آثار و اماکن متبرکه اسلامی در حال محو شدن از جهان است؛ اما مسیحیان تلاش کردند آثار خود را حفظ کنند و مسئولین شهرسازی رم، هرگز اجازه ندارند در ۱۰ کیلومتری واتیکان مکانی بلندتر از واتیکان را بسازند. اما در مکه، مکان مقدس مسلمانان جهان چه فاجعه فرهنگی – تاریخی در حال انجام است؟!

گروه فرهنگی مشرق - واژه حریم در لغت به معنی پیرامون، گرداگرد و مكانی كه حمایت و دفاع از آن واجب است معنی شده است مسجد الحرام به عنوان حریم خصوصی ومقدس مسلمانان جهان به شمار می رود که این روزها در قبال سکوت عجیب مسلمانان جهان و سازمان یونسکو، در میان برج های سربه فلک کشیده و مملو از نمادهای فراماسونری محصور شده است و کعبه، خانه ای که مسلمانان جهان گرداگرد آن به راز و نیاز با خدای یکتا می پردازند در میان آسمان خراش ها گم شده است و این گام های آهسته و پیوسته دشمنان اسلام، برای نابودی تمام تاریخ چند هزارساله، میراث فرهنگی وهویت دینی مسلمانان، در حال انجام است و همچنان غیرت مسلمانان به جوش نیامده است.

 

طبق قانون سازمان یونسکو، حریم قانونی مکان‌های مقدس از نظر ساخت بنا، در مجاورت این مکان ها باید رعایت شود

***هویت، انسان و مکان
هویت را می توان تجلی فرهنگ در محیط دانست زیرا مکان ها  از انسان معنا می گیرند و انسان نیز مجموعه ای از باورها و اندیشه ها است که فرهنگ او را شکل می دهد و نمود و تجلی از فرهنگ انسان را در مکان و محیط می توان مشاهده نمود که همان هویت اوست. فن و هنر معماری از مهمترین نشانه ها و ویژگی های فرهنگ هر قوم و هر دوره تاریخی و نشان دهنده فضای زیست انسان در هر زمان می باشد.
معماری همیشه و در همه حال تابع اصول و ضوابط معین و شناخته شده ای است و پیوندی استوار و ناگسستنی با فرهنگ، الگوهای رفتاری و ارزش های جامعه دارد و به همین دلیل است که سبک معماری هر دوره، انعکاسی از فرهنگ و هنر آن دوره محسوب می شود، همچنان که تغییرات در معماری با تغییراتی که در سایر عرصه های زندگی به وقوع می پیوندد متناسب است و این تغییرات لازمه معماری پویا و زنده است تا بتواند نیازهای جدید انسان را پاسخگو باشد.


 
***حضرت ابراهیم(ع) معمار خانه خدا  
مکان مقدس مسمانان، هویت تاریخی- دینی تمام مسلمانان جهان می باشد." مکه منوره "دارای سابقه تاریخی ای با قدمت ۲ هزارسال قبل از میلاد مسیح دارد و "کعبه"(خانه خدا) در این مکان بنیان نهاده شده است. معمار "خانه خدا"، پیامبر خدا حضرت ابراهیم(ع)  است و ساکنان این مکان مقدس نیز اهل‌بیت حضرت ابراهیم(ع) به عنوان اولین افرادی هستند که در مکه زندگی نموده اند. پس از آن "حضرت ابراهیم(ع)" خانه خدا را با قوانین خاصی یعنی تساوی اجزا می‌سازد و خداوند امر می‌کند که این مساوات اجزا در مکانی باشد که سرشار از آرامش باشد و بدین ترتیب خانه خدا به دست پیامبر خدا ساخته می شود.

***"کلیسای سن پیترو" بزرگترین کلیسای جهان
اما مکان مقدس مسیحیان، "کلیسای سن پیترو"(Basilica di San Pietro in Vaticano) است که در مجاورت واتیکان در مرکز شهر رم پایتخت کشور ایتالیا قرار دارد و حدود ۲۰۰ هزار متر مربع وسعت دارد. بنای کلیسای "سن پیترو" در رم به مدت یک سده تمام در دست ساخت بود. ابتدا در دوره رنسانس با طرح برامانته (۱۵۰۶)، سپس با طرح تازه میکل آنژ (۱۵۴۶) به صورت پلان متمرکز و ایستا ساخته شد. پاپ توسعه کلیسا را به کارلو مادرنو (۱۶۰۷) واگذار نمود. او سه بلوک را به صحن کلیسا افزود و نقشه را از تقارن محوری تبدیل نمود. سپس با ساخت یک نمای کشیده با سنتوری بر فراز ورودی که مورد انتقاد فراوان هم قرار گرفت چشم از جهان فرو بست. سرانجام تکمیل کار بر عهده جووانی برنینی (۱۶۲۳) گذارده شد.

 
"کلیسای سن پیترو" بزرگترین کلیسای جهان  است که در مجاورت واتیکان در مرکز شهر رم پایتخت کشور ایتالیا قرار دارد

 
مسئولین شهرسازی رم، هرگز اجازه ندارند  در ۱۰ کیلومتری واتیکان مکانی بلندتر از واتیکان را بسازند

***بیت العتیق
از ملاک‌ها و مبانی انتخاب خانه خدا«بیت العتیق» بودن آن است؛ یعنی تحت سیطره هیچ حاکمی نباشد و خانه‌ای آزاد باشد. و به عنوان مکانی برای آرامش مسلمانان شناخته شود.طبق قانون جهانی سازمان یونسکو، حریم قانونی مکان های مقدس از نظر ساخت بنا، در مجاورت این مکان ها باید رعایت گردد. اما در همین مکان مقدس یعنی مکه، ۳۰ سال پیش، آرامگاه مادر پیامبر(ص)، توسط بولدوزرها به کلی ویران شد. این تخریب ها طی ۳۰ سال گذشته زیاد بوده است و حدود ۳۰۰ مکان تاریخی که تنها متعلق به پیامبر(ص) نبوده و متعلق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) می باشد، ویران شده است. در سال ۱۹۲۵ مقامات وقت سعودی اقدام به تخریب تمام ضریح‌های مقبره بقیع که در آن شماری از ائمه (ع) و همسران پیامبر و فرزندان و اصحاب ایشان به خاک سپرده شده بودند، کردند. همچنین آنان خانه‌ای را که روزگاری متعلق به حضرت «خدیجه»، همسر پیامبر (ص) بود را تخریب و به حمام عمومی حجاج تبدیل کرده‌اند و مکانی که گفته شده پیامبر (ص) در آن دیده به جهان گشوده‌اند، پیش از آنکه تبدیل به کتابخانه شود، به بازار خرید و فروش دام تبدیل کرده اند.آنان همچنین، منطقه ای «اجیاد» و تپه ای که این منطقه بر آن قرار داشت را  نیز ویران نموده اند. 

 
با اجرای طرح های توسعه مسجد الحرام و ساخت آسمانخراش های متعدد،میراث دینی و فرهنگی مکه در حال نابودی است

مقام های سعودی، در ۱۰ سال گذشته، به بهانه حضور تعداد زیاد زائران در ایام انجام مناسک حج  در صددند کل منطقه را ویران کنند. در مکه مکرمه با اجرای طرح های توسعه مسجد الحرام، مجتمع عظیم «جبل عمر» ساخته شده است، که امروز با آسمان خراش ها، هتل ها و «برج عظیم ساعت» دومین برج مرتفع جهان با ارتفاع ۶۰۰ متر ، مقدس ترین مکان اسلامی و محلی که در آن همه مسلمانان جهان برای انجام مناسک عبادی گرد هم جمع می شوند را  به وسیله این مجتمع، تحت تاثیر قرار داده و عظمت و شکوه خانه خدا را تحت الشعاع خود قرار دهد. و بدین ترتیب میراث فرهنگی مکه در حال نابودی است.

 
و از سویی دیگر، طرح گسترش مسجد النبی در مدینه به سمت غرب در حال گسترش است و جایی که مزار بنیانگذار اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)قرار دارد و دیواره های غربی مسجد النبی  که دارای سه مسجد است  و از آن  جمله می توان به مسجد «الغمامه»  اشاره نمود که پیشینه ساخت  آنها به دوره حضرت محمد (ص) باز می گردند و هم اکنون این مکان های  مقدس و تاریخی نیز در مسیر توسعه  قرار گرفته اند و  این در حالی است که مشخص نیست برای حفظ و نگهداری این سه مسجد مقام های سعودی طرحی دارند یا خیر.
اما بدون شک با این اقدامات حافظه تاریخی مکه مکرمه و مدینه مقدسه صفر خواهد شد و این یک خطر بزرگ است که این کنطقه را تهدید می کند چرا که در مراحل بعدی با معماری ای مواجه خواهیم شد که نه تنها متعلق به حجاز نیست بلکه متعلق به مشرق زمین هم نیست. به عبارتی خانه خدا تبدیل به ماکتی محصور شده با ساختمان هایی می شود که به سبک شیکاگو و نیویورک ساخته شده اند و این باعث می شود که شهر مکه هویت اصلی خود را از دست می دهد و تبدیل به ناکجا آباد خواهد شد.



و در این میان سکوت سازمان‌های جهانی بی‌دلیل نیست. آنها همگی تحت مدیریت سازمان‌های ماسونی عمل می‌کنند زیرا یونسکو به عنوان یکی از بازوهای اصلی و فرهنگی فراماسونری جهانی به شمار می رود و رؤسای آن عمدتاً خود فراماسونر هستند، امّا  در این میان سکوت سازمان‌های فرهنگی اسلامی در سراسر جهان اسلام و از جمله ایران توجیه پذیر نیست.

 
در سال ۱۹۲۵ مقامات وقت سعودی اقدام به تخریب تمام ضریح‌های مقبره بقیع که در آن اهل بیت (ع) و همسران پیامبر و فرزندان و اصحاب ایشان به خاک سپرده شده بودند، کردند. همچنین آنان خانه‌ای را که روزگاری متعلق به حضرت «خدیجه»، همسر پیامبر (ص) بود را تخریب وبه حمام عمومی حجاج تبدیل کرده‌اند

در قدس شریف، وقتی تکه ای از مسجد الاقصی تخریب می‌شود، مردم فلسطین اشغالی  و مسلمانان جهان بدان توجه دارند و برای آن تظاهرات  به پا می‌کنند اما در مکه و مدینه هیچ کس، اعتراض نمی‌کند.کل جامعه اسلامی و جهانی درباره این اتفاق سکوت کرده است.

ما می‌دانیم آثار اسلامی و مکان‌های مربوط به اهل بیت(ع) در حال ویران شدن و محو شدن از جهان است اما مسیحیان با وجود اینکه بعضی مسائل تاریخی در مورد مصلوب کردن حضرت مسیح(ع) اثبات نشده، تلاش کردند آثار خود را حفظ کنند و جالب تر اینکه  مسئولین شهرسازی رم، هرگز اجازه ندارند در ۱۰ کیلومتری واتیکان مکانی بلندتر از واتیکان را بسازند! و به محض این که وارد این خیابان پهن و سنگفرش واتیکان می شوید، کلیسای واتیکان را در روبروی خود مشاهده می کنید. اما در مکه، مکان مقدس مسلمانان جهان چه فاجعه فرهنگی – تاریخی در حال انجام است؟!
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • محراب ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    3 0
    خدا لعنت كند ال سعود را
  • علیرضا ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    2 0
    ما از اسرائیل بگذریم از آل سعود نمیگذریم. قربون غربت بقیع...
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    جهالت عربها را بارها تاریخ یاداوری کرده. بیشتر از این انتظار نیست.اونا فقط فکر پر کردن شکم خودشون اند.
  • از اصفهان ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 2
    میراث معنوی مکه مگه این چیزهاست؟! در ضمن یونسکو در مورد هر مکانی دخالت نمی کنه. اگر کشوری تمایل داشته باشه یکی از آثار تاریخی یا فرهنگیش رو ثبت کنه باید اون رو تحت قوانین یونسکو اداره کنه و ازش مراقبت کنه. در صورتی که عربستان هرگز تمایلی به اینکه یونسکو کعبه رو میراث فرهنگی عربستان بدونه نداره. چون به عنوان میراث فرهنگی شناخته شدن کعبه اهمیتی نداره. این عناوین به جاهای دیگه می تونه ارزش بده نه به کعبه ی شریف. خیلی متن ساده لوحانه و بهانه جویانه ای بود.
  • اسماعيل ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 1
    اين نفرين كردن ها هيچ سودي ندارد
    • نیما HK ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
      0 0
      مرگ برالسعود مرگ بر انگلیس مرگ براسراعیل مرگ برآمریکا
  • سلمانی ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    بارها درباره ی یهودی زاده بودن آل سعود و ماموریت های آنان برای نابودی اسلام عرضه شد نمی دانم چرا رسانه ها به آن نمی پردازند و محققان آن را شرح نمی دهند.فکر نمی کنم افشای اسناد یهودی زاده بودن و عامل صهیونسم بودن آن ها ضربه ای به دنیای اسلام و اتحاد آن محسوب شود. جملات تند خمینی فقید(ره) را بنگرید...
  • علی ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    آل سعود ریشه در صهونیزم دارد سالها پیش یک محقق اهل عربستان تحقیقی در این باره انجام داد(یهودی بودن اصل ریشه آل سعود) و بعد از مدتی کشته شد یهودیان برای تصاحب دنیا تو هر جایی تاکید میکنم هر جائی نفوذ میکنند و با زدن نقاب و مخفی کردن خود اهداف قوم خویش را پیش میبرند
  • علی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    آل سعود ریشه در صهونیزم دارد سالها پیش یک محقق اهل عربستان تحقیقی در این باره انجام داد(یهودی بودن اصل ریشه آل سعود) و بعد از مدتی کشته شد یهودیان برای تصاحب دنیا تو هر جایی تاکید میکنم هر جائی نفوذ میکنند و با زدن نقاب و مخفی کردن خود اهداف قوم خویش را پیش میبرند
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    دوست عزيز به نظرم قضاوت شما خيلي ساده انگارانه است. گيرم كه استدلال شما درست باشد. اما اين دليل نمي‌شود كه آثار اصيل اسلامي به دست خود مسلمانها از بين برود. اين روشنگري مشرق بسيار با ارزش است و جاي روشنگري هاي گسترده تر از اين را نيز دارد.
  • بنده خدا ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    اینکه آل بلافصل و بلاشک یهود بخواهند میراث و هویت مسلمانان را تخریب کنند جای هیچ شک و شبه ای نیست البته جز این هم توقعی نیست. اینکه ما با این همه ادعای مسلمانی و ام القرایی تشیع سکوت کنیم جای سوال است. اگر هویت ملی و تاریخی خود را در اماکن مقدس حجاز و دمشق تعریف می کردیم و دفاع حداقل زبانی از آنها را وظیفه خود می دانستیم دیگر نیاز نبود برای اثبات نام خلیج فارس یا حاکمیت بر جزایرمان به یونسکو و سازمان ملل رو بندازیم.
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    1 0
    ان شاء الله به زودی میشن آل سقوط
  • محمدي ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    يكي از ويژگي هاي دين اسلام با ساير اديان وجود مستندات تاريخي اين دين است. در حالي كه از هيچ يك از اديان الهي ديگر مستندات تاريخي باقي نمانده است. و اين دست دشمنان اسلام به خصوص انگليس است كه از آستين آل سعود بيرون آمده و قصد محو آثار و مستندات تاريخ صدر اسلام را دارد. اگر دشمنان اسلام قصد از بين بردن آثار صدر اسلام را داشتند بهتر از اين نمي‌توانستد اين كار را عملي كنند. گذشته از اين ساختن بناهايي كه هيچ سنخيتي با اماكن مقدس مانند خانة كعبه ندارد فضاي معنوي آنجا را نيز تحت الشعاع قرار مي‌گيرد. اين عمل آل صعود بيشتر خيانتي است كه در پوشش خدمت به مسلمين انجام مي‌شود.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    راست میگی باید بریم این وهابی ها رو صاف کنیم! به قول یه نفر حمار بن حمار ها !!!!!! خخخخخخخخخخ
  • ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بله درسته من هم در این باره مطالبی خوندم . گویا این شجره ملعونه زنا زاده هستند! از غلامی یهودی به نام امیه ! و..... بی امیه و آل عمران که تو زیارت عاشورا لعن میشن بی دلیل نیست ! این شجره ملعونه از اساس نجسه !!!
  • مهدی حبیب زاده ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    در ایران هم که آقایان آنقدر ذلیل شده اند که برای اینکه عمره و تمتعی را از دست ندهند، به هر یوغی گردن می نهند. حالا حج واجب یه حرفی، اما عمره مستحب اینقدر واجب شده است که ....؟؟؟؟؟
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اگه عاقبت صدام رو ديده باشي اين حرف رو نميزني برادر .
  • موسوی ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مشرق اینها حاضر نیستند برای دفاع از پیامبر اعلامیه بدن ولی برای مولانا که خاک پای پیامبر هم نیست روز جهانی برگزار می کنند
  • میترا1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    رسانه ها نباید خاموش باشند ! همه در محضر رسول الله ص هستیم ! چه جوابی داریم ؟؟ کاش اونایی که اخوی ملک عبدالله هستند لااقل راجعبه این مسائل هم افاضاتی بفرمایند ..........
  • میترا1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    البته ال سقوط با مسمی تره !
  • میترا1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    علی اقا ! ال مروان !لعنت الله علیه !
  • میترا1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    یهود دستش متاسفانه خیلی بلنده بیشتر از اونی که فکر کنی ! اگه با قران محشور باشیم اونوقت میفهمیم که این قوم چکاره اند { الا قلیل}
  • میترا1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    جوابت توی زیارت عاشوراست !
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مشرق ویرایش کن اشتباه شده آل مروان منظورمه ! آل مروان ملعون
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    چه دنیایی شده دنیای امروز ابلیسک را در واتیکان ببینید. یک ستون دراز که آسمان را نشاد می دهد. ابلیسک که یک نماد بت پرستی مباشد باید نمادی از خدای خورشید در مصر باستان که در واتیکان به خوبی حفظ می شود اما کعبه ما را بتدریج در حال خراب کردن هستند. یک مهندس سازه جواب دهد سازه ای با آن عظمت به چه اندازه برایش گود برداری شده است؟ آیا از نظر علم مهندسی این سازه توانایی بلعیدن کعبه را ندارد؟ حال هرچه فریاد می زنیم در دنیا شیطان پرستان حکومت می کنند و فرهنگسازی باز جواب دهید چرند می گید دشمن سازی نکنید.
  • حسين ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    دنيا شده پول
  • امجد ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    راه دور نروید سری به اطراف حرم مطهر امام رضا ع بزنید ببینید که چگونه در اطراف حرم مجتمع تجاری و مسکونی هتل و... با ارتفاع بسیار ساخته اند اگر عکس دارید بگذارید
  • مشهدی ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    عکسی از حرم امام رضا(ع) را هم می گذاشتید
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سازمان یونسکو،خادم صهیونیست ها
  • کیا ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    14قرن پیش روایت داریم اولین دشمنان اسلام در آخرزمان اعراب می باشند
  • آشنا ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ازهیچ کدوم نمیگذریم... سگ زردبرادرشغاله...!
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ای مسلمانان به پاخیزید
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    حمام عمومی نه ، بلکه توالت عمومی است
  • مصطفی ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    طبق قانون سازمان یونسکو، حریم قانونی مکان‌های مقدس(توجه مینمونی) از نظر ساخت بنا، در مجاورت این مکان ها باید رعایت شود این ربطی به تمایل کشورها نداره
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بخواب
  • شهاب ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    خدا در هم شکستن آل سعود را انشاالله به شیعیان ایران نصیب فرماید
  • Ashkan ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    وقتي چوگان و تار رو كشور جعلي اذربايجان ميدزده و كسي ككش نميگزه همينه!!!!
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ناشناس 12:55 تیتر مطلب داره میگه یونسکو در صورتی که قضیه ربطی به یونسکو نداره.
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    چه اهمیتی داره یهودی زاده بودنشون. مگه یهودی زاده بودن جرمه و یا خلاف شرع اسلامه؟ چند سال پیش یادمه یه نفر با "استدلالات کافی" ادعا کرده بود احمدی نژاد یهودیه. خوب با استفاده از این حساسیت های مسخره تون میشه سر کارتون گذاشت.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مستندات تاریخی چه ربطی داره به آثار تاریخی؟؟!! چرا مزخرف میگی مومن؟
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    کعبه ی شما رو شاید بتونه ببلعه. موندید تو این ظواهر و از اصل غافلید. شیطان پرست کدومه مرد نادون؟! به حرف یه عده دکون دار بی سواد گوش نکن. دنبال این چرندیات نرو.
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    این تصاویر از مسجد الحرام به روز نیست. اخیرا اقدام به دو طبقه کردن مطاف کرده اند (به بهانه ازدحام زوار) که باعث شده از دور هم خانه کعبه دیده نشود.
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    تو مشهد که دیگه آل سعود نیست ...
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    این تصاویر از مسجد الحرام به روز نیست. اخیرا اقدام به دو طبقه کردن مطاف کرده اند (به بهانه ازدحام زوار) که باعث شده از دور هم خانه کعبه دیده نشود.
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    نه از رژیم صهیونیستی میگذریم نه از آل سعود...
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ناشناس 12:55 به یاد داشته باشید آل سعود مسلمان نیستند... حتی مسلمان نما هم نیستند!
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    کاملا موافقم، چنین سانسورهایی بی جاست، در حال حاضر هم که آل سعود رسما اعلام کرده که در صورت حمله اسرئیل به ایران با آنها همکاری خواهد کرد!
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    قوم بنی اسراییل صدهابار از آل سعودپاکتر ومنزه تر است. لعنت الله علی آل سعود الی یوم الدین .الهی آمین.
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    خفه شو بابا.... اومدب ابروشو درست كني; زدي چشمشم كور كردي. اصلا ميدوني اسراييل چيه؟
  • yasi ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    بر وهابیت لعنت.
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مورخ هرودت می نویسد اعراب برای دیگ دان سنگ ساختمان را از پی آن در می آوردند و برای دیگ محل نصب درست کنند و بعد متوجه می شدند ساختمان لازم تر بوده اعراب را چه به فهم مدنیت و آثار فرهنگی با ارزش
  • رضا ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    سلام اگه بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم آقای روحانی کم لطفی کردن بالا خره خدماتی هم انجام شده اینقدر بی انصافی درست نیست خیلی سیاه نمایی کرد
  • اسماعیل ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    خواندن زیارت عاشورا در کنارعمل مفید است نه تنها عزاداری خانوم میترا.این که بشینیم تا یه روزی درست بشه یا یک کشور غیر مسلمان مانند امریکا به صدام حمله کنه و 2 میلیون برادر و خواهر مسلمونتو بکشه و ما شاد بشیم کار درستی نیست.
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مطالب به جای خود محترم ولی البته بزرگی به اندازه ظاهری نیست.
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    دلشون هم بخواد که چنین ساختمان شیکی را کنار واتیکان متروک و ماتم زده بسازند.
  • سینا ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    وقتی که وسط کلیسای سن پیترو آبلیسک گذاشتن دیگه چه نیازی هست که بیان مثل کعبه کنارش آسمان خراش بسازن که تحت الشعاع قرار بگیره؟؟؟اونم دنیای مسیحیت که امروزه همه میدونیم که دیگه کسی به همین تحریف شدشم عمل نمیکنه
  • گل نرگس ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج با آمدن منجی حضرت مهدی (عج) وهابیت نابود خواهد شد انشاءالله
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    جناب مصطفی طبق قانون یونسکو رو داری از خودت در میاری. این قانون برای ساختمان هاییه که ثبت به عنوان میراث فرهنگی شده اند.
  • ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ناشناس ۱۷:۳۹ آره تو راست میگی ، شیطان پرستی چیه ؟ اصلا شیطان پرستی وجود نداره تو قرآن هم چیزی درباره شیطان نیست. عمله های شیطان رو هم در دنیا نمیبینیم!!!! خواهشا از چیزی که اطلاعی نداری حداقلش، دربارش اظهار نظر نکن !!!
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    آل سعود ملعون نصبشون به یهود میرسه ! کمی درباره تاریخ مطالعه کنیم بد نیست !!!
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ناشناس عزیز نژاد پرست نباش. قوم یهود هم نژاد پرست بودند که خدا از درگاه عبودیت بیرونشون کرد!!!
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    درست میگی اما ببین مسیحی ها از مکان های مقدسشون چه حفاظتی میکنن !! اونوقت آل سعود نجس ......
  • حجت ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    آقا جان می خوای نقل قول کنی درست نقل قول کن. اونی که گفتی اسرائیل نبوده بلکه صدام بوده
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اصل حرف امام (ره) این بود ما اگر از صدام بگذریم از ال سعود نمی گذیرم
  • مهدی90085 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    ناشناس:17:39 بدان از خودت نادان تر نیست کمی مطالعه کن بعد بااین جدیت درمورد شیطان پرستی حرف بزن خود تو تمام وجودت پر از شیطان است اونایی که توبهشون میگی دکان دار مادر وپدر تو رو بهم محرم کردند وشاید تو باخانمت رو شماکه از اصل حرف میزنید وبه کعبه میگی ظواهر به کی سجده میکنی که ظاهرش از خدا قشنگتره
  • اسمال ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اقای ناشناس 19.45 مودب باش .با دلیل ومنطق جواب مخالفت را بده نه با فحاشی مثلا خیر سرمون مسلمون شیعه هستیم
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    0 0
    متاسفانه ما اصل را ول کردیم چسبیدیم به حاشیه.اگه به دنبال حفظ دین هستیم با شعایر دین را احیا کنیم.باید نماز جماعت و امر به معروف و نهی از منکر رو فراگیر کنیم.
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    پس تو شرایط سخت از اسرائیل میگذری!
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    آقایانی که جواب علیرضا رو دادید. این جمله از امام خمینیه!
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    حرامی اندر حرامی
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    ببخشید اگر چرند می باشد ÷س آبلیسک چیست؟ شما جوابش را بدهید. چرا هر جا که جا ÷ای صهیونیست آنجا محکم است ساخته می شود؟
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    یعنی با تخریب تدریجی کعبه ،تحریف تدریجی اسلام کاری نداشته باشیم؟
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
    0 0
    چراافکارعمومی را متنج می کنید بگذارید قوی مسئولین سیاسی کارشان را بکنند.
  • naser ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۵
    0 0
    خاک تو سرت
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    0 0
    مسلمین جهان وهابیون منافق را چگونه باید بشناسند با ادعای مسلمانی ، صهیونیستی و ضد اسلام و قرآن عمل می کنند انواع زنا را جهاد النکاح وکشتار مسلمین را جهاد و مثله کردن جنازه مسلمین بدندان کشیدن قلب کشتگان مسلمین را مانند هندجگر خوارتکراروکشتار کودکان معصوم وزنان و بیگناهان مسلمین را مانند صهیونیستهای خون آشام اسرائیلی عمل نمودند.
  • حرف بی عمل ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    سلام. همانطور که خیلی از بچه ها گفتن باید میراثی در یونسکو ثبت بشه تا انها اقدامی کنند. این مطلب رو چند ماه پیش اقای نادر طالب زده خیییلی مفصل در برنامه ی راز توضیح دادن. مهم اینکه با یه کامنت توی یه صفحه در یه سایتی در یه شهری و در یه کشور هیچی درست نمی شه! تا زمانی که مردم ما تمام زندگی شون رو می دن که برن مکه زیارت با تمام خفت ها و خاری ها همینه! پیامبر گفتن که عذت و ابروی یه مسلمان از حرمت کعبه هم بیشتره! مسئولین هم هیچ کاری نه می خوان نه می تونن که بکنن. چون اولین نفرا برای اعتراض همین مردم خودمون هستند. ال سعود براش پولی که از ملت ها درمیاره مهمه. الان هم ساخت و ساز ها رو ببینید دیگه. می خوان جمعیت رو از اینی که هست بیشتر کنن. براشون مهم نیست. ما هم که حرف حرف حرف، تعصب، رگ غیرت و هیییییییچ!
  • کاپیتان ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    0 0
    گزارش خوبی بود پس برج الشیطان رو بالاخره کنار کعبه ساختنتد! خدا خودش از خانش محافضت میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس