کد خبر 164428
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۴

احمدی نژاد در مراسم گرامیداشت سالروز جهانی حافظ گفت: سخن گفتن از حافظ سخن از تمام هستی، کمال و توحید ناب است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمود احمدی‌نژاد جمعه‌شب در مراسم گرامیداشت سالروز جهانی حافظ که در جوار آرامگاه این شاعر جهانی برگزار شد، اظهار داشت: حافظ جام جهان نما را یافته و از افقی بسیار بالا عالم هستی را به نظاره نشسته است و به زیبایی رمز ماندگاری توحید را بیان می‌کند و به تصویر می‌کشد.

رئیس جمهور حافظ را لسان‌الغیب و انسان به خدا پیوسته خواند و گفت: خداوند انسان را در بالاترین مرتبه خلق کرده است و اگر انسان از این عالم برداشته شود موضوع مهمی در عالم خلقت باقی نمی‌ماند زیرا انسان تجلی خداوند در عالم هستی و تمام اسما و صفات خدا در جهان هستی است.

وی حافظ را حلقه وصل تمام حقیقت جویان عالم دانست و گفت: این موضوع نشان‌دهنده پیوند عمیق کلام حافظ با حقیقت است و کسانی که با حقیقت پیوند می‌یابند، جاودانه می‌شوند.

احمدی نژاد افزود: حافظ تمام حقیقت، معارف و کمال را از ناحیه انسان کامل می‌شناسد.

وی ادامه داد: به اعتقاد حافظ بدون جمال جانان انسان کامل امکان حضور در عالم هستی ندارد و هر پدیده‌ای خود جمالی از جانان است و به عشق جان جانان پیدا می‌شود و زندگی می‌کند.

رئیس جمهور ابراز داشت: شاید معنای حرف حافظ این باشد که موجودات با دیدن جان جانان میل به حیات در این دنیا پیدا می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه مجموعه انسان‌های ناقص نمی‌توانند معرف درست و کاملی برای انسان باشند ابراز داشت: باید برای شناخت انسان حقیقتی به‌نام انسان کامل را شناخت زیرا مجموعه انسان‌های ناقص نمی‌توانند معرف درست و کاملی برای انسان باشند.

احمدی نژاد با بیان اینکه، امکان اشراف بر خداوند وجود ندارد تصریح کرد: حقیقت و جوهر انسان در وجود گران‌قدری به‌نام انسان کامل متجلی می‌شود، باید خدا را شناخت، امکان اشراف بر خداوند وجود ندارد و شناخت خدا از طریق آیات خداست.

وی گفت: نقطه اوج با انسان کامل گره خورده و در هیچ برهه‌ای از زمان زمین خالی از انسان نبوده و انسان کامل از مرز صفات گذشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بستر حرکت انسان در مسیر کمال عبارت از معرفت و عشق است تصریح کرد: انسان بدون معرفت و عشق بی‌معناست، انسان باید عاشق و عارف باشد تا حرکتی اتفاق افتد.

وی گفت: تمام حافظ عرفان، دلدادگی به انسان کامل است و عشق به او و شناخت او تمام زوایای وجودی حافظ را پر کرده، تمام عمر حافظ برای شناخت و رسیدن به انسان کامل است و بدون او نمی‌بیند و جز درباره او سخنی نمی‌گوید.

احمدی نژاد با بیان اینکه انسان کامل از مرز اسما و صفات عبور کرده و هر لحظه در افقی است، اظهار داشت: از نظر حافظ مقصود نهایی بازگشت به دیار خود معشوق است.

وی در بخش یگری از سخنان خود با بیان اینکه حافظ هر دیاری غیر از دیار انسان کامل را غربت می‌داند، تصریح کرد: از منظر حافظ عشق رمز و راز وصال بوده و رمز و راز خلق تمام عالم محسوب می‌شود، حافظ معتقد است که باید اوج کمال را خواست و نباید به سطوح پایین قانع شد.

احمدی نژاد ادامه داد: حافظ معتقد است که حتی یک جرعه از جام می ناب معرفت معشوق، آب حیات بوده و داستان شکار سیمرغ حافظ بیانگر این حقیقت است.

وی گفت: از منظر حافظ راه و راهنما انسان کامل است و باید با او حرکت کرد.

رئیس جمهور اسلامی ایران بیان کرد: از منظر حافظ دلدادگی و انتظار جزو ذات عاشق می‌شود و روح عاشق لطیف و کلامش عاشقانه و پردرد شده، در مکتب حافظ ریاکاری و ظاهرکاری و توسل به ظواهر مانع کمال انسان است.

وی با تاکید بر اینکه باید به دنبال اصل حقیقت و به دنبال می ناب معرفت بود گفت:حافظ تمام عمر خود را در انتظار فرج انسان کامل و امام معصوم بوده است، حافظ در عشق به انسان کامل کمال یافت و به جایی رسید که خود نشانی از هدایت و چلچراغ نورانی از عرفان، عشق و امید شد.

وی ادامه داد: هر کس از مرزهای تعصبات قومیتی و نژادی و جغرافیایی عبور کرد جهانگیر شد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: تعجبی ندارد که مردم آلمان، تاجیکستان، آفریقا، شرق آسیا و آمریکا و تمام انسان‌ها زمانی با حافظ آشنا می‌شوند حقیقت خود را در وجود حافظ می‌یابند.

وی گفت: حافظ در ورای آسمان با فرشتگان و ساکنان حرم عفاف ملکوت همنشین شد.

در مراسم بزرگداشت روز حافظ نماد آرامگاه حافظ توسط حسن موسوی رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به رئیس جمهور اسلامی ایران اهدا شد.

همچنین در این مراسم کتاب همراه با حافظ با کلام نافذ نیز رونمایی شد.

مراسم اختتامیه هفته بزرگداشت حافظ با حضور رئیس‌جمهور، رئیس‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار فارس، نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد و اجرایی و فرهنگی استان فارس، حافظ‌‌پژوهان، حافظ‌شناسان و جمع کثیری از مردم در حافظیه شیراز برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس