ماده انفجاری سی 4 یک گونه از مواد منفجره پلاستیکی به حساب می آید. این ماده منفجره و در کل، کلیه مواد منفجره خانواده پلاستیکی از مواد با ترکیب پلاستیک به چند منظور اصلی بهره می برند و با استفاده از این مواد ، حساسیت این گونه از مواد منفجره به فشار و ضربات ناگهانی بسیار کاهش می یابد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، مواد منفجره امروزه نه فقط در بخش های نظامی و بلکه دارای کاربردهای فراوانی در بخش های مختلف صنعتی و علمی نیز هستند. انواع بسیار گوناگونی از مواد منفجره در حال حاضر در جهان تولید و مورد استفاده قرار می گیرد که مسلما توضیح و معرفی آنها از توان این قلم و حوصله خوانندگان خارج است. در این مطلب قصد داریم تا شما را با 5 ماده منفجره معروف که بیشتر در جهان کاربرد داشته و ممکن است به دفعات در اخبار و یا فیلم های سینمایی با نام آنها رو به رو شوید آشنا کنیم.

نیترو گلیسیرین

اولین ماده منفجره ما یک گونه مایع است که به عنوان پایه مواد منفجره در جهان شناخته می شود. این مایع انفجاری یکی از عناصر اصلی ساخت "دینامیت" به شمار می رود. در یک نمایه کلی "نیترو گلیسیرین" یک مایع روغنی است که اولین بار توسط " آسکانیو سوبررو " شیمیدان ایتالیایی در سال 1847 میلادی کشف شد. تا آن زمان باروت سیاه به عنوان قوی ترین ماده منفجره در جهان شناخته می شد اما این مایع انفجاری جدید قدرتی بسیار بیش از باروت داشت.



نتیرو پس از آن به سرعت توسط بخش های صنعتی همچون راه سازی و یا صنعت معدن به کار گرفته شد. این مایع انفجاری به راحتی می توانست حجم زیادی از پوشش های خاکی و یا سنگی را شکافته و مسیر مورد نظر را باز کند. اما این مایع انفجاری دارای مشکلاتی هم بود. نیترو در شکل مایع شدیدا به شوک و ضربه ناگهانی حساس است. چندین مورد انفجار در همان سالهای قرن نوزدهم میلادی این نکته را اثبات کرد که کار با این ماده انفجاری به شدت خطرناک است.

نیترو در برابر گرم شدن سریع نیز حساس بود. به طور معمول این مایع در دمای 4 درجه سانتیگراد یخ می زند. در گذشته این مایع در زمان حمل به صورت یخ زده حمل می شد چون در این حالت حساسیت این ماده در این حالت کمتر بود. البته در این جا نیز مشکل دیگری وجود داشت و آن هم بحث یخ زدایی این ماده بود. در بسیاری از موارد گرم کردن ناگهانی این ماده باعث انفجار آن می شد. این آلفرد نوبل شیمیدان و مخترع سوئدی بود که توانست با استفاده از این مایع " دینامیت " را اختراع کند که به دلیل دارا بودن حالت جامد از امنیت بیشتری برخوردار بود.

نیترو گلیسیرین به غیر از استفاده در بخش مواد منفجره در بحث پزشکی نیز به عنوان یک داروی مهم در بخش بیماری های قلبی و عروقی مورد استفاده قرار می گیرد.

دینامیت

شاید بتوان "دینامیت" را معروفترین ماده منفجر در کل دوران دانست. این اختراع " آلفرد نوبل " مخترع سوئدی به معنای واقعی کلمه دنیای مواد منفجره را دچار تغییری انقلابی کرد. همانگونه که در بالا اشاره شد نیترو گلیسیرین به عنوان یک مایع انفجاری به شدت حساس بوده و کار با آن بسیار مشکل بود.

در سال 1867 میلادی " آلفرد نوبل " موفق شد با ترکیب نیترو گیلیسیرین مایع با " خاک دیاتومه " که نوعی خاک حاوی فسیل های جلبکی است ، دینامیت را بسازد. ماده دیگری که به این ترکیب اضافه می شود " سدیم کربنات " نام دارد. دینامیت از ابتد بیشتر به شکل استوانه ای و درون پوشش های کاغذی بسته بندی می شد. در ابتدا دینامیت با نام تجاری " پودر انفجاری نوبل " به بازار عرضه شد. معمولا سه عدد از این دینامیتها به هم بسته شده و با یک فیتیله مشترک مجهز می شدند. در ابتدا این ماده منفجره با استقبال شدید صنایع راه و معدن در نقاط مختلف جهان رو به رو شد و البته به زودی پتانسیل های بالای نظامی آن نیز مورد شناسایی قرار گرفت.



در طول دو جنگ جهانی حجم زیادی از این ماده منفجره برای نابودی تاسیسات گوناگون مورد استفاده قرار گرفت. گونه خاصی از دینامیت نیز که با مواد ژلاتینی پوشش داده شده بود برای استفاده های زیر آبی ساخت شد. اما با وجود امنیت بیشتر باز هم دینامیت یک ماده 100 درصد مطمئن نیست. زمانی که دینامیت ها در یک جعبه و برای مدت طولانی نگه داری می شوند با پدیده ای رو به رو می شوند که در اصطلاح باعث " عرق کردن " دینامیت شده و نیترو گلیسیرین مایع را که در درون دینامیت به کار رفته از درون آن خارج کرده و در کف جعبه و یا سطح انبار شده جمع می شود.

 مشخص است که این مسئله نیز بسیار خطرناک بوده و با هر حرکت ناگهانی کل محتویات جعبه امکان منفجر شدن را دارد. همین مشکلات بود که در نهایت به ساخت مواد منفجره امن تر مثل تی ان تی منجر شد.

تی ان تی

اما یکی از مشهورترین مواد منفجره حال حاضر در دنیا " تی ان تی " نام دارد. باید گفت که این ماده جامد زرد رنگ انفجاری به طور کلی در برابر ضربه و شوک حساسیتی نداشته و در دمای 82 درجه سانتیگراد نیز ذوب می شود. برای منفجر کردن این ماده حتما باید از یک مکانیزم فعال کننده مثل فیتیله یا جریان الکتریکی استفاده کرد.

" تی ان تی " اولین بار در سال 1863 میلادی توسط شیمیدان آلمانی " ژولیوس ویلبرند " ساخته شد. تا سالها به دلیل سختی های موجود برای منفجر کردن این ماده و این که مواد منفجره در آن زمان از تی ان تی قویتر بودند از این ماده استفاده چندانی به عمل نیامد. از ابتدای قرن بیستم آلمان به استفاده از تی ان تی خصوصا در بحث گلوله های ضد زره برای کشتی های جنگی خود رفت.



 تحقیقات آلمانی ها نشان داد که گلوله های ضد زره که از تی ان تی به عنوان ماده منفجره استفاده می کنند پس از نفوذ به درون بدنه کشتی منفجر شده و تخریب بییشتری را ایجاد می کنند. پس از آلمان ها انگلستان و ایالات متحده آمریکا نیز از همین الگو برای ساخت گلوله های ضد زره، اژدر و مین های دریایی استفاده کردند.

البته باید توجه داشت که تی ان تی به صورت عادی ماده ای با خواص سمی است که اولین بار مشکلات ناشی از تماس آن با پوست در طول جنگ اول جهانی و در بین زنان کارگر انگلیسی که در کارخانه های مهمات سازی انگلستان فعال بودند خود را نشان داد. پوست دست این زنان زرد رنگ شده و بسیاری از آنها از علائمی همچون کم اشتهایی و حالت تهوع رنج می بردند. این مشکلات باعث شد که کارگران از آن به بعد برای کار با این ماده از دستکش و ماسکهای حفاظتی استفاده کنند. تی ان تی تا به امروز به عنوان یکی از مهمترین مواد منفجره چه در بخش نظامی و چه صنعتی کاربرد داشته و در حجم بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

سی 4

ماده انفجاری سی 4 یک گونه از مواد منفجره " پلاستیکی " به حساب می آید. این ماده منفجره و در کل کلیه مواد منفجره خانواده پلاستیکی از مواد با ترکیب پلاستیک به دو منظور اصلی بهره می برند. اولا با استفاده از این مواد ، حساسیت این گونه از مواد منفجره به فشار و ضربات ناگهانی بسیار کاهش می یابد و حمل و نقل این گونه از مواد برای کاربران مختلف خصوصا واحدهای نظامی بسیار امن تر و راحت تر صورت می گیرید.



 جالب است که بدانید این ماده منفجره حتی با شلیک مستقیم گلوله نیز منفجر نمی شود.  بحث بعدی در مورد قابلیت شکل پذیری این گونه از مواد است. مواد منفجره پلاستیکی مثل سی 4 به راحتی و به مانند خمیر اسباب بازی قابلیت شکل پذیری داشته و به راحتی بر روی سطوح مختلف قابل نصب است.

ماده پایه ای برای ساخت سی 4 ماده منفجره " RDX " است. این ماده چیزی در حدود 91 درصد از ترکیب کلی ماده منفجره مورد نظر را تشکیل می دهد. باقی این ماده از ترکیبات پلاستیکی و روغن موتور تشکیل می شود.

امروزه در انواع گوناگونی از نارنجکها و مین های ضد نفر از سی 4 به عنوان ماده انفجاری استفاده می شود. باید گفت که سی 4 معمولا از فیتیله سوزان و یا خرج الکتریکی برای انفجار استفاده می کند.

سمتکس

اما آخرین گونه از مواد منفجره که در این لیست به شما معرفی می شود " سمتکس " نام دارد. این ماده منفجره که از خانواده مواد منفجره پلاستیکی به حساب می آید از ترکیب موادی همچون " پینتریت " و " RDX " ساخته شده است. سمتکس اولین بار در کشور چکسلواکی سابق در اواخر دهه 1950 میلادی ساخته شد.

این ماده منفجره از لحاظ قابلیت ها به سایر مواد منفجره پلاستیکی دیگر شباهت زیادی دارد اما نکاتی در مورد سمتکس وجود دارد که این ماده منفجره را در مرحله بالاتری قرار داده و خصوصا آن را به ماده انفجاری گروه های چریکی و تروریستی بدل کرده است.



این ماده خاصیت جامد و پلاستیکی بودن خود را تا دمای 40 – و 60 + درجه سانتیگراد حفظ می کند و در عین حال ضد آب نیز به حساب می آید. نکته دیگر این است که به دلیل ترکیبات خاص به کار رفته در این ماده شناسایی آن توسط سیستم های کشف مواد منفجره بسیار مشکل است. گروه های مبارز ویتنامی ، ارتش جمهوری خواه ایرلند و گروه های مبارز در خاورمیانه از جمله کاربران این ماده انفجاری بودند.

 جالب است بدانید که پرواز معروف شماره 103 خط هوایی پان آمریکن که در سال 1988 برفراز لاکربی اسکاتلند منفجر شد به وسیله ماده سمتکس به آن سرنوشت شوم دچار شده و سیستم های شناسایی در فرودگاه هیتروی لندن نتوانستند این ماده را کشف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 62
  • غیر قابل انتشار: 59
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    شما مشرقی ها دیوانه اید.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
      30 11
      تو خوبی
  • mojicivil ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    39 31
    از پرچم معلومه کی دیوانست
  • آشنا ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    21 30
    حتما خواستین اطلاعات عمومی جامعه رو درباره ی موادمنفجره بالا ببرین! ممنون از راهنماییهاتان!
    • ڪیان IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      7 4
      بنده هم درعجبم !
  • ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    30 17
    نه بابا تو خوبی
  • حسین ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    45 12
    چند وقته به مواد منفجره علاقه مند شدم! خیلی ممنون جالب بود. ولی داداش حالا که نزدیک چهارشنبه آخر سالیم جوونا رو تحریک نکن خطریه ها!!!
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    18 11
    در مورد این مطلب با شما موافقم
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    25 11
    نترس عزیزم اگه کسی بخواد درست کنه یا این کاره س و خودش میدونه و نیازی به این مقال ناره یا نمیدونه و اگه بخواد درست کنه قبلش خودش هوا میره!
  • اميين ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    15 8
    يعني تو مين هاي زمان جنگ c4 بود؟
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    10 40
    چه ضرورتی به انتشار این اطلاعات بین عموم کاربران وجود دارد؟ کارشناسان که بیشتر می دانند ولی چه سودی برای افراد غیر مرتبط دارد؟
  • لواسان بزرگ ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    27 13
    چقدر خوب بود نحوه دست یابی ویا ساختش را هم توضیح می دادید؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    27 11
    تی ان تی از همشون خوشگلتر بود. ادم هوس میکنه بزاره کنار پنیر و مربا واسه صبحونه میل کنه.
    • امیر علی IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      بخور تا تشنج کنی و بعد ۵ ثانیه از دنیا بری فشار خونت رو به طرز وحشتناکی پایین میاره و زجر کش میشی
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    12 29
    شعور نداری برای چی لجن پراکنی میکنی دیوانه خودتی
  • مهدی ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    21 5
    البته TNTبا فتیله یا جریان الکتریکی فعال نمیشه بلکه این دو عامل باعث عمل کردن چاشنی های انفجاری میشن که موج انفجار این چاشنی ها TNT رو فعال میکنه .ممنون
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    19 5
    اکلیل و سرنج رو یادتون رفت ... !!!!
  • یک مخاطب متنفر ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    10 39
    ازدیوانه هم بالاترند- منافق و ضد بشرند که بجای امور فکری سالم برای جوانان ، راهنمای تروریست ها می شوند
    • رهام IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
      12 8
      ساکت بابا حوصلتو نداریم این طرز ساخت ندار من انقد بلدم که میتونم داعشو صاف کنم به این چیزا نیس که
    • ناشناس IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      8 2
      ‌نیتر گلیسیرینش شبیه شربته بسته بندیش کنی بدی به مشتری بببره خونه یک تکون بده بوووووم
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    1 26
    خوبه ديگه به توريستاي بالفعلي كه تصميم دارن در آينده غلطي بكنن آموزش هاي لازم رو بديد و در راه بالقوه شدنشون كمكشون كنين!!!!!!! واقعا كه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    3 14
    با عرض پوزش اصلاح مي كنم تروريستهاي بالفعل كه اشتباها ترويستاي بالفعل درج گرديد ياعلي
  • محمد ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    13 5
    اطلاعات جالبی بود !!!!!!!!!!
  • یا الله ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    14 18
    خدا خیرتون بده باز هم از این اطلاعات بدید چقدر حال میده یه 200 300 کیلو TNT کار بزاری برا این امریکاییهای حرومزاده بترکونی ! خدایی انقدر دوست دارم خودم یه بلایی سر اینا بیارم که نگو خیلی حال میده خدایا توفیق بده
  • رضا ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    6 15
    دلیل گذاشتن این خبر چی بوذ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    13 7
    جهت آشنایی بیشتر مردم با این مواد این مطلبو گذاشتین یا برای اینکه چهارشنبه سوری استفاده کنن؟
  • مصطفی ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    5 6
    آدم ساده آمارو داده واسه چهارشنبه سوری بری بترکونی
  • سید مهدی ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    13 3
    در کشوری که شما زندگی می کنید حمل سلاح جنگی آزاد است اما اگر یک رسانه بخواهد اطلاعات عمومی مردم کشورش را بالا ببرد دیوانه است حق با شماست مثل اینکه ضرب المثل ایرانی درست است که چوب را که بلند کنی گربه دزد فرار می کند
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    8 4
    چهارشنبه سوزی!
  • محمد اهواز ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    12 3
    بابا جو نگیردتون از vpn استفاده کرده که پرچم آمریکا رو نمایش میده
  • وحید ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    2 3
    مطمئنم جنابعالی یه چیزیت هست بدجوری عقده ای شدی
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    2 3
    اينم اختراع برو بچ عشق چهارشنبه سوري خودمونه بزن كف قشنگه رو
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    3 2
    آموزش رايگان و غير حضوري براي چهارشنبه سوري است! من كه از سمتكس خوشم اومد ! سر كوچمون يك بقال هست كه يك دفعه به من سيگار نفروخت. پيدا كنيد پرتقال فروش رو..... (-; (آيكن بچه شيطون در حال خنده هاي مرموز)
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    4 1
    عجب ! چه گیری دادین به این مطلب شما هایی که گیر دادین میتونین درست کنین ؟ والا ما که اصلا طرز ساخت تو این مقاله ندیدیم
  • القائده ای جوان ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    4 4
    مشرق چجوری کمر بند انفجاری درست کنم؟ :))))))))))
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    3 3
    `په نه په ، سرلاك بود ....
  • سبحان ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۷
    6 2
    دیوانه چو دیوانه بیند خوشش آید
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    6 1
    اق مشرق دوست داری با کدام یک از اینها ترا بترکنیم
  • محمد ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    2 4
    به قول امام خمینی:آمریکا هیچ غلتی نمیتونه بکنه.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
      7 1
      هرچه غلطه ایران میکنه البته فراموش نشه با مشرقیا باهم میکنه
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    4 2
    دمت گرم اینو خوب اومدی ...
  • ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    4 2
    خوشمان آمد
  • نادر ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    1 5
    دیونه چیه خب مگه چیه اینارو که گفتی پسر خاله هم بلده.
  • دانا ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    1 4
    خب دلش برای خبرهای ماشین له شده تنگ شده.
  • حامد ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    5 2
    برو تو گوگل سرج کن.
  • وارد ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    3 4
    خیلی سفته باید اول با اره ببری. در ضما دندانهایت می شکند.
  • داود فنی ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    1 1
    مهدی تو یاد دادی از من ممنونی؟
  • زرنگ ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    1 3
    من که رفتم همدان مرد خای را بترکنم.
  • بکار میاد ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    2 1
    برای روز مبادا.
  • تخریبچی ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    3 1
    مشرق رفت به دور خود دیوار ضد انفجار بکشد.
  • کنجکاو ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    2 1
    از فردا منو یا تو ناصرخسرو می بینی یا تو آشپز خانه.
  • سمیر ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    3 1
    اطلاعات مفيدى بودن
  • یاسین ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    4 1
    از کدوم سایت می تونیم طرز تهیه سمتکس را پیدا کنیم
  • یاسین ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    6 1
    از کدوم سایت می تونیم طرز تهیه سمتکس را پیدا کنیم
  • امیر ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    4 2
    اگه بخوام سنگی بعرض وطول یک مترمربع روتخریب بکنم ازچه نوع موادی بایداستفاده بکنم که قدرت تخریبش بیشترازاین اندازه که گفتم نباشه وخیلی کم صدایا بیصدا باشه منودراین موردراهنمایی بکنید مرسی منتظرجواب هستم
  • حسین در به در ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    2 3
    من نیاز به 5 عدد دینامیت یا یک نوع مواد منفجر کننده نیاز دارم که 8 یا 10 تا ماشین رو منفجر کنه لطفا راهنماییم کنید
  • aghdas ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    6 2
    ی ماده منفجره میخوم از کجا باید تهیه کنم؟
  • سپهر هکر ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    2 7
    سلام خخخ میدونی من چی دوست دارم دوست دارم همه ی این مواد هایی رو که گفتی با هم قاطی کنم یه مواد تخمی تخیلی بسازم و هفتاد هشتاد کیلو هم کلر و روغن ترمز رو هم باهاش قاطی کنم بعدش بندازم تو یه بشکه و از بالای هوا پیما بندازم تو محلی که اوباما و این جونورا زندگی میکنن ای جووووووووووووووووووووووون چه حالی داد خب حالا بر گردیم ایران
  • بتوچه ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
    1 1
    بیخیال اکلیل سورنج پودر امینیوم بچسب اینا که هرجا ما گشتیم پیدا نکردیم
  • باهوش ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
    2 1
    به خدا دیوانه اید
  • بیژن ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
    2 0
    فقط 5 بلدی
  • امیرحسین ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    2 0
    افرین
  • Koorosh ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    1 0
    عالي حرف نداشت
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    1 0
    در مقابل این افراد چیزی برای گفتن نداریم غیر از ...سکوت
  • رامین ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    0 1
    خوب بود
  • 0101 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    1 2
    توضیح کامل نیست
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
    2 3
    آخه عزیز من کی واسه چار شنبه سوری تی ان تی استفاده میکنه اصلا میدونی چقدر هزینه میبره
  • شهدور ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۹
    2 1
    همتون دیونه و روانی الاصل هستین خخخخخخخخخخخخخخخخ
  • امیرعلی ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    3 1
    متاسفم واسه بعضی هاکه الکی جومیدن حالا مشرق یه لطفی کرده خواسته اطلاعات شما بره بالا دیگه اینهمه چرت وپرت گفتن چیه همچین میگن چرااین مطلب رو گذاشتی انگاراین اطلاعات فقط ازاین سایت میشه گرفت وبقیه همه بیسواد هیچی نمیفهمند ضمنا میشه بفرمایند بعضی ها که بااین اطلاعات چه سواستفاده ای میشه کرد که الکی جومیدین؟؟کجای این مطالب طرزساخت مواد منفجره رو گفته که شماها ترسیدین؟؟
    • محمدرضا IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
      0 1
      منم با شما موافقم
  • رازک ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    0 0
    بیل وکلنگ کافی است.
  • امیر ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    4 0
    میشه بگید سرنج و اکلیل رو از کجا ها معمولا میشه گیر اورد ممنون
  • نوید ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    1 0
    من خودم ار آدماییم که اکلیل سرنج درست میکنم ولی این مواد هارو که نمیشه گیر اورد اگر هم گیر بیاریم چجور درستش کنیم ولی این مواد خیلی قوی تر از اکلیل های ما است هرکی هم درست کنه رفته هوا ولی بازم میشه بگید این مواد توی ایران هستش یا نه؟
  • فاینا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    4 4
    من آرزمه ک خاهرشوهرم با تی ان تی منفجربشه پودرشه بره هوا ،مثه بمب هیروشیما زندگیش بترگه
  • مسعود ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    1 0
    اوا چرا مگه بنده خدا چیکار کرده
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    4 3
    خخخخخخ خیلی باحالید فکر نمیکردم بعد از خوندن این مطلب انقدر بخندم خدا حفظتون کنه
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    0 0
    oooooo
  • سعید ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    1 0
    سپاسگذارم مطلب جالبی در نوع خود بود بر خلاف دوستان که به شوخی نظر داده اند من تشکر میکنم از ذکاوت و تنوع طلبی مقاله نویس. استفاده کردم و آرزوی تداوم برای مشرق عزیز و مشرقیان داریم
  • wolf ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۹
    2 0
    سلام خسته نباشید .مرسی از راهنمایی هاتون.میخواستم در مورد ساخت باروت بمب دستی اطلاعاتی داشته باشم اگر ممکنه ایمیلی در مورد اطلاعات ساخت بهم بزنید ممنون میشم از کمک شما
  • hosein ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    1 0
    سلام! من میخوام ی بمب خمیری کوچیک کاه گلی وا س دهن بعضیا درست کنم...روش درست کردن؟؟؟؟؟
  • amir ali ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    4 0
    سلام دوستان من بلدم با tnt , c4 کارکنم.اگه خواستین بگین تا یادتون بدم البته محاله. اکللیل. فوگاز .کلور و رغن ترمز.دینامیت ووو خیل قدیمی شدن. درضم اون جوجه ای که فرمود ما شرقیا دیونه ایم.کاری نکن که شرقیا نشون بدن یه من ماست چقدر کره میده. و لازم به ذکره که ما اینارو برا کشتن یاد نگرفتیم ما برای چک و خنثی این مطالب رو دوست داریم تا مردم ملت ما در امان باشن. و در نهایت انشالله که خیره یاعلی
    • من IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      0 0
      من می خواهم
  • داعش کش ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۲
    4 3
    "سروران بدانند ؛با تیغ "میشود جراحی کرد؛... آدم کشت،،،
  • رضا ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
    2 1
    خیلی جذاب بود از اینکه سبب بالارفتن اطلاعاتم شدید ممنون
  • ناشناس ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
    2 1
    ایکاش ایران از اینا قویتر داشت
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    2 0
    علت قدرت بالای انفجار دینامیت چیه؟چرا واکنش انفجارش نیازی به O2 نداره؟ اگه میدونید بگید لطفا
  • ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    2 1
    همه اینارو میشه ساخت
  • ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    13 2
    در ضمن اگه بخواید می تونم نحوه ساختشون رو بزارم
    • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
      1 0
      جان من بگو
  • میثم ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    2 1
    دوستان اینا بدرد نمیخوره برید طرز ساخت نیترات اوره رو بخونید قدرتش از تی ان تی بیشتره و تو خونه هم میشه درست کرد
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    6 1
    دوستان کاربرد این اطلاعات صرفا برای خرابکاری نیس من خودم دارم شیمی میخونم الان و برای فهم بهتر مطلب موادمنفجره رو سرچ کردم گذاشتن این اطلاعات جنبه منفی نداره
  • 1016p IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    1 0
    عالی
  • امین IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    0 0
    عالی بود از زحمات شما مچکرم
  • علی IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    0 0
    خدا روحتونو شاد کنه روحمو شاد کردین
  • علی IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    0 0
    خدا روحتونو شاد کنه روحمو شاد کردین
  • علی IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۰
    0 0
    خدا روحتونو شاد کنه روحمو شاد کردین
  • محمد IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
    1 0
    دینامیت نیاز دارم از کجا بخرم ? قیمتش چنده ??
  • MMD IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    2 0
    دمتون گرم واسه منفجر کردن مدرسه بدرد میخوره :))
  • اکبر US ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
    2 0
    مطمین باش تمام اطلاعات سایتها در این مورد چرته
  • مهدی IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
    0 0
    با سلام اگر کسی چند تا دینامیت بخواد از کجا میتونه تهیه کنه
  • حمید علیمرادی IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
    2 1
    سلام ، برای تهیه مواد منفجره برای خرد کرده سنگ گرانیت چکار باید کرد ؟
  • M-R-S IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
    0 0
    سلام.ممنون.از لحاظ اطلاعات خیلی عالی بود.
  • FIRE IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
    0 0
    مطلب جالبی بود
  • محمود چراغعلی IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    اطلاعات جالبی بود.ممنون
  • پارسا IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    0 0
    چه جالب
  • NL ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    0 0
    عالی بود من خیلی خوشم اومد کلی اطلاعات در باره ماده منفجره یاد گرفتم دمتون گرم
  • آووکادو خون آشام IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    ممنون از اطلاعات شیمیتون🧨🧨🎀
  • جلال IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    0 0
    این مطالب عالی بود
  • Ali478qwe IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    🙂کامنتای جذابی بود
  • پیمان هادوی US ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    0 0
    مین موجود هست ک ادم پاشو بزاره منفجر نشه
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
    0 0
    ننن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس