رسانه های خارجی همزمان با آغاز انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهرها و روستاها بخش قابل ملاحظه ای از اخبار و برنامه های خود را به بازتاب این رویداد اختصاص دادند.

به گزارش گروه بین الملل مشرق، رسانه های خارجی همزمان با آغاز انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهرها و روستاها بخش قابل ملاحظه ای از اخبار و برنامه های خود را به بازتاب این رویداد اختصاص دادند.


گاردین

روزنامه انگلیسی «گاردین» در صفحه ویژه‌ای که به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران باز کرده به انعکاس مسائل پیرامون انتخابات پرداخته و نوشته: طبق گزارشی که بی‌بی‌سی منتشر کرده، به خاطر حضور بالای مردم انتظار می‌رود ساعت رای‌گیری تمدید شود.

مردم بسیار پرشور و خوشبین هستند. آنها درباره سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای بعد از رای‌گیری با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.





فرانس۲۴

شبکه تلویزیونی "فرانس 24" خبر اول امروز خود را به انتخابات امروز ریاست جمهوری ایران اختصاص داده است. این شبکه با اشاره به آغاز انتخابات ریاست جمهوری از صبح امروز ابتدا سخنان رهبر انقلاب در مورد عدم طرفداری از هیچ یک از نامزدهای انتخابات را پخش می کند و در ادامه به معرفی نامزدهای انتخابات پرداخته است.



خبرگزاری فرانسه

خبرگزاری فرانسه نیز که از صبح امروز جمعه اخبار انتخابات را پوشش لحظه به لحظه می دهد، نوشت: ایرانی ها به خاطر حس مسئولیت، وظیفه و به امید فردایی بهتر پای صندوق های رای حاضر شدند.


خبرگزاری آلمان

خبرگزاری آلمان در مطالب متعددی گزارش دادند: زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران که قرار است ساعت 14:30 به وقت گرینویچ(18 به وقت تهران) پایان یابد، به خاطر مشارکت بالای مردم احتمالا تمدید می شود.


وينر سايتونگ

سايت خبري اتريشي "وينر سايتونگ" (wienerzeitung) با اشاره به شركت هر شش نامزد در نخستين ساعات رأي‌گيري نوشت: «شركت مردم در انتخابات، بسيار بيشتر از پيش‌بيني‌هاست. صف‌هاي طولاني در مقابل شعب اخذ رأي، نشانه اهميت انتخابات براي مردم در شهرهاي مختلف است.»


نیویورک تایمز

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره انتخابات ایران نوشت: در حالی که انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه آغاز شد، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران به انتقاد شدید از آمریکا پرداخت و درخصوص تردید آمریکا درباره نتیجه انتخابات ایران به خبرنگاران گفت: به دَرَک که قبول ندارید.



اگر ملت ایران می‌خواست آنطور که شما می‌خواهید عمل کند که کلاهش پس معرکه بود. ملت به مصلحت خود عمل خواهد کرد و ان‌شاءالله خداوند به امروز ملت برکت دهد تا آنچه مطابق شأن ملت ایران است پیش بیاید.

خبرنگار روزنامه آمریکایی 'نیویورک ‌تایمز' در تهران: یکی از شرکت‌کنندگان در انتخابات می‌گوید که نخستین فردی بود که با رای خود انگشت به چشم دشمنان ایران فرو کرد/ بسیاری از رای‌دهندگان می‌گویند که رای آنان از هر بمبی مفیدتر و موثرتر است


اسکای نیوز

شبکه خبری اسکای نیوز در تحلیلی درباره انتخابات ایران نوشت: رهبر عالی ایران بعد از انداختن رای خود به صندوق، مقامات آمریکایی را به باد انتقاد گرفت و گفت: اگر آمریکا سیستم انتخاباتی ما را قبول ندارد، اصلا اهمیت ندارد.



اسکای نیوز با اشاره به اینکه انتخابات ایران جانشین محمود احمدی نژاد را بعد از سال مشخص میکند نوشت: هنوز مشخص نیست چه کسی برنده انتخابات است اما طی روزهای اخیر چرخش غیرمنتظره ای به سمت کاندیدای میانه روها و اصلاح طلبان ایجاد شده است اما مشخص نیست که کاندیداها بتوانند آرای لازم برای پیروزی یک مرحله ای را کسب کنند.



رویترز

رویترز به نقل از یکی از شاهدان عینی خود در تهران در صفحه ویژه انتخابات ایران اذعان کرده است که تعداد کثیری از مردم پایتخت ایران در برابر صندوق‌های اخذ رای اجتماع کرده‌اند تا در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر، شرکت کنند.

این خبرگزاری نوشت: با توجه به صف‌های طولانی در مقابل صندوق‌های اخذ رای در مناطق مختلف ایران، به نظر می‌رسد میزان مشارکت در انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهور جدید این کشور بالا باشد.





CNN

شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا گزارش داد، آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران اولین رای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اول صبح امروز(جمعه) به صندوق رای‌گیری انداخت.



این شبکه خبری در ادامه آورده است، رای ایشان نشان دهنده آغاز رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری ایران است.


BBC

شبکه خبری بی بی سی با اشاره به واجد شرایط بودن میلیون ها ایرانی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نوشت: واجدین شرایط از بین 6 نامزد جانشین محمود احمدی نژاد را انتخاب می کنند.

این رسانه انگلیسی در بخش دیگری از این مطلب به بیانات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر لزوم مشارکت مردم در انتخابات و رقم زدن "حماسه سیاسی" و همچنین انتقاد از دخالت های آمریکا در امور داخلی ایران پرداخت.





تاگس شاو

"مارتين وايس" (Martin Weiss) خبرنگار شبكه "آ.ر.د" (ARD) از تهران در مصاحبه با سايت "تاگس شاو" (Tagesschau)  گفت: «تب انتخاباتي در اينجا بسيار بالاست و همه خوشحال هستند. براي آن‌ها مسئله اصلي در انتخاب رئيس‌جمهور، توانايي براي حل مشكلات اقتصادي كشور است و نه حقوق هسته‌اي آن‌ها يا رابطه با اسرائيل.»



فاکس نیوز

فاکس نیوز نیز به انتقاد آیت الله خامنه ای از مقامات آمریکایی به خاطر اظهارات مداخله جویانه در امور داخلی کشورمان پرداخت . این رسانه آمریکایی در بخش دیگری از این مطلب درباره پیروز نهایی انتخابات ابراز نظر نکرد، اما در عین حال نوشت اگر نامزدی موفق به کسب اکثریت آرا نشود، دور دوم انتخابات در روز 21 ژوئن برگزار می شود.



المیادین

شبکه خبری المیادین که توجه ویژه‌ای به انتخابات ایران داشته است سعی کرده در این مدت پوشش بسیار گسترده‌ای از انتخابات ایران داشته باشد.



المیادین همچون دیگر شبکه های خبری با اعلام آغاز یازدهمین دور ریاست جمهوری در ایران گزارش داد که در این دور از انتخابات یک اصلاح طلب و 5 نامزد اصولگرا با هم به رقابت می‌پردازند.

این شبکه در عین حال اعلام کرد که این دور از انتخابات پیچیده است و پیش بینی اینکه کدام یک از نامزدها به پیروزی برسند، دشوار است.


هافینگتون پست

روزنامه هافینگتون پست نیز در مطلبی به حضور مردم پای صندوق های رای و تعیین جانشین احمدی نژاد پرداخت.



آسوشیتد پرس

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس در گزارشی به واکنش قاطع و صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی به مواضع و اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت.


ایندیپندنت

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت با پرداختن به اظهارات مقام معظم رهبری و واکنش معظم له به اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی در خصوص انتخابات نوشت ایرانی ها پس از هشت سال از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد پای صندوقهای رای رفتند.


المنار

شبکه خبری المنار با پوشش اخبار انتخاباتی ایران گزارش داد که یازدهیمن دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شده است.

المنار تاکید کرد که آیت الله خامنه ای پس از انداختن رای خود به صندوق های رای گفتند که رای مردم امانت است و انتخاب نیز حق آنها است.

المنار اعلام کرد که 5هزار و 882 مرکز رای و 11 هزار و 956 صندوق رای برای شرکت مردم در انتخابات تهران اختصاص داده شده است.


واشنگتن پست

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز بیانات رهبر معظم انقلاب را که سیاست غرب در قبال ایران را به باد انتقاد گرفته بودند، تیتر کرد.



شبکه اخبار مصر

شبکه اخبار مصر اعلام کرد: با گذشت چند ساعت از شروع رای گیری در ایران استقبال در تهران بیش از حد انتظار بوده است و صف های طولانی در برابر مراکز اخذ رای به ویژه در نواحی جنوبی و شرقی پایتخت دیده می شود.

این شبکه مصری با ابراز شگفتی از حضور پرشور مردم ایران در انتخابات نوشت: ناظران(خارجی) احتمال حضور کم رای دهندگان در انتخابات را می دادند.


الفرات نیوز

شبکه الفرات نیوز عراق در گزارشی درباره انتخابات در ایران آورده است: رای دهندگان ایرانی همچنان برای انداختن آرای خود به پای صندوق‌های اخذ رای می روند و از ساعات اولیه صبح در تهران و شهرهای دیگر مردم استقبال گسترده ای از انتخابات داشته اند.


الحره

شبکه الحره عراق هم در گزارشی با اشاره به ادامه حضور مردم در پای صندوقهای رای گیری به نظرسنجی یک موسسه خارجی در خصوص اینکه کدام نامزد شانس بیشتری برای پیروزی دارد، اشاره کرده است.


العربیه

شبکه العربیه در گزارشی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد برخی از رای دهندگان در تماس با العربیه اعلام کردند که مراکز رای گیری شاهد حضور پرشور است و انتظار می رود که انتخابات به دور دوم کشیده شود.




الاخبار
روزنامه الاخبار در گزارشی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری این دوره در ایران، از کشیده شدن انتخابات به دور دوم سخن گفته و نوشته است نباید از ماهیت غافلگیرکننده ملت ایران که به آن مشهور است، غفلت کرد.

این روزنامه نوشته است شاید انتخابات این دوره، آرام ترین انتخابات با کمترین جنجال باشد، این انتخابات هیچ تغییری در سیاستها و اصول ایران ایجاد نخواهد کرد.

الاخبار یکی از مهمترین ویژگیهای این دوره از انتخابات را ناتوانی غرب برای تاثیرگذاری بر آن و تکرار سناریوی حوادث پس از انتخابات 88 که غربی ها به شدت به تکرار آن علاقه مند هستند، دانست.


شینهوا


رسانه های چینی از جمله شینهوا نیز با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در دقایق اولیه آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران به فرمایشات ایشان درباره لزوم حضور باشکوه مردم پای صندوق های رای و  اینکه سرنوشت کشور وابسته به حضور و انتخاب آنهاست.


الجزیره

شبکه خبری الجزیره انگلیسی نیز با اشاره به حضور مردم پای صندوق های رای برای انتخاب رئیس جمهوری آتی ایران گزارش داد که صفوف رای گیری آنقدر طولانی است که حتی از حوزه های اخذ رای نیز فراتر رفته است.



با وجود گذشت 9 ساعت از آغاز یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران، جمعیت انبوهی از مردم همچنان به سمت صندوق‌های رأی روی می‌آورند/ میزان مشارکت قابل مقایسه با پیش‌بینی‌ها نیست


آسوشیتدپرس

 به نظر می‌رسد رای‌دهندگان ایرانی به درخواست‌ها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری توجه کرده و در حال مشارکت در این رقابت‌ها هستند/ هیچ پیشتاز مشخصی در بین شش نامزد کنونی برای جانشینی احمدی نژاد وجود ندارد


هاآرتص

روزنامه صهیونیستی هاآرتص همانند سایر رسانه‌های خبری جهان به بازتاب خبر آغاز انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در ساعات اولیه رای‌گیری را منعکس کرد.

این روزنامه به واکنش رهبری به ادعای اخیر عضو شورای امنیت ملی آمریکا درباره شفافیت انتخابات ایران اشاره کرد و گزارش داد رهبری ایران به این اظهارات توجهی نکرد و درباره آنها گفت: «به درک.»

هاآرتص در ادامه این بخش از سخنان رهبری را بازتاب داد که «آنچه مهم است مشارکت همه‌جانبه مردم در انتخابات است. ملت عزیز ما باید با شور و هیجان به پای صندوق‌های رای آمده و بدانند سرنوشت کشور در دست آنها است.»

این روزنامه صهیونیستی همچنین گزارش داد که رهبری ایران در اظهارات خود درباره اینکه به کدام نامزد نظر مساعد دارد، سخنی نگفت.

رسانه های عرب زبان از جمله خبرگزاری سوریه، النمار، العربیه و المیادین با پخش تصاویری زنده از انتخابات ریاست جمهوری در ایران توجه ویژه ای به حضور اول وقت رهبر معظم انقلاب در پای صندوق رای کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۴
    2 0
    به کوری چشم آمریکا.
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    1 0
    به کوری چشم اونایی که خودشون در دنیا منجی می دونن(آمریکا)، نه امام زمان رو
  • ناشناس ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    1 0
    ای آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر
  • ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    1 0
    به درک درک درک درک درک که قبول نداری آمریکا
  • فدای رهبر ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    1 0
    احسنت بر این امت همیشه در صحنه که به رهبر لبیک گفتن.. انشالله کسی انتخاب بشه که شان ایران اسلامی رو حفظ کنه و به فکر معیشت مردم و دفاع از حق هسته ای باشد.. انشالله
  • فدای رهبر ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    1 0
    احسنت بر این امت همیشه در صحنه که به رهبر لبیک گفتن.. انشالله کسی انتخاب بشه که شان ایران اسلامی رو حفظ کنه و به فکر معیشت مردم و دفاع از حق هسته ای باشد.. انشالله
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    1 0
    امریکا تو عددی نیستی که قبول داشته باشی یا نداشته باشی.این حرفها را برای کشورهای جوجه عرب باید بزنی.
  • مجید ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    1 0
    فقط بی بی سی از دیشت تا حالا داره فقط حرف مفت میزنه. یک مشت تجزیه طلب وطن فروش دور هم جمع شدند. کم مونده بگویند این رای به بی بی سی هست!!! این رای به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.
  • زنده باد بهار ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 2
    اینا رو نگید چی بگید؟ زنده باد روحانی
  • علی ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    1 0
    وقتی بی بی سی خوشحال شده ماهم باید چشممون روببندیم والکی شادی کنیم؟ این بودحاصل خون شهدا... فرداجواب فاطمه زهرا(س)راچه میدهیم؟میگوییم بعدازدیدن این همه خیانت وفتنه گری، بازهم سران آنهارابرسرکار آوردیم؟ دیگرسکوت نمیکنیم تاتعلیق کنند وصلح کنند وعقب نشینی کنند وخون شهداراپایمال کند....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس