ایران در قالب دو فرایند قطع ارتباط پهپاد آمریکایی با مرکز هدایت و کنترل و در ادامه اختلال و دادن سیگنال های مدنظر خود به جی پی اس این هواپیما موفق به فرود آوردن آن شده است. در واقع قطع ارتباط این هواپیما با مرکز باعث شده تا هدایت هواپیما به خلبان خودکار منتقل شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در پی دستیابی نیروهای مسلح کشورمان به پهپاد شناسایی و جاسوسی آمریکایی آر-کیو-170، گمانه های مختلفی برای چگونگی تسلط ایران بر سامانه های این پرنده و فرود آوردن آن مطرح شد. اساساً یکی از مهمترین دلایل بر عدم نقص فنی این هواپیما و تسلط ولو نسبی بر سامانه هدایت آن بحث عدم بازگشت خودکار این پرنده به مبدأ و همچنین عدم انفجار خود به خود آن در صورت احتمال فرود در منطقه دشمن است.
جدیدترین مطلب پیرامون این ابهامات که تا حدود زیادی با واقعیات موجود تطابق دارد، اختلال در سامانه موقعیت یابی جهانی(GPS)  این پرنده است.
بنا بر مطالب منتشره ایران در قالب دو فرایند قطع ارتباط این پرنده با مرکز هدایت و کنترل و در ادامه اختلال و دادن سیگنال های مدنظر خود به جی پی اس این هواپیما موفق به فرود آوردن آن شده است. در واقع قطع ارتباط این هواپیما با مرکز باعث شده تا هدایت هواپیما به خلبان خودکار منتقل شود و از آن پس هواپیما با اتکا به سامانه های هدایتی خود که شامل چند نوع سامانه است مطابق برنامه های از پیش تعیین شده عمل می کند که می تواند بازگشت به پایگاه، فرود در منطقه امن، ادامه مأموریت، خودانفجاری یا موارد دیگر باشد.
نشریه منتشر کننده این مطلب به نقل از یک متخصص ایرانی مدعی شده است با دادن اطلاعات جغرافیایی غلط به سامانه جی پی اس هواپیمای جاسوسی آمریکایی، این هواپیما با تصور حضور در منطقه امن اقدام به فرود کرده و به دست نیروهای ایرانی افتاده است.
هر چند همچنان چگونگی اطلاع ایران از ورود این پرنده نامشخص است که می تواند هر یک از روشهای استفاده از رادارهای دوربرد کشف کننده اهداف با سطح مقطع راداری کم(نبو، کاستا، مطلع الفجر، کاشف و ...)، رادارهای پسیو(مانند علیم با برد 250 تا 300 کیلومتر)، سامانه های اپتیکی و حرارتی، سامانه های شنود ارتباطات و یا روشهای دیگر باشد اما در این مطلب در پی بازخوانی توانمندی های اعلام شده کشور در خصوص توانایی اخلال در سامانه های جی پی اس و گلوناس(سامانه موقعیت یابی جهانی روسیه) هستیم.
با افزایش توانمندی ماهواره ها، طرح سامانه مکان یابی جهانی به طور امیدوارانه ای پیگیری شده و امروزه آمریکایی ها اولیه کشور دارنده فناوری کامل آن هستند. بالغ بر 28 ماهواره از این سامانه پشتیبانی کرده و گیرنده های آن نه تنها در کاربردهای نظامی بلکه در زمینه های غیرنظامی نیز در کشورهای مختلفی به کار می رود. آمریکایی ها از جی-پی-اس در تمامی هواپیماها، بالگردها، شناورها، نفرات، بمب ها و موشکهای تهاجمی دوربرد خود استفاده کرده و برای مسیر یابی، اطلاع از موقعیت واحدها در صحنه نبرد و کنترل یکپارچه عملیات تا حد زیادی به آن متکی هستند. از طرفی مطالعات خود آنها نشان دهنده آسیب پذیری این سامانه در اثر انواع اخلالهای هدف دار بوده است. سابقه چنین فعالیت هایی حداقل به جنگ عراق بازمی گردد که این کشور با وجود عدم دسترسی به فناوری های روز تلاش کرد تا با اختلال در جی-پی-اس دشمن موشک های آمریکایی را منحرف کند.
از اینرو نقاط ضعف این سامانه برای کشوری چون ایران نیز پوشیده نبوده و با توجه به اتکای دشمن به آن برای دسترسی به راه های مقابله با تلاش شده است.
در همین راستا فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیای ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت های مختلف از توانایی اخلال در سامانه آمرکایی جی-پی-اس و حتی اختلال در کارکرد خود ماهواره ها سخن گفتند. در یکی از این موارد در اواسط مهرماه سال جاری از سه دستاورد مهم در زمینه جنگال(جنگ الکترونیک) رونمایی به عمل آمد که یکی از آنها سامانه جدید اخلال جی-پی-اس بود. هر چند این تنها نمونه از این دست نبوده اما به نظر می رسد از انواع قبلی کاملتر و کارآمدتر باشد.

سامانه ای که در تصویر مشاهده می شود اخلالگر جی-پی-اس و گلوناس بوده و از چهار آنتن نزدیک به هم بهره می برد. پیش از این نمونه ای از این سامانه که تنها از یکی از آنتن های فوق بهره می برد معرفی شده بود. از نمونه با چهار آنتن اطلاعات خاصی منتشر نشده است اما سامانه تک آنته قابلیت ایجاد اخلال در گیرنده های نظامی و غیر نظامی در دو باند به صورت مجزا یا همزمان را در محوطه دید مستقیم در شعاع بیش از 200 کیلومتر و با کمینه زاویه 35 درجه دارد. این سامانه با توان خروجی 50 وات برای یک باند یا 25 وات برای دو باند می تواند با برق 220 ولت متناوب یا 12 ولت مستقیم و در دمای 5- تا 50+ درجه سانتیگراد کار کند.
 
قابلیت بکارگیری در فضای باز و بسته، در حالت ثابت و متحرک و امکان ایجاد اخلال در روی گیرنده های نظامی و غیر نظامی به طور همزمان حتی زیر بارش باران از دیگر ویژگی های این سامانه 22 کیلوگرمی است. بدیهی است قابلیت های نمونه جدید رونمایی شده با چهار آنتن باید بیشتر از نمونه توضیح داده شده  باشد.
نمونه دیگری از این سامانه که به صورت قابل حمل توسط نفر ساخته شده هماننده سامانه فوق، در باند 2 تا 20 گیگاهرتز کارکرده، برد عملیاتی 10 کیلومتر و تنها 12 کیلوگرم جرم دارد. این سامانه ابعادی برابر با 12*16*36 سانتیمتر داشته و در دمای 20- تا 60+ درجه سانتیگراد کار می کند و البته ضد آب است.
علاوه بر استفاده از اخلالگرهای فعال، روشهای دیگری نیز برای ایجاد خطا و انحراف در سامانه های موقعیت یابی نیز وجود دارد. در واقع در فضای نبرد امواج روی پارامترهای مختلف می توان فعالیت نمود.
اشاره به توانایی های اعلام شده کشورمان در عرصه ایجاد اخلال در کارکرد این نوع سامانه ها نشان دهنده بخش کوچکی از توانایی کشورمان در جنگ الکترونیک است. بخش دیگری از این توان نیز می تواند ناظر بر خوراندن اطلاعات مورد نظر به گیرنده های جی-پی-اس دشمن باشد که می تواند باعث تلقی حضور در منطقه ای دیگر توسط گیرنده باشد.
رسانه های دنیا به نقل از منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرده اند که سابقه ایجاد اختلال در جی-پی-اس پهپادهای آمریکایی و نفوذ در آنها به سال 2008 و در فضای عراق برمی گردد. اما هر چند آمریکایی ها گفته اند تا چند سال دیگر نسل جدید سامانه جی-پی-اس را راه اندازی خواهند کرد اما تا آنزمان متخصصان کشورمان نیز با تلاش های روز افزون همچنان مؤلفه های قدرت دشمن را نه تنها بی اثر کرده بلکه باز هم علیه خود او بکار خواهند گرفت. تصور کنید که با دادن مختصات اماکن استقرار دشمن به موشک ها و بمب ها آنها به سمت خود وی فرستاده شوند و یا هواپیماهای پنهان کار دشمن همچون بی-2، اف-35 و پهپاد رزمی اونجر به سان آر-کیو-170 سنتینل به کمینگاه الکترونیکی ما کشیده شده و مطابق صلاح دید با آنها برخورد شود!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 1
    آفرین بر جوانمردان این مرز و بوم آجرک الله
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 0
    می تونم بپرسم ترانزیستور RF ای که توی این هست ساخت کجاست ؟ تمام قطعات داخل اون جعبه از خارج تامین می شه، خود کفایی وقتی هست که بتونیم نیمه هادی طراحی کنیم و بسازیم.
  • سرباز ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 1
    دم همه فعالان عرصه ی علوم بومی گرم :) خدا قوت :) خدا کنه جنگ جهانی سوم هم به زودی شروع بشه تا بیشتر شاهد افتخارات جوانان این مرز و بوم باشیم و هر روز ترفند های جدیدی رو برای ضایع کردن دشمن ارائه کنیم و با افتخار قدرتمون رو به رخ جهانیان بکشیم و انتقام شهدای دفاع مقدس رو از مزدوران و گردنکشان دنیا بگیریم ... :)
  • محمد ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 1
    دمشون گرم همینکه حال امریکا رو گرفتن کلی حال دادن اونم اساسی
  • سهیل بشردوست ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 0
    روی اون کاغذ نوشته "سیستم اخلالگر جی پی اس و گلوناس"، گلوناس سیستم موقعیت یاب جهانی روسیه ست، پس ما هیچ کس رو دوست نمی دونیم
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 1
    جالب بود دمشون گرم
  • haya ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    ما اینیم .
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    بابا اینجوریا هم که شما میگین نیست دیگه. یه موشک قاره پیما یا بمب افکنای اونا که در نقش چقندر یا شلغم نیستن
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    ایول الله
  • شهرام ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    نه ه ه ه ه ه ه ه ه ه!!!!!!!!!
  • ابراهیم ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    افرین بروبچه های حزب الله حزب فقط حزب الله یا حسین...کلی حال کردیم
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    آقایون ساده این تکنولوژی 30 سال پیش امریکاست!!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 1
    مگه اونا ما رو دوست دونستند؟ لحظه ای دوست ما نبوده اند و نیستند
  • امیر ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    دوست عزیز ...از جنگ چی میدونی که ارزوشو میکنی....یکم فکر کن...بعد تصمیم به ارزو کردن بگیر....جنگ=خون.کشتار=یتیمی=انتظار=دلهره=ویرانی= خدایا مارو ببخش...
  • حسینی ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    همه از هم جاسوسی می كنن كشورها به چند دسته تقسیم می شن دوست، شریك، رقیب، حریف، دشمن حتی اگه بشه از دشمن منافعی رو كسب كرد باید این كار رو كرد و قطعا لازمه آدم در ارتباط با دوستان هم محتاط باشه چه برسه به روسیه كه دوست نیست
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    ننه غرغرو یه سوپر تكنولوژی رو می بینی به جای تحسین می گردی ببینی چه جوری می تونی بهش گند بزنی به كارت ادامه بده چون امثال شما اگه ارزش اینو نداشته باشین كه به آدم انگیزه بیشتری بدین اما ضرری هم ندارین چون كلاتون پشم نداره دیگه در ضمن تو روسیه رو دوست می دونستی تا حالا
  • حسین ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    در زمینه امنیت ملی و دفاع از سر زمین و به عبارت دقیقتر در عرصه سیاست هیچ کشوری به صورت مطلق در دسته دوست و دشمن تقسیم نمی شود . اگر روسیه واقعا دوست ما بود فروش سامانه اس 300 رو که پولش قبلا پرداخت شده بود به بهانه قطعنامه بی ربط شورای امنیت ملغی نمی کرد
  • رزمنده ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    ای خدا یه روزی برسه که با این سامانه ، هلیکوپتر نتانیاهو رو بیاریم ایران یه حال اساسی بهش بدیم اساسی ها
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    این تفکر جم کردن جی پی اس و گلوناس قابل تقدیر است......ما با هیچکس عهد اخوت نبستیم (هر کی از مسیر حق و عدالت خارج بشه عذرش را می خواهیم حالا می خواهد چپ باشه یا راست راست)
  • حسین ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    باید به حال این وطن فروشانی که به لینک منفی میدهند فقط تاسف خورد
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    الله اکبر! عقل هم چیز خوبیست. برادر من دعا کن امام زمان ظهور کنه،جنگ چیه؟
  • 37038 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    بن مسله ضرورت داشتن سامانه ای مثل جی پی اس حالا محدود هم شده برای خودمون رو بیان می کنه و این مسله ارزش رادیو تلسکوپ ها و پیشرفت در این علم به ظاهر لوکس وغیر کاربردی رو نشان می دهد چه ازنظر تجهزاتی و فنی و چه از نظر تئوری نظریه پردازی تااین پیروزی های مقطعی به پیروزی های دائمی تبدیل شود
  • مسیح ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    به یاد حاج بخشی.. ماشاالله....حزب الله
  • ع ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    سرباز جان قربونت برم اینم نظر بود تو دادی
  • کورش ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    خوشم میاد که نیروهای نظامی برعکس وزارت امور خارجه با هیچ کشوری عهد الکی نبسته و از روسیه گرفته تا چین و امریکا و... همرو به یه چشم میبینه وقت لزوم غافلگیر نشه.نه عین وزارت امور خارجه که انقدر مناسبات با قطر داشت که حالا مونده چه کنه با قطر
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    البته تکلیف دوستی ما و روسیه که معلومه ولی شما میتونی اسمشو بزاری آینده نگری
  • صادق ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    در آینده ای نه چندان دور آمریکا مانند شوروی به چند قسمت تقسیم میشه و باز ایران مانند زمان کورش ابر قدرت دنیا میشه
  • سيد امير حسني ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    واقعا باعث افتخاره هم اينكه انها بدانند كه ما مي توانيم كافيست
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    1 0
    من که باورکردم!!!
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    2 0
    اين دستگاه كه اينجا نشون داده Jammer هست و عمل Jammiing يا اخلال (قطع سيگنال) رو انجام مي‌ده هر كسي كه يكم به فركانس‌هاس GPS و GLONASS آشنايي داشته باشه به راحتي ميتونه اين دستگاه رو بسازه. به عبارت بهتر خيلي هنري نمي‌خواد. و اما بلايي كه سر RQ170 آومده در مبحث ناوبري ماهواره‌اي بهش مي‌گن Spoofing يعني فريب به اين معني كه يك فرستنده زميني سيگنالي (شامل كرير، كد، اطلاعات ناوبري ماهواره و توان خروجي زير سطح نويز) دقيقاً شبيه به سيگنال يك ماهواره GPS مي‌سازه و ارسال مي‌كنه. به طوري كه گيرنده GPS به خيال اينكه يك ماهواره جديد ديده روش lock مي كنه و مشاهداتش رو وارد سيكل محاسبه موقعيت جغرافيايي مي‌كنه. بدين‌ترتيب با دادن ورودي‌هاي غلط مي‌توان گيرنده رو به اشتباه انداخت و خروجي موقعيت حغرافيايي ‌اون رو دستكاري كرد. براي اين كار لازمه تمام دانش مربوط به سخت‌افزار و نرم‌افزار GPS و يا GLONASS رو دقيق بدوني و بهش تسلط داشته باشي اين كار اطلاً قابل مقايسه با Jamming نيست. يادآوري كنم كه يقيناً گيرنده RQ170 نظامي بوده و با P كد (كد نظامي خاص آمريكايي‌ها و متحدان نظاميشون كه براي افراد عادي قابل استفاده نيست) كار مي‌كرده پس بايد P كد رو هم بشناسي.
  • انیس ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    دمش گرم.......................
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    شما تا خالا روس ها رو دوست مي دونستي
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    ارباباتون باور کردن ...
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    اينكه باور كني يا نكني اهميت نداره. مهم اينه كه اتفاق افتاده و اون پرنده با اون تكنولوژي الان دست ماست :-)
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    IQ از تولد GPS و عملياتي شدن هنوز 30 سال نمي‌گذره. توجه داشته باش RQ170 مرز دانش هواپيماهاي بدون سرنشينه
  • كم تخصص ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    1 0
    با سلام. اين چيزي كه از بديهيات است اينكه هيچ وقت ايران توان رديابی و ديتكت اين drone رو نداره و نخواهد هم داشت. پس بحث برميگرده به خيلی قبل تر اين. بعضی دوستان فكر ميكنند كه با فرستادن سيگنال زمينی به رسيور GPS ايران تونسته با دادن مختصات غلط ، drone رو در منطقه امن (خودی) بشونه. ولی اين مساله و فرض اين رو ميطلبه كه ايران رد drone رو زده باشه. حتی در خارج مرزهای ايران!!! تا با فرستادن سيگنال زمينی شروع به فريب موقيعيت ياب كه فكر نكنم اين موقعيت سنج جغرافيایی GPS هم باشه ( GPS كه بچه بازی هستش، قطعا ارتش امريكا از مختصات ياب ديگه ای داره بهره می بره، اين رو شك نكنيد) اما ايران چه كرد؟ تقريبآ اوايل ماه اكتبر بود كه خود ارتش امريكا اعلام كرده، حمله های سايبری به مركز ارتباط ماهواره ای انجام شده. اون موقع زياد مساله رو جدی نگرفتند. چون تمام سيستم های اونها يك شبكه داخلی هستش. فقط در زمان وصل به سرورهای محرمانه خيلی اهميت پيدا ميكنند. بقيه اش رو هم بيخيال. در انتها اين رو هم بگم كه ايران هم به راحتی ميتونه آلان سامانه های ضد رادار بسازه. از موشك بگير تا همين drone. پس چيزی نيست كه ما قدرت ديتكت داريم ولی امريكا نداره. واقعيت اين قضيه هك سيستم های ماهواره ای ارتش امريكا بود. اون هم توی خاك خود امريكا. شايدم توی . . . در شمن فقط اطلاعات مربوط به UAV ها سرقت نشده بلكه . . . سرقت شده! (( آقا ما هيچ نميدونيم ما رو نندازيد تو گونی ببريد . . .))
  • كم تخصص ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 0
    با سلام. اين چيزي كه از بديهيات است اينكه هيچ وقت ايران توان رديابی و ديتكت اين drone رو نداره و نخواهد هم داشت. پس بحث برميگرده به خيلی قبل تر اين. بعضی دوستان فكر ميكنند كه با فرستادن سيگنال زمينی به رسيور GPS ايران تونسته با دادن مختصات غلط ، drone رو در منطقه امن (خودی) بشونه. ولی اين مساله و فرض اين رو ميطلبه كه ايران رد drone رو زده باشه. حتی در خارج مرزهای ايران!!! تا با فرستادن سيگنال زمينی شروع به فريب موقيعيت ياب كه فكر نكنم اين موقعيت سنج جغرافيایی GPS هم باشه ( GPS كه بچه بازی هستش، قطعا ارتش امريكا از مختصات ياب ديگه ای داره بهره می بره، اين رو شك نكنيد) اما ايران چه كرد؟ تقريبآ اوايل ماه اكتبر بود كه خود ارتش امريكا اعلام كرده، حمله های سايبری به مركز ارتباط ماهواره ای انجام شده. اون موقع زياد مساله رو جدی نگرفتند. چون تمام سيستم های اونها يك شبكه داخلی هستش. فقط در زمان وصل به سرورهای محرمانه خيلی اهميت پيدا ميكنند. بقيه اش رو هم بيخيال. در انتها اين رو هم بگم كه ايران هم به راحتی ميتونه آلان سامانه های ضد رادار بسازه. از موشك بگير تا همين drone. پس چيزی نيست كه ما قدرت ديتكت داريم ولی امريكا نداره. واقعيت اين قضيه هك سيستم های ماهواره ای ارتش امريكا بود. اون هم توی خاك خود امريكا. شايدم توی . . . در شمن فقط اطلاعات مربوط به UAV ها سرقت نشده بلكه . . . سرقت شده! (( آقا ما هيچ نميدونيم ما رو نندازيد تو گونی ببريد . . .))
  • م ح ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 0
    مهم این نیس که اون قطعات از کجا هستن مهم اون فکریه که اونا رو کنار هم چیده و تونسته انگشت کنه تو چش یه عده دیگه اون قطعات که به خودی خود کاری نمیتونن بکنن :))
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 0
    استدلالاتون کاملا علمی بود؟تموم شد؟؟الان
  • كم تخصص ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    1 0
    اولا فرضيه هك GPS مال مشرق و خبرگزاری های ايران نيستش. بلكه برای اولين بار Foxnews و رسانه های اون وری چنين خبری رو منتشر كردند. در ضمن GPS مال امنيت ملی امريكاست. ولی ارتش امريكا اصلا از GPS استفاده نميكنه. بلكه از شبكه ماهواره ای كاملا خضوصی و مخصوص خودش بهره ميبره. خودشون اذعان دارند كه GPS گاف و داری حفره های امنيتی زيادی هستش. پس هيچ وقت آخرين تكنولوژی ( شبكه ماهواره ای) خودشون رو نمی آورند برای شناسایی مكان در راه ماندگان و يا گمشدگان استفاده كنند!!! من حرف شما زمانی ميتونم در مورد Spoofing قبول كنم كه ايران بتونه اولا رد drone رو حتی در خاك افغانستان بزنه!!! در كل چون يك سيستم ماهواره ای خصوصی رو ارتش امريكا داره نفوذ در اون كار بسيار سختی هستش. و گرنه اگر بشه پهباد رو ديتكتش كرد و يا پهباد از شبكه های GPS استفاده كنه كه مشكلی نيستش كه!!! پس ايران شاهكار خاصی نكرده،اين كار رو اكثر كشورها ميتونن انجام بدن !!! اصلا خودشون در ماه اكتبر سال گذشته خبر دادند كه ويروس به سامانه ماهوارهای ارتش امريكا نفوذ كرده. بعدش تقريبا دو ماه بعد يعنی اوايل دسامبر، پهبادشون رو ايران نشوندن.
  • علی جعفرزاده ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم لبیک یا رسول الله من و همه ی ایرانیان وفادار به این پیشرفت تکلونوژی می بایم و خسته نباشید می گویم به همه ی عزیزان یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس