کد خبر 112198
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷

مرگ فوتباليست ايتاليايي در مستطيل سبز بر اثر حمله قلبي بهانه اي است تا از مرگ هاي اخير كه طي يك سال گذشته در ورزش جهان رخ داد يادي كنيم اتفاق هايي كه هر چند ناخوشايند است ولي گه گاه بنابر طبيعت زندگي رخ مي دهد و شيريني ورزش را به تلخي مي گرايد.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، مرگي كه در دسته مرگ ورزشي هاست اختصاص به رشته خاصي ندارد با نگاهي به ليست مرگ ها متأسفانه شاهديم كه سال گذشته تعداد زيادي از ورزشكاران دركشور ما و جهان از دنيا رفته اند برخي از اين مرگ ها طبيعي و برخي ديگر نيز بر اثر حادثه رخ داده است كه از نزديكترين آن ها تا دورترين نسبت به زمان وقوع آن را پيگيري مي كنيم.

*مرگ قهرمان پرورش اندام

در اسفندماه سال گذشته كيوان گردي قهرمان 18 ساله پرورش اندام استان گيلان، اهل منطقه لوندويل آستارا، كه با تيم گيلان در مسابقات قهرماني كشور اصفهان به مقام نائب قهرماني رسيده بود در هنگام نصب پلاكارد تبريك قهرماني خويش از تير چراغ برق بالا مي رفت كه در اثر لختي سيم فشار قوي ترانس زميني برق دچار سانحه شد و بعد از دو روز در حالت اغما بودن در بيمارستان پورسيناي رشت جان سپرد كه يكي از تلخ ترين مرگ هاي سال گذشته بود.

از ديگر افرادي كه مي توان به مرگ جانسوز وي اشاره كرد منوچهر واحدي است كه در تيم هاي پايه ايران در سايپا فعاليتهاي زيادي كرده بود. وي درس 57سالگي بر اثر سرطان در گذشت از ديگر مرگ هاي تلخ ورزشي ها در ايران مي توان به مرگ دو مدير ورزشي توانمند اشاره كرد.

شهابي و اكبر گهرخاني كه در ورزش واليبال و وزنه برداري زحمات بسيار زيادي كشيده بودند. دكتر شهابي وقتي نسل طلايي دهه 50 واليبال آذربايجان را راه انداخت سكان واليبال اين خطه را به دست اكبر گهرخاني داد و خود به سراغ وزنه برداري رفت.

سفرهاي وي به رقابت ها و گردهمايي ها در بسياري از اوقات با هزينه شخصي خودش بود. ورزشگاه يادگار امام نيز با همت اكبر گهرخاني تأسيس شد. اما بيماري هر دو آن ها را درگير خود كرد تا جايي كه عيد امسال، نخستين عيد بدون دكتر اصغرشهابي و اكبر گهرخاني باشد. عيدي كه سهم زيادي از مردم كشورمان را سوگوار اين عزيزان كرد.

*مرگ جودوكار جوان

يكي از مرگ هاي غم انگيز ورزشكاران در ماه بهمن سال گذشته، در گذشت جودوكار آباداني در مسابقات دهه فجر امسال بر اثر ضربه شديد مغزي بود.

جواد رخ پور كه پس از برخورد سرش با تاتامي دوباره به مسابقه اش ادامه داد، پس از پايان رقابت به علت نامساعد بودن وضعيتش به بيمارستان گلستان اهواز منتقل شد و چند ساعت پس از جراحي جان سپرد.

اين سومين مرگ جودوكاران ايراني در نيم قرن گذشته است. از ديگر مرگ هاي سال گذشته مي توان به دو ماراتن هنك كنگ اشاره كرد كه دونده سلحشوري تنها چند متر تا خط پايان مسابقه مانده، از حال رفت و جان سپرد.

ديگر مرگ سال گذشته كه در كشورمان رخ داد، مرگ عبداله خان مجتبوي بود كه در سال 1323 بهترين فيزيك بدني را در مسابقات پرورش اندام داشت. وي در هنگامي كه زمان كشتي 15 دقيقه بود جانشين استاد بلور شد.

وي ابتدا با پيروزي بر پهلوان نامي هندوستان به شهرت رسيد ولي بر اثر شكستگي دست، مسابقات المپيك لندن سال 1948 را از دست داد. كسب نشان نقره كشتي جهان در مسابقات جام بين المللي استانبول و مدال برنز جهاني هلسينكي در سال 1951 از ديگر افتخارات وي بودند.

از ديگر مدال هاي با ارزش وي مي توان به مدال برنز المپيك فنلاند در سال 1952 اشاره كرد.

وی بعد از کناره گیری از کشتی مربی گری تیم ملی را بر عهده گرفت و 4 طلای قهرمانی کشور را در اوزان 4 و 5 کشتی آزاد و فرنگی به دست آورد تا مرگ وی یکی از بدترین اتفاقات باشد.

*خاموشی مربی تیم ملی دو و میدانی و حادثه استادیوم پورت سعید مصر

از دیگر مرگ های تلخ سال گذشته که در دی 90 اتفاق افتاد می توان به درگذشت عزیزالله میرزایی مربی اسبق تیم های ملی دو و میدانی ایران و مالزی اشاره کرد بسیاری نام او را به عنوان مربی حمید سجادی قهرمان اسبق دو و میدانی خواندند.

از اتفاقات و مرگ های عظیم که در سراسر جهان بازتاب گسترده ای داشت می توان به کشته شدن و مجروح شدن بیشتر از 1000 نفر از تماشاگران مستقر در ورزشگاه پورت سعید مصر اشاره کرد.

ماجرا از آن جایی شروع شد که هواداران تیم المصری بعد از پیروزی تیمشان بر تیم الاهلی قاهره به داخل زمین ریخته و ستاره های الاهلی و هواداران تیم قاهره را با سنگ و بطری و اسلحه گرم مصدوم، مجروح و حتی کشتند.

اگر چه فیفا کمک 250 هزاردلاری به خانواده های قربانیان کرد ولی این اتفاق یکی از خونین ترین و سوگوارانه ترین اتفاقات فوتبال در سال گذشته بود.

*مرگ داغ حاجی زرافشان

یکی از تلخ ترین و دردآورترین مرگ های سال گذشته در ورزش کشورمان، مرگ حاج اسماعیل زرافشان عکاس هنرمند و استاد کشورمان بود که جامعه ورزشی و ژورنالیستی را داغدار کرد.
حاج زر افشان، آذر ماه دوستداران آن عکس های ناب خود را برای همیشه تنها گذاشت.

از مرگ های جهانی در آذر ماه سال 90 می توان به مرگ دکتر سوکراتس کاپیتان تیم برزیل در جام جهانی 1982 اشاره کرد.
سوکزاتس بر اثر عفونت روده جان سپرد وی مدتها به شدت سیگار می کشید تا اینکه در سن 58 سالگی آخرین تصویر زندگی خود را کات کرد.

از دیگر مرگ ها که البته به یک سیاستمدار ورزشکار مربوط می شود می توان به مرگ رهبر کره شمالی اشاره کرد. مردی که در سال 1994 در یکی از مسابقات معتبر گلف جهان 18 حفره را با زدن تنها 38 ضربه پشت سر گذاشت.

*مرگ در مستطیل سبز

در آبان ماه سال 90، اتفاق بسیار غم انگیزی افتاد در جریان بازی آبفا و فولاد آلیاژی در سالن شهید پاک نژاد یزد، امیر بساوری فوتبالیست نوجوان یزدی در مقابل دیدگان پدرش جان سپرد.

در ورزش جهان نیزجو، بوکسور هفتاد و یک ساله که در المپیک 1964 در قالب یک سلحشور 20 ساله، در حالی که انگشت دست چپش به شدت صدمه دیده بود فقط با مشت های سمت راست غول آلمانی را پشت سر گذاشت و مصدومیتش را پنهان کرد.

*خداحافظی بابک معصومی

یکی از تلخ ترین ماه های سال 90، مهر ماه بود. بابک معصومی که از مدت ها قبل با سرطان خون و شیمی درمانی دست و پنجه نرم می کرد جان به جان آفرین تسلیم کرد.

از دیگر مرگ های جهانی که در مهر ماه رخ داد مرگ ذیاب عوانه، ستاره تیم فوتبال امارات بود.

عوانه در حالی که همراه برادرش در جاده از تمرین تیم ملی باز می گشت در راه العین به ابوظبی با یک تریلی تصادف کرد. وی در آن زمان در حال مکالمه با تلفن همراه بوده است.

ذیاب عوانه همان بازیکنی بود که در بازی تیمش با لبنان در حالی که با نتیجه 2-5 جلوست روی نقطه پنالتی ضربه پشت پا به نوعی دروازه بان لبنان را تحقیر کرد.

عوانه 12 بازی برای تیم زیر 17 سال نوجوانان امارات انجام داد و در 14 سالگی با دریافت عنوان پدیده تیم ملی جوانان امارات در جام جهانی مصر درهای تیم ملی بزرگسالان را به سور خود گشود. ماه مرداد سال 90 را می توان به نوعی حمله قلبی قلمداد کرد.

آندروپازاگلی دروازه بان سابق تیم میلان دچار حمله قلبی شد نائوکی ماتسودا دفاع ملی پوش یوکوهاما نیز وقتی در جریان تمرين تيمش به خودش فشار زيادي آورد دچار حمله قلبي شد و پس از 4 روز جان سپرد.
از ديگر مرگ هايي كه در اين ماه رخ داد مرگ ليلا اسفندياري قهرمان كوهنوردي كشور بود.

*مغلوب شدن قوي ترين مرد جهان

در تيرماه 90 خبر تلخي همگان را شوكه كرد مرگ روح الله داداشي آن هم توسط نوجوان 17 ساله به تيتر نخست روزنامه ها تبديل شد.

از ديگر مرگ ها در اين ماه مي توان به درگذشت رضا كريم پور قهرمان تيراندازي ايران اشاره كرد، وي در حين كوهنوردي تفريحي در سمنان دچار سانحه شد وي 5 سال عضو تيم ملي تيراندازي بود.

از ديگر مرگ هاي دلخراش در آن روزهاي سال مي توان به مرگ زهرا فرجي ذخيره جوان تيم ملي قايقراني ايران اشاره كرد.
وي كه به همراه دوستش براي انجام تمرين با جت اسكي بدون جليقه و دستبند ايمني به آب هاي اروميه رفت غرق شد تا يكي از دردناك ترين مرگ هاي ورزشي در كشور را رقم بزند.

از ديگر مرگ هاي جهاني در تير90 مي توان به مرگ ولاديميرپت تاي داور معروف روسي در كنار 43 مسافر ديگر هواپيمايي در نزديكي فرودگاه پتروزاودسك اشاره كرد كه بر اثر يك سانحه هوايي جان سپرد.

* مرگ ديتر اكشتاين، سلطان دريبل

مرگ تلخ جهاني كه در ماه خرداد 90 رخ داد مرگ ديتر اكشتاين بود، وي ستاره سابق تيم ملي آلمان بود و به سلطان دريبل معروف شد.
ابتلا به سرطان پروستات در 37 سالگي شروع جنگ او با مرگ بود تا اينكه در 46 سالگي جان سپرد.

از ديگر مرگ هاي جهاني در اين ماه مي توان به خودكشي جيونگ جونك كوان اشاره كرد. وي پس از متهم شدن به تباني خودكشي كرد.

* مرگ كوهنورد كرماني

در ارديبهشت ماه 90 نيز شعار زيادي از مرگ هاي غم انگيز رخ داد.

كوهنورد 25 ساله كرماني كه سوابق زيادي در صعود به قلل بالاي 7 هزار متري دنيا داشت پس از حضور در كاتماندو و صعود به كمپ اصلي در معيت كوهنوردان زنجاني تا كمپ سوم رفت اما از صعود با زمان و به علت كمبود اكسيژن جانش را از دست داد.

در اين ماه همچنين خودكشي زننده سريع ترين گل تاريخ در ثانيه دوم بازي بود، وي خود را از طبقه 36 يك برج در هنك كنگ پرتاب كرد.
از ديگر مرگ هاي جهاني كه در اين ماه رخ داد مي توان به مرگ مرد شماره يك گلف جهان يعني سوريانو باسيتروس معروف به سوتا اشاره كرد.

از ديگر مرگ هاي وطني در اين ماه مي توان به مرگ حامد بشيرزاده دوچرخه سوار خراساني اشاره كرد وي در حين تمرين در جاده تصادف كرد و جان سپرد.

* مرگ برادر سرمربي پرسپوليس

در ابتدايي ترين ماه سال 90 مرگ برادر حميد استيلي از جمله وقايع تلخي بود كه جامعه فوتبال را عزادار كرد.

مرگ جهاني اين ماه نيز مرگ مدافع تيم ملي نيجريه بود اولوبايو آدمفي در يك سانحه رانندگي در يونان كشته شد، وي كه 25 سال سن داشت در جاده نتوانسته بود كنترل اتومبيل خود را حفظ كند و بر اثر سانحه تصادف جان سپرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید ناظمی ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    کار غلطی که ورزشکاران میکنند آنست که تخم مرغ میخورند به خیال اینکه تخم مرغ برای ورزش مفید است. کار غلطی که مربی میکند آنست که مصرف آملیت تخم مرغ یا تخم مرغ خام را تبلیغ میکند به خیال اینکه این ماده خطرناک موجب تقویت عضلات میشود. اما تخم مرغ، موجب تضعیف کبد و تخریب قلب میشود. هیچ پزشکی نمیپذیرد که بر ضد تخم مرغ حرف بزند. کسانی که تخم مرغ را به بهانه ورزش یا غیر آن، به مقدار زیاد میخورند، به زودی با کبد ضعیف و سکته قلبی مواجه میشوند. اگر ورزشکار هستید و میخواهید سالم بمانید باید ورزش را با غذای گیاهی انجام بدهید. از مصرف گوشت جانور و تخم مرغ به طور جدی و همیشگی، پرهیز نمایید. هر بار که شخصی میگوید قلب من مشکل دارد یا سکته زدم، از او بپرسید چه میخورد و او میگوید تخم مرغ میخورم. آنوقت از او بخواهید که هرگز تخم مرغ را نخورد وگرنه زنده نخواهد ماند. تخم مرغ، یک نطفه است و پروتئین گندیده و مرده و خطرناکی محسوب میشود. به جای آن میتوانید گندم بخورید که به صورت نان در مغازهها فروش میرود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس