کد خبر 140939
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶

اولين حضور ورزشكاران ايران در المپيك جهاني در لندن، تشكيل آژانس بين المللي انرژي هسته‏ اي، رحلت آیت الله شیخ علی اکبر مشکینی، آغاز كنفرانس صلح پاريس، سقوط یك فروند هلي‌كوپتر امریكایی در خلیج‌فارس و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 8 مرداد 1391 خورشیدی، 9رمضان 1433 هجری و 29 جولاي 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

درگذشت استاد سيد جلال الدين مجتبوي

استاد سيد جلال الدين مجتبوي از استادان نام آور گروه فلسفه دانشگاه تهران دار فاني را وداع گفت .وي در سال 1307شمسي به دنيا آمد و در سال 1346نيز دكتري فلسفه را دريافت داشت .استاد مجتبوي بعد از عضويت در گروه دانشگاه تهران به تدريس پرداخت و سالها بعد برياست دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران در آمد . ازاستاد مجتبوي كه در سال 1368شمسي بعنوان استاد ممتاز برگزيده شد آثاري چند باقيست كه برخي ترجمه و بعضي ديگرتأليف مي‏باشد. فلسفه يا پژوهش حقيقت؛ كليات فلسفه از ترجمه‏ هاي ايشان بشمار مي‏روند.

رحلت عالم بزرگوار آیت الله شیخ علی اکبر مشکینی 1386 ش



آيت‌الله علي اكبر فيض معروف به مشكيني‌ در سال‌ 1300 هجري‌ شمسي‌ در روستايي‌ از توابع‌ بلوك‌ مشكين‌ و در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و اهل‌ علم‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ از اهل‌ علم‌ بود و در كسوت‌ روحانيت‌ به‌ تحصيل‌ علم‌ و رتق‌ و فتق‌ امور مردم‌ مي‌پرداخت‌. زندگي‌ آية‌الله‌ مشکيني‌ سرشار از مبارزات‌ و تلاشهاي‌ سياسي‌ براي‌ احقاق‌ حکومت‌ اسلامي‌ است‌. او از نخستين‌ افرادي‌ بود که‌ به‌ نهضت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) پيوست‌.
آيت الله مشکيني هميشه ستون محکمي بودند براي نظام اسلامي و سد نفوذ ناپذيري در برابر دشمنان و بدخواهان و در همه شرايط سخت و دشوار در کنار ولايت و مردم بودند. در جنگ حضور او در جبهه ها و در کنار رزمندگان اسلام بر روحيه رزآوران اسلام تاثير بسزايي داشته و هرجا که انقلاب اسلامي و نظام به وجودشان نياز داشته با همه توان به دفاع و حراست از انقلاب و دستاوردهاي آن مبادرت ورزيد.

اولين حضور ورزشكاران ايران در المپيك جهاني در لندن (1948م)



لندن در سال‌هاي 1908 و 1948 هم ميزبان بزرگ‌ترين رويداد ورزشي جهان بوده است. رويدادي که در سال 1984 براي ايران رنگ و بويي به نام اولين مدال المپيک را داشت. در اين مسابقه‌ها جعفر سلماسي در وزنه‌برداري اولين مدال المپيکي ايران به گردن آويخت تا با برنز او براي اولين‌بار پرچم ايران در المپيک بالا برود. سلماسي وزنه‌برداري را در تهران فراگرفت و در کنار رسول رئيسي و محمود نامجو پايه‌گذار اولين تيم ملي وزنه‌برداري ايران شد.
وی وزنه‌بردار 60 کيلوگرم، اولين مدال‌آور تاريخ ورزش ايران در المپيک ۱۹۴۸ لندن بود. در آن زمان رقابت‌هاي وزنه‌برداري از سه بخش پرس نظامي، يک‌ضرب و دوضرب تشکيل مي‌شد و سلماسي با ۹۷.۵ در يک‌ضرب و ۱۱۵ در دوضرب و مجموع ۳۱۲.۵ در جاي سوم قرار گرفت. او کارمند آموزش و پرورش بود و پس از سال‌ها ابتلا به بيماري ديابت در ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ درگذشت.

روز بزرگداشت عارف شهيد "شيخ شهاب‏ الدين سهروردي معروف به "شيخ اشراق"

 ابوالفتوح يحيي بن حَبش ابن اميرَك سُهروردي، معروف به شيخ اشراق، در سال 549 ق در سهرورد در حوالي زنجان به دنيا آمد. وي پس از آن كه حكمت و اصول فقه را فرا گرفت و در بسياري از علوم زمان به استادي دست يافت. چون سهروري برخلاف راي قدما سخن گفته و از حكمت ايراني و اصطلاحات دين زردشتي استفاده كرده بود، به الحاد و بي‏ ديني متهم شده و با نظر علماي حَلَب، فرمان قتلش صادر شد و در سال 587 ق در 38 سالگي به قتل رساندند. سهروردي آثار متعددي به فارسي و عربي دارد كه منطِقُ التّلويحات، المقاوِمات، حكمةُ الاِشراق به عربي و روزي با جماعت صوفيان، عقل سرخ و پرتونامه به فارسي از آن جمله ‏اند. سهروردي، حكمت اشراق را احيا نمود و آن را به كمال رسانيد. ملاصدراي شيرازي و حاج ملا هادي سبزواري از عقايد او بهره بردند و از آن در ارايه و تبيين حكمتِ متعاليه استفاده كردند.

پيروزي قيام ضد سلطنتي ملت فرانسه برضد "شارْلْ دهم" پادشاه فرانسه (1830م)

 شارل دهم در سال 1824م پس از لويى هجدهم، پادشاه فرانسه شد و كوشيد تا حكومت مطلقه سلطنتي را باز گرداند. اين اقدام خشم بسياري از مردم را برانگيخت و موجب گرديد تا سلطنت طلبان در سال 1827م اكثريت خود در مجلس را از دست بدهند. از طرف ديگر نارضايتي كارگران پاريس روز افزون مي‏گرديد. اين امر موجب قيام مردم گشت و منجر به انقلاب ژوئيه و خلع شارل دهم از سلطنت در سال 1830 شد.
قيام سه روزه مردم پاريس، در 29 ژوئيه 1830م به پيروزي انجاميد و در 2 اوت همان سال، شارل دهم پس از شش سال سلطنت استعفا داد و 6 سال بعد از آن هم درگذشت. تصويب هتك حرمت مقدسات، قانون ضد آزادي مطبوعاتي و نفوذ دادن انجمن كاتوليكان و مواردي از اين قبيل از علل قيام مردمي عليه شارل دهم مي‏باشند.

رحلت آيت‏ اللَّه "شهاب الدين اشراقي" داماد مكرم حضرت امام خميني(ره)(1360 ش)



 آيت‏ اللَّه شيخ شهاب‏ الدين اشراقي، در سال 1302 ش در قم به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دروس مقدماتي و سطح نزد پدرش، به محفل درس خارج استادان نامداري همچون سيد محمد محقق داماد، سيدحسين طباطبايي بروجردي و حضرت امام خميني(ره) حاضر شد و به مقام والاي اجتهاد دست يافت. وي همچنين به زبان فرانسه تسلط داشت. ایشان در طول حدود دوازده سال شاگردي در محضر حضرت امام خميني، مورد توجه خاص استاد قرار گرفت و به شرف دامادي ايشان نائل آمد.
برخي آثار اين فقيه جليل عبارتند از: تفسير قرآن در 20 جلد با نام سخن حق، چهره ‏هاي درخشان و شرح بر عروةُ الوثقي. آيت ‏اللَّه شهاب الدين اشراقي سرانجام در اول مرداد 1360 ش دچار سكته شد و يك هفته بعد در 58 سالگي درگذشت و درمسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(سلام الله عليها) مدفون گرديد.  

پياده شدن نيروهاي ژاپن در سواحل هند و چين در جريان جنگ جهاني دوم (1941م)

 ژاپن طي سال‏هاي 1941 تا 1942م كشورهاي تايلند، مالزي، سنگاپور، فيليپين، اندونزي و ميانمار را كه تحت الحمايه انگليس، فرانسه و هلند بودند، تصرف كرد. در جريان جنگ دوم جهاني، در روز 29 ژوئيه 1941م دولت ژاپن به عنوان متحد آلمانِ نازي، سربازانِ خود را براي تصرف كشورهاي هند و چين، در سواحل جنوبي اين منطقه پياده كرد. اما با ورود امريكا به عرصه جنگ جهاني دوم و سازماندهي قواي متفقين، ژاپن به تدريج از كشورهاي تحت اشغالش عقب رانده شد و حتي برخي از جزاير خود را از دست داد.

آغاز كنفرانس صلح پاريس (1946م)

 بعد از جنگ جهاني دوم، كشورهاي پيروز، براي بررسي نحوه تقسيم غنائم و نيز تعيين تكليف كشورهاي اشغال شده و اخذ تصميم پيرامون نحوه دريافت غرامت‏هاي جنگي و... جلسات متعددي برگزار نمودند. يكي از اين جلسات با عنوان كنفرانس صلح پاريس در 29 ژوئيه 1946م در كاخ لوكزامبورگ پاريس آغاز به كار نمود و با حضور نمايندگان 21 كشور متفقين رسميت يافت. دستور جلسه، تصويب پيش‏نويس قراردادهاي صلح با ايتاليا، روماني، مجارستان، بلغارستان و فنلاند بود. كنفرانس صلح پاريس دو ماه و نيم به طول انجاميد و خودخواهي‏ ها و سهام‏ طلبي‏ هاي بعضي از كشورهاي حاضر در آن باعث شد تا اين جلسات بيشتر به بحث و مشاجره و نسبت‏هاي توهين‏ آميز و نيز كنايات و دشنام در لفافه سخن بگذرد.

تشكيل آژانس بين المللي انرژي هسته‏ اي در سازمان ملل متحد (1957م)

 آژانس بين‏ المللي انرژي هسته ‏اي فعاليت خود را در 29 ژوئيه 1957م با عضويت هشتاد كشور آغاز كرد. اين آژانس كه از مؤسسات تخصصي سازمان ملل به شمار مي‏رود، وظيفه دارد در مورد روش‏هاي بهتر و امن‏ ترِ استفاده از انرژي هسته ‏اي در مصارف صلح جويانه تحقيق و مطالعه نموده و با در اختيار گذاردن تجارب خود، كشورهاي در حال توسعه را در راه استفاده‏ هاي صنعتي صلح‏ جويانه از انرژي هسته ‏اي، از جمله توليد نيروي برق هسته‏ اي، ياري نمايد.
اين سازمان پس از امضاي قرارداد منع گسترش سلاح‏هاي هسته ‏اي در سال 1968م، علاوه بر وظايف قبلي خود، به صورت بازوي اجرايى سازمان ملل متحد براي جلوگيري از توليد و پخش سلاح‏هاي هسته‏ اي در كشورهاي امضا كننده اين قرارداد درآمد. سازمان بين‏ المللي انرژي هسته‏اي، به موجب اين قرارداد، حق بازرسي از تاسيسات هسته ‏اي كشورهاي عضو را دارد. آژانس هم‏چنين وظيفه دارد با نظارت خود، از تبديل زباله‏ هاي نيروگاه‏ هاي هسته ‏اي و استفاده از آن‏ها در صنايع نظامي جلوگيري نمايد.  مقر آژانس در شهر وين پايتخت اتريش واقع است.

8 مرداد در هشت سال دفاع مقدس

تلاش دشمن برای تصرف " ارتفاع 670 " در میمك شمالی و بمباران هوایی مواضع ایران در سرنی.66
درگیر‌ي‌های محدود بین نیروهای خودی و ضدانقلاب در سقز ، كامیاران و مریوان.

سقوط یك فروند هلي‌كوپتر امریكایی در خلیج‌فارس به هنگام نشستن بر عرشه ناو "لاسال"

برخي از رويدادهاي 29 جولای

1696:   پتر اول تزار روسيه « آزوف » را از دست عثماني ها خارج ساخت.
1858:   ميان آمريكا و ژاپن نخستين قرارداد بازرگاني امضاء شد كه در آن آمده بود كه اتباع آمريكا از آن پس مي توانند در هر نقطه ژاپن كه بخواهند زندگي كنند.
1922:   فاتحان جنگ جهاني اول به يوناني ها اخطار كردند كه از تصرف استانبول خودداري كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس