کد خبر 164814
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰

عبداللهی در اولین نشست کمیته پدافند غیرعامل استانداری‌های کشور، شش مأموریت اصلی تعریف شده در پدافند غیرعامل را تشریح کرد.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، علی عبداللهی معاون وزیر کشور در اولین نشست کمیته پدافند غیر عامل استانداری‌های سراسر کشور ضمن اظهار امیدواری از اینکه حضور گسترده همکاران در این نشست انشاء‌الله راهگشای کارها و باعث سرعت و شفافیت بیشتر در این حوزه باشد بر لزوم تهیه بانک اطلاعات این عرصه در استان‌ها تأکید کرد.

معاون وزیر کشور افزود: باید با توجه به گستردگی مباحث در پدافند غیر عامل به تناسب تأثیرات آن در استان‌های مختلف و در مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی کرد و با مدل‌سازی در صورت آسیب مجموعه تأثیرات استانی آن را بررسی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد.

وی اضافه‌کرد: ضروری است بحث پیوست پروژه‌های غیرعامل قاعده‌مند شود و سازگاری تعبیه شود که پیوست قراردادی روی برخی پروژه‌ها نظیر پروژه‌های ملی برای اجرای طرح‌های پدافند غیر عامل داشته باشیم و از ابتکارات و منابع انسانی در استان‌ها حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.

عبداللهی ادامه داد: تقویت ساختار به عنوان یکی از موضوعات مهم در کشور به تحکیم حاکمیت و تحکیم نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابل بحران‌ها کمک می‌کند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: پدافند غیر عامل از نکات مهمی است که مقام معظم رهبری از سال‌ها پیش بر راه‌اندازی آن اهتمام جدی داشتند و این سازمان پس از طی فراز و فرود طولانی و دست یابی به سیاست‌های مدون از سال گذشته تشکیل شد و طبق اختیاراتی که دولت طی ماده 127 و 128 به ستاد نیروهای مسلح واگذار نمود از قدرت اجرایی خوبی برخوردار شد و این انشاء‌الله سرآغازی برای فعالیت در همه استان‌ها باشد.

وی یادآور شد: بحث راه‌اندازی سازمان و پدافند غیرعامل در وزارت کشور و چندین وزارتخانه و سازمان تعریف شد و با همت همکاران، این سازمان راه اندازی شد و در استان‌ها نیز به نتیجه رسید.

عبداللهی افزود: انشاء‌الله مباحث مطروحه در این نشست موجبات شفاف‌تر شدن مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل را برای مدیران پدافند غیرعامل در استان‌های سراسر کشور فراهم کند و دوستان باید با توجه به تمهیدات مطروحه این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه با توجه به تناقضی که بین اهداف ما و روش استکبار جهانی وجود دارد طبیعی است که روز به روز شاهد تهدیدات نرم در کشور باشیم، اضافه‌کرد: پدافند غیرعامل در حقیقت یک نوع دفاع غیر مسلحانه جهت خنثی سازی تهدید دشمنان با کمترین خسارات است و به همین منظور نسبت به پدافند عامل از پیچیدگی و گستردگی خاصی به جهت برخورداری از تعدد عوامل دخیل و گسترش آن برخوردار است.

وی با تأکید بر اهمیت شناخت تلاقی موجود بین وظایف سازمان مدیریت بحران و سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: اگر وظایف هر مجموعه بصورت شفاف و دقیق مشخص شود این دو مجموعه مکمل هم خواهند بود و کاهش هزینه‌ها و استفاده حداکثری از منابع موجود در مواقع بحران را به همراه خواهند داشت.

عبداللهی تصریح کرد: مدیریت بحران و سازمان پدافند غیر عامل باید از تلاقی‌ها به نحو مثبت استفاده کنند تا بتوانند با منابع کمتر از کارایی بیشتری برخوردار شوند.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه یکی از وظایف پدافند غیرعامل مقابله با تهدیدات دشمن و دست یافتن به راه کارهایی جهت کاهش خسارات به مردم و کمک به سیستم مدیریت در کشور است، گفت: هدف دیگر، حفاظت از زیر ساخت‌هایی مانند برق رسانی، آب رسانی، استمرار توزیع نیازمندی‌های اولیه، استمرار ارائه خدمات و برقراری راه‌های موصلاتی در زمان وقوع بحران ناشی از جنگ و عملی شدن تهدید نظامی است.

وی از شش مأموریت اصلی تعریف شده در پدافند غیرعامل به نام‌های «استتار، اختفاء، پوشش، فریب»، «تفرقه و پراکندگی»، «مقاوم‌سازی و استحکامات»، «اعلام خطر»، «تحرک» و «حفظ اطلاعات» نام برد و گفت: خوشبختانه با منابع خوبی که در اختیار داریم فعالیت‌های خوبی در این حوزه انجام شده است و توقع ما این است که دوستان مطالعات عمیق و دقیق تری در این موضوعات داشته باشند.

عبداللهی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما در سازمان پدافند غیر عامل آموزش کارکنان و ایجاد کارگاه‌های آموزشی، فرهنگ سازی برای گسترش آموزش مردم و آگاه سازی مردم نسبت به حساسیت قضایا برای کمک در مواقع تهدید است، افزود:  ضروری است مدیران پدافند غیر عامل استان‌ها با پیگیری مصوبات از بالا دست به تناسبت مقتضیات جغرافیایی و حساسیت برنامه‌ها نسبت به تدوین وظایف دستگاه‌ها و حوزه‌های کاری استانداری و نظارت بر هزینه کرد اعتبارات جهت اجرای شایسته برنامه‌ها اقدام نمایند.

رئیس کمیته پدافند غیر عامل با بیان اینکه تهدیدات سایبری به عنوان موضوعاتی جدید در کشور، می‌تواند در مقاطعی موجب آسیب‌های گسترده باشد بر آمادگی‌ها در این عرصه تأکید کرد، یادآور شد: تحقیقات گسترده‌ای که در زمینه بیو تروریست صورت گرفته است پس از تدوین نهایی طرح‌های مرتبط با این عرصه به استان‌ها ابلاغ خواهد شد و دوستان نیز لازم است تلاش نمایند و جهت تکمیل مصوبات جدید با مجموعه همکاری داشته باشند.

وی در نهایت خواستار ارتباط و تعامل قوی استانداری‌ها با بخش‌های پدافند غیر عامل شد و خاطرنشان کرد: در مقابله با تهدیدات نرم و خنثی کردن حرکت دشمن بایستی کارها به صورت جدی دنبال شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس