کد خبر 125806
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۲

رسانه های منطقه ای و بین المللی جهان عرب هر روز به بازتاب مهمترین خبرهای جمهوری اسلامی ایران از نگاه خود می پردازند. نکته قابل توجه در اخبار امروز رسانه های عربی، توجه ویژه به نشست جمعه آتی در وین، پیش از مذاکرات ایران و کشورهای 5+1 در مسکو می باشد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، اگر امام خمینی (ره) نبود، بارش صاعقه تهدیدات بر تل آویو، توافق قریب الوقوع ایران و آژانس و جزئیاتی از توافق در وین وجود ندارد از جمله عناوینی است که امروز رسانه های عربی برای پوشش تحولات کشورمان انتخاب کرده اند.


المنار: اگر امام خمینی (ره) نبود

پایگاه خبری المنار لبنان در گزارشی به بررسی اهداف و اندیشه های امام راحل و نتایج انقلاب اسلامی ایران پرداخته است.

در گزارش نخست، المنار با سه تن از بانوان فرهیخته لبنانی درباره آثار پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) گفتگو کرده است. "امیره برغل" فعال و پژوهشگر علوم اسلامی در بیروت دراین باره اظهار داشت: فتواهای مختلف رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسیار عمیقی بر حرکت جریانهای اسلامی گذاشت.

وی تاکید می کند: آشنایی من با امام پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. من در آن سالها به طور جدی پیگیر دلایل شکست اعراب در برابر اسرائیل در سال 1967 بودم که در نهایت به این جواب رسیدم که راه حل اصلی بازگشت به اسلام است. در آن زمان کتابی از نوشته های امام راحل به دستم رسید و بسیار شیفته ایده ها و عقاید مطرح شده در آن شدم.

"ولاء حمود" نویسنده لبنانی با اشاره به اینکه در 16 سالگی با افکار امام خمینی آشنا شده، اظهار داشت: من از ایستادگی و پایداری امام در سن 80 سالگی در حالی که بر عصا تکیه داشت در مواجهه با استکبار جهانی شگفت زده شدم. همچنین بیانات ایشان درباره زن که نقش آنها در تربیت مردان را با قرآن مقایسه کرد بسیار بر من تاثیر گذاشت.

"لیلی محمودی" نویسنده و فعال رسانه ای در بیروت نیز درباره تاثیر افکار امام بر زندگی خود اظهار داشت: مطمئنم اگر امام نبود من این خط مشی را برای زندگی خود انتخاب نمی کردم.

الدیار لبنان: بارش صاعقه تهدیدات بر تل آویو

روزنامه الدیار لبنان در گزارشی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی را بازتاب داده است. این روزنامه  "بارش صاعقه کلامی بر اسرائیل" را به عنوان تیتر مطلب خود انتخاب کرده و می نویسد: آیت الله خامنه ای درباره هرگونه اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای ایران هشدار داد.

الدیار با اشاره به تهدیدات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در موضوع هسته ای، نوشت: آیت الله خامنه ای در مراسم بیست و سومین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد اگر سران صهیونیست هم اکنون از گزینه نظامی دم می زنند به این دلیل است که احساس ترس می کنند و در ضعیف ترین وضعیت ممکن قرار دارند.

الجزیره: جزئیاتی از توافق با ایران منتشر نشده است

پایگاه خبری الجزیره نیز امروز در گزارشی به پوشش توافق قریب الوقوع ایران و آژانس پرداخته است. در این گزارش آمده است: پس از دیدار آمانو و جلیلی در تهران همگان در انتظار انتشار جزئیاتی از این توافق بودند که با گذشت دو هفته هنوز اتفاقی رخ نداده است.

الجزیره امروز در خبری دیگر تظاهرات ضد جنگ مردم جنوب انگلیس را پوشش داده است. بر این اساس، صدها تن از مردم شهر برایتون در جنوب انگلیس روز گذشته با حضور در خیابانها علیه تهدیدات مطرح شده درباره حمله به ایران موضع گرفتند.

مردم شهر برایتون با برافراشتن پارچه نوشته هایی که در آن جنگ علیه ایران محکوم شده، همچنین علیه ساخت تسلیحات نظامی در برایتون موضع گرفتند.

الجزیره همچنین انتقاد برخی مقامات ارشد ایرانی از صدور حکم دادگاه مبارک را در خبری مجزا پوشش داده است.

المدا عراق: حمایت ایران از عراق برای دبیرکلی اوپک

روزنامه المدای عراق در گزارشی با اشاره به دیدار اخیر "حسین الشهرستانی" وزیر نفت عراق و "رستم قاسمی" همتای ایرانی اش و "حسن دانایی فر" سفیر ایران در بغداد نوشت: در این دیدار دو طرف بر توسعه روابط دوجانبه در زمینه انرژی تاکید ورزیدند.

به نوشته این روزنامه طی این دیدار طرف ایرانی بر حمایت از نامزد عراق برای دبیرکلی اوپک تاکید کرد.

العالم: توافق قریب الوقوع ایران و آژانس

"حسین عون" تحلیلگر مسائل سیاسی در وین در گفتگو با العالم اظهار داشت: ایران و آژانس روز جمعه آتی (هشتم می) توافقی را در راستای حل مسائل معلق مانده در موضوع هسته ای ایران به امضا می رسانند.

وی درباره جزئیات توافق ایران و آژانس افزود: این توافقنامه به منزله راه حل میانه در مسئله اختلافات دو طرف است، البته "یوکیا آمانو" در اظهارات اخیر خود جزئیاتی در این باره ارائه نکرده است.

"محمد صالح صدقیان" مدیر مرکز عربی پژوهشهای ایران در گفتگو با العالم تاکید کرد: موضوع هسته ای ایران از طریق گفتگوی جدی قابل حل است و هم اکنون توپ در زمین غربیهاست.

وی تاکید کرد: تاسیسات هسته ای ایران به طور کامل تحت نظارت آژانس قرار دارد و مشکلی که طی ماههای اخیر به وجود آمده در مسئله سایت پارچین است که بر مبنای قوانین آژانس سایتی نظامی است که شامل بازرسیها نمی شود. البته ایران در سالهای 2005 و 2006 اجازه بازدید از این سایت را داده و بازرسان آژانس طی نمونه برداری از آن فعالیت هسته ای را گزارش نکرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس