واعظی و روحانی

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حالی تلویحا صداوسیما را متهم به ناامیدسازی مردم کرده است که رجال حاضر در ستاد مشترک دولت و اصلاحات سابقه بیشتری در این زمینه دارند.

سرویس سیاست مشرق دولت‌ آقای روحانی به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و البته در این پایان دچار تضادهای فراوانی شده است.

مردم از دولت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان تصویری در ذهن دارند که برای حل مشکلات؛ دائماً انگشت اشاره به سمت خارج از کشور دراز می‌کند و در مقولات داخلی نیز به سمت سیاه‌نمایی و ناامیدی گرایش دارد.

به هر حال نمی‌توان انتظار داشت گزاره‌هایی مثل "مذاکره با کدخدا"، "خزانه خالیست" و یا "تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده است" به آسانی از ذهن مردم پاک شوند.

و البته این تمام ماجرا نیست...

دولت مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اما در روزهای جاری و هنگام "پدیدار شدن دروازه‌های شهر وداع از دورست" مدعی شده که "القای ناامیدی" کار دیگران است!

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور و از مردان امنیتی نزدیک به آقای روحانی به تازگی در اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد، گفته است:

"در شرایطی که ما بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت و انسجام داریم و باید بتوانیم با یک صدا در مقابل دشمنانمان در خارج بایستیم و با انسجام از جنگ تحمیلی اقتصادی عبور کنیم، صدا و سیمای ما با مستنداتی که ساخته می‌شود و با برنامه‌هایی که می‌گذارد نباید مردم را ناامید کند و باید به گونه‌ای عمل کند که آدرس انسجام و وحدت بدهد. "[۱]

صحبت‌های واعظی در حالی است که علیرغم برخی اشتباهات! اما صداوسیما مرجع اصلی پمپاژ امید و ایجاد وحدت در جامعه نیست. اگرچه نقشی اساسی در آن دارد!

بلکه این دولت است که با در اختیار داشتن بیش از ۹۵ درصد از بودجه و اجرائیات کشور و با سیطره تامّی که بر قدرت دارد می‌تواند زمینه امیدواری در جامعه را فراهم کند.

و اکنون سؤال اینجاست که اگر دولت مشترک آقای روحانی و اصلاح‌طلبان عملکرد مطلوبی در بحث کارآمدی می‌داشت، اگر بر قیمت‌ها نظارت می‌کرد و اگر به جای "انتظار برجام" به سمت ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات گام برمی‌داشت؛ آیا صدا و سیما (بر فرض محال) می‌توانست مردم را ناامید کند!؟

پاسخ این سؤال حتما "خیر" است.

عجیب‌ترین ابهام امنیتی_اقتصادی تاریخ در کابینه روحانی/ تقلا برای ناامید کردن مردم در قول و عمل کار که بود؟!

* تقلا برای ناامید کردن مردم در قول و عمل کار که بود!؟ / "آبان ۹۸" کلیدی برای حل چند سؤال بزرگ

این قصه غم‌انگیز اما یک اپیزود دیگر هم دارد و آن نمکی است که برخی اعضای ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان با "سیاه‌نمایی و ناامیدسازی" بر زخم مشکلات مردم می‌پاشند.

ما در ادامه سیاهه‌ای از اظهارات این افراد که طی ۷ سال گذشته بیان شده‌اند را نقل و این قضاوت را به مردم واگذار می‌کنیم که غیر از کارهایی که دولت باید انجام بدهد اما نمی‌دهد؛ پمپاژ ناامیدی و نمک ریختن بر زخم مشکلات مردم در تمام طول ۷ سال گذشته کار چه کسانی و با چه انگیزه‌ای بوده است!؟

۱_ اسحاق جهانگیری: کشوری که به ته درّه برده شده، حال چند پله بالاتر آمده و هنوز ته درّه است!

۲_ علی ربیعی: -مردم- امید به تحول و رسیدن به سطح زندگی مطلوبی را که حق خود می‌دانند، کم‌رنگ می‌بینند.

۳_ محسن صفایی‌فراهانی:‌ اقتصاد ایران جهان‌سومی، غارت‌زده، حاوی افتراق، دارای اوضاع بد، دچار عدم پیوستگی در ارکان حکومت و دارای فساد است.

۴_ آذر منصوری در خبرگزاری دولت: جامعه امروز ما حس ناامیدی و یأس دارد.

۵_ محمدعلی ابطحی: کشور غرق در ناامیدی است.

۶_ حسین مرعشی: اقتصاد کشور آتش گرفته است.

۷_ مصطفی هاشمی‌طبا: تحریم‌ها معیشت مردم را دچار مشکل می‌کند!

۸_ عباس عبدی:‌ اکنون، جامعه‌ ایران در مواجهه با وضعیتی غیرکارکردی است و چشم‌اندازی‌ هم برای خروج از آن وضعیت وجود ندارد.

دقت شود که تمام این افراد یا از مقامات دولت آقای روحانی و یا از "فدائیان روحانی" هستند و هیچ اصولگرا یا منتقدی بین آنها نیست.

در این بین البته ۲ سؤال بزرگ نیز خودنمایی می‌کند...

اول اینکه چه کسانی باید در مقابل این جریان سیاه‌نمایی و نامیدسازی ایستادگی می‌کردند و اکنون کارنامه آنها چیست!؟

جالب است که یک تفحص ساده نشان می‌دهد که غیر از مقام معظم رهبری و تعداد معدودی از افراد و رسانه‌ها کسی در این جبهه مقابله حضور نداشته است.

چه اینکه این مقام معظم رهبری بودند که چند سال قبل در دیدار با نخبگان فرمودند:

"دشمن میخواهد تصویر غلط و زشتی از کشور ارائه بدهد؛ این درست عکس واقعیّت است. کشور از جهات مختلف، تصویر دلنشین و زیبایی دارد؛ از همه جهت؛ حالا چهار صباح قیمت ارز بالا میرود، پایین می‌آید، مشکلات معیشتی برای مردم پیش می‌آید، اینها هست، اینها را میدانیم، امّا آن تصویری که دشمن میخواهد القا کند و تحمیل کند، به کوری چشم او وجود ندارد، [بلکه] عکس آن تصویر وجود دارد. "[۲]

سوال دیگر نیز که برخی محافل تحلیلی با عنوان یکی از عجیب‌ترین ابهامات امنیتی و اقتصادی بر آن تأکید می‌کنند اینست که اساساً چرا باید در کنار بی‌عملی، شنوای حرف‌های سیاه‌نمایانه و ناامیدساز از جانب رجالی باشیم که دولت وابسته به آنهاست!؟ و مگر دولت پدیدآورنده و مدافع "وضع موجود" نیست؟ پس علت اینکه آقایان تندتر از هر منتقد و مخالف خارج‌نشینی مشغول پمپاژ ناامیدی بوده‌اند را باید در کجا جست!؟

چرا دکتر نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس از این می‌گوید که لایحه دولت برای بودجه ۱۴۰۰ قصد فروپاشی دارد و به تلاطم عمدی می‌انجامد!؟ [۳]

برخی تحلیلگران معتقدند فرمول حل این زنجیره به هم پیوسته از سؤالات مرتبط با امنیت و اقتصاد را می‌توان در "آبان ۹۸" هم جست...

***

1_www.irna.ir/news/84200824/

2_ http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=40725

3_mehrnews.com/xTvXY

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    34 0
    اساسا این دولت حرف وعملش ،صدو هشتاد درجه با هم اختلاف دارند.
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      24 1
      دولت در لایحه بودجه 1400 از جیب مردم تفریق و در جیب خودش جمع کرد.
  • سید IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    21 1
    سایه چهل سال جهل و خیانت اصلاح طلبان تهوع آور بر مقدرات کشور سنگینی می کند!!!
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    21 1
    اگر موفقیتی داشتن بوق و کرناشون عالم و آدم رو کر کرده بود، حالا که فقط از معدل تجدید شدن! تحریف و وارونه نمایی!
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    18 5
    بابا بی خیال باشیم بگذارید این چندماه باقیمانده کارشون تمام شود وبروند فقط بروند
    • ر ع IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      21 0
      کارشان تمام شود چی آقای محترم کا همه ما ملت مظلوم ساختند و تموم کردن جیب ملت خالی کردن دارن میرن خواهشمندم شعر نگید همین شما و امثال شما حمایت کردین که مملکت اینطور شد . اینا باید محاکمه بشن
  • ناشناس IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    22 0
    این دولت مگه عملی هم دارد که با گفته هایش 180 درجه فرق کند والاه اینا فقط یه چماقی ساختن بنام برجام و هر کس انتقادی با همون.چماق زدندن به سرش گفتن ساکت « برجام خوابیده.»
  • محفوظ IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    4 6
    حالا که پایان عمر دولت روحانی شده که انشالله پایان همتون باشه همه نظریه پرداز شدین برا حل مسائل اقتصادی خدا از همتون نگذرد حق الناس نابود کردین بردین
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    19 1
    من قبلا نظرم درمورد اصلاح طلب ها مثبت بود ولی دراین دولت روحانی به یک نتیجه قطعی رسیدم اینهم اینکه این دولت به نفع مردم حرف می زند وبه نفع دشمنان انقلاب عمل میکند
  • حیدر IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 21
    برید جواب همه مشکلات را از دولت سایه سئوال کنید.
    • داریوش IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      9 0
      چی؟
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      12 0
      بهانه نیار داداش من ! روحانی که چهل ساله در کشور مسئولیت داشته ،سال 92 رسما قسم خورد که میداند مشکلات زیاد است وبرای همه راه حل دارد.
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
      6 0
      فقط همین بهانه بی ربط مونده که معلوم نیست از کجا به مخیله تون خطور کرد!
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    4 0
    سلام برجوانمردان وطن دوست
  • شهریار IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    9 0
    یعنی این طیف اصلاحطلبان ی جوری حرف میزنه که انگار ن انگار این وضع موجود رو خود این طیف ب وجود آوردن.علی برکت الله.
  • احمد IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    8 0
    اگر اوضاع معیشتی مردم خوب بود، نشان از تلاش دولت و متولیان مربوطه داشت و هر جناح و فردی می خواست مردم را ناامید کند قطعاً موفق نمیشد اما اینکه همه موارد مورد نیاز مردم در این دولت چندین برابر شده و از طرفی سفره مردم آنقدر کوچک شده که عملاً فقط نام سفره وجود دارد، طبیعی است که مردم این دولت را طرفدار خود نمیبینند. از طرف دیگردولت مدعی است که بیشترین خدمت را به قشر محروم پس از انقلاب را داشته است!! که البته جناب رئیس جمهور خواسته با این صحبت مردم را کمی بخنداند!! اعتماد به نفس اعضای این دولت در راس آن روحانی و جهانگیری واقعاً مثال زدنی است!
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    11 1
    فقط امیدوارم اون 24000 میلیون نفر عوض شده باشن
    • ح م IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      1 1
      قطعا نشدن
  • مک IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    3 1
    واقعا آیا اوضاع بد این کشور با دعا وانسجام بهبود میابد فکر نکنم هیچ دعایی کارساز باشد خود دانید انشالله وماشالله مال ادماهاییست که نادانند
  • DE ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    1 5
    دولت لازمه فعالیت و جوشش های امیدوارکننده تولید کنه و وظیفه صدا و سیماست بره از این فعالیت ها خبرها و گزارشهای خوش و امیدافرین تهیه و پخش کنه. منبع اصلی موفقیت ها وتولید خبرهای خوش دولت هست.
  • سرور IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    2 6
    یعنی اینها بد اون ها خوبن! جمع کنید
  • امیر IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    6 1
    اقایان دولت ترا خدا بس کنید. از شما به غیر از خودتون برای ما ابی گرم نشده و نخواهد شد. شما را به خیر و ما را به سلامت.
  • SE ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    7 1
    خدایا! دوره 8 سال کی به پایان میرسد؟
  • محمد IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    12 1
    با سلام، برای مردم بشه درس عبرت تا دیگر زمان انتخابات جو گیر نشوند و به فرد اصلح رای دهند نه به کلید...
  • یک وطن دوست IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    7 1
    گویا اصلاح طلبا اش پدر کشتگی با ایران وایرانی دارد وکمر برای نابودی ایران بسته اند دراین مدت ریاست جمهوری دریغ از یک قدم کوتاه برای پیشرفت کشور وهمین طور بهبود وضعیت نابسامان اقتصادی که خوددمسبب ان بوده اند .باید هم مواظب خارج بود وهم داخل تا غافلگیر نشویم .
  • محمد IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    4 0
    دولتمردان روحانی تمام تلاش خود را کردند تا اصل نظام را براندازند و در ماجرای بنزین قصد داشتند تا آخرین تیر و ترکش خود را هم رها کنند اما مردم و حاج قاسم نگذاشتند این اتفاق بیافتد انشاء الله این قشر مشکوک و نفوذی مثل همان کف روی آبی خواهند بود که در جریان زلال انقلاب اسلامی محو و نابود خواهند شد.
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    6 0
    دراین هفت وهشت سال به اندازه ای که بفکر غرب یا وکنوانسیونها آنها بود به فکر مردم ایران نبود
  • رئوف IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    0 0
    نمونه بارز و اخیر جهت ناراضی پروری همین وعده و تشویق های بسیاری از مسئولان برای حضور مردم در بورس بود که با توجه به نابه سامانی در بورس، موجب ضرر زیادی به سهامداران و بی اعتمادی خیل کثیری از ملت شد.
  • القاسی IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
    1 0
    شماهااا‌ ک‌ سر‌سفره‌ مجانی و رنگارنگ‌ آن‌ دست یافتید..چ‌ میدانید‌ از خردشدن‌ استخوانهای‌ ملت..‌. #حرف‌ حق همیشه تلخه اصلاح‌طلب‌و اصولگراااا.. واسه ملت‌تمامه
  • عبدالله IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    0 5
    چرا از اول انقلاب تا کنون هر ریس جمهوری که آمده با مشکلات روبه رو شده است چرا در ایران ازادی احزاب و رسانه نیست آن هم در این عصر رسانه ای و علمی و دموکراسی . چرا قانون کلیت بر همه چیز ندارد بر عکس تمام دنیا و کشورها امروز چرا عقل و علم و آموزش مرجع شمرده نمی شوند بر عکس جهان و کشورهای امروز
  • جمال IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    2 3
    من به عنوان حامی و محافظ اصلاحات یک تنه در مقابل شما دشمنان ریز و خرد اصلاحات می ایستم و وجودم را فدای اصلاحات جاویدان میکنم بیایید و در مقابلم قرار بگیرید تا شما را به سرنوشتی رهنمون کنم که دیگر به خودتان اجازه اسائه ادب به اصلاحات را ندهید.
  • جاوید IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    5 0
    باید به کسی ری دادکه به حرف هایش پایبندباشدگرانی راازدوش مردم برداردوچیزی را که به مردم قول میدهدانجام کند....مثل حسن اقا روحانی به مردم قول کلیدداد خودش هم کلیدش را گم کرد
  • IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    3 0
    یک مقام رسانه از آقای روحانی بپرسد که در اولین روز دهه مبارک فجر که تمام مردم منتظر شروع این دهه فجر هستند که به برکت این ایام بورس سبز شود و مورد حمایت قرار بگیرد،چرا ایشان مجددا از دلار 15تومانی حرف زدند و بورس را به چالش کشیدند... هدف ایشان چه بوده است از تکرار آنهم در 12بهمن ماه...
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    3 0
    رهبر معظم انقلاب اسلامی عاجزانه خواهان برکناری ایشان از ریاست جمهوری هستیم اعتمادی به این چند ماه باقیمانده نیست لطفا در نهایت ادب از ایشان تقدیر بفرمایید مردم طاقت چند ماه دیگر و اختلاسهای دیگر را ندارند...مجلس بودجه را تحویل ندهد
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
    3 0
    به به به ا.ین دولت برای مردم سنگ تمام گذاشتین اما سنگ های بزرگ روی مردم که خفه بشن!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس