صمصام به سامانه بومی هشدار دهنده لیزری که توانایی پوشش 360 درجه پیرامون تانک را دارد برای هشدار قفل شدن سلاح های لیزری مجهز شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تانک اصلی میدان نبرد، ام-60 پاتن به همراه تانک ام-48 پاتن جزو خودروهای زرهی سنگین ارتش ایران در عمده سالهای پیش از انقلاب بود. این تانک که از ام-48 الگوبرداری شده بود، جزو تانک های مهم بخشی از دوران جنگ سرد در کشورهای هم سو با غرب بود.
این تانک از 1960 تا 1987 تولید شده و در کشورهایی چون آمریکا، ایران، مصر، ترکیه، بحرین، اردن، لبنان، عربستان سعودی، اسپانیا، پرتقال، تایوان، یمن عمان و چندین کشور دیگر وارد خدمت شد. در ایران نیز حداقل 150دستگاه از نمونه آ-1 این تانک بکار گرفته شده است. این تانک به عنوان یکی از تانک های اصلی میدان نبرد در تمامی عملیات های مهم و بسیاری از عملیات های  دیگر در سال های به کار گرفته شده و نقش مفیدی در پشتیبانی از واحدهای عمل کننده داشت.
تانک ام-60 پیش از بهسازی

نمونه ام-60-آ-1 در حالت رزمی بیش از 50 تن وزن داشته و با موتوری به قدرت 750 اسب بخار تجهیز شده است. سلاح اصلی این تانک یک توپ 105 میلیمتری بوده و یک تیربار 7.62 میلیمتری هم محور با آن و یک تیر بار کالیبر 50 صدم اینچ(12.7 میلیمتر) هم به عنوان تسلیحات فرعی مورد استفاده قرار می گیرند.
در راستای ارتقاء تجهیزات موجود در کنار تلاش برای ساخت تانک های جدید، با توسعه فناوری های لازم، تانک های ام-60 نیز در برنامه بهسازی قرار گرفت. تانک های ام-60 به صورت استاندارد هیچ سامانه پایدار کننده سلاح و سامانه های دید در شب نداشتند.
تجهیز به پریسکوپ با قابلیت دید در شب برای راننده تانک که دارای قابلیت هایی چون وسعت دید 30 درجه و زمان مورد نیاز برای باز و بسته کردن در حدود 30 ثانیه است.
تانک صمصام

تجهیز به پایدار کننده توپ که در راستای عمودی و افقی عمل می کند از جمله تغییرات مهم مدل موجود در ایران  از این تانک است. ویژگی های اصلی این سامانه شامل ماهیت الکتروهیدرولیکی نیرودهنده های آن، سامانه هیدرولیکی ارتقاء یافته، بهسازی صفحه کنترل ادوات برای توپچی، واحد کنترل مرکزی، ژیروسکوپ و منبع تغذیه سه فاز است.
تجهیز به سایت اپتیکی پانورامیک برای فرمانده تانک از دیگر تفاوت های صمصام با نمونه پیشین تانک ام-60 است. این سایت برای پوشش جهات افقی و عمودی بی نیاز از برجک بوده و البته در این جهات پایدارسازی نیز شده است. این سامانه اپتیکی دارای توانمندی بزرگنمایی تا 7 برابر و وسعت دید 8.5 درجه برای دوربین است.
این سایت همچنین به مسافت یاب لیزری با برد 20 کیلومتر و دقت 10 متر مجهز بوده و می توان آن را به تیربار ضدهوایی نیز مرتبط(لینک) کرد تا هدفگیری بهتری توسط آن صورت گیرد.
اما یکی از مهمترین جنبه های بهسازی این تانک تجهیز آن به سامانه کنترل آتش EFCS-3 برای هدفگیری دقیق و مطمئن توپ است. به کمک چنین سامانه ای، کار هدفگیری بسیار سریع، فوق العاده دقیق تر و در شب و روز صورت گرفته و احتمال اصابت گلوله توپ به هدف در اولین شلیک به میزان بسیار زیادی افزایش می یابد.
این سامانه دارای مسافت یاب لیزری مختص خود با دقت 5 متر است. دریافت و محاسبه خودکار پارامترهای بالستیکی و محیطی برای اعمال در هدفگیری، محاسبه تمام دیجیتال پارامترهای بالستیکی در کمتر از 0.1 ثانیه، سامانه دید در شب نسل دو، بزرگنمایی 7 برابر و آینه های پایدار شده در جهات افقی و عمودی از جمله ویژگی های این سامانه کنترل آتش است.
به گزارش مشرق، سامانه کنترل آتش EFCS-3 توانایی کارکردن با چند نوع گلوله توپ را دارد که گلوله های APFSDS نیز از آن جمله هستند. در این نوع از گلوله ها با کاهش جرم پرتابه، به سرعت های بالایی در حدود 5 برابر سرعت صوت دست یافته شده که در کنار استفاده از مواد چگال تر به عنوان نفوذگر، شکافتن زره تانک هدف را بسیار ساده تر می کند. ترکیب این سلاح کشنده با دقت بالای سامانه کنترل آتش قابلیت این تانک را انهدام تانک های دشمن در اولین شلیک بسیار افزایش داده است.
با دریافت اطلاعات محیطی مانند سرعت باد جانبی، دما و فشار هوا و همچنین اطلاعات حرکتی خود تانک و هدف، کار هدفگیری بسیار دقیق تر شده و تمامی محاسبات با سرعت بسیار زیادی به انجام رسیده و نتیجه به صورت خودکار به سامانه کنترل آتش داده می شود.
نصب زره های واکنشی از نوع جعبه های انفجاری در اطراف برجک و بخش جلویی تانک برای افزایش حفاظت در برابر تسلیحات ضد تانک در صمصام مشاهده می شود که باعث بهبود قابلیت های رزمی آن شده است. همچنین نارنجک های دودزای مشابه تانک های جدید شرقی نیز به جای نمونه های قبلی در این تانک بکارگرفته شده است.
هشدار دهند لیزری سمت چپ تصویر و بالای میله ای روی برجک مشخص است

صمصمام به سامانه بومی هشدار دهنده لیزری که توانایی پوشش 360 درجه پیرامون تانک را دارد برای هشدار قفل شدن سلاح های لیزری مجهز شده است. با توجه به وفور تسلیحات ضدتانک با هدایت لیزری این سامانه کمک شایانی به افزایش آگاهی خدمه از محیط اطراف و کاهش خطر آسیب دیدن از ناحیه دشمن خواهد شد.
سامانه های ارتباطی این تانک نیز تماماً به روز شده و از جدیدترین بیسیم های کوچک و پیشرفته دارای رمز کننده های بومی بهره می برد و به این ترتیب ارتباط خود را در شرایط مختلف نبرد با سایر واحدهای عمل کننده حفظ می کند.
بهسازی تانک های موجود در نیروهای مسلح نظیر چیفتن، تی-54/55، ام-60 و حتی تانک های تی-72 که بعد از جنگ خریداری و ساخته شدند نشان از رویکرد واقع بینانه در شکل دهی جدید به توان رزمی نیروهای زمینی با ارتقاء و تطابق تسلیحات قدیمی و موجود برای نیاز امروز و فردا دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    از اخلالگر فرو سرخش که واسه جاولینه چیزی نگفتین که!
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    مقاله خوبی بود اما خیلی عجبه که بعد این همه وقت یک مقاله نظامی زدید بالاخره، مثل اینکه هرچی درخواست کنی که بیشتر از این دست مقالات بگذارید بدترکمترمیگذارید
  • محمد ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 1
    بنظر شما نشان دادن تمام مشخصات یک صلاح پیشرفته همراه عکس آن با نشانی دقیق جزئیات و امکانات در عکس فاش کردن اسرار نظامی خودی ,خیانت به وطن و خدمت به دشمن نیست. تا دقیق تر برای انهدام این صلاح جنگ افزار طراحی کند !!!!! واقعا متاسفم
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    دمتون گرم منهم گفتم شاید بخش دفاع و امنیت مشرق را تعطیل کردید!!!!!
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    اين اين تان ايراينه پس چرا پرچم كشور ديگري روشه ضمن اونكه تريپ اين سربازه روي تانك به تريب سربازهاي ما نمي‌خوره
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    عکس اول احتمالا مربوط به یک فیلم سینمایی هست ! عکس های بعدی مربوط به رژه 31 شهریور احتمالا ...اون پرچم قرمز هم پرچم کشور خاصی نیست ..
  • عمو ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    عربستان صعودی؟
  • من ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    ها ها ها .. افشاي اسرار.. اين بابا كه نگران افشاي اسرااااااااار تانكه بد نيست يه سرچي هم تو يو تيوب بكنه. ببين داداش ، ارتش عراق در زمان خودش قويترين ارتش تانك حال اونموقع جهان رو داشت. مي خواي ببيني چي شد؟ بهتره كلمه جاولين رو تو اينترنت و يوتيوب سرچ كني تا ببيني ماجرا چي بود
  • نه من ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    عراق کی قویترین ارتش زرهی جهان بود ؟؟؟! بله قوی ترین ارتش زرهی خاور میانه بود منتهی با T55... شما ابرامز و لئوپارد را هم سرچ کن ! هر وسیله ای را برای کار و شرایط خاص خودش ساختن گفتن مشخصات این تانک صمصام هم افشای اطلاعات سری نیست ! این تانک هم برای ما تانک میدان اصلی نبرد نیست
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    نه دوست عزیز. اگر عکس را سیو کنید و روی آن زوم نمایید ، آرم نیروی زمینی ارتش را بر روی بازوی آن سرباز ملاحظه می کنید
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    ولی من فک کنم تانک مبارز از صمصام قوی تر باشه. حداقل از نظر توپ. 120 میلیمتر کجا و 105 کجا!
  • مهران ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    توانمندی یک تانک به قطورتر بودن کالیبر توپ آن نیست بلکه از سهولت تعمیر و نگهداری آن شروع می شود تاقدرت چابکی ، ارتفاع کم نواخت آتش بیشتر گلوله گذاری اتوماتیک سامانه دید در شب قوی تر سیستم هدف گیری پیشرفته تر ،مسافت یاب لیزری و توانایی استفاده از بیش از یک نوع سوخت و عمر طولانی تر قطعات به همراه سیستمهای متنوع دفاع ضدزره جهت در امان ماندن از سیستمهای ضدزره همچنین قابلیت پرتاب گلوله های هوشمند شبیه موشک، تهویه مطبوع وقدرت رزم در مناطق آلوده به رادیو اکتیو و ش م ر از چیزهاییست که هرکه بگذره بنده نمی گذرم
  • سعید ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    فان حزب الله هم الغالبون...
  • مصطفی ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    با وجود جاولین هیچ تانکی در امان نیست چون از بالا سر رویه تانک فرود میاد و اونو مثل یه قوطی میکنه
  • صدرا ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    ایکاش تانک چیفتن رو معرفی میکردید. چون بنظرم بهترین تانکی از نظر نظامی که ما داریم تانک چیفتن باشه اگ آمارشومیخواهید بهم بگید
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    رو تانک صمصام که پرچم چینه... گرفتی ما رو؟
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    چرا پرچم های نصب شده بر روی تانک رنگ پرچم ایران نیسست، چه منظوری دارد؟
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    1 0
    عزیزم این پرچم چین نیست. توی ارگان های نظامی پرچم های مختلفی به معنای مختلفی وجود داره مثل پرچمهای پدافند عامل،پدافند غیر عامل و ... البته با عرض معذرت من یادم نمیاد منظور از این پرچم چی بود؟
  • ایرانی ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 1
    همچین نوشتی ناشناخته ترین تانک ایرانی یکی ندونه فکر میکنه چه خبره. باور کنه زشته از یه همنچین تانک ضایعی که مال جنگای زمان دایناسوراس اینطوری تعریف میکنی. این تانکارو ذوب کنن از آهنش چیز دیگه درست کنن مفید تره. تورو خدا یه نگاه به عکسا بکنین. دریچه ی اگزوز موتور رو نگاه کنید. این تانک با همین دوتا عکسش مملو از نقاط ضعفه. حتی با یه تفنگ ضد زره هم میشه از کار انداختش. زشته به خدا از اینا تعریف میکنید. ارزش خودتون رو میارید پایین. خر هم باشی میفهمی این تانکه تو جنگ واقعی هیچ کاری از پیش نمیبره جز کشتن خدمه اش.
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    دوستانی که مشکل پرچم دارن ، اون پرچم چین نیست. اگه به پست تانک ذوالفقارهم که در زیر مقاله لینکش اومده مراجعه کنید ، می بینید که بر روی ذوالفقار هم این پرچم نصبه.
  • ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    اون پرچم خیلی دورتره نه روی تانک ضمناً مثل همه رزمایشها و یا رژه ها بغیر پرچم ایران از پرچم هایی با عبارات قرآنی و اسماء متبرک ائمه معصومین (ع) استفاده می شود!!!
  • حسین ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    آقایون این پرچم چین و ... نیست ! مشکلی هم با پرچم خودمون نبوده ! این رنگ دسته است ... دسته از دسته با رنگ و شماره شناخته می شن. مثله دو خطی رو بعضی از شلوارهای سربازان است. یکی دسته ی توپخانه و یکی زرهی و یکی و ...
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۲
    0 0
    هههههههههههههه! خيلي تيزي تابلو شد چينيه.ههههههههههه!!!
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    عکسا مال رژه 31 شهریور هست
  • محمد حسین ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    همین تانک ضایع الان هم در کشورهایی که به تانک های غیر ضایع دسترسی دارن داره اتسفاده میشه مثل مصر و عربستان. در واقع کارهایی هست که باید یک تانک انجام بده اما لزومی نداره مثل تانک های جدید چند میلیون دلار قیمت داشته باشه و همین تانک های قدیمی که بهسازی بشن میتونن اون مأموریت رو انجام بدن
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    اون زیر لینک داده دیگه بالامجان؛ تانک مبارز بهسازی تانک چیفتن و اینا
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    آره دادش عکس رو توی یه صفحه جدید باز کن؛ به اندازه کافی کیفیت داره. میفهمی که ایرانیه
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    0 0
    صلاح یا سلاح؟ کجا تمام مشخصاتش رو دادن؟ گفتن نسبت رانش به وزنش چقدره؟ گفتن ضخامت زرهش در نواحی مختلف چقدره؟ گفتن سرعت واکنش سامانه های دفاعیش چقدره؟ گفتن سرعت عمل سامانه های هدفگیریش چقدره؟ گفتن نواخت تیرش چقدره؟ گفتن ظرفیت گلوله هاش چقدره؟ و...
  • علی سرهنگ ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    0 0
    عالیه
  • سامان ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    0 0
    قوی ترین تانک ایران کدومه عکسشو بزار
  • امین ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    1 0
    جلو ابرامز مثل وانته
  • ناشناس ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۵
    2 0
    مرگ بر منافق
  • بنداریزدان ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۸
    1 0
    همش مضخرفه
  • سینا ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    عکسا کمن اما عالی بودن
  • XMAN ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    این تانک صمصام الان عقب افتاده ترین تانکه ما الان تانکهای ذولفقار داریم تانکی ایرانی افتخار ما ایرانی ها یا علی مدد
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
    0 0
    جلوی ابرامز مثل وانت میدونی چرا ؟چون مدل کم اوردند.
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
    0 0
    البته این اطلاعات رو خودشون هم ندارن
  • سینا ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    1 0
    خیلی خوبه دستشون درد نکنه، ولی با این تانک ها که تقریبا مال دوران جنگ سرد میخوایم جلوی ابرامز یا مرکاوا 4 یا پوما بجنگیم!!!!! نجنگیم سنگین تریم چون در برابر این تانک ها سیبل متحرک D:
  • آرمین ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    0 1
    فکرکنم حرف حساب و آخر رو شما زدید. وقتی قراره دفاع کننده باشیم نیازی به سلاههای حجومی نیست.
  • علیرضا ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    1 0
    در جریان جنگ عراق و در عملیات آزادسازی عراق در سال 2003،یک تانک Challenger 2 ارتش انگلیس از هنگ Royal Scots Dragoon Guards،از سوی نیرو های عراقی مورد حمله 14 راکت ضد تانک RPG از فاصله نزدیک،یک موشک ضد تانک قدرتمند فرانسوی MILAN و تیربار و نارنجک قرار میگیرد.اما خدمه سالم میمانند و تانک فقط در قسمت سیستم های ویدیویی دچار مشکل میشود و به پایگاه باز میگردد.تانک و خدمه تانک درست 6 ساعت پس از تعمیر،دوباره وارد خدمت میشوند. دوستان این مثال واقعی رو زدم که بحث بی جا نکنید.به نظر شما در درگیریهای مستقیم صمصام شانسی در مقابل این قبیل تانکها میتونه داشته باشه ؟ به اون برادری که حرف از اسرار نظامی زد باید عرض کنم تکنولوژی های بکار رفته در صمصام از تکنولوژی روز دنیا خیلی پایین تر است و از آن مهمتر طرح و جنس بدنه قدیمی آن را آسیب پذیر میکند.
  • سعید ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    0 0
    عالی بود دمتون گرم ایول
  • سعید ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    0 0
    عالی بود دمتون گرم ایول
  • ارش ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    0 0
    ببخشید اونوقت شما اونجا تشریف داشتین در ضمن تانک چلنجر حتی جزو 10 تانک برتر دنیا هم نیست لئوبارد و ابرامز و مرکاوا و چندین تان کره ای و تی 90 روسی
  • پرهام ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    hihihihihihih
  • امیر ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 1
    آمریکا در چه فکریه ؟ ایران پر از بسیجیه
  • کارشناس ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    0 0
    این نفر بالای تانک یه سرباز نیست و یه کادر نیروی زمینی ارتشه پرچم قرمز هم تزئینی هست و جلوی همه تانکها برای رژه میزارن
  • امیر ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    0 0
    ببخشید این تانک صمصام جلوی آرپی جی هف دوام میاره؟؟
  • حمید رضا ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    1 0
    درمیدان نبردقرار نیست همیشه تانک با تانک بجنگه تانک ها برای کار های بسیار دیگریدر میدان نبرد بکارمیرن مثل دیوار دفاعی،سنگرمتحرک،بوکسور کننده،وزنه ی تعادل ،سنگرشکن،دیوار شکن ،راه بازکن، حدف فرعی و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس