دنیس راس: این پیامی است برای ایران: اگر فکر می کنیدکه نیازی به تکان دادن در برنامه هسته ای ندارید ولی تحریم ها کاسته می شوند؛ دوباره فکر کنید. بدانید، تنها راه کاهش واقعی تحریم ها؛ عقب گرد در برنامه هسته ای است: ایست کامل!

گروه سیاسی مشرق- از ابتدای شروع روند دیپلماتیک دولت، خوش بین های ذوق زده، بطور عمومی یک دلیل برای سازنده بودن مذاکرات داشتند، اینکه «نتانیاهو» از مذاکرات و روندی که «جواد ظریف» در پیش گرفته؛ بسیار عصبانی است. متأسّفانه، هنوز هم و بعد از انعقاد «توافق نامه ژنو 6»، باز هم همین دلیل مطرح می شود.

برای مثال، «ظریف» که برای ادای توضیحات درباره توافق در مجلس حاضر شد، می گوید: «این (توافقنامه) شرایط را عوض می کند، فضای جهانی را عوض می کند، اسرائیل، رژیم صهیونیستی و «نتانیاهو» که دست و پا می زند که این شرایط را بهم بزنند؛ بخاطر این است که میلیاردها دلار هزینه کردند از ایران چهره غلطی بسازند و امروز این چهره در هم فرو ریخته است. نگرانی رژیم صهیونیستی از این است»[1].

با این حال، «دنیس راس» - دستیار ارشد سابق «اوباما» و عضو ارشد شورای امنیت ملّی آمریکا (NSC)- که همواره بعنوان یکی از دست راستی ترین مشاورین امنیتی دولت دموکرات «اوباما» مطرح می شود و حامی سرسخت منافع رژیم صهیونیستی است؛ اخیراً در مقاله ای مهم برای «انستیتو واشینگتُن»، مباحث مهمّی را مطرح می کند. وی ضمن تشریح نگرانی های رژیم غاصب و کشورهایی چون عربستان، اشاره می کند که در «ژنو»، هیچ تخلّفی نسبت به خط کشی های استراتژیک رژیم صهیونیستی، از سوی آمریکا وجود نداشته است. این دقیقاً همان حرفی است که «جان کری»، بلافاصله بعد از امضای توافق در بیانیه مطبوعاتی اش در «ژنو» گفت: با اسرائیل، اختلافات تاکتیکی داریم.

دنیس راس در کنار نتانیاهو

وی همچنین در رابطه با مهمترین چالش ها و نقاط این توافق نامه صحبت می کند، «راس» معتقد است که متن سند به هیچ عنوان به صراحت "حقّ غنی سازی" برای ایران را به رسمیت نشناخته است. «راس» در جمله بسیار مهمّی می گوید که، در نهایت آمریکا هیچ توافقی که غنی سازی در داخل ایران را بعناون یک حقّ شناسایی کند؛ نخواهد پذیرفت، زیرا از نظر آنان داشتن غنی سازی هسته ای در خاک ایران، امتیاز باارزش تری از بمب است.

«راس» می نویسد: این همچنین پیامی است برای ایران: اگر شما فکر می کنید که نیازی به تکان دادن در برنامه هسته ای تان ندارید و اینکه، تحریم ها از وزن شان به شدّت کاسته می شود؛ دوباره فکر کنید. ایرانی ها باید بدانند که تنها راهی که ایران بتواند به یک آرامش واقعی از تحریم ها برسد، این است که از برنامه هسته ای اش عقب گرد کند؛ ایست کامل!!!

دنیس راس در کنار ایهود باراک - وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی-

آنچه «راس» گفته، کاملاً بر آخرین بیانیه رسمی- تصویری «وزارت خارجه آمریکا» درباره مفادّ «توافق مقدّماتی ژنو» منطبق است، «کری» می گوید: «این توافقی که فقط ما (آن را) امضاء کردیم، اوّلین مورد در تمام دهه است که هر نوع محدودیت معناداری بر برنامه هسته ای ایران؛ را قرار داده است. و ما تنها پیشرفت آن را کُند نکردیم، ما در واقع آن را متوقّف کردیم و حتّی در برخی از حوزه های کلیدی آن را به عقب برگرداندیم. این خیلی مهم است. این بدین معناست، همچنین که ما در حال ادامه حرکتِ رو به جلو بوسیله مذاکرات هستیم، برنامه اتمی ایران به جلو نمی رود؛ و در برخی موارد آن، به عقب بر می گردد»[2].

بیانیه تصویری بسیار بااهمیت جان کری درباره گفتگوهای ژنو: ایران به عقب بر می گردد

یک فرد مطّلع به نقل از یکی از اعضای تیم مذاکراتی، به منابع «مشرق»گفته بود که «جان کری» در خلال مذاکرات گفته است: مسیری که می رویم این است که، الآن شما به سرعت می دوید، ما از شما می خواهیم سرعت تان را کُند کنید، سپس شما کاملاً خواهید ایستاد؛ نهایتاً می بینید که در حال عقب رفتن هستید. این جملات شباهت غیرقابل تصادفی با بیانیه جدید و رسمی «کری» دارد.

«راس» هم در جملاتی شبیه به آنچه «کری» گفته، می گوید: آنچه آمریکا هرگز نخواهد پذیرفت، غنی سازی داخل کشور ایران است که از بمب باارزش تر است و سپس می گوید، تشریح این خط قرمز آمریکا این اطمینان را از طرف ایرانی ها می دهد که درباره آنچه ما می توانیم بپذیریم، توهّم نداشته باشند. مقامات و عناصر امنیتی- اطّلاعاتی آمریکا، به صراحت اعلام می کنند که داشتن یک برنامه غنی سازی واقعی در ایران، تنها یک توهّم است.

آمریکا در گام میانی و گام نهایی می تواند دو راه را در برابر ایران باز کند، 1- اجازه حفظ "غنی سازی ویترینی" چنانچه ایران در «توافق ژنو» پذیرفته، بدون شناسایی هیچ حقّی برای غنی سازی و 2- ایست کامل غنی سازی. در برهه کنونی، آمریکایی ها بطور مشخّصی تمام سعی خود را برای اخذ امتیازات نهایی از ایران متمرکز کرده اند؛ این نمایش اشتهای سیری ناپذیر قدرت استکبار است. بنابر این فعلاً فشارها برای مجاب کردن تیم مذاکراتی ایران به انهدام کامل غنی سازی در حال جریان است، اگر دیپلمات های ایران این پیشنهاد را نپذیرند؛ لاجرم باید به "غنی سازی ویترینی ژنو" اکتفاء کنند.

«پایگاه خبری- تحلیلی مشرق»، بمنظور تنویر افکار عمومی، مقاله «دنیس راس» را بدون ردّ یا پذیرش مفادّ آن، منتشر می کند:


***

چطور درباره توافق اوباما با ایران، فکر کنیم[3]

25 نوامبر 2013

توافق نه یک "پیشرفت خارق العاده" است نه یک "شرمندگیِ از تسلیم شدن"، بلکه نسبتاً یک "بده بستان متقابل" (a cap for a cap) با عقب گردهای محدود از سوی طرفین؛ برای 6 ماهه آینده است.

با وجود همه هیاهوهایی که ابتدای شنبه شب بوجود آمد، "گام اوّل" توافق بین قدرت های جهانی و ایران نه نویدبخش یک پیشرفت خارق العاده در خاتمه دادن به کشمکش ها درباره برنامه اتمی ایران است؛ نه زمینه چینی برای اجازه دادن به خیز برداشتن ایران به سمت بمب. برای کسانی که ادّعا می کنند، در حالیکه ساعت تیک تاک می کند، ایران به خط نزدیکِ قابلیت گریز هسته ای (Breakout) نزدیک می شود؛ این توافق ساعت را برای 6 ماه آینده متوقّف می کند، حتّی اگر فرض کنید که ایران زندکی می کند تا چانه زنی کند. و اقدامات شفاف ساز که دسترسی بسیار بیشتری نسبت به گذشته داده، در این دوره، قطعاً انگیزه ایران برای تقلّب در توافق را کاهش می دهد.

بنابر این موضوع، یک پیشرفت خارق العاده نیست یا آنطور که یک منتقد برجسته ]احتمالاً: نتانیاهو[ ادّعا می کند، یک "شرمندگیِ از تسلیم شدن" نیست؛ موضوع واقعاً چیست؟ توافق باید آنطوری دیده شود که هست: "بده بستان متقابل" با عقب گردهای محدود از سوی طرفین؛ طیّ 6 ماهه آتی. ایرانی ها بر غنی سازی 20 درصد و توسعه کارخانه آب سنگین خود سرپوش می گذارند ]:محدود می کنند بدون از بین بردن توانایی[ و سانتریفیوژهایشان را زیر 20000 عدد نگاه می دارند. آنها انباشت مواد غنی شده 20 درصد خود را به شکلی که تاحدودی اطمینان بخش تر است، برمی گردانند. «ایالات متّحده»، به همراه شرکایش در مذاکرات، موافقت می کنند که به نوبه خود، تحریم هایی که فشارهای وحشتناکی به اقتصاد ایران تحمیل می کنند، را اضافه نکنند؛ این در حالیست که الآن اجازه دسترسی محدود (ایران) به ارز رد شد، تجارت فلزّات گران بها، خودرو و بخش های هواپیمایی آسان شد و تجارت در موارد تحریم نشده مثل غذا و دارو نیز تسهیل شد.

آنچه که معامله به دست می آورد، چیست؟ حدّاقل، اینجا زمان بیشتری است برای اینکه ببینیم، یک توافق جامع امکان پذیر است؛ بدون اینکه ساعت بیشتر تیک تاک کند و همزمان فاصله ایران برای گریز به سمت بمب هسته ای، کمتر شود. با توجّه به اینکه ایرانیان، در میان تهدید قریب الوقوع تحریم های جدید، نیاز به مذاکره ندارند (هنوز ممکن است «کنگره»، رأی دادن به دور تازه ای از تحریم ها را انتخاب کند، امّا فقط وقتی افزایش تحریم ها را به کار خواهند گرفت که هیچ توافقی در پایان دوره 6 ماهه حاصل نشود).

در حال حاضر مسئله اصلی این است که در آن زمان، ما چه کار باید کنیم. یک سفارش فوریِ نتیجه بخش برای دولت «اوباما» این است که، به نگرانی هایی آن کسانی که برای توافق ضجّه می زنند، توجّه کند به جای اینکه همه آنها را رد کند. اسرائیلی ها از این وحشت دارند که تحریم ها، توسّط کشورها و کمپانی هایی که به موقعیت خود در آینده پس ازتحریم ها می پردازند؛ فرسوده شوند. این خیال نیست امّا هنوز به وقوع نپیوسته است. اسرائیلی ها نگران هستند که گام اوّل، آخرش باشد؛ در اصل می ترسند که ایران با تثبیت قابلیت گریز (Breakout) رها شود. «کاخ سفید» دوباره باید به اسرائیلی ها قوّت قلب دهد که این قید آنها را فهمیده و آنها را جدّی می گیرد.

اسرائیل، و در این موضوع عربستان، این ترس به دلشان می رود که آیا این توافق قدرت نفوذ حیاتی ما را از بین خواهد برد، و آیا ما این اراده و وسیله ای برای فشار به ایرانیان را خواهیم داشت. هر دو متّحد نگرانند که ایران آمادگی های آنها را برای امضاء کردن قرارداد، مورد توجّه قرار دهد. این نشان می دهد که «ایالات متّحده»، در نهایت با "لحظه های فعلی" برنامه هسته ای ایران، زندگی می کند؛ در حالیکه ایران می تواند، برنامه را در زمان مدّنظر خود بمنظور رسیدن به بمب رها کند.

یکی از راه های پرداختن به نگرانی های اسرائیل این است که بر تعیین اعمال کامل تحریم هایی که ما آنها را آسان نمی کنیم؛ تأکید شود. «وزیر خارجه آمریکا»، «جان کری» به همین اندازه گفت که، همکاری نزدیک با اسرائیل برای ایجاد این اطمینان که تحریم ها مورد غفلت قرار نمی گیرند؛ به احیای اعتماد (طرفین) کمک خواهد کرد.

از همان ابتدای دولت «اوباما»، تلاش قدرتمندی با اسرائیل، برای شناسایی تحریم هایی که بزرگترین تأثیرات بر اقتصاد ایران را داشته باشد؛ شکل گرفت. ایرانی ها تلاش می کنند که تحریم ها را دور بزنند و کشورهایی که با ایران همکاری می کنند، "راه حل ها" را انجام می دهند. چرا نباید آن تلاش های مشترک (بین آمریکا- اسرائیل) دوباره تشدید شوند و به سرعت، منفذها(ی ایران) بسته شوند؟ به همین نحو، بگذارید اسرائیلی ها، سعودی ها و دیگران بدانند که ما همچنان، فرستادن مقامات ارشد «وزارت خزانه داری» به کشورها و شرکت هایی که علائم اشتیاق برای از سرگیری فعّالیت های تجاری با ایران را می فرستند؛ را ادامه می دهیم با هدف تأکید خصوصی و عمومی بر اینکه ادامه انجام این کار، چه هزینه های معروف و خطرات اقتصادی دارد.

این همچنین پیامی است برای ایران: اگر شما فکر می کنید که نیازی به تکان دادن در برنامه هسته ای تان ندارید و اینکه، تحریم ها از وزن شان به شدّت کاسته می شود؛ دوباره فکر کنید. ایرانی ها و - دیگران- باید بدانند که تنها راهی که ایران بتواند به یک آرامش واقعی از تحریم ها برسد، این است که از برنامه هسته ای اش عقب گرد کند؛ ایست کامل.

و این توضیح به یک نقطه بزرگتر می رسد. آن کسانی که از عواقب این توافق مقدمّاتی می ترسند، مضطرب هستند که «ایالات متّحده» بیش از اندازه نسبت به شکست دیپلماسی نگران باشد، و در واقع اینکه؛ آمریکا توافق بدی را بپذیرد که ایران را در موقعیتی که قابلیت گریز (Breakout) داشته باشد، رها می کند. گفتن اینکه، عدم معامله بهتر از یک معامله بد است؛ شعار خوبی است. امّا اسرائیل و سعودی ها، در میان دیگر منتقدین، هیچ تصوّری ندارند که دولت «اوباما» درباره اینکه توافق بد چیست؛ چطور فکر می کند. متن این توافق موقّت در این خصوص، کمی نشان می دهد که متن، وقتی از توافق جامع (نهایی) صحبت می کند؛ چنین شرحی را پیگیری می کند: "برنامه غنی سازی، همراه با پارامترهای توافقِ دوطرفه مطابق با نیازهای عملی، تعریف دوطرفه ای است". آیا ایرانی ها، نیازهای غنی سازی خود را بصورت محدود شده، تعریف می کنند؟

برای دوستان ما پاسخ منفی است، و بدتر اینکه آنها می بینند که حتّی اگر به صراحت به "حقّ غنی سازی" اذعان نکنند؛ در عمل ما در حال پذیرش آن هستیم ]در حالیکه اینطور نیست[. بگذارید به آنها اجازه دهیم که بدانند، ما چه چیزی را به عنوان یک توافق بد مورد توجّه قرار داده ایم و آن را نخواهیم پذیرفت: هر چیزی که نتواند برنامه ایرانیان را به تعداد کم سانتریفیوژ برگرداند، مجوّز غنی سازی در داخل کشور باشد که ارزش آن از بمب بیشتر است، اجازه تأسیسات آب سنگین باشد و فاقد اقدامات شفاف سازی کافی باشد که محدودیت های آنها را راستی آزمایی کند.

تشریح معامله بد ]آنطور که گفته شد[ نه تنها به دوستان ما اطمینان قلب مجدّد می دهد، علاوه بر این به حفظ سیاست هایمان در خانه (داخل آمریکا) کمک می کند و این اطمینان را از طرف ایرانی ها می دهد که درباره آنچه ما می توانیم بپذیریم، توهّم نداشته باشند.



[1] اظهارات «وزیر خارجه ایران» درباره «توافق ژنو» در صحن علنی مجلس- «خبرگزاری فارس»- 6/9/1392

[2] «پیام ویدئویی «وزیر خارجه کری» درباره گفتگوهای ژنو با ایران»- «پایگاه اطّلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا»- 26NOV, 2013

[3] «How to Think about Obama's Deal with Iran»- By Dennis Ross- Washington institute- 25nov, 2013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 133
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • حسین ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    وقتی تیم مذاکره کننده اینقدر لمتیاز بدن و هیچی هم بجاش نگیرن! امسال این آقا جرات جسارت پیدا میکنن و همچین اراجیفی به هم می بافن !!
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۷
    0 0
    دم خروس کم کم پیدا میشه !
  • میلی ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بیایید به جای "مرگ بر آمریکا" بگوییم "مرگ بر استکبار"...
  • محمود ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ما به اذن خدا غنی سازی رو انجام میدیم در داخل کشورمون و شما هم هیچ غلطی نمیتونید بکنید مرگ بر آمریکا میرگ بر استکبار مرگ بر اسرائیل
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    موافقم... فقط امتیاز.... امثال....!!! درسته!!
  • ناشناس ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بذا شورای امنیت تحریم هاشو برداره بعد آمریکا بیاد با این حرفاش مشغول باشه...
  • امير ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    شما چرا ميگرديد حرف هر مقام سابقي كه مخالف شناخته شده ماست را فورا درج ميكنيد ؟ حالا به دنيس راس خيلي اطمينان داريد ؟ چقدر منفي هستيد
  • yaser ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    "غنی سازی با ارزش تر از بمب است"!.اینا واقعا دنیا رو به بازی گرفتن،یک دهه بود ما میگفتیم انرژی صلح آمیز میخوایم و اونا میگفتن نه شما بمب میخواین،حالا دارن به عینه میگن که شما دنباله بمب نیستین همین صلح آمیزشم براتون زیاده! واقعا دوران افول امپراطوری آمریکا به خاطر این احمقا فرا رسیده :)
  • مرضیه ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    8 سال عزت یادم نمی یاد زمانی که اقای احمدی نژاد توی سازمان ملل سخنرانی میکرد و اقای جلیلیی مذاکره می کرد کسی جرات یه همچین غلط کردنایی پیدا می کرد
  • نصیر ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    این پیامی هست به امریکایها ایران تمام بخش های مهم برنامه اتمیش رو مثل بیست درصد فردو آب سنگین اراک ساخت اورانیوم طبیعی و نیز نصب سانتریفیوژ های نسل جدید و توسعه غنی سازی 5 درصد رو تعلیق کرده و در واقع کل برنامه اتمی ایران فریز شده به خاطر اعتماد سازی و وعده های شما اگر فکر کردید می توانید با تعلیق کامل برنامه اتمی حتی تحریم های اصلی را لغو نکنید منتظر روزی باشید که باید هر صبح که از خواب بیدار میشود از شنیدن صدای تست های بمب های اتمی ایران و اعدادی که مثل 10 -20-30-40-50-60-70-80-100-150- که همینطور در حال زیاد و زیاد تر شدند هستن و تمام قدرت شما را به چالش خواند کشید مانند روسیه و چین و هند بین جنگ جهانی اتمی که قطعا جرات اجرای آن را ندارید یا پذیرفتن ایران به عنوان یک قدرت مانند روسیه چین هند و..یکی را انتخاب کنید پیامی به شما امریکایها که توان حمله به حزب الله را هم از دست داده اید چه رسد به ایران که 10 سال پیش از دست داده اید
  • موساد ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    درود بر تو دنیس..یاد امپراطوری های روم افتادم که چه طور حاکمان کشورهای شکست خورده رو بعد از فتح توسط امپراطوری روم تحقیر می کرد آیا کسی در روی کره زمین هست که حریف ما بشود؟؟؟؟؟؟
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    اقا من موندم متحیر بالاخره کدومشون راست میگن ایرانی ها یا غربی ها
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بیخودی شلوغش نکنید.2 حالت بیش تر وجود ندارد یا امریکایی ها طرح رو همون طور که در توافقنامه اومده اجرا میکنن و همه برد میکنن یا اجرا نمیکنن و همون طور که اقای ظریف گفت ظرف 24 ساعت غنی سازی بیست درصد رو ادامه میدیم.در ضمن گور پدر مشاور اوباما و هر چی جوجه صهیونیسته
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    گفتن که آب سر بالا بره قورباقه ابو عطا می خونه ولی این قورباقه در توهم ابر قدرتی استحاله شده و عرعر میکنه. این نادان نمیدونه که ملت ایران حقوق هسته اش رو خودش را جاری و ساری کرده و برای ادامه آن به اجازه از هیچکس نیاز نیست و اینکه اقرار شما رو می خواستیم برای رو کم کنی است و بس.
  • ابوالفضل ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    دنیس راس گویا توهم زده وهزیان گفته،اوغلط می کند حق هسته ای ایران رابه رسمیت نشناسد،استفاده ازانرژی صلح آمیز هسته ای حق همه کشورها ازجمله ایران است،حقی که مردم آمریکا واروپابه همه کشورهاازجمله ایران می دهند
  • ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بدون شک این توافقنامه راه به جایی نمیبره و در آخر با محاصره کامل و تهدید نظامی همه با هم جام رو سر میکشیم
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    از اسمش معلومه داره شوخی میکنه خوب توجه کنید اولش نوشته دنیس راس این همون مخفف ( د نیست راست) هستش
  • پریسا ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    هموطنان عزیز هر جا که دنیس راس امریکا را نام برده بلافاصله شما جای انرا با اسرائیل عوض کنید تا حقیقت حرف این ادمخور را متوجه شوید بسیاری از مردم امریکا این را میدانند شما هم اگر نمیدانید بدانید این مردک ذره ای بفکر امریکا نیست برای پیش بردن منافع اسرائیل امریکا را دست اویز میکند .
  • حمید ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    حسین اقا بیشتر گوش بده بخوان و مطالعه کن
  • محمد ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    مثل معروف فارسی هست که میگه،شتردرخواب بیند پنبه دانه...... این هم مصیبت ودردورنج شهید،انوقت بیایم بخوابانییم ،شماخیلی بیخود میکنید،مگراین علم وپیشرفت وبدست آوردن امکانات راشما به مادادیدکه بخواهیدازما پس بگیرید؟؟؟
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    عزیز من با یک مقاله که بیشتر بیان کننده آرزوهای شخصی یک نفر یا یک گروه است قضاوت نکنید. عالم سیاست و دیپلماسی بسیار پیچیده است. بسیار مقاله ونوشته خلاف این مطلب هم منتشر شده در همان غرب.
  • امیر ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    پیام ما به الکلی ها : تا آخر ایستادیم و هیچ غلطی نمی توانید بکنید مدیریت جهان در دستان خداوند متعال است و بس!
  • albert ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    احسنت..واقعیت رو گفت..
  • Ali ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    لطفا به أهل قلم مقتدر بگوييد شما هم جنگ رسانه اي راه بياندازيد دشمن با تمام قوا برأي إز بين بردن حق غني سازي وارد ميدان شده و مخو اهد إز طريق مذاكره و رسانه ميخواهد به جهانيان القا كند كه او پيرو ميدان است .تيم مذاكره كننده انچيزي كه روي كاغذ بوده حقش را گرفته وقت تنگ است بپا خيزيد
  • ساناز ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    روحانی مچکریم... (شعار بدید پس چی شد)
  • میترا1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    وقتی در داخل میخوایم راجع به 5 +1 حرف بزنیم ! دهانمون را تا جای ممکن باز میکنیم و میگیم قدرتهای بزرگ جهانی !! اونوقت بایدم اینطور از این ....نامه خوشحال بشیم و دادار دودور راه بندازیم !! وقتی حکایتهای صدر اسلام را میشنویم ! همش با خودمون میگیم اگه من اونموقع بودم ! اگه من اونموقع بودم !!! و سران قبائل و خواص جامعه ی اونموقع را به بی بصیرتی متهم میکنیم و دلخور میشیم که چرا اینقدر نادون بودن و گول اولی و دومی و سومی و چهارمی و ............ را خوردند !!!! من فکر میکنم خدا میخواست نشون بده که : شرایط همون شرایطه ! شما کجای معرکه ایستادید ؟! راستی ما کجا ایستادیم ؟ یه بار به این سوال واقعا تو دل خودمون جواب بدیم ! و نقش خودمونونا پیدا کنیم ! ایا بازم میگیم : یا لیتنا کنا معک ؟! ان شاء الله که بگیم !
  • محسن ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    زرشک! بخوای و نخوای ما غنی سازی می کنیم تو که سهله گنده تراشم غلطی نمیکنن. بیا توی خلیج فارس تا نشونت بدیم.
  • علی ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ببخشید ولی به نظر من علت دیگه ای داره. وقتی تیم های مذاکزه کننده قیلی مسءله رو حل نکردندو اصلا متوجهنبودند زمان به نفع اونها بود نه ما زیرا خزانه بیشتر خالی شد و تحریم ها بیشتر اثرکرد. اروپاءی ها جسارت پیدا کردن. اگر میذاشتم یک سال دیگه با تحریم صادرات نفت ما رو به صفر میرسوندن خزانه خالی بود خالی تر میشد بعد یکسال بایدهرچه اونها میگفتن میگفتیم چشم. الان باز تفاهم خوبیه
  • مهدي ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    نظر من اينه كه اين توافق ژنو يك امر بسيار عادي بود و تقريباً هيچ اتفاق خاصي نيفتاده ما ايران هستيم و آنها آمريكا نميدونم چطور برخي اين موضوع رو پيروزي بزرگ و نقطه عطف تاريخ و ... قلمداد مي كنند
  • بی نام ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ولی خدا وکیلی زمان احمدی نژاد این امریکایی ها جرات می کردند همچین حرفی بزنند؟ در ضمن مگه اقای روحانی دم انتخابات نگفت که همه مشکلات ما از سو مدیریته پس چرا هنوز نیومده دنبال رفع تحریم هاست؟ خب با مدیریت صحیح کشور رو بگردونه دیگه! بخدا من هم مستاجرم ومشکلاتی هم دارم اما راضی نیستم با این خفت و خواری مشکلاتمون حل بشه
  • شهرام ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خفه...
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خوش بین های ذوق زده رو خوب اومدی.
  • ناشناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    در توافق نهایی حتما باید داشتن یک برنامه ی غنی سازی صلح آمیز به ایران تعلق گیرد.
  • mohsen ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خود رهبری مخالف این حرکت نبوده بعد شما کاسه ی داغ تر از آش میشی !! این طرف یک ایران بوده و اون طرف اروپا و آمریکا ، همین قدرم که تونستم پیش برن دمشون گرم . چرا چشم دیدن ندارین !؟
  • علی ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    شما هم که زود جوشی میشین. حالا کی داده کی گرفته.همه چی دست ماست یک روزه میشه همه چی رو به حالت اول برگردوند. خب بالاخره هر کس یه حرفی میزنه.این بابا هم منافع و افکار خودش رو گفته . لابی رو با لابی پاسخ میدن. همین.
  • کیا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    فقط بگو مرگ بر فاسقین
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بچه ها مچکریم ...... بچه ها مچکریم ....بچه ها مچکریم ...... مچکریم ....مچکریم ........مچکریم ..... !!!!!!
  • علی ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    برو بمیر بینیم بابا تو هم حوصلتو نداریما... والله
  • جوال دوز ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    در کلام امام راحل و حضرت آقا همیشه کاملا واضح بوده که عقب نشینی در مقابل زیاده خواهی باعث جری شدن و پیش روی طرف مقابل میشه. الان هم با عقب نشینی زیادی که ما انجام دادیم باعث پر رو شدن طرف مقابل شدیم. در گفتار و مطالبات طرف غربی کاملا مشهود هست که نه تنها غنی سازی رو حق مسلم ما نمی دونه بلکه تعطیلی فعالیت های هسته ای و عقب گرد ما رو در این موضوع حق مسلم خودش قلمداد می کنه. دلیل اینکه حضرت آقا در پاسخ نامه آقای روحانی فرمودند ایستادگی در برابر زیاده خواهی ها باید شاخص خط مستقیم حرکت مسؤولان باشد هم همین است.
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم.
  • رضا ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    6ماه دیگه وقتی که درازای لغو تحریم بانک ونفت برگ برنده ای نداریم معلوم میشه چه افتضاحی تو ژنو به بار اومده....
  • رضا ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    6ماه دیگه وقتی که درازای لغو تحریم بانک ونفت برگ برنده ای نداریم معلوم میشه چه افتضاحی تو ژنو به بار اومده....
  • سید امیر ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    تحویل بگیرید اقایان مذاکره کننده!
  • علیرضا ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    تا وقتی رهبری بر روند کار مذاکرات نظارت میکنند بنده هیچ احساس نگرانی نمیکنم و همونطور هم که امام فرمود آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند البته به شرطی که فک نکنیم تا ابد در دنیا زندگی میکنیم و مبادا به شکممان کمی بد بگذرد.
  • احمدی ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بهترین راه برای رفع تهدید فشار وارد کردن بر کانون تهدید است.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    رهبر انقلاب گفتند: در شعب ابيطالب نيستيم، در بدر و خيبريم. اما كسي به معني اين جمله دقت نكرد. مقاومت بيشتر و توكل بر خدا مي توانست حماسه بدر و خيبر را رقم بزنه و مردم اين دوره از ايران را در تاريخ دنيا قهرمان كنه! هنوز مونده تتا نتيجه مشخص بشه، دفعه قبلي دو سال بعد از معاهده سعداباد نتيجه مشخص شد
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    این مذاکراتم مثل سعد آباد ه که تو بوق وکرنا میکنند که عالی بود اما بعداز دو سال گندش در اومد این ششماهم که گذشت میفهمیم که دولت راستکویان وآمریکا چه کلاهی گشادی سر مر گذاشتند.
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    مفسر روزنامه لوموند در شماره اخیر در مورد توافقنامه نوشت : غربی ها در این توافقنامه به همه خواسته های خود رسیدند و برای اینکه تیم ایرانی سر افکنده به کشورش باز نگردد فعلا غربیها قبول کردند که بخشی از اورانیوم غنی شده و ادامه غنی سازی محدود را داشته باشند
  • یکی از میلیونهافدایی رهبر ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ما آرومیم این شما امریکاییایین که دارین جلز و ولز میکنین اگه این مذاکرات شکست بخوره بازنده اصلی شمایین هنوز بعد از این همه سال نفهمیدید هر چی بیشتر فشار بیارید ما بیشتر پیشرفت میکنیم و سرعت میگیریم؟ خدایا شکرت که دشمنانمون رو از نفهمها آفریدی
  • امیرعلی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    تو جامعه بین الملل امثال این آقا که همه چی رو واسه خودشون میخوان انتظار دیگه ای ازش نیست
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خوب مگه متن اصلی توافق، چیزی غیر از همین مسأله ای می باشد که این آقا گفته است؟ هر کسی با فکر متن توافق را بخواند کاملاً متوجه می شود که حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشده است و در آینده که بخواهد این حق را با توجه به نیازهایش اعمال کند، با توجه به محدودیت های توافق، با مشکلات و محدودیت ها و یا تحریم های جدید و شدیدتر مواجه خواهد شد. متأسفم که در این مورد حرف راست رو داریم از دشمنان می شنویم.
  • mohsen ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    کلیات مطلب رو خوندم ولی هیچ جای متن تند نبود!بله اونها خواسته هایی دارن و ما هم همین طور و در نهایت اون چیزی که اتفاق میفته حتی اگه غنی سازی 5 درصد حفظ بشه عملا پذیرفتن حق غنی سازی ایرانه حتی اگه آمریکا بگه نپذیرفته که البته توب توافق نامه به صراحت به غنی سازی اشاره شده این حرفها هم برای آروم کردن اسرائیل و عربستان و سایر کشورهاست
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    اگه هم همه ی تحریمارو برندارن برای اینکه روی جوجه هایی مثل تو رو کم کنیم متوقف نمیشیم....
  • رزمنده قدیمی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    دنیس راس دیگه چه خریه به کوری چشمت هم برنامه هسته ای رو جلو می بریم هم غنی سازی میکنیم لغو توافقات مثل دفعه گذشته برای ما فق یک دستوره بیچاره تو توهمی.از دست تو اربابت هم هیچ غلطی برنمی یاد.
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خوب مگه متن اصلی توافق، چیزی غیر از همین مسأله ای می باشد که این آقا گفته است؟ هر کسی با فکر متن توافق را بخواند کاملاً متوجه می شود که حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشده است و در آینده که بخواهد این حق را با توجه به نیازهایش اعمال کند، با توجه به محدودیت های توافق، با مشکلات و محدودیت ها و یا تحریم های جدید و شدیدتر مواجه خواهد شد. متأسفم که در این مورد حرف راست رو داریم از دشمنان می شنویم.
  • حزب الله پیروز است ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    یادش بخیر یه زمانی پهباد فوق پیشرفته و جاسوسی دشمن رو می کشیدیم پایین و دشمن ذلیلانه میگفت اونو برگردون! یه زمانی ایران لرزه به اندام اسرائیل می انداخت اما الان شده حافظ منافع و تامین کننده امنیت اسرائیل!!
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    . از کی تا حالا تو عالم سیاست از اینجور صراحت ها اومده؟! اصن صراحت هم بیاد، امریکا بخواد زیرش بزنه براش کاری داره؟!
  • بی سواد شناس ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    منظورت از امسال همون امثال بود؟؟
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خدا با ماست
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بله دیگه این تازه اولشه تازه کلید دیپلماسی دولت تدبیر وامید داره در قفلش گیر میکنه
  • آرش ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    در این مقاله دنیس راس یهودی میخواهد یک سری مسائل , از جمله تعریف معامله بد را که در انتهای مطلب آمده است را به دولت آمریکا دیکته کند. این تعریف توافق بد که دنیس راس یهودی تعریف کرده در حقیقت نظر یهودی ها است . آنچه که تیم مذاکره کننده ایران به عنوان پیروزی و حق غنی سازی در متن توافق نامه اولیه در نظر میگیرد که از آن به عنوان غنی سازی متناسب با نیاز ایران قید شده است . ممکن است در نظر اول مانور ماهرانه ای به نظر بیاید اما در بطن خود یک مشکل اساسی به همراه دارد. احتمالا محاسبه تیم مذاکره کننده ایران این است که با قید غنی سازی به اندازه نیاز نیروگاههای ایران ما عملا به حق عنی سازی دست پیدا میکنیم. اما اشکالی که این تاکتیک دارد این است که این روش باعث می شود که یهودی ها با لابی گری و امتیاز دهی به کشورهای سازنده راکتور هسته ای که تعدادشان هم در دنیا بسیار محدود است. عملا جلوی نیروگاه ساختن های بعدی را در ایران بگیرند. ( نظیر همان کاری که در مورد موشک های اس 300 انجام دادند و یا نمونه نیروگاه بوشهر که به جای سال 1998 در سال 2012 تحویل شد. ) با این بهانه که ساخت نیروگاه اضافی منجر به افزایش سانتریفیوژها در ایران می شود. البته هنوز اتفاق بدی نیفتاده است. اما این توافق نامه اولیه نکات مبهمی دارد که ممکن است در آینده مشکلات اساسی به وجود آورد. امیدوارم وزیر محترم امور خارجه و تیم مذاکره کننده در این موارد دقیق و حساب شده عمل کنند.
  • majid ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ملت ایران: گرفتن حق غنی سازی از ایران توهم غربیها است.
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بهرحال اونا هم ح ش دارن
  • رضا ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    این مردک از اون لابی های درجه یک اسراییل هست جز برد گروه ضد انسانی اتحاد علیه ایران هسته ای هم هست. یک ضد ایرانی به تمام معنا هست
  • محمد ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    امام وقتی فرمودند: حتی یک قدم هم نباید عقب نشینی کنید. این که آقایان با نرمش عقب آمدند در حد چند ده کیلومتر بود.
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    دوست عزیز . اینا همه سیاست ایرانه مطمئن باش منو شما به راحتی نمیفهمیم قضیه چیه اقای ظریف تمام صحبت هاش و کارهاش با هماهنگی با رهبری و رئیس جمهوری بوده پس بدون همه چیز به نفع ماست و خواهد بود
  • فیروز ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    میخوام بدونم نتیجه یکی دودهه سرمایه گذاری ما بر روی فناوری هسته ای چه بوده،اگرقراربه غنی سازی5درصدبودپس این همه هزینه برای چه بودوچرابایستی قراردادی امضاکنیدکه استقلال مملکت خدشه دارمیشودوماکنترلی حتی لبرروی معادن اورانیوم مان نداشته باشیم،پس منافع ملی وپایبندی به حفظ ان چه میشودا
  • محسن ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    وقتی در این چند ساله گذاشتیم به طور مداوم تحریم روی تحریم انباشته شود، وقتی کوچکترین اراده و ابتکاری برای توقف روند افزایش تحریمها وجود نداشت، وقتی پس از هر بار مذاکرات هسته ای، تحریمها گسترده تر و شدیدتر می شد و ما هیچ کاری نمی کردیم، نتیجه اش این است که اکنون برای لغو هر یک از تحریم ها، از ما امتیاز می خواهند.
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    مقابل بد قولی امریکا باید ایران هم بد قولی کند.آمریکا فکر نکند خیلی باهوش است. بلکه خیلی هم ... است.
  • من ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بی سواد شناس ... به تو چی باید گفت/
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    دهن آدمو وا می کننا، آخه بوووووووووق! ما کار رو تا اینجا رسوندیم چه بووووووووقی خوردید که حالا به بعدش بتونید. همه بدبختی ما از تنبلی، بی تقوایی، بی تدبیری، به هم پریدن، جهالت و بعضا خیانت داخلی نشأت می گیره و الا آمریکای وحشی هیچ غلطی نمی تونه بخوره.
  • مجید ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    آیا ما با خدا هستیم؟
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    حق رو تو و امثال تو نباید بدن بزمجه
  • ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    شما باید بروید ان شاا.. دق کنید چون این همه پیشرفت را درکشورمان رامدیون جوانان وشهدا وجانبازان وآزادگان هستیم.مگرشما این تکنوژی وپیشرفت رودادی که میخواهی از ماپس بگیرید.ان شاا... به آرزویتان نخواهید رسید ودق خواهید کرد.
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    بد صحبت می کنند و بدتر عمل می کنند، بندازیم همه عوامل و ایادی اینها را بیرون.
  • علی ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    یقینا" مردم سرافرازایران اسلامی همانطور که با رهبری امام در سال 1342بر علیه حق کاپیتولاسیون آمریکایی قیام کردندالان هم با قدرت بیشتروانسجام ووحدت الهی زیر بار ذلت کاپیتولاسیون هسته ای ونابودشدن دستاوردهای ارزشمندفرزندان خود هرگز نخواهند رفت انشاء اله
  • مشدی ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ایشالا مردمی نژاد میاد جوابتونو میده یا حق
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ببینم چرا نظر منو تایید نکردید خشک مغزهای افراطی
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خدا با ماست اما مذاکره کنندگان ما با که هستند؟
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ظر مفت نزن یابو علفی تفاله خور صهیونیستها!
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    خبرنگارای اعزامی در دور پایانی مذاکرات از اختلاف سر واژه ها خبر میدادن و میگفتن تیم ایرانی سعی داره واژه هایی به کار بگیره که قابل تفسیر متفاوت نباشه؛ پس چرا غربیها یه حرف میزنند و ایرانیها هم یه حرف که البته این دو حرف کاملا متضاد همه؛ حق غنی سازی حتی اگر هم در توافقنامه آمده باشه در قالب الفاظی است که تفسیرهای متعددی میپذیره
  • مشدی ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ایشالا مردمی نژاد میاد جوابتونو میده یا حق
  • ایرانی ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    ... اون کسی که تو ایران دنبال اجازه از این امریکایی های آدم خوار برای غنی سازی هست. ما باید بریم بمیریم اگه دنبال این باشیم که حق مان را بخواهیم از تو صهیونیست و یا اربابای تو گدایی کنیم اون که دیگه نمیشه استقلال مردک صهیونیست؟؟؟!! میشه بدبختی ذلت که ملت ایران زیر بار نخواهد رفت.
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۸
    0 0
    متاسفانه ما خیلی عقب نشینی کردیم. شاید بعضی ها به لبیک یا حسین باور نداشتن
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اول امضا ميكنن بعد بررسي ميكنن كه چيو امضا كردن واقعأ مصيبته
  • ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    حال باید دید در سنت الهی و اختیار انسان آیا خداوند نقش اعوذ بالله دایه برای ما بازی میکند یا میگوید: انا هدیناه النجدین؟؟؟ پس باید نشست و دید که خدای با ما با ظریف/روحانی با اونها چ میکند و مشتی ملت را خدای آسمان به ساحل امن میبرد یا ناخدای زمین در دل طوفان!!!
  • علی رسولی ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    یا ما سر خصم بکوبیم به سنگ یا او تن ما به دار سازد آونگ القصه در این سراچه پر نیرنگ یک مرده به نام به که صد زنده به ننگ
  • بنده خدا ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    خوش بین بودن به دشمن خامی و جهل است
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    خورد یک لگد از عقب خودش یک گام به جلوست
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    خورد یک لگد از عقب خودش یک گام به جلوست
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    قبلا در دوره خود روحانی هم یعنی در سال 1383 می گفتن همه چیز در هماهنگی کامل با نظام است بعد خود رهبری گفتند که به اقدام تعلیق راضی نبودن
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    مبارزه با تحریم فقط از طریق اتکا به قدرت درونی کشور امکان دارد نه خواهش و تمنای ذلیلانه از استکبار
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    خیلی از این بدبختی ها نتیجه دو سال آخر همین احمدی نژاده که گفتی. خدمات داشت ولی بد تمام کرد بخاطر مشایی. امیدواریم جوابشو همین دنیا بگیره
  • موساد ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    شما جرات داشتید یک نظر ما رو منتظر کنید آن وقت می خواهید با ما بجنگید..هه هه
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    بزرگترین توهم ایرانیان این است که میمون های غربی را آدم حساب می کنند!
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اصلاحیه: خوردن یک لگد از عقب، خودش یک گام به جلوست
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    شما اگر یک کم مطالعه داشته باشی می فهمی که راس از تاثیرگذارترین مشاورین کاخ سفید اوباما در حوزه خاورمیانه بود، او دارد حرف های پشت پرده آمریکا را می زند نه فقط لابی. ظریف خیال می کنه لابی ایران جواب می ده این توهم یا تحمیق مردم است
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    تازه اگر عین توافق اجرا شود، ضرر بزرگتر نصیب ما می شود
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    نه تو اندیشکده واشنگتن و نه توسط کسی در حد دنیس راس. بجای اینکه هر چی ظریف میگه بگید درسته یه کم مطالعه کنید تا بفهمید سیستم تصمیم سازی در آمریکا چطوریه؟ بی سوادا
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    ایول داری
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اگه شما با بصیرت و به موقع به حمایت از خواسته های رهبری نیایی که بعد میشه مثل صفین. جریان تحمیل بیدار است و حامیان ولایت خواب، امثال من که حال ندارند هزینه بدیم برای انقلاب میگویند: ای رهبر آماده آزاده ایم آزاده. خواب برید آقا دستش بسته میشه
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    راست گفتی باریک الله
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    گل گفتی
  • jiroftman@yahoo.com ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم خاک تو سر این دنیس کنن
  • الیاس ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    دمت گرم ناشناس
  • عباس ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    مرگ برآمریکای مستکبر
  • عل ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    از قديم گفتن حرف باد هواست ، عمل مهم است ، پرونده اي كه از شوراي حكام به شوراي امنيت رفت و قطعنامه هايي كه صادر شد همان عمل و غلطي بود كه انجام شد ، قطعنماه دونشون هم پاره نشد !!!
  • موساد ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    بیچاره مفلوک این تحریف کردن نظر کوچک بودن تو و ایرانی ها رو نشون میده
  • دکتر ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    وقتی رهبری می گه تهدید جواب تهدید و تحریم جواب تحریم و عملی نمیشه و طرف غربی عربی می بینه بدون هیچ هزینه ای داره به راحتی تحریم ها رو مرز سقوط ایران ادامه می ده و طرف داخلی جز شعر و شعار برای مردم خودش کار دیگری نمی کنه انتظار دیگه ای دارید؟؟ متاسفانه ما مثل یک جنگ که یک طرف مدام در حال موشک باران هست و ما در حال فحش دادن به طرف مقابل هیچ پاسخی ندادیم و آنها امروز به تمام ایران طمع کردن... ایران ادعای جنگ با امریکا و غرب می گرفت ولی از ترس همین جنگ حتی یک روز در تنگه هرمز یا منطقه جلوی کشتی های نفتی غرب رو نگرفت.... بعد هم ادعا می کنه ما برای ناودی امریکا و ناتو و اسراییل در جنگ آماده هستیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • شفق ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    بعد با این زمان از دست رفته و امیدهای بر باد رفته و اورانیوم های اکسید شده چه می کنید؟
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    دوست عزیز اونموقع کسی مارو آدم حساب نمیکرد که بخواد اظهار نظر کنه چون ادبیات احمدی نژاد اصلا قابل جواب دادن نیست!!!
  • زهرا ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    منظور روحانی از سوء مدیریت بخشهای مختلفیو شامل میشه یکیش هم مدیریت مذاکراته که حیاتی ترین موضوع در وضع فعلی است!!!!
  • زهرا ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    یعنی منظورت اینه که جنابعالی منظور رهبرو فهمیدی اونوقت روحانی نفهمیده؟؟؟؟؟؟ خنده دارید واقعاً...
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    عل جون! با زبون سطح پایین! خودت جوابتو میدم. 6 ماه دیگه که غرب حق غنی سازی رو به رسمیت نشناخت(طبق حرف خودت حرفهای اونا بیشتر با عمل همراهه الانم ظریف حرف می زنه اونا همینطور) و طبق حرف آقای ظریف 24 ساعت بعدش ما غنی سازی رو ادامه دادیم آمریکا به همه ثابت می کنه که دروغ تو خون ایرانیاست. اون وقت هستش که تحریمها بیشتر میشه و شما شکم پرستا به درک واصل خواهید گشت از شدت گشنگی! قدقد کردن اونموقع شماها شنیدنی خواهد بود.
  • اسمال ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    توافق نامه و عمل کردن در ظاهر به اون بهتر ه واسه ایران
  • اسمال ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
    0 0
    اگر احمدی نژاد نبود خیلی وقت ها پیش نسخمونو پیچیده بودند عمو جون. اقای ناشناس الانم اگه در موضع برتر هستیم در مذاکرات مرهون دولت 8 ساله احمدی نژاده.
  • آشنا ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    جناب ناشناس شما ا داخل آدم حساب نمیکردند بخودتان مربوط است و دوستان هم فکرتان چون بیشتر از یک مهره ازتان انتظاری نداشتند که حاصلش هم الان مشخص شده است دیگر
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    دنیس راس، لطفا تیتاب نخور...
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    حضرات حرفایی که امروز میزنید رو از خاطر نبرید چون کمتر از یک سال دیگه جلوی چشمتون میاد که چقدر تو توهمید... کی داده کی گرفته؟ صبر کن و ببین
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    باشه آمریکا اسکله شما دکتری
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    هاهاهاهاها حالا منفی شد نه؟
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    کدوم توافقنامه؟ ورژین انگلیسی یا ورژن فارسی؟
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    آره خیلی پیچیدس. به خاطر همین تو دولت قبلی همه صاحب نظر بودن اما تو دولت جدید همه باید دهنشونو ببندن
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    نخیر زهرا دقیقا شما با ساده لوحی خنده دارید
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    اسرائیل و عربستان شاسکولن سواد خوندن نوشتن هم ندارن جای خوندن توافقنامه با حرفای این آقا آروم میشن
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    به نظرت دروغ گفتن آن هم به این بزرگی خناق می آورد یا نمی آورد؟ به نظرت دو بار صدور بیانیه از طرف ۶ سرویس اطلاعاتی آمریکا به چه دلیل انجام می‌شود؟ به نظرت چرا تحریم‌های قبل ۸۸ بی ارزش بود و تحریم های بعد آن فلج کننده؟ به نظرت اون موقع که همه چیزو تعلیق کردن برای دو سال چه امتیازی به ایران دادند؟ برای توجیه بلاهت دوستان این بهانه تراشی ها کارساز نیست
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    تکبیر...
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    دمت گرم رضا
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    بله زهرا خانم چه بسیار انسان های به ظاهر عوام که از هر چی خواص و آدم به ظاهر معتبر بینش و بصیرت به مراتب بیشتری دارند.
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    الله اکبر.... خامنه ای رهبر.... ....
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    مرحبا علی آقا دست مریزاد
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    حق دادنی نیست گرفتنی است. ما حق مسلمانان را بالاترین رتبه های علمی ،فرهنگی و اقتصادی جهان می دانیم و حق خود را می گیریم. خدا با کسانی است که به ایمان و عمل صالح رفتار می کنند.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۰
    0 0
    غربی ها توهم دارند که فکر می کنند آنها صاحب دنیا هستند و ما باید از آنها اجازه بگیریم. غربی های نوکر صهیوتیست اگر خیلی قوی هستند نوکری نکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس