کد خبر 122551
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۴

سفیر سابق انگلیس در ایران این‌بار به عنوان نماینده انگلیسی مذاکره‌کنندگان ۱+۵ در نشست بغداد رودرروی مذاکره‌کنندگان کشورمان قرار می‌گیرد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در حالی روز چهارشنبه در بغداد برگزار می‌شود که "جئوفری آدامز" سفیر سابق انگلیس در تهران، همانند دور اول به عنوان نماینده انگلیس در مذاکرات حضور خواهد داشت.

آدامز 55 ساله که در حال حاضر به سمت مدیریت سیاسی وزارت خارجه انگلیس مشغول فعالیت است، بین سال‌های 2006 تا 2009 سفیر انگلیس در کشورمان بوده است، و احتمالا همین سمت او در تهران دلیلی بر انتخاب وی به عنوان نماینده انگلیس در مذاکرات بوده است.

آدامز که فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های "آکسفورد" و "ایتون" در رشته تاریخ اسلام و سیاست است، به عنوان یکی از کارشناسان در امور خاورمیانه و شمال آفریقا نیز شناخته می‌شود.



او از سال 1979 و پس از پیوستن به سازمان دیپلماتیک انگلیس، در کشورهای مختلف نظیر عربستان، مصر، آفریقای‌جنوبی و نهایتا ایران به سمت سفیر و در فلسطین به سمت رئیس‌کنسولگری انگلیس حضور داشته است.

• آدامز؛ مذاکره‌کننده انگلیس در جریان دستگیری ملوانان متجاوز انگلیسی

آدامز در جریان مذاکرات برای آزادی 15 ملوان انگلیسی که در سال 86 و به دلیل تجاوز به مرزهای ایران در خلیج‌فارس از سوی سپاه پاسداران دستگیر شده بودند، با توجه به سمت خود در سفارت انگلیس، بیشترین نقش را ایفا کرد.

• آدامز؛ مشاور آمریکایی‌ها

اما شاید مهمترین پرونده‌ای که موجب شد نام جئوفری آدامز بیش از پیش در رسانه‌ها مطرح شود، افشای اسنادی بود که نشان می‌داد او به صورت محرمانه در رابطه با ایران به آمریکایی‌ها مشاوره داده است. اسنادی که در ابتدا از سوی پایگاه اینترنتی "ویکی‌لیکس" و پس از آن به صورت گسترده در رسانه‌های دیگر منتشر شد، نشان داد که آدامز در سال 2007 و با ارسال نامه‌ای محرمانه به سفیر آمریکا در بغداد، جزئیاتی از خصوصیات ایران و تفکرات نظام ایران در رابطه با آمریکا و کشورهای غربی را به اطلاع او رسانده است. وی همچنین با توجه به تجربیاتی که در مواجه به مقامات ایرانی داشته، توصیه‌هایی برای مذاکره با ایران به مقامات آمریکایی داده است.

آدامز در بخشی از این نامه محرمانه به مقامات آمریکایی می‌نویسد: محکم و استوار باشید، عبوس ولی نه پرخاشگر، و همزمان، به دنبال تعامل باشید.



او همچنین می‌گوید: ایرانی‌ها از غرب آزار دیده‌اند و این آزار گاها موجب شده تا آن‌ها چشم خود را بر علایقشان ببندند. آمریکا باید آگاه باشد که طرف ایرانی این پیش فرض‌ را با خود دارد: آمریکا به دنبال سرنگونی رژیم کنونی و جایگزین کردن آن با یک حکومت طرفدار غرب است.



آدامز همچنین با اشاره به تهدیدات آمریکا مبنی بر حمله ایران، به مقامات آمریکایی می‌نویسد: ایران باور ندارد که تهدید حمله نظامی واقعی بوده باشد.

او همچنین نسبت به خاطره‌ای که ایرانیان از جنگ هشت ساله با عراق، و سکوت مجامع جهانی در برابر حمله صدام و استفاده او از سلاح‌های کشتار جمعی دارند، به آمریکایی‌ها هشدار می‌دهد.

او در بخشی دیگر از نامه می‌نویسد: ایرانی‌ها احمق نیستند. آن‌ها تمام موضوعات را به دقت پیگیری می‌کنند.

به گفته او، هر پیشرفتی در مذاکرات با ایرانی‌ها به آرامی و تنها پس از مشورت و مذاکره زیاد اتفاق می‌افتد.



آدامز پس از انتشار این سند، مصاحبه‌ای هم با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر دارایی‌های عمومی و خارجی انگلیس انجام داد. وی در این مصاحبه به این نکته اشاره کرد که انگلیس در رابطه با پیش‌بینی انقلاب اسلامی در ایران دچار اشتباه بوده است.

• آدامز؛ مخالف حکومت سوریه

او همچنین یکی از مسئولین انگلیسی است که بر ضد حکومت سوریه و شخص بشار اسد موضع گرفته و خواستار کناره‌گیری وی شده است. وی همچنین موافق افزایش فشارها و تحریم‌ها بر ضد سوریه است.

• آدامز؛ مورد تائید اسرائیل

آدامز از سوی رژیم صهیونیستی نیز برای مذاکرات با ایران مورد تائید قرار گرفته است. سفر اخیر "یاکو آمیدرور" رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل به لندن و معرفی آدامز به وی به عنوان فردی که برای مذاکرات مناسب است، شاهدی بر این مدعاست. در سفر آمیدرور به لندن، "متیو گولد" سفیر انگلیس در اسرائیل با معرفی آدامز او را فردی آشنا به ایران خوانده و مدعی می‌شود که با حضور وی، انگلیس در مذاکرات ساده‌لوحانه عمل نخواهد کرد.



آدامز که در مذاکرات 26 فروردین در استانبول نیز به عنوان نماینده انگلیس حاضر بود، پس از اتمام مذاکرات گفته بود که برنامه هسته‌ای ایران مساله‌ای لاینحل نیست و راه حلی برای آن وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس