیم به جایی زدیم ببم جان. اینها برای باز دارندگی هست که یه موقع دشمن غلط اضافی نکنه.که اگه کرد جواب بگیره.باقیشم به خواست خدا همون میشه که میخواد.شما جناب سروان نترس حقوقتو بگیر فرض به حلال بودنش هم بکن.شما فقط برای زمان صلحی .اگرنه نظامیهای ما چه در ارتش وچه در سپاه و نیروی انتظامی باعث افتخارند و شجاع و با شهامت نمونه هم که الی ماشا اله.
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    شما اطلاع نداری اظهار نظر نکن برد موشک هارپون مدل اسلم ار حدود 250 کیلومتر می باشد.
  • سیدالحسینی ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 5
    درودمشرق،..،به خداقسم باشناختی که ازنیروهای مسلح جانبرکف ایران اسلامی وآمادگی دفاعی وتهاجمی آنها داریم آمریکاوایادی مزدورش خصوصاسگ نگهبانش رژیم حرامزاده اسرائیل بدانندبااولین حماقتشان علیه آب وخاک ایران اسلامی تمامی منافع آنهارادرجهان به خطرمی اندازیم سپاه جهانی قدس ونیروهای آماده اش آمادگی ضربه زدن به منافع کشورهای راکه باایران آزموده پیکارنماینددرقلب همان کشور رادارندخیال کرده اندبعدازجنگ تحمیلی دست روی دست گذاشته ایم دشمنان اسلام هرغلطی دلشان بخواهدبکنندالبته مامثل سعودیهای بی شعور وسلفیهای خشک مغزنیستیم نیروهایمان راازسراسرعالم برای نبرددرسوریه فراخوان دهیم که به لطف خدا دجالهاشون دارند قتل عام وبه هلاکت می رسند ،ماآماده برای نبردبزرگیم .
  • روح اله ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 0
    دوست عزیز 20 سال افسری هنوز یاد نگرفتی مثل یک افسر صحبت کنی این حرفای شما در کلاس فرماندهیه نه افسر و درجه دار!!!!که نه دوره ش رو دیدی و نه تخصصش رو داری پس لطفا جای خودت حرف بزن هرکس وظایفش تعریف شده س. شما تا به مراحل بالا نرسی هیچوقت از مسائل استراتژیک و برنامه های کلان نیرو اطلاع نداری که اینظوری میاد راهکار نشون میدی
  • زادهوش ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    2 3
    کلا اگر مال امریکا باشه هرچی تپل تر و گرونتر باشه بهتره و اگر مال ایران باشه میشه چرب و نرم و هزینه بر!!! این ناو نه برای استفاده در خلیج فارس و دریای عمان بلکه برای اعزام به دوردست ها و گسترش قلمرو دفاعی ایرا عالیه. ماشاءالله
  • ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    4 0
    این نشان دهنده ی دید بلند مدت صنایع دفاعیست . یادتون رفته f35 یا یوروفایتر چقدر طول کشیدند و اولی هنوز هم تحویل کسی جز امریکا نشده؟!
  • حمید ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    2 0
    محسن مثل بی سوادا صحبت نکن یعنی چون فناوری اونا پیشرفته تره ما دیگه بیخیال تلاش بشیم! یا به نظرت یهویی یه چیز بهتر از اونا بسازیم ! نگو این حرفو پسر خوب خدایا این خوشیارو از ما نگیر(نه بگیر چون خیلی ضایعن مایه ابروریزن به خدا)
  • حمید ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    6 0
    نه ناشناس! شما خیلی ماهواره نیگا میکنی
  • حمید ۰۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 0
    این کشتی و سایر انواع اون باعث برتری قدرت ایران در خاورمیانه(اسراییل و یه سری از این وهابیا و تسلط بهتر به تنگه هرمز) میشه این اولا-دوما نبرد ما با امریکارو نوع اسلحه هامون تعیین نمیکنه نترسین وگرنه اونا با این همه تجهیزات که انصافا هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی خوبن تا حالا باید هزار بار به ما حمله می کردن،خدا و خون شهدا و وحدت مردم و تلاش نظامیا و علم دانشمندا و غیره است که مارو نگه داشته.در ضمن برای اموزش دریانوردا و ماموریت های طولانی تر دریایی به ناو های بزرگتر از جماران نیاز داریم. خسته نباشید و دست مریزاد بگید به دلاورامون.بیاید متحد باشیم و صلاح و خوبی کشورمون و اسلامو بخوایم
  • حسین ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    8 0
    دانشمند ، سهند را با بمب لیزری زدند و در همون نبرد یک بالگرد بانکی ها هم ساقط شد . اون هم بعد از هفت هشت سال جنگ و با همون فناوری سابق امریکا! با چه رویی ناشکری می کنید؟!
  • حمید ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 0
    این کشتی و سایر انواع اون باعث برتری قدرت ایران در خاورمیانه(اسراییل و یه سری از این وهابیا و تسلط بهتر به تنگه هرمز) میشه این اولا-دوما نبرد ما با امریکارو نوع اسلحه هامون تعیین نمیکنه نترسین وگرنه اونا با این همه تجهیزات که انصافا هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی خوبن تا حالا باید هزار بار به ما حمله می کردن،خدا و خون شهدا و وحدت مردم و تلاش نظامیا و علم دانشمندا و غیره است که مارو نگه داشته.در ضمن برای اموزش دریانوردا و ماموریت های طولانی تر دریایی به ناو های بزرگتر از جماران نیاز داریم. خسته نباشید و دست مریزاد بگید به دلاورامون.بیاید متحد باشیم و صلاح و خوبی کشورمون و اسلامو بخوایم
  • محمد حسین ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 1
    تو غلط کردی که افسری دروغگو! مگه میگ ها و سوخو ها و میراژهای عراق فروصوت بودن ؟! گیرم من و تو بی خبر ، امریکا و صهیونیست ها چرا گول این لاف ها را می خورند و جمله نمی کنند؟! سپاه در امل جنگ دوربین و خمپاره و راکت تقریبا نداشت و با همان دارایی دشمن را در بیش از 1600 کیلومتر نوار مرزی متوقف کردیم تا جایی که خود امریکا عملا وارد جنگ شد و اگرنبود خییانت برخی که به اماممان جام زهر دهند با او هم پیکار می کردیم. ولی آنها اگر همان روز حریف ایران زخم خورده می شدند از دشمنی دریغ نمی کردند چه رسد به امروز که شیر بی یال و دم و اشکم شده حیران ننگ عقب نشینی از عراق و افعانستانند.
  • فدایی سیدعلی ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 0
    پس با قایق بریم اقیانوس آرام و اطلس؟! چرا مفهوم سکو بودن را درک نمی کنید؟ بسیاری از ناوهای هواپیمابر جنگ جهانی کشتی های تجاری تغییر یافته بودند! تاثیر شناورهای دریایی در فراهم کردن شرایط برای عملکرد مطلوب تسلیحات است نه این که مانند تانک آماج گلوله های دشمن شوند! پس بزرگی و هزینه ی شناورهای راهبردی نه یک ضعف بلکه سرمایه گذاری برای افزایش برد و کارایی سلاح و نیروهاست.
  • حمید ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 0
    این کشتی و سایر انواع اون باعث برتری قدرت ایران در خاورمیانه(اسراییل و یه سری از این وهابیا و تسلط بهتر به تنگه هرمز) میشه این اولا-دوما نبرد ما با امریکارو نوع اسلحه هامون تعیین نمیکنه نترسین وگرنه اونا با این همه تجهیزات که انصافا هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی خوبن تا حالا باید هزار بار به ما حمله می کردن،خدا و خون شهدا و وحدت مردم و تلاش نظامیا و علم دانشمندا و غیره است که مارو نگه داشته.در ضمن برای اموزش دریانوردا و ماموریت های طولانی تر دریایی به ناو های بزرگتر از جماران نیاز داریم. خسته نباشید و دست مریزاد بگید به دلاورامون.بیاید متحد باشیم و صلاح و خوبی کشورمون و اسلامو بخوایم
  • دوست ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    2 1
    با احترام به همه عزیزانی که در ساخت این ناوشکن زحمت کشیدند باید گفت این ناوشکن در مقابل ناوشکن های آمریکا مانند یک اسباب بازی است و نمی دونم چرا بعضیها رگ غیرت شان باد میکند؛ آقای محترم باید قبول کنید امریکا در نیروی دریایی دنیا حرف اول را میزنه؛ به طور مثال ایران در فرش و کشورهای دیگر هم در چیزهای دیگر.
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    4 1
    فعلا در ماکت سازی اول هستیم از هواپیمای رادار گریز تا اس 300 واینک نار غول پیکر(به امید روزی که واقعا بتوانیم واز وعده تو خالی به خود دست برداریم)
  • جلال ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 3
    احسنت نکته همینجاست اگر فرزندان نامشروع آمریکا بفهمند !
  • جلال ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    مطمئنا اگر ماکت بودند هیچ این حرفها را نمی زدی این عقده وکینه از جای دیگر است!
  • ایرانی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    الان تو بشین تا اون واست ناوشکن بسازه. به جا اینکارا برو یکم مطالعه بکن. خواهشا تایید کن.
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    در جواب ناشناس ۰۰:۵۲ من مدل دریا پایشو گفتم بعد اسلم سال1998 وارد خدمت شده پس در زمان جنگ ایران عراق نبوده سال یایان جنگ 1987 پش وقتی از چیزی اطلاع نداری حرف نزن.
  • مهدی90085 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    آنقدر مطمئن حرف میزنی مردم فکر میکنند روی ناو نشستی قلیان کشیدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی90085 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    اگر راست میگی حرامت باشه این مالیاتی که من میدم وبه جیب تو خائن میره.....
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 3
    امریکا متاسفانه قدرت برتر دریایی جهان است انشاا... نابود شود
  • عادل ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 0
    جناب 12:24 با داشتن اطلاعات نظامی هم، این استدالال شما کاملا ضعیف است . اولا یگانهای نظامی آمریکا در چهار گوشه کشورمان در تیر رس هستند که شامل : پایگاههای نظامی آمریکا در عراق - بحرین - قطر - کویت . عربستان - امارات . ترکیه - پاکستان - ناوهای هواپیمابر بعنوان پایگاه ثابت محسوب میشوند. افغانستان. واز هرکشور علیه ایران توسط آمریکا حمله صورت گیرد . پایگاه آمریکا درآن کشور اهداف دشمن حساب میشود. این از بیانات فرماندهی معظم کل قوا وسایر فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان. پس به این ترتیب با یک حصاب سرانگشتی ،میشود فهمید که تمام پایگاههای آمریکا در منطقه پیرامونی جمهوری اسلامی کاملا در تیر رس می باشند. لازم به توضیح است که این اهداف در تیر رس یگانهای نظامی سپاه می باشد. واما ارتش جمهوری اسلامی ایران. در خارج از خلیج فارس مستقر شده که پایگاههای واقع آبهای آزاد دشمن را تهدیدکند و در دهانه تنگه هرمز و دریای عمان کل شناورهای فرامنطقه ای را رصد میکند و هر از گاهی هم نگاهی به آبهای آزاد و جزایر پراکنده دشمن در اقیانوس ها می پردازد . پس اگر دشمن تاحال جرات عرض اندام در مقابل نیروهای مسلح را ندارد بخاطر همین آمادگی هاست .مردم به فرزندان غیور و دلاور این ملت افتخار می کنند. و ما که در اینترنت فعال هستیم ، نباید بذر تفرقه ونفاق در بین مردم بپاشیم. که اگر چنین کنیم خیانتکار در مقابل این ملت هستیم
  • عادل ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    دکی جان . دکی را از اسرائیل گرفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عادل ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 6
    در نیروهای مسلح کسی با این افکار نداریم . این آقا جاسوس دشمن در لباس نیروهای مسلح . جهت تضعیف ملت مسلمان ایران. ولی کور خوانده اید ملت ما در کنار نیروهای مسلح با جان ودل از این مرز و بوم دفاع کرده ومثل دوران دفاع مقدس هشت ساله، پوزه متجاوزان را به خاک خواهد مالید
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    در جواب ناشناس ۰۰:۵۲ اسلم سال 1998 وارد خدمت شده پس در زمان جنگ وجود نداشت.
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    مگه ما فقط از طرف آمریکا تهدید میشیم؟
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    پرچمدار کانادا یعنی به نظرت آمریکایی ها آسیاب بادی هستن؟
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    شما هم داستان جنگ های دوره قاجار و پهلوی رو یه دور کامل بخون شاید یه ذره حس غیرتت جنبید
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    ترکها حرفی برای گفتن ندارند
  • علي ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    درود بر بانوي دريانورد ايراني ارتميس
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 1
    با وجود اظهار نظر های مخالف بعضی ها که بیشتر هم از سر تعصب نشان دادن است، عصر شناورهای سنگین واقعا سپری شده است و اگر کره جنوبی دوست دارد پولش را دور بریزد یا پرو دوست دارد حتی یک ناو قدیمی را به قیمت گزاف از هلند بخرد و آن را فلگ شیپ قرار دهد، تنها حماقت مدیران نظامی این کشورها را نشان می دهد نه چیز دیگری. این کشورها اجازه سرمایه گذاری روی ساخت موشک بالستیک و اژدر و زیر دریایی و... را ندارند و تنها احازه دارند پولشان جایی صرف کنند بیفایده باشد چون این کشورها فاقد استقلال هستند. ضمنا برای حفاظت از کشتیهای تجاری عملا در بیشتر دنیا نیازی به حفاظتهای خاص نیست و در مناطقی که دزدان دریایی حاضرهستند یک ناوچه با تعدادی قایق تندرو کافیست. اگر هم بحث مقابله و جنگ با دشمن باشد ناو هواپیمابر لازم است نه ناوچه های سنگین و ناوشکنهای کم سرعت که به آسانی سیبل حملات دشمن می شوند. دلیلی که برای حذف نبرد ناوها و رزمناوها وجود داشت برای بقیه شناورهای سنگین هم وجود دارد و تا بیست سال آینده ناوی باقی نخواهد ماند و به احتمال زیاد از ناوشکن هم اثری نخواهد بود جز در موزه های تاریخ نظامی. عزیزان! بحث تعصب روی تولید ملی مطرح نیست. بحث اهمیت بیشتر سرعت نسبت به قدرت در همه امور نظامی مطرح است. اهمیت روزافزون نیروهای هوایی به خاطر همین مولفه است. بهتر است تعصبات بیجا را کنار بگذاریم.
  • حجت ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    توهم حمله؟ خوبین؟ مامان بزرگ من گزینه نظامی رو میز داره؟
  • حجت ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    استاد! می خوایم بریم اونور دنیا باید با قایق موتوری بریم؟ هر چیزی جای خودش داره.
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    4 0
    دوستان شما بنده رو به بی اطلاعی متهم می کنید بدون اینکه بشناسیدم.حداقل میتونید که به تاریخ نه چندان دور جنگ مراجعه کنید.روزی که در عرض چندساعت بهترین و پیشرفته ترین ناوهامون نابود شدن.ارتش امریکا بسیار پیشرفته تر از ده سال قبل هست.چه برسه به بیست و پنج سال پیش.ما نهایتا داریم همون ناوهای غرق شده رو بازطراحی میکنیم با اندکی تجهیزات بروزتر که بازهم کارساز نیست.دوست عزیز مطمئن باش امریکا اگه عملیاتی انجام بده که ناوگان پنجمش رو وارد عمل کنه و نابود بشه (که در این کاملا تردید وجود داره)،سلاح هایی وارد عمل میکنه که بابتش تاوان سنگینی خواهیم پرداخت.هنوز هم معتقدم اینها لقمه هایی چرب و نرم برای امریکایی ها هستن.آیا باید تصاویر ناو درحال غرق شدنمون رو ببینی تا متوجه بشی؟تو نمیتونی تصور کنی که پرسنل اون ناو وقتی درحال غرق ببیننش چه احساس غریبی دارن...و همینطور مردممون...به همین دلیل مطمئن باش امریکا پیش از هر نبرد فرضی،ناوای باارزششو از تیررس ما میکشه بیرون
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      0 0
      ماهم درنوبه خود پیشرفت کردیم
  • احمد ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    دوست عزیز اگر تخصصی در این زمینه داری به صورت فنی استدلال کن تا بقیه هم استفاده کنند مثلاً بگو ناوهای آمریکایی فلان سامانه رادارند فلان تجهیزات را دارند ولی ناوهای ایرانی فاقد آن هستند که بعد نتیجه بگیری که در مقابل آنها اسباب بازی هستند،که اگر این گونه بود در جریان حمله به ناوشکن ایرانی در جریان دفاع مقدس چند ناو آمریکایی به یک ناوشکن ما حمله نمی کردند(با یک ناو کار را یکسره می کردند)تا با مشکلات زیاد ودفاع جانانه پرسنل آن بتوانندبه زحمت آن را غرق کنند در حالیکه آن زمان ما این همه در زمینه نیروی دریایی پیشرفت نکرده بودیم کسی هم نگفت آمریکا در نیروی دریایی حرف اول را نمی زند ، ولی ساخت چنین تجهیزاتی برای کشوری که در گذشته نه چندان دور سیم خاردار وحتی پوکه فشنگ خود را مجبور بود وارد کندبسیار غرورآفرین است حتی اگر رگ غیرتت باد نکند
  • آرمین ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    ترکیه اصلا در مقابل ایران به حساب نمیاد. چند ماه پیش آمریکاییها دو ناوشکن متعلق به 35 سال پیش خود را به عنوان کمک به ترکیه بخشید
  • علی ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    ناشناس 11:36 نبرد ناو های سنگین و مسلح به کلی توپ و زره در کلاس 25 هزار تن هستند. اونوقت تو میایی میگی ناوشکن باید 50 هزار تن باشه!!!!
  • علی ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    اگه اینا ماکت بود آمریکا تا حالا 1000000000 بار به ایران حمله کرده بود. اگه هنوز فکر می کنی ماکته چرا تو این مملکت ماکت ساز موندی ؟ ها؟ برو اسرائیل که همه چیزاش واقعیه کفش نتانیاهو رو لیس بزن شاید بزاره سوار یه بلم بشی!
  • علی ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    5 0
    اصلا ما بی سواد. ولی حق داریم که به وضعیت مملکت خودمون و خراب کاری های کسی که قراره مثلا خدمتگزار مردم باشه اعتراض کنیم؟! اینا که دیگه سواد نمی خواد.
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    لابد جنگ 8 ساله هم توهم حمله بود!!!! حمله طبس هم لابد توهم بوده!!! زدن هواپیمای مسافربری و تحریم های به اصطلاح فلج کننده و ... همه توهمه؟!!! اگر حمله ای نمیکنه چون توانشو نداره.
  • هابيل ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 0
    هنوز شروع به ساخت نشده پز ميدين !!!! يعني خوب چيزي هستين ها
  • کونوشی ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    محمدحسین امل یعنی امید عمل یعنی کار
  • ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    ناشناس 9:13 خجالت بكش
  • حرف حق ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    البته من در این زمینه تخصص ندارم ولی فکر می کنم وجود چند ناو سنگین با گنجایش زیاد برای پشتیبانی لجستیک نبرد در دریا لازم باشد ، البته واضح است که این ناوها مستقیما در نبرد حضور نخواهند یافت و یا استقرار در فاصله ای دور تر از برد موشک ها ، وظیفه ی تامین مهمات و قطعات تعمیری سایر ناوها یا پوشش رادای منطقه را بر عهده خواهند داشت . ضمنا ساخت ناو هواپیما بر غیر از هزینه ی بسیار سنگین تولید و نیاز به تکنولوژی های بسیار پیشرفته صرفا برای کشورهایی مناسب است که توانایی تولید هواپیمای جنگی با قابلیت فرود بر روی این ناوها را داشته باشند ! چه بسا که ما هنوز توان علمی تولید هواپیمای جنگی قابل ارائه به بازارهای جهانی را نداریم . البته شاید با سرمایه گذاری هایی که انجام شده تا 10-15 سال آینده و تا پایان برنامه توسعه ، این امکان فراهم شود .
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    4 0
    به علی با تشکر از شما. آری. ناوشکنها حتما بیش از 5000 تن وزن دارند اما به هر حال جماران یک ناوچه سبک است. گسانی هم که مدعی هستند تناژ کشتی جنگی ربطی به نوع آن ندارد لابد که وزن توپها و جوشن کشتی را در نظر نمی گیرند. ناوشکنها همیشه بالای 5000 تن وزن دارند چون اساسا ضخامت بدنه و تعداد و وزن ادوات آتش آنها بسیار بیشتر از ناوچه است. برای همین همیشه تناژ کشتی جنگی عاملی تعیین کننده برای تعیین توع است.
  • ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    و تعداد تجهیزات و جوشن است که وزن کشتی را مشخص می کند. برخلاف گفته شما تناژ کشتی جنگی نسبت مستقیم قدرت آتش و زره آن دارد.
  • احسان ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    یادمان نرود که اتحاد جماهیر شوروی قبل از سقوط دومین ارتش بزرگ دنیا را در اختیار داشت ولی مردمش آنرا نمیخواستند. مهم است که برای انسانیت و اخلاق چه داریم ارائه کنیم.
  • احسان ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 0
    یادمان نرود که اتحاد جماهیر شوروی قبل از سقوط دومین ارتش بزرگ دنیا را در اختیار داشت ولی مردمش آنرا نمیخواستند. مهم است که برای انسانیت و اخلاق چه داریم ارائه کنیم.
  • محمد حسین ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    1 7
    13:16 تو همین الآن تسلیم شو و برای این که حس غریبی بهت دست نده برو تو خود امریکا که طرف پیروز باشی!!!!!!!
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
    0 4
    شوروی اول بود اما مهم نیست.
  • اکبر ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    اتفاقا از دست دادن ناوچها تو عملیات آخوندک خیلی هم بد نشد ایران به تنهایی داره شناورهاش میسازه بدون اتکا به سیستمهای آمریکایی .ایران از جایی ضربه خورد که اونها از قبل ‍پیش بینی میکردند وناوچه با سیستمهای ضعیفتر به شاه دادند.اون ناوچه ها خوب بودند در اون زمان برای کشورهایی با امکانات ضعیف مثل عراق.الان سیستمهای پدافندی مرتب به روز رسانی میشه.وگرنه چه کشتی یا یک هواپیمای جنگی بدون سامانه های راداری به روز فقط یک مشت اهن پارست .
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    عراق و افغانستان و ناتوی مستقر در ترکیه و نیروی متحد آمریکا در بحرین و قطر اشغال سومالی وجنگ سوریه و 33و22و8 روزه با متحدهای ایران و...
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 5
    ناشناس نادان! پس جماران چیه؟ حالا اگه قاهر رو روی سر شما پرواز درنیارن ماکته؟ کلی سلاح های دیگه فقط چون شما ندیدین ماکته؟ عجب منطق کجی دارید شما.
  • ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    این تاکتیک که شما میگی برای دفاعه. برای هجوم همچین چیزایی لازمه. بعضی وقتا بهترین دفاع حمله است.
  • حجت ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 1
    تا به حال نبرد ناو دیدی که می گی این در اون کلاس نیست؟ نبردناو یاماتو که غرق شد 3000 نفر کشته شدن! رو این 30 تا راه می شه؟
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    2 0
    از ماکت سیمرغ تا ماکت قاهر! 4 سال....!؟
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 4
    وقتی عراق در زمان جنگ تونست ناو امریکایی رو 2 نیم کنه ایران هم تونست ناو امریکایی رو در بندر کویت پهلو گرفته بود رو غرق کنه لطفا از امریکا غول نسازید..البته در هالیود و فیلم های تخیلی چرا!!..
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 3
    ترسو اگه میتونست 30سال پیش حمله میکرد
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    ناشناس 1:40 چقدر خوشحاله، فکر می کنه قضیه ماهر جدیه
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    منظورش اول بوده نه امل
  • حمید ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    یواس‌اس اینترپرایز (سی‌وی‌ان-۶۵) اولین ناو هواپیمابر اتمی جهان است و با نام مستعار "بیگ‌ای" شناخته می‌شود. این رزم‌ناو بلندترین از نوع خود می‌باشد. این ناو هم اکنون پس از ۵۱ سال خدمت در ارتش آمریکا بازنشسته‌شده‌است. دلیل این موضوع پایان عمر رآکتور هسته‌ای آن و هزینه بالای نگهداری آن است. اینترپرایز بزرگترین ناو هواپیمابر جهان است که با سوخت هسته‌ای کار می‌کند. طول این شناور ۳۴۲ متر است و در سال ۱۹۵۲ با هزینه ۴۵۱ میلیون دلار ساخته شد. حدود ۴۶۰۰ نفر از جمله ۲۵۰ خلبان در این شناور جنگی مستقر هستند. قوای پیش‌برنده این ناو هواپیمابر را هشت رآکتور اتمی وستینگ‌هاوس تامین می‌کند و حداکثر سرعت آن ۶۲ کیلومتر بر ساعت می باشد. اینترپرایز در بسیاری از جنگ‌ها از جمله جنگ آمریکا علیه عراق در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۳ مشارکت داشت. این ناو به وزن ۸۵ هزار تن به همراه شناورهای نظامی همراهش در میان تدابیر شدید امنیتی روز ۱۶ فروردین ۱۳۹۱ از کانال سوئز به مقصد خلیج فارس عبور کرد. و در ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ از خلیج فارس خارج شد درخواست‌هایی برای تبدیل این ناوجنگی به موزه مطرح شده بود اما بعد از محاسبه هزینه نگداری از رآکتور هسته‌ای آن، این اقدام غیر ممکن ارزیابی شد. سرانجام ناو یو اس اس اینترپرایز روز شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ به خدمت قابل توجه 51 ساله خود در نیروی دریایی آمریکا در قالب مراسم تشریفاتی که در ایستگاه نیروی دریایی نورفولک در ایالت ویرجینیا بر‌گزار شد، پایان بخشید.
  • محمدی ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
    0 0
    ایران هم ناو و هم ناوچه نیاز دارد.همه تجهیزات نظامی رابرای دفاع از کشور نیاز دارد.البته گول پیشرفته بودن تجهیزات امریکا را نخورید. رزمندگان سپاه بارها در دوان جنگ آرم سپاه و عکس امام را بر بدنه ناوهای امریکا چسباندند. حالا هم اگر لازم بشه به جای عکس بمب می چسبانند. خواستم این را بگم که اونایی که خیلی ترسیدن یه کمی دلگرم بشن.
  • ملوان ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    0 0
    هیتلر جنگ جهانی دوم با اون امکانات پایین تو 3 سال هیولایی به نام بیسمارک ساخت 1936-1939 فقط هم خودش بود بدون هیچ اتکایی. حالا یک ناو ساختن که اینقدر سرو صدا نداره . این سروصدا ها مال وقتی که این رزم ناو دنیا رو انگشت به دهن کنه .نگو تحریم هستیم.امکانات ما صد برابر جنگ جهانی دومه. امیدوارم با شکوه و بهترین باشه.
  • هواسيم ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    درود بر شما دريادلان هميشهذ هوشيار خداييبايد به اين دستان تئانمند بوسه زد اين را بعنوان يك ايراني گفتم نه از موضع سياسي شما عزيزان از هرچه بگذريد ايراني هستيد
  • هواسيم ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    درود بر شما دريادلان هميشهذ هوشيار خداييبايد به اين دستان تئانمند بوسه زد اين را بعنوان يك ايراني گفتم نه از موضع سياسي شما عزيزان از هرچه بگذريد ايراني هستيد
  • سرباز وطن ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
    2 0
    دکتر ایرانی لطفا کل کل خودتون رو مذهبی نکنید. هر چی خدا بخواد همون میشه شما هم نمی تونید کاری کنید
    • اسکل IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
      0 0
      حتما خدا خواسته که اینهمه ادم تو سوریه و عراق کشته بشن پس. خوب شد گفتی نمیدونستم
  • حسین313 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
    0 0
    آقا محسن شما تشخیص میدهی که چه چیزی بسازند چه چیزی را نه؟؟؟ بنده هر وقت درباره چیزی علم ندارم نظر نمیدهم.پس این همه کارشناسان و متخصصین نظامی کشکی حرف میزنند؟؟؟ولی فقط شما درست میفهمید؟
  • محمدرضا ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشی خدمت شما سربازان و دریادلان ارتش جمهوری اسلامی ایران . من به عنوان کسی که در درگیری با ناوگان آمریکا در خلیج فارس در تاریخ 29/1/67 عزیزترین کسم یعنی عموی خود را از دست دادم ولی امروز که پیشرفت های شما را در دست یابی به این تکنولوژی را تبریک گفته و احساس غرور می کنم . از خداوند متعال موفقیت روز افزون شما را خواستارم . باشد که در زمانی نچندان دور بتوانیم انتقام خون شهدایمان را بگیریم اشاالله
  • ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام دوست خوبم من یکی از افسران ناوشکن جماران بودم هم در طراحی هم در ساخت اون بودم اگر بگم جزو بهترین ها در رده خودشه حرف الکی نزدم
  • مصطفی ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۸
    0 0
    من با مشت و لگد هم میرم به جنگ !!!!
  • s300 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    0 0
    به هين راحتيا جنگ نميشه و بهتره كه جنگ نشه و بهتر از اون اينه كه نزاريم جنگ بشه انشاالله تا 20 سا اينده ميتونيم يكي از قطب هاي نظامي اينده باشيم به شرط انكه بودجه اي كه به بخش وزارت دفاع ميرسه بيشتر بشه امريكا 700 ميليارد خرج ميكنه ما 7 ميليارد خوب معلومه كه نميشه با اين بودجه قايق ساخت چه برسه ناوشكن سنگين و ناو هواپيمابر 100 ميليون دلاري اميد به سربلندي ايران زمين {گر صبر كني ز غوره حلوا سازي}
  • سعید ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    ممنون افرین
  • سعید ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    0 0
    ممنون افرین
  • پوریل ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    دوستان به این نکته توجه نمیکنند که ما در منطقه فقط یک دشمن به نام آمریکا نداریم ، آمریکا طبق اعلام قبلی مقامات خودش تا یک دهه آینده قصد خروج از خلیج فارس و تمرکز بیشتر بر کنترل دریایی چین را دارد ، ما باید تا آنجا که امکان دارد از درگیری نظامی با آمریکا به عنوان قدرتمند ترین نیروی نظامی جهان اجتناب کرده و در صدد افزایش هر چه بیشتر توان نظامی خود و ساخت تجهیزات دریایی سنگین برای دوران خروج آمریکا از خلیج فارس باشیم ، دشمنان تاریخی و منطقه ای خود را فراموش نکنیم و هیچ دشمنی را دست کم نگیریم ، انشاءالله با ساخت ناوهای به مراتب بزرگتر و مدرن تر موفق خواهیم بود *
  • مهران ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    مرحبا و صد مرحبا به غیور مردان نیروی دریایی و متخصصین وزارت دفا
  • پسر ایران ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    0 0
    میشود ناوی دقیقن با ابعاد خلیج فارس را برای حمل هواپیما ازش استفاده کرد و یک ناو هواپیمابر کلاس متوسط به پایین داشت من فکر میکنم ساخت ناوی به این عظمت که فقط یک هلکوپتر حمل کنه پول دور ریختنه در صورتی که ما ناو خارک روهم در این کلاس داریم پس چیز جدیدی رو بدست نمی اوریم ناوی به این عظمت باید حداقل شش جنگنده رو حمل کنه بهتر که تو طراحیش تجدید نظر اساسی کنن
  • سینا ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    1 5
    این سایت ابرو قدرت ایران برد این ناو ها خیلی چرتن ایران ناو هایش 4برابر این ناو ها و پیشرفته تره این مال یمنه
  • سلمان ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    1 5
    نيروى دريايى ما خيلى قدرتمندر از اين حرفاست اينها جز اسرار نظاميست دليل نميشه كه خودشا روكنه آمريكا اكه ميتونست تا حالا صد دفعه به ايران حمله ميكرد
  • سینا ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    1 4
    من از ناو خارک خیلی خوشم امد به انها که میگن همه چی ماکته باید بگم تاسال ۱۴۰۰سیصد فروند قاهر داریم قدرت دریایی ایران خیلی قوی است ودر منطقه اول ودردنیا هفتم است وشایعات اینکه نیروی دریایی مصر قویتر از ایران است دروغ محض ااست
  • عشقه وطن ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    1 0
    سلام من میگم. اصلا ایران ضعیفه. ارتش ایران هم مثله ارتش بورکینافاسو پس چرا امریکا حمله نمیکنه نکنه عاشق چش و ابروما شده یا طرفداره حقوق بشره یادتون رفته اون سال انگلیس ها اومدن تو ابهای خلیج فارس گرفتیمشون
  • سعید ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    1 0
    اگه یه کمی فقط یه کمی دقت میکردید متوجه میشدید ک این ناو بیشتر جنبه آمورشی داره.درسته قدرت رزم هام داره ولی نیت ساختنش آموزشه
  • سعید ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 1
    دوستانی ک میگن میتونستن جای این ناو یک ناو هواپیمابر بسازن این رو هم بگن ک کدوم جنگنده یا بمب افکن ما میتونه با طول باند کوتاه پرواز کنه.اون تعداد اف 14 ک ما داریم هم نمیتونن از روی ناو با باند کوتاه پرواز کنن پس این ناو بهترین گزینس
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      1 0
      موقعی فناوری ساخت ناو هواپیمابر باشه هواپیما هم فناوریش جور میشه
  • بهرام ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    1 1
    دوستان سلام آدم باید با علم و منطق حرف بزنه. کشور ما در شرایط کنونی هرگز قادر به ساخت هواپیما و جنگنده جت نیست.
  • امیررضا ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    4 1
    واقعا ک شما عقلتون نمیکشه یا خودتونو به بی عقلی زدید شما تا حالا اسم نبرد نفت کش هارو شنیدید .....وقتی وسط جنگ ایران از طرف عراق بکوب بمباران میشد (هر از گاهیم یه هیکوپتیر عراقی با اسکورت امریکا میومد کشتی تجاریای مارو میزد)ایران تونست با 9 تا قایق ک نه 9 تا قایق نیم سنگین ک فقط روی هر کدوم 4 تا دوش پرتابو 2 تا موشک 15 کیلویی بود رفت 26 تا نفت کشو با غرق کرد ولی از همه مهمتر اینه ک امریکا خودش شخصا پرچم کشورشو زد رو بزرگ ترین سوپر نفت کش اونموقع که(اگهه نمیترکید ) هنوز سومین کشتی باری جهان بودو با 2 تا ناو شکن فوق سنگین اسکورت کردو با هواپیما های جت ناو ابراهام لینکن بهشون اسکورت هوایی داد به جهان گفت ما اینو از تنگه هرمز رد میکنیم ایرانم جرعت نمیکنه بیاد جلو ایران با 3 تا از همون قایقا رفت کشتی جنگیارو فراری داد بطوری که وقتی قایقا با سرعت میرفتن سمت کشتی جنگیا کشتیا گفتن قایقای تندرو ایرانی خونسردی خودتونو حفظ کنید خخخ همین ک کشتیا در رفتن این سه تا قایق زدن یه کشتی که روش پرچم امریکا بودو زد چیکا کرد؟؟؟غرققققق اونا با این کارشون (غرق همین یه کشتی ) به کشور امریکا 2 میلیارد دلار اونموقع آسیب زدن چون امریکا مسعولیت اون کشتی رو داشت..... بازم بگید ماکت ماکت ماکت وایسید وقتی جنگ شد خودتونو پشت این ماکتا قایم کردید میگم بتون....... ینی واقعا ک من 14 ساله از شما بیشتر میدونم خخخخخخ
  • سورنا ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۲
    5 0
    باسلام همه ما ایرانی هستیم وکشورمونو دوستداریم ولی باید قبول کنیم که سلاحهای که ما الان داریم امریکا جنگ جهانی دوم ازش استفاده کرده واین سلاحها تو جنگ الکترونیکی هیچ کاربردی نداره موفق باشید پاینده باد ایران
  • زين العابدين ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    2 0
    درود بر كشورم ايران..جانم فداي كشورم
  • منصور ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    2 1
    سورناي عزيز،زماني كه آمريكا به ويتنام حمله كرد،تجهيزاتش، ٥٠سال جلوتربود،ولي با فضاحت تمام شكست خورد. اگه نيروهاي نظامي يك كشور را به تمام تجهيزات مجهز كني ولي از آنها ايمان روبگيري،درواقع هيچ شانسي براي پيروزي نداره،پس بزرگ ترين داشته ي يك سرباز ،ايمان به كاريه كه انجامش ميده،.. خواهش ميكنم به جاي اينكه خودمون رو ضعيف نشون بديم،قدر موفقيت هامون روبشتر بدونيم،...
  • آشنا ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    1 1
    ناشناس9:13 با رونمائی از اس300 ایرانی که البته بهتر از اونم هست چشت از جا در اومد شرمنده باید باشی بخاطر این بدبینی مفرطت.
  • ناشناس ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۸
    0 0
    ایران به یاری خدا تا بیست سال آینده به عنوان چندین صادر کننده صلاح و دارای صلاح بومی مثله زیردریایی اقیانوس پیما ناو جنگی هواپیما و بهترین صلاح زمینی خواهد بود ایران الان جزع سه یا چهار کشور تولید کننده موشک و تولید بخواد وکشتی ناو شکن در دنیاست ایران در زمان طاغوت پیچ چرخ یه موشک انداز رو هم نمی تونست بسازه
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    4 2
    من ایده منحصر به فرد جهت استفاده بهینه از فضا در طراحی کشتی دارم دوست داشتید تماس بگیرید
  • ندارم ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    2 1
    ايران لحظه به لحظه دارد پيشرفت مىكند
  • محسن ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
    2 1
    به نظر من ایران باید برای پیشرفت سریعتر و بهتر در بعد نظامی با روسیه وارد همکاریهای بیشتر و بیشتر بشه تا بتوته هم در زمنیه موشک و هم ناوشکن های واقعا پیشرفته و مجهز به سلاحها و موشکی دوربرد و سنگین به موفقیت برسه وگرنه تنها به خودیی خود نمیتونه خیلی با علم روز پیشرفت کنه ما واقعا به سلاحهای خیلی پیشرفته تر از اینا در همه زمینه ها چه هوایی چه زمینی و چه دریایی واقعا با وجود دشمن خونخواری مثه امریکا نیاز داریم
  • سعید لطیفی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 0
    خلیج همیشه فارس بعلت عمق کم ومساحت کم نه زیردریایی ونه رزم ناو کارایی دارد بلکه کلاس بایندر-کلاس رستم همان جماران لازم است اما اگر نگاهت به دور دستها باشد کلاس ارتیمیز و ببر وپلنگ کارایی دارد- جنگی را پیروز خواهی شد که نیروی دریایی قدرتمند ابی خاکی وهوایی داشته باشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس