از اول هدفمان این نبود که از علی یک نخبه و مبلغ قرآنی بسازیم؛ هدف تربیت او به عنوان یک متفکر اسلامی بود.

گروه فرهنگی مشرق؛ در طول روز چهره های فرهنگی کشور هر کدام به فراخور جایگاهشان درباره مشکلات، دغدغه ها و فعالیت های خود با رسانه های مختلف گفتگو می کنند. در ادامه توجه شما را به برخی مصاحبه های انجام شده فرهنگی در روز دوشنبه جلب می کنیم:

روز گذشته خبرگزاری فارس با فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما گفتگویی ترتیب داده بود که توحیدی در آن مدعی شده که نحوه کار در خانه سینما فی سبیل اللهی بوده است، که این سخن واکنش هایی را به همراه داشت. سید ضیاء هاشی رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان جزء اولین کسانی است که در پاسخ به این ادعا دست به کار شده است و مصاحبه ای با سینما پرس داشته است که بخشی از آن را ملاحه می فرمایید:

*فردا بعداز ظهر  جلسه ای با حضور روسای صنوف قانونی، جامعه صنفی تهیه کنندگان و هیئت مدیره خانه سینما با رئیس سازمان سینمایی خواهیم داشت تا موارد مربوط به بازگشایی خانه سینما، چگونگی بازگشایی و... را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهیم.

*وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اخبار خوش درباره سینما سخن می گویند اما این اخبار ممکن است برای عده ای از اهالی سینما خوش باشد. ایشان به دنبال بازگشایی خانه سینما هستند اما با  کدام اساسنامه؟ چگونه  انتخابات برگزار می شود؟ با کدامیک از صنوف؟ صنوفی قانونی یا صنوف غیرقانونی؟ هیئت مدیره قبلی خانه سینما جایگاه قانونی ندارند. 

*رئیس سازمان سینمایی در طول  مدتی که در وزارت ارشاد مستقر شده است با تعداد زیادی از اهالی سینما دیدار داشته است اما با مهمترین صنف سینمایی کشور تاکنون قرار ملاقات نداشته است این بی توجهی برای جامعه صنفی تهیه کنندگان آزار دهنده است.

*به تازگی مفهوم کارکردن  فی سبیل الله را به درستی درک کردیم حقوق های چند میلیونی سال های 85 به بعد آقایان مصداق فی سبیل الله کار کرد آن هاست. اگر معتقد به کار کردن فی سبیل الله هستید  هزینه های پرداخت حقوق های خانه سینما را منتشر کنید اگر نمی توانید ما آمادگی انتشار آن را داریم.

*در پی اظهارات اخیر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این که به زودی خبر های خوشی در سینما  است،  جامعه صنفی تهیه کنندگان در نامه ای کوتاه خطاب به رئیس سازمان سینمایی  نوشت: آقای ایوبی هشدار! آقای ایوبی! شنیده شده است روز سینما را بهانه کرده و در دولت «قانون و اعتدال» خانه سینما را به قانون گریزان وافراطی ها واگذار می کنید.


همه ما کم و بیش از معجزات قرآن، حکایات زیادی شنیدم و یا بعضا دیده ایم. کتابی که از زمان وحی بر قلب پیامبر(ص) تا به حال شگفتی‌های زیادی را از خود نشان داده است. یک از این شگفتی را می توان در ایران دید البته این یکی ز این شگفتی هاست. علی امینی قاری خردسالی که به مجزه قرآنی مشهور شده است نمونه ای از این دریای بی کران است.  با اینکه 11 سال بیشتر ندارد اما حافظ، مبلغ و در زمره نوابغ قرآنی کشور است. وی در خردسالی موفق به حفظ قران شد. علی در نقاط مختلف کشور بیش از هزار برنامه به زبان فارسی و عربی، و بیش از 600 سخنرانی داشته است، تفسیر جزء‌های مختلف قرآن، مسائل اعتقادی، اخلاقی و تربیتی نکاتی است که در سخنرانی‌ها و برنامه‌های او مطرح می‌شود، در جلسات برگزار شده توسط این مبلغ نوجوان، زیارت وارث و تحلیل‌های آن گفته شده و در بیست شبکه داخلی و جهانی برنامه دارد. متن زیر مصاحبه ای است با پدر و این نابغه قرآنی

*حجت‌الاسلام امینی: از اول هدفمان این نبود که از علی یک نخبه و مبلغ قرآنی بسازیم؛ هدف تربیت او به عنوان یک متفکر اسلامی بود. اما پیوند 9 سالگی علی با قبولی در کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث از او شخصیت دیگری ساخت و وقتی در رسانه ملی با دستخط آیت‌الله گلپایگانی به عنوان یک مفسر مورد تقدیر قرار گرفت؛ علم به تفسیر قرآن کریم نیز بر تمام توانمندی‌های دیگرش اضافه شد. علی هم‌اکنون کارشناسی علوم و قرآن حدیث را پشت سر می‌گذارد. وقتی از علی مصاحبه‌ای گرفته می‌شود او دلهره دارد که چگونه از مطلب قرآنی بیان شده استفاده می‌شود، دغدغه و نگرانی او در استفاده از مفاهیم قرآنی جالب است.

*در طول تاریخ حافظ قرآن زیاد داشته‌ایم که مانند علم‌الهدی به سبک شاخصی درخشیده‌اند؛ اما در کشور به ندرت دیده شده است که کودکی خودش از خردسالی سخنران باشد وقتی علی را به مصاحبه‌ای دعوت می‌کنند؛ تهیه و تحقیق مطالب به عهده خودش است، خیلی از مراسم‌ها و مکان‌های متعدد دعوت می‌شود که گاهی این موارد شامل برنامه‌های زنده تلویزیونی است؛ او بدون حضور من می‌رود و گاهی اصلا نمی‌دانم موضوع صحبت او چه مطلبی است؛ علی خوب از پس سوالات و مطالب برمی‌آید.

*بعد از تولد او، در دوران شیرخوارگی‌اش روزی پنج شش ساعت زمزمه ترتیل قرآن همیشه در خانه جاری بود تا اینکه علی به نزدیکی شش سالگی رسید؛ از آنجایی که فضا و انگیزه برای علی از قبل آماده شده بود حفظ را تا حدودی با او شروع کردیم. وقتی کوچکتر بود و من قرآن می‌خواندم؛ می‌آمد و می‌پرسید که این چیست؟ من پاسخ می‌دادم که قرآن؛ حرف‌های خدا است؛ بسیار نورانی و قشنگ است و...  علی هم که کودک بود بر حسب ظرفیت خودش می‌توانست از این صحبت‌ها استفاده کند. در هر صورت پایه‌ای که ما می‌خواستیم برایش ایجاد شد.

*سال گذشته علی در عراق در جشنواره بین المللی «سعیدبن‌جبیر» برنامه‌ای داشت که صاحب نظران زیادی در آن حضور داشته و از 15 کشور جهان در آن شرکت کرده بودند علی به عنوان سخنران برنامه به زبان عربی صحبت کرد و اولین سخنرانی عربی‌اش را آنجا ارائه داد. برای آن‌ها خیلی جالب بود که یک بچه زبان اولش آذری، دوم فارسی و زبان سومش زبان عربی است. یک برنامه دیگر هم در دانشگاه داشتیم که در آنجا هم به زبان عربی صحبت کرد و هم به زبان عربی سوالات را پاسخ داد. علی به هر شهری که  می‌خواست برود به جای اینکه اسمش را بگویند می‌گفتند "معجزه قرآنی" دارد می‌آید.

*علی امینی در پاسخ به این سوال که چرا با فضای کودکانه فاصله گرفته است گفت: من از این فضا فاصله نگرفته‌ام بلکه در داخل این فضا یک کار جدیدی را شروع کرده ام، تا سن شش سالگی که فقط بازی بود، بعد از شش سالگی هم به صورت جدی شروع کردم یادم نمی آید که روال خشک بوده باشد. به یاد دارم که پدرم آن زمان یک شمشیری گرفته بود و با این شمشیر تا آخرین قطعه‌ای که از آن مانده بود بازی می‌کردم و کشتی می‌گرفتیم. بازی‌های دیگر انجام می دادم، یا مثلاً جمعه‌ها به بوستان می‌رفتیم و با بچه‌ها بازی می‌کردیم.

*در جزء 27 پدرم حفظ را تعطیل کردند. نمی‌دانم عمداً این کار را کردند که ببینند من به این سمت باز می‌گردم یا نه؟ بعد از تعطیلی؛ خودم جزء 28 و 29 را حفظ کردم و این تعطیلی باعث نشد که حفظم را نیمه کاره رها کنم.

*انس با قرآن به نظر من ارتباط داشتن است. برای مثال وقتی از لپ‌تاپ استفاده می‌کنم می‌گویم من با این لپ‌تاپ انس دارم و اگر هم کسی با قرآن مرتبط و در زندگی‌اش نقش کلیدی داشته باشد، می‌توانیم بگوییم با قرآن مأنوس است. منظور از کلام حضرت آقا از انس با قرآن این است که به قرآن بیشتر توجه کنید؛ یعنی قرآن در طاقچه‌های خانه‌تان خاک نخورد و اینطور نباشد که هر وقت موقعیت‌هایی مانند ماه رمضان پیش آمد، چند آیه بخوانید. ما هر روز  مانند حضرت امام خمینی(ره) هشت وعده قرآن خواندن داشتیم و از یکی از منابع معتبر شنیدم که یک روز که چشمشان مریض بود و نزد دکتر رفته بودند دکتر گفته بود که شما نباید به مدت شش روز چیزی را مطالعه کنید امام فرموده بودند که باید قرآن خواندنم را نیز تعطیل کنم؟ دکتر گفته بود بله. امام فرموده بودند من این چشم ها را برای قرآن خواندن می‌خواهم و اگر قرآن را با اینها نخوانم اصلاً چشمم را نمی‌خواهم! ایشان به مسئله قرآن خواندن بسیار تأکید داشتند البته قرآن خواندن آنها مانند ما نبود که فقط خواندن باشد بلکه آنها توجه به معانی و مفاهیمی داشتند که ما از آنها بی خبر هستیم.


مسعود رایگان بازیگر سینما و تلویزیون درباره دلایل استقبال مردم از سریال های ماهواره ای مصاحبه ای با ایسنا داشته که پیشنهاد جالبی هم به مدیران سینمایی داده است که در ذیل می‌اید:

*باید ابتدا به این قضیه توجه کنیم که به عنوان مثال سریال‌های ترکیه‌ای، اروپایی و آمریکایی از چه عناصری استفاده می‌کنند.

*تجربه دیداری از فیلم‌ و سریال‌های بزرگ جزو وظایف هنرمندان است که باید به آن عمل کنیم. شبکه‌های ماهواره‌ای در حال حاضر از لحاظ رنگ، فضا، طراحی لباس و صحنه و سایر عوامل، مخاطبان ما را جذب می‌کنند و ما باید ببینیم ایراد کار ما در کجاست؟ ضمن اینکه در فیلم و سریال‌هایمان باید دقتمان را نیز بالا ببریم و ببینیم چه چیزی را قرار است در اختیار چه کسی قرار دهیم.

*به نظر من مسؤولان تلویزیون باید سریال‌های ماهواره را ببینند و آن‌ها را با سریال‌های خودمان مقایسه کنند. ممکن است مسؤولان بگویند برای سریال‌های فاخر خیلی هزینه کردیم، اما باید ببینیم بازخوردها کجاست و تأثیرش در جامعه چگونه است؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس