با گرم تر شدن هوا بیشترمردم به دنبال آن هستند تا کولرهای خانه را آماده کنند. این درحالی است که بیشتر خانه های تهران از کولر آبی استفاده می کنند اما کولرهای گازی نیز در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، برای خرید کولرهای گازی نیاز است تا به نکات بسیاری توجه کنیم چرا که این وسایل از جمله وسایلی هستند که بسیار برق مصرف می کنند. تاکید کارشناسان برای کسانی که در تهران زندگی می کنند استفاده از کولرهای آبی به دلیل مصرف کمتر برق است اما اگر می خواهید یک کولر گازی بخرید بهتر است به چند نکته توجه کنید.

1-بدون پیش داوری به بازار بروید. همچنین پیش از آنکه یک مارک خاص را انتخاب کنید ، در مورد ویژگی ها و مشخصات فنی انواع کولر گازی اطلاعاتی کسب کنید. اگر بدون آگاهی کافی راهی بازار شوید، تنها سر در گمی برایتان حاصل می شود، پس اولین کاری که باید کرد،  کسب اطلاعات است.



2- اطلاعاتی که باید درباره یک کولر گازی داشته باشید عبارتند از : پنل (در کولرهای اسپلیت)، توان گرمایش وسرمایش کمپرسور، برق مصرفی بر حسب امپر، توان مصرفی کل برحسب وات، ابعاد کولر، وزن خالص، رده انرژی، میزان صدای کولر در هنگام کار.

3- درانتخاب نوع وقدرت یک کولر، ابعاد اتاق شما بسیار مهم است .گاهی شما برای یک اتاق کوچک کولر گازی با قدرت بالایی خریداری می کنید و بعد مجبور هستید که همیشه ان رادر حالت کم قرار دهید ویا از شدت سرمایش اذیت شوید . دران هنگام شما پول خود را دور ریخته اید.



4- كولرهاي گازي بسته به نوع آب وهوا به 3 نوع منطقه اي گرمسيري ،معتدل وسردسير تقسيم مي شوند. موقع خريد متناسب با آب وهواي محل زندگي خود كولر را انتخاب كنيد. انتخاب صحيح تا 10 درصد در كاهش هزينه هاي برق مصرفي كولر تاثير دارد.

5- استفاده از مواد ضدزنگ در کولر های اسپلیت باعث طولانی شدن عمر دستگاه و تبادل سریع گرما وسرما می شود ودر کاهش مصرف برق و راندمان نهایی تاثیر متقابل دارد .

اما همانطور که گفتیم مصرف برق کولرهای گازی زیاد است ولی می توان آن ها را با استفاده از ترفند هایی به وسایل کم مصرف تبدیل کرد و از ان ها در گرمای تابستان لذت برد.

- نصب اینورتر در کولرگازی پنجره ای باعث افزایش راندمان آنها می شود.

- نصب کندانسور کولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آنها خواهد شد.

- درصورت امکان کولر گازی را در مسیر باد نصب کنید. زیرا این کار باعث انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزاش بازده و کاهش مصرف انرژی حاصل خواهد شد.

- سعی شود محوطه پشت کولر دارای فضای مناسبی جهت گردش هوا باشد.

- درزگیری مناسب اطراف کولر، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز نمودن فیلترهای هوا و رادیاتور، تاثیر به سزایی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی دارند.

- در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستند، کاشتن یک اصله درخت در نزدیکی کولر گازی، حدود 10 تا 15 درصد کاهش مصرف انرژی الکتریکی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر اینکه کاشتن درخت در مجاورت ساختمانها باعث زیبایی و عایق سرما و گرمای ساختمان نیز می شود.

- برق مصرفی کولرهای گازی همزمان با استفاده از لامپهای کم مصرف (بدلیل تشعشع حرارتی کمتر این لامپها) به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

- تمامی کولرهای گازی دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. لذا با توجه به اینکه بهترین درجه برودت منزل در فصل تابستان بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد است، می بایست از سرد کردن بیش از حد محل سکونت خودداری کرد.

- استفاده بی مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ رشته ای و ... باعث افزایش بار گرمایی محیط می شود، که این امر زمان کار کولر گازی را جهت رسیدن به برودت مطلوب، افزایش داده و در نتیجه منجر به مصرف بیش از اندازه انرژی الکتریکی در کولر گازی خواهد شد. بنابراین کارهایی نظیرپخت و پز، اتوکشی و ... را در ساعاتی انجام دهید که گرمای هوا کمتر است.

- در تابستان معمولا سه منبع عمده گرمای ناخواسته در منزل وجود دارد، گرمای هوای خارج که از طریق سقف و دیوارهدایت می شود، گرمایی که از لامپ ها و لوازم خانگی انتشار می یابد و نور خورشید که از راه پنجره ها به داخل می تابد. با استفاده از سایبان، پرده کرکره و یا پرده پارچه ای با رنگ روشن، می توان نور خورشید را به سمت بیرون منعکس کرد.

مدل های مختلفی از کولر گازی را می توانید در کشور پیدا کنید. قیمت این اسپلیت ها و کولرهای گازی بسته به نوع و کارایی بسیار متغیر است اما این تغییرات باتوجه به نوع موتور و ضمانت هایی که دارد بین یک تا دو میلیون در نوسان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 17
  • parvinkarimi ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    4 1
    راهنمایی تون برام مفید بود متشکرم
  • مینا ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    14 11
    با سلام. لطفا اگه امکان داره جواب رو به ایمیل من بفرستید. من ده روزه کولر. گری 25000. خریدم مشکلی نداره راه آب زیر کولر بازه آب راحت از شلنگ قطره قطره بیرون میره کولرم شیب دار گذاشتم ولی در عین حال بازم آب توش زیاد جمع میشه و وقتی روشنه جزصدای روشن بودنش که طبیعیه صدای آب داخلش میاد انگار که دقیقا داخل کولر شیر آب بازه صدای آب اذیت میکنه. با توجه به اینکه هم شیب داره هم اب بیرون میره مشکل چیه !؟! نمایندگی درست جوابمو نمیده
  • معصومه ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۰
    6 3
    سلام حدودیه ماهی میشه که اسپیلت گری گرفتم وبیش ازپنج باربانمایندگی تماس گرفتم مشکل اصلی کولرم این بود بعدازنیم ساعت روشن شدن بخارزیادی باآب فراوان ازپره هایش بیرون میومد.ومن الان علتش رومیخواهم تامشکل آن رارفع کنم
  • آرمان ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    5 2
    سلام ما یه انبار3*5داریم که باید دماش حدود8+درجه سانتیگراد باشه تا موریانه و پروانه ها در اونجا رشد نکنن :| خواستم بدونم آیا کولرهای گازی میتونن این دمارو برای ما تامین کنن لطفا جوابو به این آدرس بفرستید armanrahmannezhad@gmail.com
  • hamed ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    5 11
    دلیل تولید قطرات اب در کولر گازی چیست؟
    • miad IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
      0 1
      دلیلش رطوبت هوای داخل منزل است
  • حمید ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    3 2
    درمورد ظرفیت سنجی برای خرید کولر اشتباهاتی وجود داره اگر یک کولر گازی 12000رو برای فضای 50 متری در نظر بگیرید عمر کولر شما بخاطر کارکرد دایمی کمپرسور کم میشود بقیه ظرفیت ها هم ب همین شکل است دلیل تولید آب کولر گازی (گرقتن رطوبت از محیط) مشکل جمع شدن آب در پنل 1 نصب پنل داخلی بدون شیب 2 بسته بودن راه خروج آب (در پنل داخلی)(شلنگ خروج آب)
  • مجمد غلامحسنی ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    12 3
    سلام خسته نباشیدکولرپنجره ای دارم بدون کنترل دوتا درجه داره یکی شماره از۱تا۱۰داره دومی درجه برودت سرما وفن می خواستم بفرمایید درمنطقه معتدل شمالی درجه های کولر راچگونه تنظیم کنم.باسپاس لطفا جواب را برایم ایمیل کنید.
  • اروانه ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    6 3
    سلام. تشکر از راهنمایی های بسیار مفید دوسوال داشتم اگر ممکنه جواب را ایمیل نمایید . 1: روی اسپلیت 24000 قدیمی امکان نصب اینورتر هست ؟ 2: درصورتیکه کولر دائم روی cool باشد در مصرف برق موثر است ؟
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    27 14
    ایا اسپلیتو زیاد خاموش وروشن کردن در مصرف برق تاسیر داره؟
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    14 7
    کولر گازی ما ضمن کار کردن اصلا از شلنگش اب نمی ده اگه هم بعضی مواقع بده خیلی کمه در ضمن 24000 و فضامون هم صد متری ولی انگار نه انگار که کولر گازی روشنه اصلا برودت نداره لطفا جواب بدید
  • اشا نیازی ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
    11 6
    گرمایش کولر گازی دایم کارکند مسلا سه چهار ماه, هر روز کارکند فقط در زمستان مشکلی ایجاد میکند, لطفا راهنماییم کنید
  • مینا IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
    0 0
    سلام کولرگازیمون بادخنک ميده اماکمپرسورش دایم روشنه ميخواستم بدونم مشکلی ایجادمیکنه چطورروحالت اتومات بزارم؟؟
  • احمد IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    1 0
    باسلام قبلا هم همین سوال رو دوستان پرسیدن بهتراست هرچند ساعت کولر خاموش شود یااینکه روشن باشه درجه بالاتر قرار گیرد ودایم کار کند خاموش کردن کولر باعث کاهش مصرف برق میشود یا اینکه روشن شدن مجدد بیشترمصرف میکندوتاثیری ندارد ممنون از پاسخ
  • AE ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    1 0
    سلام خسته نباشید .ما کولر پنجره ای داریم که به مدت 4 ساله که کار نکرده وامسال که جا به جا کردیم و به برق زدیم اصلا خنک نمیکنه لطفا ما را راهنمایی کنید .ممنون میشم.
  • بهرام GB ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    2 2
    ایا گذاشتن کولر اسپلیت در دمای ۲۶برای کولر ضرر داره وبه موتورش اسیب میرسونه ممنون میشم جوابمو بدید
  • RO ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    3 0
    ترموستات کولر گازی پنجره باید سر چند وچند باشه
  • امیر منصور IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
    2 0
    سلام. ایا کارکرد کولر گری ۳۰۰۰۰با تنظیم دمای ۲۸تا۳۰هزینه زیادی در مصرف برق داره ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس