تلاش های بومی کشورمان ایران برای ساخت موشک به میانه های جنگ تحمیلی 8 ساله باز می گردد که مهمترین موارد آن که تأثیر بسزایی در آینده موشکی کشور داشتند شامل نوع سطح به سطح کوتاه برد سوخت جامد بر اساس موشک فراگ روسی و نوع بالستیک کوتاه برد سوخت مایع بر مبنای اسکاد که از سوریه خریداری شده بود هستند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، راکت و موشک به عنوان ابزارهای شناخته شده و بسیار مهم در زمینه های گوناگون نظامی و غیرنظامی برای حرکت در هوا یا فضا به نیروی پیشران خود متکی است. این پیشران ها به دو نوع کلی هواتنفسی و غیرهواتنفسی قابل تقسیم هستند.

پیشران های هواتنفسی با استفاده از یک ورودی هوا، دائماً در حال گرفتن اکسیژن برای ادامه یافتن فرایند احتراق سوخت هستند، بنابراین در ارتفاعات بالای جو و فراتر از آن قابل استفاده نیستند. پیشران های غیرهواتنفسی که به طور عمومی پیشرانه راکتی نیز گفته می شوند شامل دو نوع سوخت جامد و مایع می شوند که در واقع اکسیژن مورد نیاز را به نوعی در داخل خود حمل می کنند بنابراین می توانند در داخل یا خارج از جو زمین عمل کنند.

پیشران های هواتنفسی در موشک ها شامل انواع موتورهای جت است یعنی پالس جت، توربوجت، توربوفن، رمجت و اسکرمجت. این پیشران ها که در موشک هایی با مأموریت های گوناگون دیده می شوند. کروزهای ضد کشتی و ضد اهداف زمینی بیشترین کاربران این نوع پیشران ها و البته از نوع توربوجت یا توربوفن هستند. موشک معروف وی-1 ساخت آلمان اولین موشک مجهز به موتور جت و از نوع پالس جت بود که در سالهای پایانی جنگ دوم جهانی به طور نسبتاً گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت.


موشک کروز وی-1

موشک های هوا به هوا مانند متئور اروپایی، سطح به هوا مانند سام-6 روسی و هوا به سطح ضد رادار مانند خا-31 روسی نیز با موتورهای رمجت ساخته شده اند که به دلیل ماهیت عملکرد این پیشران، مخصوص استفاده در سرعت های چندین برابر صوت هستند.

به جز دو نمونه رمجت و اسکرمجت، که اجزای متحرک در داخل خود ندارند بقیه انواع نامبرده دارای قطعات و بخش های کامل هسته یک موتور جت شامل کمپرسور، محفظه احتراق و توربین، شیرها و لوله ها و پمپ برای انتقال سوخت هستند. به علاوه به دلیل پیچیده بودن علوم مرتبط با احتراق در سرعت های بالا ( خصوصاً احتراق در سرعت مافوق صوت در موتور اسکرمجت) این دو نوع موتور در کشورهای زیادی توسعه نیافته اند.

موتورهای هواتنفسی توربوجت و توربوفن برای مسافت های طولانی بسیار مناسب تر از پیشران های راکتی(سوخت مایع و جامد) بوده و ایجاد امکان ساخت دقیق و مطمئن آنها در ابعاد کوچک و وزن کم بود که باعث شد تا ابتدا جای خود را در موشک های کروز ضد کشتی و راهبردی و بعدها نمونه های راهکنشی هوا به سطح باز کنند. کشورهایی مانند چین، هند و ایران نیز امروزه موتورهای توربوجت ویا توربوفن برای موشک های کروز و پهپادهای خود تولید می کنند.

هر چند قرار نیست موشک ها مانند هواپیماها مدت زیادی در حال پرواز باشند اما با توجه به اهمیت قابلیت اطمینان در یک موشک که پس از شلیک، قابل بازگشت و شروع مجدد عملیات در وقتی دیگر نیست و از طرفی صدها قطعه متحرک در حال کار در یک موتور جت، فناوری ساخت این پیشرانه ها اهمیت بالایی دارد تا از این نظر در نتیجه نهایی عملیات نظامی که موشک برای آن شلیک می شود اشکالی بوجود نیاید. موشک هایی که با موتور جت کارمی کنند بیشترین طول زمان پرواز در بین همه موشک ها را داشته و با توجه به برد و سرعت نمونه هایی که تاکنون در جهان ساخته شده نهایتاً کمتر از 6 ساعت در پرواز خواهند بود.


موتور توربوجت در یک موشک ضد کشتی

پیشران های راکتی خصوصاً سوخت جامد، یار دیرین موشک ها و راکت ها بوده اند؛ از نمونه های دست ساز چینی مربوط به چند سال پیش تا فضاپیماهای آینده. این پیشرانه ها قدرت بسیار بالای نهفته در سوخت های شیمیایی را آزاد کرده و به موشک های چند ده تنی، سرعت های اَبَرصوتی می دهند.


طرحی از یک موشک با پیشران سوخت جامد

پیشران های سوخت مایع، به طور ساده از یک مخزن سوخت، یک مخزن حاوی اکسید کننده(به جای اکسیژنی که باید از هوا برای اشتعال تأمین می شد)، پمپ ها، لوله ها و شیرهایی برای انتقال این مواد به محفظه احتراق و یک نازل که با شکل خاص خود باعث بیشتر شدن نیروی رانش تولیدی می شود تشکیل شده اند.

پیشران های سوخت جامد بسیار ساده تر بوده و عمل اشتعال در همان محفظه ای که سوخت قرار دارد به انجام رسیده و گازهای حاصله با عبور از نازل باعث حرکت موشک می شوند. بنابراین در اینجا از اجزا و قطعات مختلف موجود در پیشران های سوخت مایع خبری نخواهد بود.

پیشران های سوخت جامد پس از شلیک از همان ابتدا دودی با رنگ روشن و اغلب سفید از خود به جای می گذارند در حالی که پیشرن سوخت مایع بعد از اتمام شعله پشت نازل موشک(خروجی گازها)  اثری ایجاد نمی کنند.

سرعت سوزش سوخت های جامد با توجه به شکل قرارگیری سوخت، متفاوت اما برای هر نوعی ثابت است و از این رو به طور کلی یک پیشران سوخت جامد سریعتر از سوخت مایع به پایان می رسد. همچنین فرایند سوزش سوخت جامد تقریباً در همه نمونه های ساخته شده در دنیا قابل کنترل یا متوقف کردن نیست در حالی که در پیشران سوخت مایع از طریق شیرها روی جریان سوخت و اکسید کننده، کنترل وجود دارد و حتی از لحاظ نظری، به راحتی امکان خاموش کردن پیشران هم وجود دارد.

موتورهای راکتی سوخت جامد معمولاً شتاب بسیار بالاتری را در زمان کوتاه تر در دسترس قرار می دهند اما توان تولیدی پیشران سوخت مایع بیشتر است از اینرو در موشک های بزرگ و سنگین عموماً یا فقط از این نوع استفاده می شود یا در صورت چند مرحله ای بودن موشک، در مرحله اول ویا به عنوان شتاب دهنده کمکی(بوستر) از پیشران سوخت جامد استفاده می شود.

به گزارش مشرق، از جهت سهولت نگهداری هم موتور راکتی سوخت جامد طول مدت انبارداری بسیار بیشتری داشته، حمل و نقل آن ساده تر از موتورهای سوخت مایع بوده و اطمینان پذیری بیشتری را به وجود می آورند. این موشک ها بدون نیاز به بازبینی از بابت پیشران می توانند تا سال ها در انبار یا سکوی پرتاب مستقر بوده و آماده به کار باشند.

 در مقابل، موشک با سوخت مایع امکان جابجایی بسیار سخت اگر نه ناممکنی دارد، سوخت پیش از شلیک موشک به داخل آن تزریق شده که معمولاً ای کار چند ساعت به طول می انجامد، به دلیل خاصیت خورندگی مایعات مورد استفاده مدت آماده به کار بودن موشک کم و اغلب در حد 6 ماه است که پس از آن باید سوخت و اکسید کننده تخلیه شده و در صورت لزوم مخازن شسته شوند و وجود اجزای مکانیکی هم نیاز به برخی بازدیدهای دوره ای را وجود می آورد.


طرحی از اجزای داخلی یک پیشران سوخت مایع

محصولات ایرانی

تلاش های بومی کشورمان ایران برای ساخت موشک به میانه های جنگ تحمیلی 8 ساله باز می گردد که مهمترین موارد آن که تأثیر بسزایی در آینده موشکی کشور داشتند شامل نوع سطح به سطح کوتاه برد سوخت جامد بر اساس موشک فراگ روسی و نوع بالستیک کوتاه برد سوخت مایع بر مبنای اسکاد که از سوریه خریداری شده بود هستند.

بر مبنای اطلاعات رسمی منتشر شده در کشور، امروزه در همه انواع موشک های سطح به سطح، سطح به هوا، هوا به سطح محصولاتی مطابق نیاز در ایران تولید انبوه می شود و در رده هوا به هوا نیز نمونه هایی ساخته و آزمایش شده است. این موشک ها از موتورهای راکتی سوخت جامد و مایع و موتورهای توربوجت استفاده می کنند و بردهای مختلفی از چند کیلومتر تا 2هزار کیلومتر را پوشش می دهند.


زلزال با سوخت جامد و برد بیش از 200 کیلومتر


موشک هوا به سطح سوخت جامد ستار-3


موشک سطح به هوای سوخت جامد شاهین

می توان گفت شاخص ترین نمونه های این محصولات موشک های کروز دریایی رعد و قادر با برد های چند صد کیلومتر با موتور اولیه سوخت جامد و پیشران اصلی توربوجت و طول زمان پرواز کمتر از 30 دقیقه، کروز زمینی دوربرد مشکات با برد 2هزار کیلومتر و زمان پرواز نهایی احتمالی بیش از 2 ساعت، خانواده موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد شهاب با سوخت مایع و موشک سوخت جامد دوربرد و دو مرحله ای سجیل هستند.


موتور توربوجت کوچک طلوع-4 ساخت ایران


موشک ضدکشتی و کروز قادر، پس از جدا شدن موتور اولیه راکتی و شروع به کار موتور توربوجت

هر دو نوع پیشران راکتی برای کارکرد ایمن در وهله اول و کارکرد بهینه به عنوان خواسته دوم طراحان، نیاز به محاسبات پیچیده و لحاظ کردن عوامل تأثیر گذار بسیار در زمینه های گوناگونی چون سازه، انتقال حرارت و ترمودینامیک، سوخت و احتراق، دینامیک و ارتعاشات دارند و پس از طراحی و ساخت نیز باید در معرض آزمایش های سختگیرانه ای قرار بگیرند که همه این موارد در کشورمان و به صورت بومی به انجام می رسد.


موشک سوخت جامد و دو مرحله ای سجیل در مرحله ای از توسعه و آزمایش

میزان پیشرفتگی این علوم به قدری است که ناباوری کارشناسان خارجی سبب ابراز نظرهای عجیبی از سوی آنان برای توجیه موفقیت های موشکی کشورمان شود این در حالی است که به کارگیری این محصولات دفاعی بومی در رزمایش های متعدد در حالی که هر چند سال نیز با وجود شدیدتر شدن تحریم ها، نمونه ای جدید از آنها نیز ساخته می شود بهترین اثبات برای این افراد است.

برای توضیح بیشتر پیرامون دشواری های طراحی و ساخت یک موتور راکتی جدید خصوصاً از نوع سوخت مایع باید گفت ضمن نیاز به اجرای تمام مراحل مطالعه و طراحی، تمامی انواع آزمایشات نیز باید بر روی پیشران جدید اجرا شود تا از مطلوب بودن نتیجه اطمینان حاصل شود. مثلاً با توجه به اینکه گازهای پرسرعت خروجی از موتور راکتی تراکم پذیر(Compressible) هستند قابلیت ارتعاش دارند. در صورت ورود گاز به مدهای ارتعاشی نامطلوب به طبع آن نازل(خروجی موشک)، لوله های حاوی سوخت، شیرها و اتصالات و سازه موشک نیز دچار ارتعاش شده و در صورت بروز پدید تشدید(Resonance) موشک ماهواره بر از بین خواهد رفت. بنابراین تمامی محاسبات پیچیده دینامیک سیالات، حرارت، سازه برای خاص ترین حالات نیز باید اجرا شده که به نوبه خود بسیار زمانبر بوده و پس از ساخت نمونه اولیه آزمایش صورت گیرد.


شهاب-3

این در حالی است که فرماندهی کل سپاه در مصاحبه خبری اخیر خود، علت انفجار سال گذشته که موجب شهادت سردار حسن تهرانی مقدم شد را به آزمایش نوعی سوخت جدید و انفجار آن نسبت داده اند. باید دید با اعلام شدن مشخصات سوخت مربوط و تأثیر آن روی مشخصات عملکردی موشک های نظامی و غیر نظامی ایرانی، این به اصطلاح کارشناسان خارجی بر مبنای علم خود چه واکنشی نشان می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • manamhamintor ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    eshare be on rokhdad talkh joz halgiri chizi nadare lotfan age khabare jadid va omdvar konande mesle partab Fajr darin bedin
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    ممنون جالب بود پس با این حساب موشک های ایرانی سهمیه جداگانه دارن برای سوخت!!
  • 123 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 1
    یه گزارش هم در باره بیکاری جوانان کار کنید
  • عرفان ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    لو کان الدین (او العلم) معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس «اگر دین (و در روایت دیگری اگر علم) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانی از فارس (پارس) آن را در اختیار خواهند گرفت.»
  • سیدمحمد ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    بخشی از سوختشون دم همت ماست تا درست به دل سیاه دشمن بشینه
  • رضا ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    چند تا سوال دارم...این موشک ها مثل شهاب 3 نقطه زنن یا مثل اسکات اختلاف هدف گیری دارن...موشک شاهین بهتره یا هاگ فرقشون چیه...؟
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    اینجا جاش نیست این همه page در مورد بیکاری تو مشرق هست بگرد پیدا میکنی
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    منحرف
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    الان تعدادی از کارشناسان ارشد ناسا ایرانی هستند.
  • الف ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    اگر منظورت میزوتلفن و چرت زدن و سربرج حقوق گرفتن باشه نیست ولی اگر کارخواستی در هر خیابان تهراکه قدم بزنی اکثر مغازه کارگر نیاز دارند.
  • حزب الله پیروز است ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    به به چقدر راحت اطلاعات نظامی رو فاش میکنیم و میکنید!! مرحبا
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    اشاره ای به نوع سوخت و نوع اکسید کننده نشده بود!
  • نصیر ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    تعداد دانشمندان چینی ناسا 5 برابر ایرانی هاست تعداد ایرانی ها با کره ای ها هم برابر هست افتخار چینی ها و کره ای ها ژاپنی ها و همه قدرت ها پیشرفت های خودشون هست بر عکس ماها!!!!!!!!
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    اسکات کجا...آن قدر سیستم های کنترول و هدایت مثل موبایل خودت پیشرفت کرده که قابل مقایسه نیست
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    شاهین همون هاگه یه مقدار بهینه سازی شده و قابلیت ردار شبکه ای پیدا کرده و رادارهای جدید تر به سیستم کشف و هدایتش اضافه شده
  • manamhamintor ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    kedmate nasir khan: albate jamiate chin 20 barabare iran, banabarin daneshmandane iranie nasa mishand 4 barabare bishtar az chinia
  • مهران ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    موشك شهاب 3 نقطه زن نيستش صد در صد خظا داره مثلا 100 متر بخواطر همين كلاهك باراني رو ساختن تا اين جور خطا هاي موشك رو جبران كنند ميشه گفت موشك فاتح 110 نقطه زن هستش اگه خطا هم داشته باشه خيلي كمه شايد 10 متر يا كمتر شاهين مهندسي معكوس هاگ هستش و فكر نكنم تفاوت زيادي با هم داشته باشند ممكنه شاهين بهينه سازي شده باشه
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    (موشک سوخت جامد و دو مرحله ای سجیل در مرحله ای از توسعه و آزمایش) سجيك كه يك مرحله سوخت جامد و يك مرحله سوخت مايع هستش
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    (موشک سوخت جامد و دو مرحله ای سجیل در مرحله ای از توسعه و آزمایش) سجيك كه يك مرحله سوخت جامد و يك مرحله سوخت مايع هستش
  • نوری ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    سلام برای موضوعات جدی سرتیتراینطوری کارخوبی نیست نوری
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    منظورت از اسکات، اسکاد بود دیگه؟
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    هر دو مرحله سوخت جامد هست
  • ممد ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    زیادی تخصصی نمی شد به نظرت؟ برای یه سایت عمومی همین کافیه به نظرم
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    کدوم مسئول اینو تأیید کرده؟
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    این نظر شخصی شماست
  • ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    یه نمونهش خود تو که میای میشینی اینارو می خونی
  • یوسف ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    سجیل با برد 2500 کلیومتر از موتور دو مرحله ای بالستیک سود می برد.
  • یوسف ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    برای کارکن کار ریخته..
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    کجاش اطلاعات نظامی داشت؟ عکس هایی که از سایت های انگلیسی برداشتن؟
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    شاهین از نظر مقاومت در برابر جنگ الکترونیک، تشخیص اهداف واقعی از فریب دهنده ها و تشخیص اهداف با سطح مقطع راداری پائین بسیار بهتر از هاوک هست و اساسا با نگاه جدی به هواپیماهای روز دنیا ساخته شده
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    به مطالب علمی خوبی اشاره کرده بودید با تشکر از زحمات تلاشگران عرصه علم و عمل و شما
  • حسین ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    اون موشک شیشه ایه خیلی باحال بود
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    خوب همه اینحا نظر شخصی خودشونو میدن دیگه، میخوای نظر تورو همه بنویسن!
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    اینکه ایران خودش دستاورد بومی داره و در این راه آزمایش می کنه و در راه آزمایش های علمی برای اسلام شهید میده امیدوار کننده نیست؟
  • ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    در نظرات یک مطلبی که به دستاورهای بومی پرداخته وقتی چنین نظری داده میشه یعنی اومدی فاز منفی بدی و نا امیدی ایجاد کنی
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    خدا کنه مردم همه از این افتخارات با خبر بشن تا اون روحیه امید که آقا می فرمود در جامعه ایجاد بشه بشه
  • علیرضا ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    1 0
    آنهایی که به این کامنت رای منفی دادن انسان هایی بی درد، نان به نرخ روز خور و زالوصفتانی هستند که فقط دنبال نان و جیب خودشان هستند.
  • مرتضی عزیزخانی ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    الله اکبر.الله اکبر.جانم فدای رهبر.مرگ برآمریکا .مرگ براسرائیل
  • reza ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    اينا خوبن ماشاالله. ولي موشك اصلي ايران مردمشه غيرتشه
  • کارگر ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    علیرضا پول اینتر نت از کجا آوردی؟
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    همشونن در برار گنبد آهنین اسرائیل سپر دفاعی آهن پاره ای بیش نیستند
  • حميد ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    اسراييل و با اين موشكا از پا در مياريم ومحوش ميكنيم درود بر سيد علي خامنه اي
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    اینکه ایران خودشدستاورد بومی داره و در این راه آزمایش می کنه ودر راه آزمایشهای علمی به پیش میرود جای بسی خور سندیس مبارک باشد.
  • زارع ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    0 0
    آفرین بر همت مردان موءمن و استوار کشور امامزمان خدا قوت
  • بسیجی فراموش شده ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    چرا رزمندهای زمان جنگ رافراموش کردید
  • ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    معلومه خیلی بیشوادی . از ن.ع کارکرد گنبد اهنین چیزی نمی دونی اوس سیستم براب موشک های کوتاه برد غزه و لبنان طراحی شده نه موشک هایی که از جو وارد میشن
  • حسین ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    با افتخوار امروز داریم میبینیم که موشک های ایران در اسراییل لرزه به پا کردند اگر این موشک ی فجر 5 را به غزه نمیدادیم باور کنید امروز اسراییل غزه را پر از خون میکرد اما با استفاده حماس از این موشک ها اسراییل 8 روز بیشتر تاب نیاورد مردم ایران، صدها قلب در غزه میتپند که مطمعن باشید اگر اسراییل از موشک های ایران نترسیده بود تا به حال ان قلب ها را از تپیدن باز داشته بود تپش این قلب ها مدیون غیرت و مردانه گی شما ایرانیان است.
  • محسن ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۱
    0 0
    ضمن عرض سلام واقعا باید به مهندسای ایرانی و بقیه افرادی که در ساخت این موشکهای کمر شکن نقش دارن یه خسته نباشید حسابی گفت. من خودم به نوبه ی خودم و به عنوان یک ایرانی و به خاط این امنیتی که برای ما ایرانی ها درست میکنن از عمق وجود از همشون تشکر میکنم و دستشونم میبوسم ومیگم که بدونن مطمئن باشید که دعای خیر هموطنانشون پشت سرشون هست با ارزوی موفقیت های بعدی .
  • dona ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    0 0
    سوخت موشک چگونه درست می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس