باراك اوباما اخيرا در مكالمه‌اي خصوصي گفته است كه نتانياهو قادر به تشخيص منافع اسرائيل نيست و اقدامات وي منجر به انزواي شديد بين‌المللي اسرائيل خواهد شد.

به گزارش گروه بين‌الملل مشرق، گفته مي‌شود باراك اوباما اخيرا در مكالمه‌اي خصوصي گفته است كه نتانياهو قادر به تشخيص منافع اسرائيل نيست و اقدامات وي منجر به انزواي شديد بين‌المللي اسرائيل خواهد شد.

به گزارش گروه بين‌الملل مشرق، جفري گلدبرگ روزنامه‌نگار سرنشان آمريكايي و نزديك به دولت اوباما، در سايت بلومبرگ از اختلاف شديد ميان اوباما و نتانياهو و آخرين صحبت‌هاي اوباما در اين باره نوشته است.

گلدبرگ با اشاره به اختلافات اوباما و نتانياهو طي چهارسال گذشته نوشته است كاخ سفيد تا كنون بارها به نتانياهو در مورد مواضعش در قبال ايران و سوريه تذكر و پيغام داده است.


جفري گلدبرگ روزنامه نگار سرشناس آمريكايي

گلدبرگ در مطلب خود در بلومبرگ كه تلويحا از زبان مقامات بلندپايه كاخ سفيد نقل شده است، عدم اطمينان كاخ سفيد به نتانياهو و نااميدي از وي را بازتاب داده است. وي در مقاله خود مي‌نويسد اوباما از تصميم نتانياهو به ادامه شهرك‌سازي در منطقه‌اي نزديك بيت‌المقدس اطلاع داشت اما حتي ناراحتي خود را نيز ابراز نكرد و به خود زحمت عصباني شدن و واكنش نشان دادن را به خود نداد. اوباما به اطرافيان خود صراحتا گفته است كه انتظار اين گونه اقدامات از نتانياهو را دارد و در برابر اقدامات مخرب و متناقض او ديگر مقاوم شده است!

رفتار نتانياهو از تهديد ايران براي اسرائيل خطرناك‌تر است

به گفته گلدبرگ، پس از انتخاب شدن فلسطين به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل، اوباما در جمعي خصوصي گفت "اسرائيل نمي‌داند كه منافعش‌ در چه چيزي است". وي همچنين در مورد تصميم نتانياهو به ادامه شهرك‌سازي‌ها گفته است: نتانياهو دارد اسرائيل را به سوي انزواي كامل بين‌المللي مي‌برد.

به اعتقاد اوباما، اگر دولت كوچك اسرائيل كه در منطقه‌اي نه چندان مهمان‌نواز تشكيل شده، تنها دوست و متحد خود – آمريكا – را از دست بدهد، نابود خواهد شد. ايران تهديدي كوتاه مدت براي اسرائيل است، اما رفتار مقامات خود اسرائيل در بلند مدت دولت اسرائيل را تهديد مي‌كند.

گلدبرگ در مقاله خود در مورد نظر اوباما پيرامون موضوع فلسطين اظهار مي‌دارد: اوباما معتقد است نتانياهو سياستمداري بزدل است اما رهبري بلامنازع در اسرائيل است كه با اين حال تمايلي به استفاده از سرمايه سياسي در جهت پيشبرد طرح سازش و توافق با فلسطين ندارد.

اين روزنامه‌نگار نزديك به كاخ سفيد همچنين از تمايل جان كري به از سرگيري روند سازش اشاره ‌مي‌كند اما خاطرنشان مي‌كند كه اوباما اشتياق كمتري نسبت به اين موضوع دارد. باراك اوباما نتانياهو را گرفتار لابي شهر‌ك‌نشينان در اسرائيل مي‌داند كه به هيچ عنوان تمايلي به گرفتن ژست‌هاي سازشكارانه در برخورد با فلسطينيان ندارد و به همين دليل تلاش ديپلماتيك از جانب رئيس جمهور آمريكا در چنين شرايطي چندان هوشمندانه نيست.

وي در پايان اين نكته را از جانب اوباما يادآور مي شود كه اسرائيل در رأي‌گيري بعدي سازمان ملل بيش از پيش خود را منزوي خواهد ديد.

گفتني است جفري گلدبرگ روزنامه‌نگار مشهور و با سابقه آمريكايي نزديك به مقامات كاخ سفيد و با سابقه فعاليت در واشنگتن پست، جروزالم پست، نيويوركر، نيويورك تايمز، بلومبرگ، نشريه آتلانتيك و ... است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی11 ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    اللهم اشغل الظالمين بالظالمين
  • حرف حق ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    اللهم اشغل الظالمين بالظالمين
  • نباتلخ ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    دعوای زر گری است بشنو و باور نکن
  • امید 17ساله ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    به نظر من اگه اسرائیل نابود بشه تمامی مشکلات دنیا ریشه کن میشه!
  • ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • محمد ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    مشکلات دنیا با نابودی تمدن مغرب زمین پایان خواهد یافت!
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    این سیاه پوست تازه کار هم فهمیده که اسرائیل رفتنیه....
  • علیرضا ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    مشکلات دنیا با اصلاح تمدن مغرب زمین پایان خواهد یافت!
  • دانیال ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۵
    0 0
    بعلاوۀ بعضی کشورها!!!!!!!!!!
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    0 0
    علیرضا جان بعضی وقتا برای اعمال اصلاحات، ناچارا جنگ و خونریزی لازم است. در آینده یه جنگ مشابه جنگ صلیبی بین غرب و شرق اتفاق خواهد افتاد.
  • حسین ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    0 0
    آزادی فلسطین = با جنگ با تمام نظام سلطه که کار خیلی سنگینیه . و تنها راه حل اون اتحاد کشور های مسلمانه . و اگر دقت کرده باشید تمام تلاش ایران در این پیچ تاریخی (یار گیری کردنه) . که بعضی از منحرفین از این کار گله دارن (تابلوی که این حرف مغرضانه است) که این فتنه گر ها برای ایران از اسراییل هم خطر ناکترند .
  • امید 17ساله ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۶
    0 0
    علیرضا باهات موافقم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس