کد خبر 276497
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۷

راه‏‌اندازی بخش ترکمنی خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان تا 9 ماه آینده، توقف فعالیت گذرگاه‌ها در مرز مشترک تاجیکستان و چین به علت سردی هوا و درگیری مرزبان‌های تاجیک و قرقیز بخشی از اخبار 24 ساعت گذشته آسیای مرکزی است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس،‌رئیس جمهور ترکمنستان به معاون خود در امور حمل‌ونقل و ارتباطات دستور داد که سهم ترکمنستانی خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان تا اکتبر ماه سال جاری میلادی (9 ماه دیگر) به صورت کامل ساخته و به بهره‏‌برداری برسد.

خبرگزاری رسمی ترکمنستان امروز، شنبه در گزارشی ضمن تأیید مطلب فوق تصریح کرد: رئیس جمهور ترکمنستان در مورد پایان را‌ه‌آهن بین‌المللی و راه‌اندازی در موعد مقرر بخشنامه‌ای را صادر کرده است.

از سوی دیگر این خبرگزاری به نقل از «ساتلیک‏اف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور حمل‌ونقل و ارتباطات این کشور اعلام کرد که در سال 2013 میلادی بیش از 180 کیلومتر از خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان در قسمت ایستگاه‌‏های برکت- اترک در خاک ترکمنستان احداث شده‏ است.

سهم ترکمنستان خط آهن مذکور بیش از 700 کیلومتر است که به گفته سازندگان ترکمنی حدود 90 کیلومتری سهم ترکمنستان باقی مانده است که ریل گذاری شود و قرار است در اکتبر ماه در آستانه جشن استقلال ترکمنستان در 27 اکتبر ماه سال جاری میلادی با حضور سران و مقامات عالی رتبه 3 کشور ذینفع در آن رسما افتتاح شود.

لازم به ذکر است که که بخش قزاقی خط‌ آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران در ماه می سال 2013 میلادی در منطقه «بولوشاک» در نزدیکی مرز قزاقستان و ترکمنستان با حضور رؤسای جمهوری و مقامات عالی‌رتبه 2 کشور افتتاح شد.

رئیس جمهور ترکمنستان: با 36 میلیارد دلار مبادلات خارجی رشد 10 درصد تولید ناخالص داخلی داشتیم

«قربانقلی بردی‏محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در جلسه ویژه هیئت دولت که پیرامون مسائل جمع بندی و مرور دست‏اوردهای سال گذشته میلادی و نیز تعیین برنامه و وظایف سال جدید میلادی (2014) اختصاص یافته‏ است، طی سخنانی ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری در سال 2013 میلادی نسبت به سال 2012 میلادی بیش از هفت درصد افزایش یافته و به 46 میلیارد منات رسیده‏ است.

روزنامه روسی زبان «ترکمنستان بیطرف» چاپ عشق‏‌آباد روز شنبه در گزارشی از جلسه مذکور هیئت دولت به نقل از رئیس جمهور ترکمنستان افزود: در سال گذشته میلادی بیش از 400 طرح مختلف به ارزش 13 میلیارد و 300 میلیون دلار به بهره‏‌برداری رسیده‏ است.

بردی‏محمداف همچنین اعلام کرد که در سال جدید میلادی (2014) در ترکمنستان طرح‌های مختلف به ارزش 41 میلیارد دلار که 16 میلیارد از آنها توسط شرکت‌های محلی احداث شده و به بهره‏‌برداری خواهند رسید.

رئیس جمهور ترکمنستان همچنین اعلام کرد که از ماه جاری میلادی حقوق کلیه شهروندان ترکمنستان 10 درصد افزایش می‏‌یابد و دولت قادر است بهترین شرایط رفاهی، عمرانی، اجتماعی، بهداشتی، معیشتی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی و... را برای شهروندان خود فراهم کند و در این زمینه از ظرفیت و توانمندی‏‌های بالقوه برخوردار می‏‌باشد.

برف شدید و سردی فعالیت مرز مشترک تاجیکستان و چین‌ را محدود کرد

وزارت حمل و نقل تاجیکستان در اطلاعیه‌ای افزود: بر اساس توافق‌نامه دوجانبه بین ولایت «کوهستان» بدخشان تاجیکستان و منطقه «سین کیانگ کاشغر» چین گذرگاه «کوملا- کاراسو» در مرز مشترک به مدت یک هفته در ماه باز خواهد بود.

به گفته این منبع، سردی هوا، بارش برف بسیار سنگین که در این منطقه اتفاق افتاد به اتخاذ چنین تصمیمی در این زمینه منجر شده‌ است.

در اطلاعیه این وزارت تصریح شده که بر اساس این توافق دوجانبه برای کاهش مشکل کارمندان نهادهای مستقر در این منطقه مرزی بازرسی وسایل نقلیه و مسافرانی که از طریق کولما- کاراسو مرز را عبور می‌کنند مطابق با جدول و زمان برنامه‌ریزی‌شده در یک ماه فقط یک هفته کار خواهند کرد.

گذرگاه کولما- کاراسو در ماه می سال 2004 میلادی به منظور کاهش مشکلات حمل و نقلی و رفت و آمد تجار در مرز مشترک چین و تاجیکستان افتتاح شد.

این گذرگاه که در 62 کیلومتری شهر «تاشکارغان» مرکز اداری منطقه سین کیانگ کاشغر چین و حدود یک هزار کیومتری شهر «خاروغ» مرکز اداری ولایت خودمختار کوهستان بدخشان واقع است تنها گذرگاه در مرز مشترک این 2 کشور همسایه می‌باشد.

درگیری مرزبان‌های تاجیک و قرقیز در منطقه «خواجه اعلا»

روز شنبه 11 ژانویه در مرز تاجیکستان و قرقیزستان تیراندازی از 2 طرف صورت گرفته، بنا به اطلاعی که به دست ما رسید این درگیری هم اکنون نیز ادامه دارد.

منابع «آزادگان» در اسفره اعلام کردند که هم اکنون تیراندازی میان مرزبان‌های تاجیک و قرقیز ادامه داشته و ساکنان ناحیه خواجه اعلا به مکان امنی منتقل شده‌اند.

این تیراندازی دقیقا بعد از گفت‌وگوی کمیسیون تاجیکستان و قرقیزستان برای علامت گذاری مرز 2 کشور همسایه که روز هفت ژانویه در دوشنبه و 9 ژانویه در اسفره برگزار شد، صورت می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس