«دبکا» اینطور عنوان می‌کند که «شورای امنیت ملّی اوباما» بدون در نظر گرفتن منافع این رژیم دست به تسریع در مذاکرات با ایران زده و لذا ارتش اسرائیل سعی دارد، راه خودش را رأساً آزمایش کند.

گروه بین الملل مشرق- «پایگاه خبری- تحلیلی دبکافایل» در جدیدترین گزارش خود بار دیگر به تنش میان آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره مذاکره با ایران تأکید کرده است.

«پایگاه خبری تحلیلی دبکافایل» - وابسته به منابع امنیتی رژیم صهیونیستی- چندی است که برای نمایش اختلاف بین آمریکا و اسرائیل درباره مذاکرات با ایران، تلاش گسترده‌ای را آغاز کرده است. این پایگاه چند روز پیش از آغاز مذاکرات هسته ای «ژنو» در اواسط مهرماه، در خبری فوری نوشته بود که «اوباما» طیّ نامه‌ای، مقامات ارشد اسرائیل را در جریان لغو زودهنگام برخی تحریم ها؛ قرار داده است. این پایگاه تصریح کرده بود که کشورهای اروپایی عضو «5+1»، نیز بلافاصله بعد از مطّلع شدن از جریان این نامه فوق محرمانه، نمایندگانی را به «تل آویو» گسیل داشته اند که نسبت به مفادّ این نامه اطّلاع یابند[1].

این پایگاه همچنین، طیّ دو خبر ویژه که منحصراً از سوی این پایگاه منتشر شد، از گزارش های پنهانی خبر داده بود که تصریح می کردند، بین مقامات ارشد آمریکا، روسیه و «جمهوری اسلامی» روند پایداری وجود دارد که نهایتاً به حلّ مسئله هسته ای منجر می شود[2]. این پایگاه در گزارش دوم خود در اینباره، «سرگی کرینکو» (سازنده نیروگاه بوشهر) و تیم وی که شامل دانشمندان عضو سرویس اطلاعاتی روسیه می‌شوند را، مهره اصلی پیشبُرد این توافق پنهان نامیده بود[3].

یک هفته بعد امّا، درست روزی که «مذاکرات ژنو» پایان یافتند، این پایگاه طیّ گزارشی، از رهاسازی 12 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران بدست آمریکا و 35 میلیارد دلار بدست اروپا، در آینده نزدیک خبر داده بود. وعده ای که تا به امروز به وقوع نپیوسته است.

این پایگاه هفته گذشته نیز در گزارشی مدّعی شد که توافق اوباما- روحانی به نتایج قابل توجّهی رسیده و «رئیس جمهور آمریکا» قرار است، ابعاد کوچکی از آن را تا قبل از «کریسمس» علنی کند[4].

وجه مشترک تمامی این گزارش‌های صهیونیستی، این است که «دولت اوباما» در حال رسیدن به توافقی با حاکمیت در ایران است، که در خلال آن رژیم صهیونیستی را نادیده می‌گیرد. این پایگاه با توجّه به اعتباری که در سالیان اخیر بخاطر درز اطّلاعات محرمانه و گزارش‌های ویژه کسب کرده، بطور گسترده ای روی جایگاه خویش در افکار نخبگان و تحلیل‌گران حساب باز کرده است.

بنابر این، «دبکا» به نمایندگی از نهادهای اطّلاعاتی و سرویس‌های ویژه صهیونیستی مأموریت دارد، چنین وانمود کند که تنش‌ها بین صهیونیست‌ها و «دولت» اوباما درباره پرونده ایران رو به تزاید و یک شکاف بزرگ است. از سوی دیگر مقامات آمریکا و حتّی خود «کاخ سفید» در بیانیه‌های رسمی، بارها اعلام کرده‌اند که در مذاکرات با ایران، با شریک‌شان یعنی اسرائیل هماهنگ هستند و در هیچ یک از مراحل منافع این رژیم نادیده گرفته نخواهد شد.

شواهد تحلیلی بسیاری وجود دارد که برخی را به یقین می رساند که تنش‌ها بین «ایالات متّحده» و شبکه جهانی صهیونیسم، نه اختلافات عُمده و راهبُردی که اختلاف نگرش در تاکتیک‌ها و روش‌هاست که منشعب از سطح اشراف اطّلاعاتی و تفاوت نوع بازی استراتژیک آمریکا با نوع بازی دولت رژیم صهیونیستی می‌شود. ولی برخی از کارشناسان بخصوص در دولت معتقدند که شواهد تحلیلی کافی نیستند و باید بر منابع خبری تکیه نمود، با این حال روزی فرا خواهد رسید که معلوم شود تحلیل ها زودتر از خبرها؛ صحیح بوده اند یا فقط افسانه‌بافی بودند؟

«دبکا» در گزارش جدیدش با اشاره به درخواست افزایش بودجه نظامی توسّط «نیروهای دفاعی اسرائیل» (IDF)، آن را به اختلافات بین دولت آمریکا و این رژیم نسبت می دهد[5]، این پایگاه به نقل از منابع نظامی خویش تصریح می کند که با کم رنگ شدن استفاده از گزینه نظامی علیه ایران در دکترین خارجی «اوباما»؛ این رژیم در حال برنامه ریزی برای حفظ آمادگی نظامی علیه تأسیسات هسته ای ایران است.

«دبکا» اینطور عنوان می کند که «شورای امنیت ملّی اوباما» بدون در نظر گرفتن منافع این رژیم دست به تسریع در مذاکرات زده و لذا ارتش اسرائیل سعی دارد، راه خودش را رأساً آزمایش کند. همچنین منابع صهیونیستی طیّ هفته گذشته در خبری به نقل از مقامات ارشد این رژیم اعلام کردند که بمب‌های اسرائیلی توانایی توقّف برنامه هسته‌ای ایران برای 5 سال را دارد.

«پایگاه خبری- تحلیلی مشرق» برای اوّلین بار متن کامل گزارش مهم «دبکافایل» را بدون ردّ یا پذیرش مفادّ آن و برای اطّلاع خوانندگان منتشر می‌کند:

***

آمادگی برای یک توافق قریب الوقوع هسته‌ای با ایران، آمریکا برای دوری از گزینه نظامی نیش ترمز می زند؛ در حالیکه ارتش اسرائیل آماده باقی می‌ماند

فرماندهی ارشد اسرائیل، در حال حاضر روی این فرض کار می کند که توافق هسته ای ایران- آمریکا نزدیک و در آخرین گام است، آنها طرحی را آماده می کنند که برای حمله یکجانبه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران تا سال 2014م. در وضعیت مقدّماتی پیشرفته ای، قرار بگیرد. از این رو در این هفته «نیروهای دفاعی اسرائیل» (IDF)، بودجه متمّمِ NIS3.5 (به حجم تقریبی 1 میلیارد دلاری) را درخواست کرده است.

منابع نظامی دبکا، برای اوّلین بار گزارش دادند که بدنه اصلی توافق، اساساً کامل شده است. با این همه، «رئیس جمهور باراک اوباما» قصد دارد قبل از «کریسمس» اعلان کند که تنها به توافق نسبی با ایران رسیده و مذاکرات ادامه خواهند یافت.

او در محافل عمومی زیرک - محتاط- خواهد بود، زیرا تمام قسمت های توافق نهایی نشده است؛ با اینکه سرعت مذاکرات آمریکا- ایران شتاب گرفته امّا بطور نسبی از شفاف شدن تمام امیتازات در توافق با «تهران»؛ اجتناب شده است.

گفت‌وگوهای آمریکا- ایران در سه سطح برگزار می شود:

1- دیپلمات های آمریکایی و ایرانی و کارشناسان هسته ای در «وین» درباره جنبه های تکنیکال (فنّی) مصالحه، بحث کردند. عُمده این ملاقات ها نه همه آنها- در «مقرّ آژانس بین المللی انرژی اتمی» در «وین» بود.

گفتگوهای بین «یوکیو آمانو» (دبیرکلّ آژانس بین المللی انرژی اتمی) و «عبّاس عراقچی» (معاون وزیرخارجه ایران) در 29- 30 اکتبر در «وین»، به بررسی موارد موافقت شده جاری بین هیئت های آمریکایی و ایرانی اختصاص داشت. آنچه بین این دو مقام باقی مانده، بررسی چگونگی ادغام آن تفاهمات در بازرسی های معمول آژانس است.

«عراقچی» گزارش داد که وی، طرح های پیشنهادی جدیدی را به گفتگوها آورده است، که می گفت سازنده هستند. «آمانو» محتاطانه تر گفت: «من خیلی امیدوارم که ما بتوانیم به یک نتیجه خوب برسیم».

2- «وزیر خارجه ایالات متّحده»، «جان کری» و «وندی شرمن» (معاون سیاسی اش)، کسی که رئیس مذاکره کننده آمریکاست؛ سطح دوم مذاکرات در برابر «جواد ظریف» (وزیر خارجه ایران) و معاونش «عبّاس عراقچی» را بطور مستقیم اداره می کنند.

«کری» در دوشنبه 28 اکتبر، درباره دخالت مستقیم خود اشتیاق غیرمنتظره ای نشان داد؛ وقتیکه گفت: «بعضی اظهار کرده اند که دادن شانس به دیپلماسی اشتباه است. ما نمی خواهیم در برابر تاکتیک های ترس و فشارها که نظرات دیگری می دهند، تسلیم شویم».

او «نخست وزیر بنیامین نتانیاهو» را نام نبرد، امّا بطور واضحی علیه آنچه که او آن را به عنوان تاکتیک‌های ترس نتانیاهو مور توجّه قرار داده، تاخته است. او اعتراف نکرد که ساخته شدن خط مستقیم بین آمریکا با «تهران»، چقدر پیشرفت داشته است.

3- سطح سوم توافقات با تحریم هاست. این مسئله بدست مقامات «دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا» [OFAC] (ناظر بر اجرای رژیم تحریم ها) و کارکنان ارشد از «دفتر رئیس جمهور روحانی»، اجراء شده است.

آنها در تلاش هستند تا معیّن کنند که کدام تحریم ها و در چه گامی از مذاکرات برداشته شوند.

هدف این فرآیند خارج کردن تصمیم گیری درباره تحریم ها از دستان «کنگره» و سپردن آن به "مکانیزم مخفی مذاکره" است. این بدان معنی است که «پرزیدنت اوباما» امیدوار است نه تنها صداهای «کنگره» برای تحریم های سخت تر علیه ایران را خنثی کند، بلکه از تلاش های «نتانیاهو» برای این مقصد نیز ممانعت به عمل آورد.

در سه نشبه 29 اکتبر، گروهی از رهبران یهود به «کاخ سفید» دعوت شده بودند که با برخی از اعضای «شورای امنیت ملّی» دیدار کنند. این دیدار برای به روزرسانی اطّلاعات درباره مذاکرات ایران و پیشنهاد سازنده برای خنثی سازی تنش ها بین آنها (اعضای شورای امنیت ملّی) و اسرائیل بود. امّا هیچ یک از اطّلاعات بالا، در مورد شتاب پیشرفت توافق آمریکا- ایران به آنها داده نشده بود.



[1] «Exclusive: Obama forewarns Netanyahu that sanctions against Iran will soon be partially lifted»- Debka File- 13oct,2013

[2]   Debka File- 11oct,2013

[3]   Debka File- 13oct,2013

[4] «Obama plans to Spring His Nuclear Accord with Iran as a Surprise»- Debka File- 24oct,2013

[5] « Braced for imminent nuclear accord with Iran, US pulls away from military option, IDF stays on the ready»- Debka File- 31oct,2013


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اسماعیل ایراندوست ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    0 0
    اسراییل رقمی نیست تا بتواند راه خودش را ادامه دهد مثل اینکه میخواد تلاویو شخم بخورد.در کشوری مثل لبنان کاری نمی تواند بکند
  • albert ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    0 0
    دیگه وقتش بود...
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    0 0
    مشرق با دبکا سروسری داری؟ عجب ؟
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۱
    0 0
    مرگ بر صهيونيست عوضي نظردهنده؛ روز به خاك و خون كشيدن تو هم ميرسه.
  • میترا ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    0 0
    اسرائیل همان امریکاست و امریکا همان اسرائیل است ! بسته به تاکتیکشان تصمیم میگیرند با کدام { رخ } خود بازی کنند !
  • سید مهدی ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    0 0
    مگه اسرائیل فقط تلاویو و چند شهر در فلسطین اشغالیه ؟؟؟!!! اسرائیل سرمایه داران بزرگ آمریکا و اروپا هستند حتی در چین نفوذ دارن شرکت های بزرک ، کارخانه های فراوان ، اموال زمین و.... دارند حامی مال خیلی اشخاص با نفوذ سیاسی و اقتصادی دنیا هستند خیلی از افراد در دنیا تحت نفوذ اونها هستند این خنده داره که کسی فکر کنه اسرائیل فقط چند شهر در نقشه است بله، نقطه ضعف و جغرافیایی که وجود دارد به پایتختی تلاویوه که در صورت تجاوز به ایران نابود میشه که هیچ وقت این کار رو نمیکنه
  • Admin ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    0 0
    انشاءالله که خبر صحت داشته باشه ...
  • ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    0 0
    لعنت بر مشرق لعنتی
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۲
    0 0
    مرگ بر اسرائیلی،خودمون همین روزها میایم بیت المقدس دهنتون رو ...
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳
    0 0
    اسرائیل همان امریکاست و امریکا همان اسرائیل است ! بسته به تاکتیکشان تصمیم میگیرند با کدام { رخ } خود بازی کنند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس