با توجه به برد قابل توجه 2هزار کیلومتری موشک کروز ایرانی و امکان شلیک آن از سکوهای هوایی، دریایی و زمینی در واقع باید آن را یک موشک راهبردی محسوب کرد که می تواند مکمل خوبی برای موشک های بالستیک کشور باشد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، موشک ها اساساً برای ایجاد امکان حمله دقیق به مواضع دشمن ضمن حفظ فاصله توسعه یافته اند. اولین موشک ها در واقع همان راکت ها بودند که فاقد سامانه هدایت بوده ولی از پیشران سوخت جامد استفاده می کردند.

با پیشرفت فناوری های هوافضایی در آلمان نازی، آخرین سال های جنگ جهانی دوم شاهد ظهور نخستین نسل از موشک های کروز و موشک های بالستیک برای حمله به اهداف زمینی بود. موشک وی-1 ساخت این کشور که به بمب پرنده نیز معروف بود، با استفاده از یک موتور هواتنفسی از نوع پالس جت و برخورداری از سامانه خلبان خودکار بر مبنای جایروسکوپ، پدر موشک های کروز و البته دسته ای از هواپیماهای بدون سرنشین رزمی محسوب می شود. موشک بالستیک وی-2 نیز در همان سال ها در آلمان ساخته شد بود.

هر یک از این دو موشک مزایا و معایب خود را داشت. مثلاً در صورت شلیک وی-2 راهی برای انهدام آن قبل از رسیدن به هدف وجود نداشت اما از طرفی ابعاد بزرگ آن باعث می شد تا قبل از پرتاب بتوان خود موشک و پرتابگر آن را پیدا کرده و منهدم کرد. موشک وی-1 نیز به دلیل ابعاد کوچک می توانست از نقاط متنوعی مأموریت خود را آغاز کند و به دلیل پرواز مشابه هواپیماها در ارتفاع پائین در رادارها قابل ردیابی نبود اما همین ارتفاع و سرعت کم باعث می شد تا توسط هواپیماهای جنگی یا دیده بان ها قابل شناسایی و انهدام باشد.

پس از جنگ جهانی دوم موشک های مختص انهدام اهداف زمینی در انواع سطح به سطح بالستیک و هوا به سطح به سرعت توسعه یافتند اما تولد نسل جدید موشک های کروز نیازمند پیشرفت های بزرگ در زمینه سامانه های هدفگیری، هدایت و ناوبری بود تا در نتیجه موشک هایی با برد زیاد و بی نیاز از هدایت بیرونی پدید آید.

بیشتر نمونه های تولید شده از این موشک ها در واقع هواپیماهایی با یک سرجنگی هستند زیرا پیکربندی آنها شباهت زیادی به هواپیماها دارد. وجود بال که جز در نمونه های اولیه که بال ثابت داشتند، از نوع باز شونده ساخته شده، پیشران هواتنفسی از نوع توربوجت یا توربوفن و از همه مهمتر شیوه پروازی مشابه هواپیماها و نه خط سیر بالستیک از شاخصه های بیشتر موشک های کروز ساخته شده است.

اما اصلی ترین مشخصه این نوع موشک ها پرواز در ارتفاع بسیار نزدیک به سطح زمین و عموماً کمتر از 30 متری در فاز پیمایشی(کروز) از مراحل حرکت آن است که بخش بسیار زیادی از زمان پرواز آنها را شامل می شود از اینرو این موشک ها به نام کروز شناخته شدند. اغلب موشک های کروز ساخته شده دارای سرعت های مادون صوت هستند اما برخی نمونه های جدید در فاز نهایی پرواز(ترمینال) به سرعت های مافوق رسیده و برخی نیز از ابتدای پرواز، سریع تر از صوت حرکت می کنند.

موشک های کروز از هواپیما، پرتابگرهای زمینی، کشتی ها و زیردریایی ها شلیک می شوند و انواع مختلف آنها برای حمله به رادارها، کشتی ها و اهداف زمینی توسعه یافته اند. برد نمونه های مختلف ساخته شده این نوع موشک ها از چند ده کیلومتر تا 4هزار کیلومتر است.


پرتابگرهای سه تایی موشک کروز تهاجم زمینی CJ-10 چین


شلیک موشک تاماهاوک آمریکا از زیر دریا

موشک های کروز اولیه حامل سرجنگی اتمی بودند اما با فروپاشی شوروی سابق و فروکش کردن رقابت اتمی، سرجنگی های متعارف و بعدها سرجنگی های متنوع دیگری نیز برای این موشک ها توسعه یافت. از آن جمله مهمات ضد باند، ضد استحکامات، ضد تانک و نفر را می توان نام برد که عموماً‌ در موشک های کروز کوتاهبرد/میانبرد حمل می شوند.


JB-2؛ کپی آمریکایی ها از وی-1 آلمان

پس از جنگ جهانی دوم، پروژه ساخت موشک کروز ضد اهداف زمینی، یکی از اولویت های برنامه موشکی آمریکا بود. آنها کار خود را با کپی سازی موشک آلمانی وی-1 شروع کردند و البته امروز از اعلام آن ابایی ندارند. این موشک با نام JB-2 ساخته شد. پس از آن با بهره گیری از تجارب بدست آمده از این پروژه، در 1952 اولین موشک کروز عملیاتی جهان با نام ماتادور وارد خدمت شد که سرجنگی اتمی داشته و بیش از 10 سال مورد استفاده قرار گرفت. این موشک با یک بوستر راکتی پرتاب می شد و پس از مدتی موتور توربوجت آن تأمین نیروی رانش را بر عهده می گرفت. تلاش هایی در شوروی سابق نیز در همان سالها انجام می شد که بیشتر در جهت توسعه موشک های کروز ضدکشتی بود.


ماتادور؛ اولین موشک کروز عملیاتی جهان

به گزارش مشرق، موشک های کروزی که امروزه تشکیل دهنده بدنه اصلی کروزهای دوربرد آمریکا و روسیه هستند اوائل دهه 1980 میلادی به تولید رسیده و الهام بخش طراحی نمونه های مختلفی در جهان شدند. موشک هواپرتاب کلکم و نمونه پرتاب از سطح و زیرسطح آن یعنی تاماهاوک، به لطف حضور در چند جنگ بزرگ در خاورمیانه از معروف ترین نمونه های موشک کروز ضد اهداف زمینی محسوب می شوند. در سوی مقابل شوروی سابق با ساخت موشک کی-اچ-55 پاسخ شایسته ای به این موشک ها داد. این رده از موشک ها به تعداد اندکی به کشورهای دیگر صادر شده اند زیرا با توجه به برد و دقت بالا، دارای اهمیت راهبردی هستند.

موشک های دوربرد آمریکایی تاماهاوک پایه ساخت موشک هاتف-7 پاکستان که نمونه فعلی آن 700 کیلومتر برد دارد و موشک های کی-اچ-55 نیز الگوی ساخت چند نوع کروز تهاجم زمینی در چین شدند. در جدول ارائه شده مشخصات برخی از موشک های کروز دوربرد را ذکر کرده ایم.


KH-55 شوروی و AGM-86 آمریکایی


مشخصات برخی از موشک های کروز تهاجم زمینی دوربرد

موشک های کروز تهاجم زمینی کوتاه/میانبرد اروپایی مانند آپاچی، استورم شدو، تاروس، موشک مافوق صوت هندی براهموس، موشک ترکیه ای سام و تارگوس ساخت آفریقای جنوبی نیز که بردهای کمتر از 350 کیلومتر دارند به دلیل اینکه در رده تاکتیکی محسوب می شوند در این گزارش بررسی نشدند.

نمونه ایرانی

پس از ساخت موشک های کروز دریایی کوثر، ظفر، نصر، نور، قادر، صاعقه و رعد که بردهای 25 تا بیش از 300 کیلومتر دارند این اولین بار است که به طور رسمی و با اشاره به برخی جزئیات، خبری از ساخت موشک کروز ضد اهداف زمینی و دریایی آن هم با برد 2هزار کیلومتر که در رده دوربردترین نمونه های دنیا قابل دسته بندی است منتشر می شود.

پیشران موشک های کوثر و ظفر و نصر و صاعقه از نوع راکتی و پیشران نور و قادر و رعد از نوع جت هستند. موشک رعد را می توان اولین طراحی بومی برای موشک های کروز با موتور جت دانست زیرا این موشک که برپایه موشک چینی کرم ابریشم طراحی شده در واقع در بخش های جدید خود مشابه خارجی نداشته و همچنان یکی از دوربرد ترین موشک کروز کشور است.

به گزارش مشرق، موشک کروز تهاجم زمینی ایران اما در فناوری یک سر و گردن بالاتر از موشک های دریایی قرار می گیرد. سامانه هدفگیری موشک های دریایی ایران از نوع راداری است که با دریافت بازتاب راداری از یک هدف بزرگ یعنی کشتی خود را به سمت آن می کشاندکه معمولاً طول بیش از 40 متر برای یک ناو کوچک و در حدود 140 متر برای ناوشکن دارد. اصول کلی هدایت این موشک ها بدین ترتیب است که با دریافت موقعیت کلی هدف از سامانه های خارجی بوسیله سامانه های هدایت درونی مانند ناوبری اینرسیایی به سمت هدف رفته و در فاز نهایی با به کارگیری رادار خود و قفل کردن روی هدف به آن می رسند.

اما در یک موشک کروز ضد اهداف زمینی، صرف نظر از اینکه هدف در اکثر مواقع به بزرگی یک کشتی نیست، استفاده از راداری مشابه آنچه در نمونه های ضدکشتی به کار می رود فایده چندانی نخواهد داشت زیرا تنوع اهداف زمینی باعث می شود تا اتکا به بازتاب های چنین رادارهایی عاقلانه نباشد.

در این موشک ها نیز با استفاده از سامانه های هدایت درونی حرکت به سمت هدف انجام شده اما مسیر حرکت اینبار سطح بدون پستی و بلندی دریا نیست بلکه روی زمین درخت و کوه و ساختمان های مختلف در طی یک مسیر چند صد تا چند هزار کیلومتری به وفور یافت می شود. بنابراین علاوه بر یک سامانه ناوبری اینرسی یا موقعیت یابی جهانی که باید دقت متوسط رو به بالایی را فراهم کند، یک سامانه تشخیص عوارض زمینی هم نیاز است تا مسیر موشک به طور ایمن طی شود. البته در موشک هایی که از سامانه نقشه برداری از عوارض زمین برای تطبیق نقشه عوارض ثبت شده در حافظه موشک(ترکام) استفاده می کنند این فرایند خود به خود اجرا می شود.


نمایشی از دقت یک موشک کروز در اصابت به هدف

برای فاز نهایی هدایت که تشخیص هدف و اصابت دقیق به آن است، از سامانه هایی نظیر نمونه های بسیار پیشرفته سامانه موقعیت یابی جهانی که خطای کمتر از 10 متر با تأمین می کنند یا سامانه های تطبیق تصویر دیجیتال هدف با تصویر ذخیره شده از آن استفاده می شود.
بنابراین موشک کروز جدید ایرانی باید از سامانه های هدایتی با عملکرد مشابه نمونه های توضیح داده شده (و نه لزوماً یکی از آنها) برخوردار باشد که به معنی دستیابی کشور به سطح بسیار بالاتری از فناوری هدایت دقیق است.

برد این سلاح جدید که با بیشترین برد اعلام شده برای موشک های بالستیک کشور قابل مقایسه است نشان دهنده ارزش عملیاتی بالای این موشک نه تنها در جهت ضربه زدن به اصلی ترین دشمن منطقه ای و پایگاه های دشمنان فرامنطقه ای بلکه برای تهدید دورترین پایگاه های دشمنان در اقیانوس هند نیز این موشک قابل استفاده است.

همانطور که اشاره شد، یکی از سکوهای شلیک این نوع موشک ها، عرشه کشتی ها است و با پرتاب این این موشک از کشتی هایی که می توانند چند هزار کیلومتر از مرزهای کشور دور شوند؛ اهدافی همچون پایگاه دیگو گارسیا در اقیانوس آرام که در حدود 3800 کیلومتر با بندر چابهار ایران فاصله دارد. جزیرهٔ دیگو گارسیا یکی از مهم‌ترین پایگاههای فرامرزی ارتش آمریکا است که هواپیماهای بمب افکن مدرن این کشور با نام "بی-۱ لنسر" در پایگاه نظامی ارتش آمریکا روی این جزیره مستقر هستند. از طرف دیگر این جزیره یکی از انبارهای مهم مهمات ایالات متحده‌ است و واحد مرکزی برای اطلاعات ماورای جوی این کشور نیز در جزیره فوق مستقر شده است.

وجود امکان شلیک این موشک از هواپیماها، سکوهای ثابت و متحرک زمینی و همچنین کشتی ها انعطاف پذیری عملیاتی بسیار بالایی برای آن به وجود می آورد زیرا کمترین محدودیت برای آغاز مأموریت موشک به نیروی به کار گیرنده آن تحمیل می شود به عنوان مثال سکوهای پرتاب هوایی و دریایی نقش افزایش دهنده برد این موشک و گسترده کردن فضای قابل تهدید را دارند. کشتی های نظامی ایرانی امروزه به راحتی تا دریای سرخ پیش می روند و می توانند از نواحی ابتدایی آن شمالی ترین بخش های دشمنی مانند رژیم صهیونیستی را از سمت غرب نیز مورد هدف قرار دهند.

سکوهای پرتعداد زمینی هم کار دشمن را برای یافتن و انهدام موشک قبل از پرتاب آن را دشوار کرده و در شرایطی که هواپیماها و کشتی های خودی در معرض تهدید بوده و قابل استفاده نباشند، این سکوهای ثابت و متحرک مخفی شده زمینی هستند که سهم مهمی از پاسخ اولیه کوبنده به تهاجم دشمن را بر عهده خواهند داشت.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه تسلط ایران به روش های ضد موشک های کروز به عنوان کشوری که سه سال پیش بنابر اعلام مسئولان وقت پدافند، توانایی انهدام بیش از 70 درصد موشک های کروز را داشته باعث می شود تا موشک کروز طراحی شده توسط متخصصان خودش از بقاپذیری بالایی در برابر سامانه های ضد کروز برخوردار باشد.

با توجه به برد قابل توجه 2هزار کیلومتری موشک کروز ایران و امکان شلیک آن از سکوهای هوایی، دریایی و زمینی در واقع باید آن را یک موشک راهبردی محسوب کرد که می تواند مکمل خوبی برای موشک های بالستیک کشور باشد.

موشک های بالستیک و کروز به عنوان سلاح های بسیار دوربرد برای انهدام هدف، هر یک مزایای خاص خود را دارند و هوشمندی فرماندهان نظامی کشور دارنده این سلاح ها در نحوه به کار گیری آنها در عملیات و نقش مناسب، تضمین کننده بهترین عملکرد آنها است که فرماندهان نیروهای مسلح ایران با نتایجی که در سال های دفاع مقدس از خود به جا گذاشتند قطعا از این توانایی برخوردار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 132
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سید امیر ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    8 7
    تا چشم دشمنان مردم ایران با دیدن این پیشرفت ها کور شود
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 4
    میشه بگید چطور رو هدفش قفل میکنه؟ بدون سیستم موقعیت یاب جهانی ممکنه؟
  • reza saadi ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    19 14
    اسرائیل و ایران تنها کشورهایی هستند که عرب نیست اعراب دشمنان ایران هستند اسرائیل دشمن ایران نیست اسرائیل می خواهد ایران به یک کشور قدرتمند در منطقه قرار داده شده
  • Mehran ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    مقاله ي توپي ممنون من برم بخوابم سر صبح اين مقاله رو بخونم !!:دي
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 1
    be komake DSMAC
  • ناشناس ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 1
    ای کاش ملتو احمق فرض نمیکردی سران اعراب که همه به دستور اسراییل به ایران پارس میکنن حالا رئیسه خوبه و نوچه ها بده
  • ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    2 1
    رضا جون خوبی؟ فک کنم دیر وقته خوابت میاد. نه ؟
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    2 1
    رضا جان ، داداش ، قرصاتو خوردی ؟!
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    2 4
    آقا ، اسرائیل خواستار نابودی اسلام است و ایران اسلامی است پس اسرائیل خواستار نابودی ایران است .
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    3 1
    دادا..اسرائیل دشمن بشریته..یه روزی همه، به این واقعیت پی خواهند برد...
  • ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    1 4
    ان شاالله تا 10 سال اینده ابر قدرت خواهیم شد و ان موقع چشم ناپاک دشمنان ایران و ایرانی دیگر جرات چپ نگاه کردن به ایران اسلامی را نخواهد داشت،گرچه امروز هم به لطف خدا بسیار مقتدریم. راستی ما بعد از امریکا،روسیه و چین چهارمی هستیم.(چشمک)
  • ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    دیگه هر صحبتی حتی کاملا" غیر کارشناسی در مورد این موشک یا سایر دستاوردها میزدی با ارفاق قبول میکردیم ولی لین حرفت دیگه از اون حرفا بود...کلی خندیدیم
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    آره جان خودت راستی یه چیزی میخوام بگم شما اسرائیلیها مگر تو ی خودتون خر کم دارید که میخواهید 100000 الاغ از مصر وارد کنین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    4 1
    بابا چی میگی تو آخه ؟! حالت خوبه ؟ اسرائیل دشمن ایران نیست که اون لولو هست فقط هر روز تهدید به حمله می کنه . . . اصن آقا اسرائیل دشمن ما نباشه هم ، ما دشمن اسرائیل هستیم می فهمی اینو یا ن؟
  • علی ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    موشک کروز؟
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    3 1
    ضد کروز های ما فقط وفقط ادعاست. مثل خیلی از ادعاهای خنده دار دیگه.
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    با فشار به امریکا و اروپا برای تحریم سنگین اقتصادی و صنعتی ایران نه؟ با ترور دانشمندان اتمی و نظامی نه؟ و تشویق کانادا بخاطر قطع ارتباط با ایران!!!؟؟
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    3 3
    خيلي نفهمي.اسراييل دشمن اسلامه
  • رضا ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    خبر وگزارش جالب ، مسرت بخش و غرور افرینی بود فکر کنم این موشک کپی از موشک kh55 روسها باشه اخه چند سال پیش خبری از منابع اکراینی منتشر شد که تعدادی از این موشکها به چین وایران فروخه شده ولی بازهم کاری بس بزرگ صورت گرفته
  • مهدی سقایی ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    برو عمو برو ، حالت خوب نیست. برای ما ایرانی های مسلمون ، عرب و غیر عرب مهم نیست. اسلام و قرآن و فرهنگ غنی ما مهمه. انسانیت مهمه ، دولت جنایتکار آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل بزرگترین و اصلی ترین دشمنان این سرزمین پاک هستند. مرگ بر آمریکا - مرگ بر اسرائیل
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    این نظرات مزخرف که ارزش پاسخ وحتی منفی دادن هم نداره چیه میذاری مشرق
  • محمد صادق ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    1 0
    دوست عزیز ، اساس تشکیل اسرائیل تعصبات خشک قوم یهوده . حتما میدونید از نظر تورات تحریف شده و تلمود مسخره ی دست ساز (که صهیونیزم معتقده بر مبنای گفتگوی شفاهی خداوند با حضرت موسی شکل گرفته !!! و خداوند امر به مکتوب کردنش نفرموده !!!) قوم آخرین (یعنی مسلمانها) دین جعلی دارند و بر یهود تکلیفه که با این قوم دشمنی کنند ! پس مشکل اسرائیل با اسلام هست نه با قومیت ایرانی یا عرب ، صد البته هیچ ایرانی ای پیدا نمیکنید که دل خوشی از اعراب داشته باشه ، اما التقاط این مسائل صحیح نیست و موجب اشتباهات فاحشی میشه که متاسفانه بسیاری از دوستان ساده اندیش گرفتارش هستند . نظر شما رو به این آیه قرآن کریم جلب میکنم که در سوره مائده آیه 82 فرموده است : لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُواْ . . . ترجمه : مسلّما سرسخت‏ترين مردم را در دشمنى با كسانى كه ايمان آورده‏اند، يهود و مشركان خواهى يافت .
  • عمو ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    جدی! بابا گول مال بابا پررو بابا بی حیا .....
  • محمد ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    1 0
    می بینم کی جشن پوریم می گیره بیچاره عربها هرچی می کشند از جهالت است
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 1
    IQ !!! جنابالی ترکیه رو چی حساب می کنی؟ ترکیه به نظرت عربه؟ البته از تو با این اظهار نظری که کردی توقی نمی شه داشت!!!
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    نمی دانم توهمتان ناشی از مصرف چه بوده ام اعراب برادر ما هستند و بخشی از آنها هم هموطنان دلیر ما
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    بین اعراب با شرف(سید حسن نصرالله)و اعراب ملخ خور بی شعور نفهم(عربستان و امارات و قطر و کویت و .....)فرق بذارید اعراب دشمن ما نیستند بلکه اعراب ملخ خور وهابی کثیف دشمن ما هستند و الا اگه سید حسن نصرالله اسرائیل رو شکست نمی داد الان ایران عزیز ما زیر چکمه یهودیان از خدا بی خبر بود
  • بهزاد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    بیش از 8 سال است که ایران روی این پروژه کار می کند که امیدوارم از نمونه های اولیه بهتر از آب در آمده باشد. اما اعلام تمام داشته های نیروهای مسلح جایز نیست زیرا تا جایی که من می دانم پایگاههای زمینی دشمنان اصلی ایران فاقد سامانه های ضد کروز بودند که به این وسیله آنها را آگاه کرده و از قافلگیر شدنشان جلوگیری می شود.
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    برو مزدور. کی دانشمندهای هسته ای مان را ترور کرد. کی از قطع رابطه کانادا با ما ذوق زده شد. کی ما را هی تهدید می کنه. و کیه که جرات عملی کردن تهدید هاشو نداره. ......
  • محسن ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    1 0
    با سلام دوست من بدون که دشمنان ما از قدرت ما بسیار آگاهند که 34 سال است فقط رویای حمله به ایران را در سر میپرورانند و جرات کوچکترین تخاصمی به ما رو نمی کنند
  • محسن ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    فقط یه پوس خند بهت می زنم خودت تا اخرشو بخون
  • ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    حالا به تو چه ربطي داره؟؟!!! تو كه اينجا نيستي تا نگران باشي.
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    نگفتی شاید تا صبح برش دارن مثل اصل خبر؟
  • ناشناس ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    سلام کشور ما هیچوقت به این موشکها تکیه نکرده و نمیکند آنچه ما انشاا...برآن تکیه داریم قدرت ایمان است...
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    عزيزم...اگه ادعاست چرا دوستانت(آمريكا و انگليس و اسرائيل و بقيه اراذل عالم) فقط دارند واق واق مي كنند و جرات هيچ كاري ندارند؟ اگه ادعاست تو چرا زورت گرفته و داري زوركي مي خندي؟
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    نیاز به قفل روی هدف نیست چون هدف این موشک ها اهداف ثابت هست در 99.999999 درصد موارد. این از این. این نوع موشک های کروز میرن تا در مختصات هدف فرود بیان مثل یه نفر کماندو که میخواد بره در مختصات خاصی مستقر بشه. گرفتی عزیزم؟ در نتیجه نیاز به قفل کردن نیست اصلا فقط رسیدن به محل مهمه. طبیعیه موقعیت یاب جهانی وسیله ایه که کار رو راحت کرده، اما بدون ناممکن نیست و با ترکیب چند سامانه به دقت بالایی میشه رسید
  • حسین نجار ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    درسته اما در قرآن هم توصیه شده که خودمونو در برابر دشمنان تجهیز کنیم. درسته که آموزه های دینی در زندگیه روزمره ما بارها معجزه میکنن و ما خودمون متوجهشون نیستیم اما آیا وقتی مثلاً یه کشور بهمون حمله میکنه و یه موشک به سمت ما شلیک میکنه ما میخوایم بگیم آقا موشک شلیک کردن، بلند صلوات بفرست؟؟؟
  • زانیار ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    جفنگ نگو منفــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    اقا چرا اصل این خبر که مصاحبه سردار فرحی بود حذف شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی ر ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    شما استراحتتو بکن
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    برای رسیدن به یک هدف ماهواره یکی از وسایل است . اما برای یافتن هدف سامانه های دیگر مثل ترکیب هدایت اینرسیایی یا فروسرخ و اپتیکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند
  • Mehran ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    خوب اصل خبر رو ديده بودم چند ساعت بعد كه اومدم بخونمش حذف شده بود !!ولي در جا تو تمام انجمن ها و سايت ها اين خبر پخش شده بود و از سايت هاي ديگه اون خبر رو خوندم اگه اين هم حذف ميشد حتما اون شب يه كپي از ان مقاله تو اينترنت پيدا ميكردم !!:دي
  • محمد ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    اینکه با نشون دادن قدرتمون دشمن رو از حمله منصرف کنیم بهتره یا اینکه بعد از حمله بزنیمش؟!
  • moshen ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    خیلی خوشم میاد وقتی مشرق در مورد قدرت دفاعی کشورمون حرف میزنه بعضیا میان زورشون میگیره و میگن الکین و این حرفا تز اینجا می فهمم که کشورمون واقعا قویه به کوری چشم دشمنای ایران و اسلام اسلام همچنان پرچم بالاست
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    پ نه پ آبنبات چوبی!!!!
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    خساست رسانه ای برادرا بوده لابد!
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    خوبه البته مسئله ایمان یادآوری بشه اما همونطر که رهبری گفتن غربی ها پشتشون به علم و فناوریشون گرمه و وقتی پیشرفتهای علمی ما رو می بینن کم میارن(مضموناً عرض کردم)
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    البته همونطور که از اخبار خودمون هم اعلام شده بود یک دو تا از کروز های دوربرد آمریکایی افتاده بودن تو خرمشهر روی خونه های مردم و عمل هم نکرده بودن بدیهیه صد درصد که اونها رو ایران بررسی کامل کرده برخی هم میگفت موشکهای کروز آمریکایی عمل نکرده رو از افغانستان هم وارد کردن
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    نه خیر؛ ادعا نیست بلکه هر سلاحی اثر نسبی داره و راه حل نهایی با یک سلاح ممکن نیست. ضد کروز های ماهم تا حدی جلوی کروزهای اونها رو میگیره. اینکه مهره چینی پدافند چجوری باشه با توجه به تاکتیک های دشمن در بکارگیری کروزهاش، میتونه اثربخشی رو دو چندان بکنه اما باز هم نمیشه ادعا کرد 100درصد موشکهاشون رو میزنیم همونطور که هیچ مسئولی هم چنین ادعایی نکرده به خاطر بیارید که سربازای عراقی با توپ های 23 م.م. هدفگیری چشمی، چندین کروز رو در نزدیکی هر شهری زدن، پس با نیروهای آموزش دیده وتوپ هایی که به سامانه اپتیکی مجهز شده با همین 23م.م. ها میشه بیشتر زد چه برسه به تسلایحات موشکی پدافندی که از کیلومترها دورتر میبینن
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    چرا صفر و یک نگاه میکنید؟ بعضی از اعراب و بعضی از آسیایی ها و بعضی از غربی ها دشمن ما هستن
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    سلام خدا روشکر.به هر کسی واسه این مملکت زحمت میکشه خسته نباشید میگم.امیدوارم همیشه آماده باشید و لحظه ایی از این دشمنان نا مرد غافل نشید.
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    بچه جون کتابتو برعکس دستت گرفتی..
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    تیپ وظاهر موشکها اگه رونمایی بشه میشه حدث زد که به کدوم سمت گرایش داره شرق یا غرب ولی به نظرمنهم باید منتظر دیدن چیزی شبیه kh 55 باشیم
  • احمد ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    دوست عزیز ایمان یکی از ارکان دفاعیه کشوره اما به تنهایی کافی نیست، برای همین خدا بما عقل داده تا با کمک عقلمون در راستای ایمانمون حرکت کنیم
  • مملی ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    ممد صادق جان چند بار این جملاتت را در سایتها میگذاری یکبار بس است لااقل تغییری بهش بده
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    برادر ایمان بدون عمل و تعقل چه سود ؟ بله توکل ما به خداست و همون خدا عقل و توان داده که کشورمان را بسازیم و با کمک علم و فناوری و ایمان مانع هجوم هر بی سر و پایی بشویم ان شاءالله .
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    اونAGM-84که زیر عکس زدید یه موشک ضدکشتی هست(هارپون).نه کروز.
  • حجت ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    دوست گرامی امام زمان هم لشکر دارند و قوای نظامی. اگه بنا به دعای خالی بود که با دعای آدم ابوالبشر همه بدها می مردند و دیگه مشکلی نبود
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    تو جدول زیرش که درسته
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    هموطن ! دور نشستی و تخم بددلی و تفرقه در دل مردم میخواهی ایجاد کنی ! تو که سهل است ، دشمنان قسم خورده ما هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند ! اگه ادعاست که پس چرا تا حالا حمله نکردند ! عاشق چشم و ابروی ما که نبودن اگه ادعاست میتوانند امتحان کنند ضررش فقط نابودی اسرائیله همین ، تو هم از دور تماشا کن! گویا شما خودت رو عقل کل میدونی و احساس میکنی همه چی رو میدونی ، اونم از دور ! فکر کردی کی هستی ! نه داداش ما که ماهیتت رو شناختیم . اینقدر برای اربابانت دم تکون میدی ارزش وطن فروشی رو داره !
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    حالا تو واسطه صلح میان ایران و اسرائیل شدی ؟ خودشون اینو بهت گفتن ! خودشون میگن ایران بزرگترن تهدید جهان است اون وقت توچی میگی ، پس حرفی که به تو زدن با ما زدن تناقض داره دادا ! ما حرف چرت زیاد میشنویم ولی خدایی این یکی خیلی نوبر بود !!!
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    این موشک مهندسی معکوس( البته با تغییرات مهمی روی اون در بومی سازیش توسط متخصصان زحمتکش دفاعی ما) موشک کروز KH-55 روسی(شوروی سابق) هست که حدود ده سال پیش ما از اوکراین خریدیم و مدتهاست که در نیروی مسلح ما ساخته و عملیاتی شده.
  • علیرضا ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    دوست عزیز درست است از دشمنان نباید غافل شد ولی به نظر می رسد که ایران دارد مثل زمان شوروی می شود که به علت غافل نشدن زیاد از دشمنانش به خصوص آمریکا، اقتصادش به هم ریخت و ورشکسته شد و تجزیه شد! خدا کند ایران آن طور نشود.
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    به نظر می رسه شکار آر کیو 170 نشون داد که موقعیت یاب جهانی هک شده.
  • manamhamintor ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    yeki be mane bi savad bege on aksi balaye maghalas to safheye avval khode moshake iranie ya na?
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    بردش هم 2700 کیلومتره
  • یدی ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    علیرضا خان واقعا تحلیلت ابکی بود.چه ربطی داره این دوتا بهم؟دومکتب جداومتفاوت ازهم با سبک وسیاقی که اصلن قابل مقایسه نیستندرو هیچ وقت قیاس نمیکنند.
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    بابا این زیاد زده قاط زده. اینا دیگه نوبرشن!
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    کی میدونه ؟ هنوز که عکسی منتشر نشده اما من تعجب نمیکنم اگر شبیه تام هواک باشه ( تو جنگ خلیج فارس دو یک چند تایی تو خرمشهر سقوط کرده بود !!!)
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    نه شرقی، نه غربی؛ فقط اجلاس غیرمتعهدها!
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    از کجا می دونید همه هیچ رو گفتن؟ همین موشک کروز که در موردش الان خبر دادن برای ۴ سال پیشه... در جواب تهدید های بمب های EMP اسرایل راسانه ایش کردن. بله آقا...
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    به نظرت اگه اون عکس موشک ایرانی بود، یجا تو متن اصلی نمیذاشتنش؟
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    reza saadi حالت خرابه ها تو هم ! هر روز میگن میخوایم حمله کنیم بزنیم بکشیم بکوبیم ایران رو، اینا برای رشد ایران میخوان این کارها رو بکنن؟
  • رضا ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    اشتباه نکن؛ما از همون ابتدا اول بودیم
  • سید احسان ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    با عرض سلام و خسته نباشید لطفا در راستای اهمیت دسته های عزاداری و دعای همگانی در شهادت امام صادق علیه السلام این 2 خبر مهم را در خبرگزاری خوبتان منتشر کنید با تشکر سید احسان مراسم دستجات عزاداری در سالروز شهادت امام صادق(ع) برگزار می شود خبرگزاری مهر : http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1693308 روز شهادت رئیس مذهب ، روز دعا برای فرج مُحیی مذهب پایگاه نهضت جهانی دعای فرج : http://www.elteja.com
  • ناشناس ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    از این جوانان ایران بعید نیست شایدم از خود امریکائیها کش رفتن.
  • بهزاد ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    محمد و محسن گرامی نظر شما صحیح است اما وجود تجهیزات قدرتمند همیشه بازدارندگی ایجاد نمی کند مخصوصا برای کشوری نجیب که دکترین دفاعی دارد و در صورت دریافت ضربه اول از دشمن قصد مقابله دارد. در صحنه نبرد آینده که به نظر من گریز ناپذیر و قطعی است! ظهور تجهیزات نوع آورانه، جدید و سری هست که می تواند نتیجه جنگ را با کمترین هزینه تغییر دهد. برای مثال به گزارش سنای روم زره سبک و انعطاف پذیر جدید استفاده شده در سواره نظام سورنا یکی از عوامل شکست سپاه روم اعلام شد. تا قبل از آن کسی از زره بافته برای سوار و اسبش استفاده نکرده بود. دشمن ایران علاوه بر مرام این ملت دشمن پیشرفت آن نیز هست هر دولتی با هر مرامی، خواسته یا نا خواسته اگر باعث پیشرفت ایران شود از نظر آنها نامطلوب بوده و باید حذف شود! این داستان انرژی هسته ای هم فقط بهانه هست و در سال 1359 هم که عراق را به جان ما انداختند بهانه های دیگری داشتند. آمار پیشرفتهای علمی ایران علت خشم آنها است.
  • علی ابوتراب ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    متاسفم...
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    عرب هرچه باشد مرا دشمن است/کژاندیش و بدخوی و اهریمن است
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    دم برادرمون که دور از ایران هم ایرانیه گرم .
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    برد KH-55 به 3000 کیلومتر می رسد د حالی که برد اعلامی مشکات 2000 کیلومتر است .
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    ضد کروز های ما فقط وفقط ادعاست. مثل خیلی از ادعاهای خنده دار دیگه.
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    من كه ميگم اينقدر سرمون به جنگ با استكبار و فناوريهاي حديد دفاعي و ضربه اول گرم شده اصلا بازار را فراموش كرديم دوستان دلار 2600 تومان خطرش كمتر از حمله نظامي نيستا ! شايدهم غرب و اسرائيل وكانادا و... بنا دارند با تلقين و تهديد به عمله ي نظامي سرمان را گرم كنند يكهو متوجه شويم ضربه اول آنها نه توسط موشك ها و بمب هاي استحكامات خراب كن بلكه توسط يك عده سود جو با همكاري يك تعداد مديران نادان يا خداي نكرده ..انجام شده است آيا از وضع وحال مردم خبر داريد ؟ آيا ميدانيد چه تعداد فارغ التحصيلان بيكار از چند سال پيش براي يافتن شغلي اين در و آن در ميزنند ؟بخدا قسم من نه مغرضم نه ضد دولت يا حكومت من گدري هسنم باز نشسته با سه فرزند دانشگاه رفته و فارغ التحصيل دريابيد ملت را والسلام
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    این برد 2000 کیلومتر قصه ای داره!!!!! توجه داشته باشید که برد همه موشکهای دوربرد ما چه کروز و چه بالستیک و قاره پیما (قدر و سجیل و قیام و عاشورا و شهاب3دی و ...همه 2000 کیلومتر برد دارند.توجه داشته باشید که توی این حجم تبلیغات و فشارهای دشمنان بی شرف مون باید کیّس و زیرک بود
  • ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    شما چند بار یک جمله را میگی پسر خوب ؟ باشه فکر کن ادعاست حالا یک نفس راحت بکش الان حالت بهتر شد ؟ دوست داری کشورت از نظر نظامی ضعیف باشه .... مگر اینکه شما به اطلاعات فوق سری دسترسی داری که ما نداریم !
  • ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    احمق بودن و خنگي خودت را با جون هاي باهوش و با ايمان صنايع دفاع مقايسه نكن وقتي كه بزودي رونمايي بشه معلوم ميشه كي ميخنده و كي گريه ميكنه.
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    این ها چه ربطی به صنایع دفاع و نیروهای مسلح دارد که بودجه آن کمتر از 5 درصد از تولید ناخالص داخلی را شامل شده و از این لحاظ کمترین بودجه را در منطقه دارد .
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    ایران مجهز به سامانه های ضد کروز است که یکی از آنها سامانه مصباح می باشد . حالا برو گریه که نظام جمهوری اسلامی ایران همچین سامانه هایی را ساخته و دارد .
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    می توان از از تلفیق دو سیستم موقعیت یاب جی پی اس و گلوناس ( نمونه عمومی و تجاری آنها ) الان چینی ها همین کار را می کنند ( سیستم انها هنوز در ابتدای راه است )
  • داریوش احمد رضا بهمنیار ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة به جدیدترین سلاح های روز مجهز شوید
  • ناشناس ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    مگه مغز خر خورده باشیم که برای هدایتش از GPS استفاده کنیم
  • حجت ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    اخوی اخبار مربوط به تورم تو یه جای دیگس.
  • حجت ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    0 0
    اخوی عرب خوزستان بود که پدر ارتش صدامو درآورد. این خرفا بدرد نژاد پرستای آلمانی می خوره
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    حرفت درسته اما جاش اینجا نیست چون وزارت دفاع نمیتونه بازار ارز رو درست کنه کار از جای دیگه خرابه
  • MOJICIVIL ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    کمی از پیامتو قبول دارم مقداریشم نه دوست عزیز هر چیزی جای خودشو داره ما نمی تنیم چون فلان مدیر بی لیاقته از چیزی بزنیم برای این قضیه درست مثل اینه که چون دلار شده 3 تومان بودجه بهداشت قطع کنیم هر چیزی جای خودشو داره ولی بی لیاقتی میدیران قبول دارم پای نظام نزارش لطفا
  • MOJICIVIL ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    عزیز برد واقعیشو اعلام نمی کنن چون مرز ایران تا اسراییل 2000 کیلومتره اگه بشتر شو اعلام کنن میره روی اروپا تنش ایجاد می کنه مگر نه معلومه که از 6 ساله پیش هر چی موشکه بردش 2000 کیلو متر یعنی پیشرفتی نداشته؟؟؟؟
  • MOJICIVIL ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    نه خیر آقا علیرضا من با بی لیاقتی که بعضی از مدیران دارن هیچ شکی ندارم ولی واقعا این اوضاع خراب ایران فقط داره در نظامی پیشرفت می کنه؟؟؟؟ پزشکی لیزر نانو و.... ما بجز مدیران نا لایق تحریم اقتصادی که خودش یه جنگ تمام عیار نیز داریم
  • سید ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    دلار ۲۵۰۰ تومنی فقط و فقط خبر از تجزبه کشور میده و بس. خیلی زور بیخود نزنید که ما موشک کروز پ فاطر و قادر داریم!! مردم گرسنه، این حرفا رو نمیفهمن. (اگه مردی تاییدش کن)
  • ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    برادر عزیزم شما فکر می کنید چون صنعت نظامی ایران پیشرفت های چشمگیری دارد تمام بودجه ایران به امر نظامی تعلق می گیرد؟ کم کاری دیگر وزارتخانه ها و ارگان ها را چه را به دوش نیروهای نظامی می اندازید؟! دو نکته: - در مورد بودجه نظامی ایران در مقایسه با دیگر کشورها تحقیق کنید - به طور خاص ساخت این موشک کروز اولویت صرفه جویی را در نیروهای نظامی نشان می دهد (قیمت تولید یک سوم تا نصف یک موشک بالستیک)
  • رضا ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    من حرف اون نظر دهنده ای که گفتن خطر اقتصادی وافزایش دلار به مراتب برای ما می تونه بدتر از جنگ افزار های متعدد باشه همیشه که نیاز نیست با جنگ رودرو با کسی در افتاد ایران وایرانی به نظر من زمانی میتواند اقتدار واقعی خودشو نشون بدهد که در سایه رفاه اقتصادی ونبود فقر در جامعه به اوج برسد تا زمانی که مردم مثلا لنگ درمان خودشان وهزینه های مربوطه باشند ... نه نه بعید است
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    اخه چرا مزخرف میگی بودجه دفاعی چه ربطی داره به رفاه و اقتصاد چرا کم کاری بقیه رو پاس میدید به بخش نظامی در ضمن ایران با دلار تجزیه نمیشه با وطن فروش و بیگانه پرست تجزیه میشه ، وقتی جان و مال و ناموس امنیت نداشته باشه دلار به چه کارت میاد؟! البته اخلاق بعضی از مردم ایران عوض شده ، مردم ایران فقر و گرسنگی رو تحمل می کردند تا زیر بار حرف زور نرند و امنیت خاک و ناموس حفظ باشه ولی الان برعکسه
  • سید ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    دوست من دلار 2500تومانی کی گفته باعث تجزیه کشور می شه مردم گرسنند منم قبول دارم ولی دوست من اگر ما سامانهی موشکی و دفاعی قویی نداشته باشم که دوبارهی اتفاقی مه بعد از جنگ جهانی دوم براموافتاد اتفاف می افته و ان وقت قحطی مردمو می گشه و ما علاوه بر گرانی و قحطی استقلالمون رو از دست می دیم
  • نادر ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    سلام برادرایی که هنوز نمی دونند اگه از چیزشکن استفاده بشه عکس پرچم یه کشور دیگه درج میشه اومدن راجع به موشک و تکنولوژی ان صحبت میکنند
  • ناشناس ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    ما واضعیتی مانند پاکستان و عراق خواهیم داشت ..
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    به قول یه بنده خدایی : آب رو بریز اون جاییت که میسوزه ! میدونم تحمل واقعیات برات سخته
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    منظور از GPS سامانه هایی است که از روش مکانیابی جهانی با ماهواره و ... استفاده می کنند
  • شهرام ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    هرچیزی بجای خودش نیکوست.دفاع وامنیت شهری وملی هم مانندنان شب واجبند.اما بایداهم و فی الاهم کرد.بخش خیلی کوچک دفاع ازمیهن مربوط به ادوات ونیروهای نظامی هست.خیلی ازجنگهادردنیای مدرن پشت میزدیپلماسی ومذاکره حل میشوند.ونیازی به صحنه رویارویی وبرخوردنیست.امروزه همه روسای جهان ازدیپلماتهای سابقه داروباتجربه خودشون وحتی گاهابیگانه برای پیشبرداهدافشون سودمیبرند.وباموقع شناسی ومشورت واستفاده ازتجارب دیگران وهوش خودشون که مقع اخذآرامردم ازش بهره گرفته اندمیتوانندسرنوشت کشورشونوحتی بدون یک اخم رقیب عوض کنند.کاری که ترکیه ظرف ده سال گذشته کردوجواب گرفت.امروزه جاده صحیح زندگی ازمغز انسانها عبورمیکندنه اززوربازوو سلاحهای متنوعشون.حتی اگرملتی بخواه قویترین ومجهزترین ارتش جهان رو داشته باشه،کاملابراش امکانپذیره.منتهاازراه فکروبرنامه ریزی ومدیریت اصولی،بانضمام همگرایی تصمیم همگانی واعلام آمادگیه همگانی برای نیل به هدف.پس فقط پول ومدیریت پیشرفت نمیاره.بلکه خواست جوامع وهمیاری ایشان هم لازمه.
  • بهزاد ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    برای آنهایی که نگران هزینه دفاعی هستند باید بگم که هزینه دفاعی اگر برای خرید محصول ساخته شده از خارج مصرف نشود مستقیما منجر به بهبود فضای کسب کار و اوضاع شرکتهای دانش بنیان می شود که آثار بسیار مثبتی دارد. در زمان جنگ یک کار خوبی که مردم می کردند جمع کردن پول برای جبهه ها بود. هم میزان پول جمع شده یک نوع رای گیری پنهان بود برای مسئولین هم مردم از نظر روانی حس می کردند که دارند کمک می کنند. من فکر می کنم الان هم باید یک نهضتی راه اندازی بشه که مردم شروع کنند برای پیشرفت شرکتهای دانش بنیان کشور و پیشرفت صنایع دفاعی به حسابهای جداگانه پول پرداخت بکنند. به جای برخی بحث های نا امید کننده بهتر است که برای این ساز و کار تبلیغ بکنیم و به حرکت کشور شتاب بدهیم. الان دانشگاه ها و پژوهشگاههای کشور به شدت نیازمند پروژه تحقیقاتی هستند و پول مثل خون در رگ برای آنها واجب است. من فکر می کنم که مردمی که در دوره رضا شاه ناو جنگی از خارج می خریدند و وقف نیروی دریایی آن زمان می کردند هنوز هم برای عظمت ایران تلاش خواهند کرد فقط باید این پولها به شکل درستی هدایت شود مثلا چیزی مثل بنیاد محک که واقعا باعث افتخار است باید برای مواردی که گفتم هم تشکیل بشود.
  • Javad ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    فقط کشوری که زن و مرد پاک دامن داشته باشد میتواند دفاع کند، زنان ومردان شکم پر و بی حیا ی غرب هیچ غلطی نمی کنند.اگر ادعای شما را دال بر گرسنگی مردم بپذیریم، بدان که قدرت شکم گرسنه بسیار بیشتر از دامن ناپاک و شکم پر مال غصب شده است که غربی ها دارند. پیروزی ما قطعی است .
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    سلام و درود بر روح پاك شهيدان خصوصا" تهراني مقدم ها
  • کوروش ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    0 0
    هر انسان وطن دوستی به پیشرفت های کشورش افتخار می کند. ولی به یاد داشته باشیم که شوروی سابق با آن همه قدرت به وضعی دچار شد که همه می دانیم. پیامبر اسلام فرمود : من از فقر بر اممتم می ترسم.
  • ایرج ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 0
    دنیایی بدون جنگ وتفنگم آرزوست همه کسانی که در این زمین اند آفریده خدای بزرگند پیشرفت علم لذت بخشه چون خدا رو خشنود میکنه اما کاش همه علم در خدمت تعالی همه انسانها بود نه برای برتری گروهی بر گروه دیگری
  • MOJICIVIL ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 0
    چرا اینجا همه قاطی میزنن بابا هر چیزی جای خوشو داره آقا درآمد کم شده وزارت بهداشت تعطیل کینم پول بدیم مردم دفاع بدنم یه نو دفاعه
  • ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 0
    نمیدونم چرا یه جا خونده بودم اره یه اسرائیلی گفته بود این کروز رو میخواد رونمایی کنه از چینیا خریدیمه
  • هامی ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 0
    دوستان عزیزبه هرکس که نظرمخالف داره برچسب وطن فروشی نزنید.. اگه ملاک قدرته نظامیه زمان داریوش ونادرشاه و..قدرت ماخیلی بیشتربود! قدرت ماالان معنویه نه مادی ونظامی..
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 0
    به نظرتون این نظر کار google translator نیست؟؟
  • حسین ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 0
    با هم هیچ تناقضی ندارند
  • ونداد ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    0 0
    آقا چرا قات زدی !! دلار چه ربطی به تجزیه کشور داره که حتا نامبردن از اونم خون هر ایرانی میهن پرستی رو به جوش میاره !! شما یا از اون داغ کشیده های گرانی و فشار اقتصادی هستی و یا از اونایی که تو خواب و خیال تجزیه این کشور عزیز سیر میکنند(با این مردم میهن دوست ایران برا دشمنان این سرزمین همون خواب و خیال هم میمونه !) امیدوارم از دومیا نباشی که این ره که میروید به ترکستان است !!
  • جواد ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۴
    0 0
    خطر آمریکا آنقدر جدی است که اگر گوچکترین غفلت را بکنید نابود خواهید شد امام خمینی رحمته الله علیه شما عزیزان نشا ن دادیدهشدار امامرا جدی گرفته ایدولحضه ای غافل نشده اید باش تاصبح دولتت بدمد
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    0 0
    اولا میزان گرسنه های ایران به نسبت کشورهای دیگر زیاد نیست اما باید به صفر مطلق برسه دوما مگه اتصال کشور به واسطه دلار و سکه هست که حالا با گرون شدنش کشرو تجزیه بشه؟ چند ثانیه فکر کردی این نظر رو دادی سید؟
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    بزودی ایران عزیز ما بدست سیاستهای کور شما تجزیه میشه نه بدست دشمن داخلی
  • عرفان ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    0 0
    بسازید بهتراز آمریکا
  • داود فنی ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    0 0
    می سازیم انشاالله.
  • ریز بین ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    0 0
    از سفارت انگل استان تماس گرفتی!!
  • مراد ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    0 0
    جناب MOJICIVIL خ........ خودتی !
  • آشنا ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    0 0
    جناب ناشایست نظر دادی از سفارت انگل استان !
  • محمدعلی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    عزیزان چرا بجان هم افتادید ایران فن اوری این کروز را بدست اورده و انرا پرتاب نیز کرده و با این پرتاب صدای امریکا واسرائیل و اروپا را در اورد و همه اعتراض کردند حالا شما بهم بی احترامی کنید ایا تا حالا فکر کردید چراه ایران حمله نمیکنند ؟ همین پایکاه امریکائی دیگو گارسیا از خلیج عدن که ناوچه های ایرانی در انجا مستقر هستند هدف قشنگی برای کروز ایرانی است بخودتان افتخار کنید و بیخود الکی بهم نپرید از خیلی چیز ها بیخبرید و قوای مسلح ایران تمام یافته های خود را رو نکرده ایران امروز ایران 10 سال قبل نیست پاینده ایران
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    نامرد خودتی
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    دمت گرم
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
    0 0
    فکر کنم دیگو گارسیا دیگه وجود خارجی نداره چون الان احتمالا زیر آبه در ضمن فاصله اش از مرزهای ایران نزدیک به 4000 کیلومتره (یعنی بوده)
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    0 0
    درود خدا بر سید تنها که اگه الآن در چنین جایگاهی از پیشرفت توان نظامی هستیم که صد البته بیش تر از این هست توان نظامی ما،مدیون تدبیر و آینده نگری این بزرگوار هستیم.سایه اش مستدام،حسودان داخلی و دشمنان خارجی اش نابود ان شاالله
  • مهدی عابدیان زیدی ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۶
    3 0
    جزیره دیگو گارسیا،ما کشور هند می باشد ،چون آمریکا با زور وقدرت آنجا را تصرف کرد ،کشور هند می تواند آن جزیره را بگیرد،اگر زور اش نمی رسد از موشک های ایران چین روسیه ژاپن کره شمالی استفاده کونند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس