وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) و در کنگره شعر ام‌البنین(س)گفت: پیشنهاد می‌دهم که روز وفات این خانوم روز تکریم از مادران و همسران شهدا نام‌گذاری شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، نخستین کنگره سراسری شعر ام‌البنین (س) صبح امروز با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی 13 آبان با حضور شاعران و مدعوین برگزار شد.

بنا بر این گزارش: سید احسان قاضی‌زاده هاشمی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در ابتدای این برنامه در خصوص این کنگره گفت: با استعانت از ذات اقدس الهی و ظل توجهات حضرت ولی عصر (عج) و به پیروی از منویات مقام عظمای ولایت که در جمع شاعران آیینی فرمودند:« به نظرم می‌رسد یکی از بخش‌های مهم و جذابی که می‌تواند مصیبت حضرت ابوالفضل (ع) را بیان کند، همان زبان حال مادر حضرت ابوالفضل (ع) است»، این اداره کل مصمم گردید کنگره سراسری شعر ام‌البنین(س) را با بکار‌گیری از ظرفیت و امکانات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار نماید.

وی در ادامه افزود: در این خصوص از اول دی‌ماته 1390 دبیرخانه جشنواره تشکیل شد و تا پایان مهلت ارسال آثار نیز 750 اثر به دبیر‌خانه جشنواره ارسال شد.

قاضی‌زاده هاشمی اهداف کلی این جشنواره را اینگونه بر شمرد: -توجه منویات مقام معظم رهبری در دیدار با شعرای آیینی، -زنده نگه داشتن یاد و خاطره اسطوره‌های صبر و مقاومت، -تولید و ارائه آثار فرهنگی فاخر در حوزه ادبیات عاشورایی و در آخر زنده نگه داشتن یاد مادران عاشورایی.

قاضی‌زاده در خصوص کمیته‌هالی این جشنواره گفت: جهت اجرایی نمودن و آغاز فعالیت این جشنواره، دبیر‌خانه جشنواره به همراه 7 کمیته تشکیل گردید،‌که کمیته‌ها عبارت‌اند از: اجرایی، علمی، پشتیبانی، حراست، تبلیغات و اطلاع‌رسانی، ارزیابی عملکرد همین طور‌ کنگره در 4 بخش سپید، نیمایی، کلاسیک، ترانه و سرود و بخش ویژه مادران و همسران جانباز برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کنگره گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد چنین برنامه‌هایی را به نحو احسنت برگزار کند و خوشبختانه در سال‌های اخیر بیش از پیش به این مقوله رسیدگی شده است، اگرچه کم است و باید بیشتر به آن توجه شود.

وی در ادامه افزود: معتقدم که باید به تکریم شاعران آیینی توجه شود همان‌طور که در یکی دو سال اخیر مراسم‌های خوبی برای اساتید شاعر برگزار شده است زیرا با توجه به اهمیت شعر آیینی در صحبت‌های مقام عظمای ولایت باید به برگزاری این مراسم‌ها و تجلیل از شاعران آیینی توجه شود.

حسینی گفت: یک شاعر ممتاز با استفاده از مفاهیم توحیدی، روح و جان مخاطب خود را سیراب می‌کند و شعر آیینی نیاز به دو بال احساس و معارف ناب اسلامی دارد و هر قدر شاعر اطلاعات بیشتری نسبت به معارف اسلامی داشته باشد بهتر می‌تواند شعر بسراید.

حسینی با توجه به ماندگاری اشعار محتشم کاشانی گفت: باید به این توجه شود که چرا افرادی مانند شهریار و یا محتشم کاشانی ماندگار شدند معتقدم که همه اینها به دلیل عنایت و توجه اهل‌بیت بوده است که اگر آنها عنایت کنند یک شعر ماندگار می‌شود.

 

وزیر ارشاد درخصوص تکریم از مادران شهدا در روز وفات حضرت ام‌البنین (س)گفت: باید به تکریم مادران و همسران شهدا توجه شود و من در همین جا این پیشنهاد را می‌دهم که روز وفات حضرت ام‌البنین را به نام روز تکریم از مادران و همسران شهدا نامگذاری کنیم زیرا حضرت ام‌البنین روحیه والایی داشتند و همان ولایت‌پذیری ایشان مهمترین خصوصیت حضرت ام‌البنین بوده است که با انزجار از ظالمان درس بزرگی به همه ما داده است.

برگزیدگان نخستین کنگره سراسری شعر ام‌البنین(س) به شرح زیر معرفی شدند:

محمدرضا محسنی از اصفهان/ علی سلیمانی از همدان/ حسنی محمد‌زاده از کاشان/ سودابه مهیجی از تهران/ علیرصثا رجبعلی کاشانی از تهران/ محسن کاویانی از قم/ محسن رضوانی از تهران/ کاظم بهمنی از تهران/ سیدمحمد حسینی از تهران/ احمدرصثا قدیریان از یزد/ سیده حورا موسوی از قم/ سکینه سلمانی‌نژاد از ابرکوه یزد/ سید فاطمه صداقتی نیا از یاسوج/ محمد حسین ملکیان از اصفهان

از حاشیه‌های این مراسم نیز می‌توان به شعر‌خوانی حاج محمود کریمی به سبک مداحی، شعر‌خوانی علیرضا قزوه، یوسف‌علی میرشکاک و سعید یوسف‌نیا اشاره کرد.

در انتها نیز از خانواده‌های شهدا در این مراسم تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس