صادق زیباکلام می‌گوید:‌ من گمان می‌کنم کفه عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو هر روز سنگین و سنگین‌تر می‌شود. ضمن اینکه بنا بر ملاحظات بسیار شخصی، آقای هاشمی رفسنجانی و آقای محمد خاتمی نمی‌توانند بگویند در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

گروه سیاسی مشرق ــ صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و مرد اظهار نظرهای شاذ در جبهه اصلاحات است.

او کسی است که چند ماه قبل تئوری حمایت اصلاح‌طلبان از قالیباف را مطرح کرد و در همان چند ماه قبل نیز طی گزارشی در یکی از ویژه‌نامه‌های روزنامه شرق، آیت‌الله هاشمی بهرمانی(رفسنجانی) را یگانه منجی وحدت بخش میان مبارزان دوران ستمشاهی معرفی کرد.

او اخیراً با نشریه مثلث گفت‌وگویی انجام داده است و طی آن ضمن اشاره به زمزمه‌های مختلفی که این روزها در جبهه اصلاحات بگوش می‌رسد، انتقادات صریحی را از موسوی خوئینی‌ها نیز بعمل آورده است.

در ادامه گزیده‌هایی از این مصاحبه را به انتخاب مشرق می‌خوانید:

***

ــ من گمان می‌کنم کفه عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو هر روز سنگین و سنگین‌تر می‌شود. ضمن اینکه بنا بر ملاحظات بسیار شخصی، آقای هاشمی رفسنجانی و آقای محمد خاتمی نمی‌توانند بگویند در انتخابات شرکت نمی‌کنند. اما عدم شرکت خود را به طور دیگر بیان می‌کنند و می‌گویند نامزد معرفی نمی‌کنیم. نامزد معرفی نمی‌کنیم یعنی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.

ــ ناطق نوری چهره‌ای اصولگرا اما تا حدودی مستقل است و می‌تواند یک دولت میانه‌رو، معتدل و در جهت آشتی ملی کشور تشکیل دهد.

ــ نامزدهای اصولگرا مثل سعید جلیلی، دکتر ولایتی، دکتر حداد عادل و دیگران که صحبت از حضور آنها در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مطرح است، کسانی نیستند که به نظر من گزینه‌های مناسبی برای طرح دولت آشتی ملی باشند.

ــ پذیرش تئوری یا فرمول دولت آشتی ملی یا دولت ائتلاف ملی مستلزم این است که شما در وهله نخست بپذیرید که کشور در عرصه داخلی و بین‌المللی با مشکل و بحران مواجه شده است ولی اگر شما این اعتقاد را نداشته باشید و معتقد باشید که به هیچ وجه بحرانی وجود دارد و همه چیز در داخل مطلوب است و ما در معادلات بین‌المللی دست بالا را داریم دیگر طرح ایده دولت وحدت ملی ضرورتی پیدا نمی‌کند.

ــ موسوی خوئینی‌ها نماینده همه اصلاح‌طلبان نیست.

ــ وقتی آقای موسوی خوئینی‌ها می‌گوید نامزد اجاره‌ای می‌خواهیم باید از ایشان سوال شود که آقای موسوی خوئینی‌ها شما مقصودتان چیست و چرا می‌گویید اگر ناطق نوری نامزد شود با وی نباید همکاری کنیم؟ خطاب به آقای موسوی خوئینی‌ها می‌گویم با تمام احترامی که برای شما قائلم اصلاً صحبت شما را درست نمی‌دانم.

ــ آقای موسوی خوئینی‌ها چرا اصرار دارید که تجربه دوم خرداد 76 دوباره تکرار شود؟ چرا اصرار دارید دولت اصلاحات بیاید بدون اینکه پیشرفتی کند؟

ــ نمی‌دانم موسوی خوئینی‌ها از رئیس جمهور آینده چه می‌خواهد؟ اما خواسته‌های من مشخص است: آزادی زندانی‌های سیاسی، آزادی مطبوعات، انتخابات آزاد؛ آزادی اجتماعات، لغو ممنوعیت از تحصیل صدها دانشجو؛ حاکمیت قانون و تنش‌زایی در سیاست خارجی.

ــ موسوی خوئینی‌ها کلاً چشم دیدن آقای هاشمی رفسنجانی را ندارد و هر وقت پای هاشمی رفسنجانی وسط می‌آید ایشان مسائل قدیمی را پیش می‌کشد.

ــ آقای موسوی خوئینی‌ها باید به فکر دموکراسی باشد؛ نباید به دنبال تسویه حساب‌های دهه شصت، پنجاه یا تی چهل باشد.

ــ اگر ریاست جمهوری آقای هاشمی در شرایط فعلی کشور به تحقق دموکراسی کمک می‌کند باید به دنبال هاشمی رفسنجانی برویم.

ــ من تردید دارم که اساساً دموکراسی برای آقای موسوی خوئینی‌ها اهمیتی داشته باشد یا این مسئله برای وی مهم باشد.

ــ وی (موسوی خوئینی‌ها) برای خاتمی هم خیلی تره خرد نمی‌کند.

ــ اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند پایان راه آنها نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رسول ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    عالیجنابان زیادی زحمت نکشین .دیگه تبلیغات همتون رنگ باخته.و کسیرو که خدا بخواد در دل مردم جای خواهد گرفت.امثال آقای هاشمیها خیلی ساله از دل مردم پر کشیده رفته.آقای زیبا گفتار یه کم از مرکب بیا پایین ببین قضییه چیه.اون بالا خیلی وقته کله پا شده تو خوابی هنوز.
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    حق با زيبا كلامه
  • ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    راستش را بگو از هاشمی برای این حرفات چی گرفتی ناقلا!!!
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    رفسنجاني يه دوست لنگه تو داشته باشه ، احتياج به دشمن نداره. دمت گرم ، هولش بده طرف كانديد شدن
  • بهنام ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    آقای زیبا کلام عزیز درست فرموده اید با نظر سنجیهایی که توسط اصلاح طلبان انجام میگیرد مشخص است که کفه تحریم سنگینتر میشود اگر حتی یک اصلاح طلب باشد اگر آنها جایگاهی بین مردم داشته باشند رای میآورد هدف اولیه شماها در آوردن قدرت از دست اصولگراها است حتی با ننه قنبر
  • ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    به مصداق چو ازبیل خسته شدی کلنگ وبردار سکولارها به صورت تاکتیکی جلودار نشان دادن اشخاص صاحب نام در صف باطل خویش از خویینی ها به هاشمی که در گذشته زیر ضرباتشان قرار داشت تغییر موضع می دهند تا با استفاده ابزاری از هاشمی ، دست یازی به قدرت را تحقق بخشند
  • ناشناس نیستم ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    آی مردم! فردی به نام صادق زیباکلام میتونه درباره انتخابات نظر بده... راضی شدی استاد؟؟
  • بی نام ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    ایشان پول نمی گیزند نوکر بی جیره و مواجب هستند
  • بی نام ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    چند بار طفلک ضایع بشه آخه ؟ (آقا سی)
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    0 0
    از 84 به این ور دست سر هرکی گذاشته مردم برعکس رای داد. خسته شدیم بابا از این کارای هاشمی و باندش
  • علی ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    1 0
    جای امام(ره) خالی که یک سیلی نثارت کند تا به خود بیایی ورجز نخوانی!!!!
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    0 0
    در مورد موسوی خوئینی ها شاید، اما بقیه اش مثل یبشتر اوقات به درد خودش می خوره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس