باور-2 پرنده ای با بال نصب شده در بالای بدنه است. بال به شکل دلتای معکوس با مساحت زیاد، دارای زاویه هشتی(انهدرال) زیاد، با انحنای سطح زیرین بال، ریشه بال طولانی و امتداد یافته تا دم است. در صورتی که امکان حمل موشک های هوا به هوا در رده دوش پرتاب در باور بوجود بیاید امکان درگیری با پهپادهای پرشمار دشمنان نیز قابلیتی استثنایی برای آن خواهد بود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، قایق های پرنده یا ادوات اثر سطحی نوعی از وسائل دوزیست آبی-هوایی محسوب می شوند که ضمن قابلیت نشستن و بلند شدن از روی آب، با طراحی خاص خود از پدیده اثر سطحی استفاده کرده و قابلیت های عملیاتی خود را افزایش می دهند.

با توجه به طراحی ویژه این وسائل می توان گفت قایق پرنده هواپیمایی نیست که به آن قابلیت آب نشینی داده اند بلکه قایقی(از نظر انتظارات عملیاتی) است که به آن قابلیت پرواز در ضمن استفاده از یک پدیده فیزیکی ساده را داده اند. لازم به ذکر است برخی از انواع قایق های تندرو نیز از چنین پدیده ای بهره می برند.

از جمله مزیتهای یک قایق پرنده این است که هر منطقه ای در دریا می تواند محل آغاز مأموریت آن بوده و در صورت لزوم در هر منطقه ای فرود آمده و در عوارض ساحلی خود را پنهان کند. این نوع وسائل پس از جنگ جهانی دوم مورد توجه واقع شدند و اولین نمونه های عملیاتی موفق آنها ساخت شوروی سابق بوده است.

اثر سطح پدیده ای است که به افزایش برآ و کاهش پسای تولیدی یک بال بازمیگردد هنگامی که هواگرد در فاصله ای کمتر از دهانه بال با زمین قرار داشته باشد. بنابراین بال در وسیله اثر سطحی در محدوده تأثیر متقابل زمین قرار دارد. این پدیده حس شناور بودن را به سرنشینان چنین وسیله ای می دهد خصوصاً در هنگام فرود.


پدیده اثر سطحی

در واقع چون هوای پرفشار زیر بال هواپیما به دلیل فاصله کم با زمین نمی تواند چرخش خود به سمت نوک بال و سپس روی بال را کامل کند و در عوض در زیر بال، فشرده می شود کاهش برآ ناشی از این حرکت نیز حذف شده و در نتیجه این پدیده باعث می شود دهانه بال مؤثر وسیله افزایش یابد که حاصل آن افزایش نیروی برآ و کاهش نیروی مقاوم القایی و ازدیاد سرعت است. از این رو اثر سطح، کمک می کند تا با نیروی موتور کمتر، بار بیشتر ی حمل کرد و به مسافت های دورتری رسید.

وجود قایق پرنده ایرانی باور برای نخستین بار در پنجمین روز از رزمایش پیامبر اعظم در فروردین ماه سال 85 اعلام شد. هر چند این خبر در آن زمان بازتاب بسیار بالایی توأم با اظهار شگفتی از توان کشورمان در ساخت این وسیله داشت اما پس از تحویل تعداد 12 فروند از آن در مهرماه سال 1389 تحت هدایت خلبانان آموزش دیده که بیانگر عملیاتی شدن کامل باور داشت عواملی که همواره سعی در مخدوش جلوه دادن توانمندی های بومی کشور دارند این بار نیز وارد عمل شده و با دستاویز قرار دادن شباهت باور-2 و یک نمونه ساخت شوروی سابق سعی در بی ارزش کردن این دستارود مهم داشتند.

در حالی که پیکربندی(Configuration) چندین قایق پرنده دیگر در جهان مشابه همان نمونه شوروی است حتی در برخی جزئیات، همانطور که بسیاری از هواپیماهای هم رده نظامی و غیرنظامی دارای مشابهت های طراحی هستند. در ادامه مطلب به ذکر تفاوت های باور و نمونه ساخت شوروی که ESKA-1 نام دارد خواهیم پرداخت.


باور-2

سرعت قایق پرنده باور 185 کیلومتر بر ساعت (100 نات) تا بیش از 190 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پروازی معمول آن 1 تا 5 متر و تا سقف چند ده متر عنوان شده است.

سرعت بیشتر نسبت به قایق های معمولی و حتی قایق های تندرو، مقاومت کمتر هوا نسبت به آب که باعث نیاز به موتوری سبک تر با توان کمتر، مصرف سوخت کمتر، برد و سرعت پیمایشی بیشتر می شود از مزیت های مهم طرح قایق پرنده است. همچنین امکان پرواز در دریای مواج که قایق ها در آن امکان فعالیت ایمن را ندارند به دلیل توانایی پرواز تا ارتفاع چند متری بالای سطح آب، سرعت بالا در اجرای مأموریت ها در مقایسه با سایر ادوات دریایی معمول از نکات قابل توجه در عملکرد این نوع وسائل است.

بنابراین باور-2 برای دفاع ساحلی و گشت های طولانی و پر سرعت برای ایران به عنوان کشوری با بیش از 1500 کیلومتر ساحل جنوبی بسیار مناسب است.


تحویل 12 فروند باور-2؛ حداقل 2 فروند نمونه دو نفره مشاهده می شود

باید به خاطر داشته باشیم اساساً هدف قایق پرنده ارتفاع پروازی بالا نیست زیرا همانطور که گفته شد مزیت اثر سطحی در بهبود قابلیت های پروازی این وسیله در ارتفاع پائین رخ می دهد.

آنچه تا به حال در رابطه با تجهیزات و تسلیحات باور اعلام شده برخورداری از دوربین های مختلف دید در روز و شب با قابلیت ارسال بیدرنگ اطلاعات و همچنین تیربار بوده است. همچنین عنوان شده که در آینده نزدیک راکت و موشک های ضدشناور نیز به این قایق پرنده افزوده خواهد شد. در مصاحبه یکی از فرماندهان در سال 85 ابراز شده بود «از جمله دیگر قابلیت های این قایق امکان شلیک انواع موشک های موجود در آن است» که اگر این جمله دقیق بیان شده باشد باید محفظه داخلی برای حمل جنگ افزار در باور وجود داشته باشد،‌ چیزی که از تصاویر منتشر شده تا کنون نتوانستیم به آن پی ببریم و البته چنین محفظه ای با رعایت اصول پنهانکاری راداری(رادارگریزی) نیز همخوانی دارد.

یکی از نکاتی که به عنوان انتقاد از طرح باور-2 مطرح شده است نداشتن کانوپی (درب تلقی-شیشه ای برای کابین) خلبان است. هر چند به دلیل سرعت نچندان زیاد، این مسئله خیلی تأثیرگذار نخواهد بود اما اگر در باور از کانوپی بهره گرفته می شد از نظر بهبود شکل آیرودینامیکی و شرایط پروازی و حفاظت فیزیکی برای خلبان بسیار بهتر بود.

به احتمال بسیار بالا باور-2 صندلی پرتاب شونده برای خلبان ندارد تا سبکتر شده و از پیچیدگی های اضافی کاسته شود. از این بابت و با توجه به ارتفاع پروازی پائین این وسیله، حذف کانوپی برای خروج سریع خلبان در شرایط اضطراری می تواند مفید باشد. از نظر ادوات داخل کابین سامانه های مخابراتی و ارتباطی بومی در کنار استفاده از حداقل یک نمایشگر دیجیتال در باور-2 امکانات مناسبی از نظر سطح فناوری در اختیار خلبان قرار داده است.


باور-2 در رژه 31 شهریور نیروهای مسلح

به گزارش مشرق، باور-2 پرنده ای با بال نصب شده در بالای بدنه است. بال به شکل دلتای معکوس با مساحت زیاد، دارای زاویه هشتی(انهدرال) زیاد، با انحنای سطح زیرین بال، ریشه بال طولانی و امتداد یافته تا دم است. ضخامت زیاد بال در باور-2 متناسب با رژیم پروازی سرعت های پائین است ضمن اینکه برای حمل سوخت بیشتر نیز فضای مناسبی ایجاد کرده است.

مجموعه دم داری فرم T بوده و بخشی از دم عمودی متحرک(رادِر) در هنگام شناوری قایق پرنده در آب قرار می گیرد تا وظیفه سکان قایق را انجام دهد. قسمت زیرین بدنه که با آب در تماس است از طرح بدنه قایق های تندرو برخوردار است که باز هم به حرکت بهینه باور در زمان شناوری کمک می کند.



در دو سر بال های باور بالچه هایی دیده می شود که روی آنها یک بخش متحرک هم وجود دارد. این سطح متحرک مانند رادِر عمل کرده و به عنوان یک سطح کنترلی اضافه، مانور پذیری باور را افزایش می دهد. البته خود این بالچه دارای ایرفویل غیرمتقارن نیز هست که با توجه به دشوار شدن فرایند ساخت بالچه با این ایرفویل در نوع خود اقدام جالبی به نظر می رسد.

نکته دیگر در اینجا زاویه دار بودن بالچه به سمت بیرون است به طوریکه شکل کلی باور از روبرو مشابه حرف W می شود که این پیکربندی به عنوان یک طرح مرسوم در برخی قایق های پرنده خارجی کوچک و بزرگ هم به کار رفته است. این مایل بودن بالچه به جای نصب ساده با زاویه 90 درجه در انتهای بال باعث کاهش بازتاب راداری خصوصاً از طرفین می شود هر چند که در انتخاب و طراحی پیکربندی دم افقی و عمودی به نظر می رسد کاهش بازتاب راداری مد نظر نبوده است.

زیر همین بالچه نیز یک قطعه حجیم به نام اسکی یا شناور کمکی قرار داده شده که با سطحی منحنی با آب در تماس است و برای کمک به شناوری بهتر و حفظ تعادل و همچنین فرود راحت تر روی آب تعبیه شده. هر چند شناور کمکی، وسیله ای هیدوردینامیکی محسوب می شود اما تأثیر آن در آیرودینامیک قایق پرنده نیز مثبت است زیرا حرکت هوای پرفشار زیر بال را به روی بال، محدود تر می کند.


باور-2 در رژه 31 شهریور نیروهای مسلح

نکته قابل ذکر آنکه بحث محاسبه و کنترل ارتعاشات ناشی از همین هوای فشرده بین بخش زیرین بال و سطح آب در ارتفاع پروازی نزدیک به سطح از چالش های علمی و فنی مهمی بوده که متخصصان کشورمان موفق به غلبه بر آن شده اند. البته ضخیم بودن بال و سازه قوی باور-2 نیز برای حل این مشکل مفید واقع شده است.

موتور باور-2، پشت کابین خلبان و کمی عقب تر و بالای بدنه نصب شده تا از برخورد با آب مصون باشد. این موتور ملخی سه پره و پیستونی با زاویه مثبت نسبت به افق نصب شده تا همواره مؤلفه نیرویی رو به بالا و کمک کننده به نیروی برآ داشته باشد تا برخاستن باور از سطح آب راحت تر صورت گرفته و در هنگام پرواز نیز با توجه با ارتفاع پروازی کم، وجود این مؤلفه نیرویی، ایمنی بیشتری به دنبال دارد.

نوع دو نفره باور-2 نیز ساخته و تحویل شده که استفاده اصلی آن برای امور آموزش است. دقت داریم که در نوع یک نفره، جرم نفر دوم و تجهیزات مورد استفاده وی مانند صندلی، آلات دقیق کابین و سامانه های هدایت و کنترل که حذف شده اند به محموله قابل حمل باور-2 اضافه می شوند که تخمیناً می توان این میزان را 90 تا 110 کیلوگرم در نظر گرفت. بنابراین باور-2 برای حمل حداقل یک موشک کوثر توان دارد.

در مقایسه قایق پرنده ایرانی با ESKA-1 شوروی باید اذعان داشت هر چند در طرح باور-2 الگو برداری از قایق پرنده مذکور مشهود است تفاوت های آشکاری نیز دیده می شود که نشان از طی کردن سیر طراحی در کشور و نه یک کپی برداری و مهندسی معکوس خالص دارد. از جمله سرعت باور حدود 190 کیلومتر بر ساعت اعلام شده در حالیکه نمونه ساخت شوروی بین 100 تا 140 کیلوکتر بر ساعت سرعت دارد.

به گزارش مشرق، یکی دیگر از تفاوت های باور و این نمونه خارجی وضعیت موتور است که در باور موتور سه پره فشار دهنده(رو به عقب) و در نمونه مذکور موتور دو پره رو به جلو(ملخ مکنده) است. شکل دماغه، پروفیل بخش در تماس با آب، محل نصب بال ها به بدنه و شیب بدنه در این قسمت، انحنای بیشتر بال باور-2، کم عرض و بلندتر بودن بالچه نوک بال، مستطیلی بودن دم افقی باور بر خلاف دم ذوزنقه ای(در لبه حمله و فرار) در ESKA-1، محل و شکل کابین خلبان که بالاتر قرار گرفته و دید رو به جلو و عقب مناسبی برای وی بوجود آورده و البته نداشتن درب کابین خلبان از دیگر تفاوت های باور و نمونه شوروی است.



توجه داریم که هر یک از این تفاوت ها باید در مراحل طراحی مورد توجه قرار گرفته باشد در غیر اینصورت نتیجه ای نامعلوم و  نامشخص خواهد داشت. بنابراین تنها با استناد به همین اختلافات ظاهری که بیش از 10 مورد آن را بیان کردیم که ادعای کپی بودن باور از یک طرح قدیمی مردود می شود.



با توجه به توانمندی بالای قایق های پرنده به عنوان وسیله سبک هوایی و با ماهیت دوزیست در اجرای مأموریت در محیط دریا، اجرای برخی اصلاحات در باور-2 برای آینده می تواند به کارایی آن اضافه نماید. از همه مهمتر تجهیز آن به تسلیحات موشکی ضد کشتی است که وعده آن نیز داده شده بود. همچنین در صورتی که امکان حمل موشک های هوا به هوا در رده دوش پرتاب در باور بوجود بیاید امکان درگیری با پهپادهای پرشمار دشمنان نیز قابلیتی استثنایی برای آن خواهد بود. ارتباط این ادوات به صورت شبکه ای با سایر واحدهای سطحی و هوایی نیز منجر به بهبود تأثیرات عملیاتی آن در نبردهای مدرن امروز خواهد شد.

آنچه مهمتر است بومی شدن علوم مختلف درگیر در طراحی این وسیله و فناوری های لازم برای ساخت و به عمل رساندن این علوم است چیزی که با توجه به عناوین مقالات مربوطه ارائه شده به همایش شناورهای تندرو و هم در تحویل تعداد قابل توجهی از نوع یک نفره و دو نفره باور-2 و نیز در طرح های نمایش داده شده از نمونه های بعدی پرنده های اثر سطحی کشورمان به عینیت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 172
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    2 0
    درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سلام بر سپاهیان عزیز خط امام و رهبری
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    2 0
    بايد روي يه موتور جت كار كنيم كه بتونه با توجه به نزديكي پرنده به سطح و رطوبت زياد دوام بياره...
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    جالب بود
  • سعید ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    به نظر شما این یه سلاح ناشناخته است ؟؟؟
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    1 0
    پ نه پ اینو شما قبلا اختراع کرده بودی
  • علی زعیم ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    2 0
    سلام به سادگیش نگاه نکنید اگر امریکا تونست یکیشونو بنشونه مهمه
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    4 0
    میتواند در صورت ساخت بهینه تر و نصب سلاح و موشکهای سطحی سلاح خوبی شود ولازمه این کار بالا بردن سطح فناوری واستفاده از طراحی وموتور مناسب میباشد.احتمالا در حال توسعه است.
  • محسن ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    موضوع بسیار مهم این است که ساخت کشورعزیزمان است الان عربستان هزاران جت پیشرفته و ناو وموشک وغیره داره ولی کلیدش و تجهیزاتش ومرقبتش و...... دست آمریکاوانگلیس وفرا...... است .اقتداروقدرت یک کشور درساخت سلاح است نه داشتنش
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    درود بر سپاه و ارتش جمهوری اسلامی که از کشور عزیزمون حفاظت می کنن
  • یوسف ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    1 0
    برین خجالت بکشین مسخره ها
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    1 0
    از چی خجالت بکشیم مسخره تو برو فیلم های هالیود رو نگاه کن حال کن با وطنت چیکار داری ما اگه تفنگ اسباب بازی هم بسازیم باز به این افتخار میکنیم چون ساخت ایرانه
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    به نظر من مهم نیست چقدر زیبا باشه یا مدرن،مهم اینه که به موقع کاری رو که باید انجام بده.فکر کن فقط بدنه یه ناو دشمن رو مثل دهنه یه غار باز کنه.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    دمشو اگه مثل اف 18 درست میکردن که بازتاب راداریش کم بشه بهتر بود
  • مـــرتـــضی ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 1
    درود بر هم خدمتگزاران ایران اسلامی و خاک بر دهان دشمنان داخلی و خارجی و نمکخوران نمکدان شکن
  • بهنام ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    خب اگه یه وقت موج زد و آب دریا رفت تو کمپروسورش چی؟!!! فکر می کنید اونایی که اینو طراحی کردند باقالی فروش بودن؟
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    بخاطر سرعت پایین و توان کمتر موتور در این هواپیمای گشت زنی، امکان قرار دادن سکان های عمودی مایل ممکن نیست و مانور پذیری هواپیما به شدت کم می شود.
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    تابلو (خلبان ناخدا) هاش ادمهایبا خدایی هستن ونترس یعنی بسیج هستند بسیجی صلاح ناشناخته برای دشمن
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    تیپ موتورش بی کلاسه ولی بازم دمشون گرم
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    بهنام جان اين تكنولوژي هست منتهي سطح فن آوريش خيلي بالاست و هنوز هم چالشهاي زيادي پيش روش داره....به اميد دستيابي ما به اين فناوري...
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    از این وسیله بهتر است برای مرزبانی و گشت دریاای انتظامی استفاده کرد تا یک وسیله نظامی برای مقابله با امریکا. در سواحل جنوبی این وسیله میتواند نا امنیها را برطرف کند
  • امید ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    الله اکبر****جل جلاله هذا من فضل ربی
  • حسن ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    من هر روز مشرق را می خونم امروز یه نکته خیلی خلب توجه برام کرد اینم اینکه یه این نظر به صورت خیلی مشکوک امتیاز مثبت دادن
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    نه بابا!!!
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    انشاالله شمارومی فرستیم برین بسازین ماشاالله چه فکربی نظیری دارین شمااگه ترشی نخورین یه چیزی می شین.(توروخدامنتشرکن)
  • قدیر ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    قدرت در ایمان سرنشینان است که توسط برنامه های یهود و دامن و مانتوی کوتاه تهرانی و نوکران سبز و سیاه و سفید در حال گرفته شدن است.
  • داود ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    اینها مدرن هستند و رادار گریز هرچند قیافه اش زیاد خوب نیست اما در نسخه های بعدی به قیافه هم توجه شده
  • کرخه ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    ای بی غیرت
  • علي ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    درو بر تمام كساني كه براي اقتدار ايران وايراني گام برميدارند ،ما ميتوانيم
  • مبارز ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    بهنام ، باقالی فروش رو خوب اومدی دمت گرم
  • سلمان ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    واقعا رویایست کاش میشد یه دوری باش زد
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    کدوم نا امنی!!!
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    تو برای کشورت چه کردی؟
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    این که خیلی قدیمیه....مدها از نصب اژدر و موشک دریایی و کروز روی این پرنده گذشته...
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    جل الخالق!!!!!!!هنر کردیم!پسر خوب به این حلبی میگی ناشناخته.منفی ندین دارم راس میگم .از قیافش پیداست که یه باد تند میبردش قاطی باقالیا!فشنگ که جای خود دارد.اصلا من حاضرم دس خالی باحاش بجنگم.
  • یه ندا ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    قیافه و رنگش خیلی ناجوره
  • مصطفی ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    چیش مشکوکه ماکه ندیدیم
  • مصطفی ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    چرا میزنید تو زوق بچه مردم نخورده نون گندم دیده دست مردم راست مگه تا اونجایی که من یادمه روسها یک طرح ترابریشو با چهار متور جت سنگین پیاده کرده بودن البته دوره شوروی سابق
  • مصطفی ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    بیشتر کاربردش شناسایی با توجه به دوربینهایی که روش نصب کردن قصدشون هم از اول همین بوده این قایق برای خلیج فارس کاربردی نداره باید سایزشو بزرگ تر کنن با قدرت نظامی تحاجمی با بالهای تا شو هر ناو جنگیکه به اقیانوس میفرستند دوتا شو با خودش ببره کار بردش بهتر ازهلکوپتره چون سرعت عملش از یک ناو بیشتره میتونه سریع تر وارد عمل بشه البته در صورتی که برای مسلح کردنش یک فکری بکنن فقط تیربار وموشکارو مثل موتورش نصب نکنن شاید بشه بهشون یک بارکلا گفت
  • سجاد ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    حضرت علی (ع):لعنت خداوند بر تمام بی غیرتان باد. حب الوطن من الایمان:اقا جون تو ایمانت ناقصه که پیشرفت کشورتو نمیتونی بکشی خاک بر اون سر بی غیرتت
  • نا شناس ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    به قیافه این نمیخوره تیربار داشته باشه در ضمن باید دومشو وی شک میساختن تا دیگه کسی بهش گیر نده در این صورت باز تابش راداریشم پایین میومد قدرت متورشم برای نصب موشکهای ضد کشتی خیلی کمه تنها موشکهایی که میتونه حمل کنه حدود 4 تا موشک سبک هرارتی در هد ضد تانکه چون برای بلند شدن از یک متور با قدرت کم استفاده شده و این متور باید این حجم بدنه را بلند کنه بایدجنس بدنش کامپوزیتی باشه میتونه یک تریربار سبک در هد سیمینف توش جاسازی کرد امافکر نکنم دوشکا روجواب بده
  • صدرا ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    شما کلاه خودت رو سف نیگه دار
  • سجاد ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    بله چون هیچوقت یک کشور تمام امکانات یک سلاح ساخت خودش را رو نمیکنه فقط در جنگ ها مجبور است رو کند
  • بهنام 70 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    دمتون گرم خسته نباشید خیلی ممنون از این همه مقالات خوبتون فقط ما رو زیاد منتظر نزارید و مقالاتتون رو زودتر بزارید ای کاش راجع به پروژه هایی که در نیروی هوایی هست مثل شفق سفره ماهی و... هم یه کم مطلب می زاشتید تا ما رو از این نگرانی ها در بیارید
  • هه هه ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    تایید
  • هه هه ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    فلفل نبین چه ریزه .......
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    یه سرچ کن تو گوگل تا ببینی رویایی چیه ... سرچ بزن تسلیحات نظامی ....
  • جالب بود ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    تکبیر
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    محکم بگیرش
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    واقعا ؟
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 1
    منفی برا چیه ؟ یعنی با کلاسه ؟ :))
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    یوسف ... پسرم ... دور بر ندار .. بشین سرجات ... مشقاتو نوشتی بیا سایت ... باشه پسرم ؟
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    دو تا عکس دیدی جوگیر شدی ؟
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    آره .. هوش بالا میخواد درک کنی .. امثال منو تو درک نمیکنه :))
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    کوتاه و مفید
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    آره مشکوکه ...
  • diehard ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    آمریکا چشمش دراد!!!
  • باربد ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    من واقعاً تعجب می کنم که چرا پول بیت المال صرف پروژه هایی این چنینی می شود این نوع قایقهای پرنده بخاطر کوتاهی بال امکان نصب لانچر موشک و مسلسل را در بالها ندارند ، همینطور بخاطر اینکه موتور آنها خارج از بدنه است در برابر گلوله های مسلسلهای سبک آسیب پذیر است چه برسد به مسلسلهایی نظیر دوشکا و ... سرعت بالای این نوع پرنده فقط آنرا بعنوان انتخابی جهت گشتهای ساحلی دریایی مبدل می سازد ، لازم است یادآوری کنم که در کشور منشاء این طرح که شوروی سابق است نیز پرونده این نوع قایقهای پرنده بخاطر آسیب پذیری بسیار بالا و عدم قابلیتهای پدافندی و آفندی بسرعت به بایگانی سپرده شد .
  • حسن ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    میدونی چرا امریکا از ایران می ترسه از سلاح ما نمی ترسه بلکه از ابتکار های ما در استفاده از جنگ افزار می ترسه...
  • امیر ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    می شه روش موشک هوا به هوا بست و به عنوان یه رهگیر تو دریا و ساحل استفاده بشه ازش؟
  • نوح ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    چرا هرچی ما برای اولین بار می سازیم یه نمونه خارجی داره همیشه ؟؟؟
  • فرجام ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    سلام دوستان . درسته که رنگ و رو نداره ولی نمیشه که دست رو دست گذاشت و همینطور نشست که ... شما نرم افزار های نسخه های امریکایی هم ببنید یه چیزی بنام ورژن داره که هر سری اونو ارتقا میدن این هواپیما شاید با یه طوفان شدید بره تو باقالی ها ولی ان شا الله تو ورژن های بعدی اون طوفان که میره تو باقالی ها
  • نا شناس ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    هر قدر خوب و یا هر قدر ؛ درود بر کسانی که به مملکت شان خدمت میکنند و وفادار به این سرزمین اند . چیزی که باید یادمان باشد کسانی که چشم به خاکمان دارند ، امروز با رواج تفکر ضد ایرانی و همین دست کم گرفتن خود و مسخره کردن همدیگر و نظر کارشناسی بدون تخصص دادن دیگر به دنبال گزینه نطامی نمی رود زیرا که تیشه پنهان برای فرهنگ ایران و ایرانی دست گرفته ؛ عزبزان نگذارید باور ، ناباوری ایرانی رواج پیدا کند .
  • حميد ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    جوري حرف ميزني انگار در مورد گوشي تلفن صحبت ميكنيد. بابا شما جاسوس صنعتي نيستين؟
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    دقيقا اينجور جواب دادن به ديگران خجالت داره نه ساختن يا نساختن قايق پرنده. اون كساني كه تو نيرو زحمت ساخت اين تسليحات را ميكشن بسيار كمتر از شما چند جوان اينترنتي وب باز و بدوبيراه گو ادعا دارن. هميشه كساني با تواضع و فروتني زحمت ميكشن و كسان بسياري ژرمدعا و هوچي نون زحمت اونا رو ميخورن. شماهم جزو اون بسيار.
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    چقدر تابلو
  • .::sadegh::. ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    این چیز عجیبی نیست ، قدرت سپاه از اینا که شما فکر میکنید بیشتره... خیلی از قدرت های سپاه رو شما ها نمیدونید، یعنی خیلی ها نمیدونن... ولی باز هم خدا قوّت
  • هادی ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    این قایق ها با همین تکنولوژی در آمریکا هستن فقط برای ایران شکلشون شبیه هواپیما کردن تو شبکه ی 4 سیما چند سال پیش ازشون مستند پخش کردن ایران شبیشو ساخته تکنولوژی قدیمی هه در ضمن فکر هم نکنم بشه باهاشون موشک پرت کرد چون اگه خودتون با اسلحه شکلیک کنین اسلحه لگد می زنه می شک هم لگد می زنه خود قایلق پرت می شه یه طرف فقط به درد تیر بار می خوره
  • رضا ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    هميشه پيدا ميشن كسايي كه خودشون حال و توان انجام كار ندارند و كساني رو كه زحمت ميكشن مايوس ميكنن . كار تحقيقي كه شاخ و دم نداره «نابرده رنج گنج ميسر نميشود مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد»
  • محسن ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    تو رو خدا اقتدار رو نگاه كن!! دستشون درد نكنه ولي فكر نمي‌كنين با اين سلاحها نميشه به جنگ شيطان بزرگ رفت؟؟يه كم واقعه بين باشين.ناو آمريكا با انرژي هسته‌اي سوختش تأمين مي‌شه.يعني داخل ناو يه نيروگاه هسته‌اي وجو داره كه ما 30 ساله هنوز نساختيم!!!
  • نامی ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    مشکوکه آقا مشکوکه
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    چی میگی...؟؟؟
  • مهدی عرفاتی ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    بسمه تعالی سلام بر امام ( ره ) و شهیدانی که با نثار جان خود این استقلال حقیقی را به ما اهدا نمودند. پس وظیفه من و تو این است که احتیاط کنیم که اگر خدای ناکرده کمتر از میلیمتری اشتباه قدم برداریم، گناهی نا بخشودنی مرتکب شده ایم، پس بکوشیم برای پاس داشت آن خون ها و این استقلال تا انشا الله آقا بیاید و انقلاب را به دست صاحب اصلی اش تحویل دهیم. به امید آن روز که انشا الله دیر نخواهد بود.
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    چون اکثر طرح های خود امریکا و شوروی هم کپی طرح ها و ایده های نازی ها بود!!.. اصلا تعداد زیادی از دانشمندان آنها اصلا نازی بودند... مانند پدر موشکی امریکا!!..
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    نسل جدید این قایق ها با موتورهای جت واتر و...در مرحله ساخته.......
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    دمتون گرم دوستون دارم
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    همه جا موتور جت!!...بالا پایین چپ راست!! ای بابا مشرق یک بار پرونده موتورهای جت ساخت ایران رو بیار رو دایره.....خلاص
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    این چیزا برای ناوهای آمریکایی مثله سوسک می مونه چرا نمی خوای درک کنی عزیزم؟
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    چیزی که من دیدم بیشتر یادآوری خاطرات جنگ اول جهانی بود . حتما با این تکنولوژی فوق پیشرفته پیروز میشید
  • احمد ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    قدرت خداوند ناوهای آمریکایی را همچون سوسک میبینه عزیزم.به خداوند تکیه کن .نه به ناو امریکایی.
  • شهاب ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    اين قايق به اصطلاح پرنده رو 6 سال پيش همين شبكه خبر خودمون نشون داد محصول روسيه است. دست دانشمندامون در روسيه درد نكنه
  • ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    اگه جنس بدنش از همون پرایدی که خودشون میسازن باشه که بافرود 5 یا6 روی آب منفجر میشه هههههههه
  • امیرعلی ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    درود برهمه ی دلاور مردانی که برای دفاع از این آب وخاک تلاش میکنند.
  • بهرام ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    طی هشت سال جنگ یک سانتی متر از خاک ایران رو نتونست بگیره عراق به کمک امریکا و خیلی کشورای دیگه. پیشرفت امریکا در تمام زمینه ها واقعا غیر قابل انکار هست ولی اگر ما خودمون رو در برابر امریکا سوسک فرض کنیم تا قیامت سوسک باقی خواهیم ماند. واقعا تو کشور و تو همین دانشگاه ها پتانسیل هایی وجود داره که اگه به کار گرفته بشه امریکا سوسک خواهد شد ولی کو گوش شنوا؟
  • بهرام ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    دوست عزیز با اینکه با نظر اونی که فرموده "در برابر ناوهای امریکایی سوسکه" مخالفم باید بگم که خدا همیشه با کسایی هست که از مغزشون بهترین استفاده رو می کنن ولی ما متاسفانه این طور برامون جا افتاده که "علم و دانش" و "خدا" دو مقوله جدا از هم هستن
  • بهرام ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    خیلی جالبه برای امریکاییها این مقاله رو بزاری اینقدر مسخره نمی کنن. عزیزم نمی دونم از مسخره کردن محصولات ایرانی چه سودی میبری ولی اگه چشاتو باز کنی داری خودتو مسخره میکنی همین طور ما رو و همه ایرانی ها رو.
  • ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    این قایق یک وسیله گشتزنی همین قرارنیست که با این چیز ها به جنگ ناو امریکا بریم تجهیزات قدرت مندی همانند مشک حوت هم داریم که حداقل قیمت ساخت این مشک 2میلیون دلاره
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    اخه این خودش چقدره که موشک هم روش سوار بشه!!! باید واقع بین بود
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    یه موضوعی رو با این که دوس ندارم ولی مجبورم بگم که این بیشتر به درد تفریح و گشت هوایی می خوره تا درگیری و جنگ اخه اینم شد سلاح ناشناخته !!!
  • rashti ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    من خودم 40 تا مثبت به اين نظر دادم!
  • unknown ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    قایق پرنده؛ سلاح ناشناخته سپاه))ناشناخته برای کی ؟ما-شما .ماوشما. ماوامریکا.من وصدای امریکا . من وتو....................
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    ناوها برای درگیری با ناوها و ناوچه ها طراحی شدن و حتی دفاع پشتیبان هوایی هم نمی تونه در مقابل چند ده تا قایق تندرو از ناو حمایت کنه ناوها نمی تونن به زیر پهلوهای خودشون شلیک کنن کافیه چندتا از قایقهای تندرو به پهلوها یا پشت ناو نزدیک بشن کار ناو تمومه
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    فقط به درد گشت زنی میخورن
  • صادق ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    این همون هاور کراف است که فقط کمی تغییرش دادن از نمونه های خارجیش که خیلی پایینتر است اما خوراک تبلیغاتی خوبی است برای رسانه های خارجی برای ایران هراسی است.تو وزارت دفاع های دنیا رسم است که اطلاعات سوخته وقدیمی میدن بیرون این نوع جنگ افزارها دیگه منسوخ شده وقدیمی حرف اول الان جنگ نرم وجنگ نامنظم میزنه ارتش کلاسیک دیگه جواب نمیده مثلادر جنگ حزب الله واسرائیل سربازان اسرائیلی تو جنگ کم اوردن چون کلاسیکی جنگیدن .
  • حجت ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    اگه توکلت به خدا باشه و از او مدد بخواهی با دست خالی هم میشه دشمن تا بن دندان مسلح را سر جایش نشاند به تمامی کسانی که برای حفظ سلابت میهن عزیزمان تلاش می کنند خدا قوت میگویم
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    چرا مثبتاش میره اما منفیاش نمیره.بیایید از طریق پاسخ هاش مثبت و منفی بزنیم تا معلوم شه چی به چیه
  • ابراهیم ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    همین ناشناخته هاست که در جنگ نابرابری دنیا با ایران ایران را به دنیا شناساند .ناشناس قدر نشناس.
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    ببخشید! اون موتور هسته ای فقط برای تولید برقه، نه جنگ! برید ببینید همون زمان جنگ این آمریکایی های شجاع از ترس رزمنده های ما روی رزم ناوشون سنگر خاکی چیده بودن که یهو بچه ها میرن بالا درگیری میشه سنگر داشته باشن برای مقابله!
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    چرا نشه؟ وقتی موشک هواپیما رو از رو تویوتا پرتاب کردن؛ پرتاب یه دوش پرتاب سبک که دیگه اینقدر ناز نداره
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    راست گفته دیگه. میخاین جنگ که شد فقط چند درصد بسیجی ها برن و کشته شن و بقیه هم خوش و خوشحال برن با آمریکا صلح کنن؟
  • taha ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    قدرت سپاه به اين تجهيزات نيست قدرت به نيروي انساني اونه كه مكتبيه مطمئنا سلاح عدم ترس از مرگ بزرگترين سلاحه كدوم آدمي از مرگ نمي ترسه 2000 قايق تندرو با عمليات انتحاري =نابودي ناو با سوخت اتمي مطمئن باشين از بعد علمي قضيه مغز ايراني خارق العادس هركي باور نداره ايراني نيست
  • هه هه ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    در کل یگم : باید از یه جایی شروع کرد ... نمیشه که کشوری که اف14 خریداری شده داره بیاد یهو از خودش اف35 بسازه ... باید از همین فنچ ابزار ها شروع کرد تا به گنده هاش برسیم ... متاسفانه دوستانی با نظر های خودشون جو سازی میکنن .. بعضی هم با جو دادن تو مطلب .... بهترین کار اینه که برای روحیه سازنده هاش یه خدا قوت بگیم و نظر دیگه ای ندیم که باعث تخریب روحیه بشه ...
  • علی رضا ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    این قایق پرنده 31 شهریور تو رژه رو نمایی شده .. الان میگید سلاح ناشناخته ... جو در این حد برادر
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    این وسیله بیشترشبیه اسباب بازی است وبه دردبچه هامی خورد .
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    سالها پیش موشک لانچ کرده
  • ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    برو بابا.
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    آخ آخ در اومد!!!!!
  • اورمیه لی ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    ببینم چرا بعضی ها خود را می بازند چرا این تعداد انگشت شمار غیرت ملی و دینی ندارند و من براشون متاسفم به امید روزی که چشم ایشان به واقعیتها گشوده شود قطعا الان امریکا به ذباله دان تاریخ می پیوندد. و عمرش به پایان رسیده .
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۹
    0 0
    جوگیر نشو عزیز دل برادر.
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    از کجا فهمیدی
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    کوچولو اگه کمبود اسباب بازی داری و همه چی رو اسباب بازی میبینی به بابا مامانت بگو! نشنی پش اینترنت برای بچه ها خوب نیست!
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    اولا که خودشون گفتن چند سال پیش تو رزمایش رو نمایی شد بعدها اومد تو رژه دوما اینایی که گفتن شما میدونستی؟ اگه نمی دونستی تعریفت از شناخت باید اصلاح بشه برادر جوسنج
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    فنچ نیست همچین ها
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    حجت رو بر همه تموم کردی
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    هیچ ربطی کاملی به هاور کرافت نداره اساسا هاورکرفات به صورت استاتیک هم از جریان هوا و بالشتک هوا استفاده می کنه اما وسائل اثر سطحی به طور دینامیکی از این پدیده استفاده می کنه و بدون حرکت اثر سطح رو نمی بینه پس خیلی با هم فرق دارن هم از نظر علمی و هم فنی
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    با این تسلیحات آره ولی اگه موشک ببندن دیگه خوف میشه
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    اوف بر شبکه من و تو
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    فعلا برای گشت خوبه
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    منظورت از مشک موشک بید؟ ناو آمریکا مگه فقط همون هواپیما برهاست؟
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    نترس از جنس پراید نیست ضمنا پراید رو اگه وزارت دفاع میساخت الان واسش صف بسته بودن
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    خوبه تو همین نوشته توضیح دادن که با نمونه روسیه چقدر فرق داره برو یه سرچ بزن ببین دیگه چه مدلایی از رو همون روسیه ساختن تو دنیا بعد بیا جفتک بپرون
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    برای ما که در زمان جنگ جهانی اول ول معطل بودیم الان اینها خوبه! اونایی که اف-22 میسازه اون موقع هواپیماهاش تو ارتفاع چند هزار متری مثل آب خوردن مانور میدادن
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    رادار کشتی ها بیشتر از 30-40 کیلومتر رو نمی بینه به خاطر انحنای زمین اینا قرار نیست برن سراغ ناوهای بزرگ
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    دقت کن که سوخت اتمی برتری تسلیحاتی بوجود نمیاره و اگه دفاع ناو از دست بره بلکمم نقطه ضعف میشه از باب آسیب پذیری بعدشم قرار نیست که یه دونه باور رو تنهایی بفرستن به جنگ ناوگان پنجم آمریکا؛ همه تسلیحات ایران در یک شبکه کار میکنن
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    اونوقت موشک های 4000 کیلویی یاخونت روی هواپیمای جنگنده لگد نمیزنه؟ نکته اش اینجاست که پروفیل شلیک برخی موشک ها اینطوریه که اول رها میشه بعد شلیک میشه
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    "ولی" برای سپاه بود یا مشرق؟
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    اساس علم و پیشرفت صنعت همین ارتقاء ها هست
  • ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    همیشه اینطور نیست درسته خیلی هاش نمونه برداری شده ولی بعضی هم بی نمونه و رقیب جدی خارجی هاست مثل موشک فاتح-110 و خلیج فارس
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    خب موشک، کوچیک و بزرگ داره بالامجان موشک های دوش پرتاب که 6 کیلومتر برد دارن فقط یک ونیم متر طول و 10-12 کیلو وزن دارن
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    خب مگه قایق معمولی رو نمیشه با تیربار زد؟ اینهم مزیت های خاص خودش رو داره دیگه هر وسیله ای محدودیت و مزایای خاص خودش رو داره و باید در جای خودش ازش استفاده بشه
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    ای بابا اینهمه ملت به مشرق میگه راجع به صاعقه و شفق مطلب زن نمیزنه. این توهین مشرق به خوانندگانشه
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    سیمینف یا قناسه تک تیراندازه نه تیربار اونی که تیرباره گیرینفه، حاجی گیرینف رو یادت رفته؟
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    شاید رنگش رادار گریزه ضمن اینکه برای محیط دریا هم مناسبه این رنگ تو تجهیزات دیگه هم دیده شده
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    اعلام که نکردن پس میشه ناشناخته!
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    ما توانستیم!
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    یه سر بزن بندرعباس از این خبرها نیست شما تهرانی ها تو لجن زندگی میکنید
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    دقیقا کاربردش همینه حالا بهترهاش هم تو راهه
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    آره انصافا واسه موتورش مایه نزاشتن
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    بسیج مدرسه عشق است
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    یه نمونه خارجیش هست که دم وی شکل ولی متصل از بالا به هم داره
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    البته نا ضد ناو شدن راه داره ولی برای شروع خوبه
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    تازه با اینکه خلباناش رو غربیها آموزش میدن ولی زرت و زرت سانحه میدن نمونه اش تصادف یه اف-15 خفن عربستانی با یه میراژ فرانسوی توی اون آسمون به اون بزرگی بود که واقعا شاهکاره
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    نمی تونه چون هیچ وسیله کنترلی که به نت وصل باشه نداره شاید خلبان خودکار هم نداشته باشه!
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
    0 0
    بازم مشرق خودفروشی رسانه ای کرد!
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    تا کی شعار؟ چشماتو باز کن
  • ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    همه این پاسخ ها که بررسی کردم و دیدم اون پاسخهایی که با این طرح موافقند مال یک نفره ! از تاریخ و ساعتش مشخصه
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    اینجا هم هستش
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    اینم یه پاسخ دیگه ازش
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    اینجا هم نظر داده اونم نظر کارشناسانه!!!! خدا به داد خانوادش برسه
  • ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    شما از پدران وخواهرانت و مادرت مراقبت کن.دامن کوتاه دیگران دامن گیر خودشان است."گناه دگران بر تو نخواهند نوشت"
  • ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    این دوستمون که همه جا پاسخ میذاره بچه بندر عباسه. در ضمن همین نزدیکیه
  • ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    دوستمون اینجا را کوتاه اومده
  • ناشناس ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    حالا هرچی منظورم همون بود یک بار مشرق اومد نظر مارو گزاشت شما بیا بزن تو زوق بچه
  • مصطفی ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    داداش شما فکر کن شعاره ولی ما با همین به قول شما ها شعار 8سال دست خالی پدر همین عزیزاتو در اوردیم به غلط کردن انداختیمشون شما با این خصوصیات کلات محکم بچسب که یک وقط باد نبرش
  • ناشناس ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    والا نمیدونم این وسیله رو 10 سال پیش علام عمومی کردن حالا مشرق مرزش داره که این مطلب گزاشته فکر کنم دیده بازدید کنندهاش کم شدن این گزاشته یکم جوانان این مملکتو سر کار بزاره
  • حمید ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۱
    0 0
    داداش این مشرقه شبکه بی بی سی یا منوتو که نیست پولشون از سیا بگیرن به کشورشون خیانت کنن
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۲
    0 0
    غیرت داشته باش
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۲
    0 0
    پدران خوب اومدی
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۲
    0 0
    اشتباه کرده که کوتاه اومده.آدم متعصب پایدار هیچ کجا نباید کوتاه بیاید!!!!!!!!!
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۲
    0 0
    بسیار بود هم تابلوگیش و هم مشکوکیش. البته سپاه و ارتش دو بال پرواز یک پرنده هستند
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
    0 0
    اره تا کی می خاید همین جور وابسته بمونیم اگه واقعا ایران رو دوست دارین بیاین باهم اتحاد داشته باشیم مرد باشیم بلاخره باید از یه جا شرع کرد یه روزه که نمیشه تسلیحات آمریکا رو داشت
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۳
    0 0
    خوب مشرق بلخره عکس این قول روسی رو پیدا کردم تا بدونید هم متور جت روش میشه نصب کرد هم موشک http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ship/row/rus/project-903-image1.jpg
  • وطن دوست ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۹
    0 0
    دست سازندهها ی سپاه دردنکند . این شناور در کنار شناور های دیگر کامل می شود که ان شاالله باعث قدرتمند شدن ایرانی سربلند باشد.
  • ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    دانشمند قایق معمولی زره داره هزار جور سیتم دفاعی داره نه مثل اینکه شبیه اسباب بازی روسهاست
  • ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    بابا این تنها فرقش با هوا پیماهای جنگ جهانی دوم اینکه روی اب فرود میاد اگه یه موتور جت روش نصب میکردن سنگین تر بود
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    اینا پرواز هم میکنن ؟
  • بسیجی بینام ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    0 0
    روز به روز به بسیجیان جان برکف وبی ادعا ازدفاع ازکوی برزن اضافه میشود
  • یهودی ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    0 0
    ما بهتراز اینارو ساختیم هرکی بخواد بهش ویزا می دم بیاد اسرائیل بازدید کنه .
  • جمال ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 0
    اقای یهودی از تانک مرکاوا هم زیاد تعریف میکردید اما در جنگ سی وسه روزه ثابت شد که انها یه مشت پیت حلبی بیش نیستن.
  • pasha ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    ساختيم ديگه اگه ميتوني تو بهترشو بساز
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
    0 1
    خداوند حافظ فرزندان صدیق ایران اسلامی جانمام فدای ایران اسلامی عزیز
  • عباس ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 0
    ما هم یه ارتش تشکیل میدیم که نظیرش تو دنیا کم باشه (حزب الله قم9
  • قادر ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    حرف نداره.دعا کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس