کد خبر 1175880
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
حضور کمرنگ کشتی آزاد در تورنمنت‌های بین‌المللی

تیم کشتی آزاد در حالی قرار است با تنها ۳ آزادکار در جام «متئو پلیکونه» ایتالیا شرکت کند که سوالی بزرگ در این زمینه وجود دارد.

به گزارش مشرق، رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی «ماتیو پلیکونه» ایتالیا روزهای ۱۴ تا  ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در رُم پایتخت کشور ایتالیا برگزار خواهد شد. این رقابت‌ها دارای سیستم رنکینگ برای بازی‌های المپیک توکیو نیست و البته سیستم رنکینگ برای پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ اعمال خواهد شد.  با نظر کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد «بهنام احسان‌پور» در وزن ۶۵ کیلوگرم، «علیرضا کریمی» در وزن ۹۷ کیلوگرم و «امیر طاهری» در وزن ۱۲۵ کیلوگرم به همراه «ابراهیم مهربان» مربی تیم ملی کشتی آزاد عازم این رقابت‌ها خواهند شد.

با توجه به تغییر وزن «بهنام احسان‌پور» و «علیرضا کریمی» به ترتیب از وزن‌های ۶۱ به ۶۵ و همچنین ۹۲ به ۹۷ کیلوگرم، اعزام آنها پس از حدود یک سال دوری از میادین دارای توجیه کافی است. از سوی دیگر کریمی پیش از این و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا تجربه حضور در وزن ۹۷ کیلوگرم و کسب مدال طلا را دارد.

بیشتر بخوانید:

کاهش یک میلیونی آمار کشتی‌گیراندر کشور

ضمن آنکه احسان‌پور در وزن ۶۱ کیلوگرم نخستین مدال جهانی خود در رده بزرگسالان را با ایستادن در جایگاه سوم این وزن در جهانی سال ۲۰۱۹ قزاقستان کسب کرد. او برای آنکه شانس المپیکی شدن داشته باشد به وزن ۶۵ کیلوگرم تغییر وزن داد جایی که آزادکاران جوان و جویای نامی همچون «امیرمحمد یزدانی»، «امیرحسین مقصودی»، «مرتضی قیاسی» و سایر نفرات حضور دارند و به طور حتم حضور در ایتالیا یک محک جدی برای احسان‌پوری است که اکنون در مرز پختگی است و تجربه چندین سال حضور در رقابت‌های جهانی را دارد.

اما در وزن ۹۷ کیلوگرم، یکی از وزن‌های بسیار شلوغ به دلیل حضور چندین مدعی در سطح طراز اول جهانی است. «علی شعبانی»، «محمدحسین محمدیان»، «علیرضا کریمی» و «مجتبی گلیج» و اگر «رضا یزدانی» و احتمالا «عباس فروتن» را به این جمع اضافه کنید، نماینده‌ای که از این جمع برای حضور در المپیک انتخاب می‌شود شانس بسیار زیادی برای کسب مدال خواهد داشت. البته با وجود بزرگانی همچون «عبدالرشید سعدالله‌یف» روس، «کایل اسنایدر» آمریکایی، «شریف شریف‌اف» از جمهوری آذربایجان و سایر مدعیان، کار برای کسب مدال بسیار سخت خواهد بود.

با این وجود «علیرضا کریمی» که به دلیل حضور «حسن یزدانی» قید حضور در وزن اصلی خود یعنی ۸۶ کیلوگرم را زده و در چند سال گذشته با تغییر وزن در ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم به دنبال جایی ثابت در ترکیب تیم ملی بود،  برای آنکه شانس حضور در دومین میدان المپیکی را داشته باشد تصمیم قطعی خودش را گرفته و قرار است از این پس در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی بگیرد. کریمی در یک سال گذشته به دلیل مصدومیت تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و تعویق المپیک بهترین فرصت برای او بود تا مصدومیت کهنه خود را مداوا کند.  

کریمی نیز پس از دوری تقریبا یک ساله قرار است در ایتالیا حضور یابد و این میدان برای او همچون احسان‌پور می‌تواند محک جدی باشد.

«رضا اطری»، «حسن یزدانی» و «یدالله محبی» در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ موفق به کسب سهمیه در وزن‌های ۵۷، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم شدند و نمایندگان کشورمان باید در وزن‌های ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم در پیکارهای گزینشی حضور یابند. که به نظر نمی‌رسد نمایندگان کشورمان برای کسب سه سهمیه باقیمانده در گزینشی آسیا کار سختی را داشته باشند. با این وجود اگر در هر یک از این سه وزن موفق به کسب سهمیه المپیک نشویم باید در رقابت‌های گزینشی المپیک که در سطح جهانی اردیبهشت ماه در صوفیه بلغارستان برگزار می‌شود، حضور یابیم.

رقابت‌های گزینشی قاره آسیا ۲۰ تا  ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ و رقابت‌های قهرمانی آسیا روزهای ۲۳ تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در شهر آلماتی قزاقستان برگزار خواهد شد.  

از سوی دیگر با توجه به اینکه از سال گذشته تاکنون نمایندگان کشورمان به دلیل شیوع ویروس کرونا تنها فرصت حضور در لیگ برتر کشتی و انتخابی تیم ملی را داشتند و بعد از لغو پیکارهای جهانی ۲۰۲۰ صربستان، تنها «رحمان عموزاد خلیلی» به عنوان تنها نماینده کشتی آزاد در صربستان حضور یافت،  حضور در تورنمنت‌هایی مانند ایتالیا و اوکراین می‌توانست برای بسیاری از آزادکاران و مدعیان حضور در المپیک، نقطه آغاز خوبی باشد.

با این وجود کادر فنی برای ایتالیا تنها ۳ آزادکار و برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی اوکراین نیز آزادکاران جوان را اعزام خواهد کرد در حالی که سابقه نشان داده در هر ۲ این تورنمنت بسیاری از مدعیان و کشتی‌گیران طراز اول دنیای کشتی حضور پیدا خواهند کرد و حضور پررنگ در این ۲ تورنمنت می‌توانست محک جدی برای بسیاری از آزادکاران تیم ملی باشد.

با توجه به مشکلات و گره‌هایی که کادر فنی تیم ملی به خصوص در اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴ دارد، تورنمنت‌های بین‌المللی ایتالیا و اوکراین در آستانه بازی‌های المپیک توکیو و همچنین مسابقات کسب گزینشی المپیک می‌توانست عصای دست کادر فنی باشد تا ضمن ارزیابی آمادگی جسمانی و فنی آزادکاران با برنامه بهتری گام به روزهای آینده می‌گذاشت.

فدراسیون کشتی اوکراین با ارسال دعوتنامه‌ای به طور رسمی از تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی کشورمان جهت حضور در بیست و چهارمین دوره رقابت‌های بین‌المللی این کشور گرامی‌داشت کشتی‌گیران و مربیان برجسته اوکراینی دعوت بعمل آورد. این مسابقات در روزهای هشتم تا دهم اسفند سال ۱۳۹۹ و در ۱۰ وزن به میزبانی شهر کی‌اف برگزار می‌شود.

اسامی نفرات اعزامی کشتی آزاد به این مسابقات به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم: علی قلی‌زادگان
۷۰ کیلوگرم: عرفان الهی
۷۴ کیلوگرم: محمدصادق فیروزپور
۷۹ کیلوگرم: حمیدرضا زرین‌پیکر
۸۶ کیلوگرم: امیرحسین فیروزپور
۹۲ کیلوگرم: محمدعلی تبار

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس