سیستم‌های گرمایشی که در زمان گذشته استفاده می‌شد علاوه بر سلامتی بیشتر و بهتری که فراهم می‌کرد، باعث ایجاد فضای دوستانه بیشتری در بین اعضای خانواده می‌شد.

مظرات استفاده از بخاری و شوفاژ / ارزانترین راه گرم کردن فضای خانه و خانوادهبه گزارش مشرق، سرما این روزها تا مغز استخوان نفوذ می‌کند و هر کسی به فراخور شرایط خود به دنبال راهی برای فرار از این سرمای استخوان سوز است.

بخاری گازی و شوفاژ پرکاربردترین سیستم‌های گرمایشی در کشور ما است. البته به غیر از این دو راه‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که دربرگیری کمتری دارند از جمله: بخاری نفتی و برق، ‏‏رادیاتور، فن کویل، تهویه مرکزی (وزش هوای گرم از بالا)، وزش هوای گرم از کف ، سیستم‌های نوین گرمایشی (قرار دادن لوله آب گرم در کف اتاق( و کرسی.

مضرات گرم‌کردن هوای خانه

اکثر این سیستم‌ها باعث می‌شود که هوای گرم تولید شده در اثر جایجایی در قسمت بالاتر (محل زندگی یا کار) و هوای سرد در قسمت پایین‌تر قرار گیرد. در نتیجه برای احساس گرما باید انرژی و هزینه بیشتری مصرف شود.

در طب سنتی ، توصیه می‌شود برای سلامتی باید به ترتیب دمای پا بالاتر، دمای بدن متعادل و دمای سر خنک باشد. بوعلی سینا در کتاب قانون توصیه می‌کند «برای سلامتی، هوای خنک (نه سرد) را تنفس کنید و زمانی که این هوا گرم شد (در اثر دادن اکسیژن و گرفتن گاز کربنیک) آن را بازدم کنید».

مظرات استفاده از بخاری و شوفاژ / ارزانترین راه گرم کردن فضای خانه و خانوادهولی سیستم‌های گرمایشی که ما استفاده می‌کنیم دقیقا برعکس سبک زندگی سنتی ایرانی که طی صدها سال (بلکه هزاران سال) تجربه شده است طراحی و استفاده می‌شود. چرا که با سیستم‌های گرمایشی موجود مجبوریم گرم‌ترین هوای محیط زندگی یا کار را تنفس کنیم و قسمت پا در سردترین حالت قرار گیرد.

در ضمن امروزه در حالي وسايل گرمايشي متعددي در خانه ها براي گرم كردن وجود دارد كه اعضاي يك خانواده گاه هفته ها دور هم جمع نمي شوند و با يكديگر صحبت و مشورت نمي كنند. به اين ترتيب اين دوری ها باعث مي شود در جامعه ما روز به روز اخلاقيات كم و فاصله بين پدرها و مادرها با فرزندانشان زيادتر شود.

راهکار طب سنتی

اجداد و نیاکان ما طی سال‌ها تجربه کرسی را برای گرم کردن خود در زمستان طراحی کرده بودند که دقیقا با آنچه در طب ایرانی آمده است مطابقت دارد. شخصی که زیر کرسی می‌نشیند به ترتیب پاها گرم‌ترین جای کرسی، بدن در محل متعادل کرسی (زیر لحاف) و سر در فضای خنک اتاق قرار دارد. بنابراین همیشه هوای خنک تنفس می‌شود که یک فاکتور مهم در سلامتی است.

مظرات استفاده از بخاری و شوفاژ / ارزانترین راه گرم کردن فضای خانه و خانواده

البته امروزه می‌توان از گرم‌کننده‌های برقی بجای منقل و چاله کرسی و خاک زغال و … به عنوان منبع گرمایشی کرسی استفاده کرد. همچنین می‌توان برای کف اتاق‌ها یا محل زندگی از مصالحی مانند پارکت چوبی یا کف پوش‌های غیر پلاستیکی دیگر استفاده نمود و استفاده از كرسي از بسياري از دردهاي مفاصل و حتي آرتروز پيشگيري و درمان ميكند.

مظرات استفاده از بخاری و شوفاژ / ارزانترین راه گرم کردن فضای خانه و خانواده

كرسي ها علاوه بر گرم كردن فضاي خانه، زمينه دور هم جمع شدن اعضاي يك خانواده و گرم شدن روابط بين آنها را نیز فراهم مي كرد. به همين دليل كرسي ها پايگاه شعرخواني، قصه گويي و شاهنامه خواني بودند و باعث گرماي تفكر و انديشه اعضاي خانواده و تنوير افكار آنها مي شدند.

مظرات استفاده از بخاری و شوفاژ / ارزانترین راه گرم کردن فضای خانه و خانواده

هشدارهای آتش نشانی برای استفاده ایمن از کرسی

باید توجه داشت که استفاده از کرسی همانند بخاری های نفتی و گازی خطراتی دارد که در ادامه به نکاتی برای استفاده ایمن از این وسیله گرمایشی اشاره می شود:

1- کرسی‌ها را باید روی چهارپایه با ابعاد مناسب نصب کرد، به طوری که لوازم قابل اشتعال اطراف آن با فاصله ایمنی و دور از حرارت مستقیم آن قرار گیرند.

2- استفاده از لامپ‌های التهابی با قدرت بالا به جای کرسی‌برقی به هیچ عنوان مجاز نیست.

3- حفاظ توری روی المنت‌ کرسی‌های برقی را تحت هیچ شرایطی نباید از آن جدا کرد.

4- استفاده از سیم‌های نایلونی برای تامین مدار برق کرسی‌های برقی غیرمجاز است که توصیه می‌شود به جای آن حتما از کابل‌های مناسب و استاندارد استفاده شود.

5- عبور دادن سیم‌برق کرسی از زیرتشک و لحاف را امری غیراصولی و خطرآفرین است. این امر احتمال بروز آتش‌سوزی و همچنین برق‌گرفتگی را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

6- به طور متناوب سیم‌های برق کرسی خود را از جهت پارگی و لهیدگی روکش آن مورد بازبینی و کنترل قرار دهید و توجه داشته باشید که آن را با ثبات و محکم در محل نصب کنید تا احتمال سقوط آن وجود نداشته باشد.

7- در صورت وصل‌کردن کرسی به برق و قطع فیوز مربوطه، خطر وجود اتصال برق آن وجود نخواهد داشت و در صورت بروز حادثه نیز باید آن را به تعمیرکار مجرب ارجاع داد.

8- تا حد امکان از پریز مستقل برای تامین برق کرسی‌های برقی استفاده شود. استفاده از سه راهی‌ها و موارد مانند آن امری غیراصولی و ناایمن است.

9- هنگام خروج از منزل، حتما کرسی‌های خود را از برق خارج کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • محسن ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    6 3
    قبلا همین کرسی باعث مرگ بسیاری شده هم زمان خاکه ذغال وهم زمان برقی شدن حالا چه اتفاقی افتاده که دوباره رو به گذشته کرده اید ؟ این همه راهکار جدید برای سرمایش و گرمایش و جلوگیری از اتلاف انرژی وجوددارد کشورهای پیشرفته کرسی دارند یا بخاری نفتی یا ....؟
  • حق گو ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    2 0
    اگر يك لامپ صد را به پاتروم ببندند و به سقف يك كرسي آويزان كنند . ضمن داشتن گرماي مناسب و خوب . ديگر نيازي هم به هدر دادن سوخت بيشتر هم نيست !!!
  • بهزاد ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    4 0
    الان هم گرمایش از کف همین کار کرسی را میکنه
  • رحمن ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    6 9
    از این مقاله حالم بهم خورد نویسنده راببرید در جنگل زندگی کند
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    5 1
    راه های پیشرفته خونه رو گرم می کنه ولی توی خانواده گرمایی ایجاد نمی کنه. این روزا هر کی یه گوشی یا ایپدی گرفته دستش و رفته یه گوشه برای خودش نشسته تو خونه و اعضای خانواده با هم حرف نمی زنن. حد اقل اینجوری سرمای هوا بهونه ای میشه برای دور هم بودن
  • امين اقا ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    1 1
    عزيزم مطلب را خوب نگرفتي
  • رضا ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    1 4
    سلام دوستان ونویسنده محترم که فقط نیت شما خیر بود در طرح این مسءله اما هیچ ابتکاری نسبت به پیشینیان مادر سال های دور که از کرسی استفاده میکردند ندارید بنده همراه خانواده چند سالی در خانه های سازمانی که ساخت فرانسوی ها بود زندگی کردیم سیتم گرمایشی آنها به گونه ای بود که هیچ شعله ای در خانه روشن نمیشد و فقط لوله ها شوفاژ در تمام کف و دیوار های خانه قرار داده بودند که برای استفاده حمام در تابستان فقط لازم بود شیر قسمت آن را بسته تا سیستم گرمایشی خارج از حمام غیر فعال شود دیگر نیازی به احتیاط و پیشگیری از خطرهای احتمالی وجود نداشت وهمینطورمجبور نیستیم بیست و چهار ساعت بهم زل بزنیم در کشور ما اطلاعات کم نیست بلکه ذهن خلاق که از این موارد استفاده کند متاسفانه به مرحله عمل نمیرسد
  • ایرانی ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    6 0
    ما در حال ساخت خانه هستیم و برای گرمایش آن کف و سقف را فوم گذاشتیم و لوله های آب پکیج رو چندبار با فاصله یک متری و یه مترو نیم رد کردیم که کف گرم شود والبته با پنل های گرمایشی با این کاربرد کوچک می توانیم با درجه کمی خانه رو حسابی گرم کنیم پنل های گرمایشی را هم برای خشک کردن لباس در زمستان کاربرد دارد را از قلم نداختیم متاسفانه سازنده های خانه های مسکونی ما از اعم از مهندس و.... فقط بسازو بفروش هستند بدون هیچ فکر کاربردی و فقط فکر منافع خود هستند بخاطر همین با مبلغ خییییییلی کمتر از قیمت منطقه خودمان آنچه می خواهیم ساختیم با توجه به نیازهایمان حالا که مسئولین و هم وطن های ما فکر ما نیستند خودمان به فکر خودمان باشیم
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
    1 0
    سلام سرم کنار شوفاژ بوده از صبح تا حالا درد میکنه چیکار کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس