دکتر کوشکی نمایه

چین برای اینکه بتواند قدرت اول اقتصادی دنیا شود و روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت و گاز تضمینی بدون مزاحمت برداشت کند، نگاهش به سمت حوزه خلیج فارس است.

سرویس سیاست مشرق - دکتر محمد صادق کوشکی تحلیلگر مسائل سیاسی درباره توافقنامه ایران و چین گفت: چینی‌ها علاقه و نیازمندی بیشتری نسبت به برقراری روابط عمیق و دوستانه با ایران دارند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که چین یک بازار گسترده جهانی دارد و با اکثر کشورهای دنیا رابطه اقتصادی دارد چرا حاضر شده نگاه ویژه‌ای به توافقات اقتصادی با ایران داشته باشد،تشریح کرد: واقعیت این است که چینی‌ها خیز خودشان را برای تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی، سیاسی و نظامی جهان برداشته‌اند و همه لوازم موجود را آماده می‌کنند و هر گام را با آهستگی و تدریجی طی می‌کنند و در طی این مسیر با حوصله و هوشمندانه حرکت می‌کنند. برآورد چینی‌ها این است که از سال ۲۰۳۰ میلادی به بعد، آنها دوسوم کشورشان را وارد مدار توسعه صنعتی و اقتصادی کرده‌اند و به همین خاطر تولیدات و مصرفشان با شیب تندی در حال افزایش پیدا کردن است.

از محمد صادق کوشکی بیشتر بخوانید:

حزب الله پرچمدار انقلاب اسلامی در غرب آسیاست/ صهیونیست‌ها به دنبال خلع سلاح علمداران انقلاب در لبنان هستند

این تحلیل‌گر سیاسی و استاد دانشگاه در ادامه گفت : به تعبیر دقیق‌تر چینی‌ها روزی ۸ میلیون بشکه نفت و گاز، میعانات نفتی و گازی وارادت دارند. محاسبه‌ چینی‌ها این است که در سال ۲۰۳۰ میلادی این مقدار به روزی سی میلیون بشکه افزایش پیدا می‌کند و در ده سال آینده روزانه سی میلیون بشکه نفت و گاز نیاز دارند. آن‌ها برای اینکه بتوانند به عنوان قدرت اقتصادی جهان  کشورشان را اداره کنند و بازارهای جهانی را بتوانند پوشش بدهند، به چنین همکاری راهبردی مشترکی نیاز دارند.

با توجه به وضعیت مخازن انرژی در جهان، تنها حوزه نفت و گازی که در ۲۰۳۰ به اوج تولید می‌رسد حوزه تولید خلیج فارس است.  حوزه‌های تولید کننده نفت در دریای برنت (دریای شمال) نروژ و انگلیس پس از ۲۰۳۰ تولید آن‌ها افت می‌کند. الان در این منطقه روزی ۷ میلیون بشکه نفت تولید می‌شود اما در سال ۲۰۳۰ تولید این منطقه نفتی به ۴ میلیون بشکه خواهد رسید. حوزه نفتی جنوب شرق آسیا (اندونزی) از قله تولید خارج می‌شود، تولید نفت غرب آفریقا، حوزه نیجریه افت خواهد کرد، حتی نفت خلیج مکزیک - ونزوئلا نیز کاهش محسوسی پیدا خواهد کرد، اما حوزه نفتی خلیج فارس از سال ۲۰۳۰ به بعد به قله تولید خواهد رسید. با توجه به اینکه مخازن بسیار زیادی از نفت و گاز در خلیج فارس کشف نشده‌اند یا اگر کشف شده‌اند، استخراج نشده‌اند. الان خلیج فارس ۲۴ درصد نفت و گاز دنیا را تولید می‌کند. اما از سال ۲۰۳۰ به بعد ۶۵ درصد نفت و گاز دنیا را تولید خواهد کرد.چین برای اینکه بتواند قدرت اول اقتصادی دنیا شود و روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت و گاز تضمینی بدون مزاحمت برداشت کند، نگاهش به سمت حوزه خلیج فارس است.

اما از طرف دیگر آمریکایی‌ها با علم به این موضوع، تسلط خودشان را در خلیج فارس توسعه و پایگاه‌های نظامی‌ خود را افزایش می‌دهند  تا بتوانند خلیج فارس را در مشت خودشان داشته باشندتا از سال ۲۰۳۰ میلادی به بعد به چین فشار بیاورند و از خلیج فارس به عنوان اهرم کنترل چین استفاده کنند.

آمریکایی‌ها با توجه به موقعیتشان می‌دانند، جای خودشان را به چین واگذار می‌کنند و برتری خودشان را از دست می‌دهند، اما نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. مهمترین اهرمی که آن‌ها حس می‌کنند در اختیار دارند برای اینکه بتوانند چین را کنترل و به آن‌ها فشار بیاورند، تسلط بر خلیج فارس است.

این تسلط در سال‌های اخیر دچار چالش شده است. یعنی هر چقدر آمریکایی‌ها توانسته‌اند در ساحل عربی خلیج فارس، کویت، عربستان، امارات، قطر، عمان و ... در این سواحل پایگاه‌هایشان را توسعه می‌دهند، شمال خلیج فارس، از میانه به بالا، با توجه به اقتدار دریایی جمهوری اسلامی، در کنترل نیروهای نظامی ماست. یعنی آمریکایی‌ها مجبور شدند، به جنوب خلیج فارس بسنده کنند، سمتی که کشورهای عربی هستند و با قدرت و سرعت، پایگاه‌ها و حضورشان را در جنوب خلیج فارس افزایش می‌دهند. این موضوع با افزایش قدرت دریایی جمهوری اسلامی همزمان شده است و اینکه ایران مرزهای رسمی خودش را با توجه جزایزی که دارد تا میانه خلیج فارس کنترل می‌کنند.

آمریکایی‌ها تلاش دارند از خلیج فارس به عنوان اهرم فشار علیه چین استفاده کنند و چین را مهار کنند در آینده‌ای که چین دیگر قدرت اول اقتصادی دنیا به صورت قطعی خواهد بود و از طریق به چین فشار بیاورند اما حضور و تسلط جمهوری اسلامی در سهم خودش در خلیج فارس مهمترین نقطه امید و اتکای چین است.

چینی‌ها برای اینکه بتوانند نیاز خودشان را از خلیج فارس برطرف کنند، یک نقطه امیدی نیاز دارند. جنوب خلیج فارس کامل در دست آمریکایی‌هاست و به همین خاطر آن‌ها به دنبال این هستند بتوانند با همکاری با ایران نیاز خودشان را از طریق خلیج فارس مرتفع کنند. جنوب خلیج فارس کشورهای کم قدرت و ضعیفی هستند و آمریکا آن‌ها را به پایگاه خودش تبدیل کرده، اما در شمال خلیج فارس تنها یک کشور وجود دارد که از اروند رود تا نای‌بند خلیج گواتر، بیش از سه هزار کیلومتر ساحل در اختیار جمهوری اسلامی هست و از این محدوده حدود دو هزار کیلومتر ساحل خلیج فارس و جزایز آن است که کامل در کنترل جمهوری اسلامی است.

چینی‌ها می‌دانند که این امکان را ندارند که ایران را به پایگاه تبدیل کنند، چون ایران کشور بزرگ و قدرتمندی است و اعتقاداتش اجازه این کار را نخواهد داد و نمی‌توانند مثل آمریکا کشورهای میکروسکوپی خلیج فارس را به پایگاه تبدیل کرده  و نمی‌توانند چنین کاری را با ایران بکنند. پس ناگزیر شدند که تبدیل شوند به شریک راهبردی ایران و به یک همکاری ایران، در عرصه‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی و ... . چینی‌ها نیازمند همکاری با ایران هستند تا بتوانند از طریق تسلط ایران بر خلیج فارس نیازهای خودشان را از طریق منابع نفتی و گازی خلیج فارس برداشت کنند و اجازه ندهند که آمریکا به آنان فشار بیاورد.

در چنین فضایی عملا این امتیاز را در کل دنیا فقط ایران دارد. چینی‌ها می‌توانند با همه دنیا تجارت کنند و اجناس خودشان را بفروشند و به ایران به عنوان بازار فروش نیازی ندارند و می‌دانند که ایران اشتهای بزرگی دارد که خودش به تولید کننده و صادر کننده تبدیل شود.

به همین خاطر اگر بخواهیم این همکاری دوجانبه را اینگونه تحلیل کنیم که چینی‌ها می‌خواهند ایران را به بازار خودشان تبدیل کنند، می‌دانند که سلیقه ما چنین نیست. ما دنبال این هستیم که خودمان مولد و تولید کننده باشیم. این وسط چینی‌های به این نتیجه رسیدند که مثل گذشته فقط به ایران جنس بفروشند، بیایند و با ایران وارد شراکت استراتژیک شوند تا از این طریق بتوانند از امکانات نفتی و گازی خلیج فارس در سال ۲۰۳۰ به بعد استفاده کنند. خوشبختانه جمهوری اسلامی نیز چنین افق استراتژیک و راهبردی را دنبال می‌کند. یعنی درتوافق جدید هم ما علاقه‌مند به یک رابطه راهبردی با چین هستیم و هم چین نیازمند ماست.

آنچه این قرار داد و تفاهم را متفاوت می‌کند، این است که چین موضع استکباری و برتر ندارد. اینجا چین نمی‌تواند چیزی را به ما دیکته کند چون خودش نیز نیازمند این رابطه است و نیاز او به این رابطه بیش از نیاز ما به این رابطه است. هر دو طرف به این موضوع واقف هستند و از برهه زمانی به بعد ما می‌توانیم با چین رابطه متوزان داشته باشیم و هم ما سود ببریم و منافع خودمان را کسب کنیم و هم طرف چینی. از سوی دیگر ما امتیاز اضافه‌تری به چین نخواهیم داد و آن‌ها هم حدود خودشان را می‌دانند. اینکه چینی‌ها حاضر شدند بیایند در سال گذشته با رهبری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان رزمایش انجام بدهند، در همین شکل و ابعاد می‌خواهند این رابطه را با ما ادامه بدهند و نتیجه آن این است که از این فرصت استفاده خوبی کنیم و ماهم خیز خودمان را برای تبدیل شدن به قطب منطقه‌ای غرب آسی انجام بدهیم. برخی نگرانند که ما به بازار مصرف کالاهای چینی بشویم، ما از نیازهای چین استفاده کنیم و از توان‌مندیهای این کشور به تبدیل کشورمان به یک قطب صنعتی، سیاسی و نظامی در غرب آسیا استفاده کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    15 8
    قرارداد 60 میلیارد دلاری چین و عربستان چیز دیگری می گوید
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      15 5
      22:37 بالاخره تصمیمتونو بگیرین، قرارداد با چین خوبه یا بد؟؟ نکنه برای ایران بده برای بقیه خوب؟؟!!!
    • ناشناس IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      1 3
      قرارداد 600 میلیارد دلاری چین با ایران چی رو میرسونه بهت؟ :))))
    • سروش IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      3 4
      قرارداد 60 میلیارد دلاری با عربستان کوتاه مدت هست و نیازهای امروز چین را مرتفع میکند نه نیازهای فردای آنرا چین برای بلند مدت نیاز به یک شریک و رفیق در منطقه دارد نه یک دست نشانده که هروقت خواستند منابع چین را قطع کنند.
    • مهدی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      2 2
      سلام. طبق قانون اساسی ایران هیچکدام ازقراردهایی که بین کشورها منعقد میشود ذاتا نمیتونن استعماری باشن. لذا بیاییم به تصمیم نظام احترام بزاریم وازاقایی دلار بکاهیم. توافق راهبردی باتوافقهایی ازجنس برجام نیستند که ضمن قبول تکنیک ماشه یعنی هراعتراض به عدم عملکرد وفق توافقنامه چماقی یاچخماقی برعلیه ایران بالارفته وگلنگدن میکشن وتوی سرما میزنن این توافق باچین بعداز پذیرش امیدواربه ان هستیم چون تصمیم کل نظام هست ودرراس ان سیدی که درکنه تصمیمات راهبردی ایشان درمقابله ودرموازات باهرتصمیم وتوافق راهبردی بادشمن ودوست واحتمال دشمن شدن دوست وجود دارد که ازجنس ذوالفقار جدشان امام علی. ع. است وازطرفی نیازچین علاوه برنفت ایران ساختن زیرساختی بنام جاده ابریشم که فقط درامد حاصل ازترانزیت دوجانبه کالا به غرب وجنوب شرق وشمال وجنوب جهان وتبدیل جزایر ایرانی به گردشگری رااگرمدنظرقراربدین ومحکمکاریها وتضمینهایکه دران وجود دارد وازاین نظر اطمینان خاطر باوجود عدم رویت مفاد این توافق راهبردی واطلاع ازجزعیات ان به هرایرانی ایران دوست و حتی معترض میتوان باقدرت داد تنها به معامله طلا بابنزین که اول طلا راگرفتیم وبعد کشتیها حرکت کردند اگرنگاه کوتاهی بیندازیم ازطرف دیگر به شروط نه گانه ایشان دربرجام که لیبرالها به ان نتونستن عمل کنن نگاهی گزرا بیندازیم تمام تضمینات لازم دران بوضوح وشفاف به چشم میخورد فرضا همین دادن کیک زرد به انها ایا نمیشد به کشورثالثی برده شود وفرضا بانظارت سازمانهای بین المللی خصوصا خود اژانس معامله صورت گرفته ومعوض ان پول ویاهرنوع مواد هم جنس مورد نیاز اخذگردد نه اینکه انگلستان انها را به یغما ببرد و ما دنبال ان دوندگی کنیم خوب این میشود نتیجه عمل نکردن به یکی ازشروط واما توجه به کشتی حامل مواد نفتی به سوریه که توسط انگلستان به اسارت انها رفت که توسط مردانی انقلابی مقابله به مثل درخلیج فارس صورت گرفت وباعث ازاد سازی کشتی بزرگ ماشد که مدتها راس اخبار جهان بود باتوجه به این درایتها باید بدون توجه به شایعات بی اساس برای ابادانی کشورورهبر مقتدرودلسوزان دست به دعابرداریم.
  • محمد IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    23 23
    شمایی که برای قدرت گرفتن چین داری از منابع مملکت ایران مایه میزاری اسمت چیه? اون بنده خدا آرزوش این بود که ایران ابرقدرت بشه،اون کجا و شما کجایید. مستعمره شدن هیچ چیز عجیبی نیست،همین اتفاقات را استعمار می گویند. چهل سال تحملتون کردیم ولی وقاحت رو از حد گذروندین شما نصر من الله و فتح قریب ، اخویا
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      13 15
      22:50 میگم هوای آلبانی گرم شده داغ کردی پیری؟؟! قرارداد با کشور جمهوری خلق چین که در آیندهٔ نزدیک قدرت اول اقتصادی جهان خواهد بود خیلی هم عالی و بجاست البته معنیش هم اینه که تحریم های اربابتون اثرش کم خواهد شد و شماها خواب تغبیر نظام و برگشت به ایران رو خواهید دید. همونجا تو تیرانا برو یه قبر دست دویی چیزی برا خودت دست وپا کن که زیاد وقت نداری!!!!
    • SG ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      6 8
      حتما اون به اصطلاح بنده خدا در مسیر ابرقدرت شدن ایران کاپیتولاسیون رو قبول کرد و بحرین رو شوهر داد ؟! بابا وقاحت هم حدی داره !
    • ناشناس IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      3 5
      همین که شما داری میگی منابع مملکت رو به باد میدی مشخصه خیلی از توافق سود آور با چین سرخورده هستی :)) شما وقتی برجام امضا شد تو خیابون نمیرقصیدی احیانا؟ اون بنده خدا هم باید ذکر کنین کیه. اگه قبل انقلاب و شاه رو میگی که مرد و تمام شد رفت خدا لعنتش کنه که همه چیزمون الان در اختیار امریکا بود و شده بودیم لیبی و عربستان و این جور چیزی . البته اگه حضرات غربگدا و منافق و خودباخته ای که با رای شما اومدن روی کار کشور رو به سمت ویرانی نمیبردند الان ماهم به پای امثال شما نمیسوختیم.
  • SE ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    25 9
    کشورهای غربی که هزاران میلیارد در چین سرمایه گذاری کرده و تولید محصولات هایتک خود را به چین منتقل کرده و کارگران خود را بیکار کرده و نیازمند کارخانجات و کارگران چینی شده اند خیانت نکرده اند اما ایران که برعکس امتیاز بیش از 400 میلیارد دلار سرمایه چین برای توسعه زیرساختها و صنایع تولیدی در ایران را بدست آورده است خیانت به کشور مجسوب میشود. عجب ببو گلابی هاییباید باشیم بعضی از ما مردم که اراجیف یک مشت خائن بالفطره و غربخدا را باور کنیم
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      11 14
      خودت داری جواب خودتو میدهی!کشورهای غربی که بخاطر ارزانی کارگر در(چین)سرمایه گذاری کردند،نه اینکه چینیها با کالا ها وپروزه های افتضاشون بیایند درکشور دیگه(مثل ایران)سرمایه گذاری نه-ایران را غارت،نابود وبدهکار کنند!نمونه وتحربه اشکارشون-خودرو قطعات بنجول چینی به اسم ایرلنی وچینی که میلیونها ایرانی را به کشتن ومعلولیت وخسارات جانی ومالی کشاند که حالا حالا ایران ولیرانی باید ااوانشو پس بده وامتیازات خزر وخلیج فارس را بهشون بده
    • SE ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      7 4
      پیشرفته ترین محصولات هم درچین تولید میشه برای نمونه تمام تولیدات اپل و حتی قطعات خودرو و سایر تجهیزات صنعتی ولی اگر تاجر ایرانی ارزانترین را که بی کیفیت است را سفارش میدهد و وارد بازار ایران میکنه تقصیر صنعتگر چینی نیست آن خیانت و سود جویی تاجر ایرانی است
  • مصطفی IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    10 7
    رابطه ما با چین، رابطه شیر و اژدها است
    • کوروش IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      3 4
      نه!یه سری قسمتهای تاریخ .... شما بگو ریشه نام "شین"چیه؟! خود این کلمه میشه همون ترکیبی که گفتین. وای اگه تاریخ رو براساس ذوالقرنین بودن از روی تاریخ غربی بخونید چه بلایی سر تاریخ آوردن. چون از دریای سفید تا چین میشه یه چیز دیگه!!!کلا غرب تاریخ ایران زمین رو تحریف کرده؛دقت کنید خطاب چی میگه؟!ایران.زمین و به کنام شیران امروز گفته میشه سر زمین!!!! ای خدایاالله هرچی خودت میدونی همون.
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    12 15
    چین وقتی بیاد دیگه بیرون نخواهد رفت محاله بتونین بیرونشون کنین پس نگین ۲۵ ساله
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      3 5
      23:09 اتفاقأ آمریکا اگه پاشو بزاره جایی دیگه گورشو گم نمیکنه مگه بصورت افقی نمونش ویتنام (افقی) ولی ژاپن، کرهٔ جنوبی، آلمان، عراق، افغانستان.... در صورتی که برای مثال روسیه از تمام کشورهای بلوک شرق و افغانستان تا نفر آخر خارج شده، چین هم بجز هنگ کنگ و تایوان که جزو خاک خودش بوده وبه انگلیس و اینها اجاره داده بوده از کجا نرفته بیرون؟ هرچی دهنت میاد میگی؟
  • GB ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    4 19
    چه اشکالی داره با بصیرت چین رو بکنیم جمهوری اسلامی چین؟! حالا ما بشیم مستعمره اصلا عوضش اسلام رو صادر کردیم
  • CA ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    14 14
    الان حمایت از کمونیسم مد هست شما درست می گویید؛کمونیسم به مراتب، فاضلابتر،خطرناکتر و وحشی تر از غربیسم و استعمارش هست. وقتی که به تمامیت ارضی ،استقلال و منافع ملی مملکت ضربه های جبران ناپذیری وارد شد تاریخ برای همیشه شما را به ننگ و ذلت ابدی یاد خواهد کرد. اصلاح طلبان و اصولگرایان دو لبه تیز قیچی اند بر بدن زخم خورده ایران. یک دوره شعار نه شرقی با غربی و دوره دیگر سینه چاک با شرقی نه غربی؛ و دریغ از یک جو فهم و شعور سیاسی و معنوی برای توکل بخدا، روی پای خود ایستادن و میهن خویش را بدست خویش آباد کردن و کنار گذاشتن احزاب جانوری گوناگون مدل شرقی و غربی به نیت استحمار مردم و در عمل رانت و دزدیهای گستره درون حزبی و پر کردن جیب خودیها با غارت بیت المال.
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      2 5
      23:42 هرچی میخوای خزئبلات بباف، من یکی که طرفدار پرو پا قرص همکاری استراتژیک اقتصادی، نظامی و.. با شرق هستم و دلیل اصلیش اینه که دشمن قسم خوردهٔ ما یعنی رژیم تروریست امریکا و عمله های داخلی و خارجیش مثل خود شما با این همکاری مخالفت شدید دارن که نشون دهندهٔ راه درسته!! هر سمتی که یانکی یا غربگدا نشونتون داد 180 درجه خلافشو برین حتما به مقصد خواهید رسید!!!!
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    13 14
    پس کی میخواهید چینیها رو بشناسید!؟چینیها انکلیسی را بخوبی یاد گرفتند وتقلید ازغربیها را بخوبی میمون کپی برداری کردند هم غربیها درچین سرمایه گذاری کردند وهم چینیها بخاطر کارگر ارزانشان برای غربیها نوکری میکنند-تاچندسال دیگه(این بخش را نمیگوئیم چون حکومت اخوندی نادانی وفساد وجنایت ...ازش سواستفاده میکند)...
    • SE ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      5 7
      در فاضلاب لیبرالیسم به جان باورها و افکارت بوی تعفن پوسیدگی حاکم شده
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      3 3
      23:51 میگم کم کم اون پاس آمریکاییت به درد استفاده به جای دستمال توالت میخوره! میفهمم چه احساسی داری و از جلز ولزت معلومه ولی خوب این دفعه رو باختین!! حالا عین بچهٔ خوب برو سرکارت تو مک دونالد همبرگر سرخ کن و به متخصصین کشور جمهوری خلق چین کاری نداشته باش!!!
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 5
    ایشالا که این راه درست داره طی میشه - هر که هم هر چی م خواد حسادت کنه به درک - !!!!!!!!!!! فقط تو رو خدا مواظب باشید طوری بنویسید که مثل گاز ترکیه سرمون نیاد !!!!!! مثل برجام و خیلی چیزهای دیگه !!!!!!!!!!!!!!! به روز بفروشید - به قیمت 25 سال دیگه بفروشید . قرارداد دقیق و با تفسیر دقیق بنویسید - بالاخره همه انسان ها آفریده خداوند هستند و چینی ها هم مستثنی نیستند و خداوند دو ملت را موفق و سربلند کند . واقعا در خصوص جماعت مخالف قرارداد میان دو کشور هیچ انتقاد صحیحی برداشت نمیشه و هیچ توجهی هم به این جماعت نکنید . فقط مواظب باشید طوری باشه که این جماعت در 25 سال آینده مدعی و طلبکار نشن ....
  • @حافظ@ IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 8
    ارتباط با اقتصاد اول دنیا که چین باشه هم اثر تحریمهای غرب را خنثی میکند و هم توافق برد برد به معنای واقعی میباشد نه مثل برد برد برجام بد فرجام! تنها دشمنان و نادانان از این توافق ناراضی هستند.دشمن که معلومه چرا ناراحته اما برخی بدون اطلاع در جنگ روانی دشمنان ایران عزیز گرفتار میشن
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    7 2
    مغز بعضیا کوچیکه. شاه عباس زورش به پرتغالیها نمی رسید از انگلیس که داشت قدرت جهانی میشد کمک گرفت. اما مگه بعدا انگلیسی‌ها بیرون رفتن از منطقه؟ آمریکا که اومد زورش به انگلیس چربید. کشورهای منطقه شدن نوچه های ابرقدرت جدید. حالا اگه قراره چین جایگزین بشه، یکی میشه بدتر از اونا.
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      1 5
      01:26 آقای مغز بزرگ، زمان امضای ننگنامهٔ برجام هم از همین تحلیل‌ها میکردی یا اون موقع داشتی با یه دلاری تو خیابون قر میدادی؟؟!! همه سر قرارداد با غرب خفه خون مرگ میگیرن بعد الان میان تحلیلگر میشن!!!
  • US ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    4 4
    تا وقتی تمام نیروهای وابسته به خارج حذف نشوند ایران آباد نخواهد شد
  • CA ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 6
    هر کاری که بشه انجام داد غربی ها رو از غرب آسیا انداخت بیرون بایستی انجام بدیم اجازه ندیم یک پیچ و مهره توی این منطقه بفروشند و چنان بلایی سرشون بیاریم که خودشون کورشون رو گم کنند برند بیرون وگرنه مثل عین الاسد موشک میخوره تو سرشون. ضربه خفیف مغزی میشند!!! حروم زاده‌ لیبرال غرب آسیا بزودی برات به جهنم تبدیل خواهد شد.
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 3
    ایزان کشوز میکروسکوپی نیست ولی چین کشور وجمعیت غولی دارد که حتی درحال بلعیدن هند است که اگر هند غرب را نداشت تاحالانصف هند را بلعیده بودند(ظرف کمتر ازیک روز واعزام نیروی نظامی ادعای مالکیت بخشهای ازهندرا کرد
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 2
    روسیه وچین اصلا مال غربیهاست که بعنوان ابرقدرت مترسکشون درشرق-برای همین با باز شدن بیشتر پای روسیه وچین عملااستقلال ایران دردام روسیه وچین بطور مستقیم ودردام غربیها بطرو غیرمستقیم قرار میگیره-مثل سوریه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 1
    روسیه وچین اصلا مال غربیهاست که بعنوان ابرقدرت مترسکشون کردن درشرق-برای همین با باز شدن بیشتر پای روسیه وچین عملااستقلال ایران دردام روسیه وچین بطور مستقیم ودردام غربیها بطورغیرمستقیم قرار میگیره-مثل سوریه که دیکه کی جرات میکنه به روسیه بگه بالای چشمت ابرو
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 5
    چین برای اینکه بتواند قدرت اول اقتصادی دنیا شود و روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت و گاز تضمینی بدون مزاحمت برداشت کند، نگاهش به سمت حوزه خلیج فارس است. که حکومت جمهوری اسلامی ایران طبق همیشه نفت و گاز مجانی در اختیار این کشور قرار خواهد داد تا بیشتر حکومت کند .
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 2
    درباره نفت براورداتون و حدسیاتتون کاملا اشتباست شاید ما تا سال ۲۰۳۰ این ک شما میگید باشیم ولی بابت بقیه حوزه ها تخمینتون اشتباست و ممکن کشوری ذخایر بیشتری داشته باشه ولی مهم تولید اون ذخایر.در ضمن تا سال ۲۰۳۰ خیلی از کشورها استفاده از فاز تولیدات زیرزمینی بسیار کم کردن.کشوری مثل چین البته ک باید جاخوش کنه تو ایران.ب این نمیگن روابط دوستانه.مهم سودی ک از این روابط گیر ایران میاد ک درمقابل منفعت چینیها سود ایران خیلی ناچیز بحساب میاد
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    4 1
    به چینیهای بنجول ساز،کپی سازومیمون غربیهاکه قبل ازانقلاب ازایران گدایی میکردند، بها ندهیدیادتون رفته خودروهای بنجول چینی وایرانی هنوز درحال کشتار مردم هستندوچینیها درعسلویه... وخلیج فارس چیکارمیکنندوهنوز درحال غارت خلیج فارس وهزینه های هنگفت بی کیفیتیها، خرابکاری رودستمون گذاشتندکه حالاحالا تاوان خسارات مالی وجانی بایدبدهیم!؟ -پس فقط حق داریدازبالا به پائین به چینیها نگاه کنیدوسرمایه بی ارزش چینیها که ارزش پولشان یک پنجم غربیهاست ونقشه های کپی شده ازغربیهابرای پروژه های که میخواهنددرایران اجرا کنندرا(اونهم نقشه های افتضا،دستکاری شده،ناقص و پراز اشتباهشون به شرطی که اصلاح کنندونخواهند به این بهانه هزینه کنیم که هی بیایند وبروند)توافق کنید-پس درقراردادها بایدقیدشود((سرمایه بی ارزش،کالاهای لازم کپی غربی با استانداردغربی ونقشه های اجرایی دقیق پروژها)آزاد، ولی(نیروهای مسلح، فنی،مهندسی وکارگری چینی)ممنوع،مگر(صاحب اصلی نقشه ها وتکنولوژیها)که غربیها هستند بخواهند بیایند))
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 1
    داداش داری اشتباه میزنی. دنیا داره به سمت انرژی های تجدیدپذیر میره تا اون زمان هم نفت و گاز شیل نمیذاره آب خوش از گلوی کشورهای نفت خیز پائین بره. یه جستجو بکنید در مورد مثلا ذخایر شیل آرژانتین. در ضمن انقلاب صنعتی نسل ۴ و ۵ مصرف انرژی رو به شدت کاهش میده‌. همین انقلاب های صنعتی نیاز به حمالهای ارزان چینی رو به حداقل میرسونه و ازین به بعد حکومت چین باید به فکر شکم این حمالها باشه. تازه شرکتهای غربی دارن از چین خارج میشن.
  • سعید IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 0
    از صحبت ها ت سایت ها و اجتماعات میشه دو قطبی شدن ایران سر شرق و غرب را دید این از اینکه با غرب بری یا با شرق خطرناکتر هست، فقط نباید بخاطر رو کم کردن غرب بریم؟ بغل شرق ممکنه محاسبات غلط شه بعد دیگه هیچی ضمن اینکه انرژی تجدید پذیر تو چین خیلی دارد پیشرفت میکنه بعید به این اعداد در سال ۲۰۳۰ نیاز داشته باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس