کد خبر 243586
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵

در این روزهای بی آرامش، در این روزهای پر از سر و صدا، در این روزهای خشونت و ناسزاگويي و درگیری تصادف، حرف‌های بی‌انتها، انسان در هر جایی که باشد نیاز به آرامش دارد اما اين آرامش را از کجا بايد کسب کرد.

به گزارش مشرق، در این روز های بی آرامش، در این روز های پر از سرو صدا، در این روز های خشونت، درگیری تصادف، حرف های بی انتها، انسان در هر جایی که باشد نیاز به آرامش دارد ، آرامشی که توام با آسودگی خاطر و دوری از نگرانی و اضطراب؛ این آرامش هدیه ای است از طرف خدای متعال که در آیه « الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكرِ اللَّهِ أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» جمع شده اند (الرعد – 28)
ترجمه: آنها كسانى هستند كه ايمان آورده و دلهايشان به ياد خدا آرامش مى‏گيرد، آگاه باشيد كه تنها با ياد خدا دلها آرامش پيدا مى‏كند.

به آن اشاره کرده است.

در ادامه عوامل ایجاد آرامش برای انسان از نظر اسلام گرد آوری شده که انشاء الله مورد رضایت خدا، و شما خواننده عزیز قرار بگیرد.

از نظر اسلام آرامش و طمأنینه امری واقعی، حقیقتی و دست یافتنی است. در متون دینی ما راه های به دست آوردن آرامش بیان شده است و همین امر بهترین دلیل بر امکان دست رسی به آن است. اگر انسان خودرا به واقع در محضر(خدای هستی بخش)ببیند با بهره جویی از کلام وحی وسخن بزرگان دین به آرامشی که آرزوی هر انسانی است دست پیدا خواهد کرد .حالا به این آیات که در تعالی روح انسانی ما نقش دارد و ما را به وادی اولیای خدا که همانا (ان اولیاء الله لاخوف علیهم ولاهم یحزنون) هدایت می کند دل بسپارید به امید آنکه عامل به فرامین کلام وحی باشیم و آرامش رابه خود و خانواده مان هدیه دهیم.


عوامل پیدایش و ایجاد آرامش:

قرآن و روایات عوامل متعددی را برای آرامش بیان نموده اند که به تعدادی از آنها در ذیل اشاره می کنیم:

1) ذکر و یاد خدا: انسان، بى‏نهايت طلب است و كمال مطلق مى‏خواهد ولى چون هر چيزى غير از خداوند محدود است و وجود عارضى دارد، دل را آرام نمى‏گرداند. نماز، ذكر الهى مايه آرامش است. «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» (الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ) سوره الرعد: آيه 28

(هدايت شدگان) كسانى هستند كه ايمان آورده و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏گيرد. بدانيد كه تنها با ياد خدا دلها آرام مى‏گيرد.

از طرفی قرآن مجید، زندگی توأم با اضطراب و رنج را نتیجه بی ایمانی و نداشتن پناهگاه معنوی می داند و می فرماید: هر كس از یاد خدا غفلت ورزد و اعراض كند، زندگی او تنگ و تاریك خواهد بود.

كسى كه از ياد خدا غافل است، آرامش ندارد و زندگى بدون آرامش زندگى نكبت بارى است.

« وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى »

2) ایمان و ذکر و یاد خدا: به تمام پریشانی هایی كه بر اثر دل باختگی در برابر تعلقات مادی پدید می آید، پایان می دهد.

3) علم و آگاهى: دستيابى به اطمينان و آرامش مى‏تواند عوامل گوناگونى داشته باشد، ولى در رأس آنها آگاهى و علم جلوه ويژه‏اى دارد كسى كه مى‏داند ذرّه‏ی مثقالى از كارش حساب دارد، «مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ»

نسبت به تلاش و فعّاليّتش دلگرم است.

4) لطف و رحمت الهى: كسى كه مى‏داند بر اساس لطف و رحمت الهى آفريده شده، «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ» اميدوار است.

5) خدا دركمين ستمگران: كسى كه مى‏داند خداوند در كمين ستمگران است" وحق کسی ضایع نمی شود، «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ» آرامش دارد.

6) خدای حكيم و عليم :كسى كه مى‏داند خداوند حكيم و عليم است و هيچ موجودى را بيهوده خلق نكرده است «عَلِيمٌ حَكِيمٌ» خوش‏بين است.

7) عاقبت بخیری: كسى كه مى‏داند باعمل صالح" راهش روشن و آينده‏اش بهتر از گذشته است، «وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏» قلبش مطمئن است.

8) انتخاب رهبری معصوم: كسى كه مى‏داند امام و رهبرش انسانى كامل، انتخاب شده از جانب خداوند و معصوم از هر لغزش و خطاست، «إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً» با آرامش دست دردست او می دهد .

پاداش اعمال :كسى كه مى‏داند كارِ نيك او از ده تا هفتصد بلكه تا بى‏نهايت برابر پاداش دارد ولى كار زشت

او يك لغزش به حساب مى‏آيد دلخوش است. «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» كسى كه مى‏داند خداوند نيكوكاران را دوست دارد، «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» به كار نيكش دلگرم مى‏شود.

9) ستارالعیوبی خدا: كسى كه مى‏داند كار خيرش آشكار و كار شرّش پنهان مى‏ماند، «يا من اظهر الجميل و ستر القبيح» شاد است.

10) آمادگی روحی: معمولاً حوادث ناگوار و غیره منتظره تأثیر زیادی در دوران زندگی آدمی می گذارد.

در صورتی كه اگر حادثه ای مترتب باشد، نگرانی كاهش می یابد. توجه به این اصل كه ناكامی ها با زندگی انسان از آغاز عجین شده و دنیا پیوسته فراز و نشیب دارد، انسان را برای تحمل شداید، شجاع می كند و در برابر حوادث سخت، صبور و مقاوم می سازد و به او آرامش خاطر می بخشد.

( امام علی(ع) می فرماید: دنیا سرایی است كه بلا و مصیبت آن را احاطه نموده و به مكر و فریب شناخته شده است. حالاتش ناپایدار است و كسانی كه در این منزلگاه فرود می آیند، از آفاتش به سلامت نخواهند ماند).

11) صبر: یكی از عوامل آرام بخش، استفاده از نیروی بزرگ صبر در برابر مشكلات زندگی است.

امام علی(ع) می فرماید: ضربات خرد كننده نگرانی را با صبر و تحمل در هم شكن. خویشتن را به صبر عادت ده كه خصلت نیكویی است و نگرانی و ترس و حوادث دنیا را به وسیلة آن بر خود هموار ساز.

حاج اسماعیل دولابی (ره) درباره رسیدن به آرامش می گوید:

اگر یک شخص غنی که به او اطمینان و اعتماد داری، به تو بگوید نگران نباش و غصّه ی بدهی هایت را نخور، خیالت راحت باشد، من هستم؛ ببین این حرف او چقدر به تو آرامش می بخشد و راحت می شوی!

خدای مهربان که غنی و تواناست به تو گفته است: ألَیسَ اللهُ بِِکافٍ عَبدَهُ، آیا خداوند برای کفایت امور بنده اش بس نیست؟ یعنی ای بنده ی من، برای همه ی کسری و کمبودهای دنیوی و اخروی ات من هستم. این سخن خدا چقدر انسان را راحت می کند و به او آرامش می بخشد؟؟ لذاست که فرمود: ألا بِذِکرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوبُ، دل ها با یاد خدا آرامش می یابد.

12) تغافل: یكی از اصول اخلاقی كه نقش بسزایی در آرامش روان و رفع اضطراب دارد، تغافل است. تغافل به معنای نادیده گرفتن بعضی از امور ناچیز و بی ارزش است كه چه بسا اعتنای به آن ها منشأ مشكلات روحی می شود. حتی روان شناسان به این اصل توجه كرده و از آن به عنوان واپس زدگی یاد نموده اند.

در همین رابطه دیل كارنگی(یک نویسنده و سخنران آمریکایی توسعه دهنده درسهایی در زمینه پیشرفت شخصی) می گوید: ما صاحب آن خُلق سلیم و روح ملكوتی نیستیم كه بتوانیم دشمن خود را دوست بداریم، ولی برای خاطر سلامت و خوشی خود باید آن ها را ببخشیم و فراموششان كنیم. كنفوسیوس(کُنفُوسیوس مشهورترین فیلسوف، نظریه پرداز سیاسی و معلم چینی است که در چین باستان زندگی می‌کرد) می‌گوید: اگر كسی بدی بكند یا مال شما را برباید، اهمیتی ندارد، بلكه فراموش نكردن و دائماً به خاطر آوردن آن است كه شما را ناراحت می كند.

اسلام چهارده قرن پیش به این اصل مهم توجه داشته و بر آن تأكید ورزیده است.

لذا امام صادق(ع) می فرماید: صلاح زندگی و آمیزش با مردم محتوای پیمانه پُری است كه دو سوّمش فهم و یك سوّمش تغافل است.

13) نسبت سنجی: از جمله اموری كه در تسكین نگرانی مؤثر است، توجه به افراد زیر دست و مصیبت دیده می باشد. در همین رابطه امام صادق(ع) می فرماید: همواره به فروتر از خود نظر كن تا قدر نعمتهای الهی را بدانی و شكر گزار او باشی و شایستة افزایش نعمت گردی و به عطایش قرار و آرام یابی.

14) واقع بینی: این موضوع واقعا در بین مردم زیاد است که هرحرفی یا کاری را به خود تلقین کنیم آن کار به طور قطع به سمت ما می آید. در یك بررسی از علل نگرانی ها گفته شده است: چهل درصد مصیبت هایی است كه هرگز پیش نخواهد آمد؛ سی درصد مربوط به غم های گذشته و آینده است كه غمگساری همة جهانیان تغییری در آن ها نخواهد داد؛ دوازده درصد هراس بی اساس برای از دست دادن سلامتی است؛ ده درصد موضوعهای جزئی و بی اهمیت است و هشت درصد ممكن است واقعاً مایة تشویش و اضطراب باشد. پس از آن چه ما معمولاً بیش از همه می ترسیم، در واقع به ندرت پیش خواهد آمد.

و چه خوش گفت سعدی:

«سعدیا ، دی رفت و فردا هم چنان معلوم نیست--- در میان این و آن فرصت شمار امروز را»

برای غلبه بر نگرانی باید درهای دیروز و فردا را به روی خویش ببندیم و به وظیفة امروز بیندیشیم و تدبیر را جانشین بیم از آینده كنیم.

در ادامه ده نکته کاربردی از برخی از تکنیک های روانشناختی را گردآوری کرده ایم تا شما با خواندن آن شادی و آرامش را در زندگیتان به وجود بیاورید.

راز اول: با خدا ارتباط برقرار كنید

حداقل نیاز انسان به روح خدایی، مانند احتیاج نوزاد است به مادر. به همان میزان كه جسم برای ادامه حیات به هوا و غذا نیازمند است، روح و باطن نیز به هدایت الهی و روح ربانی محتاج است. آرامش جان، زمینی حاصل خیز است كه دانه های "خواست و نیاز" در آن به خوبی می روید، نیازهای به حق خود را در یاد خداوند كه آرامش جان و قلب است، بكارید تا به خوبی تحقق یابند. خداوند همراه كسی است كه او همراه خداوند باشد. با توجه به خداوند و خواندن نام های او، همراهی و پشتیبانی خدا را به سوی خود جلب كنید. انسان همان است كه به آن توجه می كند، پس به خداوند توجه كنید تا الهی شوید! به خدا توكل كنید. هرچه ارتباط شما با خدا، "آن نیروی عظیم و خرد لایتناهی" بیشتر و بیشتر شود، آرامش و نشاط بیشتری را در خود تجربه می كنید و هر چه ارتباط شما با خدا محدودتر شود، ترس و اضطراب بیشتری بر شما چیره می شود. خداوند فرموده است: "اگر مرا یاری كنید، شما را یاری می كنم و قدم هایتان را استوار می گردانم." یار خدا بودن یعنی بر اساس قوانین الهی رفتار كردن، گناه نكردن، كمك به دیگران، نرنجاندن دیگران، احترام به والدین و غیره. "یار خدا بودن" در واقع همان "یاری كردن به خود" است.

راز دوم: مثبت فكر كنید

هر فكر، صورتی از انرژی است كه در جهت نیكی یا بدی خود تولید می كنیم. با اندیشیدن به افكار بهشتی با نیروی بهشتی مرتبط می شویم، شادی را احساس می كنیم و آفتاب سرور را هر جا كه رویم، می تابانیم. یاد بگیرید كه احساس هایتان را از طریق افكار مثبت مهار كنید. به دقت افكارتان را زیر نظر بگیرید و هنگامی كه یك فكر منفی هجوم می آورد، خودتان را وارسی و به جای آن یك فكر مثبت جایگزین كنید. ذهن مثبت، اوضاع مثبت را به خود جلب می كند. به خاطر داشته باشید كه عالم، به نیات ما پاسخ می دهد. افكار و عقاید ما به صورت انرژی از وجودمان ساطع می شود و به جهان بیرون راه می یابد و محیط سعی می كند آنچه را كه می خواهیم، به ما هدیه كند. راز توفیق آن است كه میزان انرژی خود را در جهت مثبت و صعودی افزایش دهیم و برای خود و دیگران همیشه بهترین ها را بخواهیم. چرا كه حتی اگر در مورد دیگران نیت بد و منفی داشته باشیم، آثار مخرب آن گریبانگیر خودمان می شود. چه زیباست كه بهترین نیات و آرزوها و افكار را برای خود و دیگران داشته باشیم تا به اوج آرامش و شادی برسیم.

راز سوم: قضاوت خود را به تأخیر بیندازید

در این جهان، هیچ حادثه ای برحسب تصادف نداریم و در همه وقایعی كه روی می دهند، لطف و رحمت الهی نهفته است. تمام حوادث برای ما پیام هایی دارند كه سبب تكامل روحمان می شوند. مثلاً شما می توانید پیام آن حادثه به ظاهر بد را بعد از گذشت مدت زمانی بفهمید و یا حتی ممكن است تا زمانی كه زنده هستید متوجه نشوید. زیرا بسیاری از این وقایع فراسوی ادراك ما و جزء اسرار الهی هستند و تلاش برای فهم حكمت خداوند با هوش محدودمان، مانند سنجش اقیانوس با پیمانه است. همچنین در ذهن الهی از دست دادنی ای وجود ندارد و اگر شما به ظاهر چیزی را از دست می دهید، معادل آن شیء و یا حتی بالاتر از آن را به دست خواهید آورد و تمام این اشیاء به عنوان وسیله ای برای تكامل و زیبایی روح شما هستند. بیایید كاملاً بپذیریم كه در هر موقعیت نامطلوب، نیكی پنهانی برای همه وجود دارد. "ساقی هر چه ریزد از لطف اوست."

راز چهارم: بر آرامش درونی تمركز كنید

در دل توفان هم، آرامش نهفته است. مهم نیست كه در هر زمانی از روز چه اتفاق بیفتد. هرچه مسائل به نظر مشكل و پردردسر بیایند و هرچه قدر هم كه بخواهیم كارهای زیادی را در آن واحد انجام دهیم، باید فقط به خلوتگاه درون خویشتن برگردیم و آرامش درونی پیدا كنیم. برای دسترسی به خلوتگاه درونی، چشم هایتان را ببندید و روشنایی آرام و ملایمی را درون خود تصور كنید. این فضا جایی است كه ضربان قلب شما به فرمان شما آرام می تپد- به آن جا بروید. از دور دست، استاد معنوی تان از راه می رسد؛ در گوشتان زمزمه می كند: "هرجا می توانید خوبی كنید، در هرچه می توانید، به هرشكل كه می توانید، هر وقت كه می توانید، به همه اشخاصی كه می توانید و تا زمانی كه می توانید." نور سفیدی فضای دلتان را آرام می كند، سپس بر این آرامش حاصل شده تمركز كنید.

راز پنجم: از آنچه هستید راضی باشید

بدن وسیله زندگی است نه جوهر آن. آن قدر كه ما انسان ها با ظاهر جسمی خود مشخص می شویم، یك درخت با تنه اش مشخص نمی شود. تجربیات ما باید مثل شاخه های درخت به ما شكل بدهد، ولی این كار را نمی كند. فقط جوهره وجودمان است كه با شرایطی محیطی از بین نمی رود، شكسته نمی شود و یا در معرض دید و بررسی دیگران قرار نمی گیرد. وجود داشتن، پرمعنا و پرمفهوم است: من وجود دارم، من هستم، من اینجا هستم، من در حال شدن هستم، تنها من هستم كه زندگی ام را می سازم و... هر كدام از ما انسان ها در این دنیا مأموریت خاصی داریم. با كمك كردن به دیگران و مهرورزی به آنان، باعث تكامل روحمان می شویم. رسالت اصلی ما در این دنیا بیدار شدن و بیدار كردن است و زندگی ما به منزله یك سفر است و هدف نیست. منظور از بیداری، فعال شدن در همه ابعاد وجود و همه زوایای زندگی است. مانند: بیداری روحی، بیداری جسمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... بیداری به زمان، مكان و خلاصه در یك كلام "بیداری الهی"!

راز ششم: به دستورات اخلاقی احترام بگذارید

از كنجكاوی كردن در زندگی دیگران دوری كنید. از خواندن نامه های شخصی و دفتر خاطرات محرمانه دیگران و گوش دادن به مكالمات خصوصی آن ها اجتناب كنید. بدون درزدن و اجازه گرفتن وارد هر مكانی نشوید. سعی در اثبات درستی نظرات و عقاید خود به دیگران نداشته باشید. تلاش نكنید كه به زور، افكار و عقاید دیگران را تغییر دهید. زیرا در صورت رعایت نكردن این دستورات، آرامش خود را بر هم می زنید. به پدر و مادر خود نیكی كنید. با آنان با صدای بلند صحبت نكنید. "بتی. جی. ایدی" می گوید: "زمانی كه شما به درگاه خداوند دعا می كنید، این دعاها به صورت شعاع های نورانی به طرف آسمان بالا می روند و فرشته ها برای اجابت آن به زمین می آیند. ولی در میان این شعاع های نورانی یكی از همه فوق العاده قطورتر و نورانی تر است و فرشتگان به محض مشاهده آن سریع به آن مورد رسیدگی می كنند. این پرتو قدرتمند و خیره كننده مربوط به دعای مادر در حق شما است. دعای مادر خالصانه ترین دعاهاست." چه زیباست به والدین خود از صمیم قلب احترام بگذارید و نیازهای آنان را تأمین كنید، زیرا كه مهر و نیكی به آنان، سبب آرامش و نشاط در شما می شود.

راز هفتم: دید جدیدی پیدا كنید

پرهای دم طاووس رنگارنگ هستند و هنگامی كه از زاویه ای خاص به آنها نگاه می كنید، درخشش و زیبایی بی نظیری دارند. خیلی از مسایل در زندگی، هنگامی ارزش خود را نشان می دهند كه از زاویه درست دیده شوند؛ ولی نگرش های متشابه و كلیشه ای، دیدن این زیبایی ها را مشكل می سازد. اگر به هر مسأله ای از زاویه ای درست نگاه كنید، در آن چیزهای باشكوه و زیبایی خواهید دید. سعی كنید همه چیز و همه كس را با چشم های تازه ای ببینید كه از طریق عادت، تیره و تار نشده اند. با این روش، شما می توانید ثروت های نامحدودی را كشف كنید. به خاطر داشته باشید كه اگر از زاویه ای درست به تمام چیزها و اشخاص نگاه كنید، هر شخص یا هر شیء از طرف خالقتان برای شما ارمغان و پیام زیبایی به همراه خواهد داشت. فلورانس می گوید: "تمام انسان ها همچون حلقه های طلایی هستند در زنجیره خیر و صلاح من."

راز هشتم: صفت های مثبت خود را افزایش دهید

از غیبت، تهمت، قضاوت نسنجیده در مورد افراد یا حوادث، حسادت، كینه، دروغ، جر و بحث كردن با دیگران و خلاصه رنجاندن دیگران به شدت پرهیز كنید. زیرا با انجام دادن این گونه اعمال تراكمی از نیروهای منفی را به دور خودتان جمع می كنید، كسی كه از این همه نیروهای منفی عذاب می كشد، خودتان هستید. زمانی كه به دیگران خوبی و كمك می كنید، تجمعی از نیروهای مثبت به دور خودتان فراهم می آورید و این نیروهای مثبت باعث آرامش و شادی شما می شوند، هنگامی كه وضو می گیرید، الكتریسیته های ساكن را به سطح بدن خود می آورید؛ آب نیز رسانا است و شما امواج آلفا (امواج آرامش بخش) تولید می كنید. با كشیدن مسح سر، این امواج را به كورتكس مغز انتقال می دهید و باعث می شوید كه ناحیه شلوغ ذهن آرام گیرد. با مسح پا، انتقال امواج آلفا را در اندام های پایینی سرعت می بخشید. بیشترین منطقه ای كه در روی كره زمین امواج آلفا دارد، كعبه است. زمانی كه شما نماز می خوانید و در جهت خانه خدا قرار می گیرید و ۷ قسمت بدن شما با زمین تماس پیدا می كند، امواجی را دریافت می كنید كه باعث آرامش شما می شوند. برای افزایش نیروهای مثبت خود می توانید در یك وان حمام، پر از آب و نمك، به مدت ۲۰ دقیقه قرار بگیرید. در بطری های رنگی آب خوراكی بریزید و به مدت ۲ ساعت در معرض نور شدید آفتاب قرار دهید؛ سپس آن ها را در یخچال بگذارید و در موقع لزوم بنوشید. بدون كفش و جوراب روی چمن راه بروید؛ زیرا طبیعت منبع انرژی نیروهای مثبت است.

راز نهم: حس ها را از همدیگر، جدا كنید

اغلب، ما به این مسأله توجه چندانی نداشته ایم كه حواس پنجگانه خود را از یكدیگر تفكیك و آن ها را به صورت مجزا از یكدیگر حس كنیم. ذهنتان را برای بالا بردن آگاهی حسی پرورش دهید. امروز بر بینایی تمركز كنید، فردا برمزه، روز بعد بر بویایی و ... مثلاً: زمانی كه در حال دوش گرفتن در حمام هستید، قطرات آب را روی بدن خود احساس كنید و از این كه باعث تمیزی و آرامش شما می شود، لذت ببرید. موقعی كه در حال غذا خوردن هستید فقط بر طعم و مزه غذا تمركز كنید. وقتی در حال ریختن چای در استكان هستید، به صدای ریزش آن گوش دهید. به این ترتیب، شروع به جدا كردن تجربیات حسی تان از یكدیگر كنید و از بابت هر كدام لذت ببرید.

راز دهم: وسایل اضافی را از محیط زندگی تان خارج سازید

اشیاء درون خانه تان را لمس كنید و از خودتان بپرسید آیا به این وسایل احتیاج دارم؟ كتاب ها را از درون قفسه بیرون بیاورید و ببینید آیا دوباره قصد خواندن این كتاب ها را دارید. هر شیء یادگاری را بررسی كنید و از خودتان بپرسید آیا هنوز لحظه ای را كه این شیء به یادم می آورد، برایم مهم و با ارزش هستند؟ لباسهایتان را باز كنید و توجه كنید كه آیا به تمام این لباس ها احتیاج دارید و از آخرین باری كه آنها را پوشیده اید چه قدر زمان می گذرد و آیا دوباره تصمیم به پوشیدن آنها دارید؟ بعد از این بررسی كاملی كه به عمل می آورید تمام وسایل و لباس های اضافی تان را یا به دیگران ببخشید و یا آنها را حراج كنید. زیرا كه هر شیء انرژی خودش را دارد و اگر به كار نرود در خانه به آب راكد تبدیل می شود. همچنین جای مناسبی برای جوندگان و پشه ها می گردند. پس باید مراقب باشید و بگذارید انرژی آزادانه جریان یابد و آب جاری گردد. اگر كهنه ها را نگه دارید، تازه ها جایی برای تجلی خویش نمی یابد. پس برای چرخش انرژی و پیشرفت در زندگی تان وسایلی را كه مورد احتیاج تان نیست از محیط خارج سازید.

 از حجت الاسلام ماندگاری درخواست کردیم درباره آرامش حکایتی بفرمایند که در ذیل آمده است:

حکایت ما حکایت آن آیه قرآن است که می فرماید: «نومن ببعض و نکفر ببعض». و به قول حکایت های فارسی، از اینجا رانده و از آنجا مانده‌ایم. نه رومی روم بودیم و نه زنگی زنگ. علت پیدایش این مشکل این است که ترکیبی و مخلوطی شدیم از سبک زندگی غربی و سبک زندگی اسلامی. نمازهای مان اسلامی است، مسجد می رویم، خمس می دهیم و زکات می دهیم، اما عروسی های مان اسلامی نیست، بازار و اقتصادمان اسلامی نیست. در نتیجه نه بهره سبک زندگی غربی را می بریم، چرا که مسلمانیم، و نه بهره سبک زندگی اسلامی را؛ چرا که مقلدِ غرب هستیم. ما باید خودمان باشیم. حتی اعتقاد دارم با سبک زندگی اسلامی، ان‌شاء‌الله می توانیم در صورت عملکرد صحیح، بهترین الگوی سبک زندگی برای اروپائیان و آمریکا و غرب باشیم. آنهایی که اهل دقت و فهم هستند می گویند این زندگی زندگی زیباتری هست، چرا که سبک زندگی اسلامی ضمن اینکه به آسایش فکر می کند، (تاکید می کنم که سبک زندگی اسلامی به آسایش هم نظر دارد) ولی آرامش از آسایش برایش مهم تر است. برای سبک زندگی غربی، آسایش از آرامش مهم تر است. لذا بحران اصلی آنها بحران آرامش است و بحران معنویت. الحمدالله رب العالمین آرامش ما خیلی بهتر از آنهاست.

و در آخر حسن ختام این گزارش را با سخنان معصومین مزین می کنیم تا روشنی بخش ما دراین هیاهوی جهان مادی باشد.

- قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:

«لَيْسَ الْبِرُّ فِي حُسْنِ اللِّباسِ وَ الزِّيِّ وَ لَكِنَّ الْبِرَّ فِي السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ؛) نيكويى در زيبايى لباس و زندگى نيست؛ بلكه نيكويى در آرامش خاطر و وقار است.»

- قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم:

«اِنَّ... أَحْسَنَ زينَةِ الرَّجُلِ السَّكينَةُ مَعَ الْايمانِ؛() همانا... نيكوترين زيبايى فرد، آرامش خاطر به همراه ايمان است.»

الگوى راستين آرامش خاطر

روزى عربى باديه نشين با شترش به مدينه آمد و مدعى شد كه حاضر است با پيامبرصلى الله عليه وآله مسابقه شتردوانى بدهد. شورى در ميان اصحاب افتاد و همگى يقين كردند كه شتر چابك رسول خداصلى الله عليه وآله در مسابقه پيروز خواهد شد. پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله به همراه رقيب خود و حاضران به ميدان مسابقه رفتند. هيجان عجيبى در بين مردم افتاده بود. مسابقه آغاز شد؛ ولى برخلاف انتظار اصحاب، شتر پيامبرصلى الله عليه وآله عقب ماند و در رقابت شكست خورد. آن دسته از اصحاب كه درباره شتر پيامبر صلى الله عليه وآله باور ويژه اى پيدا كرده بودند، از اين پيشامد بسيار ناراحت شدند و چهره هايشان درهم كشيده شد. پس از انجام مسابقه، پيامبرصلى الله عليه وآله متوجه ناراحتى آنان گرديد و به آنان فرمود: «اين موضوع ناراحتى ندارد. شتر من چون از ديگر شتران جلو مى افتاد، به خود باليد و مغرور شد و اين سبب شكست او گرديد.» آن حضرت حتى براى لحظه اى هم آرامش خود را به موجب شكست بر هم نزد؛ در حالى كه اصحاب ايشان از اين پيشامد نگران شدند.

آرامش توأم با تسليم

خانه امام باقر عليه السلام مملوّ از جمعيت بود و شيعيان براى ديدار با امام نزد ايشان آمده بودند. صداى گريه برخى از افراد خانواده امام، حاضران را بر آن داشت كه بدانند چه اتفاقى افتاده است. پس از مدتى متوجه شدند كه يكى از فرزندان امام باقرعليه السلام به شدت بيمار و در بستر آرميده است. اين موضوع سبب نگرانى خانواده امام شده بود. امام مقدارى از مهمانان خود پذيرايى كرد و پيش آنها نشست. ديرى نگذشت كه صداى شيون زنان و كودكان از اندرونى خانه امام به گوش رسيد و همه فهميدند كه كودك از دنيا رفته است. امام عليه السلام از جايش برخاست و به اتاق درونى رفت و پس از اندكى با چهره اى گشاده بازگشت و دوباره پيش مهمانان خود نشست. يكى از آنان از امام اجازه گرفت تا سؤالى مطرح كند.

او از امام عليه السلام پرسيد: هنگامى كه ما صداى شيون و گريه شنيديم، با خود انگاشتيم كه حتماً براى شما از اين مصيبت، اندوه و تشويشى زياد حاصل مى شود؛ اما اكنون شما را با چهره اى گشاده مى بينيم. ما ترسيديم براى شما اتفاقى بيفتد؛ ولى اكنون شما را گونه اى ديگر يافتيم.

امام باقرعليه السلام با چهره اى آرام و قلبى مطمئن فرمود: «إِنَّا لَنُحِبُّ أَنْ نُعَافَى فِيمَنْ نُحِبُّ فَإِذَا جَاءَ أَمْرُ اللَّهِ سَلَّمْنَا فِيمَا يُحِبُّ؛) به درستى كه ما نيز مى خواهيم آنكه دوستش داريم (فرزندمان)، در سلامت باشد؛ ولى وقتى كه [خواست و] امر خدا [در مورد ما] نازل شد، به آنچه او دوست مى دارد، تسليم مى شويم.»

همان گونه که ملاحظه کردید در آيات و روايات و متون دينى ما از آرامش با تعبير «سكينه» و «اطمينان» ياد شده است. آرامش و اطمينان قلبى هديه اى آسمانى است كه خدا آن را به مؤمنان ارزانى مى دارد.

امید است با خواندن این مطالب و عمل کردن به آنها ذره ای از روزمرگی زندگی پر تنش شهری رهایی پیدا کیند و یاد خدا شما را به آرامش واقعی نزدیک کند



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 27
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ماندگاری ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    15 2
    عالي بود ....
  • امیربهزادی ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    9 1
    با سلام مطالبتون بسیار خوب و کاربردی بود اما اگر آیات قرانی و احادیث مرتبط بیشتری رو ذکر کنید بهتر ازین هم خواهد شد
  • خانم الهه ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    18 2
    واقعا به این متن احتیاج داشتم.دستتون درد نکنه.اجرتون با خدا
  • مینا ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۸
    17 16
    بامرگ آرام میگیرم
  • نسیم ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    15 4
    مطالبتون خیلی خوب بود، به نظرم امروزه انسانها در روزمرگی پر از تشویش خود به اینگونه توصیه ها احتیاج دارند.مرسی
  • شیما ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    7 1
    دستتون درد نکنه
  • مهری ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۳
    17 1
    سلام.من واقعا به این مطالب نیاز داشتم.نتنها قلبم اروم شد بلکه الان میدونم چطور برای اینده تصمیم بگیرم.خیلی ممنون
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
    9 1
    دستتو ن درد نکنه
  • saba ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    5 1
    عالی بود ... اجرتون با خدا
  • محبوب ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    10 1
    چه حس خوبیه حس آرامش وقتی ببینی اون بالا یکی هست که دوست نداره تو ناراحت بشی دوست داره تورو اروم ببینه و وقتی میدونی خدا این همه مراقبته و همواره کمکته قلبت وجودت روانت زندگیت ناراحتیات همه همه آروم میشه خدا خیلی دوست دارم بابت ارامشی که بهم دادی ممنونم مرسی از مطالب آرامش بخشتون....
  • مرتضی ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    23 1
    من دارم آب میشم،نمیتونم به اضطرابم غلبه کنم،غذا نمیتونم بخورم و مرتب معدم خونریزی میکنه خدایا من صبر ندارم التماس میکنم به درگاهت که من رو اینطور ازمایش نکن که من ظرفیتش رو ندارم! خدایا اگه این کفاره گناهان شرم آور منه با تمام وجود میگم غلت کردم فقط اینطوری منو مجازات نکن میدونم لیاقت بدتر از اینها رو دارم ولی تو غفاری تو رحیمی خدایا به درگاهت توبه میکنم یا چهارده معصوم : من رو شفاعت کنید ، به عشقی که به شما دارم قسمتون میدم!
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    9 4
    ممنون از زحمات شما واقعا عالی بود ولی حیف که این مسئولین کاری کردند که همه با دید بد به اسلام نگاه کنه
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    4 1
    من هروقت میرم حرم های مطهر ، مثل حرم های امامزادگان، قلبم تا حد زیادی آروم میشه و در کل تا وقتی رابطه ام با خدای مهربون خوبه، حالمم خوبه و اگه ازش دور باشم مضطرب میشم
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    6 3
    عالی وبی نظیر بود خیلی اروم شدم
  • خدیجه ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    8 1
    سلام متن خیلی عالی و جذاب و مفیدی بود. ترکیب بسیار هنرمندانه و دقیقی از آموزه های دینی به همراه نکات روانشناسی, واقعا تاثیرگذار. با سپاس فراوان
  • صادق ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    14 1
    خدایا تو آخرین طبیبی.دست ما را رها نکن.
  • الهه ناز ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    4 1
    عااااااالي بود ممنونم
  • فاطمه ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۲
    5 1
    مطالبتون خیلی خوب و قابل فهم بود. ممنونم
  • سارا ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    7 1
    سلام خدای خوبم منو لز مرگ حتمی به بعد از 5روز تو icu بودن نجات داد خونریزی مغزی بعد از زایمان اما من چزور تشکر کنم؟ مطینم دعای همه به خصوص مادرم بود و فرشته کوچولومخدایا شکرت
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    2 1
    کمک کمک
  • fivhl ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    2 3
    سلام خدا دیگه نمیکشم قلبم را اروم کم طاقت ندارم اگه ارومم نمیکنی ببر پیش خودت دارم دق می کنم چکار کنم چرا به داد م نمیرسی اخه چکار کنم چرا جوابمو نمیدی
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
    4 1
    تشكر فراوون براي مطالب زيباتون
  • محمد ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۲
    3 0
    عااااااااالی
  • مجید ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 3
    مطالب مربوط به بحث روانشناختی تکراری بود
  • محمدی ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    3 0
    بسمه تعالی در گردآوری مطالب خیلی زحمت کشیده بودید تشکر میکنم . اجرتان با خدا . انشالله
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    4 0
    ممنون عالی بود
  • ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    2 0
    خیلی ممنون واقعا کمکم کرد
  • سمیرت ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    3 0
    ممنون
    • حسین پیرهادی US ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      0 0
      سپاسگذارم
  • فرناز ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    6 0
    اومدن اين لينك توى گوگل برام عجيب بود انگار بايد همين هارو ميشنيدم، ازتون ممنونم قلبتون پر از آرامش و زندگيتون پر از آسايش
  • فرناز ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    3 0
    اومدن اين لينك توى گوگل برام عجيب بود انگار بايد همين هارو ميشنيدم، ازتون ممنونم قلبتون پر از آرامش و زندگيتون پر از آسايش
  • احمد ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    6 2
    با سلام،مطالبتون به آدم دلگرمی ميده،امیدوارم که همه گرفتارياشون رفع بشه به امید خدا ،واسه منم دعا کنید...
  • ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    5 0
    روزنه امید در دلم روشن شد
  • الي ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    3 0
    واقعا ممنونم از اين همه مطالب زيبا و ارامش بخش، دلم واقعا ارام شد
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    8 0
    خدا خیر تون بده برای من خیلی دعا کنید دلم بچه می خواد ولی باید صبر کنم آن شاالله خیره
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    2 0
    ممنون از مطالب خوبتون از همه شما التماس دعا دارم
  • ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    2 0
    به نام خداوند مهربان و بخشنده مطالبتون هم از نظر بار معنوی وهم از نظر علمی واقعا پاسخگوی سوالات و نیازها در رابطه با موضوع آرامش بود. اجرکم عندالله
  • زهرا ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
    4 0
    خیلی خوب بود اروم شدم ازتون میخوام اول برای سلامتی وظهور زود تر امام زمان وبعد برای خودتون وبعد برای من وعا کنید خیدی محتاجم
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
    7 0
    ارامش واقعا نعمت خیلی بزرگیه ،خدا ب همه ارامش بده ،واسه منم دعا کنید .
  • فرشته ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۸
    2 0
    سلام من دارم دیونه میشم خداکجاس چرانمیبینه منو چرا راحتم نمیکنه خدایاالتماست میکنم کمکم کن دلم داره منفجر میشه ایقد ازار واذیتم دادن بسمه خدابسمه ایقداشک ریختم امروز ب مرزجنون رسیدم خانواپم کشتن منوخدایا یامنوراحت کن ک بمیرم یانجاتم بده
  • جلیل ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    6 2
    مادرم حالش مناسب نیست برایش دعا کنید
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
    4 0
    خدایا همه مریض ها رو شفا بده
  • ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
    3 0
    ممنون دلتان به خدا و به دعا روشن
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    3 0
    مرسي خيلي عالي بود دستتون درد نكنه.من اينروزا گرفتار مشكلاتي شدم كه ارامش رو ازم گرفته.ترو خدا واسم دعا كنيد.
  • ناشناس ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    1 0
    خیلی خیلی ازتون متشکر و ممنونم.
  • Rayyn ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    2 1
    ببخشید می تونید منبع را برای ما بنویسید برای تحقیق مدرسه باید بگم با تشکر از مطلب خوبتان
  • محمد ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    1 0
    مطالبتون عالی بود
  • Liela ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    1 0
    عالي بود ممنونم
  • زینب ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    2 0
    باسلام ممنون از مطلب های خوبتون ک خیلی اموزنده اند
  • مجید ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    4 0
    میخوام گریه کنم ولی غرورم نمیزاره ،یه بغضی تو گلومه ، اون ایه ای که گفته بود «كسى كه از ياد خدا غافل است، آرامش ندارد و زندگى بدون آرامش زندگى نكبت بارى است.» انگار با من بوده
    • سعید IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
      0 0
      از امام حسین کمک بگیر مراسم عزا داری ها شرکت کن نوحه دانلود کن سبک میشی
  • پریسا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
    1 3
    واقعا ممنونم مطالب زیادی راجبه ارامش خونده بودم ولی این مطلب از همه بهتر بود
  • علی ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
    1 0
    خدا اوووووولین و اخیرین طبیبه و مطمئن باش همیشه باهاته
  • حسین ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    چکم برگشت خورده طلبکارا و... داشتم گریه میکردم که اومدم تو سایتتون دلم اروم شد اجرتون با ارباب بی کفن
  • فاطمه ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    1 0
    بسیار عالی بود.
  • بنده خدا ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    2 0
    وقتی عاشق کسی هستیم شب و روز اونو کنار خودمون داریم. بافکرش زندگی میکنیم و بخاطرش زنده می مانیم . حالا اگه اون کس ما خدای ما باشد که ههمیشه همراه ماست چه گونه باید باشیم
  • علی ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    1 0
    راست گفتن بزرگان دل فقط به یاد خدا ارام میگرد
  • علی ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    1 1
    راست گفتن بزرگان دل فقط به یاد خدا ارام میگرد
  • ندا ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
    1 0
    بسیار عالی و متعارف
  • کسری ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 1
    سلام ممنون از نوشته هاتون
  • حسینی ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    5 1
    ممنون از مطالبتون عالی بود ارامش قلبی همه ما فقط با صداقت با خداست با خدای خودمون رو راست باشیم قلبی باشه واقعا باعث میشه ارام بگیریم وقتی بازگشت همه به سوی خداست دیگه نگرانی چرا اغوش خداوند همیشه روی بندگان باز است مثلا خود من پدرم 20سال پیش فوت شده اگر اون موقع فوت نمیشد الان 90 سال داشت باید این دنیا را ترک میکرد پس همه باید توشه اخرت را جمع کنیم زیاد به فکر دنیا نباشیم همه چیز را به خدا بسپاریم از صمیم قلب همه را درست میکنه زندگی هم بکنیم ولی تو فکر وخیال الکی نریم برای شادی روح پدر من هم صلواتی بفرستید اجرت شما با خداوند ارام دهنده قلبا
  • ز و ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۳
    7 0
    عالی بود چند روزی بود دل نگران بودم اروم شدم
  • ایلیا ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
    4 0
    سلام،چندماه میش یه خبر بد بهم دادن از اون موقع شبا که میخام بخوابم دلهره توپش قلب دارم،آرزوی یه خواب مانده تو دلم تاب تو رختخوابم میشینم توپش قلبم میره بالا،خدایا کمکم کن به حق خانم فاطمه زهرا،تورو خدا سر نمازتان منم دعا کنین ،
  • مریم ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    5 1
    واقعا اروم شدم.ممنون
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
    8 1
    ممنون واقعا مفيد بود براي من و توام با آرامش
  • صدیقه IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    0 0
    سلام خیلی ممنون که این همه زحمت میکشید تا دل‌های بندگان خدا را به خدا نزدیک کنید خدا هر حاجتی که دارید براورده کند خیلی برام تاثیر گذاشت و دلم ارامش گرفت
  • صدیقه IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    0 0
    سلام خیلی ممنون که این همه زحمت میکشید تا دل‌های بندگان خدا را به خدا نزدیک کنید خدا هر حاجتی که دارید براورده کند خیلی برام تاثیر گذاشت و دلم ارامش گرفت
  • صدیقه IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    0 0
    مفید بود ممنونم
  • ماهرخ IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    0 0
    سلام ممنون از مطالب عالیتون من واقعا بهش نیاز داشتم
  • علی IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    0 0
    خیلی عالی بود ممنون ذکر خداوند معجزه میکنه
  • a go IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    0 0
    عالی واقعا با یاد خدا.....
  • صبر جمیل IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
    0 0
    سلام خدا خیرتون بده مطالبتون عالی بو.من دلم خیلی شکسته خیلی تو دلم بدجور حس غصه ست خدا رو هم خیلی دوست دارم خیلی دوسش دارم اسمش میاد نور امید ی تو دلم میفته اشکم در میاد میدونم یه روزی به دادم میرسه خوب میدونم اونم منو دوست داره اون منو تنها نمیزاره لعنت خدا بر شیطان
  • AF ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
    1 2
    خداوند همرای کسی است . که او همرای خداوند باشد عاااااااالی بود ممنون
  • محمد IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    0 0
    عالی بود ممنون از مطالب کاربردی و آموزندتون.
  • اسدالله AF ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
    0 1
    دقیقامتون که ذکر کرده اید من کاملا موافقم آرامش درونی انسانها را به آسایش و رفا میرساند نکته های که نوشته ایدواقعا کسی تجربه کند به آرامش میرسدممنون تان
  • عباس طاهری IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 2
    باسلام این یک واقعیت است که گناه انسان را ناارام میکند ولی چه بر سر ما اورده اند که عصبانی ترین کشور جهان هستیم واقعا مقصر کیست ؟
  • Leila IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    0 0
    با سلام واقعا مطالب عالى و كاربردى ارائه كردين بسيار ممنون خيلى احساس خوبى به من داد خدا اجرتون بده
  • Leila IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
    0 0
    با سلام واقعا مطالب عالى و كاربردى ارائه كردين بسيار ممنون خيلى احساس خوبى به من داد خدا اجرتون بده
  • محمد IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 0
    خدا اجرتون روبده . عالی بود
  • سعیده IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    0 0
    سلام
  • سعیده IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    0 0
    دلم میخوادهواوزندگیش وهرچی خوب در کنارشوهرم باهش قسمت میکردم وعالی میشدنه که شوهرم با دیگران ومادرم هم راقدرش رابدانم
  • هستی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
    0 0
    سلام خیلی عالیه التماس دعا دارم
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    0 0
    بینهایت زیبا و آرامش بخش بود ممنونم
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    15 0
    بینهایت زیبا و آرامش بخش بود ممنونم
  • ناشناس IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    1 0
    خیلی زیبا بوددمتون گرم اجرتون با امام حسین
  • محدثه AE ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    0 0
    عالییی
  • الهه IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    0 0
    بسیار عالی، آرامش بخش، بر اساس شناخت انسان، خداوند و منابع دینی و آموزنده بود. همچنین مطالب آن در شرایط بحرانی و نا امیدی کنونی ما امیدوارکننده بود
  • مهنا IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    0 0
    خیلی عالی بود ممنونم
  • رضوان شفیعی IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    0 0
    مطلب واقعا فوق العاده ای بود
  • هموطن IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
    0 0
    مطالب بسیار شیرین و قابل فهم واثرگذار بود ممنون از ارایه اینگونه مطالب
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
    0 0
    حالم خیلی بد برام دعاکنید دیگ بریدم نمیتونم با کسیم درد ودل کنم
  • زهرا IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
    1 0
    خیلی عالی بود زحمت کشیدید از خیلی چیزا دست کشیده بودم یه سرچی کردم برای آرامش که مطلب شما رو خوندم و دلی تازه شد
  • طاها IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    1 0
    چرا آروم نمیگیرم.همش گریه میکنم.استرس ولم نمیکنه.سعی میکنم گناه نکنم.ولی نمیدونم چراآروم نمیگیرم.امیدمو بعضی وقتاازدس میدم.اعتمادبنفس میخام ولی هیچوقت خدابهم نمیده
  • IR ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام فوق العاده زیبا بود،خدا خیرتون بده.ممنون.
  • مهربان IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    0 0
    با سلام و تشکر از مطالب سودمند و مفید و ارامش دهنده و کاربردی تون سپاسگزارم
  • زهرا IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    2 0
    همیشه ..دعا هایی که کاربرد خوبی داره رو بفرستید
  • دانیال IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    1 0
    سلام مطالب بسیار خوبی بود از شما ممنونم...
  • لیدا IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    خیلی حس خوبی پیدا کردم واقعا حالم بد بود وداشتم گریه میکردم اما الان خیلی خوبم دلم آروم گرفته ممنون از این مطلب بسیار تاثیر گذار
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    یارنظرمیکندتوبه اثرمیکندخداهمیشه باماست خیلی راحت بااوحرف بزنیدکه حتماکمک میکند🤲🤲🤲🤲🌹🌹🌹🌹🤗🤗🤗🤗
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 0
    باسپاس فراوان ازخدایی که چنین بندههایی آفریده که با مطالب زیبایشان آرمش را به ما هدیه میکنندخیلی عالی بود التماس دعا دارم از همه عزیزان •♥︎♡
  • زهرا IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    1 0
    واقعا عالی بود دستتون درد نکنه اجرتون با مولا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس