کد خبر 144735
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۹

در حالی که تنها سه روز به پایان بازی های المپیک 2012 لندن مانده، تعداد کشورهای اسلامی حاضر در جدول توزیع مدال ها هم اکنون به عدد 16 رسیده است.

به گزارش مشرق به نقل از شفقنا، با گذشت 13 روز از آغاز بازی های المپیک 2012 لندن و تنها سه روز مانده به پایان بازی ها، 80 کشور جهان توانسته اند وارد جدول توزیع مدال ها شوند که یک پنجم آنها کشورهای اسلامی هستند.

پس از آنکه در روز دهم بازی های المپیک 2012 لندن، ورزشکاران ترکیه، کویت و عربستان توانستند نخستین مدال را برای کشورهای خود به دست آورند، ورزشکاران الجزایر، مراکش، تاجیکستان و افغانستان نیز در روزهای دوازدهم و سیزدهم مدال کسب کردند تا کشورهای خود را وارد جدول توزیع مدال ها کنند و تعداد کشورهای اسلامی در این جدول به 16 کشور برسد.

هم اکنون و با گذشت 13 روز از آغاز بازی های المپیک 2012 لندن، ورزشکاران کشورهای اسلامی توانسته اند 42 مدال رنگارنگ کسب کنند که ورزشکاران جمهوری اسلامی ایران با 9 مدال رنگارنگ از نظر تعداد مدال به همراه ورزشکاران قزاقستان بهترین نتیجه را در میان کشورهای اسلامی کسب کرده اند هرچند که رنگ مدال های قزاق ها مرغوب تر از مدال های ایرانیان است.

از مجموع 42 مدالی که ورزشکاران کشورهای اسلامی تا پایان روز سیزدهم بازی های المپیک 2012 لندن به دست آورده اند، 12 مدال طلا، 11 مدال نقره و 19 مدال دیگر نیز برنز هستند.

در این گزارش قصد داریم به جایگاه کشورهای اسلامی در جدول توزیع مدال ها در پایان روز سیزدهم بازی های المپیک 2012 لندن و همچنین تعداد و رنگ مدال های کسب شده توسط ورزشکاران این کشورها بپردازیم:

1- قزاقستان (جایگاه یازدهم با شش مدال طلا و سه مدال برنز)

قزاقستان که یکی از جمهوری های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و در آسیای میانه قرار دارد، با قرار گرفتن در جایگاه یازدهم جدول توزیع مدال های بازی های المپیک 2012 لندن، تا اینجای بازی ها بهترین نتیجه را در میان کشورهای اسلامی گرفته است، ورزشکاران این کشور توانسته اند به تنهایی به اندازه ورزشکاران سایر کشورهای اسلامی مدال طلا کسب کنند.

ورزشکاران قزاقستان که مسلمانان بیش از 70 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، تا پایان روز نهم بازی های المپیک 2012 لندن علاقه چندانی به مدال های نقره و برنز نداشتند و تمامی شش مدالی که کسب کرده بودند از جنس طلا بود، اما پس از آن تغییر رویه داده و طرفدار رنگ برنز شدند، و ورزشکاران این کشور توانستند سه مدال برنز را در رقابت های کشتی فرنگی وزن 84 کیلوگرم مردان، کشتی آزاد وزن 72 کیلوگرم زنان و بوکس وزن 75 کیلوگرم زنان به دست آورند.

نکته جالب در مورد نتایج قزاقستان در بازی های المپیک 2012 لندن این است که ورزشکاران زن این کشور دو برابر ورزشکاران مرد مدال گرفته اند، به طوری که علاوه بر سه مدال برنز که دو مدال آن توسط زنان به دست آمده، از مجموع 6 مدال طلای قزاقستان در این بازی ها نیز، سه مدال طلا در رقابت های وزنه برداری زنان و در اوزان 53، 63 و 75 کیلوگرم و یک مدال طلا در رقابت های پرش سه گام زنان به دست آمده، در حالی که دو مدال طلای دیگر نیز در رقابت های دوچرخه سواری جاده مردان و وزنه برداری وزن 94 کیلوگرم مردان کسب شده اند.

2- ایران (جایگاه چهاردهم با چهار مدال طلا، چهار مدال نقره و یک مدال برنز)

جمهوری اسلامی ایران با کسب مدال نقره رقابت های تکواندوی وزن منهای 68 کیلوگرم مردان توسط "محمد باقری معتمد" تعداد مدال های خود در بازی های المپیک 2012 لندن را به چهار مدال طلا، چهار مدال نقره و یک مدال برنز و مجموع 9 مدال رساند تا در رده چهاردهم جدول توزیع مدال ها جای خوش کند.

شامگاه سه شنبه ورزشکاران ایرانی یک شب رویایی را سپری کرده بودند،که توانستند دو مدال طلا و دو مدال نقره را کسب کنند تا بهترین شب تاریخ ایران در رقابت های المپیک و بهترین نتیجه تاریخ کشورمان در این بازی ها را با هم رقم بزنند.

در این شب و در رقابت های وزنه برداری فوق سنگین مردان، "بهداد سلیمی" و "سجاد انوشیروانی" توانستند دو مدال طلا و نقره را از آن خود کنند، "قاسم رضایی" و "احسان حدادی" نیز دو مدال دیگر طلا و نقره را در رقابت های کشتی فرنگی وزن 96 کیلوگرم مردان و رقابت های پرتاب دیسک مردان به دست آوردند تا مجموع مدال های ایران به عدد 9 برسد.

پیش از این نیز "حمید سوریان" و "امید نوروزی" دو مدال طلا در رقابت های اوزان 55 و 60 کیلوگرم کشتی فرنگی مردان و "نواب نصیر شلال" و "کیانوش رستمی" نیز یک مدال نقره و یک مدال برنز در رقابت های وزنه برداری اوزان 105 و 85 کیلوگرم مردان بازی های المپیک 2012 لندن برای ایران اسلامی به دست آورده بودند.

3- ترکیه (جایگاه سی و هشتم با یک مدال طلا و یک مدال برنز)

ترکیه که کشوری آسیایی اروپایی بوده و مسلمانان بیش از 87 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، آخرین مدال طلای سیزدهمین روز بازی های المپیک 2012 لندن را از آن خود کرد تا با یک مدال طلا و یک مدال برنز به همراه جمهوری ایرلند و لیتوانی در جایگاه سی و هشتم جدول توزیع مدال ها قرار بگیرد.

تکواندوکار این کشور توانست در رقابت های تکواندوی وزن منهای 68 کیلوگرم مردان "محمد باقری معتمد" از ایران را شکست دهد و نخستین مدال طلای ترکیه در بازی های المپیک 2012 لندن را کسب کند تا مجموع مدال های این کشور به عدد دو برسد، چرا که پیش از این یکی از کشتی گیران ترکیه مدال برنز رقابت های کشتی فرنگی وزن 120 کیلوگرم مردان را از آن خود کرده بود.

4- الجزایر (جایگاه چهل و یکم با یک مدال طلا)

الجزایر که در شمال قاره آفریقا قرار دارد و مسلمانان بیش از 99 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، تا اینجای بازی های المپیک 2012 لندن تنها یک مدال طلا کسب کرده تا به همراه ونزوئلا و گرانادا در جایگاه چهل و یکم جدول توزیع مدال ها جای خوش کند.

تنها مدال الجزایر در بازی های المپیک 2012 لندن که تنها مدال طلای کشورهای عرب تا اینجای بازی ها نیز به شمار می آید، توسط "توفیق مخلوفی"، دونده این کشور در رقابت های دو 1500 متر مردان به دست آمده است.

5- جمهوری آذربایجان (جایگاه چهل و چهارم با یک مدال نقره و دو مدال برنز)

جمهوری آذربایجان که یکی دیگر از جمهوری های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و در آسیای میانه قرار دارد، تا اینجای بازی های المپیک 2012 لندن با دو مدال نقره و سه مدال برنز، به تنهایی در جایگاه چهل و ششم جدول توزیع مدال ها قرار دارد.

ورزشکاران جمهوری آذربایجان که مسلمانان بیش از 95 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، تاکنون پنج مدال در رقابت های کشتی فرنگی و آزاد و همچنین وزنه برداری بازی های المپیک 2012 لندن کسب کرده اند اما هیچ کدام از این مدال ها طلا نبوده، کشتی گیران آذری در اوزان 55 و 74 کیلوگرم رقابت های کشتی فرنگی مردان به ترتیب مدال های نقره و برنز و در اوزان 48 و 55 کیلوگرم رقابت های کشتی فرنگی زنان نیز به ترتیب مدال های نقره و برنز را از آن خود کرده تا تعداد مدال های این کشور تا اینجای بازی ها به همراه مدال برنز رقابت های وزنه برداری وزن 56 کیلوگرم مردان به عدد پنج برسد.

6- مصر (جایگاه چهل و هفتم با دو مدال نقره)

مصر که در شمال شرقی قاره آفریقا قرار دارد و یکی از کشورهای خاور میانه است، تا پایان روز سیزدهم بازی های المپیک 2012 لندن دو مدال نقره کسب کرده و با همین دو مدال به تنهایی در جایگاه چهل و هفتم جدول توزیع مدال ها جای گرفته است.

این کشور که مسلمانان بیش از 90 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، روز دوشنبه مدال نقره رقابت های وزن 84 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی بازی های المپیک 2012 لندن را توسط "کرم ابراهیم جابر" کسب کرد تا به همراه مدال نقره کسب شده توسط "علاء الدین ابوالقاسم" در رقابت های شمشیربازی اسلحه فلوره مردان، تا اینجای بازی ها پس از الجزایر بهترین عملکرد را میان کشورهای عربی به نام خود ثبت کند.

7- تونس (جایگاه پنجاه و سوم با یک مدال نقره و یک مدال برنز)

تونس که کشوری کوچک در شمال آفریقا بوده و مسلمانان بیش از 98 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، روز دوشنبه موفق شد نخستین مدال نقره خود را در بازی های المپیک 2012 لندن کسب کند تا با یک مدال نقره و یک مدال برنز جایگاه پنجاه و سوم جدول توزیع مدال ها را به همراه اندونزی، مالزی، صربستان، استونی و تایلند در اختیار داشته باشد.

"حبيبه الغريبی"، دونده زن تونسی شامگاه دوشنبه با کسب مدال نقره مسابقه دو 3000  متر با مانع بازی های المپیک 2012 لندن، نخستین مدال ورزشکاران زن کشورهای عربی را در این بازی ها به دست آورد تا در کنار "اسامه الملولی"، برنده مدال برنز رقابت های شنای 1500 متر آزاد مردان، تنها ورزشکاران تونسی باشند که تا اینجای بازی ها مدال کسب کرده اند.

7- اندونزی (جایگاه پنجاه و سوم با یک مدال نقره و یک مدال برنز)

اندونزی که در جنوب شرق آسیا واقع شده و مسلمانان بیش از 86 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، تا پایان روز سیزدهم بازی های المپیک 2012 لندن با یک مدال نقره و یک مدال برنز همانند تونس در جایگاه پنجاه و سوم جدول توزیع مدال ها جای گرفته است.

دو مدال اندونزی تا اینجای بازی های المپیک توسط ورزشکاران این کشور در رشته وزنه برداری به دست آمده، وزنه برداران اندونزیایی توانسته اند در رقابت های وزنه برداری اوزان 69 و 62 کیلوگرم مردان به ترتیب یک مدال نقره و یک مدال برنز کسب کنند.

7- مالزی (جایگاه پنجاه و سوم با یک مدال نقره)
مالزی نیز که در جنوب شرق آسیا واقع شده و مسلمانان بیش از 61 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، همانند تونس و اندونزی تا اینجای بازی های المپیک 2012 لندن با یک مدال نقره و یک مدال برنز در جایگاه پنجاه و سوم جدول توزیع مدال ها جای خوش کرده است.

مدال های نقره و برنز ورزشکاران مالزی در بازی های المپیک 2012 لندن به ترتیب توسط ورزشکاران این کشور در رقابت های بدمینتون تک نفره مردان و رقابت های شیرجه از سکوی 10 متر زنان به دست آمده اند.

10- قطر (جایگاه شصت و ششم با دو مدال برنز)

قطر که شبه جزیره ای کوچک در خلیج فارس بوده و مسلمانان بیش از 77 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، تا پایان روز سیزدهم بازی های المپیک 2012 لندن با دو مدال برنز به همراه یونان، مولداوی و سنگاپور در جایگاه شصت و ششم جدول توزیع مدال ها قرار گرفته است.

مدال های برنز قطر تا اینجای بازی ها در رقابت های تیراندازی به اهداف متحرک مردان و رقابت های پرش ارتفاع مردان به دست آمده، اما نکته جالب در مورد مدال های قطر این است که برنده یکی از این دو مدال "ناصر العطیه"، راننده تیم سیتروئن بوده که در رشته اتومبیلرانی نیز دارای مقام های قهرمانی زیادی است، به طوری که سابقه قهرمان در رالی "پاریس داکار" در سال 2011 و هفت بار قهرمانی در رالی "خاور میانه" را در کارنامه خود دارد.

11- ازبکستان (جایگاه هفتادم با یک مدال برنز)

ازبکستان که همانند قزاقستان و جمهوری آذربایجان یکی از جمهوری های استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده و در آسیای میانه قرار دارد، تا اینجای بازی های المپیک 2012 لندن با تنها یک مدال برنز به همراه افغانستان، تاجیکستان، کویت، عربستان، مراکش، لتونی، ترینیداد و توباگو، پورتوریکو، آرژانتین و هنگ کنگ در جایگاه هفتادم جدول توزیع مدال ها جای خوش کرده است.

ورزشکاران ازبکستان که مسلمانان نزدیک به 90 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، تا پایان سیزدهمین روز بازی های المپیک 2012 لندن تنها یک مدال برنز آن هم در رشته جودو و در وزن منهای 60 کیلوگرم مردان به دست آورده اند.

11- افغانستان (جایگاه هفتادم با یک مدال برنز)

افغانستان همسایه شرقی ایران و یکی از سه کشور فارسی زبان جهان که مسلمانان بیش از 99 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، تا پایان سیزدهمین روز بازی های المپیک 2012 لندن با تنها یک مدال برنز همانند ازبکستان در جایگاه هفتادم جدول توزیع مدال ها جای گرفته است.

"روح الله نیک پا"، تکواندوکار افغانی که مدال برنز بازی های المپیک 2008 پکن را از آن خود کرده بود، در شب سیزدهم بازی های المپیک 2012 لندن نیز با وجود شکست در برابر "محمد باقری معتمد"، توانست مدال برنز رقابت های تکواندوی وزن منهای 68 کیلوگرم مردان را از آن خود کند و نخستین مدال افغانستان در این بازی ها را به دست آورد.

11- تاجیکستان (جایگاه هفتادم با یک مدال برنز)

تاجیکستان نیز که به همراه ایران و افغانستان سه کشور فارسی زبان جهان هستند و مسلمانان بیش از 98 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، تا پایان سیزدهمین روز بازی های المپیک 2012 لندن با تنها یک مدال برنز همانند دو همسایه دیگر خود یعنی ازبکستان و افغانستان در جایگاه هفتادم جدول توزیع مدال ها جای گرفته است.

تنها مدال تاجیکستان تا اینجای بازی های المپیک 2012 لندن توسط ورزشکار زن این کشور و در رقابت های بوکس وزن 60 کیلوگرم زنان به دست آمده است.

11- کویت (جایگاه هفتادم با یک مدال برنز)

کویت که در شمال خلیج فارس قرار دارد و مسلمانان بیش از 87 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، در دهمین روز از بازی های المپیک 2012 لندن، به نخستین مدال خود در این بازی ها دست یافت، تا با همان تک مدال که رنگ آن نیز برنز بود، وارد جدول توزیع مدال ها شده و در کنار 10 کشور دیگر در جایگاه هفتادم این جدول قرار بگیرد.

"فهید الدیحانی"، تیرانداز کویتی عصر دوشنبه خاطره بازی های المپیک 2000 سیدنی را زنده کرد و توانست همانند آن بازی ها مدال برنز مسابقات تیراندازی رشته تراپ مردان را از آن خود کند تا کشورش به نخستین مدال خود در بازی های المپیک 2012 لندن دست یابد.

11- عربستان (جایگاه هفتادم با یک مدال برنز)

عربستان که بزرگترین کشور عرب حوزه خلیج فارس بوده و نزدیک به 97 درصد جمعیت آن مسلمان هستند، همانند کویت در دهمین روز بازی های المپیک 2012 لندن، به نخستین مدال خود در این بازی ها دست یافت که رنگ آن نیز برنز بود، تا با همان تک مدال وارد جدول توزیع مدال ها شده و همچون کویت در جایگاه هفتادم این جدول جای بگیرد.

شاهزاده "عبدالله آل سعود"، "رمزی الدهامی"، "كمال باحمدان" و "عبدالله الشربتلی"، سوارکاران تیم ملی عربستان عصر دوشنبه توانستند در مسابقات سوارکاری بازی های المپیک 2012 لندن و در ماده پرش با اسب تیمی، پس از سوارکاران بریتانیا و هلند در جایگاه سوم قرار بگیرند و نخستین مدال کشورشان در این بازی ها را به دست آورند.

11- مراکش (جایگاه هفتادم با یک مدال برنز)

مراکش که در شمال غربی آفریقا و مغرب عربی واقع شده و مسلمانان بیش از 90 درصد جمعیت آن را تشکیل می دهند، تا اینجای بازی های المپیک 2012 لندن تنها یک مدال برنز کسب کرده تا همانند عربستان و کویت در جایگاه هفتادم جدول توزیع مدال ها جای خوش کند.

تنها مدال مراکش تا اینجای بازی های المپیک 2012 لندن همانند الجزایر در رقابت های دو 1500 متر مردان به دست آمد، هرچند که مدال "عبدالعاطی اگویدر"، دونده مراکشی برخلاف مدال رقیب الجزایری خود برنز بود.

سایر کشورهای اسلامی تا پایان روز سیزدهم بازی های المپیک 2012 لندن، همچنان در حسرت کسب مدال به سر می برند و نتوانسته اند به موفقیتی دست یابند تا جایی در میان کشورهای حاضر در جدول توزیع مدال ها نداشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس