دکتر حسابی مسلماً خدمتگزار فرهنگ ایران و انسانی ایراندوست بود و به عنوان یک سناتور، از امکاناتش برای پیش بردن علم فیزیک در ایران استفاده کرد.

به گزارش مشرق به نقل از عصر ایران، ضیاء موحد استاد فلسفه و منطق و مدیر گروه منطق انجمن حکمت و فلسفه ایران است.

وی در سال 1321 در اصفهان چشم به جهان گشود و در سال 1339 تحصیلات خود را  دانشکده علوم دانشگاه تهران در رشته فیزیک تحصیل کرد.
موحد تا مقطع فوق لیسانس در رشته فیزیک تحصیل کرد و پس از آن به پس از آن به یونیورسیتی کالج لندن رفت و مدرک دکتری خود را با نگارش رساله ای درباره مفهوم اندیشه در آرای فرگه، اخذ کرد.

 موحد در دانشگاه تهران شاگرد دکتر محمود حسابی بوده است و او را از منظر یک "دانشجو" نیز دیده است.

به بهانه سخنان متناقض ایرج حسابی و رضا منصوری درباره اهمیت و جایگاه علمی دکتر محمود حسابی در علم فیزیک، این بار به سراغ دکتر ضیاء موحد رفتیم تا نظر او را نیز در این باره جویا شویم.


بعضی ها معتقدند درباره دکتر حسابی، غلوهای زیادی در جامعه ما شده است. به نظر شما، دکتر حسابی دانشمند بزرگی بود یا اینکه صرفاً یک استاد فیزیک بود؟

ما در دنیایی زندگی می کنیم که اغراق درباره اشخاص، خیلی زود آشکار می شود. دکتر حسابی اگر دانشمند بین المللی بزرگی بود، ما باید در مجلات علمی معتبر دنیا، مقالاتی از او می دیدیم و فیزیکدان های دنیا هم باید به مقالات او ارجاع می دادند.چنین مقالاتی از دکتر حسابی که منتشر نشده است.

 دکتر حسابی مسلماً خدمتگزار فرهنگ ایران و انسانی ایراندوست بود و به عنوان یک سناتور، از امکاناتش برای پیش بردن علم فیزیک در ایران استفاده کرد.
این ها مسجل است و ما از این بابت به دکتر حسابی احترام می گذاریم.
ولی دکتر حسابی، برخلاف ادعای پسرش، نابغه نبود. اینکه فرزند دکتر حسابی، پدرش را نابغه جلوه می دهد، شاید محصول علاقه پسر به پدر باشد. شاید هم، خدای نکرده، با هدف سوءاستفاده از اسم پدرش صورت می گیرد.

بنده شاگرد دکتر حسابی بودم و دو تا درس با او داشتم. این نبوغ ادعایی، در دکتر حسابی وجود نداشت و هیچ کس چنین ادعایی نداشت و اصلاً نام دکتر حسابی هم در تاریخ علم فیزیک، به عنوان یک دانشمند بزرگ ثبت نشده است.

شما چه درس هایی را در کدام دانشکده با دکتر حسابی گذراندید؟

من از سال 1339 تا 1343 دانشجوی دانشکده علوم بودم و با دکتر حسابی، دو درس اپتیک و نظریه الکترومغناطیس را گذراندم. من تا مقطع فوق لیسانس فیزیک خواندم. شما از دکتر مهدی گلشنی که تا مقطع دکترا فیزیک را ادامه داد و فیزیکدان قابلی است و شاگرد دکتر حسابی هم بوده، در این باره سوال کنید. ببینید آیا دکتر گلشنی چنین حرفهای غلوآمیزی را درباره دکتر حسابی تایید می کند؟

متاسفانه حرفهای فرزند دکتر حسابی درباره پدرش، از اغراق گذشته است. یعنی پسر دکتر حسابی حرفهایی می زند که شنونده حیرت می کند! آیا بیان این حرفهای عجیب و غریب، جز اینکه آبروریزی برای دکتر حسابی، که به هر حال ایرانی وطندوست خدمتگزاری بود، فایده دیگری هم دارد؟ این حرفها چهره دکتر حسابی را مخدوش می کند و اصلاً به نفع دکتر حسابی نیست.

شما که در کلاس های درس دکتر حسابی حضور داشتید، بفرمایید ایشان به عنوان یک استاد دانشگاه، چگونه استادی بود؟

بسیار متوسط بود. در دوره ما، دکتر حسابی سناتور بود و به همین دلیل، و البته به دلیل احترامی که مردم برای او قائل بودند، در قیاس با سایر استادان، رفت و آمد بسیار باشکوهی به دانشگاه تهران داشت. یعنی ماشین شخصی و راننده داشت و این گونه به دانشگاه می آمد.

 در کلاس درس هم، خودش تدریس نمی کرد. دانشجویان را تصادفاً از روی دفترچه اش انتخاب می کرد که بیایند درس جلسه بعد را بگویند. خودش هم در گوشه ای از کلاس می نشست و گاهی اوقات اظهار نظری هم می کرد.

در آن زمان، کتاب هایش و جزوه الکترومغناطیس اش هم چاپ نشده بود. این جزوه پر از غلط بود و ما از اول تا اخر ترم، دائماً باید کلنجار می رفتیم تا ببینیم این طرف معادله های آن جزوه با آن طرفش جور درمی آید یا نه!

ضیا موحدالبته من همیشه به دکتر حسابی به عنوان یک معلم احترام می گذاشتم ولی به هیچ وجه یک معلم خوب فیزیک نبود. مطلقاً معلم خوبی نبود. جزوه اش اصلاً جزوه درست و حسابی ای نبود. بزرگترین خدمتی که دکتر حسابی به دانشجویانش کرد، این بود که ما را مجبور کرد برویم کتاب های انگلیسی را مطالعه کنیم و همین باعث شد که ما با زبان انگلیسی آشنا شویم.

اگر در کلاس درس دکتر حسابی دانشجویان درس می دادند، پس خود او چه می کرد؟

گوش می کرد و گاهی اوقات اظهار نظر می کرد و توضیحاتی می داد.

درباره دکتر حسابی گفته می شود که علاوه بر فیزیکدان بودن، پزشک و موزیسین و ادیب هم بود و انواع مدارک مهندسی را هم را دریافت کرده بود. آیا واقعا این طور بود؟

آن طور که خود دکتر حسابی می گفت ( و من این خاطره را از خودش شنیدم)، تحصیلات اولیه اش مهندسی بوده. آن موقع هم در بیروت بوده. بعد از آن، از بیروت  به غرب می رود تا فیزیک بخواند.
یکی از فیزیکدان های غربی به او می گوید تو دیگر سن و سالت از فیزیک خواندن گذشته است؛ اما حالا که اصرار بر خواندن فیزیک داری، برو درباره فلان پدیده تحقیق کن تا ببینم چه کار می کنی. من این حرف را از خود دکتر حسابی شنیدم.

خلاصه، دکتر حسابی هم می رود درباره آن پدیده تحقیق می کند و آن استاد هم به او می گوید معلوم است که تو آدم کوشایی هستی؛ پس بیا فیزیک بخوان.
دکتر حسابی هم درس می خواند و زحمت می کشد و دکتری فیزیک می گیرد. بعد هم به ایران می آید و با توجه به علاقه و عشقش به علم فیزیک، دانشکده های علوم، مهندسی فنی و هواشناسی را تاسیس می کند.

در هر صورت، دکتر حسابی از نفوذش برای تقویت دانشگاه استفاده می کند. بعد از انقلاب، بچه های تندرو خیال می کردند سناتورهای زمان شاه، حتماً نوکر انگلیس و آمریکا بوده اند و به همین دلیل، به دکتر حسابی خیلی توهین می شد. رضا منصوری و چند نفر دیگر برای اینکه این وضع را عوض کنند، تصمیم گرفتند از دکتر حسابی تجلیل کنند.
 اما این تجلیل به دست پسر دکتر حسابی، آلوده شد. یعنی پسر دکتر حسابی درباره پدرش چنان اغراق هایی کرد که رضا منصوری و دیگران درماندند که چه کار کنند!



آنها می خواستند برای دکتر حسابی تجدید آبرویی بکنند ولی کارشان زمینه ساز شکل گیری یک دکان شد. دکان نابغه تراشی! ما از خدا می خواستیم که دکتر حسابی یک نابغه فیزیک باشد. ولی این طور نبود. فیزیکدان هایی که ما بعد از دکتر حسابی داشته ایم، سر و گردن ها از حسابی بالاترند. چه در خارج و چه در ایران، حتی کسانی که در همین ایران دکتری فیزیک گرفته اند، در علم فیزیک از حسابی بالاترند.

می توانید دو نفر از این افراد را نام ببرید؟

خود رضا منصوری، در مقایسه با دکتر حسابی، فیزیکدان بهتری است. مهدی گلشنی و خرمی هم این طور. دکتر ارفعی، دکتر اردلان هم دو نفر دیگرند. دکتر حسابی کی توانست رتبه ای مثل دکتر اردلان داشته باشد که در کل دنیا دائماً به کارهایشان ارجاع داده می شود.

آیا این مدعا درست است که نوع رفتار دکتر حسابی، یکی از علل مهجور ماندن دکتر خمسوی در جامعه ایران بوده است؟

در این باره اطلاعات دقیقی ندارم ولی دکتر خمسوی، در امر تدریس انصافاً یکی از استادان درجه یک بود و من شاهد بودم که دانشجویان، اشکالات خودشان را از کلاس درس سایر اساتید، نزد دکتر خمسوی می آوردند و از او سوال می کردند. خمسوی یک استاد بی سر و صدا، ولی به مراتب بهتر از دکتر حسابی بود. در این باره شک نداشته باشید.

اما من نمی توانم پاسخ سوال شما را بدهم چون اساساً کاری با حاشیه ها نداشتم و سرم به کار خودم بود.

اگر دکتر حسابی فیزیکدان بزرگی نبود، چرا جامعه ایران به چنین تصوری از او رسیده است. بر فرض که فرزندش غلو می کند. مردم و مقامات کشور چرا به چنین باوری رسیده اند؟

هر جامعه ای دوست دارد شخصیت های بزرگی داشته باشد. ما همین الان هم افتخارمان به ابن سینا و فارابی و ابوریحان بیرونی است. مردم همه کشورها این طورند. مردم ایران هم دوست دارند دکتر حسابی فیزیکدان بزرگی بوده باشد و از او تجلیل کنند. این حق مردم است. من هم اصراری ندارم کسی را ناامید کنم. اگر بنا بود چنین شود، خود فیزیکدان های ایران شب و روز تذکر می دادند که دکتر حسابی چنان نبود که شما می انگارید.

 البته بعضی ها مقالاتی در این زمینه نوشتند ولی کسی کاری به این حرفها ندارد. مردم دوست دارند دکتر حسابی قهرمان علمی آنها باشد. اکثر فیزیکدان ها هم در برابر این گرایش عامه مردم، سکوت کرده اند. اشکالی هم ندارد. مگر چه می شود؟ 

سوال من در اصل این بود که چرا، مطابق توضیح شما، چنین کلاه گشادی بر سر افکار عمومی در ایران رفته است؟

افکار عمومی دوست دارد قهرمان داشته باشد. مگر افکار عمومی قهرمانان ورزشی را دوست ندارد؟

چرا یک فیزیکدان دیگر قهرمان علمی مردم ایران نشده است؟ چرا دکتر حسابی؟

چون دکتر حسابی به افکار عمومی تزریق شده است. اغراق های پسر دکتر حسابی، علت اصلی این وضع بوده است. در محیط غیرعلمی، بالاترین استعدادهای از بین می روند و شارلاتانیسم میدان تاخت و تاز پیدا می کند. شما فکر می کنید نابغه دروغین آفریدن، فقط مربوط به زمان دکتر حسابی است؟ همین الان هم این کارها صورت می گیرد. در دورانی که اینترنت نبود و ارتباطات محدود بود، دروغ گفتن آسان تر بود. دکتر حسابی هم در همان دوران به عنوان نابغه علمی ایران به خورد افکار عمومی ایرانیان داده شد.

در همین انجمن حکمت و فلسفه، برای من و دکتر اعتماد و چند نفر دیگر، از فلان نهاد نامه آمده بود که ما می خواهیم شما را به عنوان دانشمند ده سال اخیر انتخاب کرده ایم؛ لطفاً به فلان حساب 200 پوند واریز کنید! و بعد گفته بود اگر می خواهید دانشمند پنجاه سال اخیر شناخته شوید، پانصد یا هزار پوند واریز کنید (رقم دقیقش را الان به خاطر ندارم.) افسوس که این نامه ها را پاره کردم و انداختم در سطل آشغال! دکتر حسابی را هم با همین بازی ها، مرد علمی سال 1990 در رشته فیزیک کردند.

این نامه ها را کدام نهاد برای شما فرستاد؟


افسوس که نامه ها را نگه نداشتم. شاید دکتر اعتماد آنها را داشته باشد.

نهاد ارسال کننده نامه، در خارج از کشور بود؟

نه، در داخل ایران بود.

بعضی ها در صحت فهرست بلندبالای "خدمات دکتر حسابی" هم تردید دارند. مثلاً راه اندازی اولین راه اندازی اولین راکتور اتمی سازمان انرژی اتمی کشور، راه اندازی اولین مرکز زلزله شناسی کشور، راه اندازی اولین آنتن فرستنده در کشور، راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران ...

این ها اغراق است. تاسیس دانشکده فنی، دانشکده علوم و ایستگاه هواشناسی، جزو خدمات مسلم دکتر حسابی است و هر سه هم خدمات بزرگی بوده اند.

دانشگاه تهران چطور؟

دانشگاه تهران چه ربطی به دکتر حسابی دارد؟!

ایرج حسابی می گوید دانشگاه تهران را نیز دکتر حسابی پس از متقاعد کردن رضا شاه، تاسیس کرده است.

کذب محض است! تاریخ دانشگاه تهران کاملاً روشن است. دکتر حسابی اصلاً آن موقع کاره ای نبوده که بخواهد دانشگاه تهران را تاسیس کند. تاریخ دانشگاه تهران که معلوم است. شما چرا این سوال را از من می پرسید؟

چون در بحث "غلوهای مربوط به دکتر حسابی" هستیم، پرسیدم.

شما هر چیزی که از پسر دکتر حسابی درباره پدرش می شنوید، اصل را بر عدم صحت حرف او بگذارید مگر اینکه خلافش ثابت شود!

واژه های دانشگاه و دانشکده و ... هم گفته می شود که کار دکتر حسابی و احمد فردید و چند نفر دیگر بوده است. این مدعا صحت دارد؟

دکتر حسابی در این زمینه کارهایی انجام می داد و حتی یک واژه نامه هم منتشر کرد که البته پر از غلط و اشتباه بود. آخر هر کسی را بهر کاری ساختند. من حق ندارم به ریشه شناسی واژه ها بپردازم. این کار مستلزم زبان شناسی و آشنایی با قواعد این کار است. سابقه غور در ادبیات می خواهد. همین طوری که نمی توان لغت وضع کرد.

 دکتر حسابی به فارسی نویسی علاقه داشت و به همین دلیل، به کار ابداع واژه های نو روی آورد. مثلاً به جای واژه الکترومغناطیس، واژه کاهنربایی را پیشنهاد کرد که البته جا نیفتاد. کارهای او در این زمینه، علمی نبود؛ بیشتر ذوقی بود. یک نفر دلش خواسته معادلی فارسی برای فلان واژه پیشنهاد کند. حالا چرا من گریبانش را بگیرم؟

دکتر حسابی با اینشتین حشر و نشر عمیق داشت و شاگرد خاص اینشتین بود؟

این مدعا هم تا جایی که من می دانم، دروغ است ولی احتمال اینکه حسابی از اینشتین وقت ملاقات خواسته باشد و اینشتین هم وقت ملاقات به او داده باشد، خیلی زیاد است. این چیزها زمانی افسانه بود اما الان دیگر این چیزها افسانه نیسند.

 زمانی علامه جعفری با انشای دکتر حسابی، برای راسل نامه می نوشت و در ایران چه سر و صداها که نمی شد. اما الان ایمیل هر دانشجوی ایرانی را نگاه کنید، ممکن است چنین نامه هایی را در آن بیابید. یعنی در ایمیل دانشجویان ایرانی، نامه هایی از چامسکی و هابرماس و دریدا را می بینید.

 شما به هر آدم فرهنگی جهان غرب نامه بنویسید، منشی او جواب شما را می دهد. ادب حکم می کند که او به شما جواب بدهد. این اصلاً واقعه مهمی نیست. اهمیت نامه راسل در ایران، ناشی از این محیط عقب مانده بدبخت ارتجاعی ماست. تفاخر به نامه نگاری با فلان اندیشمند غربی، محصول عقب ماندگی ماست.

هر ایرانی ای که انگلیسی را در حد متوسط بلد باشد، می تواند از یک اندیشمند غربی وقت بگیرد و به دیدن او برود و گپ و گفت مختصری با او داشته باشد. تازه می تواند عکاس هم با خودش ببرد و با آن متفکر، عکس هم بگیرد! این که چیز مهمی نیست. قضیه عقب ماندگی فرهنگی است. بگذریم!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 143
  • در انتظار بررسی: 109
  • غیر قابل انتشار: 95
  • 1985 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    متأسفانه رسم است انسانهای کوچک برای بزرگ شدن به انسانهای بزرگ طعنه بزنند
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    چرا ما باید برای بالارفتن بجای دست بر زانوگذاشتن ویاعلی گفتن برگرده دیگران سوارشده و...... ارزش دکترحسابی وخدمات ایشان برهیچکسی پوشیده نیست فقط چشم بینا میخواهد
  • ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    78 92
    به نظر من ولو اینکه فرزند دکتر حسابی اغراق کرده باشد حالا این به کجا ضرر می زند ولی کار شما صحیح نیست. ضمنا روش تدریس دکتر حسابی اتفاقا روش جالبی بوده است جزوه هم اگر غلط داشته از این جهت بوده که به اصطلاح امروزی ها کپی پیست نبوده و کار اصیل بوده که بعد از چند ترم اصلاح می شود و آماده چاپ شدن به عنوان کتاب می شود.
  • عبداله مهرافزون ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    57 92
    حالا چه ضرری برای اقایان دارد بخدا خجالت دارد مگر فردوسی در شاهنامه رستم یل را قهرمان ملی نکرد مگر پروفسور حسابی مال این مملکت نیست مسئولین هم این را پذیرفتن (ای حسود تنگ نظر وطن فروش بس است دیگر)
  • 4986 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    92 24
    برای پی بردن به دقت این نظرات می توانید یک نظرسنجی در بین فیزیکدانان حال حاضر ایران بگذارید اساتید قدیمی هم برای این کار مفید هستند نظرات دکتر موحد منصفانه بود خورشید پشت ابر باقی نمی ماند
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    46 67
    این نوشته پر از غرض ورزی و عقده گشایی اسا. این بابا به هیچ یک از سئوالات پاسخ رپشن ندادن و با مغلطه و لفاظی و سفسطه همه را ماست مال کرد. مثلا نگفت که آیا دکتر حسابی پزشک و... بود یا خیر. یا اینکه در ابداع فلان نام و... نقش داشت یا خیر. بنده چندین مدرک تحصیلی متفوت از جمله پزشکی دیده ام که آن بزرگوار از ترس خودنمایی و غرور و... همه را در یک لوله مقوایی پنهان میکردند. مسما تواضع ایشان بیش از نویسندگان این این مقاله است.
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    31 50
    این نوشته پر از غرض ورزی و عقده گشایی اسا. این بابا به هیچ یک از سئوالات پاسخ رپشن ندادن و با مغلطه و لفاظی و سفسطه همه را ماست مال کرد. مثلا نگفت که آیا دکتر حسابی پزشک و... بود یا خیر. یا اینکه در ابداع فلان نام و... نقش داشت یا خیر. بنده چندین مدرک تحصیلی متفوت از جمله پزشکی دیده ام که آن بزرگوار از ترس خودنمایی و غرور و... همه را در یک لوله مقوایی پنهان میکردند. مسما تواضع ایشان بیش از نویسندگان این این مقاله است.
  • رضا ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    50 72
    پیداست پروفسور باسواد نبودند اگه بود که افرادی مثل شما شاگردشون نبودند! خجالت بکش
  • مسعود ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    53 67
    دكتر حسابي هرچه بود در شرايطي كه افرادي مثل شما دست چپ و راست خود را نمي شناختيد دكتراي فيزيك داشت بنده دانشجوي دكتراي حسابداري هستم و از فيزيك هم زياد سر در نمي اورم ولي ميدانم به خاطر غلط داشتن جزوه يك استاد نبايد به او نسبت بي سوادي داد اين مقالاتي كه شما مي گوييد مجامع علمي به ان رفرنس نداده اند به خاطر ان است كه دكتر مثل بعضي اساتيد ميرزا بنويس نبود كه اسم دانشجو رو قلم بگيرد و اسم خودش را بنويسد و امار مقالات علميش رو روز به روز در isi افزايش بدهد و بخواهد خودش رو مطرح كند اصلا اون موقع جامعه علمي ايران شناخته شده نبود كاراي افرادي مثل حسابي جامعه علمي ايران رو به دنيا معرفي كرد اقاي دكتر حسابي جايي در ايران كار ميكرد كه بدنش از الودگي عفونت كرد فقط به خاطر مردم ايا برخي از اساتيد ما براي مردم چه مي كنن غير از اين كه همه اقا زاد هاشون رو از همين اعتبارشون استفاده مي كنن بهترين دانشگاه هاي دنيا بورس مي كنن فرزندشون روزانه كنكور مجاز بشه مياد دانشگاه شريف حاضر نيستن 10 دقيقه تو افتاب بشينن اقاي دكتر اگر بخوام هم از حسابي بگم و هم از مردم دوستي برخي اساتيد عالي قدر حال حاضر از حوصله اينجا خارج است ولي شما واقعا فرد حسودي هستيد يا مي خواهيد با يك تكه ابر جلوي خورشيد رو بگيريد
    • ناشناس ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 0
      احسنت
  • رضا ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    74 19
    ممکنه حق با ایشان باشه نباید تعصب ورزید مردم در هر جای دنیا بت سازی و تاریخ سازی می کنند.بالا بردن اشخاص بیشتر از آنچه که هستند باعث تخریب آنها می شود.
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    39 63
    مشخص است که با غرض صحبت میکند
  • ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    64 5
    قضیه عقب ماندگی فرهنگی است.
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    36 18
    البته یادم می آید در زمان فوت دکتر حسابی - حتی دانشگاه امیر کبیر واحد تفرش هم کلاسها را تعطیل نکردند - فکر کنم کارهای دکتر یک جاهایی محل اشکال دارد
  • محمود ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    54 62
    حسوووووووووووووووووووووددددددددددددددد.
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    42 49
    درپس حرفهای این اقا نسبت به دکتر حسابی حسادتهایی احساس می کنم
  • رضا ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    24 16
    این از مواقعی است که آدم نمی داند کی راست می گوید و کی دروغ! مشرق خودت شروع کردی خودت هم باید زودتر بگی که کی راست میگه و کی دروغ! منتظر اخبار بعدی در این رابطه هستیم.
  • ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    62 23
    ولي احتمال داره اين آقا راست بگه چون كاملا واقع بينانه خدمات دكتر را بيان ميكرد
  • حامد ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    32 47
    من نمیدونم دکتر حسابی چقدر شما رو اذیت کرده که اینقد ناسپاس شدی ولی با این گفته هات بدتر خودت کوچک میشوی
  • رازی ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    26 17
    باسلام ضمن مسئلت قبولی عزاداری همه محبین آقا سیدالشهدا ویاران باوفایش خواهشمنداست بدلیل مواضع سیاسی ایرج حسابی جایکاه علمی مرحوم دکتر حسابی زیر سئوال نبرده ویا حداقل امکان دفاع را فراهم نمائیید
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    3 10
    که اینطور اصلاً نمی دونستم
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    7 17
    جناب دکتر موحد سخن بر سر نامه نوشتن علامه جعفری به راسل فقط نامه نگاری نبود بلکه عدم جواب مقنع از سوی راسل به ایشان به عنوان یک متفکر بود
  • صادق ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    14 21
    فقط مي توانم بگويم براي مشرق و اين به اصطلاح استاد سراسر توهين كننده متاسفم احتمالا پسر دكتر حسابي برعكس پسرش نابغه است كه مي تواند با اين مهارت اين غلو ها را براي پدرش بگويد بدون اينكه كسي متوجه شود !!!!!!!!!!! مشرق متاسفم
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    16 27
    پشت سر مرده حرف نزن
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    20 23
    چقدرشماازايشان عقده داريد چرااين حرفهاراتازماني كه زنده بودنگفتيد لطفايكبارمصاحبه خودتان رامرور كنيد بنظرغيرازعقده هيچي درآن يافت نميشود
  • هبوط آدم ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    10 2
    متاسفانه باید بگم کنار اومدن با حقیقت سخته! بهتره بذاریم با واقعیت زندگی بشه نه با حقیقت... نابغه بودن حسابی واقعیت داره اما حقیقت، نمی دونم...
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    20 22
    جناب موحد ! گویا پس از جلال آل احمد و " هوچی گر "خواندن آن مرحوم ، اینبار نوبت مرحوم دکتر حسابی( چهره برگزیده علمی جهانی) رسیده؟! جناب آقای دکتر موحد از قدیم گفته اند : چو خواهی که نامت بود جاودان مکن نام نیک بزرگان نهان خوانندگان محترم برای آشنایی با سوابق جناب موحد در نقد!!!!! بزرگان بد نیست سری به این لینک بزنند http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B6%DB%8C%D8%A7%D8%A1_%D9%85%D9%88%D8%AD%D8%AF
  • محمد ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    11 26
    "شما هر چیزی که از پسر دکتر حسابی درباره پسرش می شنوید، اصل را بر عدم صحت حرف او بگذارید مگر اینکه خلافش ثابت شود"! ادم از خدا بی خبر این رسم مسلمونی است؟
  • ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    29 19
    احتمالا دکتر به این آقا نمره کم داده
  • محمد ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    11 17
    جسارتا" بنظرم ما آدمهای کوچک حالا که نمیتونیم به مقام آدمهای بزرگ برسیم،بهتر نیست اونها بیان پایین مثل ما بشن که شکاف طبقاتی نباشه..؟! بزرگان میگن که از زمان خلقت حضرت آدم ابوالبشر (ع) منشا تمام اختلافات و دشمنی ها و خونریزیها "حسادت" بوده،هست و خواهد بود.... من که این حرف رو قبول کردم!شما هم بیزحمت ببینید از اولین حادثه زمان خلقت {حس برتر بینی،سجده نکردن شیطان و در نهایت دشمنی شیطان با آدم (ع) } تااااااااا آخرین حادثه مشکلداری که امروز خوندید،رد پای حسادت میتونید پیدا کنید.؟!!!
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    15 12
    کاش اشاره به اغراقهای پسرش می کرد! من که هر چه از پسرش شنیده ام حاکی از تلاش و استقامت در مقابل مشکلات و استفاده بهینه از همه ی امکانات و دوستی با همه ی مخلوقات بود.
  • محمد امين ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    14 15
    آقا اين حرفا رو بيخيال... ميگم حالا قضيه چيه !؟ نكنه ايرج حسابي جديدا حرفي خلاف خواست شما زده كه اينطوري ميخوايند لج مال اش كنين؟!
  • مهدی ازرشت ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    21 8
    من چون ازاهالی فیزیک نیستم زیاداین آقای ضیاموحدرانمی شناسم علیرغم اینکه عصبانیتش ازپسردکترحسابی درصحبتهاش کاملا"مشهوده ولی بایداعتراف کردنظراتش رامنصفانه مطرح کرد.(الله اعلم)
  • ناشناس ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    32 11
    متاسفانه قهرمان پروري و غلو وخيال پردازي در مورد افراد در ايران يك سنت غلط در طول تاريخ شده است كه دكتر حسابي نيز بخشي از ان است
  • ناشناس ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    23 6
    متاسفانه طرفداران غلو درمورد دكتر حسابي منطقي برخورد نمي نمايند و روش طرفداري در مسابقات فوتبال رابه عرصه هاي علمي تسري مي دهند فرزند دكتر حسابي يك فاكت بياورند كه در مراكز علمي جهاني به نظرات ايشان رجوع شده است
  • مهدي ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    50 2
    با سلام ، من خبرهاي مربوط به دكتر حسابي را دنبال مي كنم و از مشرق نيوز كمال تشكر را دارم كه به اين موضوع مي پردازد . با خواندن اين مصاحبه كه با دكتر موحد انجام داديد ، بخشهايي از حقايق براي اولين بار برايم روشن شد و به جز بخشهايي از كلام دكتر موحد ، مابقي را مي توان صحيح ارزيابي نمود ولي در اكثر موارد و در علوم ديگر هم اينگونه است كه نفرات اوليه و پيشكسوتان و استادان اول رشته ها كه شروع به تدريس و تربيت شاگردان مي كنند ، ممكن است چند سال بعد رتبه علمي و درجه ي تبحر آن شاگرد ، از استادش بالاتر رود . اين دليل بر بي سوادي يا پايين بودن رتبه ي علمي آن استاد اوليه نيست . اين مساله را با آن مطلب كه دكتر موحد درباره ي نامه نگاري با راسل و اينشتين فرموده بودند اگر بخواهيم جمع كنيم و مثالي بزنيم ، اين مي شود كه ما به عنوان مثال آقاي گراهام بل را كه مخترع تلفن اوليه بودند را امروز بياييم تحقير كنيم و بگوييم كه ايشان كار مهمي انجام نداده اند !!! تلفن كه چيز مهمي نيست ! دانشمندان بعد از گراهام بل آمدند و مثلا" موبايل را اختراع كردند كه خيلي پيشرفته تر از تلفن است ! و هر بچه اي امروز موبايل دارد ! جناب دكتر موحد كه خودشان استاد بلا منازع هستند بهتر مي دانند كه هر چيز در زمان خودش سنجيده شده و رتبه بندي مي شود . اگر امثال دكتر حسابي ها نبودند كه تدريس كنند ، چه بسا شايد دكتر موحدها هم نبودند كه به اين مدارج عالي راه يابند . هواپيماي اوليه ي برادران رايت را هم نمي توان با هواپيماهاي فوق پيشرفته ي امروز مقايسه كرد ، ولي همه مي دانند و مي گويند كه برادران رايت پدر هوانوردي مدرن هستند . در آن زمان كه مردم و حتي اكثر دانشجويان راسل را حتي نمي شناختند ، البته كه شناخت راسل و انديشه هاي او و نقد او و مقايسه ي انديشه هاي راسل با ديگر دانشمندان و فيلسوفان و از آن بالاتر ، نامه نگاري با راسل ، كاري بس عظيم و بزرگ بوده و انسانهاي دانشمند كشورمان مانند علامه جعفري و دكتر حسابي و . . . فقط توان آن را داشتند . مثال از اين دست زياد است و بايد ديد در آن زمان كه در ايران ما ، همه كور بودند ، اگر فرد يك چشمي هم پيدا مي شد ، پادشاه بود چه رسد به دكتر حسابي كه واقعا" آن زمان با مدرك دكتراي فيزيك از غرب ، به كشورش آمد و براي ايجاد و احياي علم فيزيك و مهندسي زحمات زيادي كشيد كه از نتايج آن مي توان همين اساتيد امروز مانند جناب دكتر منصوري و موحد را نام برد كه شايد به جرات بتوان گفت رتبه علمي امروزشان از دكتر حسابي بالاتر است ولي شاگرد دكتر حسابي بوده اند . اولين اتومبيل بنز را اگر تصويرش را ديده باشيد و مشخصات فني آن را بدانيد در مقايسه با امروز واقعا" به ظاهر مسخره است ولي ارزش آن را اهل فن مي دانند و از آن مهمتر اينكه نفرات بعدي همت كردند و آن را كامل و كاملتر كردند تا به صورت امروز درآمد . شاگردان دكتر حسابي هم اگر با همان سرعت راه دكتر را ادامه مي دادند و هر يك به سطحي خود را مي رساندند كه آنها هم هركدام به قول خودشان فقط سه دانشكده تاسيس مي كردند و بسط و ارتقا‌ء ش مي دادند يا لااقل كتب درسي راهنمايي و دبيرستان كشور را انسجام مي بخشيدند ، امروز وضعمان بهتر از اين بود . ممنون.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    13 0
    دوست من 1985 همیشه یه درصدی احتمال برای تغییر عقیده بذار تعصب باعث عقب ماندگی است
  • حجت ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    5 5
    راست و دروغ این نوشته را نمی دانم. اما اگه ادامه پیدا کنه دکتر یک بی دین ضد ایرانی از کار دربیاد.
  • محمد ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    11 4
    طبق جمله آخر نویسنده مطلب، ادبیات بیان موضوع و تحلیل آن نیز منشاء همان جمله است. "قضیه عقب ماندگی فرهنگی است. بگذریم! "
  • سینا ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    3 2
    اگر این تعاریف بالا اغراق باشد، دکتر حسابی دسترسی ناپذیر مینماید و انگیزه ی تلاش نسل جدید را که دکتر الگویش شده است را میگیرد
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    12 16
    کینه ، عداوت ، غرض ورزی ، حسادت و دشمنی از سخنانش موج میزد.
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    14 11
    متاسفم برات !
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    15 15
    پس عمه ی تو نابغه بوده! پشت مرده میاد حرف میزنه که خودش بزرگ شه. اینقدر بدم میاد از این آدما که این کارو میکنن. اولین ایرانی که برای اولین بار جاده کشی مهندسی میکنه تو کشور کی بود؟ اینهمه ابتکارات و اختراعات چیه؟ چقدر ما باید پست باشیم که یک دانشمند ایرانی به این بزرگی رو بگیم نابغه نیست اما یه بچه رو که میاد به کمک سیا بزرگترین سیستم جاسوسی بی هزینه رو میسازه بهش میگیم نابغه!
  • عمو ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    7 4
    قصد و غرض عصر ایران که از درج این مطالب مشخصه اما نوع برخوردی که با نامه نگاری علامه جعفری و راسل کرده
  • عمو ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    8 3
    ... درباره نیت ایشون تردید ایجاد میکنه. مناظرات مکتوب علامه جعفری و راسل در دسترس و قابل مطالعه است و قطعا چیزی بسیار بیشتر از نامه نگاری با یک منشی یا امثال آن است.
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    8 11
    1985 عزیز جناب آقای دکتر ضیاء موحد انسان کوچکی نیست شما تحقیق کنید شاید یک درصد گفتهای ایشان درست بود!
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    7 2
    بسمه تعالی مشرق جان ازطرف ما یه تحقیق بکن ببین حرفهای دکتر موحد درسته یا نه دم شما گرم
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    5 4
    بزرگي يك استاد را با جزه هايش نمي سنجند. ما هم استاداني داشته ايم كه بسيار با ساد دانش هستند اما تدريسشان زياد جالب نيست.
  • باران ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    10 11
    آقاى موحد حسود حقير
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    8 3
    پس این همه اختراعی که به استاد نسبت میدن دروغه؟
  • مسعود ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    8 19
    به فرض دکتر حسابی پزشک هم بوده باشه ، یا چند زبان زنده دنیا رو بلد باشن !!! که چی بشه ؟ زبان بلد بودن که کار خیلی بزرگی نیست ، بگردید ببینید واقعا دکتر یک کار چشمگیر داشته واقعا ؟؟ تنها شانسی که دکتر داشتن این بود که توی زمانی بودن که کشور قحطی دکتر بود و اینارو حلوا حلوا میکردند . وگرنه تاسیس دانشگاه و دانشکده که همچین کار بزرگی نیست .
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      22 0
      کلا" هیچ کاری کار بزرگی نیس!! تو هم بشین ماستتو بخور!
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    33 8
    اتفاقا این روش تدریس دکتر حسابی که دانشجو محوذ بوده است از بهترین و بدیع ترین روشهای تدریس است. من حظ کردم که آن زمان چنین تفکر خلاق و عالی در امر تدریس وجود داشته است. اتفاقا اشکال داشتن جزوه هم باعث زحمتکش شدن و یادگیری دانشجو است. به جناب ضیاء موحد هم تذکر می دهم که همین روشهای استاد محور مطلپوب ایشان است که دانش آموزان و دانشجویان را شب امتحانی بار آورده است. ضمنا نقش دکتر حسابی در موضوع بی نهایت بودن ذرات بکلی غیر قابل انکار است. با این تفاوت که در آن زمان تعاد کمی مقاله منتشر می شد که اتفاقا خواننده های کمی هم داشت اما پربار و پخته بودند و از نظر ارزش علمی قابل مقایسه با کارهای تکراری و کم ارزش فعلی نیستند. الان مقالاتی که شامل جهش های بزرگ علمی هستند بسیار اندک می باشند. ضمنا باید تذکر دهم که نیوتون که بزرگترین دانشمند همه قرون و اعصار معرفی می شود به جز کتاب مشهور اصول ظاهرا صاحب کار دیگری نیست. بیشتر عمر او به امور سیاسی و حکومتی گذشت. اما به درجه ای عظمت علمی داشت که استاد خود وی یعنی پرفسور لوکاس داوطلبانه کرسی تدریس خود را به او واگذار کرد اما نیوتون با وجود توان علمی بی نظیر در اراپه مطلب و تفهیم ضعیف بود و مطلوب دانشجویان نبود تا جایی که دانشجویان نیوتون را از کلاس بیرون کردند و به اصرار لوکاس را بازگرداندند!!! متاسفانه عده ای گمان کرده اند برای بزرگ شدن باید بزرگان را کوچک کنند. بد نیست توضیح دهم که چه بسیار افراد بی دانشی که به دلیل تسلط بر بیان و کلمات دانشمند تلقی می شوند و چه نوابغ بزرگی که به دلیل تنبلی دانشجویان و یا ضعف در بیان و تفهیم مطلب بیسواد تلقی می شوند. این حکایت خودمانی هم را بخوانید: محدث قمي (صاحب مفاتيح الجنان) مي گويد: وقتي كتاب منازل الآخرة را تأليف و چاپ كردم به قم آمدم. شيخ عبدالرزاق مسئله گو آن را هر روز مي خواند.پدرم روزي به خانه آمد و گفت: شيخ عباس! اي كاش مثل اين مسئله گو مي شدي و مي توانستي اين كتاب را كه او براي ما مي خواند ، بخواني. چند بار خواستم بگويم كه آن كتاب از آثار و تأليفات من است؛ اما خودداري كردم و فقط گفتم: دعا بفرماييد خداوند، توفيق مرحمت فرمايد.
  • محب علی ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    11 2
    من علمنی حرفا فقد صیرنی عبدا*هر کس حرفی به من بیاموزد من را بنده خود کرده است- بعید است این اظهار نظر خدا ما را از حسد دور نگهدارد.
  • ابراهیم ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    7 1
    مگر شما هم دانشجوی دکتر حسابی بودین، یا جزوه ایشون داشتین که اظهار نظر می کنید؟ اگه دلیلی برای حرفتون دارین لطفاً سند و مدرکش رو هم ذکر کنید.
  • حامد ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    7 6
    دقیقا ، من از سایت مشرق دلخور شدم به خاطر چنین مطلبی چطور است که فقط این آدم خواب نما شده؟ نظریه "ذره بی انتهاست" پایه گذار نانو تکنولوژی و ملهم نظریه "ذره خدا"(یوزن هیگز) است. عزیزان ، انسان هر چیزی را به صرف خبر ، نباید منتشر کند .
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    5 3
    احسنت!
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    9 9
    برخی ها بجای بزرگ شدن خودشان ، بزرگان را با دروغ می کوبند و تحقیر می کنند تا آنها نیز مثل خودشان خوار و حقیر باشند
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    12 5
    شما فرض کن یه هیمساری رو از نیرو انظامی بزارن شبه رو برجک نگهبانی بده. چه حالی داره؟ درس دادن پروفسور حسابی هم به این شاگردای کودن همین حکم رو داشته. که یه پروفسور بیاد مبانی فیزیک عمومی رو به دانشجو سال یک و دو درس بده اونم تازه نفهمن و مجبور بشه براشون از دبیرستان یاداوری کنه. معلومه که حال استاد گرفته میشه چون یه سری بچه بازیگوش بیسواد دارن وقت و تواناییهای ایشون رو نابود میکنن. استاد سر کلاس مینشست و به چهار تا شاگرد زرنگ توانا که قابل اعتماد بودن میگهت برای مابقی بیسوادا در حد فهمشون درس بده و خودش تو فکر چیزای مهمتر و تاسیس دانشگاه و نقشه برداری و جاده سازی و...و در کل دگرگون کردن سیستم علمی آموزشی کشور بود. اگر اشتباهی هم در جزوات ایشن بوده اشتباه تحریری یا ایراد از اسنسیلهای قدیمی که جوهر پخش میکردن بود که باعت ناخوانا شدن جزوه میشد نه بیسوادی استاد.
  • majid ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    4 6
    دكتر حسابي دانشمند بود ولي براي خارج از اين مرزها خدماتي براي اين مملكت انجام نداد.فقط موقع فوت به ايران بازگشت هم رده ايشان عبدول غديرخان پدر هسته اي پاكستان كه نقشه هاي راه اندازي نيروگاه هستي از هلنديها گرفت و به پاكستان اورد و نيروگاه هسته اي را پايه گذاري كرد.دكتر حسابي ما هم پدر فيزيك بود و با انيشتن ملاقاتي هم داشته و سركلاس ايشان هم حاضر شده است.
  • زهرا ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    11 4
    بابا ایشون کجا خواستن خودشون رو بزرگ کنن با این حرفا؟ به نظرم اتفاقا خیلی هم تاکید کردند روی وطن دوست بودن و خدمت گزار بودن دکتر حسابی و این که هیچ اشکالی هم نداره که مردم ایشون رو قهرمان بدونن ولی می گه چیزایی که من دیدم با چیزایی که از پسرش شنیدم متفاوته. حرفایی شبیه حرفای ایشون رو من از افراد دیگه هم شنیدم و بعید می دونم به خاطر غرض ورزی باشه بلکه واقعا فکر می کنن یه اغراق های نابجایی شده. به هیچ جهت گیری سیاسی و اینا هم ربطی نداره. اما انقدر مردم دوست دارند این اغراق ها رو باور کنن که هرکی بخواد یه علامت سوال بذاره جلوش لهش می کنن. متاسفم
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    6 2
    عزیزم بالفرض نقدت قبول اما موضوع بالابردن و قهرمان ساختن نیست در اون دوره خدمات ایشون شایان ذکر بوده قیاس با الان یک مغلطست دکتر عزیز. اون دوره شما یک معادله غیرخطی میخاستی حل کنی یک روز علاف میشدی اما الان در کسری از ثانیه با کامپیوتر حل میشه. میگی ایمیل و فلان خب عزیز اون موقع ارتباطات به این گستردگی نبوده. بهرحال حتی اگر نقدت درست هم باشه وجود یک الگوی سالم و درست ولو غلو شده بهتر از نبودشه. در پایان اگر راست میگی خودت بشو الگوی علمی و این دفعه 500 پوند رو بده اگر واقعا راست گفته باشی. اگر بهت رو بدن میگی انیشتن هم عقب مونده ذهنی بوده و یا نیوتن مالیخولیا داشته! بقول مادربزرگ من: دکتر شدن چه آسون...آدم شدن چه مشکل!
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    7 4
    پس دانشگاه مهندسی رو خرزو خان برای این مملکت تاسیس کرد، مجید جان دلبندم؟!
  • سلام ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    9 4
    قدیم ها حرمت نگهداشتن استاد واجب بود
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    6 6
    فقط یك بیت شعر سعدی كه عمری بر سردر خانه دكتر حسابی مانده ، جواب این آقا است : به جان زنده دلان سعدیا كه ملك وجود نیارزد آنكه دلی را ز خود بیازاری
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    5 3
    استاد دكتر حسابي يك استاد واقعي و عملگرا ي ايراني بود كه بر خلاف بسياري از افرادي كه متاسفانه تنها از مقام، منش و دانش استاد تنها به داشتن نام آن اكتفا مي كنند و شخصيت علمي خود را تنها بر پايه مقالات غير علمي، غيركاربردي مي سازند، بدور از هر گونه جنجال، منشا خدمات و بركات فراواني در اين كشور گرديد. با اين اظهار نظرها ي سخيف اندكي از ارزش اقدامات خداپسندانه استاد دكتر حسابي در نزد مردم ايران كاسته نمي شود.
  • رحماني فر ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    4 2
    حالا يه احمقي يه حرفي زده حتما بايد جوسازي بشه!!!!!
  • امین ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    4 6
    مرد مومن تو از کجا حسابی رو می شناسی امان از تعصب امان
  • محمدرضا ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    5 4
    عقب ماندگي اينه كه نتونيم حق شاگرديو به حق ادا كنيم...اينجوريشو ديگه نديده بوديم...اين آقا خودش عقب مونده اس خدا ميدونه عقده اش از كجا آب ميخوره
  • محمدرضا ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    6 5
    عقب ماندگي اينه كه نتونيم حق شاگرديو به حق ادا كنيم...اينجوريشو ديگه نديده بوديم...اين آقا خودش عقب مونده اس خدا ميدونه عقده اش از كجا آب ميخوره
  • سيمين ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    4 2
    من هم اين را حس كردم
  • طاهر ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    7 5
    اگر آقای موحد فقط یک مسئله از دکتر حسابی آموخته بودند؛حق نداشتند اینطور پشت سر دکتر صحبت کنند. آقای موحد قرار خودشون رو بزرگ کنند با کوچک فرض کردن دکتر حسابی؟ این شرط انصاف نیست؛گیریم که ایرج حسابی هم در مورد پدرشون غلو کرده باشند.
  • مجید ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    13 2
    به نظر من مناسبه پسر دکتر حسابی به صورت علمی به چند نوآوری پدرشون اشاره کنه؟ اگر نظریه مهمی داشت که دکتر موحد اشتباه می کنه و اگر هم نظریه و کار علمی مهمی نداشت معلومه حرفهای دکتر موحد درسته و اگر پسرش جواب نداد موافقین و مخالفین جواب بدن...
  • حسین ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    10 4
    در این‌که مرحوم دکتر محمود حسابی برای گسترش علم و فناوری در ایران کوشش‌های ارزشمندی داشته‌اند شکی نیست اما به عنوان یک دانشجوی دکترای فیزیک که افتخار شاگردی اساتیدی چون دکتر مهدی گلشنی، دکتر رضا منصوری، دکتر فرهاد اردلان و دکتر حسام الدین ارفعی و دیگر اساتید رو داشتم، باید بگم که در جامعه فیزیک ایران و جهان به لحاظ مرتبه علمی دکتر حسابی جایگاهی نداره و اساتیدی که ذکر کردم به لحاظ تدریس و ارجاع مقالات مراتب بالاتری دارند. همین دکتر گلشنی در دانشگاه برکلی تدریس می کردند و استاد نمونه آن دانشگاه شناخته شدند. در سخنرانی های متعددی که بنده حاضر بودم دکتر گلشنی از بحث های عمیق و بنیادی که با فیزیکدانان مشهور دنیا داشتند نقل قول کردند ولی هیچ کس از دکتر گلشنی و امثال ایشون بت نساخته که از حسابی ساخته‌اند. خود دکتر گلشنی نقل می کردند که با دکتر حسابی درس اپتیک در دانشگاه تهران گذرانده و بسیار بد درس می دادند. من یادم هست که ایشان تاکید کردند که دکتر حسابی اصلا معلم خوبی نبود. این را تمام کسانی که در دانشکده فیزیک دانشگاه شریف سر سخنرانی های دکتر گلشنی حاضر بودند می‌دانند. این قدر تعصب بی جا نباید داشت.
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    6 6
    خاک بر سر کسی که حق شاگردی رو ادا نکنه... واقعا متاسفم...دکتر تکرار نشدنیه...
  • احمد ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    7 7
    حسود هرگز نیاسود...
  • نادر ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    7 6
    از صحبت های ایشون کاملا احساس غرض ورزی شدید نمایان است و متاسفانه سایت ها و نشریات بدون توجه به مدارک و مستندات زندگی پربار پروفسور حسابی اقدام به نشر چنین مصاحبه های تاسفت آوری می کنند! آقای موحد دچار از روی غرض دچار تناقض گویی زیادی شده است می گوید دکتر حسابی هنگام تحصیل دکترای فزیک از سنشان گذشته بود در حالی که پروفسور حسابی سال تولدشان 1903 بوده و سال 1927(24سالگی) موفق به اخذ دکترای فیزیک از دانشگاه سوربن می گردد(که مدارک تحصیلی ایشان هم در دانشگاه سوربن پاریس و هم در موزه استاد موجود است) در بخش دیگری اظهار می کند دکتر حسابی چنین فیزیکدان قابلی نبوده اند ظاهرا چون خود آقای موحد به سختی توانسته است از دکتر حسابی نمره قبولی بگیرد چنینن حرفی زده است، برای اثبات کذب بودن صحبت های ایشان علاوه بر مدارک فراوان موجود پیشنهاد می گردد به مصاحبه با شاگردان بزرگ استاد مانند دکتر فرخی ، دکتر شکیب ، دکتر بصیره و... ویا مصاحبه های آقای دکتر جناب که همگی از فیزیکدانان برجسته و اساتید بزرگ کشور بوده بپردازید. برای روشن شدن خوانندگان نامطلع از صحبت های مغرضانه افرادی مانند آقای موحد توصیه می گردد به تئوری استاد مراجعه نمایند تا عمق تسلط و توان ایشان بر مباحث پیچیده فیزیک مدرن آشکار گردد.
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    4 2
    آقا یه سری به ویکیپدیای خارجی بزنین . میبینین که منابعش کاملاً ایرانیه . بعد یسری هم به ویکیپدیای دانشگاه تهران بزنین و ببینین کی تأسیسش کرده و شخصیت های برجستش کیا بودن !
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    4 1
    بروو بابا
  • من ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
    0 2
    و من نیز هم!
  • محمد رهنورد ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
    5 4
    نام نیک رفتگان ضایع مکن تا بماند نام نیکت برقرار در سالهای دانشجویی اینجانب سخنان دکتر در برنامه گفتگو از رادیو پخش می شد و بسیاری از افتخارات ایشان از زبان خودشان گفته شده نه پسر ایشان که با اغراق باشد.
  • دانشجو ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    10 4
    چیزی که عقاب را پیر می کند پرواز همین زاغهای بی سر و پاست ...
  • امین ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۳
    6 1
    امام علی علیه السلام فرمودند :من علمني حرفا فقد صيرني عبدا هركس به من كلمه اي بياموزد مرا بنده خود ساخته است
  • زیا ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 3
    اوا واقعا
  • حسین ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    5 2
    چوخواهی که نامت رود در جهان مکن نام نیک بزرگان نهان خدا خواست که نام دکتر حسابی شهر ه جهان شود و بس. تا که ذرات جها پاینده است نام محمود حسابی زنده است
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    12 8
    من قبل از بازدید از موزه دکتر حسابی که در تجریش واقع شده فکر میکردم صحبت های پرشدن اغراق آپا پس از بازدید به این نتیجه رسیدم به واقع ایشان از مفاخر بزرگ علمی کشور هست پیشنهاد میکنم علاقمندان حتما سری به آنجا بزنن
  • fhfd ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۰
    5 5
    من قبل از بازدید از موزه دکتر حسابی که در تجریش واقع شده فکر میکردم صحبت های پرشدن اغراق آپا پس از بازدید به این نتیجه رسیدم به واقع ایشان از مفاخر بزرگ علمی کشور هست پیشنهاد میکنم علاقمندان حتما سری به آنجا بزنن
  • سارا ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    5 5
    چقدر تنگ نظر و حسووووووووود
  • محمدرضا ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    7 6
    تو رو خدا قیافشو نگاه کنین. حسادت از قیافش میباره.اصلا حرفهای این ادم حسود و کور دلو گوش نکنین.رفته یه دکترا گرفته هیچ خدایی رو بنده نیست
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
    7 1
    خوب دلیل بیارین به جای نقد! اون میگه مقاله نداره سما بگین داره به فلان سند! در ضمن پروفسور حسابی با پسرش یا بدون پسرش محترمه
  • کتایون ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    5 1
    اخه سرچ کردن که سخت نیست!!!! برین توی سایت دانشگاه پرینستون آمریکا. سه تا از مقالات دکتر حسابی اونجا هست. بقیه اش رو خود دوستان بگزدن پیدا کنن. در ضمن مقالات دکتر مال دهه چل و پنجاه است. داکیومنت اکثر دانشگاه ها نقالات قدیمی رو از سایتشون بر میدارن
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    6 5
    احتمالا نمره های بدی در اپتیک و الکترومغناطیس گرفته اید
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    4 3
    جايي به ايرج حسابي گفتن اين چيزهايي که درباره پدرت ميگويي اغراق است....ته مانده آبروي پدرت را نريز در ضمن خيلي از اظهارات ايرج حسابي از لحاظ تاريخي و سالهايي که او به ان تکيه مي کند با واقعيت مطابقت ندارد....تاريخ که دروغ نمي گويد اينکه مثلاً ميگويد دکتر حسابي در سال فلان در فلان اجلاس با فلان نويسنده و دانشمند روبه رو شد و آن فرد فرهيخته از دکتر حسابي تقدير کرد...در حالي که اتفاقا آن فرد به اذعان تاريخ در آن کنفرانس به دليل سرماخوردگي اصلا شرکت نداشته....خاطرات تاريخي ايرج از پدر بزرگوارشان پر از اين غلطها
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    5 5
    فردی که چنین نقدی در باره ی دکتر حسابی کرده حتی نتوانسته دکترای فیزیک خودش رو دریافت کنه پروفسور حسابی کسی بود که آموزش و پرورش رو به کلی عوض کرد شخصی بود که در کوچه های بیروت نون خشک جمع میکرد و حتی پول عینکش رو هم نداشت در ضمن تمام شاگرد های استاد(جز این فرد) ایشون رو مظهر جدیت و تلاش و کوشش میدانستند و از نظر من این آقا که چنین نقدی در رابطه با ایشون داره یک احمق هست که عقده ای از بخش Optics(بخش نور در دانشگاه)داره که دکتر رد کرد و بعدش در مراحل بالاتر استادای دیگه نپذیرفتنش و رد شد و رفت سراغ یک رشته ی دیگه.متشکرم که اکثریت دربرابر چنین افرادی می ایستید
  • مهیار ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    5 5
    دکتر حسابی پدر فیزیک نوین ایران هستن و خدمات زیادی به ایران کردن یک نمونش تاسیس دانشگاه تهران
  • شیبا ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    6 4
    دکتر حسابی در زمان خودشون از برجسته ترین افراد بودن.به علاوه الان دیگه نیستن و مقایسه یک پروفسور سالهای گذشته با پروفسور های الان و با معیار های علمی که امروزه کشف شده کاملا غلطه. شما باید ایشونو با هم دوره های خودشون مقایسه کنید.
  • سجاد غلامی ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    5 5
    متاسفم برای تو . (بعضی ها اینقدر بی لیاقت اند که لایق یه جو احترام هم نیستن که اونارو "شما" خطاب کنی ! ) . متاسفم برای توی ابله که عنوان "استاد" رو هم مثل "کمثل الحمار" یدک می کشی !! خب مرحوم مدرس هم یک سناتور و نماینده مجلس در زمان رضا شاه بوده. این دلیل می شه بگیم آدم بدی بوده. چرا ننوشتی که مرحوم پرفسور (بعله ؛ "پروفسور" ، همین عنوان و یاد و احترام و عزت و آبرویی که از مرحوم حسابی هست در جامعه و اذهان ، فکر کنم درون شما رو از داخل آتش زده باشه ، حسادت چه ها که نمی کنه ) چرا ننوشتی مرحوم حسابی به خاطر مخالفت با کاپیتولاسیون و همچنین مخالفت با انقلاب سفید شاه کخ خیانت به این مملکت و مصداق وطن فروشی بود ، از طرف عوامل شاه مورد ترور و سوء قصد قرار می گیره و بعد با نافرجام ماندن نقشه ی ترور از مجلس اخراج می شه .
  • ناشناس ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    4 5
    شما چه دکتری هستی که نمی دونی با اغراق کردن تا حالا هیچ کس و هیچ فردی در دنیا و در تاریخ محبوب نمی شه . چو خواهی که نامت رود در جهان مکن نام نیک بزرگان نهان . منه دیپلمه می دونم ولی شمای دکترا گرفته هکوز نمی دونی که راز محبوبیت افراد ، تنها در اراده ی خداست. "تعز من تشاء و تذل من تشاء . خداست که عزت می ده یا ذلت به هرکی که اراده کنه. البته طبق فرموده قرآن ، عزت فقط مخصوص مومنان واقعی هست نه هر بزغاله ای . یادمه یه مدت بعضی از همین آدمهای حسود که همه جا هستن می گفتن تختی اصلا آدم خوبی نبود . شعبان بی مخ که ادعا می کرد من تختی رو گنده اش کردم و تختی (جهان پهلوان تختی) بی مقدار تر از این حرفها بوده !!
  • ناشناس ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    4 4
    چندتا پسر و نوه داری آقای دکتر ؟؟ به پسرها و نوه هات بگو واست اغراق کنن ، غلو کنن .. شاید شما هم توی جامعه محبوب و توی تاریخ ماندگار بشی !
    • پیشنهاد IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
      1 0
      حرف های ایشون اصلا عجیب نیست . مثلا پسر دکتر حسابی ( ایرج ) از علاقه پدرش به امام خمینی می گه که ایشان رو با صفت های خوبی یاد کرده . ولی چرا حتی یه عکس هم نمی شه از امام خمینی و دکتر حسابی با هم پیدا کرد ؟ آیا دکتر حسابی هم عقیده اش در راستای دیدگاه های دکتر بازرگان بوده ؟ تناقضات گفتاری ایرج کم نیست خدائیش .
  • امیرحسین ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    7 5
    از نظر من میخوان پروفسور حسابی رو خراب کنند .
  • خشایار ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 3
    خدا همه را رحمت کند بیخیال بابا
  • مهرداد ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
    6 3
    بر خلاف گفته های این آقا در تمام متن مکتوب بزرگترین گردهمایی های بزرگ دنیا نام پروفسور حسابی به همراه عکس ایشون وجود داره از این نکته هم نباید چشم پوشی کرد که بیشتر از نبوغ پروفسور پشتکار و تلاش ایشون باعث موفقیت او بوده است
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
    5 1
    موافقم
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    5 3
    از نظر من شما توهین کردید چرا وقتی که بود نگفتی یا لابد روت نمیشد ببخشید من قصد بدی نداشتم
  • حامد ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۲
    5 4
    سلام خدمت بينندگان عزيز فقط يك كلام عرض مي كنم انساني كه كمي از علم وآداب پروفسور حسابي اطلاع داشته باشد. با خبر است چه مقام بالايي داشتند. دكتر حسابي را ما بزرگ نكرده ايم بلكه از لطف خداوند ماندگار و معروف شدند، كسي هم نمي تواند اين را انكار كند.
  • یه نفر ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    6 2
    بالاخره دکتر حسابی دکترای فیزیک از سوربن فرانسه داشته یا نه ؟ اگه داشته نمی شه که همین جور الکی بهش داده باشن . و اگه داده باشن ، نمی شه که نتونه فیزیک درس بده . و اگه واقعا مرد اول علمی جهان شده باشه ، نمی شه که جهان گول ایرانیا رو خورده باشه .
  • نادر ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    6 3
    با سلام .کلا فقط سعی شده بود پروفسور حسابی رو بکوبن یکی نیس بگه مرد عاقل، آقای دکتر! دکترای فیزیک الان رو با دکترای چهل سال پیش مقایسه میکنی؟! خوب معلومه که الان بخاطر پیشرفت علم ،سواد بیشتری دارن. اسناد تاسیس دانشگاه تهران توسط حسابی تو کتابخانه ملی ایران وجود داره اون وقت میگی تاسیس دانشگاه تهران چه ربطی به دکتر حسابی داره؟!!! حتما اسناد هم تقلبیه؟مدرک دکتر هم تقلبیه!شاگرد انیشتین هم نبوده! عزت و ذلت دست خداست تلاش بیهوده برای کوچیک کردن کسی که خدا میخواد بزرگ باشه نکنین.تشکر
  • جواد ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    4 4
    با سلام هدف از خراب کردن دکتر حسابی چیست؟چرا؟
  • سید امیر حسین خمینی ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    7 2
    حق کسی که به تو می اموزد احترامش را نگه دار تو اگر بلدی ابروی کسی را ببری اول خودت بعد او این همه پیام در باره توست سنی از تو گذشته حیف از اقوام دکتر حسابی هستی چون شاگرد از اقوام استاد است او گلویش را خوشک کرد تا به تو بیاموزد
  • مینو ساوه ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    6 5
    واقعا بیشرمانه بود . تهمت به دیگران برای بالا بردن خودت ....... واقعا متاسفم و برای انتشار چنین موضوعی واقعا از ته قلبم ناراحت شدم.......
  • فیزیک علم طبیعت شناسی ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    5 5
    خیلی خیلی حسودی که این حرف هارا درباره یه همچین شخصیت بزرگی میزنی . به نظر من برو بمیر
  • احمد ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    7 2
    اقا مسعود اگر تاسیس دانشگاه کار آسونی هست ، شما فقط یه مدرسه تاسیس کن ببینم بلدی ؟
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    3 1
    تکبیر !
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    2 2
    اگر اعتبار و آبرو ، به تعطیلی دانشگاه هست ، میخوام صد سال سیاه نباشه !
  • مهران ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
    2 1
    به نظر من اصلا مهم نیس کی بهتره کی بدتره....مهم اون چیزیه که من به عنوان دانشجو فیزیک یاد میگیرم......مثلا من افتخار ملاقات دکتر منصوری را داشتم....به معنای واقعی کلمه بی نظیر......حالا افرادی مثل دکتر حسابی ها تمام شده اند ..ایا میتوانیم در ایران دوباره فکر هایی نظیر این افراد درست کنیم
  • Farnaz ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۸
    6 4
    کاملا مشخصه که صحبت های این آقای موحد بوی حسادت و بغض و کینه میده در نبوغ و دانشمند بودن پروفسور حسابی هیچ شکی نیست اگه تحصیل در رشته مهندسی برق و معدن و راه و ساختمان و ریاضی و فیزیک و ستاره شناسی و پزشکی و ادبیات و بیولوژی نبوغ نیست پس چیه ؟ آقای دکتر موحد شما که تو همین فیزیکش هم موندین
  • زهرا ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    7 3
    بزرگی روح و شخصیت پروفسور حسابی برای انسانهای کوچک قابل درک نیست و متاسفانه زیادند انسانهایی که شاگرد بزرگان بوده اند ولی هنوز کوچکند. در زمانه ای هستیم که جای الگو گیری از بزرگان و رشد خود به تکذیب اونها می پردازیم تا شاید کوچکی روح خودمون رو پنهان کنیم. من قصد توهین به آقای موحد رو ندارم ولی توهین به استاد جسارت بسیار زیادی رو میخواد. من خودم به شخصه از خوندن لیست افتخارات و میزان علم دوستی استاد متحیر میشم و شرم میکنم از خودم حالا به نظر شما درسته برای کم کردن احساس تاسفم از خودم به کوچک کردن ایشان در چشم مردم تلاش کنم؟
  • ناشناس ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    7 1
    دکتر حسابی بعد از مرگش بزرگ شد آن هم با چاپ خدماتش به ایران و از این بزرگ شدن منفعتی نبرد.
  • فاطمه ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    9 2
    از نظر من با توجه به اینکه دکتر در شرایط بسیار بسیار سخت و طاقت فرسایی این همه مطالعه و دانش داشته اند حتی اگر واقعا در آن حدی که پسرشان عرض می کنند هم نباشند باز هم خیلی هستند نسبت به باسوادهای این زمان که همه امکانات برای درس و بحث برایشان فراهم است درود بر دکتر حسابی مرد بزرگ ایران
  • بهنام ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    12 4
    ایشون حتما از دشمنان استاد هستند با یک یا دو مصاحبه نمیتوان تصمیم گرفت، باید نظر چندین نفر رو گوش کرد شاید نظر دهنده ی اولی و دومی از قضا باهم دوست باشن و دشمن یا حسود استاد... پس با یکی دو تا نظر نمیتوان تصمیم گرفت
  • پریناز ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    8 1
    من نمی دونم چی داره می گه این آقا!خودم مصاحبه ی پروفسورماسینی رودیدم درموردپروفسورحسابی.سندخریدزمین تومریخ روهم دیدم ازشماتعجب می کنم
  • اشنا ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    7 10
    مشکل ما ایرانی ها اسطوره سازی واسطوره پرستی است وهیچ وقت نمیخواهیم با واقعیت واقعی برخورد کنیم اگر دکتر حسابی اینقد نابغه بود مقالات وتالیفات ونظریات وتحقیقاتش کجا هستن. نه عزیزان دکتر حسابی همچین اش دهن سوزی هم نبوده
  • جابر ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    10 6
    سلام جناب دکتر موحد! آیا خودتان به انداره دکترحسابی سواد دارید؟ آیا به اندازه ایشان به فرهنگ این مرز و بوم خدمت کرده اید؟ پس کسی که از شما بالاتر است شما نباید درباره او قضاوت کنید چون او هزار پله از شما بالاتر هستند و شما یک هزارم ایشان به این مملکت خدمت نکردید ؟! اول ببینید خودتان چه کردید بعد دیگران...
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
    8 4
    یکی از اساتید ما در دانشگاه هنر بود که خیلی ها حسرت درس داشتن با او را داشتند و مدارک علمی (به قول خودش سه مدرک دکتری) از فرانسه داشت ولی دریغ از دو ریال سواد، همش چرب زبانی و فرستادن دانشجویان دنبال نخودسیاه و گرداندن کلاس با خاطرات و حواشی. این که عده ای با تبلیغات بزرک میشوند حرف درستی است اما این قاعده شامل دکتر حسابی میشود یا خیر قابل قضاوت صحیح نیست، اما خدمات متعدد ایشان قابل تقدیر است. خب یک عده ای هم از احساس مردم سو استفاده می کنندف به هر حال صحبتهای این استاد دانشگاه نیز قابل تأمل است.
  • لیلی طلا ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۹
    13 4
    بی اندازه ناراحتم از خواندن چنین مطلبی، پرفسور حسابی با اون همه زحمت و تلاش در عرصه های متفاوت حالا اینطوری دارن ازش انتقاد میکنن،دکتری فیزیک ،احداث دانشگاه،پی گیری مسایل مربوط به راهسازی،و... فارغالتحصیل شدن از رشته های متفاوت،
  • ساسان ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    11 5
    یکم- در دورانی که 80 درصد ملت ایران بیسواد محض بودند وکسی با مدرک ششم ابتدایی نابغه فامیل محسوب میشده مرحوم دکتر حسابی از معتبرترین دانشگاه جهان غرب آن دوران دکترا اخذ نموده اند ( نه از پیام نور، آزاد، علمی کاربردی و...) پس ایشان یک استاد فیزیک معمولی نباید بوده باشند. دوم-من در تفرش در اواخر عمر شریف ایشان موفق به زیارت ایشان شدم. وقار و اصالت وجودی ایشان طوری من را تحت تاثیر قرار داد که ادب ، افتادگی و آراستگی را از ایشان سرمشق کردم. ایشان به معنای حقیقی یک آقا بودند و بسیار با شرم وحیا. در پایان درود به روان پاک ایشان وتمامی خادمین ایران میفرستم
  • دانشجوی دکترا ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    7 7
    واقعا خجالت داره چه سودی می برید از این حرفا البته دقت کنید کسی که این حرفا را زده چی خونده: فلسفه و منطق چیزی از فیزیک سر در میاره آیا؟!
    • GB ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
      5 1
      کامل بخون نوشته فوق فیزیک داره
    • دوست IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
      1 1
      پس نباید حق را گفت طبق فرمایشات شما
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
    8 12
    خیلی از نوابغ جهان هستند که مقاله ندارند یا دانشگاه را نیمه تمام رها کرده اند ولی با کارهایشان دنیا را تکان داده اند : در گذشته افرادی نظیر ادیسون، تسلا را می توانید ببینید. در سالهای اخیر هم بیل گیتس خالق داس و ویندوز در سال دوم دانشگاه را رها کرد، استیو جابز خالق اپل هم در سال دوم دانشگاه انصراف داد. زاکربرگ خالق فیسبوک هم از هاروارد انصراف داده.
  • Yashar TR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
    3 7
    ایرانی ها همشون آدم های جوگیر و ندید بدیدی هستن استاد بت درست کردن هستن
    • م.م IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      2 3
      حداقل کشور ما نابغه های زیادی داشته...برخلاف کشور بی مصرف شما....استادی مثل مریم میزاخانی و دیگر اساتید برتر و همچنین دکتر حسابی...پس به نظرم نگاهی به کشورتون که جز پرورش احمق ها چیزی نداشته بندازید و بعد دهنتون رو باز کنید و نظر بدید
  • پویا طاهری IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
    10 3
    همشه افرادی بودنو که برای جلب توجه دیگران چرت و رت بگن یکی نیست بگه خودت چند کلاس سواد داری که این همه ادعا داری
  • نسیم IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    4 7
    عاااااااااالللللییی بود
  • خسرو رضائی اصل US ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 3
    با درود ، نمیدانم شاگرد دکتر حسابی درست گفته یا نه بهر حال اطلاع رسانی بسیار خوبی بود حق ملت ایران است که دقیقا از شخصیتها و وقایع اطراف خود آگاهی درست داشته باشد به ویژه در مورد مساءل سیاسی . لطفا در مورد اینگونه اطلاع رسانی ها اهتمام بیشتری ورزیده شود . روشنگری لازم صورت بگیرد . بسیار سپاسگزارم
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    5 1
    چرا درباره پروفسور حسابی این چرنذیات رو بگه اگه راست میگه گوشه ای از علم پروفسور حسابی رو خودش هم داشته باشه احتمالا این ضیا موحد خودش دانشجوی تنبل پروفسور حسابی بوده حالا میخواد تلافی کنه
  • AB IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    10 1
    پروفسور حسابی بهترین پروفسور ایرانی بود و اولین فردی بود که رادیو رو اختراع کرد. پس شما چجوری میگید اصلا استاد خوبی نبود ...........
    • گلنار IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      به نظر من واقعا تاسف داره زدن چنین حرف هایی
  • wwona IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
    3 0
    به نظرم شما دانشجوی خوبی نبودی هر کس به میزان ظرفیتش میتونه از دریا آب بردارد . با تشکر
  • مهدیه IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۸
    3 1
    برای بعضی ها باید متاسف بود ک برای بزرگ کردن خودشون حاضرا انسان هایی بزرگ چون پرفسور حسابی رو کوچیک کنند و خدا قانونی داره ک بر اساس این قانون شماها ب این بزرگی نخواهید رسید. و مهم اینکه همیشه نام پرفسور حسابی برای ما باقی خواهد ماند و برای ما مهم نیست ک شماها چی میگین راجب شون اصلا مهم نیست.
  • محمد IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۲
    2 3
    لطفا افراد بیسواد و زیر دیپلم نظر ندهید در ضمن قبلش کتاب استاد عشق را بخوانید
  • وحیده IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۳۱
    4 0
    این دیگه داره بوی حسادت از حرفاش میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس