گلوله های کالیبر 114*14.5 میلی متر که در این اسلحه استفاده می شود شتابی در حدود 1 کیلومتر بر ثانیه! داشته و بنا بر محاسبات انجام شده توان تخریبی آنان در مقایسه با فشنگهای 12.7 میلی متری که عمدتا در سلاح غربی استفاده می شود 60 درصد بیشتر است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سلاح تک تیرانداز شاهر آخرین سلاح تک تیرانداز معرفی شده ساخت ایران است که در سال 1391 در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شد و نشان داد نزاجا برای پاسخ به نیازهای یگانهای خود برای در اختیار داشتن سلاحی مناسب در این بخش، برنامه ریزی و فعالیت مناسبی را در نظر داشته است. در این مقاله به معرفی این اسلحه تک تیرانداز و تاثیر در افزایش توان رزم نیروهای پیاده ارتش خواهیم پرداخت.

در ابتدا بهتر است تا نگاهی کوتاه به گذشته سلاح های کالیبر سنگین داشته باشیم. اولین نمونه از سلاح های کالیبر سنگین که به عنوان تفنگهای ضد تانک شناخته می شدند در اواخر جنگ اول جهانی و در پاسخ به ظهور وسیله ای به نام "تانک" پا به میدان نهادند. سلاح آلمانی " Tankgewehr M1918 " با کالیبر 13.2 میلی متر و تیربار سنگین آمریکایی M2 با کالیبر 12.7 میلی متر از جمله اولین سلاح هایی بودند که در این حوزه معرفی شدند.


اسلحه آلمانی مدل Tankgewehr M1918

در میان دو جنگ جهانی و در طول این جنگ نیز سلاح های دیگری با کالیبر 14.5 و یا 14.3 میلی متر به مانند نمونه  PTRD ساخت شوروی سابق و یا Boys ساخت انگلستان به خدمت وارد شد. در طول جنگ دوم جهانی و با افزایش قطر زره تانکها کم کم تفنگ های ضد تانک به فراموشی سپرده شده و در سالهای بعد نیز عمدتا تیربارهای سنگین به مانند سری ام 2 یا دوشکا مورد استفاده بودند.

از آن پس تا سال 1982 میلادی سلاح های انفرادی و خصوصا تفنگهای تک تیرانداز به کالیبرهای سبک تر و در حدود 7 میلی متر بسنده کرده و در نتیجه برد آنها نیز عمدتا در محدوده زیر 1000 متر بود. اما در سال 1982 میلادی طراح آمریکایی ، "رانی برت" با معرفی اسلحه تک تیرانداز M82 با کالیبر 12.7 میلی متری بخش جدیدی را در زمینه سلاح های تک تیرانداز باز کرد.


رانی برت طراح آمریکایی و اسلحه ام 82

این سلاح تک تیرانداز نیمه اتوماتیک به عنوان یک سلاح با ماموریت اولیه "ضد مواد" برای از کار انداختن خوردروهای زرهی، سنگرهای بتونی، بالگردها و البته هدف قرار دادن نفرات دشمن در فواصل دور به عنوان ماموریت ثانویه به بازار عرضه شده و خیلی سریع توانست جای خود را ارتش های جهان باز کند. موفقیت M82 باعث شد که  کشورهای دیگر نیز به سرعت به دنبال ساخت انواع گوناگونی از این سلاح بروند. یکی از اقدامات در این حوزه افزایش کالیبر این گونه سلاح ها و استفاده مجدد از کالیبر 14 میلی متر بوده است.


فشنگ کالیبر 114*14.5 میلی متر

تفنگ ایرانی "شاهر" به عنوان آخرین نمونه از سلاح های تک تیرانداز ایرانی از مشخصاتی مثل وزنی در حدود 22 کیلوگرم، طول 185 سانتی متر و برد مفید 4 هزار متر برخوردار است. با توجه به مشخصات ارائه شده باید گفت که این سلاح برای عملیات موثر به بیش از یک نفر کاربر نیاز داشته و عموما در تیم های 3 نفره مورد استفاده قرار می گیرد.


تفنگ تک تیرانداز ایرانی شاهر

با توجه به وزن و طول زیاد باید انتظار داشت این سلاح را به صورت خاص در واحدهایی به مانند تیپ 65 نزاجا که پرسنل آن از آمادگی های بدنی بالاتری برخوردار هستند مشاهده کرد. کما اینکه در عمده کشورهای جهان و چند همسایه ایران نیز که از سلاح هایی در این رده بهره می برند کاربران عمدتا نیروهای ویژه هستند. اما شاهر چه برتری خاصی را به نیروهای مسلح ایران می دهد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که گلوله های کالیبر 114*14.5 میلی متر که در این اسلحه استفاده می شود شتابی در حدود 1 کیلومتر بر ثانیه! داشته و بنا بر محاسبات انجام شده توان تخریبی آنان در مقایسه با فشنگهای 12.7 میلی متری که عمدتا در سلاح غربی استفاده می شود 60 درصد بیشتر است. برای نمونه اسلحه های سری M107 که توسط شرکت برت ساخته شده و امروزه در تعداد بالا در منطقه توسط نظامیان آمریکایی استفاده می شود می تواند یک انسان را در فاصله 2 هزار متری هدف قرار دهد.

در برابر این اسلحه آمریکایی سرباز ایرانی مسلح به شاهر می تواند نفرات دشمن را از دو برابر این مقدار یعنی 4 هزار متری هدف قرار دهد. این برتری فاحش سلاح ایرانی در برابر نمونه های سنگین غربی برتری نظامیان خودی را در هر رودرویی احتمالی تضمین خواهد کرد.

 البته نباید این مسئله را فراموش کرد مهمات این سری از انواع مختلفی برخوردار بوده و در صورت استفاده از گونه های ضد زره و یا انفجاری می توان در همین بردهای بالا پاسخ شایسته ای به متجاوزان سوار بر بالگرد یا خودروهای زرهی سبک مثل گونه هامر داد. با وجود تمامی نکات مثبت در این سلاح باید گفت که تیراندازی در فواصل دور به علت اثرپذیری گلوله از شرایط جوی مثل دمای هوا و یا سرعت باید و همچنین اثر جاذبه زمین مورد اصابت قرار دادن هدف تا حدی مشکل خواهد بود.

به همین دلیل برای  شلیک در فواصل دور و خصوصا بالای 2 کیلومتر به دوربین های نیرومند و همچنین تمرین های زیاد نیاز است.


تک تیرانداز بومی شاهر

سلاح ایرانی شاهر به صورت تک گلوله مسلح می شود. گلوله مورد نظر از بخش انتهایی سلاح و بعد از عقب کشیدن گلنگدن به صورت دستی در لوله قرار گرفته و با حرکت گلنگدن توسط تیرانداز به درون جان لوله هدایت می شود. شعله پوش تقریبا بزرگی نیز که در سر این سلاح نصب شده است بخش زیادی از نیروی حاصل از شلیک گلوله را جذب می کند.

در عین حال باید گفت که سلاح شاهر ایرانی را می توان به نوعی همتایی قوی تر از یک سلاح ساخته شده در کشور آذربایجان دانست. صنایع دفاعی جمهوری آذربایجان در سال 2008 میلادی یک سلاح تک تیرانداز در همین کالیبر را با نام "استقلال" معرفی کردند که از آن تاریخ به کشورهای پاکستان، ترکیه و اردن نیز صادر شده است. این اسلحه از نظر مشخصات و مختصات فنی شبیه به شاهر ایرانی است و به نوعی تنها تفاوت فاحش این دو سلاح این است که نمونه آذری با یک خشاب 5 تیر تغذیه می شود. هر چند که به نظر هدف اصلی از ساخت این سلاح افزایش برد و تضمین برتری تک تیراندازان ایران بر همتایان غربی خود که به سلاح های کالیبر 12.7 مسلح هستند باشد.


اسلحه آذربایجانی "استقلال"

اگرچه نیازهای رزمندگان ایرانی در بخش سلاح های تک تیرانداز تنها به شاهر ختم نمی شود اما حرکت اجتناب ناپذیر به سوی خوداتکایی و خودکفایی در نیروهای مسلح از ارکان مختلفی تشکیل شده که یکی از آنها سلاح هایی در این رده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 95
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 9
  • کوروش مسلمان ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    1 1
    تنها ایراداتش وزن زیاد و نداشتن خشاب است امیدوارم روی این دو مورد کار بشه و البته اگر طولش هم بدون اسیب زدن به ویژگی های فعلی اش کم بشه ؟! چی میشه . . . کابوس دشمنان ایران
  • ناشناس ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    3 5
    تیتر مقالتون خیلی بی مزه بود
  • کامیار ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 1
    مرسی مشرق عزیز،مثل همیشه خوب بود،در ضمن چند روز پیش با سردار جزایری در مورد سلاح لیزر امریکا و واکنش ایران مصاحبه کردی که نشون می ده کاملا به مطالبه مخاطبین توجه داری،لذا روز 29 فروردین هم مصاحبه با مسئولین بابت انتشار اطلاعات جنگنده که چند هفته پیش قول اون رو دادن یادت نره...ممنون از مشرق نیوز
  • اسی ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    3 0
    این باعث افتخاره ............. هر کشوری نمیتوانه اسلحه بسازه ...
  • sniper ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    1 1
    اسلحه علاوه بر قدرت باید به اصطلاح خوش دست و حملش راحت باشه اسنایب ساخت ارتش قدرت داره اما وزنش سنگینه به عنوان مثال اسلحه barret 50از هر لحاظ عالیه اما بازم دم بچه های ایرانی گرم
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    2 1
    عزیزم سرعت اولیه 1 کیلومتر بر ثانیه، وگرنه هر پرتابه ای شتابش منفی و به مرور سرعتش کم میشه حیف این دستاورد ها که با بیسوادی شما ها تمسخر میشه
  • ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    3 0
    تبریک ...
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    2 2
    شتابِ 1 کیلومتر بر ثانیه چه معنی ای داره؟ اولا که واحد سرعت متر بر ثانیه است و واحد شتاب متر بر مجذور ثانیه. بر فرض که منظور 1 کیلومتر بر مجذور ثانیه بوده باشد، اونوقت باید گفت که این شتاب اصلا شتاب زیادی نیست. شاید منظور سرعت بوده و نه شتاب.
  • مشرق دوست ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 1
    مشرق جون این آقا کامیار رو دریاب خیلی تشنه ی اطلاعات نظامی ایران هست حالا این تشنگی مربوط به اینور آبه یا اونور آب الله اعلم؟؟!!
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    3 0
    چاپلوسی هم حدی داره روز روشن بنده خدا را متهم نکن که ثابت کنی خیلی مثلا زیرکی و مشرق را دوست داری . اه اه چقد چندش آوره این .......
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    1 0
    درود دستاورد خوبیه اما یه کپی از اذربایجان به نظر میرسه به احتمال خیلی زیاد زیاد.مشرق جان اسلحه ی اونا شبیه مال ما نیست بلکه اسلحه ما مثل اسلحه اونها است چون اونها اول درست کردن بعدش ما کپی زدیم ولی بازهم خوبه دستشون درد نکنه
  • کامران ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    اگه من با این اسلحه شلیک کنم در جا کتفم میشکنه !!!!
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    من عوام مجذور پجذور نمیدونم چیه ! اگه بخوای برام علمی بگی یک کلمه هم نمی فهمم! مشرق به حرف این حسود گوش نده! از سایتهای دیگه اومده! پیشته!
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    1 0
    توهم توطئه هم حدی داره!!!!!!!!!!!!!!! یعنی فکر کردی دستگاهای اطلاعاتی اینور آب یا اونور آب انقدر پیزورین که بیان تو سایتها مطلب گدایی کنن؟!؟؟!؟؟!؟!؟!؟؟!؟!؟!؟!؟؟؟؟!؟!؟؟!؟!؟!؟؟! جیمز باند زیاد دیدی؟!
  • نا شناس ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    بيشتر شکل دوتا لوله آب که تو هم کردن تا تفنگ! اميدواريم اين مشکلش هم برطرف کنن...
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    منظور سرعت اولیه گلوله هست که یک کیلومتر بر ثانیه هست.
  • سرباز سید علی ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    1 0
    به عنوان اولین تجربه ساخت خیلی خوب هست. ان شا الله با بدست آمدن تجربه های عملیاتی با سلاح فعلی، سلاح بعدی کاملتر و پیچیده تر خواهد شد.
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    بابا این نویسنده فرق شتاب و سرعتو نمی دونسته همین
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    گزارش خوبی بود ولی راستی چرا خشاب نداره ؟!!!! بعضی وقت ها لازم میشه سریعا در یک لحظه به سمت هدف دوگلوله بزنی حداقل خشای 3تایی یا 5 تایی را میخواد به امید توفیقات روزافزون
  • ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    میخوام این گزارشهای ویژه مشرق رو کاش یک اشاره ایی میکردید که عمق نفوذش در زره چقدره ؟
  • علیرضا ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    1 0
    مشرق جان فراموش نکن دیگه کشوری به نام آذر بایجان وجود نداره بلکه آذر بایجان چونکه جزیی از ایرانه.
  • محمد ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    اتفاقا نداشتن خشابش یک مزیته شما با این تفنگ فوقش بتونید تو عملیات سه تا تیر بزنید. با تیر اول نقطه شلیکتون شناسایی نشه با تیر دوم شناسایی میشه و با تیر سوم هدف قرار میگیرید. وقفه تو تیر اندازی باعث میشه تا دشمن دیرتر شمارو شناسایی کنه
  • موساد ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 2
    ...های ایرانی چطور جرات می کنید جلوی ما قد قد کنید.........
  • لواسان بزرگ ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    دوست عزیز از اظهار نظر این دوستان ... دلخور نشو حرفت درست بود
  • لواسان بزرگ ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    رفیقمون با عنوان جاسوسهای دوجانبه وچند جانبه مانوس نیست زیاد ناراحت نشید فکر می کنه جواسیس توی سایتها مطلبشون را در می اورند خبر نداره که....
  • لواسان بزرگ ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    در این ایام بد نیست یادی بکنیم از مرحوم ططری نماینده مردم قهرمان کرمتانشاه نقل شده از ایشان در زمانی که در صدد بود کاندیدای ریاست جمهوری بشه گفته بود یکی از اهدافم برای ریاست جمهوری عوض کردن نام ایرانه چون نام ایران نامی زنانه است پرسیدند چه می خواهید بگذارید گفت نریمان چون هم نر ه وهم ایمان داره پیشنهاد می دهم منبعد به جای واژه اذربایجان از واژه نریمان استفاده شود چون مردم غیور این خطه هم مردانه در مقابل خود فروختگان ایستاده اند وهم مومن ترین مردم در کره ارض هستند
  • سریر ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 1
    اولا که سرعتش یک کیلومتر بر ثانیه است نه شتابش اقایان . واحد شتاب متر بر مجذور ثانیه است . ثانیا من شلیک این سلاح از فاصله یک کیلومتری را دیده ام . چنان سرو صدا و لگدی میزند که 2 ثانیه بعد از شلیک جای تک تیر انداز براحتی لو میرود و باداشتن وزن بالا ابتکار عمل در تغییر جا را عملا از تک تیر انداز میگیرد . ثالثا برد بالای 2 کیلومتر برای یک سلاح تک تیر انداز معنا ندارد مگر انکه بخواهیم نام شاهر را در رده یک توپ میان برد سبک قرار دهیم .بهتر نیست که به سراغ سلاح های برد متوسط برویم چرا که بسیار کاربردی تر میباشد . همانند m21 ارتش امریکا
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    سرعت دهانه یک گلوله با واحد متر بر ثانیه اندازه گیری می شود و مشخص است که این سرعت در ادامه حرکت کاهش پیدا می کند. شما بهتر است که کمی اطلاعات خود را در فیزیک افزایش دهید.
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    کاربر محترم و با سواد که اطلاعات زیادی دارید به جهت اطلاع شما باید گفت که در این مقاله به بحث اثر پذیری گلوله از عوامل جوی و جاذبه اشاره شده است و در تمام دنیا منظور از سرعت گلوله همان سرعت دهانه است. بهتر است در صورت نداشتن اطلاعات از دادن نظر خودداری کنید.
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    دیووووونه
  • ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    ببین موسادی فجر 5 دوباره داره میادا ...
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    ببخشید شما تفاوت بین یک سلاح کالیبر 7.62 با یک اسلحه کالیبر 14 میلی متری را نمی دانید؟ با اسلحه مورد نظر شما به چه اهدافی می توان دست یافت؟ با این احسله سنگین چطور؟ بهتر است بدون اطلاعات از دادن پست خودداری کنیم!!!!
  • محمد ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    بیشتر به توپ کوچک شبیه تا اسلحه-نوع تغذیه-وزن-روش شلیک-3 نفر خدمه شاید مینی توپ گزینه بهتری باشه
  • akbar ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    تيتر اوليه تون بسيار لوس و عقده اي بود. ظاهرش كه زياد جالب نيست اميدوارم كارايي داشته باشه.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    البته اینا تجربه های اوله ماست امریکا 100 سال تجربه داره و انشالله ما هم با جهش هامون نسخه قدرتمندتر و کاراتر شو میسازیم
  • سرباز ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    خفههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
  • سریر ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    ناشناس گرامی منظور بنده از این بازخورد مقایسه m21 با شاهر نبود بلکه این بود که ایا این طور که از این دستاورد تعریف میشود در عمل هم با وجود نقاط ضعف فراوانش کارایی لازم را خواهد داشت یا خیر ؟؟ که قطعا نخواهد داشت . زود قضاوت کردی برادر عزیز والا اینجانب اطلاعات نظامی ام در سطحی هست که فرق کالیبر 7 با 14 و اهداف مورد نظر انها را متوجه شوم .موفق باشید .
  • سریر ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    ناشناس گرامی منظور بنده از این بازخورد مقایسه m21 با شاهر نبود بلکه این بود که ایا این طور که از این دستاورد تعریف میشود در عمل هم با وجود نقاط ضعف فراوانش کارایی لازم را خواهد داشت یا خیر ؟؟ که قطعا نخواهد داشت . زود قضاوت کردی برادر عزیز والا اینجانب اطلاعات نظامی ام در سطحی هست که فرق کالیبر 7 با 14 و اهداف مورد نظر انها را متوجه شوم .موفق باشید
  • مهران ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    این سلاح کاربرد خاص دارد. چونکه دور زن است برای اهداف بسیار خطرناک یا مهم کاربرد دارد پس نیازی به نواخت تیربالا ندارد. وزن زیاد آن هم بخاطر قدرت بیش از حد معمول آن است. فقط سیستم هدف گیری آن باید پیشرفته تر شود ومجهز به فاصله یاب لیزری که احتمالاً این کار را خدمه با تجهیزات جداگانه انجام می دهند.
  • سجیل ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    این آدم عقده ای هستش. دوستان وقتی موساد کامنت گذاشت . خواهشا جوابی ندید. این کم بود داره . دوست داره بهش توجه کنن. از قدیم گفتن : هرچی محل سگ نزاری واق واقش کمتره.
  • کردار ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    قدرت تخریبش بالاست ولی چند تا عیب داره اول اینکه قیافه اش ضایعست و اصلا ابهت نداره ... ودوم اینکه خـــــشــــاب نداره!!! واقعا چراااا؟
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    من نمی دنم چرا سلاح هائی که ما درست می کنیم اینجوریه جدا انگار دوتا لوله آب کردی توهم امیدورام کارائیشون مثه قیافه هاشون نباشه البته از روی قیافه قضاوت نمی کنم ولی قیافه ی اسلحه های امریکائی هم به خاطر رعایت اصول ارگونومیک اینجوری خوفناک شده اما ماله ما .... من این داستان رو تو کوله ها دوره سربازیمون تجربه کردم تا یک کیلومتر باهاش راه می رفتیم تمام ستون فقراتمون از چندجا داشت ترک بر می داشت
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    اونایی که غر میزنن حتی نمیتونن ماکتشو بسازن
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 1
    نکته جالبی که یه خارجی که فارسی یاد گرفته تو ایران بهش برخورد میکنه اینه که همه پزشکن همه سیاستمدار همه مهندس همه کارشناس علوم نظامی همه فیلسوف همه ... واسه همینه آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    چخه
  • بی نام ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 1
    ای بابا. واحد متر بر ثانیه هست اما برای اینکه مقدار راحت تر باشد گفته شده یک کیلومتر برثانیه. دوستانی که ادعای فیزیک دارن یک کیلومتر بر ثانیه رو تقسیم بر 3.6 کنند متر بر ثانیه بدست میاد.
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    حرفت دقیقه. نویسنده مطلب تفاوت مفاهیم فیزیکی سرعت و شتاب رو نمیدونسته
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    دوستانی که لطف می کنن عیوب اسلحه رو به طور کارشناسی بیان می کنن چنان صحبت می کنن که هر کسی نظراتشون رو بخونه فکر می کنه که 10 سال هست دارن با این سلاح تیراندازی می کنن. آخه عزیز من اولا سلاح تازه تولید شده. ثانیا نظر تخصصی رو کسی که باهاش کار عملیاتی می کنه باید بده مثلا نیروهای ویژه تیپ 65. ثالثا قیافه مهم نیست کارایی مهم هست و انجام ماموریتی که به عهده سلاح گذاشته می شه. ثالثا کی گفته برد بالای دو کیلومتر در مورد سلاح تک تیرانداز بی معنی هست!!!!!! اول مطالعه ، بعد سخن لطفا.
  • بی نام ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    باهات موافقم سریر. متاسفانه چند تا ذوب شده ریختن اینجا،تا یه کسی حرفی میزنه یا نقدی میکنه می بندن همه رو به وابسته بودن به اجنبی و محارب و ... اینقدر تهمت نزنید عزیزان درجایی که علمش را ندارید سکوت بهترین سخن است.کی میخواهید به این احادیث و سنت پیامبر و دستورات اسلام عمل کنید؟ شما دیگه تربیت شده کدام مکتبید که اسلام مینامیدش؟
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    ببخشید ثالثا دو بار تکرار شده الهی العفو
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    :)))))))))))))
  • ولائی ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    زیادی بزرگ، سنگینه؛ بالای دو هزار متر استفاده‌ای نداره!
  • فرهاد ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    ساندیس شهادت موجود است.
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    دوست عزیزی که گفتین نداشتن خشاب مزیته درسته اما نه به دلیلی که شما گفتین چون از فاصله 2 تا 4 کیلومتری نمیتونن نقطه شلیک رو پیدا کنن و به همین دلیل تفنگی با این برد نیازی به صدا خفه کن نداره. علت درست بودن اینکه نداشتن خشاب مزیته اینه که تفنگ وزن کمتری خواهد داشت. تفنگ خوبیه اما خیلی بهتر میشه وقتی وزنش رو کمتر کنن و اونوقت خشاب داشتن مزیت به حساب میاد.
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    "برد بالای دو کیلومتر برای سلاح تک تیر انداز معنایی نداره " واقعا نظر شما اینه ؟ بد نیست قبل از نظر دادن کمی مطالعه کنید - ابتدا اینکه رکود هدف قرار دادن نفر در میدان نبرد 2400 متر هست که متعلق هست به سرجوخه راب فورلانگ از ارتش کانادا که در افغانستان انجام شده ! در ثانی شاهر یک اسلحه انتی متریال هست و زدن یک هاموی بسیار راحت تر از یک ادم هست ======== ثالثا ! گلوله این تسلیحات قبل از رسیدن صدای اون به هدف برخورد میکنه و اگر در + 1500 متر و در میدان نبرد با ان همه سر و صدا !شما از صدای اسلحه موقعیتش را کشف کردی مستحق دریافت جایزه نوبل هستید ! رابعا !
  • سید ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    عزیز من اون مال فیلم ها و بازی هاست که فرت فرت ادم می کشن برای هدف قرار دادن یه نفر ، باید یک سری محسابات از قبیل فاصله و سرعت باد و جاذبه و ... رو در نظر گرفت ، اگه محاسباتت درست باشه اون موقع شاید شاید بتونی یه نفر رو مورد هدف قرار بدی
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    آقای هاشمی حتما در انتخابات آینده از اصلاح طلبان حمایت خواهند کرد.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 0
    عزیزان دانشمند 1 کیلومتر بر ثانیه میشود واحد "سرعت" نه شتاب واحد شتاب متر بر مربع ثانیه است یا "کیلومتر بر مربع ثانیه" استاد خرناس !
  • مشنگ ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 0
    "ای بابا. واحد متر بر ثانیه هست اما برای اینکه مقدار راحت تر باشد گفته شده یک کیلومتر برثانیه. دوستانی که ادعای فیزیک دارن یک کیلومتر بر ثانیه رو تقسیم بر 3.6 کنند متر بر ثانیه بدست میاد." آمدی درست کنی خرابتر کردیش : 1 کیلومتر بر ثانیه میشه 1000 متر بر ثانیه !!! دکتر هفت رودی !
  • مریم ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 0
    مورچه چیه که کله پاچش چی باشه زیر ذره بین خودت رو نگاه می کنی احساس بزرگی می کنی اما برای ما از ذره هم کمتری اگه می تونستی مدل کوچک ایران یعنی غزه یا حزب اله لبنان رو یه کاری می کردی یه ضرب المثل قدیمی می گه سگی که عجلش میرسه نون چوپون رو می خوره حالا اگه تنت می خاره بسم الله
  • عباس آقا ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 0
    یعنی ارتش نمی تونه یک عکاس صنعتی استخدام کنه عکس درست و حسابی از این اسلحه بگیره؟
  • دبیر فیزیک ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 0
    اگر سرعت اولیه گلوله را 1 کیلومتر بر ثانیه فرض کنیم معادل با 3600کیلومتر بر ساعت(10برابر سرعت صوت)می شود.با این سرعت هدف در فاصله 2000متری در 55/0ثانیه و در فاصله4000متری در1/1ثاثیه مورد اصابت قرار می گیرد.!
  • رضا ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 0
    شاهر به چه معنی است؟
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    1 0
    یعنی شاعر هوایی!
  • گوديني ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    شاهر يعني كشنده و قاتل
  • محمد ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
    0 0
    شما که با سوادی "تمسخر می شه" ترکیب درستیه؟!
  • محمدی ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    0 0
    شلیک هم می کند؟
  • حزب الله ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    0 0
    من بااین اسلحه به یک بتن به زخامت 9 مترواندازه 60سانتیمترمتر شلیک کردم ازاین به تون می شود گفت چیزی باقی نما نده بود
  • علی ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
    0 0
    خیلی خوبه
  • وحید ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    من بااینکه نظامی نیستم عاشق تیراندازیم.تو سربازیم همیشه منو میبردن تیراندازی چون خوب بودم.آرزومه یکروز بااین تیراندازی کنم..وای چ حالی میده
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    0 0
    خیلی بد قیافه هست آدم از نگاه کردن بهش پشیمون میشه
  • رسول ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 0
    روسیه بهترین ها رو داره. ولی ایران هم خیلی قوی هست.
  • بردی پور از گنبد ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    0 0
    اسلحه خوب.اسلحه ای است که راحتی درشلیک .سبکی درموقع حمل وترک موقعیت.بار گذار سریع درموقع عملیات وسهولت درباز وبستن داشته باشدالبته این اسلحه هم در جای خودش خوب است.
  • پوریا ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    سلاحی جالبی نیست.بعیده بتونه کارایی لازم رو داشته باشه.مثل جنگنده قاهر که دیگه حرفی ازش زده نشد.عزیزم کیفیت سلاح هامون بسیار پایینه.کلاش ایرانی بعد از کمی تیرادازی لولش بیش ازحد داغ میشه و تو اب زود میترکه
  • سجاد ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    با سلام خدمت جناب پوریا و بقیه دوستان.قرار نیست که همه سلاحهایی که تولید میشن با هم مقایسه بشن. جنگنده چه ربطی به سلاح تک تیراندازی داره که باهم مقایسه میکنید البته قبول دارم اما همون قاهر به هر حال دستاورد مهمیه با وجود شرایطی که همه میدونن از کجا شروع کردیم و الان کجاییم طبیعیه که یا تکنولوزیهای روز در بعضی موارد نه همه فاصله جزئی داریم اونم بهدلیل زمان کوتاه و شرایط سخت تحریم که دست مارو بسته و باعث شده به تنهایی و از صفر شروع کنیم در مقایسه با کشورهای صنعتی که با همکاری هم ودر زمان زیاد به این پیشرفت رسیدن(ما نزدیک 30 ساله که شروع کردیم) مشخصه که دستاوردهای ما در این زمان کم و شرایط سخت بسیار بیشتر از حد معمول بوده و اگه احتمال پیشی گرفتن ما از اونها در نظر خودشون نبود اینقدر با ما دشمن نبودند.در ضمن کارایی شاهر در اصل ضد زرهی است و سنگین بودنش بخاطر کالیبر قوییه که داره و با توجه به مهندسی علم مواد گمان نکنم که آلیاز لوله کلاشینکف رو در شاهر هم بکار ببرن چون کارایی و فشار فرق داره.پر حرفی کردم یا علی.
  • ناشناس ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    0 1
    ایران تو کپی برداری حرف اول می زنه ماشاالله دست چینو از پشت بستیم
  • سید محمد میرلوحی ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    0 1
    اولا شاهر کپی نیست عقب افتاده. نمیتونین تشخیص بدین سرعت چیه و متراژ چیه؟؟؟خخخخخخخخ این سلاح سرعت گلوله اش در هر ثانیه 1000 متره.یعنی بگی 1 گلوله 14.5 میلی متری این سلاح 1000 متر رفته.
  • سید ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    1 0
    سلاح خوبیه بشرط اینکه کیفیتش خوب باشه در غیر اینصورت نه تنها خوب نیست بلکه براى کسیکه استفاده میکنه خطرناک هم هست کیفیت هر سلاحی شرط پیروزی در صحنه نبرده
  • مهدی ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    سلام من اسنایپرنیروی زمینی ارتش هستم.نطرات همه شمادیدم وقتی کارشناسی اسلحه میسازه همه جوانب درنظرمیگیره که میسازه کشورماباتحریمهای زیاداین اسلحه ساخته جای تشکرداره بله هرسلاحی محاسن داردومعایب وهرکشوری براساس ماموریت اب هوا.تحرکات.عملیات واموزش ساخته میشه.کسانی که عیب ایرادگرفتن حاضرن فقط یک روز تمرینات اسنایپرتحمل کنن اگرتونستن بعددرباره این اینجورسلاحهانظربدن.وماسنایچرهاباچندین سلاح تیراندازی میکنیم
  • جواد ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
    0 0
    دوستان عزیزمن اسنایپرعزیزمون این کاره دشواریه که یک سلاح ساخته بشه وشوخی بردارنیست که الکی سرهن بکنن.این تجهیزات تودرگیری هانقش مهمی داره.اون هایی که ایرادمیگیریداگه بلدیدخودتون بشینیددرست کنید.هرسلاح روش،مهارت،تجهیزات،مختصات و...خودشوداره اگه مشکل خشابه خوب بگیدبراتانک یاآلپیچی هم خشاب بسازن تاسریع ترکارکنه
  • بنده خدا ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۵
    0 0
    من خودم دوره اموزشی اصلحه رفتم ،این صلاح و سلاح اشتایر لگد ندارن اونایی که میگن لگد داره !اخه اگه لگد داشته باشه به درد تک تیرانداز نمیخوره که .فقط صدای خیلی بلندی داره در حدی که ما تو فاصله ۱۰ متری این اصلحه بودیم و باهاش شلیک کردن گوشهامون کیپ میشد،اونی که استفاده میکنه حتما باید هدفون مخصوص بزاره، بعدشم ۲۲ کیلوگرم که وزنی نیست ،اون بابایی که میبرن واسه تک تیر اندازی خیلی بیشتر از اون چیزی که شما فکر میکنید زندگی در شرایط سخت و بدنسازی و صبرشون رو زیاد میکنن که ۲۲ کیلو واسشون چیزی نباشه البته تیم سه نفره ،با هم اسلحه رو حمل میکنن که خیلی زود میتونن جا به جا بشن البته خودم میدونم دوستان صاحب نظر خوب میدونن که تک تیر انداز باید پس از هر شلیک جاشو عوض کنه پس هر جا فقط یک تیر باید بزنه و تا جای دیگه نیاز نداره که با خشاب اسلحه رو سنگین کنه ،و مصلح کردنش هم کار شاخی نیست که این همه از نداشتن خشاب ایراد میگیرید من الله توفیق
  • امید ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
    0 0
    سلاح تک تیرنداز باید سبک داریه صداخفه کنن قابل حمل داریه انواع دوربین ها... و ارزان باشه مثل بعضی از این سلاح ها نباشه که تک تبرنداز برا هر فشنگ باید توضیح بده انتقاد : خدااوکیلی این سلاح ها بومی هستن ؟؟ دوربین و .... هم بومین ؟ اگه بومین چرا آموزش نمیدن چرا انقدر مهندسی معکوس میکنن چرا خودشون نمیسازن ؟
  • جعفر ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    0 0
    دوست عزیز سلاح تک تیرانداز هرچه بلندتر باشه دقت تیراندازی بالا میره ولی خوب باید به فکر ساخت کوتاهترش هم باشن تا راحت قابل حمل باشه قبول دارم
  • یه بنده خدا ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    وزن زیادش به خاطر برد بالاشه شما اشتایرو ببین چرا اون سلاح خشاب نداره.یخورده قکر کنید بعد نظر بدید فشنگ اشتایر نصف ارشه و وزن فشنگش حدود 100 گرم هست پس اگه مثلا 10 فشنگ با خشاب بزارن براش بعد هم با وزن خشاب و 10 عدد فشنگ دو نفری که هیچ سه نفری باید حملش کنن.طولش رو هم اگه کم کنن تعداد خان هاش کم میشه پس قدرت و یردشو هم کم میکنه
  • یه بنده خدا ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    0 0
    برید عشق کنید که ایران همچین سلاحی ساخته این سلاح برای همه مناطق عالیه مثلا کسی که کمین کرده وسرشو هم بالا نمیاره که بزننش با این سلاح میشه زدش سر فشنگ یه چرخ دنده داره که تنظیم میشه تو فاصله چند متر بترکه مثلا دشمن تو فاصله 500متری از شماست و بالا هم نمیاد که بزنیدش چرخدنده فشنگ رو میزاری روی 500 متر فشنک بالای سر نفر دشمن میترکه و با ترکش دشمن رو میکشه .تا حالا هیچ کشوری نتونسته از این نوع فشنگ بسازه.و...
  • ادولف هیتلر ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    گیریم بهترین تفنگ جهان باشه.......آخه تفنگ باید ی قیافه ای هم داشته باشه
  • نلس ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    0 0
    بنع
  • فرزند آدم ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    0 0
    چیزی که در تک تیر اندازی مهمه دقت تفنگ و مهارت تیر اندازه. همیشه بهترین تفنگهای تک تیر انداز غیر اتوماتیک هستند و در مورد داشتن خشاب و مسلح شدن با گلنگدن باید گفت نداشتن خشاب واقعا ضعف محسوب میشه . به نظرم فقط خواسته شده که قدرت و برد این تفنگ به رخ کشیده بشه ( هر چند بسیار هم برام لذت داره) اما ضعف رو نمیپوشاند
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    دقت چی پ هرچه هدف دورتر باشه دقت برخورد کمتره پ نتیجه اینه که هدف فقط تا دوهزارمتری قابل زدنه نه بیشتر شاهر بد نی ولی برد بالای این سلاح بدردی نی مگه تو جنگ دریایی با این وجود دستاورد خوبیه و جای تشکر فراوانی رو داره همینم غنیمته تو این اوضاع
  • زینال ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    چهار کیلومتر را با دوربین میشه دید ولی هدف بزنی بلوف زدی عزیز دل برادر, آره تو فیلم های هندی هم میشه یادم نبود ببخشید,,
  • زینال ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
    0 0
    چهار کیلومتر را با دوربین میشه دید ولی هدف بزنی بلوف زدی عزیز دل برادر, آره تو فیلم های هندی هم میشه یادم نبود ببخشید,,
  • علی ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۲
    0 0
    اقا ما که کیف کردیم ....دمتون هم گرم....خسته نباشید.....
  • احمد ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
    0 1
    من خودم ارتشیم و از فاصله ۳۶۰۰متری زدم با این تفنگ برادری ک تا حالا از این تفنگ ندیدی پس نظر نده
  • علی ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    1 0
    ببینید دوستان آمریکا خیلی زود تر از ما سلاح بهتر و قوی تری ساخته MAG FED 20mm انگلیسی سرچ کنید میاره البته اگر نظرم تایید بشه
  • سها‌ IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    0 0
    چراوزن‌سلاح‌های‌ایرانی‌‌اینقدرزیاداست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس