کد خبر 83283
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲

درخت خونبار زرآباد در منطقه الموت استان قزوین همه ساله در روز عاشورا عصاره ای تراوش می کند که مانند خون سرخ رنگ است آنچنان که گویی در عاشورا عزادار حسین(ع) است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، در منطقه الموت شرقی استان قزوین در روستای زرآباد درخت چنار قدیمی و تنومندی وجود دارد که با اتفاقی نادر موجب شده تا همه ساله در ماه محرم کانون توجه خیل عزادران حسینی باشد.

درخت زرآباد که به درخت خونبار زرآباد شهره یافته سالهاست که در کنار امامزاده ای قرار دارد و سحرگاه روز عاشورا از تنه آن صمغی به مانند خون جاری می شود که حیرت همگان را برانگیخته است.

 

نکته جالب این که ماه های قمری که سالانه 10 روز جلو حرکت کرده و تغییر می کند هیچ تغییری در این رخداد نداشته و جاری شدن خون هماهنگ با تقویم ماههای قمری تغییر می کند.
 
این درخت با 10 متر قطر و 30 متر ارتفاع دارای قداست خاصی در بین اهالی روستای زرآباد است و هر ساله به محل تجمع زوار و عاشقان اهل بیت تبدیل می شود.
 
بقعه مطهر حضرت علی اصغر فرزند بلا فصل امام موسی کاظم(ع) و درخت چنار مقدس روستای (زرآباد) در استان قزوین همه ساله میزبان خیل عظیمی از زائران و مشتاقانی است که برای زیارت و عزاداری گرد هم می آیند.
 
طبق یک سنت دیرین هر ساله مردم روستای زرآباد و هزاران زائر در قالب دسته های عزاداری، شب عاشورا گرداگرد درخت چنار خونباری که در صحن این امامزاده روییده حلقه زده و ضمن عزاداری و سینه زنی در اولین دقایق صبحگاه عاشورا شاهد چکیدن مایعی سرخ فام از شاخسار این درخت می شوند.
 
به اعتقاد اهالی این روستا و طبق روایات سماعی و نقل شده از گذشتگان، درخت کهنسال و مقدس زرآباد در روز عاشورای 61 هجری که شهادت امام حسین (ع) به وقوع پیوست و خون مقدس حضرتش دشت کربلا را گلگون کرد، میزبان یکی از مرغانی بود که از سوی خداوند مأمور شده بودند تا با آغشته کردن خود به خون سیدالشهدا پیام سرخ شهدای کربلا را به سراسر جهان برسانند و یکی از آن مرغان به این دیار آمده و با پرهای خونین خود بر روی شاخسارهای درخت چنار(روستای زرآباد) نشسته و از آن پس در روز عاشورا این خون در سوگ آن حضرت جاری می شود.
 
برای گفتگو با مدیر حوزه علمیه استان قزوین در این خصوص به محل حوزه رفتیم و سئوالات خود را از این روحانی پرسیدیم.
 
حجت الاسلام سد موسی ابراهیمی اظهارداشت: شهرت درخت زرآباد همگانی است و مردم استان قزوین و بسیاری از مناطق ایران با این رویداد نادر آشنا هستند و ماه محرم افراد زیادی از اقصی نقاط ایران به این منطقه می آیند تا خود از نزدیک شاهد این رویداد عجیب باشند.
 
 
مدیر حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: گاهی مردم شاخه ای را که خون از آن می چکد می شکنند که بعد از مدتی شاخه خشک شده را به عنوان تبرک نگه میدارند و به دیگران می دهند.
 
وی افزود: مرحوم آیت الله مظفری در کتاب ایضاءالجنه در خصوص نجاسات آورده که برخی خونها نجس نیست که به خون تراوش شده از درخت زرآباد اشاره دارد که پاک است.
 
حجت الاسلام ابراهیمی یادآورشد: من شنیده ام که گروهی از محققان خون این درخت را آزمایش کرده اند و در آن RH و خاصیت خون را تائید کرده اند و به نقل از فرزند آیت الله زرآبادی هم نقل شده که پدر مرحومشان در روز عاشورا در این روستا حاضر می شوند و شاخه ای می شکند و خون جاری می شود و آیت الله زرآبادی می گویند عاشورا در عاشورا
شد و مردم ابراز احساسات می کنند.
 
وی در خصوص احتمال خرافه بودن این موضوع گفت: من اعتقاد ندارم که خرافه است زیرا با استناد به روایاتی که گفته شده بعد از عاشورا اگر سنگی برداشتید و خون جاری شد تعجب نکنید این موضوع جای تامل دارد.
 
ابراهیمی تصریح کرد: آنچه موجب شگفتی است آن که با تغییر فصول و در زمستان و تابستان و پائیز این رویداد همچنان در روز عاشورا در همان زمان مقرر به وقوع می پیوندد که علم قادر به پاسخگویی به آن نیست.
 
درخت زرآباد خون می گرید
 
محمد جواد حضرتی، مدیر بنیاد ایران شناسی استان قزوین هم در این باره به خبرنگار مهر گفت: آنچه مشاهده شده این است که در همه فصول با توجه به گردش ماه قمری که برخی اوقات محرم در زمستان واقع شده نیز این اتفاق افتاده و موجب شگفتی شده است.
 
وی گفت: معمولا تراوش شیره و صمغ درختان در فصل گرم سال رخ می دهد اما آنچه در خصوص این درخت مشاهده می شود چیزی خارج از عرف طبیعت و متفاوت با امور جاری است.
 
این شاعر، محقق و پژوهشگر استان یادآورشد: بزرگان مذهبی هم از قرن 11 به این موضوع توجه جدی داشته اند و دانشمندان دوره صفوی به بعد و نیز دوره قاجار این مسئله رایج بوده ودر دوره معاصر هم شهید دستغیب از آن یاد کرده است.
 
حضرتی بیان کرد: اعتقادات و باورهای مردم هم قابل توجه است و در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی از تمامی نقاط الموت، استان قزوین و سایر استانهای کشور و از سالهای اخیر شاهد حضور علاقمندان از کشورهای پاکستان، کویت، بحرین هم هستیم که با حضور در این منطقه و در کنار درخت خونبار زرآباد عاشقانه عزاداری می کنند.
 
وی گفت: معمولا مردم بعد از نماز مغرب و عشاء در دسته های عزاداری و سینه زنی به این مکان می آیند و وارد محوطه امامزاده شده و در قسمت غربی درخت که میدان وسیعی است حلقه می زنند و تا نزدیک سحر به گرد درخت گردش کرده و سینه زنی می کنند.
 
حضرتی اظهارداشت: خروج خونابه سرخ رنگ از زمان سحرگاه روز عاشورا تا عصر اتفاق می افتد و عکسهای مستندی از این واقعه گرفته شده که بیانگر این رخداد نادر است.
 
مدیر بنیاد ایران شناسی استان قزوین تصریح کرد: برخی از عزاداران مایع سرخ رنگ خارج شده از درخت را با خود به عنوان تبرک می برند و گاهی دیده شده خونابه چکیده در برگ درخت که توسط مردم به تبرک برده شده پس از خشک شدن منقش به نام پنج تن آل عبا شده که موجب شگفتی بیشتر مردم شده است.
 
حضرتی هم از تائید برخی کارشناسان پس از آزمایش این ماده خون رنگ تراوش شده از درخت زرآباد مبنی بر داشتن خاصیت خون و RH خون خبر می دهد و می گوید: خروج این مایع سرخ رنگ که گاهی کم و گاهی زیاد است همه ساله اتفاق افتاده و علمای متعددی مانند آیت الله زرآبادی، علامه سید ابراهیم حجازی آن را تائید کرده اند.
 
این محقق و پژوهشگر همچنین تصریح کرد: در این محوطه درخت اصلی چنار با بیش از یک هزار سال قدمت وجود داشته که از پاجوش های آن درخت فعلی که حدود 500 سال قدمت دارد شکل گرفته و سربرآورده است.
 
وی گفت: باید به اعتقادات دینی مردم احترام گذاشت و بهترین راه قضاوت حضور در این منطقه و مشاهده عینی این واقعه نادر و شگفت است.
 
 
حضرتی در مورد درخت خونبار زرآباد یک رباعی نیز سروده است که به عنوان حسن ختام گفتگو برای ما قرائت کرد.
 
این سبز که سرخ در زرآباد به پاست
آیینه ای از حسین در عاشوراست
این سرخی جاری شده از هر رگ برگ
کی اشک چنار باشد این خون خداست
 
همه ساله خیل عظیمی از جمعیت برای زیارت به این امامزاده می آیند که تعداد زیادی از آنان خود را در روز تاسوعا به این جا می رسانند تا در روز موعود یعنی صبح عاشورا، شاهد چکیدن قطرات خون از شاخسار این درخت باشند.
 
 این اتفاق عجیب، عبرت آمیز و معنوی از زمانهای بسیار دور به صورت منظم ادامه داشته و تنها در صبح عاشورا اتفاق می افتد و هزاران زائری که نظاره گر این واقعه هستند، سفیرانی تلقی می شوند که دیگران را نیز ترغیب به آمدن و زیارت درخت می کنند.
 
 این امامزاده واجب التعظیم نیز طبق شجره نامه معتبر، فرزند امام موسی کاظم (ع) است و صاحب کراماتی نیز می باشد.
 
برخی از محققان نیز معتقدند که شهرت این درخت خونین در دوران پادشاهی سطلان حسین صفوی به حدی رسیده بود که افراد متعددی جهت تحقیق و تفحص در صحت و سقم آن به این منطقه آمدند.
 
از جمله این افراد می توان به رساله چنار خونبار میرزا قوام الدین محمد بن حسینی قزوینی، مخزن البکاء اثر ملا محمد صالح برغانی، کتاب کرامات اثر سید موسی زرآبادی، مقتل سفینه النجاه اثر ابن علی شیرازی، نفایس الاخبار واعظ اصفهانی، رساله چنار خونبار میرزا رضا کامل حسینی قزوینی و منتخب التواریخ محمد هاشم خراسانی، اشاره کرد.
 
هم چنین شیخ مجتبی قزوینی در کتاب بیان الفرقان، نمازی شاهرودی در مستدرک سفینه البحار، شهید محراب آیت الله دستغیب در داستان های شگفت و مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نیز در حاشیه عروه الوثقی به این درخت اشاره ای داشته اند.
 
درخت زرآباد با ثبت عکس، جهانی شد
 
مجید نورالله پور هنرمند عکاس قزوینی با بیش از 26 سال سابقه در کارهای هنری و عکاسی حرفه ای از کسانی است که با ثبت تراوش خونین درخت زرآباد باورها را واقعی کرد و به آوازه این درخت کمک شایانی کرد.
 
از نورالله پور پرسیدیم چگونه این واقعه را ثبت کردی و این عکاس حرفه ای پاسخ گفت: تا کسی این واقعه را از نزدیک نبیند باور نخواهد کرد و من هم سال اول که برای ثبت این رخداد به زرآباد رفتم به قدری شیفته شدم که 10 سال متوالی برای ثبت این واقعه حاضر شدم و هر بار عکسی متفاوت گرفتم که تاثیر گذار بود.
 
وی افزود: در سال اول چهار قطعه عکس شاخص، سال دو و سوم هر بار شش قطعه عکس گرفتم که در آلبوم نفیسی توسط میراث فرهنگی چاپ شد و به 42 کشور جهان ارسال شد.
 
نورالله پور تصریح کرد: این واقعه از غروب تاسوعا تا عصر عاشورا رخ می دهد و برای کسانی که در قبول آن تردید دارند تنها می توانم بگویم یک بار در عاشورا به این روستا بروند و خود قضاوت کنند.
 
روستای زرآباد در 85 کیلومتری شمال قزوین در منطقه الموت شرقی واقع شده است و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی فرصت مناسبی است تا علاقمندان با حضور در این روستای زیبا ضمن شرکت در عزاداری پر شور شیفتگان حسینی در این منطقه از نزدیک درخت خونبار زرآباد را مشاهده و خود قضاوت کنند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 19
  • malihe ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
    1 0
    باسلام وعرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری آقااباعبدالله الحسین ویاران باوفایشان. این مطالب جالب وخواندنی خیلی منوتحت تاثیر قرارداد امیدوارم خداوندیاریم کند که به روستای زرآباد دریک روزعاشورای حسینی سفرکنم.
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
    0 0
    جل الخالق
  • يه خادم اهل البيت انشاالله ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
    0 0
    يا اباعبدالله صلي الله عليك
  • علیرضا ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۵
    0 0
    چه عجب از استان ما هم خبر گذاشتید امروز ما رفتیم اتفاقا جمعیت حیلی زیادی هم اومده بودن برای عزاداری.
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    2 1
    از این که مثل صدا و سیما در ترویج خرافات مذهبی تلاش می کنید، از شما ممنونم.
  • ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ياسيدي حسين جان.. آخه دوستنا محترم تعجب داره؟! اصلا ثبت بشه يا نشه!! چه فرقي داره!! اين كه يك درخته... تمام جهان و ما فيها براي حضرات معصومين خلق شده... باورت هنوز نشده.. به خدايقين كنيد..خدايا تو شاهدي كه با چشم سر ديده ام...
  • ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بازهم خرافات
  • mohsen ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    حسین وقیامش حقیقتی است که درطول تاریخ درهرزمان وهرمکان وهرجسم پاک هماننداین درخت متبلورمی شود.جانم فدای حسین باد.
  • زهرا ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    السلام علیک یااباعبدالله الحسین
  • بنده خدا ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    0 0
    آقا این هم شد رباعی؟!آخه خون خدا یعنی چی؟کفره!
  • مريم ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    من اولين باره ميشنوم نميدونم چراتوي تلوزيون چيزي در موردش نگفتن
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    0 0
    KHEY AZ AM AZ IN DERAKHT HAM KAMTARIM BAESE TAASOFE
  • ناشناس ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    از چی شگفت زده میشید؟فقط کافیه برای یک بار به خلقت جهانو انسانو کائنات خوب دقیق شید.فقط کافیه به سیر تکاملی انسان توجه کنید .خدا بزرگتر از تصوراته
  • مهدي ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    0 0
    تا نبينيم باور کردني نيست
  • یکی ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 0
    منم باورم نمیشه..........یعنی نه که تکذیب کنم بگم همچین چیزی وجود نداره تانبینم باور نمیکنم.
  • قزوینی ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    0 0
    دوستانی که باور نمی کنند سال دیگه عاشورا تشریف بیارند قزوین و خودشون ببینند. در ضمن صدا و سیما هم چندین بار طی سالهای اخیر این رویداد رو نمایش داده. ****و روى زمين براى اهل يقين نشانه‏ هايى [متقاعدكننده] است . و در خود شما پس مگر نمى‏ بينيد**** الذاريات 21-20
  • حمید ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    0 0
    هر چیزی امکان داره اما کسانی هم که باور نمی کنن حق دارن اما من خودم دیدم وبه کسانی هم که باور نمی کنن حق میدم
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    واقعا عجیب بود قدرت خدارو نگاه.
  • علی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    0 0
    عجیبه در این موارد کارهای تحقیقاتی علمی انجام نمی شه تا منشا آن دقیقا معلوم شود شایدم شده ما بی خبریم (یعنی همچین چیزی از چشم فضول غربی های کافر در رفته؟)
  • آروین ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    0 0
    لطفا دست از خرافات بردارید تمام امورما دست خداست اما حسین رفت شهید شد بخاطر اینکه دین پایدار بمونه نه اینکه بعضی ها خدا واصل نهضت حسینی رو فراموش کنند بچشبند به یک درخت وحاجتشونو بخوان
  • محمد ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 0
    غربی های فضول که دوستمان اشاره فرموده اند بسیاری از حقایق را کتمان کرده و مسکوت می گذارند , رسانه های استکباری شان گاهی از کاهی کوهی میسازند و گاهی کوهی را از کاه هم کمتر جلوه می دهند , آنها می خواهند نور خدا را با دهانهاشان خاموش کنند ولی خدا خود نور خود را روشن و روشنتر نگاه می دارد.
  • هادی ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    قربان عظمتت یا اباعبدالله. ما تا. پرده حجاب از چشامون کنار نره. ,کی در خور صحبت از بزرگی شما خاندان مطهریم+ فقط هوای همه ما جونا رو داشته باش=
  • صالح ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 0
    کی باور می کنه
  • sarina pwr ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 0
    واقعاشگفتی های خدا جای تعجب داره!!!!!!!!!!!!!!1
  • MAHSA ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 0
    اصلا باور کردنی نیست که یک درخت در روز عاشورا خون گریه کند
  • علی و کلثوم و ثمینا ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    0 0
    واقعا این درخت واقعه ی کربلا را برای نسل ما به واقعیت میرساند و باور کردنی مکند این درخت نشانه ی این است که واقعا درختانم واسه امام خون گریه کردند هنک کردم
  • پيمان ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    0 0
    يا ابا عبداله الحسين اميدوارم خفتگان با ديدن اين معجزات از خواب غفلت بيدار شوند مگر قرار است همه چيز با علم ثابت شود . بايد قبول كنيم كه عقل ما در بسياري از امور ....
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    فدای مظلومیت ت حسین که حتی درخت برای مصیبت تو نه اشک بلکه خون گریه میکند. فدات بشم حسین جان.
  • دکتر شیدا ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    سلام-امروز عاشورای حسینه ومن امسال با همکارانم رفتیم به اون روستا واقعا که باید گفت تبارک اله احسن الخالقین-همه عالم زادار حسینه-خدایا خودت نور ایمان بر قلبهای ما بتابان
  • حاتمی ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    اسرارزمین واسمانی حسین ع اصلا تعجب نداره
  • بنده خدا ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    به نظر من توی این سایت و بعضی سایتهای دیگه افرادی نظر میدن که نه اینکه مسلمان و اهل دین نیستند بلکه معاند اسلام و دین هم هستند که به صراحت میگن خرافاته!!
  • بی نام ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    0 0
    و سه نقطه...
  • مسعود ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    1 0
    من امسال -91- درخت را از نزدیک دیدم. اما وقتی رفتم گویا دیر شده بود.. گویا دمدمای صیح این شرابه قرمز تراویده بود. اما با توجه با آنچه در فیلمی که از آن دیدم و خود نیز از نزدیک شاهد بعضی صحنه ها بودم می توان گفت که شیوه عزاداری مردم که در 2 یا 3حلقه تو در تو انجام می گیرد یک هارمونی صوتی پدید می آورد که با رزونانس خود درخت را نیز به هماهنگی با خود می آورد. پیشتر همگان از تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان با خبریم و اینجا هم اتفاقی شبیه آن رخ می دهد. اگر شهرداری منطقه با همکاری امام جمعه روبار الموت یک سال عزاداری را به مکانی دیگر منتقل کنند انوقت خیلی چیزها معلوم خواهد شد
  • مسعود ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    1 0
    من امسال -91- درخت را از نزدیک دیدم. اما وقتی رفتم گویا دیر شده بود.. گویا دمدمای صیح این شرابه قرمز تراویده بود. اما با توجه با آنچه در فیلمی که از آن دیدم و خود نیز از نزدیک شاهد بعضی صحنه ها بودم می توان گفت که شیوه عزاداری مردم که در 2 یا 3حلقه تو در تو انجام می گیرد یک هارمونی صوتی پدید می آورد که با رزونانس خود درخت را نیز به هماهنگی با خود می آورد. پیشتر همگان از تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان با خبریم و اینجا هم اتفاقی شبیه آن رخ می دهد. اگر شهرداری منطقه با همکاری امام جمعه روبار الموت یک سال عزاداری را به مکانی دیگر منتقل کنند انوقت خیلی چیزها معلوم خواهد شد
  • ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    کاش تعصب می گذاشت تا با علم هم به این موضوع نظری کرد.
  • ali goli ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    یکی از دوستانم از سر کنجکاوی از ظهر تاسوعا تا ظهر عاشورا در هوای سرد پای درخت بیتوته کرده بود تا صحت و سقم آن را در یابد. ایشان می گفتند، هیچ خونی در کار نیست و دروغ محض است.خدا ما را از شر خرافات نجات دهد و این گونه حرمت امام حسین را به سخره نگیریم.
  • طلبه ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    خانواده منم امسال رفتن دیدن.با چشم خودشون دیدن.واقعیت داره.قربون معجزات خدای مهربانم
  • دختری که شیعه ی علی ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    باور این موضوع واقعا سخته...من تابحال نمی دونستم که چنین درختی وجود داره!!!! همانطوری که همه ی موجودات خدارا ستایش میکنند پس همچنین میتوانند برای سرورم امام حسین عذاداری کنند!!!!!!! امام حسین هم معجزات فراوانی دارند به جای نظر بیخودی و بدون درنظر گرفتن قدرت خدا برید و تحقیق و مطالعه کنید...نمونه ای از معجزات امام حسین شفای فطرس است...اما کسانی که باوردارن..درست نیست تا وقتی که خدا و پیامبر و امامان هستند برای حاجت دست به دامن درخت شویم... روز عاشورا حسینی بودن را یاد بگیریم!!!!! التماس دعا !!!!
  • ایرانی ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    دوباره خاک بر سرت
  • ایرانی ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    0 0
    تحلیل خنده داریه! اگر اینجوریه، پس در جاهای دیگه هم باید از خیلی درختای دیگه خون بباره! تاثیر موسیقی چه ربطی به تاثیر عزاداری داره! توی این عزاداریا که موسیقی وجود نداره که شما قیاس مع الفارق می کنی! شما از کجا این راز رو پی بردی، دانشمند! حداقل یه چیزی بگو که ارزش خواندن داشته باشه!
  • علی ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
    0 0
    در آن روزی که حتی نباتات هم خون میگریند وای بر من اگر از بدن خود خون نریزم خونم حلالت یل حسین
  • taha ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    etefaghan man ino vase kasay migam ke nadidan va bavar nemikonand mann bacheye hamin rostam albate rostaye pedarim hast va man in vagharo 20 sal ba cheshme khodam didam va har sal ham tekrar mishe omid varam in emamzade haro betalaband ta hame in rostara bebinand va azemate khodara khod lams konand
  • taha ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    man bacheye hamin rostam be hame pishnahad mikonam baraye ye bar ham ke shode berid ta in derakhto vain emam zadaro az nazdik bebinid
  • حمیدرضا ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    مرسی عالی بود
  • محمد ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    سلام به خدا قسم ما ایرونی ها اینجور عجایبی رو داریم اما.................... دستتون درد نکنه واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    درشبكه چهار سيما يك بار در مورد اين روستا و درخت و امامزاده برنامه اي پخش شده
  • حامد ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷
    0 0
    عالی بود
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    تاخودم نبینم باورم نمی شه
  • زهرامبيني شورستاني ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۷
    0 0
    باور کنيدمن الموتيم حقيقت داره
  • بهناز ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    0 0
    خیلی دوست دارم امسال عاشورا این درخت رو ببینم.اما تا حالا که ندیدم نمی تونم باور کنم.نمیگم دروغ یا خرافست اما باید با چشم های خوم ببینم
  • مشتبا ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    با سلام .در عظمت عاشورا و حضرت اباعبداله حسین ع شکی نیست و جانم فدای ایشان اما بیان این مطالب فقط چهره دین ما را خرافی میکند.در اینترنت سرچ کنید درخت پتروکارپوس آنگولنسیس تا به حقیقت این مطلب پی ببرید که خون گریستن مختص این درخت نیست.
  • مشتبا ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۲
    0 0
    با سلام .در عظمت عاشورا و حضرت اباعبداله حسین ع شکی نیست و جانم فدای ایشان اما بیان این مطالب فقط چهره دین ما را خرافی میکند.در اینترنت سرچ کنید درخت پتروکارپوس آنگولنسیس تا به حقیقت این مطلب پی ببرید که خون گریستن مختص این درخت نیست.
  • سهیل ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
    0 0
    جانم فدای حسین، خاک بر سر شما خرافاتی ها
  • ابوذر ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    صل الله علیک یا اباعبدالله ادرکنی
  • صیدی ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    الهم صلی علی محمدا وال محمد خوشبحال شماکه این درخت رو دیدیدهمه دنیا درروز عاشوراحسینی عدا دارحسین واولاد حسینن به این موضوع مهم شک نکنید
  • حسین ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    0 0
    چراعکس ندارید!
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    وازم داستان نكنيد خدا قهرش ميگيره ميگه مثل خون انسان نكنه درخته قبلاا انسان بوده
  • معتقد ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۶
    0 0
    خرافات نیست ولی خدا بر دلهای برخی مهر زده.
  • فاطی ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۷
    0 0
    واقعیه.دیدم
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    0 0
    گوساله های احمق خرافاتی
  • رضا ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    با سلام بنده سال 90انجا بودم.وشاهد تراوش خون .حتی عکاسی کرده.که تمام عکسها موجود می باشد.تابه چشم نبینید باورتان نمی شود.بنده با یه قاضی که از تبریز امده بود شاهد این رویداد بودیم .حتی با هماهنگی خادم انجا به بالای پشت بام رفته وازنزدیک ودست زدن به محل تراوش.
  • درويشی الموتی ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
    0 0
    سلام عجرکم عندالله
  • ایوب ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    باسلام وعرض ادب زمان رسول الله اونایی که ایمان نداشتند به پیغمبر گفتند معجزه نشان بده تا ایمان بیاوریم شق القمر کرد گفتند سحر عظیمی است اونایی که این چیز ها رو خرافات میدانند همان اشخاص ضعیف ایمان هستند (قوم بنی اسراییل)
  • حسین ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    تا کی خرافات؟ معجزه فقط مال زمانیه که پیغمبری وجود داشته باشد.آیا این درخت پیامبر است.آیا ما انقد بدبخت ومستاصل شدیم که معجزه محمد ص را(قران)ول کرده و دست به دامان یه درخت شدیم. وای بحال مسلمانی ما این خزعبلات ساخته انگلیس و ایادی کثیفشه برا بدنام کردن شیعه و بجون هم انداختن شیعه وسنی برا چاپیدن مسلمونا ماجرای مستر جیکاک رو بخونید. دوستان تاریخ بخونید وهمه چیز رو باور نکنید اینکه مایع قرمزرنگی از این درخت ترشح میشه درسته ولی خون نیس بلکه یه جور صمغ رنگیه و ربطی هم به روز عاشورا نداره و روزای دیگه ای هم اتفاق میفته اگر قرارباشه روز عاشورا درخت خون بباره باید روز رحلت پیامبر ص که سرور کاینات عالمه کل دنیا از آسمون خون بباره.دوستان مطالعه و تفکر بیشتر و فقط دست بدامان قران شدن مسلمونها رو از تفرقه و بدبختی نجات میده اگه سایت محترم به اشتراک بذارن!!!!!ممنون میشم
  • آزاده ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    4 0
    واقیعته من الموتی هستم و رفتم و دیدم. لبیک یا حسین
  • سارا ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    0 0
    من خیلی دوست دارم این درختو ببینم ولی هنوز تا نبینمش باورم نمیشه
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    0 0
    اینها خرافاته ، میخوان اسلام ناب محمدی رو خراب کنن ، اگه قرار بود خون گریه کنه باید زمین عاشورا گریه میکرد، اینقدر فریب نقشه های شیطانی رو نخورید، اعوذباالله من الشیطان الرجیم...
  • علیرضا ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    سلام چرا نباشه هست کساییم که باورندارن برن ببینن تازه کسایی که اصل تربت امام جسین راداشته باشه روزعاشورا رنگ خون میشه
  • آرزو ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
    1 0
    جالبه منم تا نبینم باورم نمیشه یکی از آشناهای ما دیده بود وخیلی قبولش نداشت. ولی هیچ چیز غیر ممکن نیست...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس