خاتمی جوانان

جوانان دیگر دلشان نمی‌خواهد زنجیره انسانی اصلاحات در شب انتخابات شوند، باید دید جوانان اصلاح‌طلب مقابل خودرایی و تک‌رأیی خاتمی و شرکایش تسلیم می‌شوند یا پیروز.

سرویس سیاسی مشرق - چند ماهی از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی نگذشته که نزدیک به 100 نفر از جوانان اصلاح‌طلب در نامه‌ای بلند از رئیس دولت اصلاحات می‌خواهند تا با تغییر در شیوه رهبری و هدایت خود تجدیدنظر کنند، این جوانان اعتقاددارند، نظرات آن‌ها در میان اصلاح‌طلبان محلی از اعراب نداشته و تهدید کردند که اگر در بر همان پاشنه قدیمی بگردد، آن‌ها به‌طورقطع ارتباط تشکیلاتی خود را اصلاح‌طلبان را قطع خواهند کرد.[1]

آن‌ها در این نامه گفته بودند که باید در اصلاحات خاتمی دوباره اصلاحاتی صورت پذیرد و حرف‌های آن‌ها نیز شنیده شود، این نامه درواقع شورش جوانان بر رأس رهبری خاتمی بود، جوانان در محافل خصوصی خاتمی را فردی خود تک‌رو با حمایت همیشگی از رفقای قدیمی‌اش چون عارف و موسوی لاری می‌خواندند که جوانان را فقط برای شب انتخابات و پوستر چسبانی می‌خواهند! تا پیش‌ازاین سابقه نداشته که جوانان اصلاح‌طلب به این شکل علنی و صریح به سیاست‌های چهره‌های قدیمی اصلاح‌طلب اعتراض و تهدید کنند که در صورت عمل نشدن به توصیه‌هایشان تصمیمات شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را همراهی نخواهند کرد.

شورش جوانان اصلاح‌طلب علیه استبداد در اصلاحات

نامه گروهی آن‌ها در ابتدا بدون پاسخ ماند و در شورای عالی اصلاح‌طلبان این نامه را مصداق سهم خواهی دانست و فضای مقابله شکل جدی‌تری به خود گرفت، اما تهدید جدی این 100 نفر برای خروج از احزاب اصلاح‌طلب به‌ویژه حزب اتحاد باعث شد؛ محمد خاتمی در دیداری پاس سخنان آن‌ها بنشیند.

خاتمی در آن دیدار می‌گوید: «عارف دست زدنی نیست و تغییر نخواهد کرد، تغییر شورای عالی اصلاح‌طلبان ممکن نیست، به میرحسین موسوی گفته‌ام راهم تعامل با نظام است نه راهی که موسوی می‌رود» آب پاکی که خاتمی روی دست جوانان معترض ریخت به همین‌جا ختم نشد. خاتمی ادامه داده بود: «اساس حوصله بیشتر درگیر شدن در بحث‌های اصلاحات را ندارد و شورای عالی را تشکیل داده تا از بار مسئولیت او کاسته شود»[2].

سه سهمیه و صداهایی که خفه می‌شوند

جو ناامیدی بار دیگر راه خاتمی با جوانان را جدا می‌کند، حتی دادن سه سهمیه به جوانان در ساختار شورای عالی اصلاح‌طلبان باعث کوتاه آمدن آن‌ها نمی‌شود. مدل دلخواه در ذهن معترضان شبیه جبهه دموکراسی خواهی ستاد معین در سال 84 بود، امضاکنندگان بیانیه تمایل داشتند چهره‌هایی چون علیرضا رجایی و مولوی عبدالحمید و همچنین نمایندگان مدنی، زنان، معلمان و سایر اصناف و اقوام در این ترکیب جای بگیرند، ترکیبی شبیه به مدلی از ائتلاف حزب منحله جبهه مشارکت با نهضت آزادی و نیروهای ملی مذهبی، ائتلافی جدید و فراگیرتر از ساختار سنتی اصلاح‌طلبی.

پاسخ به این تغییرات منفی بود! معترضان اعتقاد داشتند خاتمی و رفقایش هر طور که دلشان می‌خواهد با بدنه برخورد کرده و راه اعمال سلیقه‌های دموکراتیک را بسته‌اند، واژه‌ای که هادی غفاری آن را «دیکتاتوری خاتمی»[3] می‌نامد.

جوانان اصلاح‌طلب به خاتمی فشار می‌آورند که جای ساختار معیوب و رانتی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان «نهاد ملی اصلاحات» تشکیل شود.

آن‌ها در نامه خود نوشته بودند که دیگر تن به فرمایشات لیستی نداده و حاضر به کشیدن بار اصلاحات بر دوش خود نیستند! اما خاتمی خودش را بی‌نیاز از ساختار جدید می‌بیند؛ همان‌گونه که در تمامی دوران اصلاحات جز حزب مشارکت خودش را از سایر احزاب سیاسی هم سو جدا کرده بود. نتیجه بی‌تفاوتی رهبران اصلاح‌طلب و خاتمی نسبت به امضاکنندگان آن نامه خروج بسیاری از آنان از احزاب اصلاح‌طلب و ناامیدی از روند موجود بود؛ اما آن‌هایی که هنوز خاتمی را سمبل فعالیت سیاسی می‌دانستند، به دنبال اصلاح‌طلبان و حلقه‌های تصمیم‌گیری بسته می‌دویدند.

نامه دوم و تهدید به جدایی!

خروجی محافل بسته تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان نهاد تازه تأسیس «اجماع ساز» است. شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، احزاب این جریان سیاسی را به این نتیجه رساند که شورای عالی سیاست‌گذاری به پایان خط رسیده است. بر همین اساس بود که محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری در فاصله کوتاهی از انتخابات مجلس ترجیح دادند که از ریاست و نائب رئیسی این شورا استعفا دهند تا مسیر برای یک ساختار جدیدتر باز شود.

ساختار جدید معدلی از 32 حزب و تشکل جبهه اصلاحات با همراهی 10 چهره منتصب به خاتمی در یک سازمان‌دهی جدید بود. البته از همان روزها بازهم صدای اختلاف‌نظرها بلند بود. کارگزاران سازندگی و حزب مردم‌سالاری ساختار جدید را ادامه همان نهاد معیوب قبلی می‌دانستند و در رسانه‌های خود حتی یک گزارش و خبر کوتاه نیز به تحولات جدید اختصاص ندادند!

آن‌ها اعتقاد داشتند که نهاد سیاسی جدید همچنان بر پایه شخص‌پرستی و پیوستگی دائم به خاتمی تشکیل‌شده است. «مصطفی کواکبیان» دبیر کل حزب مردم‌سالاری در مصاحبه با روزنامه آرمان می‌گوید: «ما نظر مشورتی آقای خاتمی یا حتی بزرگانی در مجمع روحانیون را می‌پذیریم اما اینکه آن‌ها راسا برای ۳۲ حزب تصمیم بگیرند که چه کسی نامزد انتخابات بشود، چه کسی حضور پیدا کند یا خیر و فرآیندها چه باشد، محل اختلاف است. همیشه احترام و مشورت گرفتن از این بزرگان برای ما عمل درستی بوده اما اینکه عقل جمعی ۳۲ حزب را تعطیل کنیم و به صحبت‌های یک فرد گوش کنیم، موضوع اختلاف بوده است. در اصل اما باید ازنظر این افراد استفاده شود».

کواکبیان به‌صورت تلویحی شیوه جدید را ادامه «مهندسی انتخابات» می‌داند، زیرا ساختار جدید همچنان بر پایه نظرات دو حزب منحله مشارکت و مجاهدین انقلاب با اعمال‌نظر خاتمی بناشده است.

جالب آنکه نهاد جدید التاسیس بازهم صدای جوانان اصلاح‌طلب را درآورده است، آن‌ها اعتقاددارند مانند گذشته، ردی از حضور جوانان در تصمیم‌گیری‌های نهایی وجود ندارد. آن‌ها بازهم منتقد اصلی خاتمی هستند و دوباره دست به نامه‌نگاری زده‌اند تا بتوانند فضا را به سمت خود تغییر دهند.[4]

این نامه با هدایت فرزند جلایی پور و یک عضو نهضت آزادی، خاتمی را تهدید کرده‌اند که باید شفاف‌تر، دموکرات تر و منعطف‌تر باشد! به نظر می‌رسد این نامه اتمام‌حجت آن‌ها با پدرخوانده‌ها باشد.

شورش جوانان اصلاح‌طلب علیه استبداد در اصلاحات

جوانان دیگر دلشان نمی‌خواهد زنجیره انسانی اصلاح‌طلبان در شب انتخابات شوند، صدای آن‌ها البته ضعیف است و کسی در میان بزرگان اصلاح‌طلب آن‌ها را جدی نمی‌گیرد؛ باید دید جوانان اصلاح‌طلب مقابل خودرایی و تک‌رأیی خاتمی و شرکایش تسلیم می‌شوند یا پیروز.


[1] https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3399643

[2] http://tabnakkohkiluye.ir/fa/news/631734

[3] https://www.fardanews.com/fa/news/1005109

[4] https://fararu.com/fa/news/475076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سید IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    31 4
    انشاءاللّه درجهنم برای اصلاح طلبان تهوع آور انجمن و گعده و همایش و مجمع و هرکوفت و زهرماری که دوست دارند تشکیل می شود!!!!
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    20 2
    باز انخابات نزدیک شد کفتارها فعال شدن
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    22 2
    دارن دقیقا مسیر فرقه رجوی رو طی می کنن
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      4 0
      طی کردن فقط ظاهراً هنوز وارد فاز مسلحانه و آدمکشی نشدن
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      12 0
      بازمونده های همون فرقه هستن که در پوشش اصلاح طلبی در ایران ماندگار شدن.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    12 1
    اصلاح طلبان بیماری نظام هستند
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      1 1
      پس اصولگراها خونخوار مردم ایران هستند.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    9 1
    خاک بر سر این اصلاحات و ادمهایش که نه در سیاست خارجی قابل اعتماد هستند نه دست امینی در بیت المال دارند
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    9 1
    خاک بر سر این اصلاحات و ادمهایش که نه در سیاست خارجی قابل اعتماد هستند نه دست امینی در بیت المال دارند
  • وطن پرست DE ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    5 0
    جوانان اصلاحطلب اقازاده هایی هستند که حتی حفظ ارزش های انقلاب رو در ظاهر هم قبول ندارند. در حقیقت رحم اجاره ای مجاهدین بودند خانواده های اصلاحطلب.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    8 0
    این هم یک بازی دیگر تا با همان افراد و تفکر با یک تابلو و اسم دیگر وارد انتخابات شده و جاده صاف کن بزرگان خود شوند. این افراد به اصطلاح جوان، تربیت یافتگان همان مکتب "تکرار" هستند.
  • مهدی IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    با عرص سلام وادب مگه رای در تهران است .مگه اصلاحات در تهران است.مگه تهران چند درصد داره که همه چیز در تهران باشه ارادت خاصی که به آقای خاتمی دارم یک نکته می خوام بگم این کارها را می کنید که مردم برای رفتن به پا صندوق دلسرد میشه و چون هر دوره با کار می کنیم لذتش را کسایی می برند که تهران می آن ولی این دفعه ما از اصول گراها حمایت خواهیم کرد به امید پیروزی
  • ایرانی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    3 1
    ایران رو ولایت نجات خواهد داد
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    2 0
    اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا
  • DE ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 1
    وقتی جلوی جریان پر جوش و خروش یک رودخانه پر آب را نمی توانی بگیری ، سعی کن با انشعاب در درونش و احداث مسیر در کنارش ، از مسیر اصلیش منحرف کنی تا به هدفش نرسد !!!
  • جواد IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    جان مادراتون دوباره جوان های مردم رو به خاطر قدرت طلبی اصلاح طلب اصولگرا به جون هم نندازین. مثل ادم طبلیغاتتون رو بکنید جنگ راه نندازین. جوان ها هوشیار باشن که با هر اصولگرا اصلاح طلب خودشون رو به دردسر نندازن و زندگیشون رو تباه نکنن
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
    0 0
    انشالله در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نشان میدهم که ترکیب دولت باید از جنس مجلس انقلابی باشد و تصمیم های شجاعانه بگیرند و در برابر یاوه گویی آمریکا والبته نوکران داخلی آنها با شجاعتی بی‌نظیر خواهیم ایستاد /وبه سالها حکومت ترسوها خاتمه می‌دهیم به یاری خداوند متعال
  • قدرت IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    1 1
    واقعا که شرم و حیا اصولگرایان ندارن که این همه تهمت و فحاشی راه انداختن هشت سال پیش دولت و مجلس اصولگرا چه گلی بر سر این کشور زدند دزدی دولت اصولگرا استا محمود یادتون رفته
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      1 0
      اصلاح طلبان چه کاری کردن؟
  • رضا (انقلابی) IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
    2 0
    حزب فقط حزب علی؛رهبر فقط سید علی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس