ماه رمضان شاید در ظاهر سخت باشد اما اگر نکته های اصلی در مورد تغذیه در این ماه را رعایت کنید، خواهید دید که تنها دغدغه شما به جای گرسنگی عبادت خواهد شد.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، تغذيه صحيح در ماه رمضان از اهميت بسياري برخوردار است. از نظر تغذيه روزه بي سحري به هيچ عنوان توصيه نمي شود، چرا كه در افرادي كه بي سحري روزه مي گيرند كمبود بيش از حد انرژي باعث مي شود بدن از منابع چربي براي تأمين انرژي استفاده كند و در اثر سوخت ناقص چربي ها، تركيبات ستوني در بدن ايجاد مي شوند كه منجر به ايجاد بوي بد دهان، سردرد و دردهاي عضلاني مي شود.

يك روزه دار در طول روز با كمبود آب، نمك ها و قند مواجه است بنابراين بايد در هنگام افطار به نحو شايسته اي اين كمبودها جبران شوند. مصرف تمام مواد غذايي بايد روي اصول و برنامه باشد، يعني بايد روزانه از هر پنج گروه غذايي مصرف شود تا موادمغذي مورد نياز بدن تامين گردد.



بيشتر انرژي بدن بايد با خوردن سحري تامين شود پس سحري خوردن را حذف نكنيد. بعد از خوردن سحري حتي الامكان نخوابيد، چون وضعيت درازكش سبب برگشت مواد به مري و ترش كردن مي شود.

شروع افطار با مايعات گرمي مانند آب، چاي، شير، سوپ، سبزيجات به همراه چند عدد خرما مناسب است. خرما ميوه بسيار مغذي و كاملي مي باشد كه مي تواند به همراه چاي يا آب جوش در افطار ميل شود. خرما منبع مناسبي از مواد معدني مانند آهن، پتاسيم، منيزيم، روي، كلسيم و فسفر و ويتامين هاي A B1B2 بيوتين، اسيدفوليك، و ويتامين C مي باشد. این نکتته را نیز فراموش نکنید که غذاي افطار بايد سبك بوده و سريع هضم شود.

هر روز بعد از افطار (يك تا دو ساعت بعد) سعي كنيد 3-2 عدد ميوه متوسط مصرف كنيد. البته از آبميوه نيز مي توان استفاده كرد، به شرطي كه آبميوه طبيعي باشد. سعي كنيد به جاي غذاهاي چرب و سرخ شده از غذاهاي آب پز و بخارپز استفاده كنيد. از تغييرات شديد در عادات غذايي و خوردن غذاهاي نامأنوس يا غذاهايي كه ناراحتي به وجود مي آورند خودداري كنيد. به جاي مصرف زولبيا و باميه در ماه مبارك رمضان، از كشمش و خرما استفاده كنيد.



با نوشيدني گرم افطار كنيد. از آنجا كه نوشيدني هاي بسيار خنك و يا چاي داغ در هنگام افطار، تشنگي و عطش را بيشتر مي كند لذا شروع افطار با يك ليوان شير همراه با خرما، كشمش و عسل توصيه مي شود.

درماه مبارك رمضان لازم است از تمام گروه هاي غذايي استفاده شود. با روزه داري و حذف يك وعده غذايي كه در حدود 600 كالري است، انرژي هاي ذخيره شده مازاد بر نياز بدن كه به صورت چربي انباشته شده است، كاهش يافته و باعث مي شود نوعي جرم گيري در تمام ارگان هاي حساس اتفاق بيفتد و برخي سموم نيز از بدن خارج شوند.

از زمان سحر تا افطار در يك فاصله طولاني، فعاليت سيستم گوارشي كم مي شود و با فرارسيدن زمان افطار، تغييراتي در بدن به وجود مي آيد كه بايد با كمك تغذيه آن را به درستي تنظيم كرد. شروع افطار با نمك و آب جوش، بدن را آماده دريافت موادغذايي ديگر مي كند. پس از آن استفاده از يك ليوان شير همراه با خرما، كشمش و عسل بسيار مناسب است و مي تواند قندي را كه بدن لازم دارد از منابع طبيعي دريافت و جبران كند.

از اين ميان خرما، علاوه بر قند طبيعي، سرشار از حيات است و حاوي مواد مغذي و با ارزشي چون آهن و منيزيم است.

البته ممكن است مصرف شير براي برخي افراد مضر باشد، لذا استفاده مخلوطي از آب و آب ميوه تازه و يا سوپ رقيق جو با تركيب سبزيجات و غلات كه با آب مرغ يا آب گوشت بدون چربي تهيه شده اند براي شروع افطار در اين افراد مناسب هستند.

استفاده از شيربرنج و فرني كه با قطعات ميوه هاي خشك و خلال بادام غني شده است و يا نان سنگك به همراه پنير و گردو هم مطلوب هستند. لازم به ذكر است آرام خوردن غذا و افراط نكردن در مصرف آن نيز بايد مورد توجه قراربگيرد. اجتناب از نوشيدني هاي بسيار خنك بويژه نوشيدني هاي گازدار و چاي داغ و پي درپي نه تنها كمكي به فرد نمي كند بلكه عطش وي را نيز بيشتر مي كند.

سبزيجات علاوه بر اين كه از خشكي مزاج جلوگيري مي كند، از اين حيث كه آب فراوان دارند و اين آب به صورت ژلي در دستگاه گوارش باقي مي ماند به تدريج آب مورد نياز بدن را در طول روز تأمين مي كند. منابع حاوي فيبر چون غلات و حبوبات و انواع سالادها و سبزيجات تازه كه با روغن زيتون و آب ليموي تازه تهيه شده اند براي تأمين ريزمغذي ها و حفظ طراوت و شادابي در هنگام روزه داري مفيد هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس