کد خبر 147774
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳

رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه «علی شاهرودی»، تصرف شهر شیراز توسط «امیر مبارزالدین محمد» سرسلسله‌ی آل مظفر، بمباران مناطق كردنشین عراق توسط رژیم صدام 66 ،تولد «دنی پاپن» فیزیک‌دان فرانسوی و مخترع دیگ بخار و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز سه شنبه 31مرداد 1391 خورشیدی، 3 شوال 1433 هجری و 21 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت مبارز انقلابی «سید اسداللَّه لاجوردی» توسط منافقین (1377 ش)


سیداسداللَّه لاجوردی در سال 1314 ش در تهران به دنیا آمد. وی در نوجوانی درس را رها کرد و همراه پدر به کار و فعالیت پرداخت. بعدها به دروس حوزوی روی آورد و تا حد کفایه پیش رفت. با آغاز نهضت اسلامی به جریان پیوست و در تأسیس و ایجاد جمعیت‌های مؤتلفه اسلامی در سال 1341 ش نقش مهمی ایفا کرد. وی به همراه شهیدان بهشتی و مطهری تصمیم به ائتلاف بر ضد رژیم گرفت و فعالیت زیادی در این زمینه از خود نشان داد. 



وی اولین بار پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور، بازداشت شد و مبارزه علیه رژیم پهلوی و زندان‌های پیاپی او تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت. شهید سیداسداللَّه لاجوردی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از طرف شهید دکتر بهشتی به دادستانی انقلاب اسلامی منصوب گردید و پس از آن ریاست سازمان زندان‌های کشور را عهده‌دار شد. سرانجام در اول شهریور 1377، در سن 63 سالگی در محل کار خود در بازار تهران، به دست منافقی مزدور به شهادت رسید.

روز بزرگداشت «حسین بن عبداللَّه» معروف به «ابوعلی سینا» و روز پزشک


ابوعلی حسین بن عبداللَّه ملقَّب به حجة الحق، معروف به شیخ الرییس در سوم ماه صفر سال 370 ق در بلخ به دنیا آمد و از خردسالی به فراگیری علوم زمان پرداخت تا این‌که در جوانی، علامه دهر گردید. هرگاه مسأله‌ای از مسائل بر او مشکل می‌شد، با وضو به مسجد شهر می‌رفت و حلّ آن مسأله را از خداوند می‌خواست. ابوعلی سینا به سبب معالجه بیماری امیر نوح بن منصور سامانی، مقرب پادشاه گردید. شیخ از این فرصت استفاده کرد و به کتابخانه دربار راه یافت.
 
در مدت عمر ابوعلی‌سینا، وقایع متعددی بر او گذشت که از وزارت تا زندان را در بر داشت. شیخ به زبان‌های فارسی و عربی، تالیفات فراوان دارد که اشارات، شفا، حکمت عرشیه، قضا و قَدَر و لغةالعَرَب و... از آن جمله‌اند. سرانجام این دانشمند شهیر و فیلسوف کبیر در 58 سالگی در همدان درگذشت و در همان شهر مدفون گردید. به پاسداشتِ این پزشک نامدار مسلمان، روز اول شهریور در جمهوری اسلامی ایران، روز پزشک نامگذاری شده است.

مرگ «وارِن هستینْگِز» سیاست‌مدار انگلیسی (1818 م)


وارن هسْتینگِزْ، در سال 1732 متولد گردید. در سال 1750 م زمینه شروع به کار وی به عنوان منشی در شرکت هند شرقی انگلیس شد و در سی و نه سالگی به حکومت بنگال رسید و تا سال 1774 م به مدت شش سال این سمت را در اختیار داشت. وی از همین سال به مدت 10 سال تا 1784 م به عنوان اولین فرماندار کل هندوستان انتخاب گردید. در سال 1784 م به دلیل ارتکاب جنایت‌های بزرگ و از جمله سوء استفاده‌های مالی و تعدّی به مردم متهم و محکوم گردید و از سمت خود استعفا داده و به انگلستان بازگشت و سرانجام در 22 اوت 1818 م در 87 سالگی درگذشت.

رحلت فقیه جلیل آیت اللَّه «علی شاهرودی» (1311 ش)

آیت اللَّه شیخ علی شاهرودی در حدود سال 1250 ش در شاهرود به دنیا آمد. در ابتدا برای فراگیری علوم اسلامی راهی تهران شد و سپس برای ادامه تحصیلات خود عازم نجف اشرف گردید و در این سال‌ها به مدارج والای علمی دست یافت. با رحلت آخوند، آیت‌اللَّه شاهرودی عازم کربلای معلی گردید و یکسره به درس و بحث پرداخت. ایشان همچنین بر عروةالوثقی حاشیه‌ای نگاشت. وی در اواخر عمر بر اثر بیماری و برای معالجه راهی کاظمین گردید تا اینکه در اول شهریور 1311 ش در شصت و یک سالگی بدرود حیات گفت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

امضای قرارداد «ژنو» در مورد عدم تعرض به مجروحین و اسیران جنگ (1864 م)


پس از پیشنهاد شخصی به نام هنری دونان مبنی بر این که خدمت به رنجوران و زخمی‌های نظامی، فعالیتی بی‌طرف محسوب شود، انجمن خیریه ژنو، از این پیشنهاد استقبال کرد. در نتیجه یک کنفرانس بین‌المللی با شرکت نمایندگان 16 کشور آسیایی، افریقایی، امریکایی و اروپایی در ژنو تشکیل یافت و موافقتنامه سال 1864 م برای بهبود وضع مجروحان نظامی میادین جنگی تدوین یافت.

این قرارداد که نمایندگان 12 دولت از کشورهای شرکت‌کننده آن را در 22 اوت 1864 م امضا کردند، شامل این موارد بود بی‌طرف شمردن متصدیان خدمات پزشکی نیروهای مسلح، رفتار انسانی با زخمی‌ها و بی‌طرفی غیر نظامیانی که داوطلبانه به کمک زخمی‌های جنگ می‌شتابند. هم‌چنین علامتی بین‌المللی به منظور مشخص ساختن اعضا و وسایلی که در این راه به کار می‌روند پیش‌بینی شده بود. این قرارداد زمینه پیدایش سازمان صلیب سرخ جهانی گردید.

تولد «دنی پاپن» فیزیک‌دان فرانسوی و مخترع دیگ بخار (1647 م)



دنی پاپن، یکی از مخترعان برجسته فرانسوی، در 22 آگوست 1647 م در این کشور به دنیا آمد. وی از نوجوانی به امور صنعتی و فنی علاقه داشت. از این‌رو پس از طی تحصیلات خود در پاریس، راهی لندن شد و با یکی از دانشمندان آن سامان، درباره تکمیل ماشین فشار هوا همکاری نمود. پس از چندی، پاپن برای اولین بار به نیروی بخار آب پی برد و در صدد استفاده از این نیرو برآمد. از این رو نخستین دیگ بخار را در سال 1688 م اختراع کرد و در سال‌های بعد به تکمیل آن‌پرداخت.

تصرف شهر شیراز توسط «امیر مبارزالدین محمد» سرسلسله‌ی آل مظفر (754 ق)

امیر مبارزالدین محمد، سرسلسله آل مظفر، که از دست اندازی‌های متوالی شیخ ابواسحاق به کرمان و یزد متغیر شده بود بالاخره عازم تسخیر شیراز و برانداختن امیر شیخ ابواسحاق گردید. محاصره شیراز به مدت 6 ماه طول کشید تا این که در سوم شوال سال 754 ق شهر را به تصرف خود درآورد.

درگذشت دکتر «پرویز ناتل خانلری» استاد دانشگاه و روزنامه نگار (1369 ش)

پرویز ناتل خانلری، یکی از چهره‌های برجسته ادب فارسی، در سال 1292 ش متولد شد و در سال 1322 پس از اخذ درجه دکترا در رشته ادبیات فارسی، به سمت استادی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منصوب گردید. استاد خانلری علاوه بر تحقیق و تألیف و انتشار مجله علمی و ادبی «سخن» که خود راهگشای فرهنگ و ادب این مرز و بوم بود، اشعار نغز و دلنشینی سروده که قسمتی از آن اشعار در کتاب «ماه من در مرداب» جمع‌آوری و منتشر گردیده است.



 تأسیس بنیاد فرهنگ، فرهنگستان ادب و هنر، فرهنگستان زبان، بنیاد شاهنامه، انجمن فلسفه و حکمت و اسناد فرهنگی آسیا از جمله اقدامات خانلری بود که همه این مؤسسات پس از پیروزی انقلاب اسلامی درهم ادغام شدند و به نام مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی درآمد. علاوه بر این، تاریخ زبان فارسی در 3 جلد، وزن شعر فارسی، زبان و زبان‌شناسی و دستور زبان فارسی از جمله آثار ناتل خانلری می‌باشند. وی سرانجام در 77 سالگی در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

1 شهریور در هشت سال دفاع مقدس

اسارت چهار نیروی دژبانی منطقه و شهادت سرتیم شناسایی لشكر27 در سال 65
سفر یك هیئت نظامی مصری برای بررسی كمكهای درخواستی عراق و تقویت سیستم ضدهوایی این كشور

بمباران مناطق كردنشین عراق توسط رژیم صدام 66

حمله گسترده هواپیماهای عراق به دو مجتمع شمیمایی رازی و ایران ـ ژاپن در بندر امام خمینی
بازدید دومین گروه خبرنگاران خارجی از منطقه عملیاتی " نصر7 "
اهدای كمك‌های مردمی به جبهه‌های جنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس