رئیس شورای روابط خارجی آمریکا اعلام کرده "باید پیشنهاداتی بدهیم که به ایرانی‌‌ها اجازه دهد،محدودیت‌های مشخّصی در برنامه هسته‌ای انجام دهند. باید این اقدامات را بصورت علنی انجام دهیم. باید به 50 درصدی که به روحانی رأی دادند، علناً بگوییم که به دولت آنها چه چیزی پیشنهاد دادیم."

گروه سیاسی مشرق- سئوالی که اکنون افکار عمومی کشور را به خود مشغول کرده، این است که آیا محرمانه بودن «مذاکرات ژنو»؛ امر صحیحی هست یا نه؟ این سئوال به یک سئوال حیاتی و مهم تبدیل شده و هر روز در محافل مختلف این مسئله مطرح می شود که چه دلیلی برای محرمانه بودن مذاکرات وجود دارد؟ اگر تمرکز را از روی فاکتورهای داخلی به فاکتورهای خارجی منتقل کنیم، سئوال دیگری نیز مطرح خواهد شد که اهمّیت آن کمتر از سئوال اوّلیه نیست؛ اینکه: چرا آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها سعی می کنند، "محرمانگی ژنو" را از حیز انتفاع خارج کنند؟

معمولاً دیپلماسی بخصوص در مورد پرونده های کلان و مناقشه برانگیز بین المللی پُشت درهای بسته صورت می گیرد و بطور عمومی بخش کوچکی از توافقات، علنی می شوند. با این وجود طرح منظّمی در «ایالات متّحده آمریکا» تدوین شده است که به سیاستمداران این کشور بطور جدّی پیشنهاد می کند، این رویّه درباره پرونده هسته ای ایران متوقّف شود و سازوکارهایی اتّخاذ شود که مذاکرات جهانی با ایران در رابطه با پرونده هسته ای بطوری آشکار و با یک جنگ روانی بزرگ به متن توده های مردمی ایران کشیده شود.

از نظر آمریکا و اسرائیل، مردم ایران باید بدانند مسئول فشارهای اقتصادی و بالا و پایین شدن قدرت خرید آنها کیست؟ آنها می خواهند پاسخ این سئوال را طبق ایده های خود و بر طبق یک عملیّات روانی منظّم به موازات یک عملیّات سیاسی- اطّلاعاتی رژیم مند؛ به مردم ایران القاء کنند؛ اینکه "کلید کاهش تحریم" دست حاکمیت ایران است.

«ریچارد هاس» -«رئیس شورای روابط خارجی آمریکا»، یکی از بالاترین مراجع سیاست گذاری خارجی- طیّ تحلیلی در «پروجکت سیندیکیت» می نویسد: «اکنون گزینه سومِ "مذاکره" ظهور کرده است. در واقع چنین گزینه ای سال هاست که روی میز است امّا آنچه اکنون تغییر کرده، مفهوم آن است و تغییرات در مفاهیم می تواند حیاتی باشد. مهمترین تغییری که در مفهوم ایجاد شده اقتصاد رو به افول گذاشته ایران است ... مصالحه ای که مقامات ایرانی به آن می اندیشند به لغو تحریم ها و از بین رفتن تهدید اقدام نظامی کمکی نمی کند. امّا اکنون زمان آن است که بسته پیشنهادی جامعی به ایران ارائه شود ... علاوه بر این مفّاد مهمّ این پیشنهاد باید علنی شود. به این ترتیب در صورت مخالفت ایران باید دلایل آن برای مردم تشریح شود ... علنی کردن بسته پیشنهادی مزیّت دیگری نیز دارد و آن این است که مردم ایران از دلیل اقدام نظامی احتمالی آگاه خواهند شد. تفکّر معمول بر این است که دیپلماسی را باید در خفا انجام داد اما گاهی بهتر است که شفّافیت هر چه بیشتر بر دیپلماسی حاکم باشد. مسئله ایران نیز یکی از همین موارد است که دیپلماسی باید روشن باشد.»[1].


ریچارد هاس- رئیس شورای روابط خارجی

در 3 تیرماه 1392، «فرید زکریّا»، تحلیل گر ارشد خاورمیانه و مجری برنامه «G.P.S» در شبکه «C.N.N»؛ میزگردی را برگزار کرد که «هاس» در آن حاضر می شود. وی در این مناظره می گوید: «این روند [میانه رو بودن روحانی] با شک و گمان همراه است. امّا باید آن را آزمایش کنیم. ما باید پیشنهاداتی بدهیم که ایران را کوچک نشمارد. پیشنهاداتی بدهیم که به ایرانی ها اجازه دهد، اقدامات مشخّصی انجام دهند و محدودیت های مشخّصی را در برنامه هسته ای انجام دهند ... ما باید مشخّص کنیم که نقش آنها چیست؛ ما باید این اقدامات را به صورت علنی انجام دهیم. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به 50 درصدی که به روحانی رأی دادند، بصورت علنی بگوییم که به دولت آنها چه چیزی پیشنهاد داده ایم.»[2].

هم «جواد ظریف» و هم «کاترین اشتون» تأکید کردند که طبق توافق صورت گرفته، محتوای «ژنو» محرمانه است. ولی غربی‌ها بخصوص آمریکا و به تبع آن رژیم صهیونیستی، به این توافق پایبند نبودند، زیرا همانطور که گفته شد، آنها برای پیشبُرد پروژه‌های استراتژیک‌شان بیش از اینکه به توافقات با «ظریف» پایبند باشند؛ پیرو نسخه‌های محافل فکری- اطّلاعاتی خویش هستند.

بر این اساس، منابع آمریکایی طیّ مصاحبه‌های رسمی، «ژنو» را محرمانه نگاه داشتند ولی همزمان گزارش‌های پُربازتابی از برخی پیشنهادهای ایران که احیاناً آمیخته با دروغ بود را؛ روی خروجی رسانه‌های آمریکا و اسرائیل قرار دادند.

ساعات کمی بعد از اتمام مذاکرات در 24 اُم مهرماه، برای اوّلین بار این «خبرگزاری آسیوشیتدپرس» (AP) بود که در گزارشی از «جورج جان» ابعادی از پیشنهادات ایران را مطرح نمود. همچنین «خبرگزاری فرانسه» در گزارش مشترکی از «جاناتان فاولر» و «محمّد داوری» جزئیات کوچکی از گام های پیشنهادی ایران را مطرح نمود[3].

بعد از آن دو، نوبت به «پایگاه تحلیلی دبکافایل» - وابسته به محافل امنیتی رژیم صهیونیستی- رسید تا در اقدامی بی سابقه گزارشی مبسوط از پیشنهادات تیم ایران را در 25 مهر رسانه ای کند[4]. همان روز «پایگاه تحلیلی المانیتور»[5] نیز در گزارشی به قلم «باربارا اسلاوین» زوایایی از پیشنهاد ایران را مطرح نمود[6]. علاوه بر اینها، دو روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» و «یدیعوت آحارونوت» (به قلم ران بن یشای) طیّ چند روز بعد، در گزارش‌های جداگانه‌ای به این مسئله پرداختند[7]. گزارش هایی که البتّه هیچگاه بطور رسمی از طرف «وزارت خارجه جمهوری اسلامی» تکذیب نشدند.


همچنین پایگاه مجازی «عاروتص شِوا» - کانال 7 رژیم صهیونیستی- در گزارشی از سفر «وزیر امور راهبُردی اسرائیل» و هیئت‌های همراهی از وزارتخانه‌های جنگ و خارجه این رژیم به آمریکا، برای بدست آوردن جزئیات بیشتر از «ژنو» خبر داد[8].

بنابر این علیرغم اینکه از نظر دولت ایران، افشای ابعاد معامله به نفع تیم ایرانی نیست، آمریکا از افشای جزئیات سود می برد، زیرا اسکلت "پروژه تحریم های نوین" که حدود 2 سال به اجراء درآمده؛ کاملاً بر فوندانسیون "افکار عمومی ایران" شکل گرفته است. این پروژه برای نتیجه گیری به تأثیرگذاری بر افکار عمومی داخلی نیاز دارد. اغلب تحلیل گران در اندیشکده های غربی اذعان می کنند که تشدید فشارها بین سال های 1383- 1392 هیچگاه منجر به کاهش سرعت هسته ای ایران نشده، برعکس سرعت آن را بالاتر برده است.

لذا آنها معتقدند، برای بازداری نهاد تصمیم گیر «جمهوری اسلامی»، از حفظ و ادامه توسعه هسته ای باید یک مابه ازای باارزش ایجاد نمود؛ این مابه ازاء می تواند ایجاد فشار مردمی به نظام، برای چشم پوشی از توانایی هسته ای باشد. آمریکایی ها طبق این تئوری معتقدند که مردم ایران باید به چهار برداشت القایی برسند: 1- مشکلات معیشتی نتیجه تحریم هاست، 2- وجود تحریم ها به پرونده هسته ای ایران گره خورده است، 3- تنها راه رفع تحریم ها از طریق دیپلماسی است و 4- برای مردم ایران باید مشخّص شود که عدم نتیجه بخشی احتمالی مذاکرات، محصول بلندپروازی های حاکمیت است.

عُمده کارشناسان و سیاستمداران غربی گمان می برند که سه القاء اوّلیه تا حدودی ایجاد شده است، این انگاره بطور ویژه بعد از عیان شدن نتایج انتخاباتی و با برخی بی تدبیری های داخلی مستحکم شد. در این بین هدف چهارم باقی مانده است، باید اینطور القاء شود که مقصّر عدم رفع تحریم ها و بالتّبع معضلات اقتصادی مردم، حاکمیت ایران است.

طبیعتاً آنها برای نیل به هدف چهارم نیاز دارند که بطور گسترده، معاملات جاری در میز مذاکرات را به سمع و نظر افکاری عمومی برسانند. آنها می خواهند بگویند که آمریکا چه امتیازهایی به ایران پیشنهاد داده و ایرانی ها به چه دلایلی از آن طفره رفتنه اند، البتّه این اطّلاع رسانی نه طبق موازین اخلاقی که طبق "روش های هوشمند جنگ روانی" صورت خواهد گرفت.

اکنون که تیم مذاکره کننده هسته ای دولت، رویّه جدیدی در حوزه رابطه با غرب را در پیش گرفت، آمریکایی ها خوب می دانند که باید تا حدودی این صدا را در ایران تقویت کنند؛ زیرا بسته شدن این پنجره به نفع آمریکا نخواهد بود. غرب به نیکی می داند که «روحانی» بخاطر این رویه باید پاسخگو باشد، اینکه وی باید برای هر نرمشی که انجام می دهد، یک مابه ازاء دریافت کند و آن را به مردم و نظام معرّفی کند.

بنابر این حتّی وقتی خبر احتمال رهاسازی اموال بلوکه شده ایران، با قدرت بسیار منتشر می شود، آن را باید خبری در راستای "جنگ روانی" فرض کرد. غربی ها و برخی از رسانه های داخلی چنان پُر طمطراق از این امتیاز صحبت می کنند که گویی چه امتیاز بزرگی است، در حالیکه بیش از یک بازی رسانه ای؛ چیزی نیست.

مبرهن است که برای آمریکا و اسرائیل حفظ رژیم تحریم ها و آزادسازی گوشه ای از اموال ایران برای آبرو دادن به مذاکرات در داخل ایران، بهتر از حذف تمام رژیم تحریم هایی است که سال ها برای نتیجه بخشی آن هزینه صرف کرده اند، این فقط ما نیستیم که در برابر تحریم ها هزینه می دهیم، آنها نیز هزینه هایی داده اند. یکی از اعضای «سنا» در این رابطه، این پرسش را مطرح کرد که آیا ارزش ندارد، برای تعطیلی «فوردو»، مثلاً یک میلیارد دلار از پول ایران را آزاد کنیم؟[9]

بنابر این استفاده از "پروژه تحریم ها" در قالب یک "دیپلماسی عمومی" که از سال گذشته رسانه ای شد، مو به مو جلو می رود و برخلاف انتظارات تیم ایران برای محرمانه ماندن مذاکرات، ابداً متوقّف نخواهد شد و نشت اطّلاعات ادامه خواهد یافت. بازی تحریمی که آمریکا و اسرائیل آن را آغاز کردند از ابتدا مبتنی بر دیپلماسی نبود که حالا به خواست دیپلماسی عقیم شود، این بازی بر پایه افکار عمومی ایران است و تا زمانیکه میوه آن بطور کامل از دستان دیپلماسی چیده نشود؛ پایان نخواهد یافت.



[1] «نسبت دیپلماسی تحریمی آمریکا و آشوب اجتماعی در ایران»- «مهدی هنری»- «هفته نامه 9 دی»- 112- 26/5/1392

[2] همان

[3] «پیشنهاد ایران در ژنو چه بود؟»- «پایگاه برآورد استراتژیک ایران هسته ای»- 26/7/1392

[4] «ادّعای عجیب سایت اسرائیلی درباره پیشنهاد هسته‌ای ایران/ لزوم تکذیب فوری از سوی وزارت خارجه»- «خبرگزاری فارس»- 25/7/1392

[5] Al-Monitor: وابسته به اندیشکده شورای آتلانتیک وابسته به ناتو

[6] «پیشنهاد جدید ایران چیست؟»- «باربارا اسلاوین»- «پایگاه تحلیلی المانیتور»- 25/7/1392

[7] «افشای جزئیات بیشتر از پیشنهاد ایران در ژنو از سوی رسانه های غربی»- «پایگاه برآورد استراتژیک ایران هسته ای»- 29/7/1392

[8] «پایگاه خبری- تحلیلی تابناک»- 29/7/1392

[9] «پایگاه خبری- تحلیلی دیپلماسی ایرانی»- به نقل از «روزنامه نیویورک تایمز»- 26/7/1392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مردم ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    اون زمانی که رهبری عزیز در رابطه با حملاتی که از جانب اصولگرایان ! به دولت میشد مرتب تذکر مبدادند که : مسائل را اصلی فرعی کنید / دشمن را گم نکنید / دوست را با دشمن اشتباه نگیرید / و دوستان خود بصیرت پندار !!! دنبال ه .. راه افتاده بودند و میخواستند بزور دولت مکتبی را انحرافی ! جلوه بدهند / انزمانی که هر روز یک بامبول برای دولت خدمتگزار درست میکردند و هر روز مصاحبه میکردند و از فتنه ی بابیه !!! میگفتند !! رهبری عزیز امروز را میدیدند ولی هیهات که ................
  • سید امیر ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    وادادگی تیم مذاکره کننده معلوم شد . "کمر درد" در اوج مذاکره
  • فرشته ی مسافر ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    میوه دیپلماسی غرب، تنها تغییر نظام ایران و روی کار آمدن حکومت موافق غرب در جهت برپایی بی دغدغه حکومت منحوس اسرائیل از نیل تا فراته، که متاسفانه بعضی جریانات و افراد در داخل کشور آگاهانه یا ناآگاهانه تلاش می کنند تا این میوه ممنوعه زودتر برسد.
  • محمد ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    يه وقت از ظريف انتقاد نكنيد! دچار كمردرد ميشن. ضمناً برچسب افراطي و تندرو به صورت انبوه توليد شده و آماده الصاق به منتقدان است. "روابط عمومي هواي اعتدال"
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    - آقاي ... : بچه‌هاي تيم تحريريه دولت! به دستور جديدي كه هم اكنون به دستم رسيده توجه كنيد: زين پس، ندانستن حق مردم است، نه دانستن. اين دستور مستقيم شخص .... هست. آهاي تقي(خسرو؛ كامبيز، نادر يا ....) سريع بدو زنگ بزن روزنامه‌هاي بهار و اعتماد و شرق و آفتاب يزد و همشهري بگو بي خيال دموكراسي و اعتماد عمومي بشن. نقشه عوض شده. تيتر فردا رو همگي اين تيتر كار كنن: "افراطي‌ها باعث كمردرد وزير خندان ما شدند." - آقاي ...، با متخلفان بازار ارز چه كار كنيم؟! - آقاي ... : متخلفان بازار ارز رو ول كنيد. خودي هستن. فعلاً بريد اين بيلبوردهاي افشا كننده ماهيت آمريكا رو جمع كنيد. مگه نمي‌دونيد سال حماسه اقتصادي شده؟! بايد حماسي همه رو جمع كنيد. - آقاي ... آخه اينا كه چيز بدي ...... - آقاي ... : مثل اينكه شما پيام رأي مردم رو نگرفتي؟! خودت شيرفهم ميشي يا بهت بگم افراطي؟!
  • محمد ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    ما باید دروغگویی و اغوا گری آمریکایی ها را نشان دهیم
  • پدارم ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    اصلا یه سوال فنی چرا ما نباید هسته ای باشیم؟ چرا ما نباید بمب اتمی داشته باشیم؟ چرا ؟؟؟؟؟
  • ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    چه کسی کلید فقل DNA ایرانیان را به وندی شرمن داد؟ محرمانه است؟ چند تا کلید دیگر دارید؟ شما که می دانید کلید حرم امام رضا و حضرت معصومه و جمکران در صندوق پروتکل الحاقی است! مراقب باشید که این جا دیگر خط قرمز مرجعیت و اسلام است.
  • رضا ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    اسراییل میخواهد همیشه در منطقه دست بالا را چه در علوم و فناوری و چه نطامی داشته باشد بخاطر همین نمیخواهد ایران هسته ای بشود شرط های هم که گذاشته عملا برنامه هسته ایران میخواهد تعطیل کند.ما یک چیزی باید بدانیم این امریکایی ها به کسی رحم نمیکنند حتی به دوستانشان نمومه ان شنود اطلاعاتی هم پیمانان امریکا هست. محرمانه اعلام کردن مذاکرات کاری بسیار اشتباه بود.
  • جوال دوز ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    کاملا معلومه که به لطف تیم مذاکره کننده ایرانی غرب در مذاکرات دست بالا رو داره و دلش میخواد همه این رو بدونند و بفهمند که تمام تحریم ها و فشار ها به جمهوری اسلامی مؤثر واقع شده که اینگونه از طرف تیم مذاکره کننده قافیه باخته شده فلذا بقیه دولت ها و ملت ها باید براشون درس عبرت بشه که مثل ایران برای غرب شاخ نشن و الا همین بلا به سرشون میاد... همون طور که بعد از تعلیق داوطلبانه و روشن شدن داستان ایشون خواستار لغو اون معاهده ننگین شدن... ... پس حالا که همه چیز بر وفق مراد هست چرا فشار و هزینه بیشتر، وقت دروی محصول فرا رسیده.
  • هرمزچرم شیر ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    حالا که دشمن شفاف بودن مذاکره را راهبرد کارهای خویش کرده نظام اسلامی که هرگز چیزی را برای پنهان کردن از مردم نداشته نیز بهتر و بلکه بسیار ضروری است که علت پافشاری روی پروژه های هسته ای را هر روز بهتر و روشن تر برای مردم باز کند و بگوید در این مسئله فوق العاده مهم استراتژیک ما مثل عادات فرهنگی ایرانی نمی توانیم دست روی دست بگذاریم تا موقعی که کار به آخر رسید یعنی ذخائر فسیلی ما تمام شد و ناچار شدیم برای گرم کردن خودمان و اجاق گاز خانه ها و سوخت نیروگاه های برق از انرژی دیگری استفاده کنیم که در شرایط فعلی تنها نوع عملی و پاک آن انرژی هسته ای هست تازه آنوقت بیائیم دنبال نیروگاه هسته ای و تولید سوخت هسته ای زیرا در آن موقع ما دیگر فرصت این کار هزینه بر و زمانبر را نداریم و باید از حالا که خیلی هم زود نیست به فکر چاره باشیم . باید برای مردم توضیح دهیم ما چاره ای جز خارج کردن انحصار تولید سوخت هسته ای از دست آن 7 یا 8 کشور قدرتمند دنیا نداریم تا اینکه مجبور نباشیم در نبود سوخت های فسیلی سوخت هسته ای را با قیمت بسیار بالا و شرایط خفت آور و ظالمانه از امثال آمریکا بخریم . ما مجبوریم و مجبوریم و مجبوریم چرخه سوخت را خود راسا بدست بیگیریم . مردم ایران باهوش هستند و اینها را می پذیرند
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    چه ربطي داره.. شما چقدر ..... هستيد كه هنوز داريد از دولت احمدي نژاد طرفداري مي كنيد تا كي مي خوايد سرتونو مثل..... تو برف كنيد... معلومه درد مردم رو نمي فهميدها
  • حسین ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    سلام. جالبه. ما باید بخشی یا تمام فعالیتهای هسته ای را تعلیق یا تعطیل کنیم تا اونها بخشی از دارایی های خودمون را بهمون پس بدند. این خط و این نشون. مذاکرات با شکست مواجه میشه. چون چیزی که اونا از ما میخوان با نظرات گروها و احزاب (اصولگرای معتدل و اصلاح طلب معتدل) در ایران همخوانی نداره. متاسفانه دیپلماسی عمومی ما ضعیفه والا ملت روشنتر بودند نسبت به مسایل.
  • عباس ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    جناب مردم!! اگر شوت بازیهای دولت خدمتگذار!! نبود الآن کار به اینجا نمیرسید. لطفاً از رهبری مایه نگذارید که داغی که ایشان از آقایان خدمتگذار کشید به نظرم کمتر از داغ دولتهای اصلاحات و سازندگی نبود. همین الآن هم مشخصه سطح فهم و درکتون. وسط این حجمه راه افتادی دنبال مقصر میگردی. بشین بابا
  • مهدی 90085 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    خیلی چیزهای دیگری را هم به سخره میگیرند ولی بعضی ها از سر زیر برف کردن کیف میکنند میترسم یواش یواش بگیم خدا پدر خاتمی را بیامرزد
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    مخفی بودن مذاکرات زمانی مفید است که افراد خارج از دولت و امیدوار به رسیدن به قدرت از محتوای مذاکرات بی اطلاع باشند تا نتوانند در مسیر مذاکرات کار شکنی کنند ، مقاله های چاپ شده در روزنامه های صهیونیستی در خارج و داخل ایران نشان دهنده اطلاع نصبی این گروه از افراد از محتوای مذاکرات است. در چنین فضایی به نظر می رسد تنها مردم ایران نباید از محتوای مذاکرات اطلاع کسب کنند. با این موضوع هم مشکلی نداریم مشروط بر اینکه مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد. آزاد سازی مرحله به مرحله اموال ایران می تواند صرفا گام اول برای اعتماد سازی باشد ولی نتیجه مطلوب قطعا لغو قطعنامه های سازمان ملل بر علیه ایران و رفع تحریم نفتی و سویفت می باشد. ضمنا در مورد 4 برداشت عنوان شده دو مورد اول برداشت نیست واقعیت است و در موارد 3 و 4 بحث وجود دارد.
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    واقعا هیهات از این اصولگرایان که قدر ناشناسی کردند و اینروزها بدنبال دولت اعتدالیه ! میدوند
  • شفق ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    میگم چطوره اینترنت و برق تو ایران قطع بشه که دولت راستگویان!! برای محرمانه بودن مذاکرات دچار زحمت نشه. چون انگار فقط ملت ایران نامحرمن.
  • ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    :):):):):):):):))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) ای ول
  • sss ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۵
    0 0
    تلویزیون رو هم حرام اعلام کنن بره پی کارش..
  • محسن ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    البته مردم ایران به نتایج دیگری هم رسیده اند مثل این که غرب خیلی زیاده خواه است و غرور ان ها را می خواهد بشکند یا نمی توان به غرب اعتماد کرد و.... فراموش نکنید روحانی به سختی 50 درصد رای آورد
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۶
    0 0
    احسنت تکبیر اجرک الله ناشناس 1:19

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس