کد خبر 159505
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹

در آستانه مناظره انتخاباتي روز چهارشنبه "باراک اوباما" و "ميت رامني" در دنور، گافهاي نامزدها بار ديگر بر مناظره انتخابات رياست جمهوري آمريکا سايه افکنده است.

به گزارش مشرق، باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان نوشت: فقط دو روز تا زمان برگزاري نخستين مناظره انتخاباتي ميان نامزدهاي جمهوري خواه و دموکرات انتخابات رياست جمهوري امسال آمريکا باقي مانده است. همواره مناظره هاي انتخاباتي در تاريخ آمريکا سبب تغيير فضاي انتخاباتي شده است. اين مناظره هاي انتخاباتي بسيار مهم است زيرا مي تواند ويژگي هاي واقعي و شخصيت واقعي نامزدهاي انتخابات را نشان بدهد که مي خواهند رئيس جمهور آمريکا شوند. همواره در فضاي انتخابات آمريکا اينطوربوده است.

1.نخستين مناظره انتخابات رياست جمهوري آمريکا در بيست و ششم سپتامبر سال 1960 برگزار شد که به صورت زنده و تلويزيوني از طريق شبکه تلويزيوني سي بي اس نيوز پخش شد. اين مناظره هاي انتخاباتي، شروع فصل جديدي در فضاي سياسي آمريکا بود. در اين فضاي جديد، ظاهر نامزدها بيش از هر مسئله ديگري اهميت داشت. در اين مناظره هاي انتخاباتي، گافها هرچه قدر که کوچک بودند بزرگنمايي مي شدند. در آن زمان جان اف کندي سناتور جوان از ايالت ماساچوست که براي نخستين بار در اين اولين مناظره انتخاباتي شرکت مي کرد در مقابل ريچارد نيکسون، معاون رئيس جمهور وقت آمريکا قرار گرفته بود که به توان بالا در بحث و گفتگو شناخته شده بود. اما در مقابل دوربينهاي تلويزيوني، کندي آرام به نظر مي رسد حالا آنکه نيکسون بي قرار بود و در زير دوربينهاي داغ تلويزيوني به شدت عرق مي ريخت. نيکسون در هر چهار مناظره تلويزيوني عملکرد بدي داشت و همين مسئله سبب شد او در انتخابات بازنده شود.

2.در انتخابات رياست جمهوري سال 1976 هم گاف انتخاباتي کار دست "جرالد فورد" رئيس جمهور وقت داد و آن زماني بود که در مناظره انتخاباتي مقابل جيمي کارتر، فرماندار وقت ايالت جرجيا قرار گرفته بود. جرالد فورد گفت که اتحاد جماهير شوروي وقت هيچ سلطه اي بر اروپاي شرقي ندارد و هرگز هم چنين اتفاقي رخ نخواهد داد! اين گاف انتخاباتي به يکي از مسائل اصلي موردتوجه ستاد انتخاباتي گروه کارتر قرار گرفت و همين مسئله سبب باخت فورد در انتخابات شد.

3.در سال 1980 نيز رونالد ريگان در مقابل جيمي کارتر رئيس جمهور وقت قرار گرفت. ريگان با حفظ آرامش و بذله گويي توانست انتخابات را ببرد. چهار سال بعد هم والتر مندل نامزد حزب دموکرات ، به ريگان به علت سن بالايش حمله کرد. اما ريگان با شوخي و طعنه به اين مطلب پاسخ داد که در مناظره انتخاباتي مطرح شد. ريگان سن پايين رقيبش را نشانه بي تجربگي او توصيف کرد.

4.در مناظره انتخاباتي سال 1988 نيز "مايکل دوکاکيس" دموکرات با پاسخي که در مناظره انتخاباتي با جرج بوش پدر داد بازنده انتخابات شد.

5.در مناظره انتخاباتي سال 1992، حرکات بدني بسيار مطرح شد. بوش پدر وقتي رقيب دموکراتش سخن مي گفت مرتب به ساعتش نگاه مي کرد که مردم آمريکا اين کار را نشانه بي احترامي او به مردم و رقيبش تلقي کردند.

6.در مناظره انتخاباتي چهار سال پيش هم همين حرکات بدني و صورت بار ديگر مطرح شد و آن زماني بود که "ال گور" دموکرات بارها و بارها در مناظره انتخاباتي با جرج بوش پسر ، آه مي کشيد اما بوش با قاطعيت ظاهر شد و درنهايت هم در مناظره ها و انتخابات پيروز ميدان بود.

7.درباره مناظره انتخاباتي ميت رامني، نامزد جمهوري خواه انتخابات امسال و رقيب دموکراتش باراک اوباما بايد گفت که هر دوي آنها از نظر بحث توان بالايي دارند. کارشناسان مي گويند بعيد است هيچيک از آن دو، گاف بزرگي بدهد. اما تاريخ مناظره هاي انتخاباتي در آمريکا نشان مي دهدکه در چنين تقابل مستقيمي، بايد منتظر رويدادهاي غيرمنتظره بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس