معاون سازمان تجارت می‌گوید: روابط کارگزاری بانکی بعد از برجام محقق نشده‌اند و هنوز نتوانسته ایم مبادله پول و کالا داشته باشیم.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم...
 
***

معاون سازمان تجارت: روابط کارگزاری بانکی بعد از برجام محقق نشده‌اند

فارس گزارش داد: محمدرضا مودودی، معاون سازمان توسعه تجارت ایران اخیراً در یک سخنرانی گفته است:

اصلاح‌طلبان کار خودشان را کردند؛ «توکلی» قالیباف را تنها گذاشت/ روحانی عملیات روانی انجام بدهد!«روابط کارگزاری بانکی بعد از برجام هنوز محقق نشده و با وجود پیگیری‌ها هنوز نتوانستیم، روابط را به گونه‌ای تسهیل کنیم که به موجب نیازها و تقاضاها بتوانیم مبادله پول و کالا داشته باشیم.»[1]

*صحبت‌های این مقام اقتصادی در حالی است که وزیر ارتباطات روز جمعه گذشته در جلسه مشترک اقتصاد مقاومتی و کارگروه رفع موانع تولید گیلان در رشت طی سخنانی برجام را نقطه قوت دولت آقای روحانی قلمداد کرده است.

محمود واعظی همچنین گفته است: باز شدن بازارهای بین‌المللی، افزایش قدرت مانور تجار و بخش خصوصی از جمله دستاوردهای برجام است که نتیجه اش امروز این است که صادرات غیر نفتی، بر واردات پیشی گرفته است.
به گزارش ایرنا، او همچنین می‌افزاید: نوسازی ناوگان هوایی کشور و اعتماد جهانی به ایران اسلامی از بستر همین برجام است![2]

«علی ربیعی» وزیر کار هم نفر بعدیست که اخیراً در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به دستاوردهای برجام روحانی گفته است: اقدامات انجام شده از چالش ناجوانمردانه که در منطقه داشتیم کم کرده و امروز بازیگر اصلی منطقه هستیم![3]

او البته هیچ اشاره‌ای به وعده‌های اصلی برجام و تأثیر نقش مدافعان حرم و سیاست‌های عالی نظام اسلامی در سرآمدی ایران در منطقه نکرده است.

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز چندی قبل به یک رسانه چینی از این گفت که بانک‌های غیر اروپایی و از جمله بانک‌های چینی هم از همکاری با دولت ایران در پسابرجام امتناع می‌کنند.

مسئله عدم همکاری بانک‌های اروپایی با دولت آقای روحانی هم بارها مورد اشاره صریح مقامات دولتی قرار گرفته است.

***

اصلاح‌طلبان کار خودشان را کردند؛ توکلی قالیباف را تنها گذاشت...

اصلاح‌طلبان کار خودشان را کردند؛ «توکلی» قالیباف را تنها گذاشت/ روحانی عملیات روانی انجام بدهد!احمد توکلی، نماینده سابق تهران و فعال سیاسی اصولگرا اخیراً در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به ماجرای بررسی جنجال «املاک نجومی» گفته است: امروز طوری فساد رسانه‌ای می‌شود که مردم می‌گویند همه فاسد هستند. من خودم 2 بار از آقای قالیباف از انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردم اما با این قضایا دیگر نمی‌کنم.

به گزارش خبرآنلاین، او همچنین در پاسخ به این پرسش که پس از اعلام نتیجه آیا دوباره آقای قالیباف همکاری کردند یا نه؟! گفته است: چندان پاسخ شهردار رضایتبخش نبود، البته دفتر شهرداری نامه‌ای نوشت و گفت از آنجا که این موضوع قرار است در قوه قضائیه پیگیری شود دادستانی هم خواسته تا کار را در آنجا دنبال کنیم.[4]

این در حالیست که توکلی 2 ماه قبل در صحبت‌هایش گفته بود: همکاری شهرداری در ارائه مدارک و اطلاعات به سازمان دیده‌بان شفافیت قابل قبول بود!

*از صحبت‌های آقای توکلی اینطور استنباط می‌شود که در شهرداری تهران یک «فساد سیستمیک» یا به قول اصلاح‌طلبان یک فساد نجومی! رخ داده و شهردار تهران نیز در تمام مدت 11 سال گذشته بعنوان رئیس مافیا مشغول خدمت در ساختمان بهشت بوده است...

و اصلاح‌طلبان شورای شهر هم راست می‌گفتند و دکتر توکلی نیز اکنون بر این فساد صحّه گذاشت!

در قبال این صحبت‌ها و استنباط طبیعی که در اِزای شنیدن آنها شکل می‌گیرد چند نکته قابل بیان است:

اولا: آقای دکتر توکلی حتماً حق دارند در هر زمینه‌ای از هرکس که بخواهند حمایت کنند.

ثانیا: بر اساس صحبت‌های «حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری»، دادستان کل کشور، پس از بررسی‌های ویژه مشخص شد که در ماجرای جنجال املاک نجومی، اولاً هیچیک از تعاونی‌های شهرداری مرتکب تخلف نشده‌اند و ثانیاً تنها 45 قرارداد باطل در لابه‌لای چند ده هزار قرارداد، منعقد شده است.

وی همچنین تصریح کرده است که در شهرداری تهران فساد سازمان‌یافته وجود ندارد و شهردار تهران هم از این قضایا خبر نداشته است.[5]

ثالثاً: هیچیک از نهادهای امنیتی و نظارتی و قضایی تاکنون استنباطی که از سخنان احمد توکلی و اصلاح‌طلبان می‌شود را تأیید نکرده‌اند و شهردار تهران تا این لحظه از سوی هیچیک از این نهادها نه حکمی دریافت کرده و نه مذمت شده است.

رابعاً: شهردار تهران که مسئول دستگاهی به وسعت چند وزارتخانه است و 180 مدیر را نیز علی الرأس منصوب می‌کند تا امورات 13 میلیون تهرانی بخوبی مدیریت شود; طبیعتا با فساد و ده‌ها جرم دیگر هم در مجموعه‌اش و گاه در میان برخی مدیرانش حتی مواجه می‌شود. (کما اینکه شد...)
اما مهم این است که شخص شهردار بعنوان نمایه سازمان در وقوع این مفاسد نقشی داشته است یا نه؟!

معلوم نیست نظر آقای توکلی بعد از عمری سیاست‌ورزی و انقلابی‌گری درباره این اصل مشخص و ساده در مدیریت و اجرا و حکومت‌داری چیست؟

حکماً دکتر توکلی بهتر از هرکسی می‌دانند که فساد مالی از آنجا که امری نفسانیست، همواره امری ممکن‌الوقوع به‌شمار می‌رود و فی‌المثل در سیستم تحت امر و تحت نظارت امام حسن مجتبی(ع) و امام موسی‌بن‌جعفر(ع) نیز در مقیاس‌های بزرگ، فساد مالی رخ داده است.

اما آیا باید پس از رؤیت این فسادهای بزرگ یا کوچک، در صحت نظارت و مدیریت آن امامان همام تردید کرد یا به این اصل ساده ایمان آورد که در ماجرای وقوع فساد، امر مهم آنست که نظام اسلامی و مدیر جهادی، با فساد مداهنه نداشته باشند و به قاعده ذره‌ای حتی در قبال آن کوتاه نیایند.

و خامساً: آقای توکلی در کنفرانس مطبوعاتی خود در آبانماه گذشته که به منظور ارائه گزارش مؤسسه دیده‌بان شفافیت درباره جنجال املاک شهرداری برگزار شد، نه تنها سخنانی تقریباً متناقض با حرف‌های اخیر خود (مثل رضایت از عملکرد شهرداری) بیان می‌کند بلکه تأکید کرده که شهردار تهران به لحاظ قانونی هم مرتکب تخلف نشده است.

در ادامه به مواردی از گفته‌های آقای توکلی در این جلسه اشاره می‌کنیم:

*شهردار تهران به بنده گفت مدیونی اگر در بررسی‌های خود به من رحم کنی.

*آقای قالیباف به معاونین خود گفتند که تمام اسناد و مدارک در مورد این موضوع را به بنده تحویل دهند، مردم نیز مدارک متعددی به ما در این موضوع تحویل دادند. و زمان تهیه گزارش بررسی مسائل مربوط به این پرونده نزدیک به ۲ ماه به طول انجامید.

*نه تنها خانواده شهردار بلکه هیچکدام از اقوام ایشان نیز هیچگونه ملکی از شهرداری دریافت ننموده‌اند.

*همکاری شهرداری تهران و مجموعه شهرداری در ارائه مدارک و اطلاعات به سازمان دیده بان شفافیت قابل قبول بود.[6]

گفتنیست، پیش از این یک چهره اصولگرای دیگر نیز ماجرای املاک نجومی را باور کرده و بصورت تلویحی شهردار تهران را مورد انتقاد قرار داده بود.

«عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی هم به تازگی در یک مصاحبه از این گفته است که او در تهران انضباط شهری ایجاد کرده و قالیباف از این مسئله ناراضیست...[7]

***

خانیکی: روحانی عملیات روانی انجام بدهد!

اصلاح‌طلبان کار خودشان را کردند؛ «توکلی» قالیباف را تنها گذاشت/ روحانی عملیات روانی انجام بدهد!«هادی خانیکی»، از فعالان اصلاح‌طلب اخیراً و در گفت‌وگو با شماره شنبه گذشته روزنامه آفتاب یزد، طی اظهاراتی گفته است: من اساساً «عملیات روانی» را برای یک جامعه که می‌خواهد رشد کند، بر مشکلاتش غلبه کند و از افراطی‌گری و تندروی دور شود و به عقلانیت و پیگیری دموکراتیک مطالبات و خواسته‌هایش نزدیک‌تر شود پدیده‌ای از اساس مضر می‌دانم.

او اما در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به رخدادهای پیشامده در حواشی دولت تصریح می‌کند: اینها همه از نظر من از عملیات روانی علیه دولت است، پس بهترین سیاست ارتباطی آن است که دولت هم دست به عملیات روانی بزند!

*پیش از خانیکی هم سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب طی صحبت‌هایی که روزنامه آرمان امروز آنها را منتشر کرد، تلویحاً به روحانی توصیه کرده بود سیاست «بگم‌بگم» را در پیش بگیرد.

او گفته بود: «عده‌ای می‌خواهند از این مساله(حقوق‌های نجومی) ماهی بگیرند، اما نهنگ‌های گنده‌ای که در موضوعات اقتصادی پیش از این شاهد آن بوده‌ایم را ندیده و نمی‌بینند و آن را فراموش کرده‌اند. مردم باید این نهنگ‌های اقتصادی بزرگ را بشناسند و دولت باید آنها را رو کند و بگوید، در این صورت مساله فیش‌ها گم می‌شود، البته آقای روحانی هم زرنگ است و می‌داند با این افراد و این موضوع‌ها چطور و چگونه باید برخورد کند.»[8]

اظهارات خانیکی و حجاریان در حالیست که به نظر می‌رسد دولت یازدهم در اصطلاح «نزده می‌رقصد»! و بحث جنگ روانی از خیلی وقت پیش با عملگری برخی نزدیکان رئیس جمهور روحانی کلید خورده است.

بحث کنسرت‌ها، اشاره به دروغ املاک نجومی، ربط دادن فتح حلب توسط مدافعان حرم به برجام، دستاوردسازی برای توافق هسته‌ای، تأکید بر پردستاوردی دولت بعدی روحانی و... ابعادی از این جنگ روانی هستند که با هدف تأثیرگذاری بر انتخابات آینده طراحی شده‌اند.

***

1_http://fna.ir/8LTJUL

2_http://www.irna.ir/fa/News/82376299/

3_http://fna.ir/OJGT1Z

4_ http://www.khabaronline.ir/detail/620922/Politics/parties

5_ http://www.isna.ir/news/95080604477

6_http://alef.ir/vdcf0ydj1w6dyya.igiw.html?411129

7_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/673868

8_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/675341

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس