مدیر مسئول نشریه راه با بیان اینکه یک عده نگاه شان این است که ملت هرچه کمتر با هنر مانوس باشند، بهتر است، گفت: نگاه رهبر انقلاب و امام این نیست، آحاد جامعه جمهوری اسلامی موظف هستند که فضای رسیدن به این رزق معنوی را همچون نان و آب ایجاد کنند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری دانشجو، وحید جلیلی شب گذشته در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی با بیان اینکه عمدتا وقتی صحبت از روزنامه نگاری و کار رسانه ای انقلابی می شود، تنها روزنامه نگاری سیاسی به ذهن می آید، تصریح کرد: بعضی تشکل های ارزشی اردو برگزار می کنند و آموزش می دهند تا کسانی که تربیت می کنند در نهایت تیتر سیاسی بزنند، البته در روزنامه نگاری سیاسی هم کمبودهایی داریم، نیاز به جذب و افزایش کمی نیرو هست، اما بعضی از حوزه های دیگر وجود دارند که هیچ کس به فکر پرکردن خلاء های آن نیست.
 
وی با بیان اینکه از قرار معلوم کسی هم دنبال این نیست که تنگه های خالی احد و سنگرهای بی نیرو را ببیند، افزود: در عین اینکه طی 20 سال از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن صحبت کردیم؛ اما وقتی به عرصه رسانه های انقلابی می رسیم، فرهنگ به تعبیر رهبر انقلاب مظلوم است.


 
فرهنگ در صدا وسیما و خبرگزاری ها جایگاه ندارد
 
مدیر مسئول نشریه راه با بیان اینکه مظلومیت یعنی چیزی که در آن عدالت رعایت نمی شود، گفت: عدل یعنی هرچیزی جای مناسب خود را داشته باشد، فرهنگ در صدا وسیما، سایت های اینترنتی، خبرگزاری ها و نشریات دانشجویی شان و جایگاهی ندارد.
 
جلیلی با مقایسه رسانه هایی همچون کیهان و رجا با سایر رسانه های جبهه مقابل انقلاب، بیان داشت: وقتی مقایسه می کنیم، یکی از شاخص ها و تمایزهای آشکار فرهنگ است؛ برای رسانه حزب اللهی فرهنگ موضوعیت ندارد به طوری که در کیهان تیتر یک فرهنگی پبدا نمی کنید یا در روزنامه ایران که چندین سال در دست حزب اللهی بوده هم کم پیدا می شود.
 
حسن رحیم پور ازغدی یک بار هم تیتر یک کیهان نشده است
 
وی با بیان اینکه اگر فلان هنرپیشه در دربند دیزی بخورد، تیتر یک روزنامه شرق می شود؛ اما یک بار هم حسن رحیم پور ازغدی تیتر یک روزنامه کیهان نمی شود، تصریح کرد: ژورنالیسم عرصه عینیات و جزئیات است، اگر مثالی می زنم برای همین است، همین جمعی که شما هستید اگر به جبهه رسانه انقلاب اضافه شوید، تحولات بزرگی رخ می دهد؛ اما اگر در فضای استراتژی غلط تهدید و دشمن محور باشید، چیزی در نمی آید.
 
فرهنگ در فضای رسانه برای حزب اللهی ها موضوعیت ندارد
 
مدیر مسئول نشریه راه بهترین مهارت ها همراه با استراتژی غلط را کارآمد ندانست و گفت: فرهنگ در فضای رسانه ای ما برای حزب اللهی ها موضعیت ندارد، به طور نمونه سال گذشته رهبر انفلاب در دیدار مسئولان برگزاری کنگره سرداران شهید خراسان وقتی در مورد شهادت صحبت می کند از موید، شاعر خراسانی به عنوان یکی از کسانی که به وسیله شعرشان، فضا را برای رزمندگان آماده می کردند یاد و همان جا گریه می کنند.
 
جلیلی با بیان اینکه رهبر انقلاب در دیدار با شعرا نیز از وی یاد می کنند، ادامه داد: در همین مشهد یک برنامه مفصل برای تقدیر از این شاعر خراسانی حماسی سرا برگزار کردیم، خیلی پیگیری شد که خبر مراسم در جائی درج شود؛ اما صدا وسیما یک فریم هم اختصاص نداد، بقیه رسانه ها هم گفتند خبرش را بفرستید شاید کار کردیم.
 
وی با اشاره به یک نمونه دیگر از بی توجهی رسانه های ارزشی به موضوع فرهنگ و با بیان اینکه ماه پیش یک جشنواره با عنوان موسیقی ضد آمریکایی طبس برگزار کردیم که در آن از احمدعلی راغب که سرود شهید مطهری را ساخت، تجلیل شد، گفت: صدا وسیما یک فریم هم پخش نکرد، مطبوعات ارزشی هم به فکرشان خطور نکرد که این موضوع می تواند تیتر یک باشد، حتی تیتر حوادث هم نشد!
 
این نویسنده انقلابی افزود: در رسانه های کشور انواع و اقسام چهره های هنرمندی یاقت می شود که از مربوط به دهه 30 یا 40 اند و وقتی در تلویزیون می آیند آه می کشند که انگار چه خبر بوده است، بعضی از زباله ها میراث فرهنگی درست می کنند و ما میراث فرهنگی مان را تبدیل به زباله می کنیم.
 
جلیلی با اشاره به همزمانی تجلیل از احمد علی راغب و فوت مرحوم سمندریان تصریح کرد: صد برابر از این مراسم تجلیل، مرگ سمندریان در بوق شد طوری که صدا وسیما ده کلیپ برای آن ساخت و خبرگزاری ها پوشش دادند.
 
وی خطاب به دانشجویان بیان داشت: احتمالا شما هم در آینده در این رسانه ها غرق می شويد و در فضای سیاست زده رسانه های ارزشی تمام دغدغه تان می شود اینکه چند تا خبر سیاسی را جابه جا کنید و جنجال راه بیاندازید؛ بعد ما باید دنبالتان بدویم که تو رو خدا این خبر راغب یا موید را کار کنید.
 
هنر به عنوان بخشی از فرهنگ مظلوم است
 
مدیر مسئول نشریه راه در ادامه سخنانش با بیان اینکه چند سال پیش مجموعه صحبت های رهبری را در مورد هنر جمع آوری کرده ام، افزود: هنر به عنوان بخشی از فرهنگ، مظلوم است؛ رهبری می گویند انقلاب تنها در صورتی ماندگار می شود که به صورت هنر صادر شود، هنر به معنای ماهو جایگزین ندارد؛ هرچند اقتصاد، آموزش و سیاست را درست کنیم؛ اما شرط لازم هنر است.
 
جلیلی ادامه داد: بدون هنر جبهه های دیگر هم شکست می خورند، هنر از منظر رهبری سه جنبه دارد؛ گسترش کمی، ارتقاء کیفی و جهت گیری ارزشی.
 
وی در خصوص اینکه چرا باید هنر از نظر کمی گسترش پیدا کند، بیان داشت: هنر، مطلوبیت ذاتی دارد؛ رهبر انقلاب می فرمایند «کسی که از تئاتر، نقاشی و شعر چیز نفهمد، راه های معرفت بر روی او بسته است».
 
مدیر مسئول نشریه راه با بیان اینکه یک عده نگاه شان این است که ملت هرچه کمتر با هنر مانوس باشند، بهتر است، گفت: نگاه رهبر انقلاب و امام این نیست، آحاد جامعه جمهوری اسلامی موظف هستند که فضای رسیدن به این رزق معنوی را همچون نان و آب ایجاد کنند.
 
جلیلی با بیان اینکه وقتی حکومت اسلامی تشکیل می شود، اقتضای آن انجام کارهای بزرگ است و الزام کارهای بزرگ، بسترسازی فرهنگی است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مشخصه های عدالت در نگاه دینی انجام آن در بستر فرهنگی است، عدالت دینی بر خلاف کمونیست یعنی از پایین به بالا؛ در پیشرفت هم همین هست، در غرب به معنای اباهه است اما در اسلام، بستر آن کار فرهنگی است.
 
وی با تاکید بر این مهم که حکومت دینی باید لاجرم جریان سازی فرهنگی هم داشته باشد و یکی از بهترین ابزارهای آن هنر است، افزود: بر خلاف نظر روشنفکران یکی از ویژگی های هنر، به همه آحاد مردم رسیدن است.
 
این روزنامه نگار انقلابی با بیان اینکه مرگ بر آمریکا تنها مربوط به دولت آمریکا نیست؛ بلکه یک طرف آن جبهه اقتصادی و یک طرف دیگر آن هالییود است، خاطرنشان کرد: امکانات در عرصه تولید هنری را باید بالا برد و مطابق با اولویت ها کار را پیش برد.
 
گنجینه های معنوی عظیم انقلاب برای هنر
 
جلیلی در خصوص یکی دیگر از دلایل توسعه کمی هنر با بیان اینکه انقلاب گنجینه های عظیم معنوی دارد که می تواند در هنر استفاده شود، گفت: اگر تاریخ بعد از انقلاب را رصد کنید، از لحاظ مایه برای کار هنری بی نظیر است؛ وجود ده ها هزار شهید بی نظیر است که هنر می تواند از آن ها بهره مند شود.
 
وی در خصوص لزوم توسعه کیفی هنر بیان داشت: باید قالب و محتوای کنار هم باشند، مضمون فاخر، قالب فاخر هم می خواهد؛ نباید در حالی که جبهه مقابل از جهت کیفی مقابله می کند ما کم بیاوریم، نمی شود آن ها فعال ترین و بهترین کارگردان ها را داشته باشند اما ما نه؛ اگر هنرمند و اثر فاخر نداشته باشیم دچار آسیب می شویم.
 
مدیر مسئول نشریه راه ادامه داد: رهبری می فرمایند آن جا که قله داشتیم خیالمان راحت است؛ چرا که این قله خودش دامنه را ایجاد می کند و گرنه یا راه را گم می کنیم یا جذب قله های دیگران می شویم.
 
جلیلی در خصوص جهت گیری ارزشی گفت: جهت گیری ارزشی در هنر دو معنا دارد، یک آثار و دیگری جریان هنری؛ آثار و هنرمند باید ارزشی باشند.
 
بدیهیات شرع باید در هنر رعایت شود
 
وی با بیان اینکه در جهت گیری ارزشی باید نکات مهمی رعایت شود، تصریح کرد: بدیهیات شرع باید در هنر رعایت شود، اینکه مثل صدا وسیما بخش نامه بدهیم که یک تار موی زن هم دیده نشود؛ اما وقتی به خود فیلم ها نگاه کنیم که یا اصلا دینی نیستند یا تمام ضد دین، کفایت نمی کند.
 
مدیر مسئول نشریه راه با اشاره به فیلم ستایش بیان داشت: این فیلم مظهر اسلام گرایی صدا وسیماست، در حالی که در صدد تخریب دین و اصل حضانت فرزند توسط جد پدری است، نویسنده آن هم یکی از پرکارترین فیلم نامه نویسان است که به اندازه او کسی کثافت کاری نکرده است.
 
جلیلی ادامه داد: بعد از نزدیک به 30 سال، پسر همین نویسنده فیلمی درباره رهبری در بی بی سی می سازد و صدا وسیما سراغ پدرش می رود که ای وای چرا از هنرت استفاده نمی کنی! رسانه های ارزشی هم فقط به چادری نبودن بازیگر زن آن در خارج از فیلم اعتراض و جنجال می کنند.
 
وی روح امید، حرکت و نشاط را مسئله دیگری دانست که باید در جهت گیری ارزشی رعایت شود و در ادامه بیان داشت: هنرمند باید ارزشی باشد و مرز خود را با ضد انقلاب مشخص و شفاف کند، اینکه هنر برای هنر است توسط خودشان آغاز و توسط خودشان نیز پس گرفته شد؛ چراکه ایدئولوژیک ترین برخوردها را با هنر انقلاب داشتند.
 
یا یک کشته می خواستند جمهوری اسلامی را پایین بکشند
 
مدیر مسئول نشریه راه با بیان اینکه زمان فوت مرحوم قیصر امین پور کانون نویسندگان بیانیه داد و در آن به این شاعر فحش داد که تو شاعر بیلبوردهای شهرداری هستی، تصریح کرد: 200 هزار شهید دادیم، یک شعر نگفتند؛ اما وقتی ندا آقا سلطان کشته شد یاد شهادت و شهید افتادند، طوریکه با یک کشته می خواستند جمهوری اسلامی را با 200 هزار شهید پایین بکشند.
 
علیرغم توصیه رهبری، بعضی کتاب ها به چاپ دوم هم نرسید
 
جلیلی با بیان اینکه سرویس فرهنگی در رسانه های ارزشی یعنی پستو، گفت: 20 سال پیش رهبر انقلاب چند تا کتاب را اسم بردند تا حمایت شود؛ اما به چاپ دوم هم نرسید؛ همه در نظر عاشق و مرید رهبری اند اما در عمل نه؛ در سال 71 هم رهبرمعظم انقلاب فرمودند که «زنده باد کمیل» به انگلیسی ترجمه شود؛ اما هنوز که هنوز است این کار نشده است.
 
وی تاکید کرد: هرکسی گفت «امام خامنه ای» که ولایت مدار نیست، امام خامنه ای از ما کار می خواهد و همه مبانی ایدئولوژی و مصداق ها را هم گفته اند.
 
مدیر مسئول نشریه راه با اشاره به دیدار مطبوعات حزب اللهی با رهبر انقلاب و شکایتی که کرده بودند مبنی بر اینکه بچه حزب اللهی ها کتاب های ما را نمی خوانند، بیان داشت: در این دیدار رهبری گفتند که شما در یکی از دیدارهایی که با آن ها دارم، پشت حسینیه بساط کنید، من هم اشاره ای می کنم تا داغ هستند کتاب هایتان را به آن ها بفروشید.
 
جلیلی با بیان اینکه رهبری در حد بساطی کتاب، خودشان را پایین آوردند تا فرهنگ بالا برود، چون اهل کار فرهنگی اند، ادامه داد: هر پایگاه بسیج خودش را وقف یک کتاب و کار فرهنگی کند؛ اما وقتی خودمان هیچ یک از هنرمندان انقلابی را نمی شناسیم و فقط تهدید و دشمن فراماسونری را می بینم، نتیجه اش همین می شود.
 
اصل رسانه ضریب و اولویت دادن ارزش هاست
 
وی اصل رسانه را ضریب و اولویت دادن دانست که مهندسی ارزش ها را منتقل می کند و خطاب به دانشجویان بیان داشت: شما اگر خودتان نظام ارزشی و ذهن منسجمی و مرتبی نداشته باشید، ابزار یک مشت سیاست باز در رسانه ها می شوید که عرق در روزمرگی تان کرده است.
 
این روزنامه نگار با بیان اینکه بعضي مواقع اولویت ذهنی بچه بسیجی ها با رهبری یکی نیست، تصریح کرد: تمام کلیپ های شیطان پرستی را دانلود می کنید؛ اما نادر مهدوی که هلیکوپتر آمریکایی ها را در خلیج فارس زد را نمی شناسید، 50 هزار پایگاه داشته باشید، اما دغدغه های رهبری دغدغه تان نباشد، فایده ای ندارد.
 
کتاب دا همچون یک رگه طلا در معدن است
 
جلیلی با بیان اینکه رهبر انقلاب وضعیت کتاب دا را همچون معدنی می دانند که یک رگه طلا در آن کشف شده است که باید دنبالش رفت و این در حالی است که به گفته یکی از دوستان در همدان، هر هفته در این شهر، پنج مادر و پدر شهید از دنیا می رود، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب واقعا يك کارشناس هستند، دشمن هم قبول دارد که ایشان یک کارشناس فرهنگی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    0 0
    مشرق خودت کجای کاری؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس