کد خبر 238315
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹

کارشناس کاراته با بیان اینکه یکی از عواملی که باعث شد این رشته نتواند مجوز حضور در بازی های المپیک را بدست بیاورد تعداد زیادی داوران یک مبارزه است گفت: تلاش های مسئولان فدراسیون جهانی برای ورود به المپیک به نتیجه نرسید و این موضوع بدون شک تبعاتی را برای این رشته در پی خواهد داشت.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، کاراته از جمله رشته هایی بود که تلاش می کرد به عنوان یک رشته رسمی وارد المپیک شود، این تلاش ها با تغییر قوانین و در برخی موارد حرفه ای شدن برخی مسابقات در طول یکی دو سال اخیر شکل جدی تری به خود گرفت. با وجود آنکه کاراته یکی از شانس های ورود به المپیک بود در نهایت کشتی، بیسبال و اسکواش نامزد شدند تا رشته‌هایی چون کاراته و ووشو این شانس را از دست بدهند.
 
امید به المپیکی شدن شور و نشاط خاصی طی چند سال اخیر در کاراته دنیا ایجاد کرد و تورنمنت های مختلف از جمله کاراته وان با استقبال خوبی برگزار می شد. اما با ناکامی در ورود به المپیک یاس و نومیدی برکاراته دنیا حاکم شد. مشکلات کاراته به همین جا ختم نشد و اختلاف درونی در راس فدراسیون جهانی و شایعه استعفای رئیس این نهاد بین المللی از جمله پیامدهای آن بود که بدون شک در روزها و ماه‌های آینده شدت خواهد گرفت.
 
"جورج المپیوس" دبیرکل یونانی wkf تنها آلترناتیو برای "اسپینوزا"ی است  که سالهاست بر صندلی ریاست تکیه زده. ارسال نامه به برخی کشورهای عضو از سوی "المپیوس" مبنی بر شفاف سازی مالی خزانه‌داری که از سوی رئیس منصوب شده را باید سرآغاز تحولات و مشکلات ریشه دار فدراسیون جهانی عنوان ساخت. 
 
محمدرضا رشید نیا سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته ماکائو در گفتگو با مهر ضمن رد شایعه کناره گیری "اسپینوزا" از راس فدراسیون جهانی اظهار داشت:حضور کاراته در المپیک به عنوان یک رشته رسمی آرزوی تمام خانواده کاراته در سراسر دنیاست که متاسفانه وعده‌های رئیس فدراسیون جهانی در طول سالیان متمادی برای رسیدن به این هدف بزرگ محقق نشد تا شاهد کاهش اقبال عمومی به کاراته در کشورهای مختلف باشیم.
 
وی ادامه داد: در هیچ سایتی خبر کناره گیری "اسپینوزا" اعلام نشده و اگر قرار به برکناری باشد باید کشورهای عضو درخواست مجمع فوق العاده کنند. در شرایط عادی او تا سال 2016 رئیس فدراسیون جهانی است و به کار خود ادامه خواهد داد و بعید می دانم استعفا بدهد. 
 
این کارشناس کاراته دامه داد: البته بایید عنوان داشت موضوع نرسیدن کاراته به المپیک سر منشاء بروز اختلاف بین مسئولان فدراسیون جهانی است. در طول دو دهه گذشته "اسپینوز" اجازه رشد به هیچ مدیری در فدراسیون جهانی نداده در چنین شرایطی که کاراته در حال ورود به دوران بحران است نیز نمی توان شخصی را به عنوان تهدید جدی برای تصدی پست ریاست پیدا کرد.
 
سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته ماکائو با نام بردن دبیرکل یونانی فدراسیون جهانی به عنوان تنها تهدید برای رسیدن به صندلی ریاست wkf افزود: "المپیوس" در حال استفاده از شرایط موجود به نفع خود است و با نفوذی که در برخی کشورها دارد در حال همراه ساختن کاراته دنیاست تا فصل جدیدی را در کاراته دنیا بازکند.
 
 
رشیدنیا در خصوص کاهش اقبال عمومی به کاراته گفت: یکی از تبعات خروج کاراته از بین رشته هایی که شانس المپیکی شدن را داشتند همین موضوع است. نگاهی به مسابقات قهرمانی جهان گویایی این مدعاست. اینکه می بینیم تیم هایی قدرتمندی چون انگستان ، فرانسه ، اسپانیا و حتی ایتالیا در رقابتهایی جهانی توفیقی ندارند و بعضا با تیم هایی ناقص پای به مسابقات می گذارند مصداق همین موضوع است. به عنوان مثال کاراته کایی که در ایران ذخیره ملی پوشان بود در مسابقات جهانی عضو ثابت تیم ملی انگلستان می شود.
 
وی در خصوص عوامل نرسیدن کاراته به المپیک گفت:یکی از مشکلات کاراته مباحث داوری آن است. اینکه در یک مبارزه چهار داور هر کدام رایی متفاوت به اجرای یک تکنیک می دهند برای تماشاگر قابل فهم نیست و این مشکل باعث فراری دادن تماشاگری می شود که یکی از ارکان اصلی ورزش است. تماشاگر باشد اسپانسرها می آیند، پول وارد آن رشته می شود و عوامل پیشرفت مهیا خواهد شد. که متاسفانه کاراته این مشکل بزرگ را با خود همراه دارد.
 
سرمربی ایرانی تیم ملی ماکائو ادامه داد: در مسابقات جهانی 2012 فرانسه شاهد حضور 12000 نفر در سالن مسابقات قهرمانی جهان بودیم که اغلب آنها یا کاراته کا بودند و یا خانواده ورزشکاران. آن هم در فرانسه ای که خود از بنیانگذاران اتحادیه اروپا و فدراسیون جهانی بود و قدمت زیادی در این رشته دارد. خوب زمانی که استقبال از کاراته را با دیگر رشته ها مقایسه می کنیم به مشکلات عدیده آن پی می بریم.
 
کارشناس کاراته در ادامه سخنان خود افزود: فدراسیون جهانی موفق نشد تشکل ها و انجمن های تحت پوشش خود را به صورتی منسجم تحت رهبری واحد زیر یک سقف مدیریت کند. این مشکل در کنار مسائل داوری و تماشاگران اندک را باید از اصلی ترین عوامل افت کم و کیفی کاراته در ناکامی رسیدن به المپیک دانست.
 
رشیدنیا در خصوص وضعیت خود با تیم ملی ماکائو گفت: نزدیک به 12 سال است که با این تیم قرارداد دارم و مدتی هم است که مدیریت مدارس کاراته ماکائو به من واگذار شده است. کاراته بعد از ووشو دومین رشته ای است که دارای مدرسه است. مدرسه ای شدن طرحی بود که خودم چند سالی است دنبال آن هستم.
 
وی ادامه داد: دو ماه دیگر بازیهای شرق آسیا را پیش رو داریم و به همین دلیل هم به مدت یک ماه در ایران اردو زدیم. تمرینات خوبی را به همراه تیم های ایرانی سپری کردیم  امیدوارم بتوانیم نتیجه این تمرینات را در مسابقات پیش رو بگیریم.
 
سرمربی ایرانی تیم ملی ماکائو در مورد زمان بازگشت به ایران گفت: علاقه زیادی دارم تجربیات خود را در اختیار کاراته ایران قرار هم چرا که خانواده ام هم تهران هستند.  در شرایط فعلی تا پایان بازیهای آسیایی 2014 با ماکائو قرارداد دارم. ضمن اینکه از چند کشور مختلف پیشنهاد دارم. یکی از همین کشورها بلاروس است که چند سالی است به صورت پاره وقت با آنها همکاری دارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس