سال گذشت در دنیای فناوری اتفاقات و رویدادهای زیادی به وقوع پیوست. بسیاری از شرکت‌ها با سودهای کلان و بسیاری نیز با ضررهای هنگفت مواجه شدند.

از گوگل و فیس بوک سر خورده تا تبلت‌هایی که بازار را قبضه کردندبه گزارش مشرق، نمي توانيد هيچ گاه در آن روند ثابتي را مشاهده کنيد، هميشه همه چيز در حال تغيير است و حتي ممکن است که امروز مردم نيازي را داشته باشند که شما براساس آن براي خودتان برنامه ريزي کنيد اما در عرض چند ماه به سرعت آن نياز تغيير پيدا کند و به سمت ديگري جهت گيري کند.

شايد بتوان گفت که بر همين اساس کاري که شرکت هاي آي تي و فناوري انجام مي دهند داراي ريسک بسيار بالاتري است زيرا هيچ گاه قابل پيش بيني يا برنامه ريزي براي يک مدت طولاني نخواهد بود. بر اساس همين ريسک بالايي که در اين زمينه وجود دارد ميزان شکست يا موفقيت شرکت ها هم بسيار متغيرتر از ديگر شرکت هايي است که در زمينه هاي ديگري فعاليت دارند.

 به عنوان نمونه ممکن است که يک تيم تحقيقاتي مدت زمان زيادي را صرف طراحي يک محصول جديد کنند اما به هر دليلي پس از توليد و عرضه آن محصول به بازار، مردم به هيچ وجه از آن استقبالي نکرده و تمايلي به خريد يا استفاده از آن نداشته اند، به اين ترتيب کل تلاشي که تيم هاي آي تي در بازه هاي زماني مختلف انجام مي دهند مي تواند به آساني آب خوردن به يک شکست بزرگ تبديل شود.

در کنار اين روند اگر شرکتي بتواند به خوبي سلايق و نيازهاي مردم را شناسايي کرده و در راستاي برطرف کردن اين نيازها گام بردارد، مي تواند در عرض مدت زمان بسيار کوتاهي به موفقيت دست پيدا کند. شما اگر همين الان تصميم بگيريد که در هر صنعتي شروع به فعاليت کرده و حرفه جديدي را براي خود به راه اندازيد مسلما مدت زمان بسيار زيادي را لازم داريد تا بتوانيد در کاري که برگزيده ايد، جا افتاده و موفق عمل کنيد اما خوبي بزرگ جهان فناوري اين است که بسياري از شرکت هاي موفقي که در حال حاضر مي بينيم بسيار جوان و نوپا هستند و اين گونه نبوده است که مدت زمان زيادي را در انتظار موفقيت خود سپري کنند.

در اين صنعت کافي است که از نيروي خلاق و متخصص بهره ببريد تا با ارائه ايده هاي خود در زمان مناسب به اعتبار و موفقيت دست پيدا کنيد. به هر حال هر سال شرکت هاي زيادي هستند که دست به انجام پروژه هاي بزرگ مي زنند و در نهايت يا با شکست هاي مفتضحانه‌اي روبه رو مي شوند که حقشان نيست يا به اعتبار و پيروزي هاي بزرگ دست پيدا مي کنند و راه خود را براي آينده هموارتر مي کنند. در موضوع ويژه اين هفته قصد داريم نگاهي به سال گذشته داشته باشيم و شکست ها يا پيروزي هايي که در زمينه پروژه هاي آي تي به وجود آمده است را بررسي کنيم و در نهايت هم نگاهي به شرکت هايي داشته باشيم که نتوانستند در اين عرصه رقابتي دوام بياورند و مجبور به جمع کردن شرکتشان در سال گذشته شدند.

بزرگترين شکست هاي 2013

هميشه گفته اند، شکست ها مي توانند راهي براي رسيدن به موفقيت هاي آينده باشند. براي همين بايد به شکست ها هم به اندازه موفقيت ها توجه داشته باشيم و با بررسي علل آن ها ديگر تجربه ناموفق آن ها را تکرار نکنيم. مجله آنلاين BussinessInsider در انتهاي سال 2013 به بررسي بزرگترين شکست هاي جهان فناوري در اين سال پرداخته است. هميشه شکست ها نشان مي دهند که هنوز راهي براي تلاش به سمت موفقيت وجود دارد و يکي از راه هاي خوب رسيدن به موفقيت کسب تجربه از شکست هاي ديگران است.

ساعت هوشمند سامسونگ

بسياري از کارشناسان پيش بيني کرده اند که از الان به بعد بحث ساعت هاي هوشمند بسيار داغ خواهد شد و اين ساعت ها به زودي در ميان مردم و توليد کنندگان محبوبيت ويژه اي پيدا مي کنند اما شرکت سامسونگ در اولين تجربه اش شکست بدي در اين زمينه داشت. ساعت هوشمند اين شرکت قرار بود با تلفن هاي هوشمند سامسونگ کار کند اما اين محصول به يک شکست بزرگ براي اين کمپاني کره اي تبديل شد. در حال حاضر مديران سامسونگ ترجيح داده اند که روي نسخه دوم اين ساعت هوشمند کار کنند.

برنده ها و بازنده ها در سالي که گذشت

يکي از مديران اين شرکت معتقد است Galaxy Gear که نام ساعت هوشمند شرکت سامسونگ است مانند يک ميوه کال و نرسيده است و پرداخت 300 دلار براي خريد اين محصول مي تواند يک بدشانسي بسيار بزرگ براي خريدارانش باشد.

Home و Poke در فيس بوک

يکي از شرکت هايي که دچار شکست هاي پياپي شد، فيس بوک بود، اولين تلاش ناموفق اين شرکت براي غلبه بر اندرويد، Facebook Home براي تلفن هاي همراه اندرويدي بود که آن ها را به يک تلفن فيس بوکي تبديل مي کرد. در زماني که اين اپليکيشن معرفي شد بسياري از افراد فکر مي کردند که به موفقيت خوبي دست پيدا خواهد کرد به گونه اي که گوگل مجبور خواهد شد دسترسي آن را براي کاربران آندرويد مسدود کند. اما گوگل به هيچ وجه دچار نگراني در اين زمينه نشد زيرا اين پروژه شکست خورد و هيچ کاربري آن را دانلود نکرد. شايعاتي وجود دارد که تيم طراحي فيس بوک در تلاش براي ارائه نسخه بهتري از اين برنامه براي سال جديد است.

برنده ها و بازنده ها در سالي که گذشت

دومين شکست فيس بوک بعد از ارائه اپليکيشن Poke بود. تلاش اين شرکت در سال 2013 براي خريد سرويس پيام رسان فوري Snapchat يک تلاش کاملا بيهوده بود. در واقع فيس بوک در اواخر سال 2012 بود که با اپليکيشن پوک خود توانست اسنپ چت را شکست دهد. اما در نهايت پوک هم مورد استقبال کاربران قرار نگرفت و در نهايت هم اسنپ چت دو بار پيشنهاد فيس بوک را براي خريد رد کرد و به اعتبار اين شرکت ضربه بزرگي وارد کرد.

تلفن هاي همراه شکست خورده

از ميان تلفن هاي هوشمندي که در سال گذشته توليد شد و با شکست مفتضحانه اي مواجه شد مي توان در ابتدا به Moto X اشاره کرد که ساخت شرکت موتورولا، مي باشد. اين گوشي در ظاهر بسيار خوب به نظر مي رسد اما در بازار نتوانست به موفقيت دست پيدا کند و همين موضوع باعث شد که خريداران کمي به محصولات توليد مشترک گوگل و موتورولا اعتماد پيدا کنند و در اثر اين جريان گوگل تصميم به فروش موتورولا گرفت. به عنوان نمونه دوم گوشي شکست خورده سال 2013 هم بايد به Black Berry 10 اشاره کرد که يک شکست واقعي بود. اين گوشي نتوانست به هيچ عنوان يک جايگاه خوب در بازار موبايل براي خود به دست آورد و در نهايت مدير عامل بلک بري از سمت خود به دليل اين شکست کناره گيري کرد و بايد گفت که اين شرکت بزرگ هم کم کم دارد از موج بازار جهاني تلفن همراه فاصله

برنده ها و بازنده ها در سالي که گذشت

مي گيرد. به عنوان سومين شکست در سال 2013 در بازار تلفن همراه مي توان از HTC One ياد کرد. اين گوشي با قابليت و بسيار کاربردي است و حتي ممکن است بعضي از افراد به آن لقب بهترين گوشي اندرويدي بازار را بدهند. اما با تمامي اين اوصاف فروش اين گوشي بسيار کمتر از انتظار کارشناسان بوده و معتقدند که اين فروش کم يک شکست بزرگ براي HTC به حساب خواهد آمد. در بازار تلفن هاي همراه اپل هم بي نصيب از شکست نماند و گوشي ارزان قيمت اين کمپاني به عنوان iPhone 5C در ابتدا قرار بود فروش خوبي در بازار داشته باشد اما اين پيش بيني هم اشتباه از آب درآمد به گونه اي که بعد از اين شکست بسياري از متخصصان به اپل براي ساخت اين گوشي اعتراض کردند.

لگو و طراحي مجدد ايميل ياهو

همان طور که مي دانيد ياهو بعد از تغييراتي که با مديريت ماريسا ماير در آن ايجاد شد، سعي کرد که حتي ظاهر سرويس هاي اينترنتي خود را تغيير دهد. از ميان اين تغييرات مي توان به طراحي جديد سرويس ايميل ياهو اشاره کرد که به هيچ عنوان نتوانست کاربران قديمي اين سرويس را راضي کند چون اين طراحي جديد بسياري از امکاناتي را که کاربران ايميل ياهو دوست داشتند از بين برد و در عين حال اين طراحي جديد مشکلات زيادي را براي کاربران در زمان باز کردن صفحات مختلف ايجاد کرده است.

برنده ها و بازنده ها در سالي که گذشت

گذشته از اين مورد تغيير طراحي لگوي ياهو هم که يکي از دغدغه هاي شخصي و مهم ماريسا ماير به حساب مي آيد نهايتا در سال 2013 انجام شد. ظاهرا مدير ياهو براي ايجاد اين تغيير وسواس بيش از حدي داشته و نگران نپذيرفته شدن اين لگو توسط کاربران بوده است اما در نهايت هم ديده شد که خود تيم طراحي به اين نتيجه رسيدند که لگوي قبلي بهتر و تاثيرگذارتر بوده است اما فعلا با همين تغيير جديد سر مي کنند.

کشتي به گل نشسته گوگل

چند وقتي است که گوگل به صورت رمزآلود و مرموزانه در حال کار روي يک کشتي در خليج سانفرانسيسکو است. بعضي از افرادي که در گوگل مشغول به کار هستند و از اين موضوع آگاهي دارند در اين رابطه گفته اند که اين کشتي قرار است به يک ديتا سنتر شناور تبديل شود.

برنده ها و بازنده ها در سالي که گذشت

البته بعد از اين صحبت ها گزارش هايي بر اين مبنا منتشر شد که نشان مي داد اين کشتي حامل بار قابل توجهي از عينک گوگل است و قرار است که اين عينک ها را به نقاط مختلف ببرد. اما در نهايت هيچ کدام از اين شايعه ها تاييد نشدند و مشخص شد که گوگل به دنبال عدم امکان دريافت مجوز رسمي براي کار روي اين کشتي بوده است و در نهايت با يک پروژه شکست خورده يک ميليون دلاري مواجه شده است.

برنده ها چه کساني بوده اند؟

همان طوري که در ابتدا هم گفتيم هر سال برنده ها و بازنده هايي دارد، ممکن است که بازنده ها هم به اندازه برنده ها زحمت کشيده باشند و حتي در مواردي تلاش بيشتري کرده باشند اما به دلايلي مانند بد شانسي يا درست شناسايي نکردن نيازهاي مردم، پروژه ها و محصولاتشان با شکست مواجه شده است. در بخش قبل نگاهي به پروژه هاي شکست خورده داشتيم اما در اين قسمت مي خواهيم به پروژه ها و محصولاتي بپردازيم که با يک استقبال عمومي مواجه شده و به نوعي مي توان گفت که بسيار موفق عمل کرده اند. اين بررسي از نگاه پايگاه اينترنتي اسلش گي انجام گرفته که بر اساس آن به بررسي بهترين ها در بخش تلفن همراه، تبلت، فناوري هاي پوشيدني، دسکتاپ و لپ تاپ، سيستم عامل، بازي هاي رايانه اي و دوربين ديجيتال پرداخته شده است.

تلفن همراه

در بخش تلفن همراه بيشتر کارشناسان مي گويند که آخرين مدل از سري گوشي شرکت اپل يعني آيفون 5S در ميان ديگر تلفن ها مي درخشد و فناوري هاي جديدي مانند فناوري دوربين، سنسور اثر انگشت و سيستم عامل کاملا جديد آي او اس هفت در اين گوشي باعث ايجاد محبوبيت بسيار بيشتر در آن شد. تعدادي از شرکت هاي ديگر هم سعي کردند که به گونه اي از اين گوشي کپي برداري کنند اما فروش زياد اين سري از آيفون نشان داد که هنوز هم اپل مي تواند در زمينه جلب مشتري موفق عمل کند.

کمپاني کره اي ال جي هم با عرضه گوشي مدل LG G2، با قرار دادن دکمه کم و زياد کردن صدا و روشن و خاموش آن در يک مکان جديد و گوشي منحني شکل ال جي و ساخت نکسوس 5 توانست که با ارائه پردازنده هاي قوي و قيمت هاي بسيار مناسب در سال 2013 محبوب دل بسياري از کاربراني شود که از نظر مالي هميشه براي خريد گوشي‌هاي هوشمند مشکل داشته اند.

برنده ها و بازنده ها در سالي که گذشت

در کنار اين دو کمپاني رقيب قدر شرکت اپل يعني سامسونگ هم با ارائه گلکسي اس4 بسيار خوب درخشيد و شرکت سامسونگ توانست با فروش بسيار خوب سري گوشي هاي گلکسي اس4 و نوت 3 به عنوان موفق ترين شرکت توليد کننده گوشي هاي اندرويدي در سال 2013 شناخته شود.

از ديگر موفقيت هايي که براي توليد کنندگان تلفن هاي همراه هوشمند به دست آمد بايد به گوشي سوني از سري اکسپريا با عنوان زد اشاره کرد. اين گوشي قابليت هاي جديدي نظير ضد آب بودن را داشت. دوربين و کيفيت تصويري در اکسپريا بسيار عالي است و اين گوشي جزو موفقيت هاي شرکت سوي به حساب مي آيد.

همچنان در اين ميان نامي از نوکيا وجود ندارد هر چند که اين شرکت سري گوشيا لومياي خود را با سيستم عامل ويندوز فون 8 به بازار داده اما هنوز کاربران نتوانسته اند از اندرويد و آي اواس دل کنده و به سراغ پلتفورم جديدي بروند.

برنده هاي بازار تبلت ها

در ميان تبلت ها هم مسلما اولين شرکت موفقي که به ذهن مي رسد، شرکت اپل است که با توليد آي پد ميني با صفحه رتينا شماره يک تبلت هاي سال 2013 را به خود اختصاص داد. از اين تبلت با عنوان "horly grail”، تبلت ها نام برده شده است. صفحه نمايش اين تبلت، شفافيت و سرعت بالاي پردازنده اين محصول بي نظير است.

 آي پد اير هم ديگر محصول شرکت اپل است که يک شاهکار در سال 2013 به حساب مي آمد. سبک تر شدن اين محصول و بالاتر رفتن عمر باتري آن بسياري از کاربران را خوشحال کرد. از اپل که بگذريم بايد گفت که نکسوس 7 گوگل به دليل قيمت پاييني که داشت و سيستم عامل سبک و پرقدرت اندرويدش با استقبال خوبي از جانب کاربران روبه رو شد.

برنده ها و بازنده ها در سالي که گذشت

سومين شرکت موفق در اين زمينه سامسونگ بود که به دليل قيمت هاي مناسب و محصولات کاربردي اش هميشه جايگاه ويژه اي در ميان کاربران دارد و بسياري از کاربران در زمان خريد يک محصول جديد اول از همه به سراغ محصولات اين شرکت مي روند. بخش مربوط به محصولات موفق لپ تاپ را هم در همين قسمت بررسي خواهيم کرد.

 در بخش لپ تاپ نام دو محصول اپل با نام هاي مک بوک پرو و مک بوک اير، با پردازنده هاسول و عمر باتري بسيار بالا در سال 2013 ، در صدر جدول بود. لپ تاپ هاي کروم بوک هم بد نبودند و ايسر کروم بوک سي 720 با قيمت بسيار ارزان 250 دلار و مجهز به سيستم عامل کروم يکي از موفق ترين محصولاتي بود که در اين سال عرضه شد.

چه خبر از کنسول ها؟

هميشه بخش ويژه اي در جهان فناوري، براي افرادي که به بازي هاي رايانه اي علاقه مند هستند وجود دارد. درست است که اين روزها همه مي توانند با گوشي ها يا سيستم هاي رايانه اي خود به آساني بازي کنند و در حد بالايي کيفيت بازي ها را داشته باشند اما هنوز کنسول هاي بازي جايگاه خود را حفظ کرده اند و کاربران زيادي هستند که تشنه بازي با کنسول هاي مختلف هستند و براي ورود کنسول هاي جديد و متفاوت لحظه شماري مي کنند.

 به هر حال بايد گفت که در سال 2013 کنسول Falcon Northwest Kit، با وجود اين که به صورت فني عرضه نشد اما يکي از بهترين ها در سال 2013 شناخته شده است که براساس معماري جديد گيم ساخته و پرداخته شده است.

برنده ها و بازنده ها در سالي که گذشت

 کنسول انويديا شيلد که توسط شرکت انويديا عرضه شده است هم به عنوان يک سورپرايز در ميان گيم بازان به حساب آمده است. در مورد کنسول هاي قبلي هم بايد گفت که ايکس باکس وان شرکت مايکروسافت و پلي استيشن4 شرکت سوني هم در سال 2013 به بازار گيم وارد شدند و اين دو کنسول نقطه عطفي در سري خود به حساب آمدند.

 همان طور که تا به حال حتما ديده ايد، بارها و بارها اين دو کنسول توسط کارشناسان مختلف با هم مقايسه شده اند و هيچ کس در سال گذشته به نتيجه درستي در مورد برتري يکي از اين دو کنسول بر ديگري دست پيدا نکرد و هر کدام کاربران خاص خودشان را به دست آورده اند.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس