فخر رئیس دولت اصلاحات که جنبش سیاسی شما زاییده تفکرات آفتابِ یزدی ایشان است، آنچه به عنوان سمبل تبادل تمدنی به پاپ ژآن پل دوم عرضه می‌دارد، سریالی است که با ناز شصت حاج فرج تولید شد.

گروه فرهنگی مشرق - سید علیرضا کریمی سردبیر روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله اصلی این روزنامه در تاریخ بیست سوم فروردین  آورده است که " آثار مرحوم فرج الله سلحشور چنگی به دل نمی زد و نمی‌توانست نظر مخاطبان را جلب کند. فی المثل یکی از فیلم‌هایی که وی کارگردانی کرد «یوسف پیامبر» بود که اگرچه تبلیغات و بودجه بسیاری پشت خود داشت اما نتوانست موفق باشد و در مجموع حرفی برای گفتن نداشت.

نگاهی گذرا به این سریال تلویزیونی حاکی از آن بود که فیلمنامه آن به شدت ضعیف و دم دستی است و هرگز نمی‌تواند لقب یک فیلم «فاخر»را بگیرد.اما ضعف‌های فیلم فوق زمانی بیشتر به چشم آمد که «مختارنامه» میرباقری روی آنتن تلویزیون رفت .آنجا بود که مخاطبان بیشتر و بهتر متوجه تفاوت‌ها و ضعف‌های فیلم سلحشور شدند.متاسفانه پس از درگذشت کارگردان فیلم «یوسف پیامبر» برخی از رسانه ها جریانی را به راه انداخته اند که به نظر درست نمی آید. رسانه‌های فوق با انتشار اخبار وسیع و درج حاشیه‌های فراوان از زندگی مرحوم سلحشور تلاش دارند وی را بیشتر از آن چیزی که بوده نشان دهند. یادآوری خاطرات و اثرات هنرمندان تازه درگذشته امری نیکو و پسندیده است اما افراط در این زمینه دافعه به وجود می آورد و قطعا باعث نمی شودبه طرفداران این کارگردان افزوده شود.فی‌المثل در شرایطی که 45 روز از درگذشت این کارگردان سپری شده همچنان در رسانه های خاص گفتگوهایی با عنوان «منتشر نشده» از وی درج می شود! مشخص نیست این مصاحبه ها کجا بوده و چه زمانی تهیه شده و اصلا چرا تاکنون منتشر نشده است.



پاسخی به سردبیر محترم آفتاب یزد
جناب آقای سید علیرضا کریمی

یادداشت شما در مورد «حاج فرج الله سلحشور» را در جریده وزین و محترمتان خواندم و برآشفتم. حقیر به تندی قلم و گزندگی شهره‌ام و هر سخن نسنجیده ای را بی پاسخ نمی‌گذارم. منتها مدتهاست قلم غلاف کرده‌ام؛ غلاف و نیامی که مدتها زنگار گرفته. اما چون نفس در نفس حاج فرج داشته‌ و علاقه عجیبی به آن فیلمساز فقید مقید و محترم دارم، تصمیم گرفتم در پاسخ به یادداشت شما، چند نکته را از سر ادب، یادآور شوم.

انتخاب

سید بزرگوار!

نمی‌دانم شما بر اساس کدام معیار به عنوان سردبیر روزنامه آفتاب یزد انتخاب شدید! اما مهمترین ویژگی خاص سردبیری اشراف بر حوزه‌های مهمی همچون فرهنگ است و البته یادآور می شوم که شما با چند حوزه خاص ناآشنا هستید و نگارش جوابیه صرفا جهت افزایش آگاهی عمومی شخص شماست. نمره قرآن شناسی، مردم شناختی، سینما دانی و اشراف به فرهنگ عامه و اطلاع از تاریخ، برای شما رقم صفر را نشان می‌دهد.

تاریخ دانی به اندازه چهارم دبستان !
سید بزرگوار!

چون آفتاب برای شما از یزد طلوع می کند خواستم عرض کند حافظه تاریخی آفتابِ یزدی شما بدجوری غروب کرده است. احتمالا در تحریریه وزین آفتاب یزد، به اینترنت هم دسترسی دارید! اکافیست نام رئیس دولت اصلاحات را به اضافه مردان آنجلس با اضافه کردن یک علامت پلاس (+) سرچ بفرمائید آنوقت در ویکی پدیا با جملاتی عجیبی مواجه می‌شوید که از فرط تعجب ...

نگارنده شانزده سال است که در حوزه ژورنالیسم سینمایی فعالیت می کنم و این نکته را می دانم که رئیس دولت اصلاحات در سال 1377 در سفری که به واتیکان داشت، در دیدار با ژان پل دوم سه سوغات برای ایشان برد؛ قالیچه ایرانی، دیوان حافظ و مجموعه کامل مردان آنجلس.


انتخاب

تصویری از هواداران مردمی مرحوم فرج الله سلحشور در مراسم تشییع آن مرحوم


سید بزرگوار!

 می دانی خالق سریال مردان آنجلس کیست؟! همین حاج فرج اله سلحشور. یعنی فخر رئیس دولت اصلاحات که جنبش سیاسی شما زاییده تفکرات آفتابِ یزدی ایشان است، آنچه به عنوان سمبل تبادل تمدنی به پاپ ژآن پل دوم عرضه می دارد، سریالی است که با ناز شصت حاج فرج تولید شد. راستی از آن سریال ستارگان بیشماری حیات سینمایی یافته‌اند، اگر حافظه تاریخی شما ضعیف است باید اشاره کنم «مهتاب کرامتی» از کارگاه امین تاریخ مستقیم از قلب آن سریال سر درآورد و بسیاری ستارگان خوب صورت و نیکوسرشتی مثل مصطفی زمانی، فرزندان سینمایی حاج فرج اله هستند.

شناخت فرهنگ عامه در حد سریال علی کوچولو در دهه شصت!

شما یحتمل حین پخش سریال حضرت یوسف تهران تشریف نداشتید، یا احتمالا مشغول تحصیل در یکی از دانشگاه های خارج از کشور بوده اید و یا ...

اما ما که طرفدار سریال یوسف بودیم، همزمان در تهران و شهرستان‌های مختلفی، معنی خیابان خلوت شدن را به چشم خود دیده‌ایم، اما بنا بر ظاهر جنابعالی هیچ ذهنیتی از خلوتی تهران و شهرستان‌ها در زمان پخش سریال یوسف پیامبر ندارید.

سینماشناسی در حد سریال حنا دختری در مزرعه!

سید بزرگوار !

خواهش می کنم گفتگو با دکتر خالد احمد بهجت حسینی که پدرش از مشاهیر و نویسندگان مصری است را در این لینک مطالعه کن (اینجا) تا متوجه محبوبیت سریال یوسف پیامبر در کل خاورمیانه بشوید. خواهش می کنم یک سفر توریستی به قطر بروید و از رئیس فستیوال فیلم قطر راجع به توزیع و تکثیر غیر قانونی سریال هایی که فرج اله سلحشور ساخته است سئوال کنید. اگر حوصله اش را ندارید با محمدرضا عباسیان ( رئیس سابق موسسه رسانه های تصویری و دبیر یک دوره جشنواره فیلم فجر)  از شیوه پخش و توزیع گسترده تلویزیونی سریال های حاج فرج در کشور مصر بپرسید. تنها هنرمندی که الازهر را به زانو در آورد حاج فرج اله سلحشور بود.


انتخاب

نگارنده نیز همچون سایر دوستان مطبوعاتی در مدت زمانی که دکتر خالد مصری ایران تشریف داشتند خدمت ایشان شرف حضور پیدا کردم و البته ایشان اشاره کردند که سریال یوسف پیامبر و مردان آنجلس در دانشگاه‌های اسلامی به عنوان وفادارانه‌ترین اقتباس قرآنی تدریس می‌شود؛ اگر احساس کردید مطلب کذب است با نگارنده تماس بگیرید تا شماره تلفن و ایمیل سینماگر مصری و رئیس فستیوال قاهره را خدمت شما ارسال کنم. دکتر خالد حسینی که از مدرسان به‌نام خاورمیانه هستند، در حوزه سینمای اقتباسی به صورت تخصصی یوسف پیامبر را در مهمترین دانشگاه های اسلامی منطقه تدریس می کنند.

شناخت فرهنگ عامه در حد آهنگ جیگیلی امیر تتلو!

کاش قبل از نگارش این متن کمی از تصاویر روز، مخصوصا مراسم تشییع پیکر حاج فرج را در گزارش‌های خبری تلویزیون می‌دیدید! حداقل عکس های منتشر شده در خبرگزاری‌ها را تماشا می کردید! بنده در آن مراسم حضور داشتم. مردم خودجوش بنر و عکس منتشر کردند. زیر تابوت را در عکس های منتشر ببین چه کسانی گرفته اند! اغلب شمایل مذهبی نداشتند، پست های سیاسی مهم نداشتند، مردم واقعی زیر تابوت حاج فرج بودند و اغلب، هواداران سریال. من به چشم می دیدم نگارم می رود اما شاهد بودم زیر تابوت را کسانی گرفته اند که تا قبل از این مراسم شاید حاج فرج را یکبار هم ندیده اند.

انتخاب

جان کلام

سید بزرگوار!

اگر شعار حزب شما، همچنان "ادب مرد به از دولت اوست" باشد، نباید بر اساس هیجان حزبی نسبت به هنرمندی فقید واکنش نشان دهید، البته ما ادب آموخته از جد شمائیم. حضرت رسول(ص) بسیار توصیه کرده‌اند مسلمان از دنیا رفته را چه نیک و بد حرمت بگذاریم. بزرگان ما نیز به ما آموخته‌اند که احترام هنرمند را پاس بداریم و او را در مقیاس چپ و راست، اصولگرا و سوسولگرا نگجانیم. حتی اگر فیلم ها و جهان بینی کیارستمی را دوست نداریم اما دل نگران سلامتی‌اش هستیم.

وقتی ایشان به رحمت خدا رفتند از امیر مهدی ژوله و محراب قاسمخانی و دیگران بسیاری که جهان بینی مرحوم سلحشور را قبول نداشتند، درگذشت او را تسلیت گفتند. این شتر در خانه همه می خوابد، جوری بنویسید که اگر زبانم لال بعد از 150 سال به رحمت خدا رفتید، بدون هیچ گرایش سیاسی بگویند خدایش بیامرزد. دم علی اکبر صالحی با همه فراز و فرودهای سیاسی‌اش گرم. دو بار در منزل و بیمارستان به عیادت آن مرحوم رفت، کمی بیاموزیم.

امضا محفوظ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    این آقا یا خوابه یا خودشپ به خواب زده اصلا قیاس مع الفارغه بین کارهای آقای میر باقری با مرحوم حاج فرج الله سلحشور همچنان که برای سریال های آقای سید داود میرباقری از کنار جعبه جادویی تکان نمی خوردیم هنگام دیدن سریال پوسف پیامبر میخکوب بودیم. چه کسی بغیر از مرحوم فرج الله سلحشور در خصوص قصص قرآنی به این زیبایی قلم فرسایی نموده و سپس آن را به تصویر کشیده است که هیچیک از علما و مجتهدین هیچگنه واکنش منفی برایش نداشته بلکه همگی زبان به تحسین و تکریم آنداشته اند.یک کمی بخ خودتان بیایید آقا سیاست زدگی حتی در خصوص یک فیلم فاخر شما آخرش هستید
  • مهدی ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    شادی روح حاج فرج الله سلحشور صلوات. انصافا سردبیر محترم پاسخ متقن و کاملی داده اند
  • جواد ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    رییس دولت اصلاحات که الان از شدت انزوا " و بیکاری خطبه عقد میخواند" زمانی برای جا انداختن طرح مزخرف گفتگوی تمدن ها " اثار مرحوم سلحشور را به روسای کشورهای اروپایی هدیه میداد . الان میگویند مرحوم سلحشور محبوب نیست . حتما اصغر فرهادی محبوب است که با اهداف سیاسی به او جایزه بین المللی داده شد تا او را بزرگ کنند که البته نشد !
  • میلاد ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    واقعا خاک تو سر نویسنده آفتابه یزد
  • بی نام ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    به عنوان یک مخاطب که سریال های مرحوم سلحشور مثل مردان انجلس و یوسف پیامیر را دیدم باید بکم این سریال ها عالی بودند ما با این فیلم ها رندگی کردیم اشک ریختیم افسوس که در زمان زندگیش از این کارگردان درست تقدیر نشد
  • ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    دمت گرم خيلى خوب نوشتى
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    دست شما درد نکنه کاش همه کارگردانای ما روحیه انقلابی سلحشور رو داشتن . فیلم پرواز در شب که سلحشور توش بازی کرده میارزه به 99 درصد فیلمای دهه هشتاد نود. به نظر من مردان انجلوس و یوسف پیامبر باید به عنوان گنجینه فرهنگی این مملکت شناخته بشن. بعضیا حرف مفت زیاد میزنن شما به دل نگیر مردم فرق حق و باطل و می فهمن. یا حق
  • ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    شدی روح مرحوم و قلم دوستمون و سلامتی رهبرمون و پر رهرو بودن راه آن مرحوم صلوت اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    خداخیرتون بده.دلم خنک شد اینا نمیخوان امثال سلحشور ضد صهیونیست بعنوان الگو مطرح بشن واز جایگاه مردمی یک انقلابی ولایتمدار میترسن
  • حسین زاده ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    این ها ادعای روشنفکری میکنن در حالیکه در تاریکخانه هستند،مطلبش در حقیقت توهینی برآمده از حسادت بود.رحمت بر سلحشور
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    به نظر بنده مرحوم سلحشور این فیلم رو خوب نساختن و موضوع هدر رفته! موفقیت فیلم یوسف پیامبر به خاطر داستان خوب قرآنی اون بود. خداوند در قرآن می فرمایند داستان حضرت یوسف (ع) را به بهترین روش بیان کردم. این فیلم میتونست خیلی بهتر ساخته بشه!
  • ناشناس ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    دوستانی که نظر دادند به خوشون زحمت بدهند و یکبار سرمقاله آفتاب یزد رو مطالعه کنند آنوقت متوجه منظور ایشان خواهند شد و کورکورانه هر چیزی رو نمیپذیرند
  • مهتا ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    دست نویسنده درد نکنه تو دهنی خوبی بود به افتاب یزد . معلوم میشه منتقدین مرحوم سلحشور. چه جور ادمایی هستن ، انقدر محبوب هستن که بعد فوتشون هم منتقدینش ازش میترسن و میخوان وجه اون رو کمرنگ کنن تو ذهن مردم ، دم اقا گرم که باعث محبوب تر شدن بیشتر سلحشور شدن
  • یه دوست ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    واقعا حیف شد که شما جزو مشاوران آقای سلحشور نبودید چون حس میشه از نظر علمی و هنری از همه مشاوران سلحشور بالا تر میدونید خودتون رو
  • نهضت جهانی صلوات ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم رحمت خدا بر تمامی رفتگان وعزیز ما حاج فرج الله سلحشور ضمن تشکر از پاسخ منطقی ومستدل این برادر عزیز فقط به سفارش جد بزرگوار سید اشاره میکنیم که میفرمایند:فرزندان خوب مرا به خداوند بسپارید وفرزندان غیر صالح مارا به خودم بسپارید(انشا الله اصلاح شوند) برای عاقبت به خیری همه صلوات هدیه مینمائیم اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم چون صلوات بزرگترین عبادت وحللا ل مشکلات وفوق اتم میباشد
  • مهتاب ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    شما بيا بساز
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    تحلیل نویسنده بسیار جالب و ستودنی بود.
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    تحلیل نویسنده بسیار جالب و ستودنی بود.
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
    0 0
    واقعا انصاف هم چیز خوبیه. هنوز که هنوزه بعد از چندین بار پخش سریال یوسف پیامبر هنوز که پخش میشه تازگی داره و ادم از دیدنش سیر نمیشه.واقعا بعضیها تا چه اندازه بی انصاف و.... هستند. اه.
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    0 0
    خدا رحمتت کنه سلحشور جان .
  • عرفان ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۵
    1 0
    سریال حضرت یوسف(ع)محشر و فوق العاده است خداوند کارگردانش را مشمول الطاف خودش قرار دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس