در میان چهره‌های فرهنگی این برنامه افرادی چون وحید جلیلی، علیرضا قزوه، خانواده شهید احمدی روشن، خانواده شهید تهرانی مقدم، مجتبی رحماندوست، لاله افتخاری و عزت‌الله مطهری حضور داشتند و در بخش‌های مختلف برنامه به رونمایی از نوشت‌افزارهای روشنا پرداختند.

گروه فرهنگی مشرق - مراسم رونمایی از نوشت ابزارهای ملی بعد از ظهر امروز در سالن همایش های سوره و با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور برگزار شد.

در میان چهره های فرهنگی این برنامه افرادی  چون وحید جلیلی، علیرضا قزوه، خانواده شهید احمدی روشن، خانواده شهید تهرانی مقدم، مجتبی رحمان دوست، لاله افتخاری و عزت الله مطهری حضور داشتند و در بخش های مختلف برنامه به رونمایی از نوشت افزارهای روشنا کردند.

100 طرح مختلف با موضوعات روز جمهوری اسلامی


در ابتدای این برنامه که با یک ساعت تاخیر آغاز شد، سعید حسینی یکی از عوامل طراحی و تولید نوشت افزارهای ملی به روی صحنه رفت و ضمن تشکر از حضار و مسئولان فرهنگی اظهار داشت: ما به دلیل اهمیت لوازم التحریر وارد این حوزه شدیم. بخش نوشت افزار بسیار استراتژیک است  چرا که بچه های ما 12 سال از عمر خود را با این محصولات ارتباط مداوم دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه در تمام این سالها  لوازم التحریری که در اختیار دانش آموزان ما قرار گرفته بود همگی با طرح کاراکترهای غربی بوده و همگی میدانیم که اینها آثار مخرب فرهنگی به جای می گذارند.

متولی طرح روشنا گفت: سال گذشته برای اولین بار و به صورت آزمایشی چند طرح ملی را به عنوان نوشت افزار در بازار توزیع کردم که استقبال مردم را در پی داشت به همین دلیل از آذر ماه سال قبل به شکل جدی تری وارد این حوزه شدیم تا ضمن تحقیق و بررسی همه جانبه در مورد این طرح، آثار متوعی به مخاطبان ارائه بدهیم.

حسینی با اشاره به اقدامات انجام شده در راه ملی کردن نوشت ابزارهای دانش آموزی اضافه کرد: بیش از 100 گرافیست، طراح و انیماتور در این پروژه همراه ما بودند و با کار شبانه روزی موفق شدیم حدود 100 طرح مختلف را با موضوعات روز جمهوری اسلامی نظیر شهدا دفاع مقدس، شهدای هسته ای، مفاخر ملی و مذهبی و ... تولید کردیم.

وی تصریح کرد: در 5 گروه به خلق کاراکتر پرداختیم. پارسا، پروانه ها، خانواده رضوی دلاوران و بچه های ایران که این طرح ها را در قالب، دفتر یادداشت، برنامه هفتگی، جامدادی، کیف و قمقمه در اوردیم و وارد مرحله تولید نیز شده است. ضمنا سعی می کنیم در آینده جدی تر پیگیری کنیم تا این کار به یک جریان تبدیل شود. یعنی باید فیلم و انیمیشن در این حوزه تولید شود تا بچه ها این شخصیت ها را بهتر بشناسند و در نتیجه به خرید محصولات این چنینی ترغیب شوند.

حسینی در پایان گفت: در حال حاضر حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز وارد این حوزه شده اند و در حال کار بر روی چند طرح ملی هستند تا به ما در تبدیل کردن این کار فرهنگی به یک جریان فرهنگی کمک کرده باشند.

طرح چهره احمدی روشن، پرمخاطب ترین محصول روشنا

پس از سخنرانی یکی از دست اندرکاران طرح ملی روشنا،  وحید جلیلی رئیس دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی رو بروی حضار قرار گرفت و ضمن ابراز خوشحالی از برپایی چنین طرحی گفت: در این زمینه اگر نگاهی به گذشته داشته باشیم، به مصوبه 474 شورای انقلاب فرهنگی در سال هزار و سیصد و هفتاد و دو بر می خوریم. نکات مختلفی در این آیین نامه ذکر شده است. مثلا این که نباید از تصاویر نامناسب  و هنجار شکنانه در طراحی نوشت افزارها استفاده شود. یا مثلا جای دیگری آمده بود که صدا و سیما و رسانه های جمعی موظف هستند در انتشار اخبار در این زمینه تبلیغات مناسب داشته باشد. امروز 13 سال از تصویب این آئین نامه می گذرد اما همه شما قطعا برای بچه های خود لوازم التحریر خریداری می کنید. خودتان قضاوت کنید که این طرح 13 ساله تا چه حد اجرایی بوده است.

وی سپس در مورد روند رو به رشد این طرح ملی اظهار داشت: در این سالها ما از ورود به حوزه فرهنگی عمومی ترس داشتیم و کمتر به این حیطه وارد شدیم. فکر کردیم که کار سختی است اما پارسال که عده ای از روی لبریز شدن کاسه صبرشان وارد این حوزه شدند و کارهایی انجام دادند، متوجه شدند که اتفاقا کار آسانی است.

مسئول برگزاری جشنواره فیلم و مستند عمار ادامه داد: ما در طراحی محصولاتمان خیلی اتفاقی و بدون برنامه ریزی قبلی چهره شهید احمدی روشن را هم استفاده کردیم. در کمال تعجب دیدیم این طرح به یکی از محبوب ترین محصولاتمان بدل شد و از ارگان ها و سازمان های مختلف کلی تماس تلفنی داشتیم که محصولات مارا با عکس این شهید بزرگوار درخواست می کردند.

جلیلی گفت: امروز خوشبختانه این کار را با قدرت شروع کردیم  و مراکز بزرگی برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده اند. ما یک تولید 150 میلیون نسخه ای از مصولاتمان داشتیم که رقم قابل توجهی است اما نسبت به ظرفیت بازار خیلی محدود است و باید تلاش کنیم تا این فاصله را هر روز کمتر کنیم.

در ادامه برنامه از خانواده شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی خواسته شد تا به روی صحنه آمده و هر کدام از یکی از طرح های روشنا رونمایی کنند.

پدر، همسر و فرزند شهید احمدی روشن به روی جایگاه رفتند و طرح "پارسا" که یک قهرمان انیمیشنی ایرانی است و قرار شده از این به بعد یار کودکان فارسی زبان باشد، به دست علیرضا، فرزند این شهید بزرگوار رونمایی شد.

مادر شهید مصطفی موسوی نیز به روی صحنه رفت و از طرح "پروانه ها" رونمایی کرد. ضمن این که طرح "بچه های ایران" به دست سرشار، مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان معرفی شد.

دکتر لاله افتخاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس چهارمین نفری بود که روبروی حضار قرار گرفت و از طرح "خانواده رضوی" رونمایی کرد.



 در این مراسم رضا اسماعیلی، شاعر پیشکسوت ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی، بیان داشت: خوشحالیم که مؤسسه روشنای زندگی به سمت چاپ و انتشار لوازم‌التحریرهای ایرانی _ اسلامی حرکت ارزشمند را انجام داده است که این حرکت، قابل ستایش است.

وی با بیان اینکه تولید نوشت‌افزارهای ایرانی _ اسلامی سال‌ها در کشور مورد غفلت واقع شده بود، اضافه کرد: یکی از راه‌های مبارزه با تهاجم فرهنگی این است که شهدا و آرمان‌های خود را مردمی کنیم و با همین ابزارهای فعلی همچون «روشنا» آنها را به مردم کوه و بازار معرفی کنیم.

اسماعیلی در پایان شعری را به ساحت مقدس شهدا تقدیم کرد که در ذیل آن را می‌خوانید:

کاش می‌شد آسمانی می‌شدیم

چون شهیدان جاودانی می‌شدیم

کاش می‌شد مثل دریا بی‌کران

مثل عطر گل جهانی می‌شدیم

کاش ما هم مثل باران

وارث یک دل رنگین‌کمانی می‌شدیم

کاشکی در مکتب چشمان عشق

عاشقان نکته دانی می‌شدیم

کاشکی چون داغ سرخ کربلا

ریشه‌دار و باستانی می‌شدیم

سهم ما می‌شد تمام زندگی

گر شهید بی‌نشانی می‌شدیم

تا به کی پابند وسواس زمین

کاش می‌شد آسمانی می‌شدیم

وی در ادامه بیان کرد: علاقه‌ دارم چندین بیت شعر از شهید زنده یاد انقلاب «خلیل عمرانی» در جریان کنگره شعر علمی که درخواست کرده بودیم که کار کنند، و او هم یک مثنوی بسیار فاخر و ارزشمندی را سرود، که هنوز این مثنوی چاپ نشده است.


در پایان این مراسم دفاتری که با تمثیل شهید علی محمدی، شهید شهریاری و شهید تهرانی‌مقدم توسط خانواده‌های شهید رونمایی شد و دفتر تحریر سریال «وضعیت سفید» توسط عزت‌الله مطهری نویسنده کتاب «خاطرات عزت ‌شاهی» و دفاتر تحریر «بچه‌های ایرانی» توسط رضا مؤمنین، معاون پژوهشی و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    0 0
    این کارهای تنش زا باعث ناراحتی امریکا و انگلیس و اسرائیل میشه.....هر چه زورتر اینو ترور کنید.......
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    خفه شو ...
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    تنش اونه که دانشمند یه کشور ترور بشه! آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    كاملا بجا وضروري بود، گرچه پيش تر ها بايد به اين مبارزه فرهنگي مي پرداختيم.موفق باشيد.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    بعد از سي و اندي سال که از انقلاب مي گذره تازه اولين سري از اين نوع لوازم التحرير اومده توي بازار ......................... خوبه که اومده ولي چرا اينقدر دير ...
  • ghadir64 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    فکر کنم اینایی که منفی دادن نگرفتن منظورو
  • مریم ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    چی چی؟ این نظر چیه منتشر کردید؟
  • مریم ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    کار بسیار خوبیست امیدوارم که حوزه تولید و توزیع این محصولات گسترده باشه
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    باید ترور بشه چون با اعتدال دولت کلید منافات داره
  • کوروش ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۰
    0 0
    ما که از این طرحها نمیخریم.
  • ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    شما به عنوان یک ایرانی ،نفس هم نکش چون ممکنه باعث تنش و ناراحتی آمریکا و انگلیس و اسرائیل بشه ما کشور عزت مندی هستیم و امثال اسرائیل را به رسمیت نمیشناسمیم درود بر موسسه روشنا،فعالیتهاتون عالیه
  • ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    خداقوت
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    لیاقت می خواد
  • یونس ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    با سلام لطفا نحوه حمایت و دسترسی به این محصولات رو هم بفرمایید. با تشکر!
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    0 0
    این قدر کار بلد بودند، در خصوص امور فرهنگی. جامعه به این بزرگی که فقط یک دفترچه با عکس شهید رونمایی کنند
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 0
    جالبه کار را برعکس گرفتن!! همه جای دنیا اول فیلم و کارتونش در میآد بعد میرن لوازم التحریر و تی شرت و بازی رایانه ای اش را می سازند، اینها اول لوازم التحریر را زده اند، بعد میگن کاش یه نفر بیاد فیلمش را بسازد!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس